پل هفت چشمه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اردبیل یکی از بهترین و تاریخی ترین مناطق ایران است که به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف درون خود توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. به دلیل عبور رودخانه معروف بالیقلوچای  از درون شهر پل های متعددی در اقصی نقاط اردبیل به وجود آمده که یکی از آن ها با نام پل هفت چشمه شناخته می شود. در این مقاله به سراغ معرفی این پل تاریخی رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پل هفت چشمه کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به پل هفت چشمه می توانید ابتدا خود را به خیابان مطهری برسانید و سپس در جهت در جهت شمال شرقی آن ادامه دهید. کمی بعد با رسیدن به هوشمند سازی رایا به طرف چپ پیچیده و مطهری را ادامه دهید. با ادامه دادن مطهری به میدان می رسید که باید از خروجی سوم آن استفاده کنید تا در نهایت دوباره به مطهری برگردید. در کنار مطهری خیابان معلم را خواهید داشت و در کنار آن پل تاریخی هفت چشمه.

با گذر از معلم به آسانی می توانید به مقصدتان وارد شوید. فراموش نکنید مسیر گفته شده یکی از مسیر هایی است که می توانید از طریق آن وارد مقصدتان شوید در غیر این صورت بهتر است از لوکیشن زیر استفاده کنید. مسیر دسترسی گذاشته شده این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به آسانی از هر جای شهر که بودید خود را به پل هفت چشمه برسانید.

آدرس پل هفت چشمه: اردبیل، میدان 15 خرداد، ابتدای خیابان معلم (خیابان ساحلی)

پل هفت چشمهدرباره پل هفت چشمه اردبیل

پل تاریخی هفت چشمه که با نام پل داش کسن نیز معرفی می شود در طول تاریخ نام های دیگری را هم به خود اختصاص داده که از بین آن ها می توان به یدی گوزلی، کورپی قرمزی و ججین اشاره نمود. اگر حتی تصویر این پل را دیده باشید شاهد هفت دهانه آجری بوده اید که از مصالحی مثل گچ و آهک در ساخت آن ها استفاده شده است. این پل زیبای تاریخی که ساخت آن به دوران صفویه برمی گردد، قادر به نشان دادن یک نمای زیبا از رودخانه بالیقلوچای به شماست. این رودخانه از معدود رود هایی در کشور است که از درون منطقه شهری عبور می کند.

عبور این رود از درون شهر اردبیل سبب شده تا از نظر آب و هوایی و اقلیم جغرافیایی این منطقه بسیار دلپذیر شود به طوری که همانند برخی از شهر های اروپایی می توانید همان آب و هوا را داشته باشید. اگر در تابستان به این شهر بروید بالیقلوچای یک خنکی و طراوت ویژه به شهر می دهد و اگر در زمستان نیز به آن سفر کنید می توانید نمایی برفی و زیبا را از رودخانه و اطراف آن داشته باشید. پل هفت چشمه می تواند نمایی زیبا از این رودخانه را به شما هدیه دهد و بهتر است در سفرتان به شهر اردبیل حتما از آن استفاده کنید و تصاویر زیبای خود را از نمای مقابلتان ثبت کنید.

تاریخچه پل داش کسن

یکی از مواردی که درباره تاریخچه این پل می توان گفت تاریخ ساخت پل می باشد. در زمان صفویه بنا های متعددی در سراسر کشور به وجود آمد که شاید اکثر آن ها مربوط به دین می شد اما مواردی مثل پل هفت چشمه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این پل با دارا بودن یک قدمت بالا در حال حاضر تبدیل به یکی از اثرات تاریخی کشور شده است. در طول زمان بر روی پل داش کسن بازسازی هایی شکل گرفت. این مرمت ها و بازسازی ها سبب شدند تا به امروز بتوان از این پل استفاده کرد و از آن دوره به یادگار حفظ گردد.

یکی از بازسازی های انجام شده بر روی پل هفت چشمه به سال 1374 برمی گردد. البته باید عنوان کرد که این پل تاریخی اردبیل در سال 1348 با شماره 875 به لیست آثار ملی اضافه گردید و به همین دلیل بسیار حائز اهمیت می باشد. جنگ ها و تغییرات آب وهوایی در طول زمان توانست آسیب هایی به پل وارد کند که البته پس از آن مورد بازسازی قرار گرفت. یکی از این موارد مربوط به جنگ و مبارزه های مردم آذربایجان در زمان مشروطه است که سبب شد این پل آسیب جدی ببیند.

علت ساخت پل داش کسن در زمان صفویه به متصل کردن مردم و بازار در شرق به دیوان و بخش حکمرانی در غرب اردبیل بود که این گزینه باعث شد تا در همان زمان نیز اهمیت سیاسی ویژه ای داشته باشد. اگر به این پل مراجعه کنید می توانید اصل تقارن را نیز در تمای قسمت های آن مشاهده کنید که این موضوع نیز اهمیت آن را بیش از قبل کرده بود.

پل هفت چشمهویژگی های پل ججین

همان طور که به آن شاره شد، پل هفت چشمه دارای هفت دهانه آجری می باشد که در کنار آن ها قوس پنج و هفت و موج شکن های سنگی نیز قرار دارند. مطالح استفاده شده در ساخت این پل شامل گچ و آهک است که برای آن زمان بسیار مهم بوده است. درباره قوس پنج و هفت می توان عنوان کرد که در حقیقت مهم ترین نوع قوس تیزه دار در معماری ایران شناخته می شود. این نوع معماری بعد از ورود اسلام به ایران ابداع شد و رفته رفته تکامل پیدا کرد تا جایی که امروزه بسیار ارزشمند نیز تلقی می شود.

در ادامه می توان به هفت مدخل آب و هفت پایه اشاره نمود که در کنار طاق های ضربی آجری بسیار نمای زیبایی را به این بنا بخشیده اند. پایه های سنگی پل هفت چشمه در کنار تقارن به کار رفته در ساخت آن، می تواند به بهترین شکل برایتان نشان داده شود. این پل دارای ابعادی 3.70 در 3.80 در 46.70 است که بزرگی پل را می توانید از همین ابعاد متوجه شوید. از روی پل هم چنان هم وسایل نقلیه سبک عبور می کنند و هم عابرین پیاده. فراموش نکنید می توانید با مراجعه به یکی از دیدنی های اردبیل یعنی پل هفت چشمه تجربه ای متفاوت داشته باشید.

بهترین زمان استفاده از پل هفت چشمه

شاید برایتان سوال باشد که چه زمان بهترین وقت استفاده از پل داش کسن است؟ اگر می خواهید در یک شرایط آب و هوایی خوب به این پل بروید بهتر است ابتدا شرایط را در نظر بگیرید و سپس برای این مورد اقدام کنید. بهترین زمان برای شما می تواند فصل تابستان باشد که این شهر در شرایط اقلیمی خوبی بوده و می تواند برایتان لحظات خوبی را به وجود آورد. اگر به دنبال تصویر برداری بودید نیز بهترین زمان برای شما می تواند هم تابستان و هم زمستان باشد. در این فصول به دلیل زیبایی محیط شما می توانید قاب ها زیبایی را ثبت کنید چرا که رودخانه مقابل پل و اطراف آن در شرایط زیبایی خواهند بود.

راهنما سایت

آدرس

اردبیل، میدان 15 خرداد، ابتدای خیابان معلم (خیابان ساحلی)

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه