قزقان دره درگز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قزقان دره درگز بدون شک یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در کشور ایران می باشد. سرتاسر ایران را جاذبه هایی فراگرفته که شاید بسیاری از ماها از وجودشان بی خبر باشیم. قزقان دره درست همان جایی است که نام آن را کمتر کسی شنیده، اما اگر به دنبال جاذبه ای گردشگری در کشورمان باشیم و کمی جستجو کنیم، به گزینه های بسیار خوب و شگفت انگیزی خواهیم رسید. زیبایی های برخی از آن ها می تواند فرا تر از تصور ما باشند که دره قزقان یکی از این شگفتی ها به شمار می رود که با آن تپه های سرسبز و مخملی از روستاهای خراسان رضوی می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم با این جاذبه طبیعی بیشتر آشنا شویم، با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی قزقان دره درگز

روستایی مملو از سرسبزی به نام قزقان دره درگز در بخش شمال شرقی کشور جای گرفته و از روستاهای استان خراسان رضوی به شمار می رود. هر کجای این روستا را که نگاه کنید، چیزی به جز سرسبزی نخواهید دید. این منطقه با ترکمنستان هم مرز بوده و همین امر باعث شده بهار روزتر وارد این منطقه شود. همچنین به واسطه تپه های مخملی و سرسبزی که در آن وجود دارد، منطقه ای ناهموار به شمار می رود. در تعطیلات نوروز میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. شما می توانید زیبایی های طبیعت دل انگیز را به وضوح در این منطقه تماشا کنید و آن را لمس کنید. گردشگرانی که برای سفرهای نوروزی خود به دنبال جاذبه ای گردشگری در کشور هستند که بتوانند بهار را در آن احساس کنند و طبیعتی بکر و بی نظیر باشد، به سراغ قزقان دره درگز می روند.

از آنجایی که گردشگران زیادی در فصل بهار این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، می توانند مراسم ها و جشنواره های مختلفی که در این منطقه سرسبز برگزار می شوند را مشاهده کنند و از آن ها لذت ببرند. همچنین عشایر در این فصل دام هایشان را برای چرا به این دشت می آورند. شغل مردمان این منطقه دامداری، تولید محصولات لبنی و صنایع دستی می باشد. مراسم ها و جشنواره هایی که در این دشت برگزار می شوند، عشایر محصولات خود را در این طبیعت زیبا و دل انگیز برای فروش قرار می دهند. همچنین در فصل بهار، عشایر به این منطقه کوچ می کنند و در آن اتراق می کنند. همچنین اگر در فصل بهار در این دشت سرسبز قرار داشته باشید، آن را غرق در گل های شقایق وحشی خواهید دید که طبیعت بسیار زیبایی را پدید می آورند. پس اگر قصد ایرانگردی و گشت و گذار در جاذبه های گردشگری و تفریحی ایران را دارید، خوب است این دشت زیبا و سرسبز را در لیست گردشگری خود قرار دهید.

قزقان دره درگز

تاریخچه روستای درگز

اگر قزقان دره که در روستای درگز جای گرفته را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنید، خوب است پیش از سفرتان اطلاعاتی در رابطه با این منطقه داشته باشید. روستای درگز، روستایی کوچک در حوالی استان خراسان رضوی می باشد، اما اگر در تاریخ کمی بیشتر نفوذ کنید، خواهید دید که در زمان های گذشته و درست پیش از زمان عهدنامه آخال این منطقه وسعت بسیار بیشتری داشته است. اما پس از عهدنامه آخال، بخش عمده ای از این منطقه به ترکمنستان پیوند خورد. قبایل مختلف از زمان های قدیم بر سر تصاحب و به دست آوردن این منطقه جنگ و ستیز داشتند، چرا که خاکی بسیار حاصلخیز دارد. در برخی از متون تاریخی آمده است، دارا که آخرین پادشاه حکومت هخامنشی بوده در این جنگ و ستیزها کشته شد. شاید جالب باشد بدانید که زبان مردم این منطقه ترکی است و دلیل آن، حمله ترکان غزنوی به این منطقه در زمان غزنویان می باشد. بر اساس برخی از شواهد، تاریخ نویسان معتقدند که قدمت منطقه درگز به بالغ بر 7 هزار سال می رسد. در روستای درگز تنها 57 خانوار زندگی می کنند و جزء روستاهای کم جمعیت و کوچک به شمار می رود. با لوکس ویلا همراه باشید تا با جاذبه های این دشت سرسبز بیشتر آشنا شویم.

دلیل نامگذاری قزقان دره

همانطور که در بالا ذکر شد، دریافتیم که اغلب مردمان این منطقه ترک زبان بوده و دلیل اصلی آن این است که مردمان ترک زبان در این منطقه ساکن شده بودند. از آنجایی که در فصل تابستان نور خورشید به صورت مستقیم به منطقه می تابد و بادهایی بسیار گرم در این دشت می وزند. به همین جهت نام منطقه را قزقن دره نامیدند که به معنای گداخته و داغ می باشد. جالب است بدانید روستایی به نام قزقن در ترکمنستان قرار دارد. به مرور زمان قزقن دره به قزقان دره تبدیل شد.

قزقان دره درگز

موقعیت جغرافیایی دره قزقان

دره قزقان منطقه ای بسیار زیبا، سرسبز و چشم نواز است که در بخش لطف آباد شهرستان درگز در استان خراسان رضوی واقع شده که با کشور ترکمنستان هم مرز می باشد. این دره در فاصله 255 کیلومتری از مشهد و 1150 کیلومتری از تهران قرار داشته و منطقه ای ییلاقی محسوب می شود. این منطقه با دشت ها و تپه های سرسبز و مخملینش، یکی از بهترین مقاصد گردشگری طبیعت دوستان به شمار می رود. درگز که برخی آن را با نام دره گز نیز می شناسند از شمال به مرز ایران ترکمنتان، از شرق و جنوب شرقی به شهر مشهد، از غرب به قوچان و از جنوب نیز به چناران محدود می گردد. پس می توان این دره زیبا را جزء دیدنی های مشهد به شمار آورد.

بهترین زمان سفر به دره قزقان

از آنجایی که دره قزقان منطقه ای ییلاقی محسوب می شود، در فصل های پاییز و زمستان هوای سردی داشته و اگر به دنبال بهترین زمان سفر به آن هستید، بهتر است فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. بهار در این منطقه زودتر از دیگر مناطق احساس می شود و یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای نوروزی به شمار می شود. این هوای دلنشین تا اواخر اردیبهشت ماه پابرجاست.

قزقان دره کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر قصد سفر به دره قزقان را دارید، پیشنهاد می شود ابتدا خود را به درگز برسانید و پس از آن مسیر شهرستان قزقان را پیش بگیرید. این مسیر حدود 3 ساعت زمان می برد. هنگامی که به این شهرستان رسیدید خودروی خود را در محل مناسبی پارک کنید و مابقی مسیر را به صورت پیاده طی کنید. این مسیر کاملا سرسبز بوده و طراوت و زیبایی آن اجازه نمی دهد احساس خستگی کنید. این پیاده روی تنها حدود نیم ساعت زمان می برد.

آدرس قزقان دره درگز: استان خراسان رضوی، درگز، لطف آباد، روستای قزقان دره

قزقان دره درگز

سوالات متدوال

فاصله مشهد تا قزقان دره چقدر است؟

از شهر مشهد تا شهرستان قزقان دره حدود 255 کیلومتر فاصله وجود دارد.

اقامتگاه های قزقان دره را نام ببرید؟

اقامتگاه بومگردی باغ صفا، اقامتگاه بومگردی نگین چهلمیر، اقامتگاه بومگردی عمارت خورشید پردیسان

چه فصلی باید به قزقان دره سفر کنیم؟

از بهترین فصل هایی که می توانیم به قزقان دره زیبا سفر کنیم، فصل بهار می باشد.

موقعیت جغرافیایی قزقان دره درگز کجاست؟

شهرستان قزقان دره جزء شهرستان های استان خراسان رضوی به شمار می رود که از بخش شمالی خود به مرز ایران و ترکمنستان، از شرق و جنوب شرقی به مشهد، از غرب به قوچان و از جنوب به چناران محدود می شود.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، درگز، لطف آباد، روستای قزقان دره

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه