باغ پرندگان اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ پرندگان اصفهان یکی دیگر از مکان های گردشگری و دیدنی اصفهان می باشد و کسانی که به پرندگان علاقمندند می توانند حتی برای یک بار هم که شده به این مکان بروند و از دیدن گونه های مختلف از پرندگان لذت ببرند. در این مقاله می خواهیم با این باغ زیبا و پرندگان رنگارنگ آن بیشتر آشنا شویم و اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری اصفهان باغ پرندگان اصفهان می باشد که در آن گونه های متنوعی از پرندگان نگهداری می شوند و بازدیدکنندگان می توانند از تماشای آن ها لذت ببرند. در تمام طول سال تعداد زیادی بازدیدکننده به این مکان می روند. در واقع باغ پرندگان اصفهان یکی از بخش های پارک ناژوان اصفهان محسوب می شود.

این مکان علاوه بر آن که یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری محسوب می شود، یکی از مراکز شناسایی و تحقیق پرنده شناسی به شمار می رود. با همت و تلاش مسولان، این مرکز فعالیت خود را در مرداد سال 1375 شروع کرد. این مجموعه در مساحتی به وسعت 55 هزار متر مربع تشکیل شده است که 17 هزار متر مربع از آن به محوطه داخلی باغ اختصاص یافته و 40 هزار متر مربع دیگر نیز در زیر سقف توری قرار گرفته است و بر روی تعداد 16 ستون فلزی که دارای ارتفاعی بین 25 تا 32 متر در این بخش استوار شده است.

در این مجموعه بالغ بر 130 گونه پرنده متنوع دیده نگهداری می شود. تراکم بسیار متنوعی در این باغ از پرندگان به چشم می خورد و به این دو شرط بستگی دارد: اولین شرط این است که جمع آوری پرندگان تا چه مقداری امکان پذیر است و دومین شرط این که تا چه حد با محیط سازگاری داشته باشند. با این شرایطی که برای گردآوری پرندگان در این مجموعه گفته شد، از برخی گونه های پرندگان تنها یک جفت وجود دارند و در مقابل از گونه های دیگر، چندین جفت وجود دارند.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

بخش های مختلف باغ پرندگان اصفهان

در تمام بخش هایی که در این مجموعه وجود دارند می توان تحقیق و پژوهش های بسیار مفیدی را انجام داد. مجموعه باغ پرندگان اصفهان نه تنها مرکزی دیدنی و گردشگری محسوب می شود، بلکه می توان در آن جنبه های آموزشی و پژوهشی را یافت کرد.

در این مجموعه، بخش های بسیار متنوعی برای زیستگاه پرندگان به وجود آمده که در این بخش با آن ها آشنا می شویم:

برکه ها

در این مجموعه چندین برکه کوچک و بزرگ وجود دارند که زیستگاه پرندگانی همچون قو، غاز، اردک، فلامینگو و… می باشند. یکی از برکه ها که ابعاد بزرگی دارد در بخش مرکزی باغ پرندگان قرار دارد و پرندگان زیادی در آن وجود دارند. در این بخش پرندگانی همچون اردک ها، فلامینگو ها، پلیکان ها و قوها در این برکه ها زندگی می کنند.

قفس های شیشه ای

در مجموعه باغ پرندگان اصفهان که یکی از دیدنی های اصفهان محسوب می شود قفس های شیشه ای دیده می شوند که شباهت زیادی به گلخانه ها دارند و برای پرندگانی ساخته شده که در شرایط جوی و آب و هوای اصفهان قادر به ادامه حیات نیستند. به همین منظور امکاناتی اعم از شوفاژ، دستگاه تهویه، کولر و… در آن ها قرار داده شده تا زیستگاه مناسبی را برای برخی پرندگان نظیر طوطی ها، توکان ها و… پدید آورند.

صخره

صخره را برای پرندگانی که در مناطق کوهستانی و بیابانی زندگی می کنند در ضلع شرقی باغ ساخته شده است. پرندگانی که در صخره باغ پرندگان زندگی می کنند نظیر کبک ها، تیهوها و بلدرچین ها می باشند.

فضاهای سبز و جنگلی

برای پرندگانی که در زیستگاه هایی جنگلی و سرسبز زندگی می کنند، فضایی سرسبز و جنگل مانندی طراحی شده است تا پرندگانی همچون طاووس ها و قرقاول ها در آن ها به راحتی بتوانند زندگی کنند.

فضای سبز باغ پرندگان اصفهان

قفس های فلزی

برخی از پرندگانی که در این باغ وجود دارند به دلایل مختلفی نمی توانند در باغ آزادانه حرکت کنند و آن ها را در قفس هایی که از آهن و فلز ساخته شده اند نگهداری می کنند. این پرندگان از نوع شکاری هستند و این قفس هایی که برای آن ها ساخته شده اند بسیار شبیه به صخره و کوهستان ها می باشند. پرندگانی که در این قفس ها هستند شامل عقاب، جغد، شاهین و… می شوند.

بخش های تخصصی باغ پرندگان اصفهان

مواردی که باعث شده باغ پرندگان به مجموعه ای کم نظیر و کاملی تبدیل شود نتیجه تلاش و فعالیت های بخش های مختلفی است که در مجموعه مشغول هستند. همواره پژوهش های علمی مفیدی روی این پرندگان انجام می شود و حاصل آن به وجود آمدن جاذبه ای دیدنی و گردشگری و حتی علمی آموزشی شده است. کسانی که به شناخت پرندگان و تحقیق درباره آن ها علاقه دارند می توانند به این مجموعه مراجعه کنند.

بخش های مختلف مجموعه باغ پرندگان شامل موارد زیر می باشد:

واحد تکثیر

در واحد تکثیر، شرایط و امکانات لازم و ضروری برای تخمگذاری پرندگان و جوجه آوری آن ها مهیا شده است و همچنین جوجه هایی که تازه تکثیر شده اند تا زمانی که به سن مناسب برسند در این بخش از آن ها نگهداری به عمل می آید و پس از آن در باغ پرندگان در بخش مناسب زیستگاه آن ها قرار داده می شوند.

واحد کلینیک و بهداشت

تمام جانداران مانند انسان ها بیمار می شوند. از این رو به جایی نیاز دارند که بتوانند بیماری آن ها را تشخیص و درمان کند. در باغ پرندگان اصفهان واحد کلینیک و بهداشت تاسیس شده است و در آن دامپزشکان ماهری مشغول به کار می باشند که پرندگان را در صورت دچار شدن به بیماری به این بخش منتقل می کنند تا تحت درمان قرار گیرند. همچنین واکسیناسیون ماهانه آن ها جهت مبارزه با بیماری نیوکاسل نیز بر عهده کارکنان این بخش می باشد.

واحد کلینیک باغ پرندگان اصفهان

واحد قرنطینه

برخی از افرادی که به پرندگان علاقه دارند، پرندگانی را به این مجموعه اهدا می کنند. همچنین مجموعه نیز برخی اوقات که احساس نیاز کند اقدام به خرید پرندگان جدید می کند. از همین رو پرندگانی را که تازه به مجموعه اضافه می شوند را جهت جلوگیری و تکثیر بیماری های مختلف در بخشی که واحد قرنطینه نام دارد به مدت 10 الی 14 روز قرنطینه می کنند و پس از به پایان رسیدن این دوره آزمایشاتی از آن ها گرفته می شود و در صورت داشتن سلامتی کامل به باغ پرندگان انتقال داده می شوند.

واحد تاکسیدرمی

اگر در برخی موزه ها حیواناتی را مشاهده کرده اید که در حالتی طبیعی خشک شده اند. این عمل را تاکسیدرمی می نامند. در واحد تاکسیدرمی، پوست پرندگان را جدا می کنند و چربی داخل بدن را خارج می کنند. پس از آن قالبی را در اندازه و شکل بدن پرنده تهیه می کنند و پوست را به روی آن می کشند. در نهایت پر آرایی را انجام می دهند.

امکانات رفاهی باغ پرندگان اصفهان

در این مجموعه جهت رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان امکانات رفاهی مختلفی نظیر نمازخانه، بوفه و سرویس بهداشتی تعبیه شده است.

باغ پرندگان اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

مجموعه باغ پرندگان اصفهان در مجموعه پارک ناژوان اصفهان در نزدیکی های ساحل زاینده رود واقع شده است. اگر می خواهید به بازدید از این باغ زیبا بروید بهتر است از خودروی شخصی و یا تاکسی استفاده نمایید. جهت رسیدن به این مجموعه باید خود را به پل وحید برسانید و سپس به سمت سه راه سیمین که در امتداد پارک ناژوان قرار دارد بروید.

پیش از آن که به خیابان سیمین یا سهروردی سابق برسید و پس از میدان، سمت راست را انتخاب کنید تا وارد پارک ناژوان بشوید. هنگامی که وارد پارک ناژوان شدید، وارد خیابان الفت شوید و پس از آن باغ پرندگان را مشاهده خواهید کرد.

آدرس باغ پرندگان اصفهان: استان اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

باغ پرندگان اصفهان کجاست

ساعت بازدید و قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان

بازدیدکنندگان می توانند در تمام روزهای هفته برای بازدید از مجموعه اقدام نمایند. ساعت کاری مجموعه در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح الی 19 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 8:30 صبح الی 16:30 بعد از ظهر می باشد. همچنین قیمت بلیط در ایام مختلف از سال با تغییر مواجه می شود. بدین صورت که در فصل زمستان قیمت آن کاهش میابد. قیمت بلیط در سال 1399 بهایی معدل 30 هزار تومان داشت.

بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان اصفهان

بهترین زمانی که می توان برای بازدید از این مجمموعه انتخاب کرد فصل بهار یعنی ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد می باشد. اما در فروردین ماه به علت ایام عید و تعطیلات، با ازدیاد جمعیت مواجه خواهد شد. پس اگر دوست دارید در ایام خلوت تری از این مجموعه دیدن کنید بهتر است سفر خود را به اصفهان به اردیبهشت ماه موکول کنید. زیرا که هم خلوت تر خواهد بود و علاوه بر آن، سرسبزی فضای باغ به اوج خود می رسد.

باغ پرندگان اصفهان

آیا در در زمان کرونا باغ پرندگان اصفهان باز است یا نه؟

با توجه به این که ویروس کرونا تمام دنیا را تحت شعاع خود قرار داده است و بسیاری از مراکز تفریحی گردشگری از ادامه فعالیت خود جلوگیری کرده اند، اما این مجموعه همچنان با رعایت تمام پروتوکل های بهداشتی به فعالیت های خود ادامه می دهد. بهتر است اگر می خواهید به این مجموعه بروید تمام پروتوکل های بهداشتی را برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانتان رعایت کنید. همچنین می توانید برای تهیه بلیط به صورت آنلاین اقدام نمایید.

اجاره ویلا در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که در تمام طول سال مسافران و گردشگران زیادی به سمت آن می روند تا از جاذبه های دیدنی و گردشگری آن بازدید کنند. بازدید از جاذبه های اصفهان در یک روز امکان پذیر نمی باشد، از این رو گردشگران به دنبال اقامتگاهی برای یک الی چند روز هستند که در آن اقامتی راحت داشته باشند. برخی گردشگران هستند برای اقامتگاه خود به دنبال اقامتگاهی هستند که در آن تمام تجهیزات و امکانات مناسب وجود داشته باشد و بدین جهت به سراغ اجاره ویلا در اصفهان می روند. برای اجاره ویلا می توانید از اجاره ویلا استخردار در اصفهان استفاده کنید. همچنین با رفتن هوا رو به سرما، اجاره ویلاهای اسخردار سرپوشیده رونق زیادی پیدا می کنند.

باغ پرندگان اصفهان

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

شماره تماس

هزینه بازدید

۳۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8:30 الی 16:30

یک‌شنبه

8:30 الی 16:30

دو‌شنبه

8:30 الی 16:30

سه‌شنبه

8:30 الی 16:30

چهار‌شنبه

8:30 الی 16:30

پنج‌شنبه

8:30 الی 16:30

جمعه

8:30 الی 16:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه