مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه
اتاق فرار چیست؟ چرا یک اتاقی کوچک یا یک راهرویی هیجان انگیز و بعضاً ترسناک توانسته تا این اندازه بین جوانان محبوب شود؟ اسکیپ روم امروزه نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان به تفریحی چالش برانگیز خاص تبدیل شده و حتی در برخی از کشورها میبینیم مسابقه های سختی برای اتاق فرار ها برگزار می کنند و جوایز سنگینی هم به برندگان می دهند. اگر میخواهید با سیر تا پیاز اسکیپ روم ها آشنا شوید، با ما همراه باشید.
اتاق فراری که امروزه در همه جای دنیا هست، یا یک اتاق است یا راهرویی با چندین اتاق در خانه ای بزرگ البته استثناء هایی هم هست مانند اسکیپ روم های ترسناکی که در داخل جنگل قرار دارند. اتاق فرار ها معمولاً بین 60 تا 120 دقیقه هستند و در این مدت شرکت کنندگان باید به هدف نهایی برسند حال میخواهد حل یک معما باشد یا پیدا کردن قاتل یک داستان. هیچ اسکیپ رومی به صورت یک نفره نیست و همیشه تیم ها باید بین 4 تا 12 نفر بسته به نوع اتاق فرار باشند. همچنین شرکت کنندگان باید بین رده سنی 14 تا 60 سال باشند و این عدد نیز با توجه به نوع اسکیپ روم متغیر خواهد بود مثلاً برای برخی از اتاق فرار های ترسناک، زده سنی بالای 18 سال گاه 20 سال است.
تا به حال برای شما سوال شده ایده اسکیپ روم از کجا آمده و پایه گذار اتاق فرار چه کسی بوده؟ همچنین چگونه اسکیپ روم وارد ایران شد و از کجا شروع شد؟ ایده اتاق فرار اولین بار در سال 1988 میلادی توسط جان ویلسون به وجود آمد. او یک بازی نوشته محور ساخت که در شروع کار، فرد شرکت کننده در یک اتاقی تنها خواهد بود و باید معماهایی را حل کند تا بتواند آزاد شود. اسکیپ روم از اینجا آغاز شد و رفته رفته بین مردم شناخته تر شد و تمایل برای تجربه اتاق فرار افزایش یافت. بعد از 15 سال که اسکیپ روم بین مردم محبوب شد، در سال 2004 از آنجایی که بیشتر بازی ها تحت وب بودند و روی موبایل اجرا می شدند، اتاق فرار به لطف پیشرفت تکنولوژی روی بستر موبایل آمد و اولین بار، کمپانی تاکاگیسم به مدیریت توشیمیتسو تاکاگی اولین اسکیپ روم موبایلی با نام اتاق کریمسون را ساخت. در این بازی اتاق فرار شما در داخل اتاقی هستید و باید با سرنخ ها و حل معماها، درب اتاق را باز کنید و وارد مرحله بعدی شوید.
بازی اتاق کریمسون همچنان هم هست و می توانید آن را دانلود کنید و تجربه اش کنید اما در آن زمان، تنها بازی اسکیپ روم، کریمسون نبود و شرکت ها و سازندگان بسیاری برای رقابت شروع به ساختن بازی های ویدیویی اتاق فرار کردند تا اینکه در سال 2007، ایده آوردن اسکیپ روم به دنیای واقعی به سر مدیر عامل یک شرکتی آمد. کاتاو کاتو، فردی ژاپنی که در سن 35 سالگی، مدیریت یه کمپانی با نام SCRAP را بر عهده داشت زمانی که دید اتاق فرار تا این اندازه بین مردم محبوب شده، تصمیم گرفت با الهام از بازی های ویدیویی اسکیپ روم و بهبود آن ها به همراه اضافه کردن کلی آیتم جذاب، اتاق فرار را به دنیای واقعی بیاورد.
اولین اسکیپ روم در دنیای واقعی که توسط تاکاو کاتو ژاپنی افتتاح شد، بازی فرار واقعی نام داشت و او خود را به عنوان بنیانگذار اتاق فرار معرفی کرد برای همین هم هست خیلی ها تصور دارند او مبتکر ایده اسکیپ روم بوده. اتاق فرار بازی واقعی در ژاپن بود و تا سال 2011، نه تنها به محبوب ترین تفریح در ژاپن تبدیل شد بلکه به واسطه سر و صدایی که به پا کرده بود، به کشور های دیگر هم راه یافت و ابتدا در دو کشور سنگاپور و استرالیا اسکیپ روم ساخته شد. یک سال بعد و در سال 2012، کازویا ایواتا که از دوستان تاکاو کاتو بود اتاق فرار بازی واقعی را به شهر سان فرانسیسکو در آمریکا برد و آن را به عنوان اولین اسکیپ روم آمریکا معرفی کرد البته هدف او این بود که بعد از اتاق فرار بازی واقعی، هر اسکیپ رومی که در آمریکا ساخته می شود تخت این برند فعالیت داشته باشند. محبوبیت اتاق فرار در سراسر جهان باعث شد سه سال بعد یعنی در سال 2015، بالای 60 اسکیپ روم در سراسر جهان ساخته شود و با توجه به اطلاعاتی که در سال 2019 یعنی 4 سال بعد منتشر شد، تعداد اتاق فرار ها در جهان به بیش از 50هزار رسیده بود.
تا اینجا گفتیم که اولین بار ایده اسکیپ روم در ذهن جان ویلسون در سال 1988 به وجود آمد اما در سال 2007 تاکاو کاتو به آوردن اتاق فرار از دنیای بازی ها به دنیای واقعی، خود را به عنوان بنیانگذار این سرگرمی معرفی کرد اما در سال 2011، یکی ادعای دیگری داشت. در سال 2011 آتیلا گویرکوویچس، مدیر عامل یک کمپانی مجارستانی با نام پاراپاک، اولین اسکیپ روم را در اروپا ساخت و ادعا کرد که او بنیانگذار این سرگرمی است و تا قبل از اتاق فرار او، هیچ اسکیپ رومی در کشور ژاپن نبوده و همه این حرف ها در حد یک ایده و نظریه با نام نظریه شیفتگی هستند. اتاق فراری که آتیلا گویرکوییچس ساخته بود هم معمایی بود و در آن باید با حل کردن معماها، کلید ها را پیدا کنید.
تا سال 2012، تمامی اسکیپ روم ها معمایی بودند و باید کلید قفل گاو صندوق ها یا فرار از اتاق را شرکت کنندگان با استفاده از حل معماهای سخت و عجیب و غریب پیدا می کردند. در سال 2012، اتاق های فرار آنقدری شناخته شده بودند که در یکی از دانشگاه های مطرح سوئیس، استاد دانشگاه برای دانشجویانش یک اتاق فرار علمی ساخت و به عنوان پایه گذار اسکیپ روم های علمی شناخته شد. این سبک آنقدری طرفدار پیدا کرد که با نام اتاق فرار های ماجراجویانه یا Adventure Rooms ارائه شد و تا به امروز، در بیش از 20 کشور جهان ساخته شده است.
در آن زمان ها، اسکیپ روم یه سرگرمی معمایی بود و هدف آن، حل کردن مسائل و معماهای پیچیده و پیدا کردن سرنخ ها بود اما اگر قرار باشد ملاک تاریخچه اتاق فرار را حل معما در نظر بگیریم، قدمت اسکیپ روم می تواند به بیش از 5هزار سال پیش برگردد. در طی سال های اخیر به لطف کاوش ها و جستجوی هایی که در قسمت جنوب شرقی ترکیه صورت گرفته بود، 49 قطعه سنگی پیدا شد که با بررسی ها مشخص گردید قدمتشان به 5هزار سال پیش برمیگردد. این 49 قطعه سنگ با ظریف کاری ها و جزئیات بالا ساخته شده بودند و از 5 رنگ سبز، سفید، سیاه، آبی و قرمز در آن ها استفاده شده. این 49 قطعه سنگی یک پازل هستند که به این راحتی ها حل نمی شود.
کمی نزدیک تر که بیاییم، در سال های 1600 تا 1700 که زمان قرون وسطا بود، خانواده های سلطنتی مسیرهای پر پیچ و خمی را می ساختند که از یکجا واردش میشدند و باید آنقدر مسیرها را طی می کردند تا در نهایت از آنسویش خارج شوند. این مسیر ها که به هزارتو معروف هستند برای این بود که توانایی عقلی خانواده های سلطنتی سنجیده شود البته خودش هم یک نوع سرگرمی در آن زمان به حساب می آمد.
اما برمیگردیم که کشورمان و ببینیم تاریخچه اتاق فرار در ایران چگونه است. قدمت اولین اتاق فرار در ایران به سال 1374 برمیگردد. در آن سال در شبکه 3 صدا و سیما، مسابقه ای برگزار میشد با نام راز سیب با مجری گری مهسا محجور و فرهاد جم. مسابقه راز سیب الگو گرفته از مسابقه The Crystal Maze بود که در آن زمان یکی از معروف ترین مسابقات سبک اسکیپ روم در جهان به شمار میرفت. البته هر دوی این اتاق فرارها به سبک معمایی بودند. در سال 1395، مجموعه اسکیپ روم در تهران به وجود آمد و اولین اتاق فرار ایران و تهران با نام اتاق فرار نجات افتتاح شد.
اتاق فرار نجات که در خرداد ماه 1395 افتتاح شده، در خانه ای با قدمت بیش از 200 سال قرار دارد. از آنجایی که اسکیپ روم نجات اولین اتاق فرار ایران محسوب می شود، داستانی معمایی دارد البته اسکیپ روم نجات از معروف ترین و بهترین اتاق فرار های تهران در ژانر معمایی نیز محسوب می شود. در این اسکیپ روم، شما به همراه تیمتان یک گروه امنیتی هستید. شهر تهران به خطر افتاده و گزارش هایی رسیده مبنی بر اینکه قرار است تا یک ساعت دیگر یک عملیات تروریستی در تهران رخ دهد. همسایه ها به عمارت دبیرالملک که بالای 200 سال قدمت دارد و در فهرست میراث تاریخی کشور هم قرار گرفته مشکوک می شوند البته نه به خود عمارت بلکه به زیر زمینی در آنجا قرار دارد. صاحبان عمارت در ایران نیستند البته اینجا یک سرایدار هم دارد. شما باید وارد زیرزمین شوید، به دنبال سرنخ ها باشید و در نهایت از آنجا خارج شوید اما چالش های خیلی سختی در پیش رو قرار دارد که حل کردنش به این سادگی ها نیست.
اگر بین اتاق فرار های تهران تصمیم دارید تجربه اولین اسکیپ روم ایران یعنی اتاق فرار نجات را داشته باشید، باید به میدان بهارستان مراجعه کنید و سپس از طریق خیابان مصطفی خمینی به کوچه نصرالهی بعد از چهارراه چشمه برسید. در این کوچه نیز یک کوچه دیگر قرار دارد با نام فخر الملک و عمارت دبیرالملک در آنجا قرار دارد.
بعد از اسکیپ روم نجات شهر، مجموعه اسکیپ روم دومین اتاق فرار تهران با نام شب سیزدهم و سومین اسکیپ روم با نام کابوس را هم در تهران افتتاح کرد و استارت اتاق فرار در ایران بدین شکل آغاز شد البته امروزه صدها اسکیپ روم داریم که بیشترشان در تهران است و به عبارتی، تهران بیشترین اتاق فرارهای ایران را در خود جای داده و بعد از آن، کلانشهر ها از جمله مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و غیره بیشترین اسکیپ روم ها را دارند.
تا همین چند سال پیش، اسکیپ روم ها اکثراً به سبک معمایی بودند. در اتاق فرار های معمایی شرکت کنندگان معمولاً در داخل اتاق یا اتاق هایی هستند و باید با حل معماها و رسیدن به سرنخ ها، ماموریت را با موفقیت به پایان برسانند یا بتوانند با به دست آوردن کلید اتاق از آنجا خارج شوند. بطور کلی و از دیدگاه آماتورها، اتاق های فرار یا ترسناک هستند، یا جنایی، یا معماگونه اما جالب است بدانید در زمینه اسکیپ روم، بی نهایت ژانر هستند و افرادی که اتاق فرار می سازند می توانند برحسب سلایق و علایقی که دارند اسکیپ روم مورد نظر خود را بسازند. با این حال، 10 ژانر اتاق فرار هست که بین مردم بیشتر طرفدار دارند و میخواهیم در ادامه نگاهی به آن ها بیاندازیم.
بین جوانان، اتاق فرار ترسناک معروف ترین و جذاب ترین ژانر اسکیپ روم محسوب می شود. اتاق فرار های ترسناک بیشترشان یا به عبارتی تمامشان برگرفته از داستان ها و بخصوص فیلم های ترسناک هستند. عموم فیلم های ترسناک یا بر اساس روح و جن هستند که با اختلاف بهترین سبک از فیلم های ترسناک به حساب می آیند یا فیلم هایی که موضوع یک قاتل است. اسکیپ روم های ترسناک تهران و ایران هم بر این اساس هستند و دو حالت جنی روحی یا جنایی دارند.
محبوب ترین سبک اتاق فرار در تهران، ایران و حتی جهان، سبک اسکیپ روم های جنی و روحی است. در سایت لوکس ویلا پیشتر مقاله ای درباره اتاق فرار های تهران منتشر کردیم و در این مقاله هم سعی داشتیم ترسناک ترین اتاق فرار های تهران را ابتدا معرفی کنیم مانند اسکیپ روم های خانه پدری، تیمارستان گونجیام و غیره. این اتاق فرار های ترسناک به سبک جنی و روحی هستند و شما باید از دست یک روح فرار کنید. این روح در یک لحظه ممکن است مقابل شما ظاهر شود یا قصد کشتن شما را داشته باشد. در اتاق فرار های ترسناک جنی و روحی چون روح و جن با انسان ها تماسی ندارند، با شرکت کنندگان نیز به همین صورت خواهد بود. از طرفی، نه تنها اکتورها با شرکت کنندگان تماسی برقرار نمی کنند بلکه در صورتیکه شرکت کنندگان به اکتور ها دست بزنند، بازی را می بازند. عمده ترسی که در اتاق فرار های ترسناک جنی و روحی هست، دیداری و شنیداری است مانند صدای موسیقی ترسناک، دیدن عبور کردن یک روح از مقابل چشمان یا صدای جیغ جن ها.
سبک دوم دیگر اسکیپ روم های ترسناک، اسلشری نام دارد. این سبک از اتاق فرار های ترسناک همان فیلم های جنایی و ترسناکی هستند مانند فیلم جیغ که معمولاً شما باید از دست یک قاتل یا گروهی از قاتلان فرار کنید. در این نوع از اسکیپ روم ها، قاتل در یک راهرو هست و از پایین، پای شرکت کننده را میگیرد تا طرف نتواند فرار کند یا دست شرکت کننده را میگیرد و با داخل اتاقی می برد تا او را بکشد. معمولاً هم از ابزارهایی مانند اره برقی، تبر، چاقو و غیره استفاده می شود. اما یک نکته را باید در نظر بگیرید. تمامی اکتورهای اتاق فرار های ترسناک، کاملاً حرفه ای هستند و به هیچ عنوان به شرکت کنندگان آسیبی وارد نمی شود ولی باید یک نکته را در نظر بگیرید. پیش از شروع بازی، به شرکت کنندگان قوانین و نکاتی را اعلام می کنند مثلاً اگر قاتل دست شما را گرفت و به داخل اتاق برد و خواست با تبر شما را بکشد، شما نباید به هیچ عنوان حرکت کنید چون اکتور قرار است تبر را در فاصله بسیار کمی از شما به دیوار بزند و بترسید. برخلاف اسکیپ روم ترسناک جنی و روحی، عمده ترس در اتاق فرار های ترسناک اسلشری بر اساس لمس کردن است.
اگر تاریخچه اسکیپ روم ها را مطالعه کرده باشید، می دانید که اولین اتاق فرار ها برای چندین سال به سبک معمایی بودند. در این اسکیپ روم های معمایی شرکت کنندگان در اتاقی هستند که باید به دنبال سرنخ ها باشند. معمولاً این سرنخ ها رمز قفل یک گاو صندوق را تشکیل می دهند یا حل یک مسئله یا معمایی هستند که باید به جواب مورد نظر برسید. اتاق فرار های معمایی برای سالیان محبوب ترین اسکیپ روم ها بین مردم بودند تا اینکه سر و کله اتاق فرار های ترسناک پیدا شد و امروزه میبینیم نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان اسکیپ روم های ترسناک محبوب ترین هستند.
اتاق فرارهای معمایی برای هر رده سنی مناسب هستند. در تهران و کلانشهرهای ایران که کلی اسکیپ روم معمایی هست، چون هرکسی می تواند شرکت کند برای همین در برخی از مواقع مانند روزهای آخر هفته و تعطیلات این اتاق فرار ها بسیار شلوغ می شوند و تقریباً تمامی سانس ها از روزهای قبل رزرو شده اند لذا حواستان باشد که خیلی زودتر برنامه خود را بچینید و اسکیپ روم را رزرو کنید. اتاق فرار های معمایی تنوع بالایی دارند و شما هربار به هر اسکیپ روم معمایی که مراجعه می کنید با سبک جدیدی از معماها مواجه می شوید چون ساخت معماها به خلاقیت و ذهن مالک اتاق فرار برمیگردد. اسکیپ روم های معمایی درجه سختی دارند و اگر تجربه اولتان در سبک معمایی اتاق فرار است، ابتدا از درجه سختی کم شروع کنید تا کم کم دستتان راه بیوفتد و به سراغ سخت ها بروید.
سبک جدیدی از اسکیپ روم ها، اتاق فرار های جنلگی نام دارد که معمولاً جنایی و ترسناک هستند. در ایران و تهران اتاق فرار جنگلی داریم با نام جنگل مردگان، بال بولی، جنگل الفین و غیره. در این اسکیپ روم ها شما وارد یک محوطه جنگلی با درختان بلند قامت می شوید که مه همه جا را گرفته و باید به دنبال سرنخ ها برگردید بین قاتلان و جن ها. همیشه اتاق فرار های ترسناک در زمانی تاریکی شب جذاب تر می شوند و اما بهترین زمان برای شرکت در اسکیپ روم های جنگلی، آخرین سانس یعنی نیمه شب است که شدت ترس را بیشتر می کند البته در نظر داشته باشید نه تنها قیمت اتاق فرار جنگلی بلکه قیمت اتاق فرار ترسناک همیشه در سانس آخر بیشتر خواهد بود.
با اینکه غالب اسکیپ روم ها یا معمایی هستند یا ترسناک اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، نسل جدید اتاق فرار ها وارد عرصه شدند با ژانر تخیلی. در اسکیپ رومهای تخیلی دیگر خبری از کاغذ و قلم و کلید و قفل و کشو و غیره نیست بلکه شما با سیستم ها و ابزارهای تکنولوژی طرف هستید. معمولاً اتاق فرار هایی که ژانر تخیلی دارند سناریوی یک برنامه هک، عملیات تروریستی، جلوگیری از نابودی زمین با سلاح های هسته ای و غیره هستند اما نکته جذاب این اسکیپ روم ها اینجاست که از تکنولوژی اینترنت اشیاء در آن ها استفاده شده و آن ها نسبت به سایر اتاق فرار ها متفاوت کرده. قیمت اتاق فرار تخیلی بخاطر استفاده از تکنولوژی و دستگاه های مختلف، نسبت به دیگر اسکیپ روم ها کمی بیشتر است.
یک مجموعه اتاق فرار فرقی ندارد ترسناک باشد یا دراماتیک، کمدی، جنایی، معمایی و غیره، همیشه یک شخصی با نام مدیر دارد که به گیم مستر معروف است. در هر اسکیپ رومی بلااستثناء یک گیم مستر هست که حواسش به همه چی بوده و به لطف میکروفون و دوربین ها همیشه شرکت کننده ها را رصد می کند. به عبارت دیگر، مدیر اصلی یک مجموعه اتاق فرار گیم مستر نام دارد که پیش از شروع و بعد از اتمام هر بازی، باید تمامی وسایل و تجهیزات را کنترل کند که سالم باشد. همیشه قبل از شروع یک بازی، گیم مستر تمامی قوانین را به شرکت کنندگان می گوید از نحوه مراقبت از تجهیزات تا کارهایی که باید انجام دهند. او همیشه شرکت کنندگان را با استفاده از دوربین های مداربسته رصد می کند چون در هر مرحله ای از بازی، شرکت کنندگان شاید نیاز به کمکی داشته باشند یا نتوانند معمایی را حل کنند. حتی در اسکیپ روم های ترسناک هم ممکن است شرکت کنندگان به مرحله ای برسند که دیگر توان مغابله با ترس را ندارند و می خواهند بازی را تمام کنند. اینجا گیم مستر است که کارهای لازمه را انجام می دهد.
گیم مستر اتاق فرار تا قبل از شروع بازی پیش شرکت کنندگان است و با آن ها صحبت می کند و زمانی که شرکت کنندگان وارد اسکیپ روم می شوند و درب بسته می شود، دیگر گیم مستر پیش آن ها نخواهد بود و حال نوبت به اکتورهای اتاق فرار می رسد البته گیم مستر همچنان در اتاق فرمان بازی را کنترل می کند مثلاً در زمان خاصی باید یک صدای خاصی پخش شود و او این کار را انجام می دهد.
در بسیاری از اسکیپ روم های ترسناک چه روحی و جنی باشد چه جنایی و اسلشری، بخش زیادی از کارها بر عهده اکتورهای اتاق فرار هستند. اکتورهای اسکیپ روم درواقع همان بازیگران هستند که میخواهد یک دختر بچه با موهای بلند و لباس سفید خونی ترسناک باشد که ناگهان روبروی شما ظاهر می شود و با تمام قدرت جیغ میزند یا یک قاتلی که با اره برقی به دنبال شما افتاده و قصد جان شما را دارد. حتی گاهی اوقات شما در جایی هستید که ناگهان صدای نفس نفس ترسناکی را می شنوید و این کار برعهده اکتورهای اتاق فرار می باشد.
تمامی اکتورهای اسکیپ روم یکطرف، اکتوری هم هست که با نام اکتور تعاملی شناخته می شود. معمولاً در برخی از اتاق فرار ها در هر ژانری، یک نفر هست که شما قرار است برای حل کردن معمایی یا پرده برداشتن از رازی به او کمک کنید. او در تیم شما حاضر می شود و تمام مسیر را با هم باید طی کنید. در اتاق ها، او به شما سرنخ ها را می دهد و راهنمایی می کند تا در نهایت به هدف خود نزدیک شوید. اما یک مشکلی در اینجای کار وجود دارد. اولاً اکتور تعاملی همیشه یه فرد عادی و شیک پوش نیست و ممکن است بسته به نوع اسکیپ روم، چهره ای گریم شده و بسیار ترسناک و چندش آور داشته باشد یا حتی در اتاق فرار های جنایی، او خود قاتل باشد. همچنین همانطور که گفتیم، او قرار است در طول بازی به شرکت کنندگان سرنخ هایی را بدهد و راهنمایی هایی را اعلام کند اما برخی از این سرنخ ها و راهنمایی ها دروغ و تله هستند و برای منحرف کردن شرکت کنندگان استفاده می شوند.
تا اینجا گفتیم که یکسری از اکتورها غیر تعاملی نامیده می شوند که شما آن ها را میبینید و با شما کاری ندارند اما باید با دقت به کاری که انجام می دهند و لباسی که دارند، سرنخ هایی را جمع کنید، یکسری از اکتورها تعاملی هستند و ممکن است در طول بازی به عنوان راهنما که شاید دروغگو هم باشد پیش شما باشد و یکسری از اکتورها هم که نقش اصلی را ایفا می کنند مانند جن یا قاتل. با همه این تفاسیر، شرکت کنندگان در طول بازی همیشه باید به اکتورها احترام بگذارند چون آن ها هم یک انسان هستند و کار خود را انجام می دهند. اکتورها بخصوص آن هایی که در اسکیپ روم های ترسناک چه اسلشری چه جنی و روحی حضور دارند کاملاً به کار خود مسلط هستند و شما نیازی نیست از این بترسید که مبادا به شما آسیبی وارد شود البته در صورتیکه قوانین را رعایت کنید.
همچنین، مهم ترین نکته ای که درباره اکتورهای اتاق فرار باید بدانید، دقت به آن ها است. در طول بازی های اسکیپ روم بخصوص آن هایی که به سبک جنایی و معمایی هستند و باید به دنبال سرنخ ها باشید، اکتور ها حرف هایی می زنند، لباس هایی می پوشند، به طرز عجیبی راه می روند یا حتی حرکات عجیب و غریبی نشان می دهند و همه این ها نشانه و سرنخ است. مثلاً در یک اتاق فرار، اکتوری هست که کر و لال بوده و با زبان بدن ارتباط می گیرد. او با شما با استفاده از دست ها و حرکات دست ارتباط برقرار می کند اما ممکن است همین حرکات دست، الگوی یک قفل یا مسیری باشد.
قفل ها در اکثر اسکیپ روم ها هستند حتی اگر یک اتاق فرار ژانر ترسناک داشته باشد، برای ورود به اتاقی که اسرار مرموزی در آنجا نهفته نیاز است که قفلش را باز کنید و برای باز کردن قفل هم باید به مراحل قبل و اتاق های دیگر بروید و سرنخ ها را پیدا کنید. اما این قفل یک قفل ساده نیست چون علاوه بر اینکه با استفاده از سرنخ ها و جستجو ها رمز قفل را پیدا می کنید، نوع قفل هم متفاوت است و قرار نیست با وارد کردن کلید یا 4 رقم قفل باز شود. در ادامه با برخی از انواع قفل های اسکیپ روم آشنا خواهید شد.
معمولی ترین و آسان تری قفل ها در اتاق فرار ها قفل های کلیدی است. برای باز کردن این قفل ها تنها به یک کلید نیاز است. اگر بخواهیم ساده به قضیه نگاه کنیم، کلید جایی در اتاق پنهان شده و می توانید با جستجو در همه جای اتاق، کلید را بیابید اما یک مشکلی هست و آن زمان می باشد. در تایم محدود اسکیپ روم، فرصتی نیست که به گشت و گذار در اتاق بپردازید تا کلید را پیدا کنید و برای پیدا کردنش باید به سراغ سرنخ ها و چیز های دیگر اتاق که شما را به کلید راهنمایی می کند مراجعه کنید.
یک پله بالاتر از قفل های کلیدی، قفل های عددی هستند. این قفل ها معمولاً رمزی 4 رقمی دارند اما نوع سخت تر آن، دارای 6 رقم می باشد. اینجا باز هم می شود گفت به صورت ساده، شما آنقدری رقم های قفل را بالا پایین می کنید تا باز شود اما فرصت برای این کار بسیار کم است بخصوص زمانی که شما در مرحله آخر به قفل می رسید و زمان بسیار اندکی دارید. برای پیدا کردن رمز این قفل ها تنها راهی که وجود دارد مراجعه به سرنخ ها و راهنمایی هایی است که به دست آورده اید.
یک مرحله سخت از قفل های عددی حال 4 رقم باشد یا 6 رقم، قفل های حروفی هستند. قفل های حروفی الفبای انگلیسی هستند و معمولاً 4 حرفی هستند. برای پیدا کردن رمز قفل های حروفی، غالباً باید معماها حل شود و به پاسخ مسائل برسید چون شاید جواب یک سوال رمز باشد یا اول حرف جواب چند سوال رمز قفل باشند.
قفل های دکمه ای به راحتی قفل های حرفی و عددی و کلیدی نیستند. روی این قفل ها 10 رقم هست از 0 تا 9 و باید همزمان تعدادی از آن ها را فشار دهید و سپس دکمه ضامنش را فشار دهید. رقم هایی که باید فشار دهید را در طول بازی پیدا خواهید کرد اما باید جایی یادداشت کنید یا به خاطر بسپارید چون اگر دکمه ای را اشتباه فشار دهید، تمامی دکمه ها به حالت قبلی خود برمیگردند و این کار را مجدداً باید از اول انجام دهید.
یکسری قفل ها که در ادامه هم میخواهیم معرفی کنیم، دیگر مانند قفل های قبلی نیستند. یکی از این قفل ها، جهتی نام دارد. روی این قفل یک دایره ای هست که به جهات مختلف میچرخد. اینکه دایره را به کدام جهت باید بچرخانید را در طول بازی پیدا خواهید کرد بطور مثال، ممکن است از رفتار و حرف های اکتور بازی، جهت چرخش قفل پیدا شود.
اگر سخت ترین نباشد اما یکی از سخت ترین انواع قفل ها در اتاق فرار ها قفل های گاو صندوقی هستند. اگر اهل فیلم های جنایی و هیجان انگیز باشید، در فیلم هایی که یک باند دزد میخواهند به گاوصندوق بانک دستبرد بزنند، با همچین قفل هایی مواجه می شوند. قفل های گاو صندوقی به قفل های چرخشی هم معروف هستند. روی این قفل ها یک دایره هست که به صورت 360 درجه میچرخد و رویش هم اعداد حک شده. مشکل اینجاست که در این نوع از قفل ها، بطور مثال باید 10 درجه به راست بچرخانید، سپس 20 درجه به چپ بچرخانید و چند بار به درجات مختلف چپ و راست کنید تا قفل باز شود. معمولاً در اسکیپ روم هایی که درجه سختی بالایی دارند از این نوع قفل ها استفاده می شود.
در کمتر اتاق فراری از قفل های تاریخی استفاده می شود. روی قفل تاریخی، سه بخش وجود دارد یکی روز است، یکی ماه و دیگری سال. به عبارتی، همانند قفل های عددی، چهار چرخنده هست از 0 تا 9 و یکی هم هست که نام ماه های سال روی آن درج شده. باز کردن این قفل ها معمولاً آسان است چون بیشتر تاریخ وقوع یک حادثه، فوت کردن یا متولد شدن کاراکترهای داخل سناریو اتاق فرار هستند.
قفل های مغناطیسی از نظر عملکرد همانند قفل های کلیدی هستند و شما باید کلید آن را پیدا کنید و داخل ضامنش کنید تا قفل شود. اما یک موضوعی وجود دارد. قفل های مغناطیسی نسبت به سایر قفل ها خاص هستند و هرکسی تا به حال نه تنها این قفل ها را ندیده بلکه نامش را هم نشنیده برای همین، در برخی از اسکیپ روم هایی که همچین قفلی دارند معمولاً شرکت کنندگان چون نمی دانند با چه نوع قفلی مواجه هستند در این مرحله می مانند.
در اسکیپ روم ها فارغ از ژانرشان، معماها هستند که شما را به چالش میکشانند و بخش زیادی از انرژی و زمان صرف حل کردن این معماها می شود. بطور کلی، در اکثر اتاق فرار ها چند نوع معما وجود دارد که در ادامه با رایج ترین آن ها آشنا خواهید شد.
ساده ترین معماهای اسکیپ روم اعداد و متون هستند اما آنچنان سخت نیستند و هرکسی می تواند از پس آن ها بربیاید البته بین آن ها، معماهایی هم هست که دارای معادلات ریاضی هستند یا بازی با اعداد. از سوی دیگر، در این سبک از معماهای اتاق فرار جدول کلمات هم هست و زمانی که کلمه درست را پیدا کنید، به سرنخ ها خواهید رسید.
معماهای صوتی بیشتر در اسکیپ روم های جنایی و ترسناک هست. در فیلم های ترسناک همیشه دیده اید که یک صدای پس زمینه ای از یک جن یا شیطان هست که دارد حرف هایی میزند. صداهای پس زمینه اتاق فرار ها هم برگرفته از این فیلم ها هستند و بعضی مواقع در پس زمینه صداهایی شنیده می شود که انگار کسی دارد حرف میزند. شما همیشه باید به صداهای پس زمینه دقت کنید چون معمولاً سرنخ هایی هستند.
معماهای نوری بخش جذاب معماهای اسکیپ روم ها هستند. مثلا در اتاق فرار های ترسناک و دلهره آور، میبینید انتهای راهرو یک تک چراغی روشن و خاموش می شود و یک اتاقی در آنجا قرار دارد. شما باید مستقیم وارد آنجا شوید تا ببینید به چه سرنخ هایی میرسید البته اگر اسکیپ رومی که انتخاب کردید اسلشری باشد شاید در طول مسیر راهرو و رسیدن به آن چراغ چشمک زن اتفاقات ناگواری رخ دهد. نوع دیگری از معماهای نوری که در همه ژانر اتاق فرار پیدا می شود، نوشته های نامرئی هستند. در این اسکیپ روم ها شما ابتدا باید چراغ قوه نور فرابنفش پیدا کنید و بعد از آن، با تابیدن آن روی سطوح مختلف با نوشته هایی مواجه می شوید که سرنخ هستند.
درصد بالایی از معماهای و سرنخ هایی که در اتاق فرار ها وجود دارد معماهای فیزیکی هستند. معماهای فیزیکی هرچیزی می تواند باشد از یک طنابی که به جایی وصل است تا کشوها، کلید ها، تابلوهایی که کج نصب شده اند، دربی در یک اتاق که دستگیره اش با سایر درب ها تفاوت دارد، یک اهرم و هر چیز دیگر. گیم مسترها و افرادی که میخواهند اسکیپ روم بسازند دستشان برای ساختن معماهای فیزیکی خیلی باز است و تنها به ذهن و خلاقیت آن ها برمیگردد که چجور معمایی را ایجاد کنند. در برخی از اتاق فرار ها بخصوص اسکیپ روم های معمایی با درجه سختی بالا، معماهای فیزیکی می تواند کنار هم قرار دادن اشکال مختلف و ایجاد یک الگو باشد البته همیشه این کار جواب نمی دهد و گاهی به قصد فریب دادن شرکت کنندگان قرار داده شده.
معماهای منطقی در اتاق فرارهای معمایی و سخت به وفور پیدا می شود. برای حل معماهای منطقی دو حالت دارد یا آنقدر باید حواستان به محیط اطراف جمع باشد تا ریز بینانه همه چیز را ببینید یا آنقدر باهوش باشید که بدانید باید به سراغ چه چیزی بروید. یکی از مثال های معماهای منطقی، اتاقی است که روی زمینش تعداد فرش کوچک قرار دارد. همه فرش ها یک شکل هستند اما یکی از آن ها با بقیه فرق دارد یا همه فرش ها با یک زاویه ای قرار داده شده اند اما یکی متفاوت است البته باز هم شاید اینکار برای فریب دادن شرکت کنندگان باشد اما همیشه باید به این موضوع توجه کنید. نوع دیگری از معماهای منطقی برای باز کردن قفل ها یا پیدا کردن الگو ها بکار گرفته می شود. در این نوع، در برخی از نقاط اتاق یا اتاق ها اشکالی را میبینید که تا حدودی شبی به هم هستند اما هر کدام در جهتی قرار دارند و شاید این جهت ها برای باز کردن قفل های جهتی به کار گرفته شوند.
یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص اسکیپ روم ها باید بدانید سیستمی هینت دهی است. بگذارید اینگونه بگوییم، شما با تیمتان به یکی از سخت ترین اتاق فرار ها مراجعه کردید، کلی از مراحل را طی کردید و به سرنخ های مهمی رسیدید و خوشحال و خندان که بازی را خواهید برد و همه چیز طبق مراد پیش رفته اما ناگهان با مرحله ای می رسید که هیچکس نمی تواند کاری انجام دهد بطور مثال با الگویی مواجه می شوید، اشکالی را میبینید یا قفلی هست که هرکار می کنید نمی توانید کاری انجام دهید. در این شرایط، زمان محدود است و ناامید خواهید شد. اینجاست که سیستم هینت دهی به کمکتان می آید.
سیستم هینت دهی توسط گیم مستر ارائه می شود. در طول بازی اگر جایی گیر کردید یا نیاز به راهنمایی داشتید، کافیست از گیم مستر درخواست کنید تا به شما هینت دهد. سیستم هینت دهی با سرنخ شاید در نگاه اول یکسان باشد اما تفاوت بزرگی با سرنخ دارد. شما سرنخ را پیدا می کنید و پیدا کردن آن هم در داخل اسکیپ روم و بین جزئیات اتاق قرار دارد ولی هینت خارج از فضای اتاق است. از طرفی، همیشه در نظر داشته باشید گیم مسترهای حرفه ای همیشه هینت را زمانی ارائه می دهند که سناریو یا بخشی را توضیح می دهند و هینت ها بین حرف هایش پنهان شده چون اگر هینت جوری باشد که شرکت کنندگان سریع به هدف برسد، فایده ندارد و دیگر اتاق فرار آن هیجانش را از دست خواهد داد.
در خصوص سیستم هینت دهی لازم است بدانید اکثر اسکیپ روم ها نهایت 3 بار از سیستم هینت دهی استفاده می کنند و آن هایی که معماهای پیچیده ای دارند و خود گیم مستر میداند که فلان معما خیلی سخت است، خودش هینت می دهد. همچنین هینت دهی هم همیشه از جانب گیم مستر نیست و قرار نیست همیشه گیم مستر از پشت بلندگو به شما هینت بدهد چراکه در برخی از مواقع، سیستم هینت دهی در داخل اتاق قرار دارد مانند کاغذ یادداشتی که در جایی پنهان شده، صفحه کامپیوتری که روشن می شود و نوشته یا عکسی رویش قرار دارد و غیره. لازم به ذکر است شما هیچگاه نمی توانید از اکتورها بخواهید که به شما هینت بدهد و این کار همیشه توسط گیم مستر صورت میگیرد.
اسکیپ روم ها قوانین مختلفی دارند که بسیاری از آن ها در ظاهر ساده هستند اما رعایت کردن آن ها کاری دشوار است و باید همیشه حواستان در طول بازی جمع باشد. مهم ترین قانون اتاق فرار، عدم آسیب رسانی به اکتورها، وسایل و تجهیزات اسکیپ روم می باشد. گیم مسترهای اتاق فرار های معمایی همیشه استرس تجهیزات مجموعه را دارند مثلاً در اسکیپ رومی قفل هایی هست که باز کردن آن ها روش های پیچیده ای دارد و اگر اشتباه کنید ممکن است قفل خراب شود. در اتاق فرار های اسلشری که با اکتورها روبرو می شوید، اگر به اکتوری آسیب وارد کنید نه تنها باید خسارت بدهید بلکه دیگر آن اکتور امکان بازی در سانس های بعدی اسکیپ روم را نخواهد داشت. از طرفی، همیشه در اتاق های فرار سعی کنید به وسایل و تجهیزات آسیب وارد نکنید تا افرادی که در سانس های بعد از شما قرار است بازی کنند، با مشکلی مواجه نشوند.
یکسری قوانین در اتاق فرار ها هست که عمومی اند و همه باید آن ها را رعایت کنند اما با این حال، هر اسکیپ رومی هم قوانین خاص خودش را دارد. در اتاق فرار های ترسناک اسلشری، پیشتر گفتیم زمانی که اکتور به شما نزدیک می شود و میخواهد به شما دست بزند یا کاری انجام دهد نباید حرکت کنید چون احتمال اینکه به خود آسیب وارد کنید زیاد است. از طرفی، در این مواقع به اکتور هم نباید دست بزنید مثلاً اگر او دست شما را گرفته، شما نباید با دست دیگر، او را بگیرید و سعی کنید خود را آزاد کنید چون این کار خلاف قانون اتاق فرار بوده و ممکن است بازی متوقف شود.
در اسکیپ روم های ترسناک، درست است که واقعاً در آن شرایط نمی توان تصمیمی گرفت و فقط ترس و دلهره وجود دارد اما واقعیت این است که اکتورها چه در قالب قاتل باشند چه در قالب روح و جن، یک انسان واقعی هستند و نباید از آن ها ترسید. علاوه بر آن، پیشتر هم گفتیم همین اکتورها ممکن است نشانه ها و سرنخ هایی داشته باشند که در مراحل بعدی به کارتان آید برای همین نه تنها نباید از آن ها بترسید بلکه باید رفتار و حرف هایشان را به خوبی نگاه کنید و بررسی کنید شاید کلید مرحله بعدی باشد.
اتاق فرار های به صورت سانسی هستند. به غیر از اسکیپ روم های ترسناک که در شب هنگام برگزار می شوند، سایر اتاق فرار ها بخصوص معمایی ها معمولاً سانسشان از ساعت 10 صبح آغاز می شود. اسکیپ روم ها بسته به ژانری که دارند، سانسشان بین یک ساعت الی 2 یا 3 ساعت خواهد بود. همیشه هنگام بازی اتاق فرار باید حواستان به ساعت هم باشد بخصوص زمانی که در اسکیپ روم های معمایی هستید و باید در زمانی محدود، مثلاً معمایی را حل کنید یا رمز قفلی را پیدا کنید چون اگر زمان به پایان برسد، بازی خاتمه می یابد و دیگر نمی توانید ادامه دهید.
همیشه پیش از رزرو اتاق فرار، به اعضای تیمی که میخواهید جمع کنید تا در اسکیپ روم مورد نظر شرکت کنید توجه لازم را داشته باشید. اتاق فرار ها رده سنی بین 9 تا 90 سال دارند. اسکیپ روم های ترسناک بسته به ژانر و سناریویی که دارند، رده سنی یا بالای 16 سال است یا بالای 20 سال. اگر میخواهید تجربه یکی از ترسناک ترین اتاق فرار های تهران را داشته باشید، سعی کنید تیمی جمع کنید که توانایی غلبه بر ترس ها را داشته باشند چون ممکن است در وسط بازی، یکی از آن ها توان ادامه دادن نداشته باشد و درخواست توقف بازی را دهد و مابقی شرکت کنندگان نیز بخاطر او ادامه ندهند.
حواستان باشد درست است که در اسکیپ روم ها شما کارهای بسیاری انجام می دهید، سرنخ های سختی را پیدا می کنید و برای حل کردن معماها و مسائل مختلف زیاد فکر می کنید و انرژی به خرج می دهید اما یادتان باشد اتاق فرار یک تفریح و سرگرمی است و قرار نیست اگر بازی را بردید، معما را حل کردید، قاتل را دستگیر کردید یا جن ها را به جهنمشان برگرداندید به شما جایزه ای داده شود چون خیلی ها تصور دارند در اسکیپ روم ها بخصوص اتاق فرار های معمایی معروف در صورتیکه موفق شوند قرار است جایزه ای به آن ها تعلق بگیرند.
همیشه از هر جایی که اسکیپ روم رزرو می کنید، به شما موقعیت جغرافیایی داده می شود و باید قبل از اینکه سانس اتاق فرارتان شروع شود در آنجا حاضر شوید. اسکیپ روم های معمایی معمولاً موقعیتی که برای شرکت کنندگان ارسال می کنند موقعیت خود اتاق فرار است و از بیرون نیز مشخص است که اسکیپ روم در این مکان قرار دارد اما در خصوص اتاق فرار های ترسناک، معمولاً موقعیتی که ارسال می کنند، تقریبی است و شما زمانی که به لوکیشن برسید، باید تماس بگیرید یا محل دقیق به شما نشان داده شود. البته برخی از اسکیپ روم ها، شما زمانی که به لوکیشن می رسید از همانجا بازی شروع می شود.
معمولاً در بسیاری از اتاق های فرار، گیم مستر منتظر شرکت کنندگان است. شرکت کنندگان می رسند، گیم مستر به آن ها موضوع و سناریو اتاق فرار را توضیح می دهد، قوانین را می گوید و زمانی که درب اتاق بسته می شود او می رود. اما در برخی از اسکیپ روم ها بخصوص ترسناک ها، شما به لوکیشن می رسید و ناگهان دربی باز می شود، بازی از همانجا آغاز می شود و باقی مسیر با خودتان خواهد بود. راستی حواستان باشد همیشه چند دقیقه زودتر از شروع شدن سانس اتاق فرار در محل حضور داشته باشید به دو دلیل یکی اینکه از تمام وقت رزرو شده استفاده کنید و زمان کم نیاورید و دوم اینکه اگر دیر برسید، سانس شما کنسل می شود و مبلغی عودت نخواهد شد.
یکی از سخت ترین و بزرگترین چالش هایی که در اسکیپ روم های ترسناک وجود دارد، کنترل ترس و غلبه بر آن است. خیلی ها تصور می کنند اتاق فرار ترسناک چون همه چی مصنوعی است و جن ها و زامبی ها یک اکتور و انسان هستند، چیزی وجود ندارد که ترسناک باشد اما زمانی که وارد اسکیپ روم می شوند، همه چی تغییر پیدا می کند و آنطور که تصور می کردند نیست. در اتاق فرار های ترسناک همیشه گفتیم باید حواستان نه تنها به همه چی بلکه به رفتار و حرف های اکتورها باشد چون سرنخ هستند ولی برای آنکه بتوانید بر ترس های خود غلبه کنید، نکاتی را همیشه باید رعایت کنید.
همیشه اگر قرار است اسکیپ روم ترسناک رزرو کنید، چند ساعت قبل از اینکه نوبت سانستان شروع شود یک وعده غذایی سبک میل کنید. شکلات و آب نیز با خود به همراه داشته باشید تا در هر مرحله ای از بازی که به لطف ترس و استرش حالتان بد شد به کمکتان بیایند. البته دلیلی که می گوییم وعده غذایی سبک میل کنید چون در هنگام ترس زیاد، دست و پا عرق می کند و دچار تپش قلب می شوید و با وعده غذایی سبک، این نشانه های ترس مقادیری خفیف تر می شوند. از طرفی در طول بازی اتاق فرار ترسناک، احتمال اینکه بخاطر تعریق دهانتان خشک شود زیاد است و اینجا آب به خوبی می تواند جواب باشد. همچنین اساتید اسکیپ روم همیشه پیشنهاد می کنند اتاق فرارهای ترسناک را همیشه از مواردی شروع کنید که درجه سختی و ترسناکی کمتری دارند و زمانی که دستتان راه افتاد و تجربه چند اسکیپ روم ترسناک را داشتید آنوقت به سراغ اتاق فرار های ترسناک تر و سخت تر بروید تا هیجان بازی بیشتر شود.
شما هر کاری هم انجام دهید، در مواجه با ترس نمی توانید کار خاصی انجام دهید بخصوص زمانی که در یکی از ترسناک ترین اسکیپ روم های تهران هستید اما یکسری راه ها هست که پیشنهاد می کنیم به یاد داشته باشید چون شاید به کارتان بیاید. در مواجه با ترس، اول از همه سعی کنید آن را به سایر اعضای تیم ابراز کنید و پیش خودتان نگه ندارید چون شاید بقیه کمکتان کنند. در راهروهای ترسناک سعی کنید دنبال بقیه قدم بردارید نه اینکه جلوتر از همه باشید. اعتماد به نفس بالا هنگام مواجه به ترس معجزه می کند و در آخر هم به فکر فداکاری باشید و با صحنه ترسناک یا دلهره آور سعی کنید مواجه شوید تا ترستان از بین برود.
در نگاه اول، اسکیپ روم که سرگرمی چالشی، جذاب، هیجان انگیز و بعضاً ترسناک است که خاطرات خوشی را برجای می گذارد البته باعث می شود بسیاری هم اعتیاد به اتاق فرار پیدا کنند و خود را محک بزنند. اما از دیدگاه دیگر، شرکت در اسکیپ روم کلی مزیت دارد که در زندگی کاربرد دارند. اول از همه، اتاق فرار یک بازی گروهی است و به صورت تک نفره نمی توانید شرکت کنید برای همین، روحیه کار تیمی خود را با شرکت در اسکیپ روم می توانید تقویت کنید. همچنین در اتاق فرار نیز می توانید ببینید شرکت کنندگان که معمولاً دوستان نزدیک شما یا خانواده هستند از چه توانایی هایی برخوردارند.
اگر در اسکیپ روم های معمایی شرکت کنید بخصوص آن هایی که از درجه سختی بالایی هم برخوردار هستند، قدرت حل مسائل و روحیه ذهنی شما تقویت خواهد شد. در اتاق فرار های معمایی، شما به چالش های سختی برای حل مسائل و پیدا کردن سرنخ ها دعوت می شوید و بهترین جایی است که حسابی ذهن و فکر خود را به چالش بکشید. از سوی دیگر، در اسکیپ روم ها در کنار اینکه کار تیمی باید انجام دهید، باید قوانین را رعایت کنید و همچنین به اکتور ها نیز احترام بگذارید. این کار ها مهارت های اجتماعی شما را بهبود می بخشد .
فرقی نمی کند در چه ژانر اتاق فراری میخواهید شرکت کنید چون در تمامی اسکیپ روم ها، باید معماهایی حل شود و سرنخ هایی به دست آید. برخی از اتاق فرارهای معمایی و فضایی، تفاوت بزرگی با سایر اسکیپ روم ها دارند و باید در آن ها شما از قدرت تخیل و خلاقیت خود استفاده کنید. همچنین چون در اتاق فرار ها با هر ژانری، ترس و استرس هست، هرچقدر تجربه اسکیپ روم های بیشتری را داشته باشید، راحت می توانید در زندگی روزمره خود بر ترس ها غلبه کنید. در آخر هم بد نیست بدانید یادگیری، بهبود ارتباطات اجتماعی، تقویت مهارت های ظریف و نیاز به دقت بالا، بهبود مهارت های حرکتی و تقویت حافظه از دیگر مزایای تجربه اتاق فرار ها هستند.
تقریباً هیچ اسکیپ رومی نیست که به این سادگی ها به هدف برسید و پیروز شوید. اصولاً اتاق فرار ها همیشه با هم رقابت می کنند تا معماهای سخت تر و پیچیده تر داشته باشند یا در اسکیپ روم های ترسناک، سناریو ها ترسناک تر باشند. اگر هم دقت کرده باشید، تقریباً تمامی اتاق فرارها به صورت گروهی هستند و گروه های 4 الی 12 نفره باید شرکت کنند مگر آنکه ژانر اسکیپ روم دراماتیک، فانتزی و غیره باشد که با 2 نفر هم می شود شرکت کرد بنابراین، تمامی کار ها در اتاق فرار ها باید به صورت گروهی انجام شود. متاسفانه برخی از شرکت کنندگان تصور می کنند زمانی که با گروه وارد اسکیپ روم می شوند، باید خودشان همه کار را انجام دهند و اگر سرنخی یا کلیدی یا رمزی پیدا کردند نباید به افراد دیگر بگویند تا خودشان از آن استفاده کنندد در واقعیت اما، تمامی افراد باید هر چیزی که میبینند، پیدا می کنند یا تصوری نسبت به آن دارند باید به سایر اعضا ارائه دهند.
اگر علاقه به فیلم های جنایی و معمایی دارید، همیشه دیده اید که گروه کارآگاهان و افرادی که قرار است روی موضوعی تحقیق کنند، هر کسی یک بخش از کار را برعهده میگیرد. به عبارت دیگر، در اتاق فرار ها، نباید همه اعضای تیم روی یک موضوعی تمرکز کنند و باید هرکس یک جای اتاق یا کار را در دست بگیرد و به جستجو در آنجا بپردازد. همچنین چون یک کار تیمی هست، همه باید به یکدیگر راهنمایی کنند و اگر شما هم نیاز به راهنمایی داشتین باید از سایر اعضا کمک بگیرید و تصور نکنید که در این شرایطی که زمان از اهمیت بالایی دارد خودتان به تنهایی می توانید مسئله را حل کنید.
در اتاق های فرار بخصوص اسکیپ روم های معمایی و جنایی که شما باید به دنبال سرنخ های پیچیده باشید و با محیطی بسیار شلوغ و پر از رمز و راز مواجه هستید، باید تمام تلاش خود را بکنید و تمامی سوراخ های اتاق را با دقت ببینید. متاسفانه افرادی هستند زمانی که وارد اتاق فرار می شوند، از بررسی برخی نقاط چشم پوشی می کنند و تصور می کنند که امکان ندارد سرنخ در آنجا باشد در صورتیکه سرنخ دقیقاً همانجاست.
سوالات متداول
جان ویلسون در سال 1988
اتاق فرار نجات در عمارت دبیرالملک
ژانرهای ترسناک، معمایی و جنایی
تیم های 4 الی 12 نفره و مدت زمان 60 الی 140 دقیقه