موزه گالری دیدی ایزدشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

گردشگری یک فرایند زاینده و پویا است. در بیشتر موارد، طبیعت چند هزار ساله و بناها و شهرهای تاریخی چند صد ساله موضوع گردشگری هستند. اما گردشگری به این موارد محدود نمی شود. هر سال فضای تازه و شگفتی برانگیزی به فضاهای گردشگری جهان افزوده می شود. فضاهایی که خود در گذر زمان بدل به تاریخ و هویت یک مکان و یک سرزمین می شوند. موزه گالری دیدی ایزدشهر استان مازندران، از این دست مناطق گردشگری نوپا و با ظرفیت گردشگری هنری می باشد. تلفیق طبیعت بسیار زیبای این منطقه، تاریخچه قجری این شهر، و طراحی مدرن این مرکز فرهنگی، هنری، تجاری، هر گردشگری را به این موزه گالری دیدی ایزدشهر جذب می کند.

 

آدرس موزه گالری دیدی

 

موزه گالری دیدی ایزدشهر کجاست؟

موزه گالری دیدی ایزدشهر در سال 1395 در ایزدشهر مازندران ساخته شده است. این شهر در 7 کیلومتری نور، 8 کیلومتری غرب محمودآباد و در بخش مرکزی شهرستان نور قرار دارد. ایزدشهر در نزدیکی موزه گالری دیدی از ادغام چند روستا در سال 1384 تشکیل شده. این شهر که بنای آن به عنوان روستا به دوره ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد، در ابتدا تیول یکی از کارمندان جزء دربار قجری بوده. در سفرنامه های تاریخی ایرانی و خارجی قرن نوزدهم، اشاراتی به این شهر وجود دارد. مکنزی در سفرنامه خود درباره آن می نویسد: ” تقریبا صد خانه در غرب آن و نزدیک دریا بود. خراج این دهکده ۸۰۰ تومان است.”

سازنده موزه گالری دیدی ایزدشهر

این موزه گالری در بهار سال 1395 توسط وزیر فرهنگ وقت و در زیربنایی حدود 3000 متر افتتاح شد. سازنده این بنا، علی توسلی از پیشگامان اقتصاد هنر ایران است. ساخت مجموعه دلکده در ساحل ایزد شهر، در سال های پس از جنگ توسط علی توسلی را می توان نقطه آغاز مجموعه هنری دیدی دانست. توسلی درباره دلیل نامگذاری موزه گالری اش، از این شهرک ساحلی نام می برد. او می گوید همه خیابان های این این مجموعه با واژه دل آغاز می شوند. توسلی قصد داشته موزه گالری دیدی ایزدشهر را نیز دلبر دلکده بنامد. بعدها مخفف نوشتار این دو کلمه به انگلیسی را به عنوان نام مجموعه برگزید. دیدی اشاره ای به عبارت دیدن و تماشاکردن هم دارد.

برخی توسلی را به عنوان یک مجموعه دار بزرگ آثار هنری ایران آقای خاص هنر می نامند. مردی که علاقه ای به فروش آثار مجموعه اش ندارد و تصمیم گرفته حاصل 50 سال حضورش در هنر ایران را در این مجموعه به نمایش بگذارد. این مجموعه شامل۱۵۰۰ اثر می باشد که در بردارنده ۱۵۰ تندیس، ۶۰۰ تابلو و ۸۰۰ اثر هنری دیگر و نیز ماشین های لوکس قدیمی است.

ساختار بیرونی موزه گالری دیدی ایزدشهر

معماری بیرونی خاص این مجموعه، شامل سازه ای هرمی شکل و شیشه ای در کنار ردیف هایی از درختان کاج بلند است. این ترکیب بسیاری را بر این داشته که این موزه را موزه لوور ایران بخوانند. در ورودی موزه لوور پاریس نیز هرم شیشه ای مشبکی با نورپردازی زیبا که در شب می درخشد، قرار داده شده. دلیل دیگر این نامگذاری تنوع و تعداد آثار هنری ارائه شده در موزه دیدی نیز می باشد. در کنار حیاط سرسبز و گلکاری شده ورودی موزه گالری دیدی ایزدشهر، ماشین های لوکس و آنتیک ورودی نمایشگاه در داخل این هرم شیشه ای قرار دارند.

جذابیت فضای بیرونی این موزه به اندازه ایست که هر گردشگری در بدو ورورد باید زمانی قابل توجه را به کشف این محیط پیرامونی اختصاص دهد. قرار دادن برخی از زیباترین و هنرمندانه ترین تندیس ها و آثار هنرهای تجسمی در این فضا، نوید بخش ورود به محیطی سرشار از هنر است. تندیس نیم تنه انسانی برنزی رنگ در مرکز دوایر متحد الشکل آبی، نمونه ای از این هنر انتزاعی موزه گالری دیدی ایزدشهر می باشد.

 

عکس های موزه گالری دیدی

فضای داخلی موزه گالری دیدی ایزد شهر

این مجموعه در سه طبقه و هر کدام در فضایی به وسعت 3200 متر مربع طراحی شده. سازنده این بنا علاوه بر دغدغه های فرهنگی و هنری نگاهی نیز به وجه اقتصادی این مجموعه و جذب گردشگر عام نیز داشته. ترکیب استثنایی ساختار داخلی موزه گالری دیدی ایزدشهر، شامل مرکز خرید مدرن، گالری از بهترین آثار هنری ایران، فضای نمایشگاهی و نیز رستوران ها و کافه های شیک در کنار طبیعت جنگلی و زیبای منطقه می باشد. این تلفیق طبیعت، بازار و هنر این مجموعه را بدل به یک هدف گردشگری منحصر به فرد کرده. آمار بالای بازدید روزانه از نمایشگاه که گاه به 2000 نفر در روز می رسد، گویای این هوشمندی سرمایه گذار مجموعه است.

موزه گالری دیدی

مرکز خرید موزه گالری دیدی ایزدشهر

یک بازدیدکننده عادی این مرکز گردشگری شاید بیش از هر چیز جذب طبقه اول این مجموعه شود. جایی که در آن غرفه های خرید که به شکلی هنری و بدون دیواری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، او را به خود می خوانند. در این غرفه های موزه گالری دیدی ایزدشهر، همه آن چه که می تواند به عنوان سوغات یک سفر رؤیایی خریداری شود وجود دارد؛ دکوراسیون خانه، پوشاک سنتی و مدرن، آثار هنری و تزئینی، دست سازه های خاص و صنایع دستی. همچنین در حین خرید می توانید در کافه های زیبا و هنری این طبقه دقایقی استراحت کنید.

در همان زمان می توانید از موسیقی متفاوت و زیبای پخش شده در محیط لذت ببرید و در آرامش مواج آب نماها و فواره های رنگی و نورپردازی شده فضا غرق شوید. آیا به عنوان یک علاقمند حرفه ای هنر با این توصیفات نگران تجاری شدن هنر در ابن مجموعه شده اید؟ باید گفت جایی برای نگرانی نیست. طراحی فضاهای داخلی موزه گالری دیدی ایزدشهر، از تندیس های قرار گرفته در این مرکز خرید و حتی پلکان های منحصر به فرد و مارپیچی بنا هرکدام ادای دینی به هنر است. در یکی از پلکان ها، ده ها پرنده سفید بال گشوده را می بینیم که گویی در کنار ما در حال پرواز رو به آسمانند.

بخش هنری موزه گالری دیدی ایزدشهر

طبقه دوم این مجموعه، قلب تپنده این مرکز و گنجینه ای از هنر معاصر ایران طی پنجاه سال اخیر است. برای بازدید از این طبقه از موزه گالری دیدی ایزدشهر، باید ورودی به مبلغ 15 هزار تومان بپردازید. در این طبقه، بخش اعظم 1800 اثر هنری مجموعه را می توان مشاهده کرد. این مجموعه شامل نفیس ترین آثار تجسمی از هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی از جمله تابلوهای نقاشی، تندیس های جذاب یا مجسمه هایی ساخته شده از آهن آلات دور ریختنی می باشد.

در چیدمان آثار هنری همچون موزه های معتبر اروپایی اصول هنری رعایت شده. سادگی این چیدمان، عمیق اما پر معناست. در عین حال که راهنمایان موزه در کنار شما قرار گرفته اند تا به سؤالات شما درباره این آثار پاسخ دهند. البته علاقمندان حرفه ای هنر می دانند که هیچ لذتی بالاتر از دقایق طولانی ایستادن در کنار یک اثر هنری و کشف روایت های آشکار و پنهان آن نیست. علاوه بر آثار متعلق به صاحب این مجموعه، آثاری ارائه شده توسط بهترین هنرمندان ایرانی و خارجی نیز برای فروش در این بخش از موزه گالری دیدی ایزدشهر، قرار می گیرند.

این موزه گالری منحصر به فرد، برگزار کننده برخی از بهترین و معتبرترین نمایشگاه ها، کارگاه ها و رویدادهای هنری ایران است. از جمله آنها می توان از نمایشگاه عکس درخت خاطره شهاب‌الدین عادل، نمایشگاه پرتره ها و حجم های عظیم رضا یحیایی با عنوان زن نام برد. نمایشگاه دو نسل از هنرمندان نوگرای ایران، نمایشگاه فلز آوا شامل مجسمه هایی از فلزهای بازیافتی از آن جمله اند. در کنار اینها می توان به برگزاری مجموعه لباس طلسم شکن و نیز 90 اثر از هنرمندان تجسمی به مناسبت 90 سالگی سهراب سپهری در موزه گالری دیدی ایزدشهر، اشاره کرد.

در ابتدای ورودی این گالری، مرکز فرهنگی خانه کتاب برای علاقمندان به کتاب نیز قرار گرفته. همه آن چه که یک هنردوست اهل کتاب و طبیعت خواهان آن است در این بخش از موزه گالری دیدی ایزدشهر، در اختیارش نهاده شده. بعد از بازدید از آثار هنری و خانه کتاب، می توان نگاهی به بیرون از ساختمان انداخت و در سبزی بکر جنگل، شالیزار و کوه غرق شد.

موزه گالری دی دی

دیدنی های اطراف موزه گالری دیدی ایزدشهر

روستای کندلوس با کوچه های سنگفرش، دیوارهای کاهگلی و پرچین های چوبی و قدمت و طراوت و طبیعت ناب آن در نزدیکی موزه گالری دیدی ایزدشهر قرار دارد. بازدید کننده این مجموعه می تواند پس از بازدید نیم روزی خود از این موزه سری به این روستا بزند. در بازدید از این روستا، موزه ی آن را که در بردارنده سکه ها، ظروف قدیمی، نقاشی های قرن 11، مدارک کهن مانند اسناد ازدواج و شجره نامه های قجر و نسخه های خطی منطقه است، نباید فراموش کرد. خانه نیما یوشیج شاعر بلند آوازه ایرانی که اکنون بدل به موزه شده، پل محمد حسن خان و جنگل چمستان از دیگر آثار این منطقه هستند.

آدرس موزه گالری دیدی ایزدشهر

اکنون تصویر کاملی از موزه گالری دیدی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایزدشهر در اختیار داریم. کسانی که با وسیله شخصی به این موزه می روند می توانند از پارکینگ این مجموعه استفاده کنند. برای رسیدن به این موزه وسایل نقلیه عمومی می توان از شهر محمودآباد سوار تاکسی هایی که به سمت نور می روند شد. پس از آن در کیلومتر 9 جاده ایزدشهر به مجموعه موزه گالری دیدی ایزدشهر خواهید رسید. بازید از این موزه، در همه‌ روزها‌ی هفته از ساعت 10 صبح تا 23 برای برای گردشگران ممکن است.

آدرس موزه گالری دیدی: مازندران، کیلومتر ۹ جاده محمود آباد به نور، ایزدشهر، مجتمع فرهنگی هنری دیدی

تلفن: 011-44580946 و 011-44580990

راهنما سایت

آدرس

مازندران، کیلومتر ۹ جاده محمود آباد به نور، ایزدشهر، مجتمع فرهنگی هنری دیدی

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 23

یک‌شنبه

10 الی 23

دو‌شنبه

10 الی 23

سه‌شنبه

10 الی 23

چهار‌شنبه

10 الی 23

پنج‌شنبه

10 الی 23

جمعه

10 الی 23
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه