بازار بزرگ رشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

رشت به عنوان یکی از شهرهای پر بازدید استان گیلان می باشد که در بین مردم بسیار شناخته شده است. این شهر با داشتن مناطق دیدنی فراوان و زیبایی های درونش توانسته افراد زیادی را در طول سال به خود جذب کند. یکی از مواردی که این شهر را بسیار زنده و جذاب کرده بازار های آن بوده و ما نیز در این مقاله به سراغ بازار بزرگ رشت رفتیم تا اطلاعات لازم درباره این بازار را عنوان نماییم.

همه چیز درباره بازار بزرگ رشت

بازار رشت دارای موارد مختلفی می باشد که می توان به کاروانسرا ها، میادین بزرگ و کوچک، چهارسوق ها و… اشاره نمود. معماری به کار برده شده در کاروانسراها و طاق های موجود در بازار حتما شما را جذب خواهد کرد. هم چنین شما می توانید در هر نقطه از این بازار بخش های مختلفی را ببینید که هر کدام از آن ها جذابیت های فرهنگ این منطقه را نشان می دهند. طاقی های بزرگ و کوچک و دوازده عدد کاروانسرای دیگر همگی در بافت 24 هکتاری جای گرفته اند و با راسته های مختلف به یکدیگر مرتبط می باشند. تمامی این موارد در زمان قاجار و ابتدای پهلوی تاسیس شده اند. طاقی بزرگ بازار در سال 1321 در راسته زرگرها ساخته شده است. در سفر به رشت با رفتن به بازار رشت تجربه ای متفاوت خواهید داشت و یک خاطره زیبا از آن در ذهنتان ثبت می شود.

شما می توانید بعد از دیدن جاذبه های گردشگری رشت برای خرید آن چه نیاز دارید به بازار سنتی رشت رفته و سوغات یا خرید خود را انجام دهید. در این بازار می توانید انواع ماهی ها و محصولات کشاورزی دیگر را در کنار دیگر اجناس موجود تهیه نمایید. این بازار نه تنها مکانی مناسب برای خرید و گشت و گذار است بلکه محیط مناسبی برای بازدید از کاروانسراهای قدیمی نیز می باشد.

بازار بزرگ رشت

کاروانسراهای بازار بزرگ رشت

با رفتن به بازار سنتی رشت متوجه خواهید شد که این بازار از بخش های مختلفی تشکیل شده که تماشا و خرید از هر کدام از این قسمت ها بسیار جذاب می باشد. در این بازار می توانید انواع مواد غذایی تازه را خریداری کرده و یا از طی کردن مسیر لذت ببرید. کاروانسرا های بازار بزرگ رشت از مواردی است که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید. ما در این جا به معرفی برخی از کاروانسرا های موجود در بازار رشت می پردازیم تا در هنگام ورود به بازار اطلاعات کافی درباره رشت و کاروانسراهایش داشته باشید.

  • کاروانسرای محتشم: قدمت این بنا به سال 1300 برمی گردد و در جنوب شرق کاروانسرای گلشن بازار رشت قرار گرفته است. قدمت این کاروانسرا مروبط به دوران قاجار می باشد. کاروانسرای محتشم در سال 1384 در مجموعه آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
  • کاروانسرای چینی چیان: این کاروانسرا در بخش شمال غربی بازار در نزدیکی چهار سوق واقع شده و از قسمت غربی بعد از حلبی سازها در کنار سرای سعادت می باشد. کاروانسرای چینی چیان در سال 1308 به واسطه برادران چینی چیان در بازار رشت تاسیس شد.
  • کاروانسرای ملک: این بخش نیز در زمان قاجاریه در بازار سنتی رشت احداث شد و به عنوان مرکز صادرات برنج به روسیه و ابریشم به شهر کاشان و یزد استفاده می شده.
  • طاقی سعادت: اگر به بازار رشت بروید می توانید در اطراف میدان بزرگ، طاقی سعادت را ببینید. این طاقی همانند کاروانسرای ملک در زمان قاجاریه ساخته شده. این طاقی در گذشته به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری شناخته میشد.
  • طاقی کوچک: اگر به قسمت شمالی بازار بروید می توانید کاروانسرای طاقی بزرگ را ببینید که در کنار مسجد حاج مجتهد واقع شده است. این کاروانسرا از راه یک دالان به کاروانسرای طاقی بزرگ و کاروانسرای ملک متصل شده.
  • طاقی بزرگ: این کاروانسرا در جنوب طاقی کوچک و در غرب پلاستیک فروش ها در بازار رشت واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به سال 1321 برمی گردد.

کاروانسراهای بازار بزرگ رشت

بهترین زمان سفر به بازار بزرگ رشت

از آن جا که رشت یکی از شهر های شمالی بوده احتمال بارندگی های زیاد در زمان هایی از سال را در این منطقه باید داشته باشید. این قضیه برای بازار گردی مناسب نیست و امکان دارد دچار مشکل شوید. هم چنین بهتر است زمانی به این شهر سفر کنید که با آب و هوای خوب بتوانید دیگر جاذبه ها همانند باغ محتشم رشت را تماشا کنید. این شهر دارای تابستان هایی گرم و شرجی می باشد و دمای هوا در این فصل به بیش از مثبت 38 درجه می رسد. طبق آن چه گفته شد مرداد گرم ترین ماه برای سفر به رشت است و در این ماه هوا به شدت شرجی بوده و تحمل آن کمی سخت می باشد. در زمستان نیز به دلیل سرد بودن هوا امکان دارد برف آمده و تحمل آب و هوا برای گشت و گذار در بازار مناسب نباشد.

لذا اگر می خواهید بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه های آن را مد نظر قرار دهید، اوایل بهار و ابتدای پاییز فرصت مناسبی برای شماست. چرا که از اواسط مهر تا آبان ماه این شهر بارانی و مه آلود است و زیاد مناسب برای قدم زدن در بازار نمی باشد پس بهتر است برای دیدن بازار رشت در این ماه ها اقدام نکنید.

تهیه سوغات از بازار سنتی رشت

یکی از مواردی که می توانید از آن لذت برده و برای عزیزان خود چیزی تهیه نمایید، خرید سوغات در بازار پر رفت و آمد رشت است که در میان انبوه بو ها و رنگ ها غرق در خوشی خواهید شد. شما در این بازار هر آن چه برای سوغات بخواهید می توانید تهیه نمایید، از سبزیجات گرفته تا زیتون و ماهی. هم چنین وجود موارد دیگری همچون: کلوچه فومن، باقالی تازه و… نیز به عنوان محصولات کشاورزی دیگر در این بازار یافت می شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده شما می توانید به تهیه انواع صنایع دستی و موارد این چنینی بپردازید.

بازار سنتی رشت

مراکز مهم اطراف بازار بزرگ رشت

یکی از مواردی که برای رفتن به مکان های گردشگری باید به آن توجه کنید، انواع مراکز مهم در اطراف آن جاذبه است. به خصوص اگر مقصد مورد نظرتان شهر هایی همانند رشت باشد که به عنوان شهر های پر بازدید بین مسافران معروف شده است. برای مثال این بازار بسیار نزدیک به میدان شهرداری رشت بوده که هر دو در مرکز شهر قرار گرفته اند و شما می توانید در یک روز هر دوی آن ها را تماشا کنید و از لحظات خود لذت ببرید. بهتر است قبل از رسیدن به مقصد راجع به مراکز مهم موجود در اطراف جاذبه انتخابیتان اطلاعات مربوط به آن را بدانید تا در هنگام مراجعه با مشکل مواجه نشوید.

هتل های نزدیک به بازار بزرگ رشت:

  • هتل پارک: این هتل تا بازار 5 دقیقه فاصله دارد.
  • هتل آپارتمان صبوری: این هتل تا بازار 10 دقیقه فاصله دارد.
  • هتل پردیس: این هتل تا بازار 6 دقیقه فاصله دارد.

هتل آپارتمان صبوری رشت

رستوران های نزدیک به بازار بزرگ رشت:

  • رستوران محرم: فاصله این رستوران تا بازار 4 دقیقه می باشد.
  • رستوران ایتالیایی پاستا: فاصله این رستوران تا بازار 8 دقیقه می باشد.
  • رستوران خان بابا: فاصله این رستوران تا بازار 9 دقیقه می باشد.

جاذبه های نزدیک به بازار بزرگ رشت:

  • میدان شهرداری رشت: که با فاصله 5 دقیقه ای از آن واقع شده.
  • عمارت کلاه فرنگی: که در فاصله 4 دقیقه ای از آن قرار گرفته است.
  • مرداب دانشجو حمیدیان: که در فاصله 13 دقیقه ای از بازار قرار گرفته.

میدان شهرداری رشت

ساعت کار بازار بزرگ رشت

این بازار از ساعت 8 صبح تا 22 مشغول به کار می باشد. البته برخی مغازه ها تا ساعت 12 شب باز هستند. روز های جمعه و تعطیلات مغازه ها کمی دیرتر شروع به کار می کنند. اگر قصد خرید ماهی یا محصولات کشاورزی همانند میوه جات را دارید، سعی کنید در ساعات اولیه روز به بازار بروید تا محصول مورد نظر خود را تازه تر از اوقات دیگر تهیه نمایید.

محصولات مختلف موجود در بازار

شاید برایتان سوال باشد که چه محصولاتی در این بازار وجود دارد؟ این بازار به قدری زنده و پر رفت و آمد می باشد که شما می توانید انواع ترشیجات تا آب نارنج و لیموی تازه را بیابید. رب انار های ترش و انواع دیگر رب ها همانند رب آلوچه نیز در این بازار یافت می شود که همگی گزینه های خوبی برای سوغات می باشند. اگر به بازار سنتی رشت بروید امکان ندارد که از خرید برنج مرغوب موجود در بازار بگذرید به خصوص که عطر آن ها در بخش های مختلف بازار پخش می شود. یکی دیگر از محصولاتی که می توانید به صورت اصل و مرغوب تهیه کنید، لبنیات مختلف مثل کره، دوغ، پنیر و… می باشد.

محصولات بازار بزرگ رشت

در بعضی نقاط دیگر بازار بوی خوب نان محلی فضا را پر کرده که داغ از تنور بیرون می آید و توسط زنان خوش ذوق پخته می شوند که می توانید از آن ها به اندازه نیاز خود تهیه نمایید. بخش دیگری که پیش از این یاد شد، بخش مربوط به فروش ماهی ها می باشد که صید بسیاری از آن ها برای همان روز است. اگر می خواهید خودتان در سفر برای پخت غذای مورد نظرتان اقدام نمایید، به هیچ وجه ماهی های تازه بازار را از دست ندهید. در بخش های مختلف بازار می توانید محصولات کشاورزی مورد نظرتان را تهیه کنید و هر آن چه نیاز دارید را همانند مردم بومی این منطقه بخرید.

بخش دیگر بازار مخصوص پوشاک است که در آن انواع لباس ها از کودکان تا بزرگسالان وجود دارد و حتی می توانید لباس های زیبایی که با دست دوخته شده را نیز پیدا کنید. در قسمت های دیگر بازار می توانید لوازم برقی، سفال، محصولات حصیری، کریستال و دیگر مواردی از این دست را ببینید که در کاروانسرا های مختلف قرار گرفته اند. لباس های محلی و عتیقه جات قدیمی را نیز می توانید در کوچه پس کوچه های بازار بیابید. از بخش های دیگر بازار که به چشمتان خواهد خورد، رستوران ها، چای خانه ها و مغازه هایی هستند که با فضای قدیمی و جالب خود حس خوبی را به شما منتقل می کنند.

محصولات حصیری بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت کجاست و مسیر دسترسی

اگر بخواهید به بازار سنتی رشت برسید مسیر های مختلفی پیش روی شماست. یکی از این مسیر ها خیابان های پرستار و امام می باشد. کافیست بعد از رسیدن به رشت به سمت جنوب شرقی رفته و در خیابان پرستار به طرف بلوار نامجو بروید. در میدان فرهنگ از خروجی سوم به خیابان امام بروید و بعد از عبور از شرکت بیمه سرمد، کمی جلوتر در میدان، راهتان را مستقیم ادامه دهید و از خیابان امام تا مقصدتان از این راه خارج نشوید. این یک مسیر 10 دقیقه ای می باشد که اگر بخواهید پیاده آن را طی کنید تنها 15 دقیقه طول خواهد کشید تا به بازار سنتی رشت برسید.

تهران تا بازار رشت 324 کیلومتر مسافت دارد و می توانید از آزادراه قزوین- رشت به طرف جاده قزوین-رشت در گیلان بروید. با ادامه دادن همین جاده به سمت خیابان امام رفته و تا رسیدن به مقصد در همین مسیر بمانید.

آدرس بازار بزرگ رشت: گیلان، رشت، بلوار مطهری

راهنما سایت

آدرس

گیلان، رشت، بلوار مطهری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 22

یک‌شنبه

8 الی 22

دو‌شنبه

8 الی 22

سه‌شنبه

8 الی 22

چهار‌شنبه

8 الی 22

پنج‌شنبه

8 الی 22

جمعه

8 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه