ییلاقات شمال ایران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین جاذبه های گردشگری در شهرهای شمالی که اغلب گردشگران به سراغ آن ها می روند، ییلاق ها می باشند. ییلاقات شمال ایران از گزینه های گردشگری هستند که می توانید برای چند روز فرار از شلوغی های شهری و مشغله های زندگی به آن ها پناه ببرید و آرامش را با تمام وجودتان احساس کنید. ییلاقات شمال ایران طبیعتی سرسبز، بکر و خوش آب و هوا می باشند که بهترین مقصد گردشگری در فصل های بهار و تابستان می باشند. اگر از دوستداران طبیعت باشید، قطعا سری به یکی از ییلاقات شمالی کشور زده اید و از حس و حال خوبی که در آن ها حاکم است، لذت برده اید. تابستان به دلیل بالا رفتن دما در شهرها، معمولا گردشگران این ییلاقات را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و از همین رو اگر به آن ها سفر کنید، جمعیت زیادی را خواهید دید که آن ها هم برای گشت و گذار به این طبیعت ها آمده اند. در ادامه این مطلب می خواهیم با بهترین ییلاقات شمال ایران که یکی از بهترین گزینه های سفر در فصل تابستان است آشنا شویم. پس با لوکس ویلا همراه باشید.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

همه ما درباره زیبایی های بی نظیر استان گیلان شکی نداریم و می دانیم به واسطه طبیعت سرسبز و خوش آب و هوایی که در خود جای داده، یکی از بهترین مقاصد گردشگری به شمار می رود. یکی از زیباترین و چشم نوازترین طبیعت هایی که در ماسال گیلان جای گرفته، ییلاق اولسبلنگاه ماسال می باشد و جزء ییلاقات شمال ایران محسوب می شود. ییلاق اولسبلنگاه یکی از بی نظیرترین و سرسبزترین طبیعت های بکر شمالی کشور است و در لحظه اولی که وارد آن منطقه می شوید، چند دقیقه ای محو تماشای مناظر اطراف خود خواهید شد که بسیار زیبا هستند. همچنین نسیم خنک و دلنشینی که در طبیعت جریان دارد و به شما می وزد، می تواند شما را غرق در آرامش سازد.

اگر جزء طبیعت گردانی باشید که به کمپ کردن در طبیعت علاقه مند باشید، ییلاق اولسبلنگاه ماسال یکی از بهترین طبیعت هایی است که می توانید در آن با برپایی چادر کمپ بزنید و شب را به صبح برسانید و از تماشای آسمان آن لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که این ییلاق حتی در تابستان ها دارای شب های خنکی بوده و بهتر است لباس مناسب همراه خود داشته باشید. از آنجایی که هیچگونه خودرویی در این منطقه تردد نمی کند، از آلودگی به دور بوده و آسمان پرستاره آن را به راحتی مشاهده خواهید کرد. ییلاق اولسبلنگاه در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا قرار گرفته و چشم انداز فوق العاده ای به مناطق اطراف دارد. همچنین به دلیل بالا بودن ارتفاع آن، می توانید شاهد منظره زیبایی از ابرهای سفید و نرم باشید.

بهترین زمان سفر به ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه که از ییلاقات شمال ایران محسوب می شود، در فصل های نیمه اول سال دارای بهترین آب و هوا و طبیعت می باشد. اما اوایل بهار کمی هوا سرد بوده و از اواسط اردیبهشت تا شهریور ماه می تواند میزبان بسیار خوبی برای سفرهای تابستانی گردشگران به شمار رود. در فصل های نیمه دوم سال نیز هوا رو به سرما رفته و از اواسط پاییز سرما شروع می شود و دمای هوا به شدت کاهش میابد و به دلیل بارش ها زمان مناسبی برای گشت و گذار در این طبیعت نمی باشد.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

ییلاق لپاسر

ییلاق لپاسر از ییلاقات استان مازندران و در نزدیکی های رامسر بوده که جزء ییلاقات شمال ایران به حساب می آید. ییلاق لپاسر در ارتفاع 3 هزار متری از سطح دریا و در دامنه های قله سماموس واقع شده که از آب و هوایی دلپذیر بهره می برد. معمولا ییلاق ها مقاصد گردشگری در فصل های نیمه اول سال به خصوص فصل تابستان به شمار می روند. چرا که دارای آب و هوایی خنک و دلنشین می باشند که بهترین میزبان برای گردشگران به شمار می روند. آب مورد نیاز منطقه از یک یخچال طبیعی که در آن قرار دارد، تامین می شود. چشم انداز بسیار زیبای طبیعت ییلاق لپاسر به چشمه های زلال معدنی، کوه ها و قله های مرتفع، دشت های سرسبزی که در میان کوه ها قرار دارند و مراتع کوهستانی می باشد. این ییلاق که از پوشش گیاهی غنی بهره می برد، دارای تنوع بالایی در پوشش جانوری نیز می باشد.

یکی از مسیرهایی که می تواند شما را به لپاسر برساند، مسیر جنت رودبار است و بسیار زیبا به نظر می رسد. آبی معدنی و گوارا در این ییلاق جریان دارد که با نام سیاه چشمه شناخته می شود که دارای خاصیت درمانی به خصوص برای بیماری های کلیوی می باشد. شاید ییلاق لپاسر جزء ییلاقات کمتر شناخته شده شمال کشور باشد، اما بدون شک آن را می توان یکی از زیباترین ییلاقات شمال ایران به شمار آورد. ییلاق لپاسر که ییلاق های کوچتری را در خود جای داده حتی در طول تابستان نیز پوشیده از برف می باشد. اگر به دنبال بهترین زمان سفر به این ییلاق هستید، می توانید از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز به آن سفر کنید و از آب و هوای خوب و بی نظیر آن لذت ببرید.

ییلاق های الیت و دلیر

ییلاق های الیت و دلیر دو تا از روستاهای بسیار زیبای شمالی می باشند که مابین کوهستان های مرزن آباد چالوس واقع شده اند. این دو روستا که از ییلاقات شمال ایران به شمار می آیند، علاوه بر آن که دارای منظره ای بسیار زیبا و تماشایی هستند، از آب و هوای بسیار دل انگیزی نیز بهره می برند. الیت و دلیر دو تا از ییلاق هایی هستند که در میان افراد کمتر شناخته شده اند، اما اگر به آن سفر کنید، مجذوب طبیعت بی نظیر و سرسبز آن خواهید شد. این منطقه دارای چشم انداز بسیار زیبایی به دریا و مناطق زیبای اطراف بوده که می تواند گردشگران را برای ساعاتی در دل خود نگهدارد. مراتع سرسبز و رودخانه هایی که در آن جریان یافته اند، از زیبایی های طبیعتی هستند که کمتر کسی آن را تا به امروز می شناسد.

اگر برای تعطیلات تابستانی خود به دنبال مقصدی گردشگری در میان ییلاقات شمال ایران هستید، خوب است سری به ییلاق الیت و دلیر بزنید تا بتوانید از زیبایی های نهفته در گوشه و کنار کشورمان لذت ببرید. اگر در فصل بهار به این ییلاق سفر کنید، هوای منطقه بسیار خنک و دلچسب بوده و همچنین فصل تابستان نیز که اغلب شهرهای کشور گرم هستند، این ییلاق می تواند میزبان بسیار خوبی برای گردشگران باشد. نسیم های خنک در هوا جریان دارند و شما را غرق در آرامش و حس و حال مطلوب می کنند و می توانید انرژی بسیار زیادی را برای ادامه برگشت به کار و شغل خود کسب کنید. جنگلی زیبا و سرسبز در این روستا قرار دارد که جینگاگ جینگاگ نامیده می شود.

ییلاق های دلیر و الیت کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر قصد سفر به ییلاق های دلیر و الیت را دارید و این ییلاق را از میان ییلاقات شمال ایران انتخاب کرده اید، می توانید از تهران وارد خروجی کرج شده و در مسیر ابتدای جاده چالوس تا 112 کیلومتر پیش بروید. در این مسیر پلی به نام واسپول را پشت سر گذاشته در این مسیر از روستای دزماکوتی عبور کرده و در انتهای این جاده، منطقه ای بسیار زیبا و جنگلی را خواهید دید که تا رسیدن به روستای الیت آن ها را خواهید دید. حدود 17 کیلومتر که پیش رفتید، وارد این ییلاق خواهید شد.

آدرس ییلاق های الیت و دلیر: جاده چالوس، مابین سیاه بیشه و مرزن آباد، جاده روستای دلیر

ییلاق های الیت و دلیر

ییلاق داکو

ییلاق داکو یکی از ییلاق های زیبا، چشم نواز، خوش آب و هوا و کمتر شناخته شده ای است که در شهرستان تنکابن و بخش جنوبی نشتا قرار گرفته است. این ییلاق مانند بهشتی سرسبز و بی نظیر روی زمین در بخش شمال کشور بوده و یکی از تفرجگاه های تابستانی گردشگران به شمار می رود. آب و هوای دلپذیر، طبیعت زیبا، طراوت و تازگی و… همگی در کنار هم جمع شده اند و یک منطقه بی نظیری را پدید آورده اند تا شما بتوانید در میان مشغله های زندگی و کاری به سراغ آن بروید و آرامش خود را به دست آورید. بر اساس آثار تاریخی که از این منطقه به دست آمده، باستان شناسان دریافته اند که ییلاق داکو دارای قدمتی بالغ بر 1000 سال می باشد. خانه های روستایی که در این منطقه دیده می شوند، با مصالح بومی همچون چوب، سنگ و خشت ساخته شده اند و تا به امروز باقی مانده اند. درختان میوه زیادی در ییلاق داکو وجود دارند که میوه هایی همچون سیب جنگلی، آلوچه، گلابی وحشی، زرشک، ازگیل جنگلی و… به بار می دهند. هنگامی که در این طبیعت که یکی از ییلاقات شمال ایران است قرار داشتید، خوردن چای هیزمی را هرگز فراموش نکنید. این منطقه می تواند یکی از بهترین مکان های در طبیعت باشد که برای دوری از آلودگی ها، شلوغی ها وهیاهوی شهری به سراغ آن بروید و آرامش را تجربه کنید.

آدرس ییلاق داکو: استان مازندران، شهرستان تنکابن، مرز جنوبی نشتارود

ییلاق دیلمان

ییلاق دیلمان یکی از ییلاق های زیبای شهرهای شمالی است که در استان گیلان قرار گرفته و به واسطه طبیعت زیبا و خوش آب و هوایی که دارد، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این ییلاق دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی بوده و به همین جهت یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان می باشد. اگر برای تعطیلات خود در فصل تابستان به دنبال طبیعتی خنک و خوش آب و هوای هستید، چه جایی می تواند بهتر از ییلاق دیلمان باشد؟ ییلاق دیلمان یکی از بهترین جاذبه های طبیعی می باشد که می توان برای کمپینگ آن را انتخاب کرد. همچنین در نظر داشته باشید از آنجایی که منطقه کوهستانی و سردسیر بوده، شب های تابستان آن نیز بسیار خنک است و اگر قصد کمپ کردن در طبیعت آن را دارید، حتما لباس گرم و مناسب همراه خود داشته باشید. این ییلاق دارای قدمتی بسیار طولانی بوده و برخی از شواهد و مدارک نشان از آن دارند که حدود 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح، زندگی در آن جریان داشته.

اگر امرزه به این ییلاق سری بزنید، خواهید دید که منطقه ای بسیار کوچک می باشد، اما خوب است بدانید در زمان های گذشته منطقه ای بسیار وسیع بوده که بر اثر برخی سیاست ها به این منطقه کوچک تبدیل گردیده است. یکی از معروف ترین دیدنی هایی که در این طبیعت وجود دارد، کوه درفک می باشد که کوهنوردان و غارنوردان را به خود مجذوب می کند. نکته ای که برای گشت و گذار در طبیعت ییلاق دیلمان باید در نظر داشته باشید، این است که زباله های خود را هرگز در آن رها نکنید. یکی از مسیرهایی که می توانید از سمت تهران به سمت این ییلاق بروید، از طریق جاده قزوین – رشت می باشد که باید منجیل، لوشان و رودبار را پشت سر گذاشته و به سمت روستای رستم آباد بروید. روستاهای سندس و حاجی ده را پشت سر گذاشته و از منطقه حفاظت شده سیاهرود عبور کنید تا به این ییلاق زیبا و رویایی برسید.

بهترین فصل سفر به ییلاق دیلمان

چنان چه برای سفر خود به ییلاق دیلمان به دنبال بهترین زمان هستید، می توانید بازه زمانی اواسط بهار تا اواخر تابستان را انتخاب کنید و به سراغ آن بروید. فصل پاییز هم زیبایی های مخصوص به خود را دارد و طبیعت را رنگارنگ خواهید دید، اما در این فصل هوای منطقه رو به سرما می رود.

آدرس ییلاق دیلمان: استان گیلان، شهرستان سیاهکل

ییلاقات شمال ایران

ییلاق آغوزحال

اگر به دنبال طبیعتی رویایی و چشم نواز هستید، ییلاق آغوزحال می تواند گزینه ای بسیار خوب و بی نظیر برای سفرتان باشد. این طبیعت زیبا در بخش غربی استان مازندران جای گرفته و طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود جذب می کند. این منطقه به جنگل دوهزار اشراف داشته و از بهترین طبیعت هایی است که می توانید در آن به پیاده روی، جنگل نوردی و کوهنوردی بپردازید. به همین جهت حتما امکانات و تجهیزات کاملی مانند کفش مناسب پیاده روی و لباس مناسب را همراه خود داشته باشید. جنگل هایی که در آغوزحال وجود دارند، درختان انبوه و بلند قامتی را در دل خود جای داده اند که بر طراوت و زیبایی منطقه افزوده اند. ییلاق آغوزحال از بهترین ییلاقات شمال ایران بوده و رودهایی که از میان آن عبور کرده اند، زیبایی منطقه را به اوج رسانده اند. جالب است بدانید که نام آغوزحال از دو واژه آغوز به معنای گردو و حال به معنای منطقه می باشد تشکیل شده است.

مسیر دسترسی به جنگل آغوزحال

برای رسیدن به ییلاق آغوزحال می بایست ابتدا خود را به شهرستان تنکابن برسانید و از آنجا مسیر شیرود را پیش بگیرید تا به جنگل های دوهزار و سه هزار برسید. این مسیر شما را به آغوزحال خواهد رساند. سه راه سلیمان را پشت سر گذاشته و از مسیر جاده فرعی که خاکی هم می باشد، حدود 40 کیلومتر پیش بروید و تا به این منطقه زیبا و سرسبز برسید.

آدرس ییلاق آغوزحال: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی

ییلاق مازیچال

ییلاق مازیچال یکی از حیرت انگیزترین و زیباترین ییلاقات شمال ایران بوده که در کلاردشت استان مازندران قرار دارد. این ییلاق در ارتفاع 2 هزار و 600 متری از سطح دریا واقع شده و چشم انداز بسیار زیبایی به مناطق اطراف دارد. ییلاق مازیچال تا به امروز کسی برای سکونت دائمی به سراغ آن نرفته و تنها خانوارهای کمی برای ییلاق به آن کوچ می کنند و این اصلی ترین دلیل بکر بودن مازیچال می باشد. در هر زمانی به ییلاق مازیچال سفر کنید، آن را غرق در سکوت خواهید یافت و شما را به آرامشی بی حد و حصر دعوت می کند. ییلاق مازیچال یکی از ییلاق هایی است که می توانید اقیانوس ابرها را در آن مشاهده کنید و از تماشای این تصویر لذت ببرید. تمام این ییلاق از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد پوشیده از گل های سوسن می شوند که بسیار چشم نواز و زیبا به نظر می رسد. روستای مازیچال که از بهترین ییلاقات شمال ایران به شمار می رود، یکی از بی نظیرترین مناطق برای دوست داران طبیعت است که می توانند در طبیعت آن به کوهنوردی، جنگل نوردی و کمپینگ بپردازند.

اگر در بهار به این منطقه سفر کنید، آن غرق در گل های رنگارنگ خواهید دید و هوای خنک و دلپذیر در آن جریان دارد. تابستان ها نیز هر طرف را که نگاه کنید، سرسبزی خواهید دید و هوایی خنک را احساس خواهید کرد. در فصل پاییز طبیعت رو به هزار رنگ شدن می گذارد و از اواسط پاییز هوا رو به سرد شدن می رود. زمستان های این ییلاق نیز بسیار سرد بوده و اغلب مواقع آن را پوشیده از برف خواهید دید. اگر به دنبال بهترین زمان سفر به ییلاق مازیچال هستید، بهار تا اوایل پاییز ایده آل ترین زمانی است که می توانید به این منطقه سفر کنید و از طبیعت آن نهایت لذت را ببرید.

ییلاق مازیچال

ییلاق للندیز

روستایی ییلاقی، زیبا و خوش آب و هوا در میان طبیعت شهر ماسوله در استان گیلان می باشد و جزء زیباترین ییلاقات شمال ایران محسوب می شود. این ییلاق می تواند بهترین گزینه برای دوری از گرمای طاقت فرسا، شلوغی و هیاهو و آلودگی های شهری باشد که گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. ییلاق للندیز به قدری زیبا و دل فریب است که آن را عروس ماسوله لقب داده اند. این ییلاق نسبت به دیگر ییلاقات شهر گیلان 400 متر ارتفاع بیشتری داشته و چشم انداز بسیار زیبا و چشمنوازی را در اختیارتان قرار می دهد. کلبه های چوبی که در میان این ییلاق وجود دارند، منظره ای بسیار دیدنی را برای این طبیعت پدید آورده اند. این ییلاق دارای امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی همچون قهوه خانه ای کوچک و دلنواز به نام کاسی بریا می باشد و گردشگران می توانند در میان گردش در طبیعت ییلاق للندیز به سراغ آن بروند و رفع خستگی کنند.

بهترین زمان بازدید از ییلاق للندیز

از بهترین زمان های سفر به ییلاق للندیز و گردش در طبیعت آن، فصل های بهار و تابستان می باشند. در این دو فصل به هر سوی للندیز نگاهی بیاندازید چیزی جز سرسبزی و زیبایی به چشمتان نمی خورد. همچنین هوای ییلاق للندیز در این دو فصل بسیار دلنشین بوده و خبری از گرما و سرما نبوده و می توانید از آب و هوای دلپذیر آن لذت ببرید.

سوالات متداول

بهترین ییلاق های گیلان کدام اند؟

گیلان برخی از زیباترین ییلاق های شمال ایران را در طبیعت خود جای داده است که می توان به ییلاق هایی نظیر ییلاق اولسبلنگاه ماسال و ییلاق دیلمان اشاره کرد.

مرتفع ترین ییلاق ایران کجاست؟

ییلاق لپاسر یکی از مرتفع ترین ییلاقات شمال ایران می باشد که در استان مازندران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به ییلاقات مازندران چه فصلی است؟

از بهترین زمان های سفر به ییلاقات مازندران فصل های بهار، تابستان و اوایل پاییز می باشند.

زیباترین ییلاق شمال کجاست؟

ییلاق مازیچال و ییلاق اولسبلنگاه از زیباترین ییلاق های شمال ایران است که به ترتیب در استان های مازندران و گیلان واقع شده اند.

مطالب مشابه