جاهای دیدنی طالقان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

8 شهریور

بهترین روستاهای طالقان برای اجاره روزانه ویلا

یکی از مناطق خوش آب و هوای نزدیک به تهران که می توانید برای گذراندن اوقات خود به آن بروید، طالقان می باشد. طالقان یکی از مهم ترین نواحی اطراف پایتخت بوده که به دلیل خوش اب و […]

24 خرداد

طالقان

طالقان یکی از شهرهای خوش آب و هوای اطراف تهران است که گردشگران زیادی را در تمام طول سال به سمت خود جذب می کند و همیشه به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری اطراف تهران به شمار […]

21 اردیبهشت

آبشار و روستای اورازان

بدون شک گردشگری یکی از مهمترین پدیده هایی است که در دنیای امروز شکل گرفته است و در انواع مختلفی وجود دارد، از گردشگری مذهبی گرفته تا گردشگری طبیعی. گردشگری طبیعی که با نام طبیعت گردی شناخته می […]

20 اردیبهشت

روستای میر طالقان

شهر زیبای طالقان که محبوب دل پایتخت نشینان است، در فاصله ای حدود 120 کیلومتری از بخش شمال غرب تهران قرار گرفته است و در بین یک در بزرگ واقع در کوهستان البرز واقع شده است. همچنین این […]

4 اردیبهشت

قلعه کیقباد

در این مطلب قصد داریم که سفری کوتاه داشته باشیم به استان بی نظیر البرز و شهرستان زیبای طالقان که شگفتانه های بسیاری را در دل خود پنهان کرده است. قلعه ای گم شده و حیرت انگیز در […]

14 آبان

ارژنگ قلعه

یکی از ییلاقات مشهور و خوش آب و هوای اطراف استان های تهران و البرز، شهر طالقان می باشد. این شهر به گونه ای است که بسیاری از اهالی تهران و کرج برای گذراندن اوقات فراغت خود این […]

19 مهر

آبشار شله بن طالقان

یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف استان تهران، شهر طالقان بوده که به علت موقعیت جغرافیایی آن، جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی متعددی را در خود جای داده است. یکی از جاذبه های گردشگری این […]

11 مهر

غار پنجعلی طالقان

شهرستان طالقان که یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران است، اغلب افراد برای گردش های یک روزه و حتی چند روزه به سمت آن می روند. علاوه بر آب و هوای مطلوب و موقعیت مکانی […]

9 مهر

کتیبه گردنه غار عسلک طالقان

شهرستان طالقان علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز، آثار ملی و تاریخی از جمله کتیبه گردنه غار عسلک طالقان را در خود جای داده است. در این مقاله می خواهیم به سنگ نوشته ای که در این شهر، […]

7 مهر

سفری به روستای دیزان طالقان

در نزدیکی های استان تهران منطقه ای زیبا به نام روستای دیزان طالقان قرار دارد که یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می آید و می توان برای گردش یک روزه و آخر هفته آن را انتخاب […]

یکی از مناطق ییلاقی و سرسبز اطراف تهران که از جمله بکرترین نقاط برای طبیعت گردی و اتراق به شمار می رود، شهر طالقان است. این روستا در شمال غرب کرج و کردان واقع شده اما به لطف فاصله قابل توجه و مسیرهای کوهستانی، کمتر گردشگری به این منطقه سفر می کند. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با جاهای دیدنی طالقان بیشتر آشنا شوید.

طالقان کجاست؟

همانطور که گفتیم، طالقان شهری در شمال غرب کردان است و برای دسترسی به این روستا و آشنایی با مسیر طالقان، کافیست از شهر کرج راهی قزوین شده و در آزادراه کرج – قزوین، بعد از منطقه آبیک وارد جاده کوهستانی طالقان شوید تا پس از طی کردن مسیری 50 کیلومتری به طالقان، یکی از بزرگترین شهرستان های استان البرز برسید. اگر از تهران میخواهید راهی طالقان شوید میانگین بیش از 2 ساعت در راه خواهید بود اما در روز های آخر هفته و ایامی که شاهد ترافیک های سنگینی در مسیر تهران تا شهرستان طالقان هستیم، این زمان 2 ساعته گاه به بیش از 3 ساعت نیز میرسد.

لازم به ذکر است طالقان منطقه ای ییلاقی بوده و این شهر در فاصله 133 کیلومتری تهران و 90 کیلومتری کرج قرار دارد. این شهرستان از سمت غرب و شمال غرب به منطقه الموت، از سمت شمال به استان مازندران و از سمت جنوب به شهرستان ساوجبلاغ راه دارد.

جاهای دیدنی طالقان

تاریخچه طالقان

شهرستان طالقان جمعیتی کمتر از 20هزار نفر دارد و این شهرستان با مساحت 1325 کیلومتر مربعی خود، از جمله شهرستان های بزرگ و مهم استان البرز به شمار می رود که دارای روستاها و دهستان های مختلفی می باشد اما خوب است بدانید بخش قابل توجهی از شهرستان طالقان را کوه ها، دشت ها و طبیعت سرسبز اشغال کرده است. همچنین بطور کلی، طالقان از دو بخش بزرگ مرکزی و بالاطالقان تشکیل شده و این دو بخش دارای دهستان هایی با نام پایین طالقان، کنارود، میان طالقان و جوستان می باشد.

طالقان یکی از بزرگترین زیستگاه های حیات وحش در استان البرز و اطراف کرج به شمار می رود و همچنین تنوع بالایی از پوشش گیاهی در این منطقه مشاهده می شود. در کنار طبیعت زیبا، جاذبه های تاریخی بسیاری هم در این شهر وجود دارد که بیانگر تاریخ، فرهنگ و گذشته طالقان بوده و از ارزش بالایی هم برخوردار هستند. مردم 86 روستای طالقان تا قرن سوم هجری قمری، پیرو آئین زرتشتی بودند و در زمان حکومت صفویه، تمام آن ها به اسلام روی آوردند و لازم به ذکر است مردم طالقان به دو زبان مازندرانی و محلی خود با نام تاتی طالقانی صحبت می کنند.

تاریخچه طالقان

کتیبه گردنه عسلک

اگر میخواهید با یادگاری های دوران قاجاریه در میان جاهای دیدنی طالقان بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم در شهرستان طالقان وارد روستای گراب شوید. در این روستا کتیبه ای بسیار با ارزش و دیدنی وجود دارد که توسط بومی ها هم به خوبی از آن محافظت می شود. کتیبه گردنه عسلک  در فاصله 3 کیلومتری جنوب غرب گردنه عسلک واقع شده و گردشگرانی که میخواهند در سفر و بازدید از دیدنی های طالقان نگاهی هم به این جاذبه تاریخی بیاندازند، کافیست در اطراف روستا وارد دره ای میان ارتفاعات یخچال و میش چال شوند. لازم به ذکر است کتیبه گردنه عسلک در بهمن سال 1381 در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران قرار گرفت.

کتیبه گردنه عسلک

روستای زیبای میر

در میان 86 روستای شهرستان طالقان، روستای میر یکی از جذاب ترین و زیباترین روستاهای شهرستان است که به لطف طبیعت سرسبز و دشت های وسیع، در میان طبیعت گردان از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. روستای زیبای میر در بخش مرکزی شهرستان طالقان و در دهستان بزرگ پایین طالقان قرار دارد.

روستای زیبای میر به معنای بزرگ بوده به همین موضوع، این روستا در میان روستاهای بزرگ شهرستان قرار دارد که خود از چندین محله با نام های خزه ای، رجی سر، کابار، گرمودر، دیم و جوی زمین تشکیل شده است. روستا در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار دارد و همراه شاهد آب و هوایی ییلاقی در منطقه هستیم بطوریکه در روزهای گرم سال، هوای منطقه خنک و دلنشین بوده و در روزهای سرد سال شاهد هوایی بسیار سرد هستیم.

اگر در سفر به طالقان قصد بازدید از روستای میر را داشتید، پیشنهاد می کنیم از جاذبه های دیدنی روستا  که در میان زیباترین دیدنی های طالقان قرار دارند نظیر چشمه کچل دره، یراکرسی چشمه، پسین دره ای، کوه های کوری سر، اسپی سنگان، شهرودی خاک، میانین دره، خزی سر، کوانکی چشمه، دورانی دره، اسب نشینی تله و غیره نیز بازدید کنید. همچنین روستای میر باغ های بسیار جذاب و معروف میوه نیز دارد که قدم زدن در میان آن ها خالی از لطف نیست.

کوه های اطراف طالقان

طالقان که خود در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار دارد، توسط کوه های مرتفعی محاصره شده اند و این کوه ها نه تنها جزء محبوب ترین کوه های استان البرز هستند بلکه برای کوهنوردی هم قله های بسیار جذابی دارند. اگر در سفر به طالقان با خود ابزار کوهنوردی به همراه دارید و میخواهید چند ساعت یا حتی چند روز مشغول کوهنوردی و صعود به قله های اطراف طالقان باشید، خوب است با کوه های اطراف طالقان بیشتر آشنا شوید.

علم کوه

بعد از قله دماوند، عام کوه به عنوان دومین قلع مرتفع ایران شناخته می شود. این قله در شمال طالقان قرار دارد اما به لطف تقسیمات کشوری صورت گرفته، علم کوه از توابع شهر کلاردشت می باشد و اکثر گردشگران برای صعود به علم کوه ابتدا وارد کلاردشت می شوند چراکه اکثر مسیرهای صعود در این شهر قرار داشته و همچنین مسیری هم در رودبارک کلاردشت وجود دارد که برای صخره نوردها از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.

گردشگران از روستای طالقان هم می توانند به علم کوه صعود کنند اما این مسیر به مراتب طولانی تر بوده و در کنار آن، چشم انداز بسیار زیبایی از کوه های اطراف هم ارائه می دهد. پیشنهاد می کنیم هنگامی که به علم کوه رسیدید در مسیر بازگشت، به سمت کلاردشت بروید تا به سنگ سماور هم برسید. سنگ سماور درواقع دو تخته سنگ بزرگ است که به صورت عمودی بر روی قرار دارند و جزء عجایب خاورمیانه به شمار می روند.

شاه البرز

اگر توانایی صعود به علم کوه را ندارید یا نمیخواهید مسیر زیادی را طی کنید تا از روستای طالقان به علم کوه برسید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به کوه شاخ البرز بیاندازید. این کوه مابیت طالقان و قزوین قرار داشته و هنگامی که از سمت طالقان به قله صعود می کنید، اگر مسیر را ادامه دهید به دره الموت واقع در استان قزوین خواهید رسید و پیشنهاد می کنیم در صورتیکه به دره الموت رسیدید، نگاهی به قلعه تاریخی واقع در این منطقه هم بیاندازید. لازم به ذکر است شاخ البرز ارتفاعی 4200 متری از سطح دریا دارد و همواره میزبان کوهنوردان بسیاری بخصوص در فصل بهار و تابستان می باشد.

کوه های اطراف طالقان

آبشار و روستای اورازان

روستای اورازان در میان جذاب ترین دیدنی های طالقان قرار دارد که در اطراف روستای طالقان قرار دارد. همواره گردشگران بسیاری در سفر به طالقان نگاهی هم به این روستا میاندازند و اگر شما هم تصمیم دارید در سفر چند روزه ای که به این منطقه دارید نگاهی هم به روستای اورازان بیاندازید، کافیست به شرق طالقان مراجعه کرده و در فاصله 15 کیلومتری، به روستای اورازان برسید.

روستای اورازان دارای آبشاری معروف و دیدنی است که به عنوان مهم ترین دلیل محبوبیت منطقه در میان گردشگران شناخته شده اما در روستای اورازان، تپه ای باستانی هم مشاهده می شود که آثار تاریخی کشف شده در آنجا نشان از قدمت 4هزار ساله سکونت در روستا و منطقه می باشد. همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید در شمال مسجد جامع روستا، چشمه ای گوارا وجود دارد که حتی در ایام خشکسالی، آبی زلال از آن جاریست و مردم نسبت به این روستا ارزش و احترام بالایی قائل هستند.

آبشار و روستای اورازان

ارژنگ قلعه

ارژنگ قلعه یکی از تاریخی ترین و باارزش ترین جاذبه های گردشگری طالقان است که در نزدیکی روستای میناوند قرار دارد. همانطور که میدانیم، مردم طالقان تاتی هستند اما بومی های روستای میناوند، تنها جمعیت طالقان هستند که تاتی نبوده اما به زبان ترکی صحبت می کنند. قلعه ارژنگ در کوه ارژنگ قرار دارد و با اینکه کوه در مجاورت روستا واقع شده اما گردشگرانی که قصد بازدید از قلعه را دارند می بایست زمانی بین 2 الی 3 ساعت را به کوهنوردی سبک اختصاص دهند.

قدمت قلعه تاریخی ارژنگ به لطف ظروف سفالی کشف شده پیش بینی می شود به قرن 5 الی 7 هجری قمری برمیگردد. قلعه ارژنگ از بناهای مهم دوران حکومت اسماعیلیان می باشد چراکه قلعه و برج دیدبانی اش اشراف کامل به مناطق اطراف داشت و چشم انداز بی نظیری را ارائه میداد.

ارژنگ قلعه

امامزاده هارون

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طالقان که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، آرامگاه امامزاده هارون است که در میان بومی های منطقه نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. امامزاده هارون در سال 160 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد و ایشان ششمین فرزند امام موسی بن جعفر، امام هفتم شیعیان هستند. دوران زندگی امامزاده هارون مصادف به حکومت صفویه بود لذا بعد از فوت ایشان، آرامگاهی در روستای طالقان برایشان در نظر گرفته شد و به دستور پادشاه، سنگ مرمر سفیدی بر روی ضریح امامزاده قرار گرفت که کتیبه ای زیبا بر روی آن حک شده است.

بنای تاریخی امامزاده هارون در دوران حکومت قاجاریه دستخوش تغییراتی شد و خاتم کاری های زیبایی در صحن امامزاده قرار داده شد اما در دهه های اخیر دزدیده شده و جایشان تزئینات چوبی قرار گرفته است.

امامزاده هارون

سد و دریاچه زیبای طالقان

سد طالقان امروزه یکی از محبوب ترین و جذاب ترین تفرجگاه های طالقان و استان البرز به شمار می رود چراکه سد در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار داشته و آب و هوای دلنشین منطقه به همراه دشت های زیبا به یکی از مناطق بکر و دیدنی برای سپری کردن اوقات فراغت تبدیل شده است. قدمت سد طالقان به سال 1348 برمیگردد چراکه در آن سال تصمیم گرفته شد تا سدی بر روی رودخانه شاهرود احداث شود تا آب را به شهر قزوین هدایت کند و ساخت سد در سال 1351 آغاز گردید هرچند قرار بود  در سال 1381 افتتاح شود اما به تعویق افتاد و در نهایت، سال 1385 سد زیبای طالقان افتتاح شد.

سد طالقان با 15 کیلومتر طول یکی از بزرگترین سدهای ایران است و توانایی ذخیره 400میلیون متر مکعب آب را داشته و 18 مگاوات برق هم تولید می کند. اگر در سفر به طالقان قصد بازدید از دریاچه و سد زیبای طالقان را داشتید، پیشنهاد می کنیم در فصل بهار مراجعه کنید تا از طبیعت زیبا و چشم انداز بی نظیر منطقه نهایت لذت را ببرید. لازم به ذکر است در این دریاچه انواع ماهی ها همچون قزل آلای رنگین کمان، کپور، زردپر و غیره زندگی می کنند.

سد و دریاچه زیبای طالقان

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید

در میان جاذبه های گردشگری طالقان، آرامگاه ها و بناهای زیارتی مختلفی مشاهده می شود اما آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید یکی از معروف ترین امامزاده های طالقان و شهرستان ساوجبلاغ است که از ارزش و احترام بالایی برخوردار بوده و پیشنهاد میکنیم حتماً در طول بازدید از مکان های دیدنی طالقان، نگاهی به این بنای تاریخی بیاندازید.

امامزاده میر سعید از نوادگان امام محمد باقر (ع) هستند و در زمان حکومت صفویه، مسئولیت وزارت دربار حکومت را برعهده داشتند. امامزاده میر سعید در میان مردم از ارزش و احترام بسیار بالایی برخوردار بوده چراکه مردم او را با عدالتی که داشت میشناختند و لقب قاضی میر سعید را برای ایشان انتخاب کردند. بنای تاریخی آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید گفته می شود در قرن نهم و دهم هجری قمری ساخته شده و همچنین بر روی سنگ قبر ایشان هم کتیبه ای وجود دارد که میگوید امامزاده قاضی میر سعید در سال 926 هجری قمری زندگی میکرده است. بنای تاریخی امامزاده قاضیر میرسعید در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید

روستای ایستا

یکی از عجیب ترین و رمزآلود روستاهای طالقان، شهرستان ساوجبلاغ و حتی ایران زمین، روستای ایستا است. اهالی این روستا که جمعیت بسیار اندکی هستند، هیچگونه شناسنامه ای نداشته و حتی در آمار جمعیت ایران هم قرار ندارند. شاید با خود فکر کنید روستای ایستا عجیب و غریب است اما درواقع، اهالی روستا افرادی هستند که میخواهند از دنیا، تکنولوژی و مدرنیته فاصله بگیرند.

روستای ایستا در شرق روستای طالقان و در مجاورت رودخانه شاهرود واقع شده است. اهالی این روستا ترک زبان بوده و از مقلدین  آیت الله تبریزی هستند. آیت الله تبریزی نزدیک به 80 سال پیش زندگی می کرده و به دلیل مردم روستا بسیار پایبند به حرف های ایشان بودند، ایشان فتوا دادند که در  زمان غیبت کبری، از هرگونه مدرنیته و تکنولوژی به دور باشند و زندگی خود را طبق سنت ها و باورهای خود تا زمان ظهور امام زمان (عج) ادامه دهند لذا در روستای ایستا، هیچ خودروی سواری، لوله کشی آب و گاز و برق و غیره مشاهده نمی شود.

مردم روستا سنت ها و باورهای جالبی دارند بطوریکه هیچ مراسم عروسی، عزاداری، جشن تولد و غیره در روستا معنا و مفهومی ندارد و حتی در خصوص دین و مذهب هم اهالی روستا باورهای خاص خود را داشته و هرموقع صلاح بدانند نسبت به انجام فرایض دینی اقدام می کنند. جالب است بدانید افرادی که در این روستا قصد تحصیل را دارند، می بایست همانند گذشته های دور وارد مکتب خانه های روستا شده اصول خوشنویسی، محرمات فقهی و غیره را یاد بگیرند اما کودکان بعد از اینکه به سن تکلیف می رسند، در صورتیکه مخالف سبک زندگی و عقاید روستا باشند می بایست روستا را ترک کرده و به تبریز مهاجرت کنند.

اهالی روستای ایستا تمام کارها را بین خودشان انجام می دهند که شامل تولید مایحتاج مورد نظر، ازدواج و غیره اما گفته میشود تعداد اندکی از اهالی روستا از روستا خارج شده و برخی از اقلام مانند پارچه، میخ و غیره را تهیه می کنند. همچنین بطور کلی، مردم روستای ایستا به لطف پروش اسب های گرانقیمت و فروش زمین های پدریشان که در تبریز قرار دارد امرار معاش می کنند. اگر در سفر و بازدید از مکان های دیدنی طالقان قصد بازدید از روستای ایستا را دارید خوب است بدانید هیچ زنی حق وارد شدن به روستا را ندارد و هنگامی هم که وارد می شوید، به هیچ عنوان نمی توانید زنان و دختران مردم روستای ایستا را ببینید.

روستای ایستا

آبشار شله بن

در صورتیکه میخواهید طی نیمه اول سال بخصوص در فصل بهار به منطقه طالقان سفر کنید تا با طبیعت گردی، کوهنوردی و بازدید از جاهای دیدنی طالقان بهترین خاطرات را برای خود رقم بزنید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به آبشار شله بن یا شلبن، یکی از زیباترین آبشارهای شهرستان ساوجبلاغ بیاندازید. این آبشار در شمال شهرک طالقان قرار دارد و برای دسترسی به آبشار می بایست ابتدا شهرک طالقان را به سمت شمال ترک کرده و بعد از 10 کیلومتر وارد روستای بزج شوید تا در منطقه غربی روستا، مسیر دسترسی به آبشار را مشاهده کنید.

آبشار شله بن در منطقه خوش آب و هوا و دیدنی قرار دارد و فصل بهار همواره به عنوان بهترین زمان بازدید از آبشار به حساب می آید چراکه در  این فصل، هوای منطقه دلنشین بوده و به لطف بارش های باران، آبشار در پرآب ترین حالت خود قرار دارد. منشاء آبشار شله بن، قله های خسبان است و این آبشار محل سرچشمه گیری رودخانه خسبان، یکی از مهم ترین رودخان های طالقان می باشد.

آبشار شله بن

آبشار کرکبود

کر در زبان محلی به معنای صخره است و آبشار کرکبود هم در میان صخره های واقع در دره کوه قرار دارد. آبشار کرکبود با پنج متر ارتفاع شاید در میان آبشارهای مرتفع ساوجبلاغ و اطراف تهران قرار نگیرد اما به لطف حجم زیاد و آب و سرعت جاری بودنش، قطعاً یکی از آبشارهای خروشان طالقان به شمار می رود. جالب است بدانید آبشار کرکبود از ارتفاعات حصارچال واقع در استان مازندران سرچشمه میگیرد و این آب که دارای مقادیر زیادی آهک می باشد، در نهایت وارد رودخانه شاهرود می شود.

گردشگرانی که در میان جاهای دیدنی طالقان قصد بازدید از آبشار کرکبود را دارند خوب است بدانند این آبشار در روستایی با همین نام قرار دارد و برای دسترسی به روستا می بایست شهرک طالقان را به سمت شرق ترک کرده و قبل از اینکه به روستای سفچ خانی برسید، وارد جاده کرکبود شوید تا در  نهایت، در فاصله 700 متری شمال روستا آبشار را مشاهده کنید.

آبشار کرکبود

روستای دیزان

روستای دیزان از مناطق معروف و دیدنی طالقان است که از طبیعت زیبا و آب و هوای دلنشینی برخوردار است. روستای دیزان به لطف کوه ها و دشت های اطراف و همچنین ارتفاع قابل توجه 2226 متری از سطح دریا، دارای آب و هوایی کوهستانی بوده و در روزهای گرم سال، شاهد هوایی خنک و دلنشین در منطقه هستیم اما در روزهای سرد، برف و باران سنگینی در منطقه می بارد.

روستای دیزان در شرق طالقان قرار دارد و پایتخت نشین ها برای دسترسی به این منطقه، نزدیک به 3 ساعت در راه خواهند چراکه می بایست ابتدا به منطقه طالقان مراجعه کرد و سپس، با ادامه مسیر در جاده طالقان، به روستای جوستان رسید. روستای جوستان دارای جاذبه های دیدنی مختلفی می باشد و بازدید از آن ها پیش از رسیدن به روستای دیزان، خالی از لطف نیست اما در آخر، اگر به شمال شرق روستای جوستان مراجعه کنید وارد مسیر منتهی به روستای دیزان خواهید شد که مملو از پیچ و خم های مختلف می باشد.

روستای دیزان قدمتی تاریخی دارد اما بخش عمده تاریخ روستا از دوران حکومت اسماعیلیان شروع می شود. در زمان حکومت اسماعیلیان، دژها و قلعه های بسیاری در این منطقه ساخته شد که همچنان بقایای اندکی از آن ها مشاهده می شود لذا در آن زمان، نام منطقه دژان به معنای دژهای بسیار بود اما بعد از دوران حکومت اسماعیلیان، نام روستا به دیزه، دیزج و در نهایت به دیزان تغییر یافت. لازم به ذکر است در این روستا جمعیتی 600 نفری زندگی می کنند که از طبیعت زیبا و چشم انداز بی نظیر، نهایت لذت را می برند.

روستای دیزان

آبشار سوهان (چره)

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی طالقان که از ارزش و اهمیت بالایی در میان مردم و گردشگران برخوردار است، روستای سوهان می باشد. این روستا در شمال غرب طالقان و شمال دریاچه طالقان قرار دارد. گردشگرانی که در میان جاهای دیدنی طالقان می خواهند گشت و گذاری در روستای سوهان داشته باشند، کافیست در غرب طالقان وارد جاده طالقان شده و با عبور از رودخانه شاهرود و مراجعه به روستای گلینک برسند و سپس، در غرب روستای گلینک، جاده ای با نام دنبلید اردکان میراش وجود دارد که در امتداد آن، جاده کاش واقع شده و در نهایت، در انتهای جاده سوهان به این روستای جذاب و دیدنی خواهید رسید.

در روستای سوهان، جاذبه های دیدنی مختلفی وجود دارد که یکی از معروف ترین و جذاب ترین آن ها، آبشار سوهان معروف به آبشار چره است. آبشار سوهان در فاصله 4 کیلومتری روستای سوهان قرار دارد و برخلاف اکثر آبشارهای اطراف، آبشاری دائمی می باشد لذا در هر فصلی از سال، طبیعت گردان بسیاری از آبشار چره بازدید می کنند. این آبشار جذاب و دیدنی که در منطقه ای بکر و سرسبز قرار دارد، نزدیک به 12 متر ارتفاع داشته و جالب است بدانید در گویش محلی ها، آبی که از ارتفاع زیاد به زمین برسد چره، و آبی که از ازتفاع کم عبور کند چرنا نام دارد.

گردشگرانی که میخواهند از آبشار سوهان در هر فصلی از سال بازدید کنند در نظر داشته باشند برای دسترسی به آبشار، می بایست از مسیر مالروی قدیمی عبور کنند تا بعد از هفت چشمه، تپه زولکان و خشک دره، با 1 ساعت پیاده روی به آبشار برسند.

آبشار سوهان (چره)

خانه آیت الله طالقانی

در سراسر ایران، خانه های تاریخی بسیاری وجود دارد که به لطف معماری جذاب یا تعلق داشتن به شخصی معروف، تبدیل به موزه شده و از جمله محبوب ترین جاهای دیدنی آن شهر به شمار می روند. در شهر طالقان هم خانه هایی وجود دارد که تبدیل به موزه شده و یکی از معروف ترین آن ها، خانه آیت الله طالقانی می باشد.

آیت الله سید محمود علایی طالقانی، یکی از مهم ترین و محبوب ترین افراد در تاریخ کشور است که از موسسان نهضت آزادی ایران به شمار می رود. ایشان در طی سال های 1289 تا 1358 هجری شمسی زندگی میکرده و در دوران حیات خود، کارهای بسیار مهمی را انجام داده است. خانه آیت الله طالقانی در جنوب شرقی طالقان قرار دارد و فاصله خانه او تا شهرک طالقان به بیش از 14 کیلومتر می رسد و همچنین در نظر داشته باشید برای دسترسی به خانه ایشان، می بایست مسیری مملو از پیچ و خم را طی کنید تا در نهایت، وارد جاده گلیرد شده و در روستای گلیرد، با استفاده از تابلوهای راهنما به منزل ایشان برسید.

خانه آیت الله طالقانی از جمله بناهای تاریخی در میان جاهای دیدنی طالقان است که چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه هم در میان افرادی که میخواهند با زندگینامه ایشان بیشتر آشنا شوند، از محبوبیت بالایی برخوردار است. هنگام بازدید از خانه آیت الله طالقانی متوجه خواهید شد بر روی سردر خانه، نوشته شده این عمارت خشت و گلی متعلق به میرمصطفی است چراکه میر مصطفی، جد آیت الله طالقانی بوده و همچنین، علاوه بر خانواده ایشان، افراد برجسته ای همچون آیت الله مجاهد سید محمود، آیت الله سید ابولحسن، ثقه الاسلام سید مصطفی و غیره هم در اینجا زندگی کرده اند.

خانه آیت الله طالقانی از خشت و گل ساخته شده و جالب است بدانید این بنای تاریخی، به عنوان قدیمی ترین خانه روستا شناخته می شود که قدمتش به بش از 200 سال پیش برمیگردد. تمامی درب ها و پنجره های خانه تاریخی آیت الله طالقانی چوبی بوده و از معماری بسیار زیبایی هم برخوردار می باشد و همچنین هنگامی که وارد خانه می شوید، معماری جذاب و دیدنی قاجاری را هم مشاهده خواهید کرد. این بنای تاریخی در سال 1377 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد و بعد از اینکه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی طالقان تبدیل شد.

غار پنجعلی

غار پنجعلی باعث شده شهرستان طالقان، یکی از محبوب ترین مقاصد تفریحی برای غارنوردان باشد. غار پنجعلی در جنوب طالقان واقع شده و برای دسترسی به غار می بایست ابتدا وارد جاده طالقان شده و راهی روستای باریکان شوید و سپس، در این جنوب این روستا وارد جاده دسترسی به روستای میانوند خواهید شد اما در این مسیر، مزرعه ای با نام مزرعه پنجعلی باریکان وجود دارد که در میان صخره های آن، غاری با نام غار پنجعلی مشاهده می شود.

غار پنجعلی یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی طالقان است بطوریکه گفته می شود قدمت آن به هزار سال پیش از میلاد برمیگردد. غاری که امروزه مشاهده می شود، دارای دهانه ای یک متری می باشد و در داخل غار هم تالاری 6 متری وجود دارد اما کارشناسان میگویند وسعت غار پنجعلی بسیار وسیع تر از آنچه که مشاهد می شود خواهد بود. لازم به ذکر است کارشناسان سازمان میراث تاریخی کشور، طی بررسی های انجام شده در محوطه غار، بقایای اسکلت های انسان ها، سفال های تاریخی فلزات صیقل خورده را پیدا کردند که قدمت آن ها به هزاران سال پیش برگشته و درکنار آن، غار پنجعلی را هم در فهرست آثار ملی ایران قرار داده اند.

غار پنجعلی

اجاره ویلا در طالقان

اگر روستای خوش آب و هوای طالقان را به عنوان مقصد اوقات فراغت خود انتخاب کرده اید، کافیست برای اجاره ویلا در طالقان و دریافت مشاوره جهت انتخاب بهترین اقامتگاه متناسب با بودجه و سلیقه، با کارشناسان لوکس ویلا تماس حاصل فرمائید.