میدان شهرداری رشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جاذبه رشت بی شمار است، شهری که به باران و غذا های خوش عطر و لذیذش معروف می باشد و یکی از معروف ترین بنا های آن میدان است با ما همراه باشیم تا باهم گذری توریستی به این بنای تاریخی فرهنگی بزنیم. میدان شهرداری رشت، میدانی با ساختمان های معماری شده توسط مهندسین اروپای شرقی می باشد که در اوایل دوران پهلوی مشغول به بنای آن شدند. در زمان قاجار نیز به دلیل وجود عمارت دیوانی رشت به میدان درب دیوانی مشهور بود. درحال حاضر این میدان به یادبود شهیدان سر پل زهاب به میدان شهدای زهاب معروف می باشد.

میدان شهرداری

تغییرات کنونی میدان

از تغییرات فعلی این مکان می توان به سنگفرش کردن خیابان های اطراف این میدان و تبدیل اداره پست این ناحیه به موزه پست و تبدیل ساختمان هتل ایران به گنجینه های مردم شناسی و اندکی بعد از انتقال شهرداری به این ساختمان مکان فعلی، تبدیل به موزه بلدیه رشت و مرکز اسناد شهرداری رشت اشاره نمود. این ساختمان الهام گرفته از معماری سبک نئو کلاسیک اروپا می باشد که مشابه آن را می توان معماری سنت پترزبورگ روسیه مثال زد البته این اثر توسط معماران ایرانی ساکن رشت ساخته شده و اکنون نیز بعد از گذر نزدیک به 75 سال محل کنونی سازمان شهرداری رشت می باشد. ساختمان شهرداری و همچنین برج ساعت نماد اصلی شهرستان رشت می باشد.

همچنین نقش موزه پست و ساختمان قدیمی ایران را نیز ایفا می کند اکثر بناهای میدان شهرداری رشت در ابتدای سلطنت رضا شاه پهلوی مابین سال های 1320-1304 بنا شد برج ساعت شهرداری نماد شهر رشت محسوب می گردد این اثر در هنگام زلزله مهیب استان گیلان درسال 1369 اسیب های جدی دید که پس ازمدتی بازسازی شد و به حالت قبلی خود بازگشت.

حال و هوای میدان شهرداری رشت

از اجرای بی وقفه موزیک های زنده هر روزه درساعات اولیه صبح در اقسام مناسبت ها، توسط گروه ارکستر شهرداری شهرستان رشت بگیر، که دقیقا روبه روی درب شهرداری داخل میدان و درمحوطه مخصوصی که برای این گروه تعبیه شده اجرا می شود تا زنگ ساعتی که هر نیم ساعت به اندازه یک زنگ به صدا در میاید. این میدان به قدری قدمت دارد که جزو مکان های تاریخی محسوب می گردد و عمر آن نزدیک به 100 سال می باشدچنین مکانی سال ها محل فعالیت شهرداری بوده پس به جرات می توان از آن به عنوان یک مکان تاریخی یاد کرد. همچنین می تواند نمایانگر فرهنگ غنی مردم عزیز استان گیلان باشد.

اعتقاد بر این است که این میدان باید به توریست ها و ملیت های کشور های دیگر معرفی گردد چرا که به خودیه خود نمادی از زندگی مردم رشت می باشد. همچنین دسته دسته کبوترانی که بی وقفه مشغول خوردن دانه هایی رخته شده روی سنگفرش ها توسط مردم هستند نیز قابل مشاهده است و اگر به این میدان سرزدید می توانید از این دانه ها خریداری کرده و به کبوتر ها غذا دهید. همین فرهنگ خود نشان دهنده ی انسانیت و فرهنگ غنی مردم رشت می باشد.

از بوی ماهی دودی لذیذی که در ساعت اولیه صبحگاه در ورودی میدان شهرداری به مشام می رسد و بوی وسوسه انگیز و شیرین کلوچه های فومن یا بوی کباب های مخصوص رشت که به مشام می رسد نیز غافل نمانیم، اینجا میدان شهرداری رشت است، جای که طمع و بوی زندگی در آن در هیچ جای دیگر به دلپذیری این مکان حس نمی شود.

میدان شهرداری

تاریخچه میدان شهرداری

گفته شده در دوران قدیم شهرداری کنونی در تپه ای بلند که روی بقعه امام جعفر صادق قرار داشت و ناگفته نیست که در تاریخ 26 اذر سال1356 با شماره ثبت 1516 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید، اخرین اخبار درج شده در روزنامه پرورش شماره 135 روزچهارشنبه اول تیرماه سال 1305 حاکی از آن است که اداره بلدیه رشت در چنین تاریخی به ساختمان تازه بنا شده خود انتقال یافت. معماری آن نیز الهام گرفته شده از ساختما های شهر نوسکی سن پترزبورگ می باشد. اگر علاقه مند به بازدید از مکان های تاریخی رشت می باشید آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بهترین انتخاب برای شماست.

توصیف ظاهری میدان شهرداری

معماری داخل و بیرون ساختمان با هر ساختمانی تفاوت دارد، دیوار ها تماما سفید، ردیف های بلوکی بزرگ پله هایی باریک، نرده هایی چوبی، پنجره هایی چوبی و به شکل هلال در جای جای آن به چشم می خورد. مهندس و دیزاینر اصلی این بنا مردی از ارمنستان به نام ارتم سردارف بود که در رشت زندگی می کرد. بر طبق اخرین بایگانی های سندی موجود و بازمانده افتتاح و انتقال شهرداری به این میدان در سال 1305 اتفاق افتاد همچنین اگر به مکان های گشت وگذار همانند این مکان علاقه مند هستید می توانید سری به باغ محتشم که همچنین در رشت واقع شده است بزنید.

 

بنا های میدان شهرداری

از زمانی که اطراف میدان محلی برای عبور عابر پیاده شده، به کار بردن کلمه ی میدان برای آن مناسب نیست. این مکان با نام های کاخ شهرداری و عمارت شهرداری نیز شناخته می شود که در ضلع غربی آن به دستور اداره بلدیه معماری ارمنی المانی به نام ارتم سردارف ساختمان شهرداری را بنا کرد. در سال 1286 شروع ساخت عمارت بلدیه شهر رشت اغاز شد و تا سال 1305 ادامه یافت. البته ساعتی که امروزه روی ساختمان شهرداری قابل مشاهده است در آن زمان وجود نداشت و نزدیک سه سال بعد روی برج دیدبانی این ساختمان احداث شد.برخی از ادارات شهرداری به ساختمان دیگری انتقال یافته و قرار بر این است که مابقی نیز بعد از راه اندازی موزه بلدیه تخلیه شوند.

هتل ایران

شروع بنای هتل ایران در سال 1304 اتفاق افتاد که هم اکنون مابین ساختمان شهرداری و اداره پست قرار گرفته است. البته که برای سالیان زیادی مورد بی عنایتی قرار گرفته بود که خوشبختانه سازمان میراث فرنگی کشور اقدام به بازسازی و مرمت آن نمود که این عمل همچنان ادامه دارد. امروزه از این ساختمان به عنوان محلی برای نمایش گنجینه های ملی استفاده می شود.

هتل ایران

کتابخانه ملی

شهر رشت معروف به شهر اولین هاست که اولین کتابخانه ملی رشت نیز پس از احداث لقب اولین کتابخانه ملی ایران را کسب کرد و نظریه بنای این کتابخانه نیز توسط محمد علی تربیت که همچنین ریس اداره فرهنگ گیلان نیز بوده مطرح شد و افتتاح آن نیز همزمان با هزاره فردوسی بود. از نکات جالب کتابخانه رشت می توان به مردمی بودن این کتابخانه اشاره کرد، یعنی این محل به دولت وابسته نبوده و تمامی بودجه ها وهزینه های آن از حقوق کارمندان گرفته تا هزینه های نگهداری از ا طریق اجاره مغازه های زیر مجموعه این مکان تامین می گردد.

کتابخانه ملی رشت

ساختمان پست شهرداری

این ساختمان نیز در دوران پهلوی ساخته شده و نزدیک به یک قرن قدمت دارد. اداره پست رشت هم در این مکان واقع شده که البته قرار است این ساختمان به موزه تبدیل گردد و هرساله نمایشگاه هایی برای پول سکه تمبر های قدیمی در این ساختمان برگزار می شود. این بنا نیز همچون اثار دیگر به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است می توان گفت بازدید کامل از تمام بنا های دیدنی رشت به خودی خود نزدیک به یک روز زمان می برد.اگر علاقه مند به مکان های دیدنی رشت هستید جالب است بدانید.

ساختمان پست رشت

محل عابر پیاده

در هر جهت از میدان نماد یا تندیسی وجود دارد که هر کسی را شیفته می کند از قدیمی ترین انها می توان به استاد راوی و مجسمه بزرگ میرزا کوچک خان جنگلی که بر اسب خود سوار است یا مجسمه ی زن شالیکار و پیرمرد دوچرخه سواری که کتاب دیوان حافظی در دست دارد و همچنین مردان ماهیگیر تور به دست را مشاهده کنیم بدون شک این مکان فرصتی برای گشت و گذار بی چون چرا در ارامش و هوای خوش شهر رشت فراهم می نماید.

بازار سنتی رشت

بد نیست برای خرید مایحتاج یا سوغاتی سری به غنی ترین بازار شمال ایران یعنی بازار سنتی رشت بزنیم هرچند که رفت و امد به دلیل وجود باقت قدیمی دشوار است اما مشاهده زیبایی فرهنگ جاری در آن به هر سختی می ارزد و ناگفته نماند از هرقلم اجناس از قبیل خوراکی پوشاک و…در این مکان پیدا می شود و به خودی خود دنیایی برای گشت و گذار و خرید در اوغات فراغت می باشد.

میدان شهرداری

تفریح در میدان شهرداری

ازبناهای تاریخی و دیدنی های تماشایی در اطراف میدان بگیر تا بازار گردی در بازارچه سنتی رشت و عکاسی های جذاب در کنار پیاده رو های اطراف ، از تفریحاتی است که در این مکان می توان انجام داد البته پیشنهاد می کنیم برای ثبت این لحظات تکرار نشدنی از دوربینی حرفه ای استفاده نماییدو اگر هوس خورا کی های لذیذ و محلی کردید اطراف میدان پر از دکه های خوراکی فروشی می باشد. شهرداری رشت هم خودرو های برقی سازگار با محیط زیست را برای افراد سالمند و کم توان تعبیه کرده که گردشگران و مسافران نیز برای گردش در میدان و بازار رشت از آن استفاده می کنند.

این میدان ابتدا به دلیل ترافیک خودرویی و تردد زیاد مشکلاتی در بازدید داشت اما پس از بازسازی و سنگفرش شدن خیابان های اطراف آن امکان پیاده روی و گشت و گذار در این میدان فراهم گردید جالب است بدانید این میدان بزرگترین پیاده راه کشور است و بازسازی آن جاییزه بخش برنامه ریزی شهری و طراحی کشور را کسب کرده است.اگر به بازدید از جاذبه های گردشگری رشت علاقه مند هستید بدون شک انتخاب های زیادی پیش روی شما قرار دارد.

میدان شهرداری کجاست ومسیر دسترسی

تمامی خیابان هایی که به این میدان منتهی می شود تا نزدیک به چند صد متر سنگفرش شده و عبور با ماشین تا نزدیک به یکصد متری آن امکان پذیر نمی باشد ّو تنها ورود به خیابان سعدی برای تاکسی ها امکان پذیر است. می توانید از خیابان شریعتی، خیابان علم الهدی، خیابان امام و سبزه میدان به مکان دسترسی پیدا کنید البته باید ماشین خود را مقداری دور تر از میدان پارک کنید و دقایقی را به پیاده روی اختصاص دهید

ادرس میدان شهرداری رشت: استان گیلان_ شهرستان رشت_ محله ی شریعتی_ انتهای خیابان شریعتی_ نرسیده به زیر کوچه

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان_ شهرستان رشت_ محله ی شریعتی_ انتهای خیابان شریعتی_ نرسیده به زیر کوچه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه