پارک مفاخر رشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان گیلان به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران بوده و توانسته همه ساله عده ی زیادی از توریست ها را به خود جذب نماید. رشت نیز به عنوان یکی از زیبا ترین شهر های این استان شناخته می شود که دارای جاذبه های فراوانی می باشد. یکی از این جاذبه ها پارک مفاخر رشت بوده که به عنوان یک مکان پر رفت و آمد بین مردم بومی این محله نیز شناخته می شود. این بوستان یکی از پارک های مجهز شمال کشور بوده که سومین بوستان از نظر بزرگی در رشت معرفی می شود و موضوع این مقاله نیز می باشد.

تاریخچه بوستان مفاخر رشت

این پارک که در گذشته به باغ سالار یا باغ بذر چمارسرا معروف بود با مساحت 73000 متر مربع درسال 1326 به واسطه بنگاه جنگلبانی ساخته شد. این پارک در سال 1393 طی یک توافق با جنگلداری به شهرداری واگذار شد. بوستان مشاهیر به عنوان سومین پارک بزرگ رشت شناخته می شود و در منطقه چهار قرار گرفته است. باغ سالار یا چمارسرا دو بخش باغ بذر و محوطه را شامل می شود. لازم به ذکر است که بخش باغ بذر در سال 1326 به عنوان اولین نهالستان برای تولید نهال توسط همان بنگاه به وجود آمد.

درباره پارک مفاخر رشت

بوستان مشاهیر رشت با نام مفاخر نیز شهرت دارد و دارای دو بخش می باشد که بخش اول به سالار مشکات معروف است و شامل بوستان اصلی، یخچال طبیعی و چشمه می شود. بخش دوم پارک را با نام بوستان سالار می شناسند که در مقابل در اصلی قرار گرفته و بسیار جذاب و دیدنی است. پارک مشاهیر رشت دارای درختان سر به فلک کشیده بوده و به عنوان یک مکان ایده آل برای تفریح شناخته می شود. قبل از به وجود آمدن بوستان از این منطقه برای تولید کردن نهال جنگلی استفاده می کردند. این پارک در سال 1326 تاسیس و شامل درختانی قدیمی می شود که شامل توسکا، افرا، اوجا، بلوط و… می باشد. هم چنین می توان به مواردی از جمله شاه پسند، شعمدانی، کاملیا و کادینا نیز اشاره کرد که پوشش های گیاهی دیگر این پارک را تشکیل می دهند. در بخش ورودی پارک می توانید دالانی را ببینید که دو طرف آن را درختان سر به فلک کشیده در بر گرفته اند. هم چنین تندیس های چوبی در جلوی در نیز بسیار دیدنی هستند. لازم به ذکر است که علاوه بر دالان ورودی بوستان، در دیگر مناطق این پارک نیز تونل های جنگلی دیگر وجود دارد و همه آن ها به هم راه دارند. این بوستان در مقایسه با دیگر پارک های رشت دنج تر و آرام تر بوده و مناسب تر برای کسانی است که می خواهند در فضایی آرام به خواندن کتاب یا مجله مشغول شوند.

آب و هوای بوستان مفاخر رشت

با توجه به این که این بوستان یکی از جاهای دیدنی رشت می باشد، بهتر است دمای هوا را برای سفر قبل از حرکت بدانید. دمای هوا در تابستان به بیش از 37 درجه می رسد و در زمستان به کمتر از منفی 5 درجه. از آن جا که رشت نیز جزو یکی از شهر های شمال است، در تابستان دمای بالای هوا و شرجی بودن آن بسیاری از مسافران را اذیت می کند. هم چنین رطوبت هوا نیز در این مواقع سال برای کسانی که می خواهند در این فصل به رشت سفر کنند آزار دهنده می باشد. دمای هوا در پاییز و ماه اردیبهشت مناسب برای تمامی مسافران است.

بهترین زمان سفر به پارک مشاهیر رشت

همان طور که گفته شد در تابستان به دلیل شرجی بودن هوا و گرم بودن آن و هم چنین وجود رطوبت در هوا ممکن است مسافرت برایتان آزار دهنده باشد لذا اگر قصد سفر به رشت دارید سعی کنید در تابستان به این شهر نروید چرا که هم از نظر آب و هوایی اذیت خواهید شد و هم ازدیاد جمعیت مسافران برایتان آزار دهنده خواهد بود. در زمستان نیز به دلیل سردی هوا نمی توانید آن طور که بخواهید از این بوستان دیدن نمایید و زیبایی های سبز رنگ و دیدنی آن را ببینید. بهترین زمان سفر برای شما اوایل بهار و پاییز است که هم جمعیت کمتری روانه این شهر شده و هم آب و هوا آزار دهنده نیست. از اوایل مهر تا اواسط آبان این شهر به دلیل بارانی و مه آلود بودن بسیار دیدنی می باشد. البته فراموش نکنید که اگر می خواهید در جذاب ترین حالت، جاهای دیدنی رشت را ببینید، اواخر بهار و فصل تابستان بهترین مواقع برای سفر شما خواهد بود.

پارک مفاخر رشت

امکانات موجود در پارک مفاخر رشت

این بوستان همانند پارک های دیگر دارای امکانات رفاهی و تفریحی بوده که می توانید در زمان بازدید از پارک از تمام آن ها استفاده نمایید. از جمله این امکانات که در واقع یک تفریح برای مردم این منطقه محسوب می شود، وجود میز های شطرنج است که توانسته عده ی زیادی را در طول روز به خود مشغول نماید. در این بوستان هم چنین یک کتاب خانه وجود دارد و برای کسانی که دوست دارند در فضای آرام پارک به خواندن کتاب مشغول شوند بسیار کاربردی است. وجود امکانات و تفریحات دیگری نظیر میزهای پینگ پنگ، رودخانه گوهر رود، تالاب عینک، پوشش گیاهی و دیگر امکانات نظیر نمازخانه، نیمکت های درون پارک، وسایل ورزش همگانی و سرویس بهداشتی همگی برای رفاه مردم و مسافرانی است که به این پارک می روند.

یخچال طبیعی پارک مشاهیر رشت

در زمان های قدیم از این بوستان به عنوان یخچال طبیعی استفاده می کردند. بدین شکل که مردم گودال های بزرگی را به وجود می آوردند و در زمستان که برف زیاد می بارید، آن ها را درون این گودال ها انبار می کردند. در تابستان این گودال ها خنک تر از جاهای دیگر بود و باعث می شد تا مردم بتوانند از آبی که به خاطر برف انباشته شده درون این گودال ها وجود داشت در کار های مختلف استفاده نمایند. شما هم اکنون اثری از این گودال ها نخواهید یافت چرا که آن ها پر از برگ و بوته شده شده و دیگر خبری از آب درون آن ها نیست. ولی دیدن پله های منتهی به گودال ها که از کنار چشمه می گذرد خالی از لطف نیست.

تندیس های بوستان مفاخر رشت

در سفر به رشت می توانید بعد از دیدن جاذبه های این شهر همانند میدان شهرداری رشت یا باغ محتشم رشت و… که از جاهای توریست پذیر این شهر می باشند، به بوستان مفاخر بروید و در این پارک تندیس های مختلف را از آثار چوبی گرفته تا مجسمه های شهیدان تماشا کنید. در پارک مشاهیر علاوه بر آثار چوبی مختلفی که در ابتدای پارک قرار دارند می توانید 15 تندیس دیگر که برای شهیدانی مثل مهدی نقیبی راد، اردشیر رحمانی و علی گلستانی و.. می باشد را ببینید. بعد از دیدن تمامی این تندیس ها به کلبه چوبی می رسید که سقف آن از نی پوشیده شده و گلدان های زیبای شمعدانی در اطراف آن وجود دارد. لازم به ذکر است که بر روی ایوان کلبه نقاشی میرزا کوچک خان جنگلی کشیده شده. این شخص به دلیل معروف بودن در بین مردم ایران و به خصوص استان گیلان، اثرات زیادی از او در همه جا وجود دارد.

پارک مفاخر رشت

پارک مفاخر رشت کجاست و مسیر دسترسی

اگر قصد سفر به رشت را دارید بهتر است برای بازدید از بوستان مفاخر سری به آن بزنید و بازدید آن را از دست ندهید. برای این منظور می توانید به بلوار نامجو رفته و سپس به طرف بلوار شهید بهشتی در منطقه سه بروید. بعد از وارد شدن به بلوار از غذا خوری شکم پر عبور کنید و از خیابان هنر به سمت مقصد خود ادامه دهید. این مسیر تقریبا سه کیلومتر بوده و ده دقیقه زمان برای رسیدن به مقصد نیاز دارید.

آدرس پارک مفاخر رشت: استان گیلان، رشت، خیابان گیلستان

اجاره ویلا جنگلی در رشت

امکان ندارد به رشت بروید و خواستار اقامتی چند روزه در این شهر زیبا نباشید. رشت به عنوان یکی از دیدنی ترین شهرهای شمالی کشور بوده و عده زیادی از توریست ها و مردم از اقصی نقاط کشور برای بازدید از مناطق دیدنی آن اقدام می کنند. شما نیز بهتر است برای تماشای تمامی نقاط دیدنی رشت چند روزی را در آن اقامت کنید. بهتر است قبل از ورود به مقصد برای رزرو اقامتگاه در رشت به سایت لوکس ویلا بروید و اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید.

 

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، رشت، خیابان گیلستان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه