بازار قیصریه اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اصفهان شهری زیباست و با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و هم چنین مناطق تاریخی بی شمار درون خود توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید. در این شهر انواع مرکز خرید و بازار وجود دارد که افراد بر طبق نیاز خود به آن ها سر زده و خرید می کنند. یکی از بازار های معروف این کلان شهر، بازار قیصریه اصفهان می باشد و کمتر کسی پیدا می شود که به این بازار نرفته یا نامش را نشنیده باشد. ما در این مقاله به سراغ معرفی بازار شاهی رفتیم تا در هنگام ورود با اطلاعات بیشتری به سراغ آن بروید پس تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

درباره بازار قیصریه اصفهان

از معروف ترین بازار هایی که می توانید در ایران برای بازدید یا خرید به آن مراجعه کنید، بازار قیصریه اصفهان می باشد. این بازار به بازار شاهی معروف است و در زمان تاسیس آن که به دوران صفویه برمی گردد به عنوان یکی از بهترین و مجلل ترین بازار های آن زمان شناخته میشده است. هنوز هم هر کس به دنبال صنایع دستی باشد اولین بازاری که مد نظرش قرار می گیرد بازار شاهی می باشد چرا که بازار قیصریه از مشهورترین بازار های صنایع دستی به شمار می رود. این بازرا مسافتی چند کیلومتری دارد و هر قسمت کالایی خاص تولید می شود و جالب است بدانید که هر کدام از این قسمت ها در ورودی مجزا دارند تا هرکس تمایل به استفاده از هر بخشی را داشت به سراغ همان قسمت برود.

بازار از قیصریه شروع شده و تا دارالشفاء ادامه دارد. بازار قیصریه به قدری بزرگ است که می توانید در سفرتان به اصفهان برای خرید صنایع دستی یا کالا های دیگر به آن مراجعه کرده و باید بدانید که زمانی حداقل یک روزه برای گشت و گذار و خرید در بازار قیصریه نیاز دارید. از دیگر مواردی که به مانند زمان های گذشته می توانید در این بازار به خرید آن ها بپردازید می توان به پارچه های مختلف و قلمکاری های مشهور اصفهان اشاره نمود.

بازار قیصریه اصفهان

تاریخچه بازار قیصریه

قدمت بازار شاهی به 500 سال پیش برمی گردد و احداث آن به دستور شاه عباس اول صورت گرفت. معمار توانمندی که این بازار را ساخت استاد علی اکبر معمار اصفهانی بود که با ساخت آن بیشتر از قبل به شهرت رسید. بازار قیصریه با نام بازار سلطانی نیز بین مردم عنوان می شود ولی اکثریت به همان نام قیصریه بازار را می شناسند. یکی از دلایل نام گذاری این بازار به قیصریه، شبیه بودن این مجموعه به قیصریه ای است که در ترکیه بوده. قدمت این بازار به دوران صفویه باز می گردد و در درون این بازار انواع محصولات مثل پارچه ها و صنایع دستی و هم چنین مواردی مثل عتیقه جات و فرش های زیبا و با کیفیت به فروش می رسید.

البته بسیاری از این موراد هم اکنون نیز قابل خرید می باشد و می توانید برای تهیه کالای مورد نظرتان یا سوغات برای عزیزانتان به این بازار مراجعه نمایید. بعضی از مغازه ها و حجره های بازار سلطانی بالغ بر 400 سال تنها به فروش یک نوع کالا پرداخته است که همین دلایل سبب شده تا عده ای از گردشگران برای دیدن این حجره ها از نزدیک مشتاق باشند و برای دیدن این بخش های تاریخی در بازار اقدام نمایند. در سال 1317 بازار قیصریه به ثبت ملی رسید. در حال حاضر این بازار نه تنها در آثار ملی ایران بلکه در فهرست میراث جهانی نیز قرار گرفته است. ن ا به آن را به به

معماری بازار سلطانی

معماری این بازار به دوران صفویه و سلجوقیه برمی گردد و گویی ترکیب و ادغامی از هر دو زمان می باشد و سبک معماری آن دوران را می توانید از نزدیک در این بازار تماشا نمایید. قدمت بازار قیصریه به بیش از 400 سال پیش و به سال 1029 قمری می رسد و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان نیز شناخته می شود چرا که همه ساله عده زیادی از توریست ها برای دیدن این بازار روانه این منطقه شده و برای خرید کالا های زیبا و لوکس اقدام می کنند.

در بخش شرقی بازار یک ضرابخانه قرار گرفته که در حال حاضر می شود گفت با تغییر کاربری به یک تجارتخانه مبدل گشته است. در قسمت غربی بازار شاهی نیز یک کاروانسرای بزرگ قرار دارد که دو طبقه بوده و بسیار دیدنی و باشکوه می باشد. از آن جا که این بازار در میدان نقش جهان واقع شده با ورود به بازار از سمت میدان یک سردر به رنگ های آبی، سرمه ای و آجری وجود دارد که اولین چیزی خواهد بود که آن را تماشا خواهید نمود. بعد از عبور از این بخش و ورود به بازار حال و هوای جذاب محیط در کنار دیوار های بلند و رنگ جالب توجه و نقش های قدیمی بر روی آن ها دومین مواردی خواهد بود که توجهتان را به خود جذب می کند.

بازار سلطانی

پس از آن سقف هایی که با نور گیر و مدل گنبدی خود بالای سرتان قرار دارد چشم نوازی می کنند که دیدن این موارد در کنار هم شما را به وجد خواهد آورد. هم چنان که به اواسط بازار نزدیک می شوید اوج شکوه و اقتدار بازاری را می بینید که در طی ادوار مختلف پابرجا مانده و هم چنان نیز به عنوان یکی از بهترین جاهای اصفهان شناخته می شود. از وسط بازار که بگذرید در ادامه همان معماری را خواهید دید که از ابتدا تماشا کرده اید چرا که طراحی دور تا دور بازار قرینه می باشد.

نقاشی سردر بازار شاهی

این نقاشی که بخشی از معماری بازار می باشد، فقط در حکم یک تابلو دیده نمی شود. این نقاشی اسم و رسم قیصریه بوده و تماشای آن بی شک برایتان بسیار دیدنی خواهد بود. این بخش که ابتدای تماشای معماری بازار می باشد در دیواره داخلی بالای سردر قرار دارد و توسط رضا عباسی در دوران صفوی بر رو این دیوار ها کشیده شده اند. این نقاشی ها موضوع دارند و موضوع نقاضی سمت راست با سمت چپ متفاوت می باشد. در سمت چپ جنگ شاه عباس با ازبکان را می بینید و در سمت راست پای کوبی و رقص اروپایی ها را. تصویر سمت چپ نماد صلابت ملی بوده و تصویر سمت راست عیش و نوش زندگی دنیا را نشان می دهد.

با تماشای این موارد می توانید به تصاویر دیگری نیز برسید که از دو مرد تیر انداز می باشد و بیانگر صحنه مبارزه آرش کمانگیر افسانه ایست. بعد از دیدن تمامی این موارد احتمالا این سوال در ذهنتان نقش می بندد که چرا رنگ و لعاب و جزئیات محو هستند. این نقاشی در طول زمان در مجاورت هوا و دما های مختلف نیاز به احیا دارد و اگر برای آن اقدامی صورت نگیرد تا چندی بعد نابود خواهد شد و دیگر اثری از آن دیده نمی شود.

بخش های مختلف بازار قیصریه اصفهان

بازر سلطانی به دلیل مساحت زیاد خود دارای بخش های یمختلفی است که اگر به آن مراجعه کرده باشید احتمالا از نزدیک آن بخش ها را دیده اید. به طور کلی بازار شاهی دارای شش بخش می باشد که به تفکیک در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

سردر

همان طور که گفته شد سردر و نقاشی اطراف آن جزو اولین مواردی می باشد که در مراجعه و ورود به بازار آن ها را خواهید دید. این موارد که از دوران صفویه به جای مانده در ابتدای ساخت دارای سه طبقه بود. در طی زمان یه طبقه از آن از بین رفته و در حال حاضر سردر قیصریه دو طبقه می باشد. سردر گفته شده دارای بخش های مختلف هم چون دروازه  اصلی، چهار در فرعی، تالار بالایی، یک حوض و دو سکوی بزرگ است و شما در مراجعه به این بازار می توانید همه این موارد را از نزدیک شاهد باشید.

در طبقه سوم که در حال حاضر نابود شده، مواردی مثل ساعت و ناقوس قرار داشته که ساعت گفته شده متعلق به جنگ ایران و پرتغال میشده است. این موارد با از بین رفتن طبقه سوم ناپدید شده اند و اکنون خبری از آن ها نیست. سردر یکی از آثار جهانی بوده و در سال 1310 سردر بازار قیصریه به ثبت ملی نیز رسیده. فراموش نکنید در کنار سردر نقاشی های زیبای به جا مانده از آن دوران را نیز تماشا کنید.

سردر بازار سلطانی

کاروانسرای سلطانی

پیش تر نیز به آن اشاره کردیم که در بخش غربی بازار یک کاروانسرای باشکوه قرار دارد و در دو طبقه به عنوان یکی از دیدنی های بازار است و هم اکنون به عنوان انبار کالای تجار استفاده می شود. این کاروانسرا در ادوار دور به عنوان به عنوان مکانی برای ارائه خدمات مختلف به مسافرانی بود که از راه های دور به این منطقه سفر می کردند. البته در همان دوران نیز برای مدیریت راسته ها از این کاروانسرای دو طبقه ای استفاده می گردید. این بنا در حال حاضر ملک التجار بازاریان و عوام الناس به شمار می رود. اگر برای دیدن جاذبه های تاریخی شهر همانند خانه مشروطه اصفهان سفر می کنید بهتر است در بازار قیصریه کاروانسرای شاهی را نیز از قلم نیندازید.

قیصریه اصفهان

این بخش از بازار را که با نام چارسوی بازار نیز می شناسند، بخش زیبایی در بازار سلطانی است که با داشتن طاق گنبدی شکل و نگاره های شکل گرفته روی آن بسیار تماشایی بوده و می توانید دقایق طولانی را به دیدن آن ها بپردازید. در اطراف آن نیز دکان های سنتی قرار گرفته اند که بیشتر از قبل می توانند دل شما را ببرند. چارسو از سمت شمال به تیمچه ضرابخانه می رسد. هم چنین از طرف غرب می توانید به کاروانسرا رفته که پیشتر راجع به آن توضیح دادیم. چارسو را می توانید بعد از عبور از سردر قیصریه و کمی پیاده روی در بازار تماشا کنید.

بازار قیصریه

نقارخانه

این بخش را هم اکنون نمی توانید تماشا کنید و گویا ناپدید شده است چرا که در طبقه سوم سردر واقع شده بود ولی با از بین رفتن این طبقه نقارخانه نیز از نابود شد. در آیین های متفاوت در گذشته همانند اعلام طلوع و غروب خورشید و مناسب های دیگری مثل تحویل سال یا آماده باش های نظامی از نقارخانه این منطقه استفاده میشد. متاسفانه در حال حاضر نمی توانید شاهد این مورد باشید و باید از دیگر مناطق دیدنی استفاده نمایید.

ضرابخانه

این بخش در دوران قدیم در قسمت شرقی بازار قرار داشت و در دوران صفویه از آن به عنوان مکانی برای ضرب سکه استفاده میشد. این بخش در طی زمان تغییر کاربری داد و هم اکنون در آن قسمت بازار یک تجارتخانه قرار دارد. ضرابخانه بازار شاهی به بانک دولتی تبدیل شده و همان کاربری را ادامه می دهد. اگر به راسته چیت ساز ها در بازار بروید این ساختمان را خواهید دید.

معمار بازار شاهی کیست؟

معمار باشی لقب کسی بود که ساخت این بازار به او واگذار شد. شکوه و جلال این بازار را می توان از معمار شاه عباس دانست که جزو هنرمندان مشهور زمان صفویه بود. استاد علی اکبر اصفهانی با ساخت این بازار توانمندی خود را بار دیگر به معلم و استاد گرانقدر خود بدیع الزمان یزدی ثابت کرد تا به همگان اعلام کند علم معماری را از چه استادی آموخته است. استاد اصفهانی در زمان خود به عنوان یکی از اساتید بزرگ شناخته میشد و این موضوع برای معماران دیگر نیز مشهود بود.

شایان ذکر است که آثار دیگری نیز در اصفهان به واسطه ایشان ساخته شده و همگی نشان دهنده توانایی و علم بالای این استاد در معماری می باشند. در حال حاضر تندیس استاد علی اکبر اصفهانی در خیابان استانداری این شهر نصب شده تا به عنوان یادبودی از وی در اذهان ثبت شود.

بازار شاهی اصفهان

راسته های مختلف بازار قیصریه

بازار سلطانی در درون خود بخش های مختلفی دارد که شامل راسته ها و سرا های متعدد می شود. این ها نیز در درون خود شغل های مختلفی را جای داده اند که دراین جا مهم ترین آن ها را نام می بریم تا بیشتر با بخش های مختلف بازار قیصریه آشنا شوید.

  • سرای اردستانی ها
  • سرای خانی
  • سرای آقا
  • سرای پادرخت سوخته
  • سرای میر اسماعیل
  • سرای گلشن
  • سرای فخر
  • سرای آقا
  • راسته سماور سازها
  • راسته هارونیه
  • راسته بازار عریان
  • راسته مخلص
  • راسته مقصودبیک
  • راسته نیم آورد گلشن

خرید کردن از بازار شاهی

جدای از گشت و گذار و تماشای جلوه های زیبای موجود دربازار، بحث خرید کردن شیرین ترین موضوع در یک سفر می باشد. قیمت کالا های این بازار به نسبت باقی بازار های اصفهان به صرفه تر بوده و خرید کردن از آن با توجه به این که اصفهان یک شهر توریستیست و قیمت ها بالا هستند مناسب تر می باشد. تنوع اجناس در این بازار بالا بوده و حتی شاید در هنگام خرید برایتان گیج کننده به نظر برسد. شما هر سوغاتی که مد نظر داشته باشید با رفتن به این بازار می توانید تهیه نمایید.

انواع صنایع دستی در بازار سلطانی موجود بوده و با توجه به سلیقه و نیازتان برای خرید می توانید اقدام کنید. لازم به ذکر است قیمت ها در این بازار نیز بالاست اما به نسبت دیگر مراکز خرید و بازار های دیگر مناسب تر می باشد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در سفر به اصفهان اگر قصد خرید از بازار شاهی را داشتید بهتر است یک زمان حداقل 5 ساعته را در نظر داشته باشید چون بازار بزرگ بوده و گشت و گذار در آن نیازمند زمان زیادی می باشد.

بازار سلطانی اصفهان

نحوه بازدید از بازار سلطانی

برای رفتن به بازار قیصریه می توانید از ساعت 8 صبح تا 8 شب برای خرید یا گشت و گذار اقدام نمایید. فراموش نکنید این مجموعه تاریخی نیاز به زمان زیادی دارد و شما با یک مدت محدود نمی توانید برای بودن در این بازار و خرید کاری کنید. این بازار دارای کسب و کار های متعددی بوده که بعضی از آن ها بیش از 350 سال آن حرفه را ادامه داده اند و هم اکنون نیز با همان حرفه مشغول به کار هستند. در بازار شاهی هر کالایی که بخواهید از صنایع دستی تا فرش را می توانید بیابید و در بازه زمانی گفته شده فرصت این کار را خواهید داشت. در نیمه دوم سال ساعت باز بودن بازار تغییر کرده و بهتر است قبل از مراجعه از زمان دقیق آن مطلع شوید.

بهترین زمان سفر به اصفهان

اگر به قصد تفریح و خرید کردن اصفهان را برای مقصد سفرتان انتخاب کرده اید بهتر است زمان مناسبی را نیز از نظر شرایط آب و هوایی برگزینید تا در زمان ورود به شهر دچار مشکل نشوید. کمی پیش از آن که زاینده رود خشک شود در فصل بهار رود در پر آب ترین حالت خود قرار داشت که همان زمان نیز بهترین وقت برای سفر بود. اما هم اکنون که این رود خالی از آب می باشد از نظر آب و هوایی بهتر است از اوایل بهار تا پایان اردیبهشت به اصفهان بروید.

البته بهتر است در نظر داشته باشید که اوایل بهار و به خصوص در نوروز در شلوغ ترین حالت به اصفهان رفته اید. در شهریور نیز به دلیل انتهای تعطیلات تابستانی و باز شدن مدارس خانواده های زیادی به این شهر سفر می کنند و در این ماه نیز جمعیت مسافران بالا می باشد. اوایل پاییز تا پایان آبان ماه نیز همانند بهار آب و هوا و زیبایی مناظر در حالت مناسبی برای سفر می باشد. هتل ها در زمان خلوت بودن شهر تخفیف های خوبی دارند و به همین دلیل با یک تیر می توانید دو نشان بزنید.

پس بهترین زمان برای سفر فصول بهار و پاییز می باشند که هم برای گشت و گذار مناسب اند چون جمعیت مسافران اندک است و هم از نظر آب و هوا و شرایط جوی اصفهان در بهترین حالت خود بوده که این موضوع نیز اهمیت بالایی دارد. بان نیز همانند بهار

زمان سفر به اصفهان

بازار قیصریه اصفهان کجاست و مسیر دسترسی

با توجه به آن که در کجای شهر باشید مسیر های مختلفی برای رسیدن به مقصد پیش روی شما خواهد بود که می توانید از ان ها استفاده نمایید. یکی از این مسیر ها بعد از ورود به اصفهان و از راه خیابان شمس آبادی می باشد. بدین منظور باید ابتدا به سمت شمال در خیابان شمس ابادی رفته و به سوی انصاری ادامه دهید. چند متر بعد، از شنتیا به طرف راست و خیابان طالقانی بپیچید. 200 متر بعد وقتی به میدان دروازه دولت رسیدید به سمت خروجی دوم و به طرف خیابان چهار باغ بروید.

کمی بعد به سمت بازارچه نو بپیچید و از لوازم تحریر مهر که در سمت چپ قرار دارد عبور نمایید. این مسیر را تا رسیدن به بازار قیصریه که بعد از بازارچه نو قرار دارد ترک نکنید. این مسیر از خیابان شمس ابای تا مقصد بود و مسافتی معادل 1.7 کیلومتر دارد و شما بدون ترافیک 5 دقیقه در راه خواهید بود تا به بازار شاهی وارد شوید. اگر به هر دلیل تمایل به استفاده از این مسیر را نداشتید می توانید از طریق لوکیشن زیر برای پییدا کردن یک راه خوب اقدام نمایید.

کافیست اینترنت تلفن همراهتان را روشن نمایید و با استفاده از مسیر دسترسی قرار داده شده به راحتی یک راه مناسب بیابید. اگر خودروی شخصی نداشتید نیز می توانید هم از طریق لوکیشن و هم از تابلوهای نصب شده راهنمایی رانندگی خود را به اسانی به بازار قیصریه برسانید.

آدرس بازار قیصریه: اصفهان، شمال میدان نقش جهان، بازار شاهی

اجاره خانه مبله در اصفهان

اصفهان یک کلان شهر بوده که با داشتن مکان های دیدنی فراوان درون خود توانسته همه ساله عده زیادی از مردم و توریست ها مختلف را جذب نماید. از ان جا که مکان های تفریحی و تاریخی فراوانی همانند میدان نقش جهان یا بازار قیصریه در شهر وجود دارد، بهتر است چند روزی را مهمان مردم اصفهان باشید تا بتوانید یک سفر خاطره انگیز را برای خود و عزیزانتان بسازید.

این شهر با داشتن بازار ها و مراکز خرید فراوان که در هر کدام صنایع دستی و محصولاتی که ساخته دست می باشند وجود دارد، می تواند یک زمان یکی دو روزه از شما بگیرد تا با دل فرصت هر چه نیاز داشتید تهیه نمایید پس باید یک جای مناسب برای اقامتتان درنظر بگیرید. برای انتخاب یک اقامتگاه مناسب می توانید به سایت لوکس ویلا مراجعه کرده و برای اجاره روزانه خانه در اصفهان اقدام نمایید.

بدین منظور از بین گزینه های پیش رویتان در سایت یکی از موارد را با تماس تلفنی رزرو نمایید تا در هنگام ورود با هیچ مشکلی برای اقامت مواجه نشوید. اگر در تابستان یا تعطیلات نوروز قصد سفر به اصفهان را دارید بهتر است قبل از ورود به شهر اقامتگاه یا هتل مورد نظرتان را رزرو کنید چرا که جمعیت زیاد در شهر ممکن است شما را در پیدا کردن یک جای مناسب دچار مشکل نماید.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، شمال میدان نقش جهان، بازار شاهی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 21

یک‌شنبه

10 الی 21

دو‌شنبه

10 الی 21

سه‌شنبه

10 الی 21

چهار‌شنبه

10 الی 21

پنج‌شنبه

10 الی 21

جمعه

10 الی 21
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه