دریاچه شورابیل اردبیل

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا نمایش

دریاچه شورابیل اردبیل دریاچه ای زیبا و دیدنی در میان شهر اردبیل است که به دلیل بهره مندی از چشم اندازی زیبا، از دیدنی ترین جاذبه های اردبیل محسوب می شود. از آنجایی که شهر اردبیل در ناحیه شمال غربی ایران جای گرفته، از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار بوده و از بهترین جاذبه های گردشگری ایران در فص های بهار و به خصوص تابستان می باشد. این شهر زیبا انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متعدد و متنوع را در خود جای داده که بر اساس همین موضوع، گردشگران داخلی و خارجی زیادی هر ساله به اردبیل سفر می کنند تا جاهای دیدنی اردبیل را از نزدیک مشاهده کنند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با دریاچه شورابیل اردبیل که دیدنی ترین جاذبه های شهر اردبیل می باشد، آشنا شویم تا اگر قصد سفر به این شهر گردشگری را داشتید، در صورت تمایل از این جاذبه هم دیدن کنید.

دریاچه شورابیل اردبیل کجاست و مسیر دسترسی

دریاچه شورابیل اردبیل از زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری در شهر اردبیل می باشد که حدود 18 هکتار مساحت از اراضی این شهر را به خود اختصاص داده و سالانه هزاران گردشگر به سراغ بازدید از آن می روند. اگر شما هم می خواهید به بازدید از این مجموعه تفریحی و گردشگری اقدام نمایید، ابتدا بایستی خود را به شهر اردبیل برسانید. از آنجایی که این دریاچه زیبا و تماشایی در بخش جنوب غربی اردبیل قرار گرفته، باید مسیرتان را به سمت جنوب غربی این شهر ادامه دهید. برای دسترسی به این جاذبه می توانید از خیابان ها و بزرگراه های مختلفی نظیر میلاد، کوثر، برزگر و دانشگاه استفاده نمایید که انتخاب این مسیرها به مبدأ شما بستگی دارد.

اگر مسیر انتخابی شما از میدان بسیج باشد، می توانید پس از رسیدن به میدان بسیج، خود را به خیابان عطایی برسانید و در این خیابان به مسیر خود ادامه دهید تا به ورودی فرعی بزرگراه میلاد برسید. سپس مسیر رسیدن به میدان عوض زاده را پیش بگیرید و به سمت آن حرکت کنید. در نهایت مسیر شما به بلوار برزگر می رسد که بایستی وارد آن شوید و مسیر خود را ادامه داده و به سمت جاده دور دریاچه بروید. این یکی از بهترین و راحت ترین مسیرهایی است که می توانید برای رسیدن به دریاچه شورابیل اردبیل از آن استفاده نمایید.

آدرس دریاچه شورابیل اردبیل: استان اردبیل، اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس

دریاچه شورابیل اردبیل

آشنایی با دریاچه شورابیل اردبیل

هر زمان که نام شهر اردبیل به گوشمان می خورد، هوای سرد و ارتفاعات در ذهن ما تداعی می شود. این شهر سرد و کوهستانی که در ناحیه شمال غربی ایران قرار گرفته و علاوه بر جاذبه های طبیعی، انواع جاذبه های تاریخی و فرهنگی را نیز در خود جای داده و به همین جهت از بهترین مقاصد گردشگری در شمال غرب ایران محسوب می شود. در میان طبیعت این شهر، جاذبه ای دیدنی به نام دریاچه شورابیل اردبیل وجود دارد که از بزرگترین دریاچه های طبیعی و دورن شهری ایران شناخته شده و از آن دسته جاذبه هایی است که در تمام طول سال از منظره زیبایی برخوردار بوده و گردشگران می توانند از آن دیدن کنند. این دریاچه دارای مساحتی حدود 180 هکتار بوده و به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی و داخل شهری ایران شناخته می شود که از قدمت زیادی نیز برخوردار بوده  بر اساس تاریخچه ای که از آن در دسترس است، قدمت آن به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی می رسد.

با توجه به آن که قرن های زیادی از قدمت این منطقه سپری شده و تغییرات مختلفی در آن صورت پذیرفته اند، اما همچنان با تمام تغییرات باقی مانده و امروزه یکی از بهترین مناطق گردشگری اردبیل با آب و هوایی دلچسب محسوب می شود. منطقه ای که دریاچه شورابیل در آن واقع شده، به دلیل بهره مندی از موقعیت جغرافیایی مناسب، به یکی از بهترین مناطق گردشگری و توریستی اردبیل تبدیل شده و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به سراغ بازدید از آن می روند. اطراف این دریاچه زیبا انواع امکانات تفریحی و رفاهی برای رفاه بیشتر گردشگران در نظر گرفته شده اند و به همین جهت توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است.

از آنجایی که دریاچه شورابیل اردبیل دارای ارتفاع بالایی از سطح دریا بوده و نسبت به دیگر مناطق اطراف خود در ارتفاع بیشتری قرار داشته، از آب و هوایی خنک تر برخوردار بوده که بهترین ویژگی این منطقه برای فصل های نیمه اول سال و به خصوص تابستان می باشد و اغلب گردشگران ترجیح می دهند در این دو فصل به بازدید از این دریاچه اقدام نمایند و اصلی ترین زیبایی های این منطقه را مشاهده کنند.

تاریخچه دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل دریاچه ای زیبا و تماشایی در میان شهر اردبیل است که امروزه به دلیل برخورداری از انواع امکانات تفریحی و رفاهی، بر محبوبیت و شهرت آن افزوده شده و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. بر اساس یافته هایی که از این دریاچه توسط کارشناسان و زمین شناسان پیدا شده، قدمت دریاچه شورابیل اردبیل به اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم می رسد و از قدیمی ترین دریاچه های طبیعی ایران به شمار می رود. جالب است بدانید این دریاچه در زمان های قدیم، تالاب شورابیل نام داشت. آب دریاچه شورابیل از بارندگی های جوی که در تمام طول سال و به خصوص فصل های نیمه دوم سال روی می دادند، تأمین می شده و همچنین رودخانه بالیقلوچای از دیگر منابع تأمین آب این دریاچه محسوب می شود.

به صورت کلی می توان گفت که بارندگی های سالانه از اصلی ترین منابع تأمین آب دریاچه بوده و چشمه ها و رودخانه هایی که در اطراف آن وجود دارند نیز در تأمین آب شورابیل نقش داشته اند و بر میزان حجم آب دریاچه تأثیرگذار بوده اند. عملیاتی نیز در سال های اخیر جهت شیرین سازی آب این دریاچه صورت پذیرفته اند که نقش به سزایی در افزایش حجم میزان آب شورابیل داشته است. با توجه به این روند، میزان شوری آب دریاچه از 80 گرم در لیتر به 2 گرم در لیتر کاهش یافته است. ناگفته نماند جهت کنترل حجم میزان آب این دریاچه، یک دریچه تخلیه اطراف آن در نظر گرفته شده است.

میزان حجم آب این دریاچه حدود 18 هکتار بوده و هر چه بر میزان حجم آب آن افزوده شد، سبب شیرینی آب دریاچه شده است. در زمان های گذشته که آب این دریاچه شور بوده، در فصل های پاییز و زمستان که از دمای هوا به میزان چشمگیری کاسته می شد، شوری آن از یخ زدگی آب دریاچه جلوگیری می کرد؛ اما به مرور زمان که از شوری آن کاسته شد و رو به شیرین شدن رفت، در زمستان ها بیشترین میزان از سطح آب دچار یخ زدگی می شود. این یخ زدگی سبب پدید آمدن چشم اندازی زیبا برای دریاچه شده است.

دریاچه شورابیل اردبیل

دلیل نامگذاری دریاچه شورابیل اردبیل

اگر بخواهیم درباره دلیل نامگذاری این دریاچه تصوری داشته باشیم، اولین چیزی که در ذهن ما نقش می بندد، شوری آب این دریاچه است. دریاچه شورابیل از دریاچه های شور در ایران به شمار می آید، اما میزان شوری آب دریاچه در زمان های گذشته بسیار بیشتر از امروز بوده و به مرور زمان از میزان شوری آن کاسته شده و رو به شیرین شدن رفته است. از آنجایی که آب رودخانه بالیقلوچای به داخل این دریاچه راه پیدا کرده و دارای آبی شیرین می باشد، با ورود آن به دریاچه شورابیل اردبیل سبب شیرین شدن آن این دریاچه شده و از میزان شوری آن نسبت به گذشته کم شده است. به صورتی که می توان گفت از گذشته تا امروز حدود 40 برابر از میزان شوری آب این دریاچه کاسته شده است.

شیرین شدن بیش از حد آب دریاچه باعث شده گیاهان مقاوم به شوری که در زمان های گذشته در اطراف دریاچه رشد می کردند، رشد آن ها متوقف گردد. شور بودن آب دریاچه باعث شده بود گِل این دریاچه و اطراف آن دارای خاصیت درمانی باشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های مفصلی مورد استفاده قرار گیرد. این گل نیز همانند چشمه های آبگرم سرعین که از اصلی ترین دیدنی های سرعین محسوب می شوند، سبب گردند گردشگران زیادی از دیگر نقاط کشور برای استفاده و بهره مندی از خاصیت درمانی گل دریاچه به سراغ این منطقه می آیند. یکی از مزیت های شیرین شدن آب دریاچه این است که امروزه به محلی مناسب جهت پرورش انواع آبزیانی همچون ماهی قزل آلای رنگین کمانی، ماهی کپور و شاه میگو شده است.

روند پدید آمدن دریاچه شورابیل اردبیل

همانطور که گفته شد، دریاچه شورابیل اردبیل از بزرگترین دریاچه های طبیعی ایران است که پدید آمدن آن مدت زمان بسیار زیادی به طول انجامیده است و قدمت آن بر اساس نظر زمین شناسان به قرن های گذشته بازمی گردد. این دریاچه در منطقه ای سردسیر و کوهستانی واقع شده و به همین جهت بارندگی های جوی زیادی در این منطقه و شهر اردبیل صورت می پذیرد و این بارش ها را به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب این دریاچه می دانیم. همچنین قرار گرفتن دریاچه در منطقه ای که اطراف آن یخچال های طبیعی وجود دارند نیز مزید بر علت بوده است.

چندین چشمه خروشان در اطراف دریاچه شورابیل وجود دارند که در زمان های گذشته بسیار سر حال تر و پرآب تر بودند، اما بیشترین مواردی که امروزه در تأمین آب دریاچه نقش دارند، بارندگی ها و رودخانه بالیقلوچای می باشند و با تکیه بر این موضوع می دانیم که دریاچه شورابیل اردبیل به عنوان تنها دریاچه طبیعی درون شهری در ایران شناخته می شود. این رودخانه در شیرین شدن آب دریاچه نیز نقش به سزایی را ایفا می کند.

دریاچه شورابیل اردبیل

عمق دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل به صورت گودال یا دره ای است که در میان انبوهی از خاکریزهای طبیعی جای گرفته و بخش میانی آن نیز که از خاکریزهای اطراف فاصله می گیرد، دارای عمق بیشتری نسبت به اطراف می باشد. امروزه بخشی از این خاکریزها ساخته دست انسان بوده و به صورت مصنوعی در اطراف دریاچه قرار داده شده اند. بیشترین عمق این دریاچه در برخی از قسمت های آن به حدود 11 متر می رسد و میزان حجم آن وابسته به حجم بارندگی در طول سال بوده و در فصل های گرم سال کاهشی حدود نیم متری داشته و با وارد شدن به فصل پاییز و زمستان، این میزان کمبود جبران خواهد شد. دریاچه زیبای شورابیل جزء مناطق حفاظت شده کشور در شهر اردبیل بوده و از همین رو شنا در این دریاچه به صورت کامل و در تمام قسمت های آن ممنوع بوده و در همین راستا، قایق سواری در دریاچه شورابیل با رعایت نکات ایمنی امکان پذیر می باشد.

ریشه نام شورابیل

در زبان ترکی واژه شورابیل به معنای گودال بزرگ طبیعی آب شور بوده که از ترکیب کلمه شورا به معنای شور یا نمکی و کلمه بیل نیز که به عنوان پسوند در ادامه آن می آید، به معنای گودال بزرگ طبیعی آب می باشد و این واژه به شور بودن آب این دریاچه اشاره مستقیم دارد.

گونه های جانوری دریاچه شورابیل اردبیل

همانطور که گفته شد، دریاچه شورابیل از دریاچه های طبیعی بوده و انتظار می رود که جانورانی در این دریاچه زندگی کنند. اما از آنجایی که این منطقه جزء بافت شهری اردبیل محسوب شده، هیچ جانور خطرناک و غیر اهلی در آن زندگی نمی کند. از گونه های جانوری بومی این منطقه می توان به قرقاول، حواصیل، خوتکا و مرغابی اشاره نمود. همچنین پرندگان مهاجری نیز در این منطقه دیده می شوند که لک لک سیاه، اردک چشم طلایی، پلیکان خاکستری و غاز خاکستری از مشهورترین آن ها می باشند.

دریاچه شورابیل اردبیل

گونه های گیاهی دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل دارای آب شور بوده بوده و همین امر سبب شده تا هیچ نوع گونه گیاهی در منطقه ای که این دریاچه در آن قرار گرفته، رشد نکنند. در سال های اخیر برای زیبایی بیشتر این منطقه، با کاشت درخت و انواع گیاهان سرسبز، جنگل های مصنوعی را احداث نموده اند که تأثیر به سزایی در زیبایی هر چه بیشتر منطقه دریاچه شورابیل داشته است.

آشنایی با امکانات تفریحی دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل که از جاهای دیدنی اردبیل محسوب می شود و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی این منطقه از شهر اردبیل می شوند، به منطقه ای توریستی و گردشگری در اردبیل تبدیل گردید و انواع امکانات تفریحی و رفاهی مختلف و هیجان انگیز در این منطقه قرار گرفته اند. گردشگران زیادی که سالانه برای تفریح و گردش به سراغ این منطقه می روند، می توانند از امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی که در اطراف دریاچه تعبیه شده اند و هر کدام از آن ها برای هر سن و سال و جنسیتی مناسب هستند، استفاده کنند و روز هیجان انگیز و تفریحی را برای خود رقم بزنند. در ادامه این بخش، به آشنایی با انواع امکانات تفریحی و رفاهی که در این منطقه وجود دارند می پردازیم.

لذت تماشای پرندگان مهاجر

تماشای پرندگان و به خصوص گونه های پرندگان مهاجر، یکی از تفریحاتی است که در برخی از جاذبه های طبیعی می توان از آن لذت برد. همانطور که گفتیم، این دریاچه محل مناسبی برای زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و مهاجرت آن ها به این منطقه از آبان ماه آغاز می شود و اگر دوست دارید این پرندگان را از نزدیک مشاهده کنید، می توانید در این بازه زمانی به سراغ این منطقه بروید. همچنین می توانید عکس های بسیار زیبا و خاطره انگیزی را در این منطقه در کنار دریاچه و پرندگان مهاجر ثبت کنید.

پیاده روی در جاده سلامتی

دریاچه شورابیل اردبیل دارای مساحتی حدود 18 هکتار بوده و اطراف آن نیز یک مسیر پیاده روی با چمن مصنوعی ساخته شده که به عنوان طولانی ترین جاده سلامتی کشور شناخته می شود. با پیاده روی در مسیر جاده سلامتی شورابیل، می توانید علاوه بر لذت بردن از پیاده روی، از هوای پاک، تماشای دریاچه و دیگر دیدنی های اطراف دریاچه نهایت لذت را ببرید. طولمسیر این جاده سلامتی به 7.5 کیلومتر می رسد.

دریاچه شورابیل اردبیل

دوچرخه سواری اطراف دریاچه شورابیل

اگر به ورزش و تفریح دوچرخه سواری علاقه دارید، در کنار جاده سلامتی امکان دوچرخه سواری نیز وجود دارد و بهترین محل دوچرخه سواری محسوب می شود. همچنین کیوسک کرایه دوچرخه در این محل وجود دارد و گردشگرانی که دوچرخه به همراه نداشته باشند، می توانند از این محل دوچرخه ای را برای خود کرایه کنند و از دوچرخه سواری در اطراف دریاچه شورابیل اردبیل نهایت لذت را ببرند. اگر هم دوچرخه همراه خود داشته باشید، می توانید از دوچرخه خود استفاده کنید.

پیست کارتینگ هانی

اگر اهل سرعت و تفریحات هیجان انگیز هستید، پیست کارتینگ هانی که در نزدیکی دریاچه قرار دارد، بهترین تفریح برای شما به شمار می آید. این پیست کارتینگ یکی از بهترین پیست های کارتینگ کشور بوده و لذت یک کارتینگ هیجان انگیز را می توانید با مراجعه به آن تجربه کنید. طول مسافت این پیست کارتینگ به 6 کیلومتر می رسد.

شماره تماس پیست کارتینگ هانی: 09307407797

آدرس پیست کارتینگ هانی: استان اردبیل، اردبیل، محدوده دریاچه شورابیل

قایق سواری در دریاچه شورابیل اردبیل

قایق سواری یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که می توان در برخی از دریاچه ها و دریاها از آن بهره مند شد. قایق سواری تفریحی هیجان انگیز و لذت بخش در دریاچه شورابیل بوده که با رعایت نکات ایمنی امکان پذیر می باشد. انواع قایق های پدالی و رنگارنگ در این دریاچه وجود دارند که با دیدن آن ها شما هوس یک قایق سواری و رکاب زدن در میان دریاچه به سرتان می زند. اسکله ای در بخش شمالی این دریاچه وجود دارد که قایق پدالی و جت اسکی کرایه می دهد و با مراجعه به آن می توانید یکی از آن ها را انتخاب کرده و از این تفریح لذت بخش و هیجان انگیز در دریاچه شورابیل لذت ببرید. بسیاری از جوانانی که اهل هیجان و سرعت هستند، به سراغ جت اسکی در این دریاچه رفته و از یک جت اسکی سواری لذت بخش بهره مند می شوند.

کشتی تفریحی آندراک

با گذر زمان و روز به روز بر امکانات تفریحی و رفاهی دریاچه شورابیل اردبیل افزوده می شوند و انواع امکانات تفریحی هیجان انگیز و لذت بخش در اطراف این دریاچه تعبیه می شوند. یکی از امکاناتی که در سال های اخیر به این مجموعه تفریحی افزوده شده، مشتی تفریحی آندراک می باشد که اگر سری به دریاچه چیتگر زده باشید، در وهله اول شما را به یاد کشتی تفریحی دریاچه چیتگر می اندازد. ساعت کاری کشتی تفریحی آندراک از ساعت 10 صبح تا 24 بامداد بوده و دارای سانس هاس مختلفی می باشد که گردشگران می توانند در این بازه زمانی به این کشتی تفریحی مراجعه کنند. از لذت بخش ترین زمان هایی که می توانید در این کشتی تفریحی باشید، زمان غروب آفتاب است که می توانید از منظره زیبایی که از غروب خورشید پدید می آید، لذت ببرید.

دریاچه شورابیل اردبیل

شهربازی دریاچه شورابیل اردبیل

این منطقه دارای دو شهربازی بوده که یکی از آن ها شهربازی روباز و دیگری شهربازی سرپوشیده می باشد و هر کدام از آن ها مجهز به امکانات تفریحی هیجان انگیز و لذت بخشی شده اند. پیش از آن که به این شهربازی ها برسید، صدای جیغ و فریاد افرادی را می شنوید که از هیجان فریاد می کشند. شهربازی سرپوشیده این مجموعه تفریحی که با نام شهر خورشید نامیده می شود، به عنوان اولین و بزرگترین شهربازی سرپوشیده ایران شناخته شده و انواع وسایل بازی مدرن را در خود جای داده است. شهربازی روباز مجموعه نیز در پارک جنگلی شورابیل قرار داشته و انواع بازی های هیجان انگیز نظیر هالتر، چرخ و فلک، سورتمه، رنجر، فریزبی، تشک پرش، ترن هوایی و غیره در آن وجود دارند.

لذت تجربه زیپ لاین روی دریاچه شورابیل

جالب است بدانید نخستین و طولانی ترین زیپ لاین رفت و برگشتی ایران در دریاچه شورابیل اردبیل قرار داشته که طول آن به 920 متر می رسد و یکی از هیجان انگیز ترین تفریحات این مجموعه گردشگری می باشد که با سوار شدن به این زیپ لاین، ترشح آدرنالین خون خود را به بالاترین حد خود خواهید رساند و بهترین جاذبه تفریحی برای تخلیه هیجان به شمار می رود. زیپ لاین این مجموعه در سال 1397 افتتاح شده است.

لذت تماشای طلوع و غروب خورشید و عکاسی

تماشای طلوع و یا غروب خورشید از آرامش بخش ترین تفریحاتی است که در طبیعت می توان از آن بهره مند شد. اگر در زمان طلوع و غروب خورشید در این مجموعه تفریحی حضور داشته باشید، می توانید از تماشای خورشیدی که در آسمان در حال طلوع و یا غروب خورشید لذت ببرید. همچنین این دو زمان از بهترین زمان هایی هستند که می توانید عکس های بسیار زیبا و به یاد ماندنی را ثبت کنید. زمان غروب آفتاب در کنار دریاچه شورابیل اردبیل بنشینید و با خود خلوت کنید و از آرامشی که سرتاسر وجودتان را فرا می گیرد، نهایت لذت را ببرید.

پیک نیک و دورهمی

دریاچه شورابیل اردبیل که انواع امکانات تفریحی و رفاهی در اطراف آن قرار گرفته اند، مجموعه ای تفریحی و لذت بخش را برای گردش و تفریح فراهم آورده اند و خانواده های زیادی برای گردش به سراغ این جاذبه می روند. علاوه بر انواع امکاناتی که در اطراف این دریاچه وجود دارند، محل های مناسبی جهت پیک نیک، استراحت و دورهمی برای گردشگران در نظر گرفته شده اند که خانواده ها می توانند به همراه یکدیگر از طبیعت زیبایی که در این محدوده وجود دارد، لذت ببرند و بساط پیک نیک خود را در آن پهن کنند. همچنین یک زمین بازی در محدوده اطراف دریاچه قرار دارد که مخصوص بازی کودکان بوه و والدین می توانند فرزند خود را به این مجموعه هدایت کنند و شاهد بازی آن ها باشند. فصل های بهار و تابستان از بهترین زمان هایی هستند که گردشگران می توانند برای پیک نیک و دورهمی به این مجموعه مراجعه کنند و از نسیم های خنک و هوای مطلوب این منطقه لذت ببرند.

دریاچه شورابیل اردبیل

امکانات رفاهی دریاچه شورابیل اردبیل

هر مجموعه تفریحی و گردشگری، علاوه بر انواع امکانات تفریحی که در آن ها وجود دارند، مجهز به انواع امکانات رفاهی می باشند که لذت گردش و تفریح را دو چندان کرده تا گردشگران بتوانند از گردش و تفریح خود نهایت بهره را ببرند. دریاچه شورابیل اردبیل که به عنوان مجموعه ای تفریحی در این شهر شناخته می شود، از انواع امکانات رفاهی مناسبی برخوردار بوده که برای رفاه بیشتر حال گردشگران در نظر گرفته شده اند تا گردشگران بتوانند در کنار استفاده از انواع امکانات تفریحی، از امکانات رفاهی نیز بهره مند شوند. وجود این امکانات مناسب در مجموعه سبب شده تا گردشگران به هر چیزی که نیاز داشته باشند، در محدوده داخل این مجموعه به آن دست یابند.

از امکانات رفاهی دریاچه شورابیل اردبیل می توان به زمین چمن مصنوعی، زمین بازی کودکان، بازارچه صنایع دستی، کافی نت، وسایل ورزشی عمومی، پارکینگ، آلاچیق، سوپرمارکت، هتل، کافه و رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره نمود. وجود تمام این امکانات در این مجموعه، امتیازی مثبت می باشد. آلاچیق هایی که در اطراف دریاچه وجود دارند، بهترین فرصت را فراهم آورده اند تا گردشگران بتوانند از استراحت در فضایی دل انگیز و کنار دریاچه بهره مند شوند.

شکم گردی در دریاچه شورابیل

شکم گردی از عضوهای جدانشدنی هر گردشگری است که اگر نباشد، نیمی از لذت گردش و تفریح از بین می رود. برخی از گردشگران برای صرف وعده غذایی خود ترجیح می دهند غذای خانگی به همراه خود به جاذبه گردشگری ببرند و در مقابل نیز برخی دیگر رفتن به کافه و رستوران و صرف غذای رستوران را ترجیح می دهند و موضوعی است که کاملا سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. از آنجایی که دریاچه شورابیل اردبیل مجموعه کامل و جذابی در شهر اردبیل می باشد، کافه و رستوران های مختلفی در محدوده اطراف آن وجود دارند که با مراجعه به آن ها می توانید لذت صرف غذایی خوشمزه را در محیطی دلچسب، تجربه کنید. رستوران های مختلفی که در این محدوده وجود دارند شامل رستوران های ایرانی و فرنگی می باشند که می توانید با مراجعه به هر کدام از آن ها، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و میل کنید. از بهترین رستوران هایی که در نزدیکی این دریاچه وجود دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود. رستوران ها به ترتیب فاصله با دریاچه ذکر شده اند:

  • رستوران آنا پیتزا: حدود 400 متر تا دریاچه
  • رستوران ترکی پرپروک: حدود 750 متر تا دریاچه
  • کبابی خاقان: حدود 1 کیلومتر تا دریاچه
  • رستوران گیاهی زعفرانیه: حدود 1.3 کیلومتر تا دریاچه
  • رستوران ایتالیایی آماتا: حدود 2.3 کیلومتر تا دریاچه
  • رستوران باغ بهشت: حدود 4.7 کیلومتر تا دریاچه
  • کافه رستوران ملک سلیمان: حدود 5.6 کیلومتر تا دریاچه

بهترین زمان بازدید از دریاچه شورابیل اردبیل

شهر اردبیل که در ناحیه شمال غربی ایران جای گرفته و از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است، در فصل های نیمه دوم سال دارای آب و هوایی بسیار سرد و بارندگی بوده و فصل های نیمه اول سال دارای آب و هوایی خنک و دلچسب می باشد. دریاچه شورابیل اردبیل که از دیدنی های اردبیل می باشد و در این شهر قرار گرفته نیز به تبع آب و هوایی همانند شهر اردبیل داشته و در فصل های پاییز و به خصوص زمستان، دمای هوای منطقه به شدت کاهش یافته و بخش گسترده ای از سطح دریاچه یخ زده می شود و منظره ای تماشایی را برای این دریاچه پدید می آورد. فصل های بهار و تابستان که دمای هوای این شهر رو به افزایش می رود، پوشش گیاهی این منطقه نیز تازه و سرسبز شده و چهره ای تازه و با طراوت برای منطقه به وجود می آورد.

در این دو فصل که این منطقه از هوایی بسیار مطلوب و مطبوعی بهره می برد، گشت و گذار، تفریح و استراحت در اطراف دریاچه بسیار لذت بخش بوده و باب میل همگان می باشد. فصل تابستان از شلوغ ترین زمان هایی است که بسیاری از گردشگران به دلیل مطلوب بودن هوا، آن زمان را برای سفر به اردبیل انتخاب می کنند. اما فصل های پاییز و زمستان مخصوص گردشگرانی است که به گردش و تفریح در هوای سرد علاقه دارند. همچنین اگر هم به بازدید از پرندگان مهاجر علاقه مند هستید، فصل پاییز و به خصوص آبان ماه به شما پیشنهاد می شود تا بتوانید انواع پرندگان مهاجر را از نزدیک مشاهده کنید.

قیمت ورودی دریاچه شورابیل اردبیل

برای ورود به دریاچه شورابیل اردبیل، نیازی به تهیه بلیط و یا پرداخت هزینه وجود نداشته و ورود به آن برای عموم مردم آزاد می باشد و گردشگران می توانند از امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه لذت ببرند. با توجه به آن که امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی برای این مجموعه گردشگری در نظر گرفته شده، برای استفاده از هر کدام از آن ها بایستی بلیط تهیه نمایید و هزینه های جداگانه ای پرداخت نمایید. اما تفریحاتی همچون گردش در اطراف دریاچه، پیاده روی، پیک نیک، استراحت در آلاچیق ها و استفاده از زمین بازی کودکان جزء امکانات رایگان مجموعه بوده و تمام گردشگران می توانند از آن ها به صورت رایگان استفاده نمایند. زمانی که تصمیم گرفتید به سراغ این مجموعه بروید، بهتر است از ساعات اولیه صبح گردش خود را در این مجموعه آغاز نمایید تا بتوانید از بیشترین امکانات مجموعه لذت ببرید.

اقامت در اطراف دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر اردبیل می باشد و تقریبا همه گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، به سراغ بازدید از این جاذبه گردشگری می روند. از همین رو اقامتگاه های مختلفی در اطراف این مجموعه تفریحی وجود دارند که گردشگران و مسافران می توانند برای اقامت در اردبیل از این اقامتگاه ها استفاده نمایند. هتل های متعددی در اطراف دریاچه در طول مدت زمان ساخته شده اند که هتل شورابیل به عنوان نزدیک ترین هتل به این مجموعه شناخته می شود. هتل های اطراف دریاچه شورابیل اردبیل به ترتیب فاصله از دریاچه عبارتند از:

  • مجتمع توریستی کوثر: حدود 550 متر تا دریاچه
  • هتل شورابیل: حدود 2.2 کیلومتر تا دریاچه
  • هتل سارای اردبیل: حدود 4.2 کیلومتر تا دریاچه
  • مجتمع مسکونی نسترن: حدود 3.6 کیلومتر تا دریاچه
  • هتل یاکاموز: حدود 4.8 کیلومتر تا دریاچه
  • هتل دریا: حدود 5.1 کیلومتر تا دریاچه
  • هتل مهدی: حدود 5.6 کیلومتر تا دریاچه
  • هتل شیخ صفی: حدود 6.7 کیلومتر تا دریاچه

علاوه بر اقامت در یکی از این هتل ها و یا مجتمع های مسکونی، محلی برای کمپ زدن و چادر زدن در نزدیکی دریاچه شورابیل وجود دارد که گردشگران می توانند برای اقامتی اقتصادی به آن مراجعه نمایند. این محل کمپ در فاصله نزدیکی از دریاچه قرار داشته و مسافرانی که در آن اقامت دارند، می توانند در مدت زمان کوتاهی خود را به این جاذبه و امکانات تفریحی آن برسانند.

دریاچه شورابیل اردبیل

راهنما سایت

آدرس

استان اردبیل، اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه