مدرسه ملا عبدالله اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اصفهان یکی از استان های مهم ایران بوده که به دلیل دارا بودن جاذبه های متعدد درون خود توانسته به یک جای عالی برای تفریح و گردش تبدیل شود. اکثر گردشگرانی که به اصفهان سفر می کنند تمایل دارند تا به دیدن جاهای دیدنی و تاریخی این ناحیه نیز بروند. یکی از بناهای تاریخی موجود در اصفهان که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید مدرسه ملا عبدالله می باشد. در این مقاله به سراغ معرفی این مدرسه رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید.

مدرسه ملا عبدالله کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به مدرسه ملا عبد الله باید ابتدا خود رابه بازار قیصریه برسانید. سپس از این بازار و از راه عصاری استفاده کنید تا بتوانید باطی کردن یکی مسیر پیاده روی 5 دقیقه ای خود را به مدرسه برسانید. بدین منظور باید ابتدا به سمت جنوب بازار رنگرزها و به سوی بازار چیت سازها بروید. بعد از رسیدن به مینیاتور پنجه پور به طرف عصاری بپیچید و در موزه عصارخانه شاهی به سمت راست بروید. مدرسه ملا عبد الله درست بعد از طلای لاشار قرار گرفته است. توجه داشته باشید راه گفته شده تنها 350 متر می باشد و برای رسیدن به مقصد باید به صورت پیاده این راه را طی کنید. هم چنین یک لوکیشن از مدرسه ملا عبدالله برایتان قرار داده شده تا از طریق آن بتوانید به راحتی به مقصد برسانید.

آدرس مدرسه ملا عبدالله: اصفهان، بازار قیصریه، عصاری

معرفی مدرسه ملا عبدالله

این مدرسه در قرن 11 هجری و به دستور شاه عباس اول احداث شد تا طلبه ای به نام مولانا عبدالله شوشتری که در نزد شاه عباس صفوی ارج و قرب زیادی داشت، بتواند در آن تدریس نماید. تاریخ دقیق ساخت این مدرسه مشخص نیست ولی با توجه به کاشی کاری هایی که در ساختمان مدرسه انجام شده می توان گفت که تاسیس مدرسه ملا عبد الله به زمان شاه عباس اول بر می گردد.

این مدرسه در زمان یکی از مدرسان به نام مولانا عبدالله توانست به رونق بالایی دست یابد. در حال حاضر این مدرسه به مدیریت حجت الاسلام محسن فقهی اداره می شود و در تمامی این سال ها از این بنای تاریخی خوب حفاظت شده و کاربری آن نیز تغییری نکرده است. بهتر است در سفرتان به این شهر سری به مدرسه تاریخی ملا عبدالله اصفهان بزنید تا از نزدیک بتوانید زیبایی های به کار رفته در ساخت این مدرسه را تماشا نمایید.

مدرسه ملا عبدالله

بخش های مختلف مدرسه

فضای داخلی مدرسه دور یک صحن به شکل مستطیل قرار گرفته که به دلیل وجود ایوان های مختلف، زاویه های آن گرد شده اند. مدرسه ملا عبدالله دو ایوانی می باشد و علت این کار احتمالا برای داشتن اتاق ها و حجره های بیشتر بوده است. ایوانی که در قسمت جنوب غربی واقع شده به دلایلی همانند جهت قبله و قرار گرفتن محراب بیشتر توجه شده و به همین دلیل دقت بیشتری هم در تزیینات آن انجام گرفته است. اتاق های طلبه ها نیز در ساختمانی دو طبقه هستند که در اطراف حیاط اصلی و مرکزی می باشد.

در طبقه همکف تعداد 27 اتاق قرار گرفته و اگر از ایوان جنوبی بگذرید می توانید لوحی را ببینید که روی دیوار آن نصب شده و تاریخ پادشاهی شاه سلیمان یعنی 1088 هجری قمری بر روی آن حک شده است. البته موارد دیگری نیز در لوح گفته شده حک گشته که مربوط به مخارج اهدا شده به مدرسه می باشد. ایوان های گفته شده ارتفاعی همانند ساختمان های پیرامون آن دارد و به همین دلیل از نظر نما و طراحی انجام شده بر روی آن ها می توان گفت که زیاد تاکید نداشته اند.

تزیینات انجام شده در مدرسه

اگر برای تماشای ایوان جنوب غربی اقدام کنید می توانید کاشی کاری های زیبایی که بر روی آن ها انجام شده در کنار تزیینات مقرنس که همگی دارای کتیبه های متعدد با تاریخ و بدون تاریخ می باشند را ببینید. در قسمت میانی ایوان می توانید کتیبه ای را تماشا کنید که به خط ثلث سفید در یک زمینه با رنگ لاجوردی و جنس کاشی شامل عبارت هایی دینی می باشد و از نظر تزیینی خودنمایی می کند.

البته باید عنوان کرد که با توجه حاشیه های زرد رنگ و سیاهی که در این جا به کار رفته احتمالا در زمان قاجار این کتیبه به ایوان گفته شده اضافه گشته است. در قسمت شمال غربی مدرسه ملا عبدالله یکی نمازخانه بزرگ می باشد که در آن تزیینات زیادی انجام شده و بیشترین میزان تزیینات نیز در بخش محراب نمازخانه می باشد. در وسط محراب می توانید یک کتیبه ببینید که بر روی آن عبارتی با مضمون دینی با خط ثلث سفید حک شده است.

یک سری عبارت های دیگر نیز با خط کوفی در قسمت زیرین کتیبه آورده شده. طبقه ای به نام دوک دارای 23 اتاق می باشد و هر کدام از اتاق ها شامل سه گزینه ایوانچه، ورودی و اتاق اصلی می شود که البته بخاری و صندوقخانه در هیچ کدام از آن ها نیست. در سردر ورودی مدرسه نیز یک کتیبه قرار گرفته که بر روی آن اقدامات زمان قاجاریه آورده شده که گفته شده در زمان فتحعلی شاه به واسطه حکمران اصفهان این مدرسه مورد مرمت قرار گرفته است.

پس از عبور از سردر مدرسه وارد جلو خان خواهید شد که این ورودی درواقع به عنوان بخشی از محوطه بازار قیصریه می باشد. حال شما به یک دالان می رسید که اگر آن را ادامه دهید وارد صحن مدرسه خواهید شد. حال می توانید به هر ایوان و ساختمانی که خواستید بروید و از نزدیک با معماری و تزیینات آن رو به رو شوید. لازم به ذکر است این مدرسه در زمان نادر شاه افشار و به سال 1158 نیز مورد بازسازی قرار گرفته بود.

مدرسه ملا عبدالله

ساعت بازدید از مدرسه ملا عبدالله

اگر تمایل داشتید به این مدرسه مراجعه نمایید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات درباره تایم کاری و یا شماره تماس مجموعه را داشته باشید تا در زمان حضور دچار سرگردانی نشوید.

ساعت بازدید از مدرسه ملا عبدالله اصفهان: همه روزه از ساعت 15:30 تا 18

شماره تماس مدرسه ملا عبدالله اصفهان: 32218787-031

ملا عبدالله شوشتری که بود؟

ملا عبدالله یکی از دانشمندان برجسته در عصر خود بود که در علم فقه تحقیقات زیادی را انجام داد. وی به مدت سی سال در نجف اشرف مشغول به کسب معارف اهل بیت بود و از استاد خود یعنی ملا احمد مقدس اردبیلی موارد زیادی را در این باب به دست آورد. ایشان از بزرگان اهل شیعه در قرن دهم هجری بود که بعدها از شوشتر به نجف اشرف رفت و کمی بعد راهی اصفهان شد. از برکت حضور وی در اصفهان تعداد شاگردان حوزه علمیه که به 50 نفر هم نمی رسید، به بیش از 1000 نفر گسترش یافت.

جاذبه های اطراف مدرسه ملا عبدالله

موزه عصارخانه شاهی (فاصله با مدرسه ملا عبدالله 80 متر است.)

بازار قیصریه (فاصله با مدرسه ملا عبدالله 3 کیلومتر است.)

میدان نقش جهان (فاصله با مدرسه ملا عبدالله 2 کیلومتر است.)

عمارت عالی قاپو (فاصله با مدرسه ملا عبدالله 2.9 کیلومتر است.)

کاخ چهل ستون (فاصله با مدرسه ملا عبدالله 3.4 کیلومتر است.)

بازار قیصریه

بهترین زمان رفتن به مدرسه ملا عبدالله

اگر تمایل داشتید به اصفهان سفر کنید بهتر است در یک شرایط آب و هوایی درست برای این منظور اقدام کنید تا بتوانید از تمامی جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر مثل مدرسه ملا عبدالله لذت ببرید. بدین منظور تابستان و زمستان مناسب برای سفر نخواهد بود چرا که تحمل شرایط آب و هوایی حاکم بر شهر در این دو فصل کمی دشوار است. بهترین زمان مراجعه به مدرسه ملا عبدالله اوایل بهار و پاییز می باشد. در این زمان به دلیل این که هوا مساعد است می توانید بهتر از مواقع دیگر برای بازدید از این جاذبه اقدام کنید. هر چه آب و هوا بهتر و متعادل تر باشد شما نیز بهتر می توانید از این مدرسه و یا جاذبه های دیگر دیدن نمایید.

رزرو ویلا در اصفهان

اگر تصمیم گرفتید به اصفهان سفر کنید بهتر است قبل از رسیدن به این شهر ابتدا مکان اقامتی خود را رزرو کنید و بعد برای سفر خود اقدام نمایید. بدین منظور می توانید یا از هتل های اصفهان برای اقامت استفاده نمایید و یا ویلا ها و سوئیت های موجود در این شهر را رزرو نمایید. ویلا های موجود در اصفهان شامل انواع معولی تا استخردار می باشد که اگر به سایت لوکس ویلا مراجعه کنید می توانید آن ها را ببینید.

کافیست به پنل اجاره ویلا و سوئیت بروید و از استان اصفهان وارد صفحه مربوط به ویلاهای این شهر شوید و بعد از بین موارد مختلف موردی را که مد نظر دارید برگزینید. یکی از بهترین انواع اقامتگاه اجاره ویلا استخردار در اصفهان می باشد که اگر تمایل داشته باشید می توانید از آن استفاده نمایید.

سوالات متداول

مدرسه ملا عبدالله کجاست؟

این مدرسه در بازار قیصریه قرار دارد.

تاریخ ساخت مدرسه ملا عبدالله به چه زمانی می رسد؟

این مدرسه در قرن یازده هجری ساخته شد.

مدرسه ملا عبدالله به دستور چه کسی بنا شد؟

مدرسه ملا عبدالله به دستور شاه عباس اول احداث گشت.

ملا عبدالله شوشتری در چه قرنی می زیسته؟

وی در قرن دهم هجری زندگی می کرده است.

[html_block id=”66015″]

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، بازار قیصریه، عصاری

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

15:30 الی 18

یک‌شنبه

15:30 الی 18

دو‌شنبه

15:30 الی 18

سه‌شنبه

15:30 الی 18

چهار‌شنبه

15:30 الی 18

پنج‌شنبه

15:30 الی 18

جمعه

15:30 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه