منارجنبان اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا پنهان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

منارجنبان اصفهان جاذبه ای تاریخی و اعجاب انگیز در میان دیدنی های اصفهان است که توانسته توجه بسیاری از افراد و جوامع را به خود جلب کند. منارجنبان از قدیمی ترین بناهای تاریخی این شهر به شمار می رود و از معماری منحصر به فرد و خارق العاده ای بهره می برد. شهر اصفهان یکی از شهرهای گردشگری و تورسیتی می باشد که همگان برای بازدید از آثار باستانی و امکان دیدنی آن، به شهر اصفهان سفر می کنند. یکی آثار باستانی هایی که در شهر اصفهان قرار دارد و همیشه مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد، منارجنبان اصفهان می باشد. با لوکس ویلا همراه باشید تا با این آثار باستانی و راز و رمز نهفته در آن آشنا شوید.

منارجنبان اصفهان

معرفی منارجنبان اصفهان

دلیل نام گذاری این بنا به منارجنبان این است که برخی از مناره ها باتوجه به مستحکم بودنشان، به دلایل مختلف سرجای خود تکان می خورند که همین دلیل اصلی نام گذاری این بنا به منارجنبان می باشد. یکی از شگفت انگیزترین آثار باستانی های مهم و مشهوری که در شهر اصفهان قرار دارد، منارجنبان اصفهان می باشد. در زمان های قدیم که این بنا ساخته شد، در منطقه ای به نام دهکده کارلادان قرار داشت و با توجه به توسعه این شهر، اکنون در نزدیکی هایی منطقه ای به نام نصرآباد واقع است. یکی از آثار باستانی و تاریخی مهم شهر اصفهان همین منارجنبان است که کاشی کاری های زیبای آن، توسط استادان و هندمندان حاذق انجام شده است.

این بنا یکی از آثار معماری دوره ایلخانان به شمار می رود. با مساحتی حدود ۱۴۶ متر مربع و مناره هایی به ارتفاع ۵/۷ متر از سطح بام و البته ارتفاع بام تا کف حیاط نیز ۵/۱۰ متر است. در ۶ کیلو متری مسیر جاده اصفهان به نجف آباد، در سمت راست آزاد راه، بنای منار جنبان قرار دارد که بر فراز مقبره عارفی گمنام به نام “عمو عبدالله کارلادانی” بنا شده است و بر اساس تاریخ سنگ نبشته این مقبره، تاریخ بنا به 716 هجری قمری بازمی گردد.

منارجنبان اصفهان

تاریخچه منارجنبان اصفهان

با توجه به اسناد تاریخی و مدارکی که برجای مانده است، به‌نظر می‌رسد بنای تاریخی منارجنبان اصفهان در دوران حکومت ایلخانیان و اواخر فرمانروایی «محمد خدابنده اولجایتو»، در شهر اصفهان ساخته شده است. جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که برخی از کارشناسان انجام داده‌اند، به‌ نظر می‌رسد، بقیه منارجنبان ‌هایی که در جهان وجود دارد، همگی متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی است و از آن جالب تر این که تمام آن‌ ها طی 3 دهه و در دوره حکومت تیموریان ساخته شده است.

هرچند در رابطه با صحت و درستی این ادعا هنوز بحث وجود دارد، ولی در این شکی نیست که معماری زیبا و شگفت ‌انگیز این مکان، که از مکان ها و جاهای دیدنی اصفهان است، آن را به یکی از مشهورترین مناره ‌های سراسر جهان تبدیل ساخته است.

بهتر است بدانیم که عمارت تک ایوانی منارجنبان در دوره ایلخانی ساخته شده است. این مکان محل دفن یکی از عارفان خداپرست به نام عمو عبدالله بن محمود صقلابی است و به همین دلیل، برخی منارجنبان را با نام آرامگاه شیخ امیر عبدالله می شناسند. اگر روی سنگ قبر وی را نگاهی بیاندازید، متوجه عدد 716 خواهید شد که روی آن حک شده است و نشان از سال ساخت این مقبره است. روش ساخت بنای منارجنبان به صورت مغولی بوده و در اواخر سال های حکومت صفویان مناره ها به ایوان متصل شده اند. منارجنبان اصفهان این جاذبه فوق العاده در ۲۰ خرداد سال ۱۳۲۱ و با شماره ثبت ۳۴۹ به فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

منارجنبان اصفهان

مناره ‌های جنبان در سراسر جهان

البته همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، در ایران و دیگر کشورها مانند عراق و عربستان مناره‌ های دیگری وجود دارند که در عین استحکام بالای بنا، در جای خود تکان می‌خورند. ولی آن چه که در مورد منارجنبان مطرح شده، علت اصلی ساخت آن است.

درواقع به‌ نظر می ‌رسد، معمار این بنا که متاسفانه اطلاعاتی در مورد وی وجود ندارد، از همان ابتدا آن را به عنوان یک منارجنبان نساخته است و هدف اصلی وی هم احداث بنایی نبوده است که بتوان قسمتی از آن را به لرزه درآورد و قسمت دیگر خود ‌به ‌خود به لرزه افتد. درحالی که سایر منارجنبان‌ ها از همان ابتدا به همین هدف ساخته شده‌اند. تعدادی از معماران و باستان ‌شناسان مدعی این مطلب هستند که این مکان درواقع یکی دیگر از عمارات تک ایوانه است.

منارجنبان اصفهان

معماری منارجنبان اصفهان

بیشترین موضوعی که توانسته منارجنبان اصفهان را مشهور سازد و گردشگران زیادی برای بازدید از آن اقدام نمایند، سبک معماری آن می باشد. این بنا دارای مساحتی حدود 146 متر مربع بوده و ارتفاع مناره های آن که بر روی بام ساختمان قرار گرفته اند، به 7.5 متر و قطر آن ها به 9 متر می رسند. این سبک معماری از سبک های معماری دوران ایلخانیان می باشد. سبک تزئینات مغول را می توان در کاشی کاری ها و تزئینات و سبک ساخت ایوان این بنا به وضوح مشاهده کرد. تزئینات ایوان منارجنبان شامل کاشی کاری هایی به رنگ لاجوردی و خطوط ظریف و نقوش ستارگان می باشند.

مزار عمو عبدالله که از عارفان مشهور دوره ایلخانی بوده در بخش ایوان قرار داشته و تنها یک سنگ بزرگ از جنس مرمر و یک پارچه بر روی آن بوده است. سبک معماری ایوان به سبک معماری مغول بوده و سبک ساخت و طراحی مناره ها به سبک معماری اواخر دوران صفویه می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت ایوان منارجنبان، آجر بود و سوره یاسین را می توان دید که به صورت برجسته دور سنگ مزار حکاکی شده است. مسیر پلکانی به صورت مارپیچ در کنار مقبره قرار دارد که می توان به وسیله آن به بام ساختمان دسترسی پیدا کرد. مهمترین موردی که باعث شهرت هر چه بیشتر این بنا شده، مناره های آن می باشند که قابلیت تکان خوردن دارند و امروزه بازدیدکنندگان زیادی برای بازدید از آن به سراغ بنای منارجنبان می روند.

رمز و رازهای نهفته در معماری منارجنبان

نخستین سوالی که ممکن است در ذهن هر شخصی در رابطه با تکان خوردن مناره های این بنا پیش بیاید این است که چه چیزی باعث می شود مناره های بنا تکان بخورند و آسیبی به بنا وارد نگردد؟ پاسخ این سوال به مصالحی بازمی گردد که در ساخت این بنا به کار رفته اند. آجرهایی برای ساخت منارجنبان به کار رفته که دارای ضریب ارتجاعی بالاتری نسبت به آجرهایی که در دیگر بخش های بنا به کار رفته اند می باشند. همچنین قوانین فیزیک نیز در تکان خوردن مناره های بنا نقش دارند و باعث شده در سرتاسر جهان به شهرت بالایی دست یابد. هر چه زمان رو به جلو پیش رفت و علم های گوناگونی به خصوص علم فیزیک ارتقا یافت، محققان و دانشمندان دریافتند که پدیده هایی نشات گرفته از علم فیزیک که با نام پدیده زئونانس شناخته می شود در آن به کار رفته است. پدیده زئونانس پدیده ای است که در صورت وارد کردن نیرویی هر چند کم به بنا، تکان خوردن و لرزش بنا را در پی دارد و جالب تر از همه این است که خطری بنا را تهدید نمی کند. تا اینجای مطلب دریافتیم که تمام این موارد ذکر شده در حد فرضیه می باشند و هنوز دلیل علمی و قطعی برای آن ثابت نشده است.

منارجنبان اصفهان

بخش های مختلف منارجنبان اصفهان

همانطور که می دانیم، بیشترین موردی که توانسته بنای منارجنبان را نسبت به دیگر بناهای تاریخی در اصفهان و حتی سرتاسر جهان متمایز کرده، سبک معماری آن می باشد. بنای منارجنبان از بخش های مختلفی نظیر: مناره ها، ایوان و چله خانه تشکیل شده است که در این بخش به توضیح آن ها می پردازیم.

مناره ها

مهمترین بخش این بنا را مناره های آن تشکیل داده است. هرکدام از مناره ها دارای 9 متر طول و 17 متر عرض می باشند و توسط کاشی های فیروزه ای رنگ و لاجوردی با شکل های ستاره چهار پر و کثیرالاضلاع مزین شده اند. یکی از ویژگی های مهم و منحصر به فرد این بنا مربوط به مناره ها می باشد، به گونه ای است که با تکان دادن یکی از مناره ها، دیگر مناره نیز تکان می خورد.

ایوان

بخش ایوان دارای 10 متر ارتفاع از سطح زمین بوده و داخل ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد. برای ساخت ایوان این بنا از آجر استفاده شده و همچنین برای تزیین آن نیز از کاشی ها و نقوش داخل گنبد به کار برده اند. پلکانی به صورت مارپیچ برای دسترسی از ایوان به مناره ها و همچنین پشت بام قرار داده شده است. اما استفاده از این پلکان برای بازدیدکنندگان ممنوع می باشد.

مقبره عمو عبدالله در ایوان منارجنبان

از جمله عارفان نام دار و مشهور قرن 8 به نام عمو عبدالله کاردلادانی یا عمو عبدالله سقلابی یا صقلایی که با لقب عمو عبدالله شهرت دارد، در بخش ایوان منارجنبان اصفهان دفن شده است. بر اساس مدارکی که از روی سنگ مزار وی به دست آمده، سال وفات ایشان در 17 ماه ذی الحجه سال 716 هجری قمری بوده است و در دوران حکومت سلطان محمد خدابنده می زیست. بر روی سنگ قبر وی نوشته زیر را مشاهده خواهیم کرد:
این قبر شیخ زاهد عمو عبدالله بن محمد بن محمود سقلابی است. خدا او را رحمت کند. او در هفدهم ذی الحجه سال 716 به رحمت خدا رفت.
جالب است بدانید علاوه بر سنگ قبر عمو عبدالله در ایوان ساختمان، قبرهای دیگری در ایوان و صحن اصلی وجود دارند که قدمت آن ها به دوره صفویه باز می گردند و رنگ آن ها نیز همانند سنگ مزار عمو عبدالله سفید رنگ می باشند. فرضیه ای درباره قبرهای اطراف ایوان وجود دارد که می گوید ممکن است در زمان های گذشته محوطه اطراف این بنا به عنوان قبرستان عمومی بوده و بعدها ساختمان این بنا بر روی آن ساخته شده و تنها چند مزار باقی مانده اند و امزوره قابل مشاهده هستند.

منارجنبان اصفهان

چله خانه منارجنبان

در بنای منارجنبان دو اتاقک ساخته شده که آن ها را با نام چله خانه می خوانند. در چله خانه عرفا چله نشینی داشتند. بدین صورت که در این مکان 40 روز می ماندند و با ریاضت و سختی کشیدن ببا معبود و خدای خود خلوت می کردند.

قبرستان منارجنبان

علاوه بر مقبره عمو عبدالله که در بخش ایوان بنای منارجنبان قرار دارد، تعدادی مقبره با رنگ سفید نیز در ساختمان وجود دارند که احتمال می رود قبرهای قدیمی باشند و ایوان منارجنبان روی آن بنا شده است. علاوه بر ویژگی منحصر به فرد منارجنبان اصفهان، سقف بنا نیز با کاشی کاری های بسیار زیبایی مزین شده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

منارجنبان اصفهان

عجایب منارجنبان اصفهان

اگر فردی از ۱۷ پله داخل هر مناره که از بام بنا تا بالای هر مناره وجود دارد، بالا رفته و دست‌ های خود را داخل یکی از دیوارهای واسط میانی پنجره ‌های فوقانی آن قفل و شروع به تکان دادن مناره کند، مناره به حرکت در آمده و هم ‌زمان با آن مناره دیگر و در واقع کل ساختمان به نوسان در می ‌آید که تنها نوسان مناره قابل دیدن است.

همچنین برای دیدن نوسان بنا می ‌توان لیوان آبی را بر روی قبر “عمو عبدالله” قرار داد و سطح لغزان آن را مشاهده کرد. به کار بردن آجرهایی با ویژگی ‌های خاص که ضریب ارتجاعی بالاتری نسبت به آجرهای به کار رفته در بخش ‌های دیگر دارد و کاربرد قوانین فیزیکی در این بنا نه تنها راز جنبیدن مشهورترین مناره جنبان جهان را آشکار می ‌کند بلکه بیانگر دانش فنی عمیق سازندگان آن در هفت قرن پیش بوده است، سازندگانی که نامی از آن ها به طور مشخص در دست نیست.

تکان خوردن مناره‌ های این بنا تا مدت ‌ها برای دانشمندان پرسش برانگیز بود. معماری اسرار آمیز این بنا برای بسیاری هنوز هم در هاله ای از ابهام باقی مانده ‌است. منطقی ‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره ‌ها وجود دارد، پدیده فیزیکی تشدید یا پدیده رزونانس است. چون مناره‌ها سبک معماری مشابهی دارند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد. نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

منارجنبان اصفهان

کاشی کاری و زیبایی های منارجنبان اصفهان

کاشی هاى لاجوردى و فیروزه‏اى زینت بخش این بناست و برمزار آن روحانى زاهد و عابد قطعه سنگى مرمرى قرار داده‏ اند که سوره یس از قرآن کریم حاشیه آن را زینت بخشیده است. کتیبه ‏هاى دیگرى نیز در این آرامگاه وجود دارند که از جمله آن ها کتیبه‏ اى بر سنگ مرمر بالاى سنگ اصلى که از عمو عبدالله به عنوان یک مرد پرهیزگار و زاهد نام مى ‏برد و تاریخ او را نیز ذکر مى ‏کند.

تزئینات کاشی کاری به شیوه مغولی در ساختمان این بنای تاریخی قابل مشاهده است. زینت دیگر این بنا که می توان به آن اشاره کرد ایوان دوره مغول است که با خط های ظریف و نقش های ستاره ای و کاشی های لاجوردی آراسته شده است.

منارجنبان اصفهان

علت لرزش منارجنبان اصفهان

همانطور که در بالا ذکر شد، اگر یکی از مناره ها را تکان دهیم، مناره دیگر نیز بر اثر آن به تکان در می آید که یکی از ویژگی های خاص و مهم این بنا تلقی می شود. با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که مهندسان علم فیزیک در این زمینه انجام داده اند، می توان دریافت که نظریه ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی به نام کریستیان دوپلر که به نظریه دوپلر مشهور است، مناره ها به یک دیگر شباهت دارند و به علت به کار بردن مصالح سبک و کوتاه بودن مناره ها، وزن آن ها سنگین نیستند.

به همین دلیل است که با تکان دادن یکی از مناره ها، دیگری نیز تکان می خورد. علاوه بر این ها برخی معتقدند که منارجنبان اصفهان با منارجنبان های دیگری که در سراسر جهان ساخته شده اند، تفاوت دارند و به این دلیل است که با تکان خوردن یکی از مناره ها که دیگری نیز تکان می خورد، قسمت های دیگر ساختمان نیز به تکان در می آید.

شخصی به نام آقای حمید شاهین پور نیز نظریه ای درباره تکان خوردن منارجنبان ارائه داده که به عنوان علمی ترین نظریه تا به امروز شناخته می شود. ایشان سرپرست کمیته پژوهشی انجمن فناوری های بومی ایران می باشد. وی بر این باور است که دلایلی همچون استفاده از مصالح سبک همچون خشت، کوتاه بودن ارتفاع مناره ها، میزان فاصله ای که در میان مناره ها و ساختمان و کلاف های چوبی در بالا و پایین مناره ها وجود دارند، همگی دلایلی هستند که می توانند بر متحرک بودن مناره های این بنا تاثیر گذار باشند. برای آن که این نظریه را بهتر درک کنیم، آقای شاهین پور مثالی آورده که می گوید: مناره ها مانند دو نخ آویزان هستند و بخش پایین توسط یک نخ مشترک به یکدیگر متصل شده اند.

لذا هر زمان که یکی از نخ ها تکان بخورد، نخ دیگر هم تکان می خورد. این حرکت مشترک در صورتی است که ارتفاع و وزن مناره ها با یکدیگر برابر هستند و در صورتی که برابر نباشند حرکت و لرزشی رخ نمی دهد. این علم که در منارجنبان به کار رفته و باعث حرکت و به لرزش درآمدن مناره های این بنا می شود، در علم فیزیک پدیده رزونانس نام دارد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا بر اثر حرکت ها و لرزش هایی که در مناره های بنا رخ می دهند، آسیبی به بنا وارد نمی شود و تا به امروز استوار و محکم باقی مانده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید به شما بگوییم که بایستی با دقت به این بنا نگاه کنید و شیارهایی را که مابین بخش های مختلف ساختمان وجود دارند، سبب گردیده اند که بین دیوارها فاصله ای صورت پذیرند. وجود این فاصله ها باعث می شوند فضای کافی جهت تکان خوردن به وجود آید و به تخریب و آسیب رساندن به بنا منجر نشود.

تکان خوردن بقیه اجزای بنای منارجنبان

جالب است بدانید تنها مناره های بنا نیستند که بر اثر به حرکت درآوردن آن تکان می خوردند؛ بلکه بر اثر تکان دادن یکی از مناره ها، دیگر بخش های بنا نیز به حرکت در می آیند. همچنین در قسمت های مختلفی از بنای منارجنبان اشایی نظیر زنگوله وجود دارند تا بر اثر تکان خوردن، لرزش ها به وضوح دیده شوند. یک ساعت دیواری در ایوان و دور مزار عمو عبدالله شیشه ای کشیده شده که می توان از تکان خوردن و لرزش آن ها پی به تکان خوردن مناره ها برد. در زمان های گذشته که امکان بازدید از داخل بنا برای همگان میسر بود، یک کاسه پر از آب را روی قبر عمو عبدالله قرار داده بودند تا تکان خوردن منارجنبان را از روی لرزش آب داخل کاسه متوجه شوند. اما به دلیل آن که دیگر هیچ بازدیدکننده ای اجازه ورود به داخل بنا را ندارد، کاسه از روی قبر عمو عبدالله حذف شد و می توان از لرزش شیشه دور مزار، تکان خوردن بنا را متوجه شد.

جنباننده منارجبان اصفهان

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تکان خوردن مناره های بنای منارجنبان به چه صورت است؟ آیا خود مناره ها به صورت طبیعی تکان می خورند یا شخصی در تکان دادن آن ها نقش دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که داخل بنای منارجنبان شخصی قرار دارد که وظیفه تکان دادن مناره ها را داشته و جنباننده نام دارد و هیچکس به غیر از فرد جنباننده اجازه ورود به داخل ساختمان را ندارد.

امکانات رفاهی منارجنبان اصفهان

هر جاذبه ای که در هر شهری قرار داشته باشد، معمولا امکانات رفاهی متعددی برای آن ها در نظر گرفته می شوند تا گردشگران و بازدیدکنندگان بتوانند از گردش و بازدید خود نهایت لذت را ببرند. منارجنبان اصفهان که یکی از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می رود و هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی به بازدید از آن اقدام می کنند، امکانات رفاهی مناسبی برای آن در نظر گرفته شده که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نیمکت برای استراحت
  • فضای سبز مناسب
  • بوفه خوراکی و انواع تنقلات
  • چای خانه
  • بخش فرهنگی
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان کجاست و مسیر دسترسی به آن

منارجنبان اصفهان که یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان محسوب می شود، در 6 کیلومتری جاده اصفهان-نجف آباد و در سمت راست جاده واقع شده است. برای دسترسی به منارجنبان می توانید از وسیله نقلیه شخصی و یا تاکسی استفاده کنید.

اگر با ماشین شخصی خود می خواهید به این منطقه بروید می بایست خود را خیابان آتشگاه برسانید. پس از آن که 6 کیلومتر مسیر را طی کردید به منارجنبان اصفهان خواهید رسید. علاوه بر منارجنبان در همان نزدیکی نیز، بنای تاریخی دیگری به نام آتشگاه وجود دارد که می توانید از آن هم دیدن کنید. این مجموعه دیدنی دارای پارکینگ بوده و نگران جای پارک برای خودروی خود نباشید.

آدرس منارجنبان: اصفهان، روستای کارلادان در غرب شهرستان اصفهان، راه نجف آباد

جاهای دیدنی اطراف منارجنبان اصفهان

شهر زیبای اصفهان مملو از جاذبه های دیدنی و بناهای تاریخی متعدد بوده، بدین صورت که به هر سو از این شهر پا بگذارید می توانید جاذبه ای گردشگری و یا بنایی تاریخی را مشاهده کنید و به بازدید از آن اقدام نمایید. گردشگران برای بازدید از هر بنای تاریخی و یا جاذبه ای گردشگری می توانید در یک روز از چند مورد بازدید کنید. چرا که برخی از آن ها نزدیک به یکدیگر قرار دارند و شما می توانید پس از بازدید از هر کدام به سراغ بازدید از بنا و یا جاذبه بعدی بروید. در ادامه این بخش می خواهیم با جاهای دیدنی اطراف منارجنبان اصفهان آشنا شویم.

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان از زیباترین و مشهورترین جاذبه های دیدنی اصفهان است که در فاصله نزدیکی از منارجنبان قرار داشته و گردشگران می توانند از این پل تاریخی و زیبا دیدن کنند. سی و سه پل با ابعاد 295 متر طول، 14 متر عرض و 33 دهانه بر روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. قدمت این پل تاریخی به دوران صفوی باز می گردد و در زمان سلطنت شاه عباس اول ساخته شده است. معماری این بنا به گونه ای است که پایه های پل داخل آب رودخانه زاینده رود قرار داشته و رطوبت آب باعث افزایش استحکام آن می شود. از بهترین زمان های بازدید از سی و سه پل اصفهان ساعات شب می باشد که نورپردازی بسیار زیبایی در پل وجود دارد و چهره بسیار زیبایی برای این جاذبه پدید می آورد.

آدرس سی و سه پل اصفهان: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ

فاصله منارجنبان تا سی و سه پل اصفهان: 9 کیلومتر

فاصله زمانی منارجنبان تا سی و سه پل اصفهان: 15 دقیقه

کاخ چهلستون

در شهر اصفهان باغ ها و کاخ های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها کاخ چهلستون اصفهان نام دارد و از زیباترین و مجلل ترین کاخ های به جا مانده از دوران حکومت صفویان می باشد. کاخ چهلستون در میان باغی سرسبز و زیبا واقع شده و برای وارد شدن به آن می توان از سه ورودی که برای آن در نظر گرفته شده استفاده کرد. مساحت کاخ به حدود 2.120 متر مربع می رسد و محلی که ساختمان کاخ در آن بنا شده حدود 1 متر بالاتر از سطح باغ می باشد. رو به روی بنای کاخ، یک استخر بزرگ و زیبا وجود دارد که تصویر کاخ درون آب استخر منعکس شده و جلوه بسیار زیبایی برای این کاخ با شکوه پدید آورده است. داخل باغ درختان بلند قامت و سرسبزی وجود دارند که تاثیر به سزایی در زیبایی این جاذبه دارند. تعداد 20 ستون در بخش ایوان این کاخ وجود داشته که بر اثر انعکاس آن ها 40 ستون قابل مشاهده می شوند که همین موضوع دلالت بر نام چهلستون این بنا دارد. کاخ چهلستون اصفهان در میدان امام حسین این شهر واقع شده و می توانید بازدید از آن را در کنار منارجنبان بگنجانید و از آن نیز دیدن کنید.

آدرس کاخ چهلستون اصفهان: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

فاصله کاخ چهلستون تا منارجنبان اصفهان: 1.02 کیلومتر

فاصله زمانی کاخ چهلستون تا منارجنبان: 20 دقیقه

ساعت بازدید و قیمت بلیط منارجنبان اصفهان

ساعت کاری این مجموعه در نیمه اول سال از 9 صبح الی 18 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 16:30 بعد از ظهر بوده و بازدیدکنندگان می توانند در این ساعات از این مجموعه دیدن کنند. برای دیدن لرزش مناره ها می توانید در ساعت های مشخصی مانند 10:30، 12، 15، 16:30 و 18:30 که مناره ها را به حرکت در می آورند مراجعه کنید. لازم به ذکر است که این مجموعه در ایام تعطیل مانند تاسوعا و عاشورای ، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل بوده و امکان بازدید از آن وجود ندارد. هزینه بلیط بازدید از مجموعه منارجنبان اصفهان، در سال 1399 برای گردشگران داخلی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان بوده است.

ساعت تکان خوردن منارجنبان

اگر می خواهید تکان خوردن مناره های این بنا را مشاهده کنید، باید بدانید که این مناره ها توسط جنباننده در ساعت های خاصی از روز تکان خورده می شوند و بهتر است ساعت تکان خوردن منارجنبان را در نظر بگیرید و در آن ساعت در محل حضور پیدا کنید و تکان خوردن آن ها را از نزدیک مشاهده کنید. زیرا تماشای آن ها از نزدیک حس و حال دیگری داشته و تا زمانی که تکان خوردن بنا را از نزدیک مشاهده نکنید باورتان نمی شود که یک بنا می تواند تکان بخورد. مناره های بنا همه روزه در ساعات خاصی از روز تکان می خورند. ساعت تکان خوردن مناره ها به شرح زیر می باشند:

  • 10:30 صبح
  • 12 ظهر
  • 15 بعد از ظهر
  • 16:30 بعد از ظهر
  • 18:30 عصر

ساعت کاری منارجنبان اصفهان: نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 18 عصر و نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 16 بعد از ظهر

شماره تماس منارجنبان اصفهان: 37716166-013

منارجنبان اصفهان

دلیل خراب شدن منارجنبان اصفهان

منارجنبان به دلیل تکان خوردن مناره های آن شهرت پیدا کرده و گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می کند. از همین رو برای چندین مرتبه مناره های بنا را به تکان در می آوردند. همین موضوع سبب شده بود خرابی هایی در این بنا به وجود بیاید. سپس تصمیم گرفته شد که برای مدت زمانی مشخص، حرکت منارجنبان را متوقف سازند. بر اثر تخریب هایی که در این بنا به وجود آمده اند، در سال های اخیر آن را مورد بازسازی و مرمت قرار داده اند. همچنین محققان بر این عقیده هستند که ابتدا مقبره عمو عبدالله در محل ایوان قرار داشته و در گذر زمان قسمت های دیگر به بنا اضافه شده اند. لذا این بنا پتانسیل تکان خوردن و لرزش نداشته و همین موضوع باعث شده احتمال تخریب و آسیب رسیدن به آن بالا رود. در سال های اخیر سازمان میراث فرهنگی اصفهان جهت حفظ بنای منارجنبان، ساعت های مشخصی را برای تکان دادن بنا تعیین کرد و هیچ بازدیدکننده ای اجازه ورود به بنا را ندارد.

ساعت بازدید و قیمت بلیط منارجنبان اصفهان

ساعت کاری این مجموعه از 9 صبح الی 18 عصر بوده و بازدیدکنندگان می توانند در این ساعات از این مجموعه دیدن کنند. برای دیدن لرزش مناره ها می توانید در ساعت های مشخصی مانند 10:30، 12، 15، 16:30 و 18:30 که مناره ها را به حرکت در می آورند مراجعه کنید. لازم به ذکر است که این مجموعه در ایام تعطیل مانند تاسوعا و عاشورای، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل بوده و امکان بازدید از آن وجود ندارد. هزینه بلیط بازدید از مجموعه منارجنبان اصفهان، در سال 1399، 5000 تومان بوده است.

منارجنبان اصفهان

سوالات متداول

منارجنبان اصفهان کجاست؟

منارجنبان اصفهان در شهر اصفهان و در کیلومتر 6 جاده اصفهان – نجف آباد واقع شده است.

علت لرزش مناره های منارجنبان چیست؟

منارجنبان اصفهان به گونه ای طراحی شده که می توان یکی از مناره ها را تکان داد و مناره دیگر بر اثر تکان خوردن مناره اول، به لرزش در می آید.

ساعت بازدید از منارجنبان اصفهان چه زمانی است؟

ساعت بازدید از منارجنبان اصفهان در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 18 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 16:30 بعد از ظهر می باشد. ساعت تکان خوردن مناره ها توسط جنباننده در ساعت های 10:30 صبح، 12 ظهر، 13:30 بعد از ظهر، 15 بعد از ظهر، 16:30 بعد از ظهر و 18:30 عصر می باشد.

معماری منارجنبان به چه سبکی است؟

آجرهایی با ضریب ارتجاعی بالا در بخش های مختلف این بنا به کار رفته و قوانین فیزیک برای جنبیدن آن به کار رفته و به خوبی می تواند قوانین را آشکار سازد. همچنین سبک معماری دوره ایلخانیان در آن به کار رفته است.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، روستای کارلادان در غرب شهرستان اصفهان، راه نجف آباد

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18

یک‌شنبه

9 الی 18

دو‌شنبه

9 الی 18

سه‌شنبه

9 الی 18

چهار‌شنبه

9 الی 18

پنج‌شنبه

9 الی 18

جمعه

9 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه