خانه قزوینی ها

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی استان اصفهان خانه قزوینی ها می باشد که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد. این خانه دارای نقشه و معماری بسیار زیبایی بوده که از زیبایی های آن می توان از مقرنس های ظریف، شیشه بندی منقوش، گچبری و آینه کاری ها نام برد. در حال حاضر این خانه به دفتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تبدیل شده است.

معرفی خانه قزوینی ها

در میان تمام آثار تاریخی و ارزشمندی که در اصفهان وجود دارد، خانه ای تاریخی دیده می شود که به خانه قزوینی ها معروف است و پیشینه آن به دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازمی گردد. به دلیل معماری منحصر به فرد این خانه، به یکی از خانه های تاریخی و جاذبه های تاریخی اصفهان تبدیل شده که گردشران زیادی برای بازدید از آن راهی اصفهان می شوند.

در اصفهان خانه های تاریخی بسیار زیادی وجود دارند اما این خانه تاریخی جزو معدود خانه های تاریخی آن است که امکان بازدید برای گردشگران وجود دارد. خانه قزوینی ها با شماره 1161 و در تاریخ 18 آذر سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. همچنین در سال 1353 دولت وقت آن را خریداری نموده و در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار داد. در همان زمان بود که مرمت و بازسازی  این خانه آغاز شد، از آن به عنوان سازمان ملی حافظت از آثار باستانی استفاده شد.

خانه قزوینی ها

معماری خانه قزوینی های اصفهان

اگر به بخش ورودی این خانه نگاهی کنید، متوجه می شوید که ورودی آن دالان شکل و طویل بوده و ابتدا و انتهای آن به حالت مسقف ساخته شده است. هنگامی که در این دالان طویل قرار می گیرید، دیوار خانه کهکشانی را می بینید که به شکل مشبک آجری آن را بازسازی و مرمت کرده اند. قدمت این خانه تاریخی و خانه کهکشانی به یک اندازه است، ولی سبک معماری و تزئیناتی که برای خانه تاریخی قزوینی ها به کار رفته بسیار باشکوه تر و زیباتر از خانه کهکشانی می باشد.

برای خانه کهکشانی دو ورودی در نظر گرفته شده است که یکی از آن ها در انتهای راهروی این خانه و دیگری نیز در میدان شهشهان قرار دارد. لازم به ذکر است که خانه قزوینی های یک ورودی اصلی دارد که در کوچه امام جمعه قرار دارد. امروزه از این در دیگر استفاده نمی شود. همچنین این در راه های ارتباطی مختلفی به فضای خانه دارد. هنگامی که از دالان طویل این خانه عبور می کنید، در سمت راست خود حیاط خلوت را می بینید. حیاط خلوت توسط یک راهرو به حیاط دیگر متصل می شود. در بخش انتهایی این راهرو، یک حالت هشتی بسیار زیبایی دیده می شود و از سمت راست آن، به حیاط اندرونی می رسد.

اگر می خواهید وارد خانه تاریخی قزوینی ها شوید، می توانید از مقابل این ورودی اقدام کنید و از راهروی دهلیزی شکل به قسمت حیاط خانه و زیرزمین آن دسترسی پیدا کنید.

زیرزمین خانه قزوینی ها در سه بخش از حیاط اندرونی یعنی بخش های شمالی، شرقی و غربی آن واقع شده است. این زیرزمین بسیار بزرگ و وسیع بوده و بیشترین فضای آن در جبهه شمالی حیاط قرار گرفته است.

خانه قزوینی ها

سالن اصلی این خانه تاریخی که به آن شاه نشین نیز می گویند، در آن پنجره ای ارسی و سه در زیبا قرار دارد و شیشه های به کار رفته در پنجره های این خانه شیشه های رنگی و مشبک بسیار زیبا می باشند. اگر به طاق این سالن نگاهی بیاندازید می بینید که با مقرنس های گچبری شده زیبایی پوشیده شده اند. در دو طرف سالن درهای نفیسی را خواهید دید که روی آن ها شیشه های رنگی به کار رفته و به اتاق های دیگر راه دارد. در این اتاق ها هیچگونه تزئینات و گچبری به کار نرفته و کاملا ساده می باشند.

در بخش غربی خانه قزوینی ها سالنی پنج دری ارسی وجود دارد که در آن توسط تزئینات گچبری و آینه کاری مزین شده است. همچنین در دو طرف آن دو ایوان کوچک به همراه دو اتاق سه دری دیده می شوند. در بخش جنوبی حایط خانه سه ایوان کوچک ساخته شده که اصول قرینه سازی در آن به کار رفته است.

آشپزخانه و چاه آب این خانه در بخش شمال غربی و قسمت فوقانی حیاط بالاخانه قرار گرفته است. همچنین برخی از اتاق های این خانه به بخش آشپزخانه و چاه آب راه دارند. در حیاط خانه نیز یک حوض آبی رنگ زیبا به همراه فواره های آب دیده می شود.

زمان بازدید از خانه قزوینی ها

اگر در میان تمام جاهای دیدنی اصفهان قصد بازدید از این خانه زیبا را دارید، می توانید همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 8:30 صبح الی 14:15 بعدازظهر مراجعه نمایید.

شماره تماس خانه قزوینی های اصفهان: 03134475906

خانه قزوینی ها کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به این خانه تاریخی در اصفهان می بایست خود را به استان اصفهان برسانید. از آنجا ابتدا وارد خیابان ابن سینا شوید و به محله شهشهان بروید.

آدرس خانه قزوینی ها: استان اصفهان، خیابان ابن سینا، محله شهشهان، کوچه امام جمعه

خانه قزوینی ها

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، خیابان ابن سینا، محله شهشهان، کوچه امام جمعه

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8:30 الی 14:15

یک‌شنبه

8:30 الی 14:15

دو‌شنبه

8:30 الی 14:15

سه‌شنبه

8:30 الی 14:15

چهار‌شنبه

8:30 الی 14:15

پنج‌شنبه

8:30 الی 14:15

جمعه

تعطیل
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه