سینما نفت آبادان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

سینما نفت آبادان از قدیمی ترین و تاریخی ترین سینماهای ایران بوده که در شهر آبادان قرار داشته و امروزه از دیدنی های آبادان به حساب می آید. آبادان شهری تاریخی در جنوب ایران است که علاوه بر دیدنی های طبیعی متنوع، به دلیل قدمت زیادی که پشت گذاشته، انواع دیدنی های تاریخی نیز در آن جای گرفته اند. همچنین اثرات زیادی از جنگ های تحمیلی نیز همچنان در بخش های مختلفی از این شهر قابل مشاهده هستند. سینمایی که امروزه با نام سینما نفت آبادان شناخته می شود، در ابتدا با نام سینما تاج آغاز به کار نمود. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با این سینمای تاریخی که در شهر آبادان قرار گرفته، بیشتر آشنا شویم.

سینما نفت آبادان کجاست و مسیر دسترسی

سینما نفت آبادان از قدیمی ترین سینماهای ایران در شهر آبادان بوده که توسط انگلیسی ها در محله بوارده جنوبی که در جنوب شهر آبادان قرار دارد، ساخته شد. این محله از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده و در آن زمان کارکنان ایرانی و هندی پالایشگاه نفت آبادان که از کارکنان رده پایین این مجموعه به حساب می آمدند، در این محله زندگی می کردند.

این سینما در فاصله 1 کیلومتری از رودخانه اروند قرار داشته و می توانید علاوه بر سینما، از طبیعت اطراف این رودخانه نیز لذت ببرید. اگر قصد داشته باشید با استفاده از خودروی شخصی خود را به سینما نفت برسانید، بایستی ابتدا خود را به بلوار دهداری رسانده و به سمت میدان انقلاب حرکت کنید و پس از دور زدن میدان وارد بلوار معلم شده و به سمت سینما حرکت کنید.

شماره تماس سینما نفت آبادان: 0615329810

آدرس سینما نفت آبادان: استان خوزستان، آبادان، محله بوارده جنوبی

سینما نفت آبادان

آشنایی با سینما نفت آبادان

سینماهای تاریخی و قدیمی زیادی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که برخی از آن ها کاربری خود را از دست داده اند و برخی دیگر نیز مانند سینما نفت آبادان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. آبادان از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای جنوبی ایران است که جنگ تحمیلی ایران و عراق را تحمل کرده و از شهرهای جنگ زده جنوبی به حساب می آید. شاید جالب باشد بدانید بیشترین تعداد سینما های ایران بعد از تهران، در شهر آبادان وجود داشته و به همین علت آبادان را با لقب شهر سینماها می شناختند.

در واقع تهران و آبادان بر سر تعداد سینماها با یکدیگر رقابت داشتند. همچنین اهالی این شهر علاقه زیادی به سینما داشته و اغلب اوقات فراغت خود را به سراغ سینماها می روند. سینمای نفت یکی از یادگاری های انگلیسی ها از دوران گذشته در ایران است که ساخت بنای آن از زمان پیش از جنگ جهانی دوم و هم زمان با دوره پهلوی اول آغاز گردید و در نهایت در سال 1323 با نام سینما تاج آبادان افتتاح گردید و فعالیت خود را آغاز نمود. همچنین دارای گنجایشی برابر با 1.178 نفربود. از دیگر یادگاری های انگلیسی ها در شهر آبادان می توان به بیمارستان ها، خانه های باشکوه، باشگاه ها و بسیاری بنای رفاهی دیگر اشاره نمود که همچنان باقی مانده اند.

تاریخچه سینما نفت آبادان

قدمت این سینمای تاریخی همانند پالایشگاه های نفت آبادان بوده و از قدیمی ترین سینماهای آبادان محسوب می شود. جالب است بدانید اغلب افرادی که در پالایشگاه نفت آبادان در رده های بالا مشغول به کار بودند، انگلیسی بودند و کارکنان دره های پایین تر نیز ایرانی و هندی بودند. منطقه ای در آبادان به نام ابو ابراهیم وجود داشت که انگلیسی ها آن را به صورت “بریم” بیان می کردند و در آن منطقه اقامت داشتند. پس از آن که عملیات عمرانی و ساخت و سازهای آن ها نظیر پالایشگاه به پایان رسید و مرحله بهره برداری از آن آغاز گردید، ساخت یک سینمای بزرگ و با شکوه را در سر می پروراندند و این فکر را پس از مدت کوتاهی عملی کردند.

این سینما که به صورت کلی ساخت دست انگلیسی ها می باشد، آجرهای نسوز و قرمز رنگ آن را که در نمای بیرونی و ظاهری آن قابل مشاهده است نیز از انگلستان وارد شدند. این سینما در سال 1323 هجری شمسی با نام سینما تاج آبادان فعالیت خود را آغاز کرد و به یکی از بهترین سینماهای آبادان تبدیل گردید و از آن زمان تا کنون، جزء جاهای دیدنی آبادان به شمار می آید. نکته ای که در مورد سینما نفت وجود دارد این است که سینما نفت مخصوص کارکنان پالایشگاه نفت آبادان بوده و مردم عادی جامعه اجازه استفاده از این سینما را نداشتند.

در ابتدا که سینما نفت آبادان به تازگی افتتاح شده بود، اکثر فیلم هایی که بر روی پرده آن اکران می شدند، فیلم های زبان اصلی بودند و پس از مدتی که از ساخت سینما گذشت، فیلم فارسی به صورت هفته ای 1 بار در این سینما اکران می شد. این سینما تنها محلی برای نمایش فیلم نبوده و برنامه های دیگری همچون کنسرت ها، نمایش ها و جنگ های شادی نیز در آن برگزار می شدند و تنها افراد عالی رتبه و کارکنان شرکت نفت اجازه استفاده از این برنامه ها را داشتند. سینما نفت با شماره ثبت 7042 و در تاریخ 10 دی ماه سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سینما نفت آبادان

معماری بنای سینما نفت آبادان

همانطور که پیش تر اشاره شد، سینما نفت آبادان توسط انگلیسی ها ساخته شده و به یکی از بهترین سینماهای آبادان تبدیل گردید. برای ساخت این سینما از یک معمار اسکاتلندی به نام جیمز مالیسن ویلسن استفاده کردند و وی نیز برای ساخت و طراحی سینما نفت از سبک آرت دکو استفاده نمود. آجرهای قرمز رنگ و نسوزی که برای نمای بیرونی این سینما به کار برده شده بودند و ظاهری خاص و زیبا را برای سینما نفت به وجود آورده بودند، از انگلستان وارد شده بود و با نام آجر لندنی شناخته می شدند.

این سینما همچنان در پا بر جا در جای خود باقی مانده و به عنوان یکی از تاریخی ترین و مهمترین جاذبه های دیدنی آبادان به شمار می آید. با توجه به ظاهر بیرونی سینما، برخی بر این عقیده هستند که ظاهر بیرونی سینما بر اساس شکل کلاه ملکه انگلستان ساخته شده است. جاذبه های تاریخی زیادی همانند موزه آبادان، در آبادان وجود دارند که هر یک از آن ها متعلق به دوره های مختلفی از تاریخ ایران بوده که تا به امروز در این شهر باقی مانده اند.

سینما نفت آبادان

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، آبادان، محله بوارده جنوبی

شماره تماس
هزینه بازدید

۳۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 22

یک‌شنبه

10 الی 22

دو‌شنبه

10 الی 22

سه‌شنبه

10 الی 22

چهار‌شنبه

10 الی 22

پنج‌شنبه

10 الی 22

جمعه

10 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه