کوچه مروی تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر قصد خرید کردن از بازار بزرگ تهران را داشته باشید احتمالا نام این کوچه به گوشتان رسیده است. کوچه مروی تهران بورس لوازم آرایشی و بهداشتی بوده و در انتها نیز به بخش های دیگر بازار ختم می شود. این مکان در خیابان ناصر خسرو قرار دارد و در نزدیکی جاذبه های مختلفی می باشد. در این مقاله به سراغ معرفی کوچه گفته شده رفتیم تا بیشتر از قبل بتوانید از آن اطلاعات کسب کنید پس تا انتها با ما همراه باشید.

درباره کوچه مروی تهران

تهران مکان های زیادی برای خرید دارد که در سفر به این شهر می توانید از آن ها استفاده نمایید. یکی از جالب ترین و بزرگ ترین مراکز خرید که بیشتر به صورت عمده می باشد، بازاربزرگ تهران است. در کنار این بازار نیز کوچه ای قرار دارد که موضوع مقاله این بار ماست. کوچه مروی تهران که شروع آن با معروف ترین فلافلی پایتخت بوده و ابتدایش با مغاز هایی است که لوازم آرایشی و بهداشتی می فروشند.

این قسمت مورد پسند بسیاری از خانم هاست چرا که اکثریت محصولات آن مختص این قشر از جامعه می باشد. در زمان های گذشته مهاجران عرب در این کوچه مشغول به کسب و کار بودند و امروزه تعداد آن ها بسیار کم شده است. با ادامه دادن کوچه می توانید به قسمتی از آن برسید که سقف دارد و حسی نوستالژیک به شما منتقل می کند. کمی بعد از ان نیز کوچه های تو در توی زیادی را خواهید دید که در آن خانه های قدیمی در مرور زمان تغییر کاربری داده و در حال حاضر به انبار کالا مبدل شده اند.

ماهانه عده زیادی از مردم پایتخت و هم چنین افراد دیگر از سراسر ایران برای خرید به این منطقه مراجعه می کنند و به این کوچه نیز برای خرید لوازم بهداشتی یا آرایشی و دیگر محصولات همانند قهوه و شکلات خارجی را می روند. سنگ فرش کوچه و نمای ساختمان های ورودی آن بسیار زیبا هستند و عده ای از افراد حتی اگر خرید نداشته باشند نیز به آن مراجعه کرده و از معماری و فضا استفاده می کنند.

کوچه مروی تهران

تاریخچه کوچه مروی

هنگامی که فتحعلی شاه به حکومت قاجار رسید در همان ابتدای شاهنشاهی ازبکی ها به مرو حمله ور شدند و این منطقه که تحت حکومت محمد حسین خان بود سقوط کرد و وی به سال 1214 ابتدا به کابل و سپس به قندهار فرار کرد. از قندهار نیز جا به جا شد و به سیستان نقل مکان کردد. او در نایت از سیستان نیز به سمت تهران آمد و در این شهر با احترام شاه مملکت مواجه شد و فتحعلی شاه به او لقب فخرالدوله داد.

کارهای درباری خوشایند محمدحسین خان نبود و به همین دلیل وی در کوچه ساختمان هایی را بنا کرد و از طریق آن ها به زندگی ادامه داد. او در مدت زمانی که در طهران اقامت داشت توانست ثروت زیادی را به دست آورد و خانه و باغ او نیز در غرب محله عودلاجان بنا شد. باغ و خانه ایشان درد درون حصار صفوی و مقابل عمرات شمس العماره واقع شده است که با رفتن به این محله می توانید آن را تماشا کنید. در سال 1231 یک مسجد به نام مروی و مدرسه مختص علوم دینی و با همین نام در این کوچه به واسطه او ساخته شد و باغ موجود در جنوب کوچه را وقف این دو ساختمان نمود.

وی حتی اموال و املاک مربوط به خود را نیز صرف همین امور کرد و تا پایان عمر هر چه داشت وقف در این راه نمود. این مدرسه و مسجد معروف به خان مروی شدند و حتی در برخی از اسناد تاریخی به جای مانده به نام لقب او یعنی فخرالدوله نیز خوانده می شوند. آب انبار و پله های بسیار قدیمی مسجد نیز چند سال پیش هنگامی که برای کف آن کارگران مشغول کار بودند کشف شد.

عمارت شمس العماره در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه بنا نهاده شد و این بنا در مقابل کوچه مروی ساخته شد و بعد از به وجود آمدن خیابان ناصر خسرو، یک میدان در ابتدای کوچه نیز به وجود آمد که این جا نیز به میدان شمس العماره شهرت یافت. تمامی این ساخت و سازها باعث شدند تا این کوچه به عنوان نقطه ای از تهران باشد که مرکز توجه بوده و مردم زیادی به آن مراجعه می کنند. این کوچه در تمامی ادوار از زمان تاسیس و به خصوص بعد از به وجود آمدن بناهای اطراف، به عنوان نامدار ترین بازار های دارالخلافه شناخته  میشد.

کالاهای موجود در کوچه مروی

کالاهایی که در این کوچه می توانید بیابید انواع مختلفی دارد که مهم ترین آن ها بورس لوازم آرایشی و بهداشتی و خوراکی های خارجی می باشد. بعد از ورود به کوچه ابتدا به مغازه هایی برخورد خواهید داشت که هر چه در زمینه بهداشتی و آرایشی بخواهید دارا هستند و شما می توانید برند مورد نظرتان را انتخاب کرده و محصولی را که به دنبال آن هستید تهیه نمایید. کمی بعد به مغازه هایی خواهید رسید که انواع شکلات های خارجی و خوراکی های برند های مختلف را به فروش می رسانند. در این مغازه ها انواع چای ها و قهوه های خوش عطر کشور های مختلف پیدا می شود و هر چه بخواهید می توانید از این مغازه ها خریداری نمایید.

کوچه مروی تهران

در دیگر مغازه هایی که در پس کوچه های مروی می توانید به آن مراجعه نمایید، مربوط به فروش تزیینات و لوازم مربوط به مو و تاج عروس و هم چنین کلاه گیس های متنوع می باشد و هر کسی در این زمینه ها نیاز به خرید داشته باشد می تواند با مراجعه به این بخش از کوچه مروی برای خرید اقدام نماید تا با یک قیمت مناسب بتواند هر آن چه نیاز دارد تهیه کند. علاوه بر موارد یاد شده می توانید از دیگر مغازه های موجود نیز خریداری کرده و با توجه به آن چه به دنبالش هستید برای تهیه کردن آن اقدام نمایید.

جاذبه های مختلف کوچه مروی

طول این کوچه به 350 متر میرسد و در دو طرف کوچه مغازه های زیادی وجود دارد که می توانید با توجه به محصول مد نظرتان به ابتدا یا انتهای کوچه مراجعه نمایید. این کوچه دیدنی های مختلفی دارد که اگر در مسیر عبور از آن قرار بگیرید می توانید آن ها را تماشا نمایید. برای مثال یک تندیس از مردی گاری کش در کنار بچه اش در ابتدای کوچه قرار دارد که قطعا آن را خواهید دید.

این مجسمه در طی زمان به دلیل آسیب هایی که بعضی افراد بر پیکره آن وارد کردند مورد مرمت قرار گرفته است. ما در این جا به مواردی از دیدنی های کوچه مروی اشاره خواهیم کرد که شاید تا به الان به دلیل اینکه تنها برای خرید به آن مراجعه کرده اید از دیدتان مخفی بوده اند.

سرای روشن

در نزدیکی کوچه به سال 1311 سازه ای تاسیس شد که معماری آن توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. نام این ساختمان سرای روشن است و اولین های مراکز بازرگانی به حساب می آمد. با وجود زیبایی معماریی به کار رفته در این ساختمان، معمار آن مشخص نیست و اطلاعات دقیقی درباره این فرد در تاریخ ثبت نشده. اگر به تماشای سازه گفته شده بروید می توانید معماری باستانی را تماشا نمایید که بعد از انقلاب و در دهه هفتاد به واسطه مهندس صفامنش مورد مرمت قرار گرفت و زیباتر از قبل گشت.

اگر به این کوچه رفتید بهتر است از این جاذبه تاریخی در کنار خریدتان دیدن نمایید. این سازه یکی از جاذبه های دیدنی تهران به شمار می رود و به دلیل قرار گرفتن در کوچه مروی از دیدنی های این کوچه به حساب می آید.

مدرسه مروی

این مدرسه به سال 1231 خورشیدی به دستور فخرالدوله تاسیس شد و به عنوان اولین آموزشگاهی که به تدریس عوم دینی می پردازد مشغول به کار شد. این آموزشگاه کاربری خود را تا زمان رضا شاه نگه داشت و در زمان حکومت رضاخان این مدرسه تبدیل به دبستان و دبیرستان گشت. در این مدرسه چهره هایی هم چون جلال آل احمد، الهی قمشه ای، جلالی خالقی و… تحصیل کرده اند که ایران به آن ها افتخار می کند. مدرسه مروی بعد از گذشت سال ها که بلا استفاده بود تبدیل به حوزه علمیه شد و تا به الان به این فعالیت ادامه داده است. این ساززه تاریخی را می توانید با ورود به کوچه تماشا نمایید.

مدرسه مروی

بهترین زمان خرید از کوچه مروی تهران

از آن جا که این کوچه در نزدیکی بازار تهران قرار داشته و برای خرید کاربرد دارد، بهتر است زمانی به آن مراجعه کنید که آب و هوا برای این امر مساعد باشد و بتوانید به راحتی و در یک شرایط مساعد آب و هوایی به خرید بروید، بهتر است در یک فصل مناسب برای این خرید اقدام نمایید. هر چند که خرید کردن فصل خاصی نمی شناسد و امکان دارد در هر شرایطی مجبور به خرید باشید ولی با این حال بهتر است قبل از ورود به بازار و کوچه از طریق اپلیکیشن های آب و هوایی از شرایط جوی مطلع شوید و اگر امکان به تعویق انداختن خردی وجود داشت در زمان دیگری اقدام نمایید.

اما اگر برای دیدن جاهای دیدنی و تاریخی بازار و کوچه مروی و هم چنین خرید های جزیی تمایل به سفر به تهران را دارید بهتر است فصل بهار یا پاییز را برای این منظور انتخاب کنید تا در گشت و گذار شرایط جوی شما را آزار ندهد و بتوانید بعد از این منطقه برای تماشای دیگر مناطق دیدنی همانند باغ فردوس تهران نیز اقدام نمایید.

کوچه مروی کجاست و مسیر دسترسی

با توجه به این که در کجای تهران حضور داشته باشید می توانید مسیر های مختلفی را برای رسیدن به این کوچه بیابید. یک مسیر پیشنهادی از بازار بزرگ تهران تا مقصد به مسافت 3.9 کیلومتر جلوی شما قرار دارد که از هر نقطه از تهران که بخواهید به این کوچه برسید به احتمال زیاد نیازمند گذراندن این راه خواهید بود. بدین منظور ابتدا وارد کوچه هفت تن و کوچه سی اقا شوید و به سمت خیابان مولوی بروید. 600 متر بعد وارد خیابان خیام شده و به سوی مقصد برانید. این مسیر را ادامه دهید تا به پوشاک احمدی برسید.

از آن جا به سمت چپ و کوچه بپیچید. بخشی از مسیر باقی مانده را باید پیاده روی کنید پس فراموش نکنید برای پارک خودرویتان تدبیری بیندیشید چون این منطقه معمولا از شلوغ ترین مناطق تهران به شمار می رود. بهتر است برای رسیدن به کوچه مروی از مترو یا اتوبوس استفاده کنید تا به راحتی وارد راه مورد نظرتان شوید چرا که رانندگی در این مناطق کمی دشوار می باشد. یک لوکیشن از مقصد برایتان قرار خواهیم داد تا در صورت لزوم از آن استفاده کرده و راهتان را به طرف کوچه پیدا کنید.

کوچه مروی

آدرس کوچه مروی: تهران، پامنار، خیابان سعدی جنوبی، خیابان ناصر خسرو، خیابان مروی

سوالات متداول

کوچه مروی کجاست؟

این کوچه در خیابان ناصر خسرو و در نزدیکی بازار بزرگ تهران قرار دارد.

چه کالا هایی در این کوچه فروخته می شوند؟

این کوچه بورس لوازم آرایشی و بهداشتی و هم چنین فروش خوراکی های خارجیست.

سازنده کوچه مروی چه کسی است؟

خان مروی سازنده این کوچه می باشد.

کدام مغازه در این کوچه از همه معرف تر است؟

فلافلی ابتدای کوچه مروی معروف ترین مغازه و جزو اولین فلافلی های تهران می باشد.

راهنما سایت

آدرس

تهران، پامنار، خیابان سعدی جنوبی، خیابان ناصر خسرو، خیابان مروی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه