قلعه باستانی باغ دره در لواسان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی ایران قلعه هایی همچون قلعه باستانی باغ دره هستند. این قلعه ها در دوران گذشته اهمیت بسیاری در محافظت شهرها در برابر حمله دشمنان داشتند. برای اینکه قلعه ها در امن ترین شرایط و وضعیت ساخته شوند، آنها را اغلب بر روی بلندی ها و ارتفاعات غیر قابل دسترس اطراف شهرها می ساختند. مزیت دیگر این کار آن بود که می توانستند دید خوبی نسبت به محیط اطراف داشته باشند و به موقع از حضور دشمنان باخبر باشند. قلعه های ایران اغلب در درون خود دسترسی به چشمه و قنات و یا چاه داشتند تا بتوانند در صورت محاصره شدن توسط دشمن، روزهای طولانی را در درون قلعه بدون دسترسی به بیرون دوام بیاوند.

آشنایی با قلعه باستانی باغ دره

قلعه باغدره در لواسان بر اساس نظرات کارشناسان باستان شناسی، مربوط به دوره هخانشیان و ساسانیان می شود و از این رو از قلعه های کهن و باستانی ایران به شمار می آید. این قلعه در شمال محله ناران قرار گرقته و در یکم مهرماه 1382 با شماره ثبت 10375 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. باغدره از محله های شهر لواسان است و در کنار بلوار امام خمینی این شهر و چسبیده به محله ناران جای گرفته و یک محله خرد از محلات ناران به شمار می آید. این قلعه در بلندای 1836 متری از سطح آب های آزاد قرار گرفته. ارتفاع نقطه قرارگیری قلعه از سطح جاده آسفالته افجه، به 150 متر می رسد.

قلعه باغ دره کجاست

تاریخچه قلعه باغ دره

همان گونه که گفته شد این قلعه مربوط به دروه هخامنشی و ساسانی بوده. بر اساس نظر کارشناسان پس از این دوران، این دژ دیگر مورد استفاده قرار نگرفته. تنها کاربری قلعه باستانی باغدره در دوران اسلامی در زمان هایی بوده که آشوب یا ناامنی اتفاق می افتد و استقرار موقتی در آنها برای نگهبانی و دیده بانی انجام می شده. قدیمی ترهای روستاهای اطراف، نام ین قلعه را قلاتورک می نامند. این نام در برخی از مستندات تاریخی نیز دیده می شود. اما بر اساس پژوهش ها قلاتورک از دژهای منطقه طبرستان بوده. البته منطقه قصران و لواسان نیز در گذشته بخشی از طبرستان محسوب می شده.

با این وجود نمی توان با قطعیت گفت که قلاتورک نام اصلی قلعه باغ دره باشد. کلمه “تورک” در کتب تاریخی به تور برادر سلم و ایرج از پادشاهان حکومت پیشدادی نسبت داده می شود. اهالی روستای ناران معتقدند که اسم این روستا به دلیل وجود آتشکده در این منطقه، ناران نامیده شده. در صورت درستی این نظریه، می توان احتمال داد که قلعه باستانی باغ دره، همان آتشکده مذکور باشد. با این حال این فقط یک حدس علمیست که باید شواهد آن یافت شود. این قلعه برای اولین بار در سال 1381، توسط کارشناسی به ام ناصر پازوکی در سال 1381 شناسایی شده و مشخصات آن ضبط گردید.

معماری دژ باستانی باغ دره لواسان

این قلعه از لحاظ موقعیت جغرافیایی بر فراز کوه باغ دره چنان قرار گرفته که بر روستاهای جنوبی مانند بخش شرقی لواسان، سبوی کوچک و بزرگ و دشت سمت جنوب آنها، محله ناران و نیز مسیر ارتباطی لواسان به روستاهای شمالی همچون سینک و هنزک دید کامل دارد. در سمت شرقی دژ باغ دره، به ترتیب دره و مسیل رود افجه واقع شده و در طرف دیگر کوهی با ارتفاع تقریباً بلند قرار دارد که کوه کهو خوانده می شود. فضایی که قلعه اشغال کرده حدود ده متر در بیست متر بوده که در راستای جنوب شرقی – شمال غربی توسعه یافته.

به نظر می رسد وسعت دژ بیش از این باشد. اما بر اساس شواهد به جا مانده کنونی، این اندازه ها به دست می آید. بر اساس آثار باقی مانده در محل قلعه باستانی باغ دره، نشانه هایی از پی هایی به شکل عرضی و طولی و حداقل آثار پی دو برج در منتهی الیه شرقی قلعه وجود دارد. اما به دلیل کند و کاوهای غیر قانونی که در محل صورت گرفته، امکان پیگیری دقیق این شواهد سخت شده.

بقایایی نیز از موادی مانند خاکستر و تکه های سفالینی که مربوط به خمره های ذخیره غذا بوده اند و دارای نقش های هنری موجی و زیگزاگی اند و نیز قطعات ملات گچی و خاکستر در منطقه وجود دارد. به نظر می رسد کاربری این دژ بیشتر نظامی بوده. هر چند که اهالی منطقه ناران بر این باورند که در گذشته این قلعه محل اصلی روستای ناران بوده اما با توجه به وسعت کم دژ و جای قرار گیری آن، این فرضیه نامحتمل به نظر می رسد.

دیدنی های نزدیک به قلعه باستانی باغ دره

طبعا همه اهالی پایتخت با منطقه ییلاقی و زیبای لواسان آشنا هستند. با این حال شاید اغلب ما ترجیح می دهیم در سفر به این منطقه، از جاهای مشخصی بازدید کنیم. اما در این منطقه دیدنی های بسیاری هستند که حیف است با آنها اشنا نباشیم و در سفر خود به لواسان بازدید از آنها را از دست بدهیم. پیشنهاد اول ما به شما این است که سری به مقاله بهترین رستوران های لواسان وبسایت ما بزنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خوراک خود در این سفر داشته باشید.

پیشنهاد بعدی ما بازدید از آبشار ناران لواسان است. این آبشار در نزدیکی قلعه باستانی باغ دره قرار گرفته و در 700 متری شمال ناران و روستای کند علیا واقع شده. این آبشار بلندایی به اندازه 10 تا 15 متر داشته و آبشاری دائمی می باشد. پیشنهاد دیگر ما به شما بازدید از آبشار برگ جهان است و در مسیر صعود به قله های سر سیاه غار قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار یک تا یک ساعت و نیم پیاده روی و کوهنوردی نیاز است. دیگر دیدنی های پیشنهادی ما به شما در این منطقه، حمام سبوی کوچک لواسان، روستای سینک و باغ موزه وزیریست. با هر کدام از این جاذبه ها می توانید در وبسایت ما آشنا شوید.

مسیر قلعه به باغ دره

قلعه باغ دره کجاست

قلعه باغ دره به عنوان یکی از دیدنی های لواسان در 600 متری شمال محله ناران و بر بلندای منتهی الیه سمت جنوب شرقی کوه کند و در جبهه جنوب غربی آبشار هنزک قرار گرفته. برای دسترسی به لواسان از شهر تهران نیز شما مسیر طولانی در پیش ندارید. کافیست وارد اتوبان ارتش شده و در انتهای این اتوبان وارد جاده لشگرک شوید. پس از گذر از پیچ و خم های جاده لشگرک، به دوراهی لواسان و فشم می رسید و پس از آن باید به سمت لواسان حرکت کرده و بعد از چند دقیقه رانندگی کردن به این شهر برسید. در مجموع از تهران تا لواسان سه مسیر وجود دارد که هر کدام در 52 دقیقه پیموده می شود.

رزرو ویلا و سوئیت در لواسان

دیدنی های لواسان آن قدر زیاد است که پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به این شهر، حتما چند روزی را برای اقامت خود در نظر بگیرید. برای رزرو ویلا و اقامتگاه در این شهر به هیچ وجه مشکلی نخواهید داشت. چراکه لواسان منطقه ای ویلانشین بوده و می توانید با بودجه های مختلف اقامتگاه های مختلف در آن بیابید. یکی از گزینه های اقامتی می تواند اجاره روزانه ویلا استخردار در لواسان باشد که بسیار هم پرطرفدار است. انتخاب دیگر شما هم در صورت داشتن مهمان می تواند اجاره ویلا برای مهمانی در لواسان باشد. هر کدام از این موارد که انتخاب شما باشد می توانید در تماس با کارشناسان ما، از شراط آنها مطلع شوید.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک، ۶۰۰ متری شمال محله ناران.

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه