مسجد جامع ابهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق استان زنجان که می توانید برای سفر به آن اقدام کنید، شهرستان ابهر می باشد. این منطقه به دلیل دارا بودن آب و هوایی مناسب و هم چنین وجود جاذبه های مختلف درون خود توانسته عده زیادی را جذب نماید. یکی از این دیدنی ها که در زمره آثار تاریخی شهر می باشد، مسجد جامع ابهر بوده که به دلیل قدمت خود عده زیادی را جذب کرده است. در این مقاله به سراغ معرفی این جاذبه رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مسجد جامع ابهر کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به مسجد جامع ابهر می توانید ابتدا خود را به میدان امام خمینی برسانید و سپس در جهت شمال میدان به سمت خیابان مطهری  برانید. بعد از ورودی به خیابان مطهری آن را ادامه داده و با رسیدن به هایپر مارکت الماس به طرف چپ و خیابان طالقانی بپیچید. این خیابان را ادامه دهید و با رسیدن به کوچه مسجد جامع وارد آن شوید. با ادامه دادن این کوچه می توانید در نهایت به مقصدتان که در سمت راست شما واقع شده برسید.

مسافت مسیر گفته شده تقریبا 300 متر بوده و در حدود یک دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود. هم چنین می توانید از لوکیشن زیر برای پیدا کردن مسیر خود استفاده کنید. بدین منظور بهتر است ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نموده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس مسجد جامع ابهر: زنجان، شهرستان ابهر، خیابان طالقانی، کوچه مسجد جامع

درباره مسجد جامع ابهر

ابهر شهری مهم در استان زنجان می باشد که توانسته جاذبه های مختلفی را در خود جای دهد. یکی از جاذبه های گردشگری ابهر به نام مسجد جامع آن می باشد که از آثار تاریخی شهر به شمار می رود. قدمت بنای این مسجد به سال 90 هجری بر می گردد و در ابتدا به دستور فردی به نام محمد ابن ابوبکر ساخته شد. این سازه دارای دو درب می باشد که در بخش های شرقی و غربی مسجد قرار گرفته اند.

بر اساس آن چه در کتاب مرات البلدان در جلد چهارم و صفحه 96 آمده: “این مسجد صحنی داشته که عرض آن هشت زرع و طولش به دوازده زرع می رسید. شبستان های مسجد در قسمت های مشرق و مغرب ایوان قرار دارند و تاریخ سازه به همراه بانی آن نیز بر روی سنگی مرمرین مکتوب شده که البته به دلیل تعمیر یکی از امرای صفویه این موارد دیگر محو شده است.”

این مسجد برای تامین آب خود از یک آبراه زیر زمینی استفاده میک دره که در فاصله 3 فرسخی آب از طریق آن به مسجد آورده می شد و سپس به حوض درون مسجد نیز ریخته می شد تا در نهایت به بخش های دیگر در خارج از سازه منتقل شود. اگر به ابهر سفر کردید بهتر است تماشای مسجد جامع آن را از دست ندهید. این بنای تاریخی می تواند تجربه ای متفاوت برایتان باشد.

مدت زمان بازدید از مسجد جامع ابهر

اگر تمایل دارید از این مسجد دیدن نمایید بهتر است بدانید که شما می توانید در کمتر از یک ساعت این جاذبه را تماشا کرده و هم چنین ورود به آن و تماشای این اثر تاریخی رایگان می باشد. به طور کلی بهتر است در زمان مراجعه به جاذبه های گردشگری هر منطقه ای ابتدا هزینه ورودی و هم چنین مدت زمان بازدید از آن جاذبه را بدانید و سپس برای بازدید از آن اقدام نمایید.

مسجد جامع ابهر

تاریخچه مسجد جامع ابهر

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم این مسجد در سال 90 هجری ساخته شد. در آن سال یک مبلغی را برای حاکم ابهر می فرستند و به او دستور می دهند تا با آن مبلغ یک مسجد در این شهر بنا کند. این مبلغ برای ساخت مسجد کافی بود و سرانجام مسجد ساخته شد. جالب است بدانید دلیل ساخت این مسجد این است که مسلمانان بعد از فتح کردن ابهر در همان سال 90 هجری به منظور ترویج دین اسلام و هم چنین پایان دادن به آتش پرستی این بنا را ساخته اند. مسجد مذکور تا زمان ناصرالدین شاه با مرمت های مختلف پا بر جا ماند و نمازگذاری در آن انجام می گرفت.

مسجد کمی بعد به دلیل عدم پیگیری کمی تخریب شد و دوبار بازسازی بر روی آن انجام گرفت. درباره تامین آب مسجد و نحوه عبور آب از آبراه تا حوض گفته شد و باید به این مورد نیز اشاره کرد که هم اکنون به دلیل گسترش شهر و توسعه آن، این آبراه تخریب شد و از چندی پیش آب مسجد دیگر قطع شد و به همین دلیل در حال حاضر از آب لوله کشی استفاده می شود. این مسجد در حال حاضر نیازمند توجه ویژه برای بازسازی و مرمت دارد چرا که یک اثر تاریخی مهم به شمار می ورد و امکان دارد برای آیندگان دیگر وجود نداشته باشد.

معماری مسجد جامع ابهر

این مسجد تاریخی دارای بخش های مختلف با معماری مخصوص به خود می باشد. اگر چه بسیار تاریخی بوده و به زمان ورود اسلام به ایران بر می گردد اما بهتر است با قسمت های مختلف آن آشنا باشید تا در بازدید تجربه بهتری را برای خود رقم بزنید. وضعیت این مسجد تا سال 1340 بدین گونه بود که شما با ورود به آن و بعد از عبور از دالان ورودی، به محوطه مجموعه می رسیدید. در قسمت شمالی محوطه بخش شبستان بود که از آجر ساخته شده بود و درب های مشبک چوبی نیز در جلوی آن قرار داشت و نحوه باز شدن بدین گونه بود که باید به سمت بالا کشیده می شد.

شبستان گفته شده به دلیل پوسیدن تیر های چوبی آن که در اثر رطوبت بود، چندی بعد به طور کامل تخریب و سالن مسجد امروزی به جای آن تاسیس شد. شبستان دیگر که به مسجد حج نوروز علی شناخته میشد، در طی این همه سال پوسیده شد و سرانجام در سال های اخیر آن را خراب کردند و محل آن بخشی از محوطه مسجد شد. گفته شده که بر طبق اسناد معتبر این مسجد در ابتدا در قسمت جنوبی محوطه قرار داشته اما با گذشت زمان سازه اولیه مسجد جامع ابهر تخریب شده و در بازسازی جدید مسجد که در سال 1366 انجام گرفت، حتی دیوار های داخلی و محراب آن نیز از بین رفت.

لازم به ذکر است که در بخش غربی محوطه یک سالن به واسطه مردم تاسیس شده بود که چندی بعد در سال 1354 به دلیل آتش سوزی که اتفاق افتاد از بین رفت و حتی دیگر بازسازی هم نگشت. از آن جا که این سازه تاریخی قدمت بالایی دارد بهتر است برای مرمت و بازسازی آن اقدامی صورت گیرد.

بهترین زمان بازدید از مسجد تاریخی ابهر

اگر تمایل دارید برای تماشای جاذبه های این شهر همانند منطقه شکار ممنوع خراسانلو یا همین مسجد جامع اقدام کنید بهتر است زمانی را برگزینید که بتوانید در یک آب و هوای مناسب تجربه خوبی داشته باشید. بهترین زمانی که می توانید به ابهر برای این منظور بروید، فصل تابستان می باشد که مناظر در بهترین و زیباترین حالت هستند و هم چنین هوای خنک تابستان نیز روحتان را نوازش خواهد کرد. البته باید عنوان کرد که پاییز یا بهار هم اوقات خوبی برای شما خواهند بود اگر بخواهید تنها به تماشای جاذبه های درون شهر و یا آثار تاریخی بروید. لازم به ذکر است که فصل پاییز به دلیل مراجعه کمتر مسافران می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

راهنما سایت

آدرس

زنجان، شهرستان ابهر، خیابان طالقانی، کوچه مسجد جامع

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه