پل چوبی اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در تمام طول سال، استان اصفهان میزبان بسیاری از گردشگران چه مسافران داخلی و چه مسافران خارجی می باشد که برای بازدید از اماکن تاریخی و آثار باستانی، راهی این شهر می شوند. این پل را با نام پل جوبی نیز می خواندند، اما امروزه اکثرا با نام پل چوبی اصفهان آن را می شناسند. یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران صفوی پل چوبی اصفهان بود که در این مقاله می خواهیم بیشتر با آن آشنا شویم.

معرفی پل چوبی اصفهان

پل چوبی اصفهان یکی از قدیمی ترین پل های شهر اصفهان محسوب می شود و روی رود زاینده رود قرار دارد و مردم برای عبور از روی رودخانه از این پل استفاده می کنند. اگر در شب ها به این پل چوبی نگاه کنید، با پلی بسیار درخشنده و زیبا رو به رو می شوید. در شب ها تمام چراغ های این پل روشن می شود و علت درخشان بودن آن است.

همانطور که در بخش بالا گفته شد، در گذشته این پل را پل جوبی می نامیدند، اما در حال حاضر اغلب افراد آن را با نام پل چوبی اصفهان می شناسند. از دیگر نام های این پل می توان به پل سعادت آباد اشاره کرد.

پل چوبی اصفهان

تاریخچه پل چوبی اصفهان

در زمان سلطنت شاه عباس دوم صفوی و در سال 1065 هجری قمری پل چوبی اصفهان ساخته شد. دلیل ساخت پل چوبی به این علت بود که کاخ های هفت دست و آیینه خانه را به یکدیگر متصل کنند. بدین گونه بود که در بخش شمالی پل، عمارت آیینه خانه، کاخ سعادت آباد، آیینه خانه عمارت نمکدان و چندین کاخ دیگر قرار دارد و در مقابل در بخش جنوبی نیز باغ های دیگری قرار داشتند.

پل چوبی اصفهان

معماری پل چوبی اصفهان

این پل از بناهای ساخته شده در زمان شاه عباس دوم و در سال 1065 بوده که دارای عرضی کم و طول آن حدود 147 متر می باشد که برروی رودخانه زاینده رود و در میان دو پل خواجو و الله وردی خان ساخته و قرار گرفته است. سبک معماری پل چوبی به گونه ای است که دارای 21 دهانه به همراه طاق های جناغی و دو اتاقک با ابعاد کوچک در قسمت میانی و آب برهای مثلثی شکل دارد.

در ایام قدیم در بخش میانی این پل، برج شش ضلعی قرار داشت و از هر بخش آن آب روانه می گشت. با توجه به عرض کمی که دارد این پل بسیار مستحکم و مقاوم بوده و در ساخت آن از سنگ تراش و ملاط ساروج به کار رفته است. همچنین برای بدنه و طاق های پل از آجر و ملاط گچ استفاده شده است.

پل چوبی اصفهان

کاربرد پل چوبی اصفهان

پل چوبی برای مردم عادی و رفت و آمد آن ها به کار نمی رفت و تنها پل ارتباطی میان باغ های سلطنتی بخش های شمالی و جنوبی رودخانه، که شامل باغ هایی نظیر باغ دریاچه با باغ های سعادت آباد بین پل خواجو و پل الله وردی و ساختمان های عظیم و با شکوهی مانند کاخ هست دست و کوشک آیینه خانه و کشکول و نمکدان بود. از این پل تنها خانواده های شاه صفوی، بزرگان، میهمانان و سفیرانی بود که می توانستند با شاه عباس دوم ملاقات داشته باشند استفاده می کردند.

دلیل نام گذاری پل چوبی اصفهان

علت نام گذاری این پل به پل جوبی این بود که وجود جوی بسیار ظریف و زیبایی که از سنگ پارسی بود و باعث می شد آب جوی از سویی به سوی دیگر جاری شود. این جوی در دوره صفوی روی پل قرار داده شده بود. شاردن نیز در کتاب سفرنامه خود پل چوبی اصفهان را اینگونه وصف کرده که پل از جنس چوب بوده و پایه های آن از سنگ ساخته شده است.

نام اصلی این پل، پل سعادت آباد بوده اما به دلیل مجاورت با هفت کاخ که از کاخ های پادشاهی دوران شاه عباس دوم، پل هفت دست نیز خوانده می شد. علاوه بر این ها، پل دریاچه نیز نام داشته و علت آن وجود آب های انباشته شده در شرق و غرب پل بوده است. بهتر است بدانیم که در کتاب فواید الصفویه، نام این پل را پل سعادت آباد نوشته است.

پل چوبی اصفهان

وضعیت کنونی پل چوبی اصفهان

اگر به شهر زیبای اصفهان سفر کردید و شب هنگام به بازدید از این پل راهی شدید، نوازندگان سنتی و پاپ را خواهید دید که برروی این پل در حال نوازندگی هستند و بر زیبایی این بنای تاریخی می افزایند. به علت نورپردازی بسیار زیبایی که دارد، این پل در شب ها بسیار درخشان می شود. علاوه بر اینکه از این پل برای عبور و مرور استفاده می شود، بسیاری از افراد قرارهای دوستانه خود را روی این پل می گذارند.

زیرا که در اطراف و بخش های کناری پل، فضای بسیا زیبا و سرسبزی درست شده که از روی پل چوبی می توان این چشم انداز زیبا را تماشا کرد. اگر به زیر پل چوبی برویداتاقک هایی را مشاهده خواهید کرد که در گذشته از آن ها برای جلسات پادشاهان و بزرگان استفاده می شد. اما امروزه در این اتاقک ها موسیقی های سنتی نواخته می شود و با رد شدن از کنار آن ها حال و هوای مردم را عوض می کند. همچنین یک کافه به نام کافه فرهنگ در زیر این پل تاسیس شده که با توجه به محیط دنج و آرامی که دارد، فضایی بسیار خوب برای قرارهای دوستانه می باشد.

پل چوبی اصفهان

بهترین زمان بازدید از پل چوبی اصفهان

از آنجایی که شرایط جوی استان اصفهان در فصل تابستان بسیار گرم و خشک بوده، بهترین زمان سفر به اصفهان و بازدید از اماکن تاریخی آن می تواند فصولی مانند بهار و پاییز باشد که هوا بسیار معتدل و مطلوب می باشد. فراموش نکنید که در شب نمای پل چوبی بسیار زیبا بوده و حتما به آن سری بزنید.

پل چوبی اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

پل چوبی اصفهان در شهر اصفهان و در خیابان کمال اسماعیل قرار دارد. این پل مابین پل خواجو در شرق و پل سی و سه پل در غرب آن واقع شده است. برای دسترسی به این پل تاریخی علاوه بر وسیله نقلیه شخصی، می توانید از تاکسی و مترو نیز استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به پل چوبی اصفهان، ایستگاه سی و سه پل بوده که حدود 100 متر با آن فاصله دارد.

پل چوبی اصفهان

رزرو اقامتگاه در اصفهان

اصفهان شهری توریستی و گردشگری بوده که در طول سال گردشگران بسیاری برای بازدید از آثار باستانی و مناطق تاریخی و گردشگری به این شهر سفر می کنند. از آنجایی که مناطق تاریخی اصفهان زیاد بوده و بازدید از آن ها در یک روز امکان پذیر نمی باشد، بهتر است به رزرو اقامتگاه در اصفهان بپردازید. در اصفهان اقامتگاه های متنوعی از جمله ویلا، آپارتمان، خانه مبله وجود دارند که می توانید از میان آن ها مطابق با سلیقه و بودجه خود به اجاره آن ها اقدام نمایید. اجاره ویلا در اصفهان نیز می تواند تجربه بسیار جدید و جذابی باشد. این ویلاها دارای استخر و باغ ویلا بوده که در مناطق ییلاقی اصفهان واقع شده اند. ناگفته نماند که ویلاها دارای قیمت هایی به مراتب بالاتر از آپارتمان ها و خانه ها می باشند.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، بلوار آینه خانه، بین پل خواجو و پل فردوسی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه