پارک ملی بوجاق

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پارک ملی بوجاق یکی از زیباترین طبیعت های شمالی ایران است که در بندر کیاشهر، شهرستان آستانه اشرفیه و در استان گیلان واقع شده است. در هر نقطه ای از طبیعت شمال ایران زیبایی های متعدد و منحصر به فردی وجود دارند که هر کدام از آن ها به تنهایی می توانند گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کنند و جاذبه ای دیدنی و گردشگری در شمال ایران به شمار روند. استان گیلان که در شمال کشور واقع شده و شهرهای سرسبز و جاذبه های متنوعی را در خود جای داده اند، همیشه از بهترین مقاصد گردشگری به شمار می روند. در این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با یکی از بهترین و زیباترین پارک های ملی ایران که پارک ملی بوجاق نام دارد و در شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد، آشنا شویم.

پارک ملی بوجاق کجاست و مسیر دسترسی به آن

پارک ملی بوجاق از دیدنی های کیاشهر به شمار می رود که گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به سراغ آن می روند و در استان گیلان قرار دارد. اگر قصد سفر به یکی از شهرهای شمالی را دارید و می خواهید در طبیعتی بی نظیر به گردش و تفرح بپردازید، خوب است این بار به قصد رفتن به این پارک ملی و طبیعت زیبا به سراغ جاهای دیدنی شمال ایران بروید. این پارک دارای چند مسیر دسترسی می باشد و گردشگران می توانند بر اساس مبدأ خود، مسیر دسترسی به آن را انتخاب نمایند. برای دسترسی به این منطقه بایستی ابتدا مسیر استان گیلان را پیش گرفته و به سمت آن راهی شوید. سپس وارد جاده فومن – سراوان شده و به مسیر خود در این جاده ادامه دهید تا به خیابان شهید عسگری دسترسی پیدا کنید.

در این خیابان به حرکت خود ادامه دهید تا از طریق یک بریدگی در سمت راست مسیرتان قرار دارد به جاده سیاهکل سنگر دسترسی پیدا کنید. سپس به سمت چپ بپیچید و وارد جاده سراوان – سنگر – سیاهکل شده و پس از حرکت در این جاده، خود را به جاده سیاهکل برسانید و به مسیر خود ادامه دهید تا وارد بزرگراه رشت – لاهیجان شوید. از طریق بلوار مطهری به سمت میدان جمهوری حرکت کرده و پس از آن وارد جاده آستانه اشرفیه – کیاشهر شده و به مسیر خود ادامه دهید تا به میدان کیاشهر برسید. این میدان را دور زده و وارد خیابان امام خمینی شوید. در سمت راست شما یک بریدگی وجود دارد که می توانید وارد آن شوید و با ادامه دادن مسیر خود در آن جاده، خود را به پارک ملی بوجاق برسانید و در آن به گشت و گذار و تفریح بپردازید.

آدرس پارک ملی بوجاق: استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، شهر کیاشهر، بندر کیاشهر

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D37.43756374208959%2C%2049.921814639533274%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column]

پارک ملی بوجاق

آشنایی با پارک ملی بوجاق

در کشور ایران علاوه بر جاذبه های دیدنی و گردشگری فراوان، پارک های ملی متعددی جای گرفته اند که آن ها نیز جزء بهترین جاذبه های دیدنی به شمار می روند. پارک ملی در واقع منطقه ای حفاظت شده در میان طبیعت است و زیبایی هایی همچون جنگل، دشت، کوهستان، بیشه، مناطق آبی و غیره را در خود جای داده و علاوه بر آن که جاذبه های گردشگری از طبیعت محسوب می شود، بلکه منطقه ای برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیز تلقی می گردد. همچنین به دلیل داشتن شرایط آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیزی که دارد، می تواند منطقه ای مناسب برای رشد انواع گونه های گیاهی و جانوری محسوب شود و همین موضوع سبب گردیده این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار باشد. پارک بوجاق یکی از بهترین و زیباترین پارک های ملی ایران در شمال کشور است که در استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر پدید آمده است.

جالب است بدانید این پارک ملی، به عنوان نخستین پارک ملی خشکی – دریایی ایران به ثبت رسیده است و حدود 3.260 هکتار مساحت دارد که حدود 1.600 هکتار از این مساحت به محدوده دریایی و حدود 160 هکتار نیز به محدوده تالابی اختصاص یافته اند. دیگر مساحت باقی مانده از این پارک ملی در اختیار زمین های ساحلی، جلگه ای و علفزار قرار گرفته اند. بوجاق به لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه واقع شده که در دریای خزر در شمال آن، شهر زیباکنار و تأسیسات صدا و سیما در کنار روستای امیر کیاسر در شرق آن، رودخانه اوشمک و در جنوب آن بندر کیاشهر قرار گرفته اند. در منطقه حفاظت شده پارک ملی بوجاق 3 مورد از تالاب های شمال ایران در آن جای گرفته اند که می توان از تالاب کیاشهر در شرق، تالاب بوجاق در غرب و تالاب 22 بهمن در مرکز همراه با دلتای سفیدرود و جلگه و علفزارها و زمین های اطراف آن و آب های ساحل دریای خزر اشاره نمود.

جالب است بدانید چهار نوع پارک ملی در ایران وجود دارند که آن ها را در این بخش توضیح داده ایم:

  • پارک ملی و منطقه حفاظت شده
  • پارک ملی و پناهگاه حیات وحش
  • پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره
  • پارک ملی و منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش

با توجه به تقسیم بنده مناطق حفاظت شده ایران که نام برده شدند، پارک ملی بوجاق جزء دسته پارک های ملی و ذخیره گاه زیست کره شناخته می شوند. منطقه حفاظت شده بوجاق علاوه بر آن که از نظر زیست محیطی اهمیت فراوانی داشته باشد، توانسته منطقه ای مناسب برای تحقیقات آزمایشی و پژوهشی برای دانشمندان و محققین به شمار آید. پارک جنگلی کیاشهر نیز جاذبه ای دیگر در نزدیکی پارک بوجاق است که می توانید برای گردش و تفریح به آن مراجعه نمایید.

پارک ملی بوجاق

آشنایی با گونه های زیستی بوجاق

از سال 1383 تا سال 1385 و درست بعد از آن که این منطقه به عنوان پارک ملی معرفی شد، تحقیقاتی در آن صورت پذیرفت که در پی آن انواع گونه های زیستی را مورد ارزیابی قرار دادند. گونه های مختلف پرندگان در این پارک ملی به 234 گونه می رسند و 49 تیر مختلف را شامل می شوند. لازم به ذکر است که از میان آن ها، 12 گونه آن ها پرندگانی کمیاب و در حال انقراض می باشند. همچنین برخی از این پرندگان جزء پرندگان مهاجر و نادر به شمار می روند و در فصل های نیمه دوم سال به این منطقه مهاجرت می کنند و با آمدن فصل بهار، دوباره به زادگاه خود می روند. علاوه بر پرندگان، جانوران آبزی هم در این منطقه زندگ می کنند که حدود 50 گونه مختلف می باشند. اما تنها یک نوع پستاندار، منطقه بوجاق را به عنوان منطقه زیستی خود انتخاب کرده و در آن زندگی می کند و فک خزری نام دارد.

پرندگان پارک بوجاق

بیشترین گونه جانوری که این منطقه را به عنوان زیستگاه خود می کنند، گونه های متنوعی از پرندگان هستند و همین موضوع سبب گردیده پارک ملی بوجاق به عنوان یکی از مهمترین سایت های پرنده نگری در ایران شناخته شود. در این میان 20 گونه پرنده بومی منطقه حفاظت شده بوجاق را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند و علاوه بر پرندگان بومی، پرندگان مهاجر و عبوری نیز در فصل های پاییز و زمستان به آن منطقه مهاجرت می کنند و این منطقه میزبان آن ها می باشد. در میان پرندگان مهاجر و بومی این منطقه، برخی از آن ها از گونه های نادر و کمیابی هستند که تا به امروز برای یک یا دو مرتبه در ایران دیده شده اند و می توان به شناگر بلوطی اشاره نمود که فقط برای دو بار در ایران دیده شده و تنها یک مرتبه در پارک ملی بوجاق دیده شده است.

پرندگان کمیاب دیگری در این منطقه برای یک یا دو مرتبه دیده شده اند که می توان به پرندگانی همچون غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز، غاز پا زرد و فالاروپ اشاره نمود. منطقه ای که پارک بوجاق در آن قرار گرفته دارای منطقه کوهستانی بوده و برخی از پرندگان که منطقه کوهستانی را برای زیستگاه خود انتخاب می کنند، در بخش کوهستانی آن دیده شده اند. تنوع پرندگان این منطقه بسیار بالا هستند و می توان به پرندگانی همچون دم جنبانک، خوتکا، بلدرچین، قمری، خروس کولی، کشیم، بالکان، بوتیمار، زنبورخوار، طرلان، حواصیل بزرگ سفید، کاکایی سر سیاه، سینه سرخ، چنگر نوک سرخ، کشیم کوچک، انواع عقاب، انواع پرستو دریایی، زنگوله بال، چلچله، توکا، کاکایی کوچک، بلبل خال دار، تلیله سفید، سنگ چشم، پاشلک کوچک، سهره جنگلی، لان بزرگ، چرخ ریسک، قو، لاچین و بحری، اردک سرحنایی، الیکایی، اردک تاجدار، اردک نوک پهن، فیلوش، زرده پره تالابی، سسک، پپت، کوکو و غیره می باشند.

پارک ملی بوجاق

جانوران آبزی پارک ملی بوجاق

علاوه بر پرندگان بومی و پرندگان مهاجر، آبزیانی در این منطقه زندگی می کنند که به 50 گونه متنوع می رسند و شامل آبزیانی همچون ماهی کپور، سرخ باله، ماهی سفید، لای ماهی و اردک ماهی می شوند.

پوشش گیاهی و جانوری پارک بوجاق

منطقه ای که پارک ملی بوجاق در آن قرار دارد، از مهمترین زیستگاه های شمال ایران برای پرندگان و آبزیان به شمار می رود و حدود 50 گونه جانور آبزی و حدود 20 گونه پرنده بومی آن را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. علاوه بر پرندگان و حیواناتی که این منطقه را برای محیط زیست خود انتخاب کرده اند، شرایط آب و هوایی و محیط زیست این منطقه به قدری مناسب است که انواع گونه های گیاهی مختلف در آن رشد یافته اند و حدود 248 گونه گیاهی مختلف در آن دیده می شوند.

دلیل اهمیت پارک ملی بوجاق

از آنجایی که پرنده نگری از جمله مهمترین شاخه های طبیعت گردی محسوب می شود، مناطقی که دارای شرایط جوی مناسب برای میزبانی از پرندگان مهاجر و بومی را داشته باشد نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و سالانه هزاران پرنده مهاجر به آن مناطق مهاجرت می کنند. منطقه حفاظت شده بوجاق که تالاب بوجاق و تالاب امیر کلایه (تالاب نیلوفر) در آن جای گرفته اند، از خاص ترین و مهمترین سایت های پرنده نگری در شمال ایران به شمار می آیند. یک نوع پستاندار نیز این منطقه را برای زیستگاه خود انتخاب نموده و در آن زندگی می کند، فک خزری می باشد.

پارک ملی بوجاق

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی بوجاق

برخی از مناطقی که در طبیعت ایران پدید آمده اند، دارای زمان مناسبی برای بازدید و سفر می باشند. پارک ملی بوجاق نیز از آن دسته جاذبه های دیدنی شمال است که به لحاظ پوشش گیاهی غنی بوده و در بازه های زمانی از سال از منظره بی نظیری برخوردار می باشد. اگر تصمیم گرفته اید کوله بار سفرتان را برای عزیمت به پارک بوجاق ببندید و به دنبال بهترین زمان سفر به آن هستید، می توانید فصل های پاییز و زمستان را برای سفر خود به این منطقه انتخاب نمایید. چرا که می توانید در این دو فصل پرندگان مهاجری را که به این منطقه کوچ کرده اند را از نزدیک مشاهده کنید. حتی برخی از آن ها که جزء گونه های نادر و کمیاب محسوب می شوند را تماشا کنید. اما اگر به دنبال زمانی هستید که بتوانید از طبیعت سرسبز و بی نظیر منطقه حفاظت شده بوجاق بهره مند شوید، بهتر است فصل های بهار و تابستان را برای سفر خود انتخاب نمایید. در فصل های نیمه اول سال طبیعت فوق العاده و بی نظیری این منطقه وجود دارد و همچنین از تفریحاتی همچون قایق سواری، دوچرخه سواری، عکاسی، پیاده روی و غیره لذت ببرید.

تماشای گونه های نادر پرندگان در بوجاق

یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر به این پارک ملی، تماشای پرندگان نادر و کمیاب است و اغلب گردشگرانی که این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، قصد تماشای این پرندگان از نزدیک را دارند و به این امید راهی این منطقه می شوند. اما بسیاری از گردشگران موفق به تماشای گونه های نادر پرندگان مهاجر و بومی نمی شوند. علت آن هم باز می گردد به عدم رعایت یک سری نکات ساده توسط گردشگران! اگر می خواهید این پرندگان را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر است لباس هایی با رنگ های تیره به تن کنید تا چشمان تیزبین پرندگان شما را به زودی مشاهده نکنند.

این پرندگان معمولا دارای چشم های تیزبین هستند افرادی را که لباس های رنگارنگ به تن داشته باشند را سریعا از فاصله های دور مشاهده کرده و از آن منطقه فاصله می گیرند. لذا اگر می خواهید پرندگان بومی و مهاجر را مشاهده کنید، بهتر است این نکته ساده را رعایت نمایید و لباس هایی با رنگ های خاکی، کرم، خاکستری و سبز به تن داشته باشید تا با طبیعت اطراف خود استتار شوید و پرندگان نتوانند شما را تشخیص دهند.

پارک ملی بوجاق

برای سفر به پارک ملی بوجاق چه وسایلی همراه خود ببریم؟

چنانچه قصد سفر به منطقه پارک ملی بوجاق را دارید، وسایل ضروری را حتما همراه خود داشته باشید. پیش از هر چیزی باید هواستان باشد لباس هایی با رنگ های خاکی، خاکستری، سبز و کرم را به تن کنید که بتوانید با محیط اطراف خود استتار شوید و بتوانید پرندگان مهاجر و بومی کمیاب را مشاهده کنید. همچنین لباس های راحت و مناسب فصل، کفش مناسب برای پیاده روی، لباس اضافه، آب و خوراکی به مقدار کافی همراه خود داشته باشید. در نهایت پیشنهاد می شود حتما دوربین و یا موبایل دوربین دار به همراه داشته باشید تا بتوانید عکس های بسیار زیبا و تماشایی را در این منطقه به ثبت برسانید. فراموش نکنید حین گشت و گذار حافظ طبیعت اطراف خود باشید و زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.

پارک ملی بوجاق در منطقه آزاد

محدوده ای که بندر کیاشهر در آن قرار داشت، از سال 1392 به منطقه آزاد افزوده شد و جزء محدوده منطقه آزاد محسوب شد. پارک ملی بوجاق نیز که در بندرکیاشهر قرار داشت، منطقه ای گردشگری و طبیعت گردی محسوب می شد که آن هم جزء منطقه آزاد به شمار آمد.

تالاب امیرکلایه یا تالاب نیلوفر

تالاب امیرکلایه یکی از جاذبه های دیدنی است که در منطقه پارک ملی بوجاق قرار داشته و با دریا تنها یک کیلومتر فاصله دارد و جزء تالاب های آب شیرین محسوب می شود. بر روی این تالاب یک پل چوبی قرار داده اند تا گردشگران بتوانند از روی آن عبور کنند و از زیبایی های تالاب امیرکلایه بهره مند شوند و از میان نیزارهای زیبا عبور کنند. از طریق این پل چوبی که بر روی تالاب امیرکلایه قرار دارد، می توانید به دریای خزر دسترسی پیدا کنید. از آنجایی که در این تالاب گیاهانی زیبا و تماشایی همچون پسته دریایی و نیلوفر آبی سفید وجود دارند، تالاب امیرکلایه با نام تالاب نیلوفر نیز شناخته می شود. همچنین این امکان برای گردشگران وجود دارد که سوار قایق شوند و از میان نیلوفرهای آبی زیبا عبور کنند و لحظاتی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند.

پارک ملی بوجاق

تفریحات پارک ملی بوجاق

هر جاذبه ای گردشگری که در طبیعت وجود دارد و گردشگران را به سمت خود جذب می کند، دارای تفریحات و هیجانات مخصوص به خود می باشد. پارک بوجاق نیز از آن دسته طبیعت هایی است که دارای تفریحات دلنشین و هیجان انگیز می باشد و گردشگرانی که به سراغ آن می روند می توانند از آن تفریحات بهره مند شوند. در ادامه می خواهیم با انواع تفریحاتی که می توانید در این پارک ملی از آن ها لذت ببرید، آشنا شویم.

پرنده نگری

همانطور که پیشتر ذکر شد، منطقه پارک ملی بوجاق میزبان پرندگان بومی و مهاجر زیادی است که همین موضوع سبب گردیده این پارک به عنوان یکی از سایت های پرنده نگری در شمال ایران شناخته شود و گردشگران زیادی برای بازدید از پرندگان به آن مراجعه نمایند. اگر می خواهید انواع پرندگان کمیاب و نادر را از نزدیک مشاهده کنید، بهتر است فصل های نیمه دوم سال برای سفر به این منطقه انتخاب نمایید.

قایق سواری

یکی از تفریحات دلنشینی که می توانید در این منطقه از آن لذت ببرید، قایق سواری می باشد. این منطقه غنی از انواع گیاهان سرسبز می باشد که سبب گردیده اند طراوت و تازگی را میهمان طبیعت سازند. می توانید سوار بر قایق شوید و از میان نیزارها طبیعت هیجان انگیز عبور کنید و نظاره گر طبیعت زیبای اطراف خود باشید. همچنین می توانید تا انتهای این منطقه پیش بروید تا به ساحل دریای خزر برسید. رودخانه سفیدرود که از میان طبیعت پارک ملی بوجاق عبور کرده است نیز چهره ای زیبا برای پارک به وجود آورده و می توانید برای قایق سواری به سراغ آن بروید.

پارک ملی بوجاق

پیاده روی بر روی پل چوبی کیاشهر

پلی چوبی و زیبا به نام پل چوبی کیاشهر از میان نیزارهای این پارک عبور کرده و دارای طول 700 متر و عرض 2.5 متر می باشد و پارک ملی بوجاق را به دریای خزر متصل می کند. قدم زدن و پیاده روی بر روی این پل چوبی از دیگر تفریحات لذت بخشی است که می توانید در این پارک از آن بهره مند شوید. یکی از بهترین زمان هایی که می توانید از پیاده روی و قدم زدن بر روی پل چوبی کیاشهر نهایت لذت را ببرید، زمان طلوع و غروب خورشید می باشد.

استراحت و پیک نیک در آلاچیق ها

در این منطقه چندین آلاچیق چوبی در نظر گرفته شده اند که بهترین فضا را برای استراحت، پیک نیک و دورهمی فراهم آورده اند و گردشگران می توانند به همراه خانواده و یا دوستان خود به سراغ آن ها بروند و بساط پیک نیک را به راه بیاندازند و از پیک نیک و دورهمی در طبیعت نهایت لذت را ببرند.

موتورسواری و دوچرخه سواری

یک پیست موتورسواری و دوچرخه سواری در این منطقه وجود دارد که گردشگران می توانند با مراجعه به آن از موتورسواری و دوچرخه سواری لذت ببرند. این نوع تفریح از هیجان انگیزترین تفریحاتی است که می توانید در منطقه پارک ملی بوجاق از آن بهره مند شوید.

خرید و گردش در بازارچه سنتی

بازارچه های سنتی و محلی شهرهای شمالی از جمله بهترین جاذبه های گردشگری به شمار می روند که گردشگران می توانند برای خرید و گردش به سراغ آن ها بروند. یک بازارچه سنتی در این منطقه وجود دارد که انواع صنایع دستی همچون بامبو و حصیر در آن برای فروش عرضه شده اند و گردشگران می توانند به عنوان یادگاری و سوغاتی از آن ها تهیه کنند.

اجاره ویلا روزانه در رشت

رشت از جمله شهرهای گردشگری و پرجاذبه در میان شهرها شمالی می باشد که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به آن سفر می کنند. به همین جهت انواع اقامتگاه های مختلف در این شهر وجود دارند تا گردشگرانی که به شهر زیبای رشت سفر می کنند، بتوانند در اقامتگاهی مناسب اقامت داشته باشند. یکی از بهترین اقامتگاه هایی که در شهرهای شمالی اغلب گردشگران به سراغ آن می روند، ویلاهایی می باشند که به صورت روزانه اجاره داده می شوند. شما نیز می توانید با اجاره ویلا رشت از اقامت خود لذت ببرید و سفری خاطره انگیز را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

پارک ملی بوجاق

سوالات متداول

پارک ملی بوجاق کجاست؟

پارک ملی بوجاق در شهر آستانه اشرفیه استان گیلان و در بندر کیاشهر واقع شده است.

مساحت پارک ملی بوجاق چقدر است؟

پارک ملی بوجاق 3.260 هکتار مساحت دارد.

تفریحات پارک ملی بوجاق چیست؟

از جمله تفریحاتی که می توانیم در پارک ملی بوجاق از آن ها لذت ببریم تفریحاتی همچون پیاده روی، قایق سواری، ماهیگیری، موتور سواری، دوچرخه سواری و غیره می باشند.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی بوجاق چه فصلی است؟

پاییز و زمستان


[html_block id=”66657″]

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، شهر کیاشهر، بندر کیاشهر، پارک ملی بوجاق

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه