جاهای دیدنی آبادان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

21 مرداد

سینما نفت آبادان

سینما نفت آبادان از قدیمی ترین و تاریخی ترین سینماهای ایران بوده که در شهر آبادان قرار داشته و امروزه از دیدنی های آبادان به حساب می آید. آبادان شهری تاریخی در جنوب ایران است که علاوه بر […]

12 تیر

موزه آبادان

یکی از مهم ترین شهر های جنوبی کشور که در استان خوزستان واقع شده، آبادان می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی توانسته مسافرانی را که قصد سفر به جنوب کشور […]

6 خرداد

مسجد رنگونی ها

یکی از مهم ترین شهر های جنوبی کشور که می توانید برای سفر به آن اقدام کنید و از دیدنی های آن لذت ببرید، ابادان می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی […]

28 اردیبهشت

کلیسای سورت گاراپت

یکی از مهم ترین و جذاب ترین شهر های جنوبی کشور که در قسمت جنوب غربی واقع شده، آبادان می باشد. این شهر توانسته با دارا بودن جاذبه های گردشگری مختلف توجه عده زیادی از افراد را به […]

6 اردیبهشت

بهترین رستوران های آبادان

آبادان شهری است که جدا از جاهای دیدنی و تاریخی و مراکز طبیعت گردی، منطقه فوق العاده ای برای رستوران گردی است و رستوران های فوق العاده ای با غذا های ایرانی، دریایی و جنوبی دارد. بی شک […]

1 اردیبهشت

مراکز خرید آبادان

مراکز خرید آبادان از بهترین و پرهیاهوترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در شهر آبادان می باشند که گردشگران در میان بازدید از انواع دیدنی های مختلفی که در این شهر وجود دارند، از بازارها و مراکز خرید […]

یکی از مهم ترین شهر های استان خوزستان که توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید، آبادان می باشد. این شهر دارای مناظر طبیعی متعدد و هم چنین مناطق تاریخی می باشد و به همین دلیل می تواند یکی از نقاط مهم به عنوان مقصد سفر شما باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی آبادان بپردازیم تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

موزه بنزین خانه آبادان

یکی از نقاطی که می توانید به آن مراجعه کنید و به عنوان یک جای دیدنی در آبادان به شمار می رود، موزه بنزین یا موزه نفت می باشد. در این موزه می توانید مجموعه ای از اشیای مرتبط با صنعت نفت را بیابید که می تواند در نوع خود تجربه ای متفاوت برایتان باشد. در ساختمان اصلی این موزه می توانید اسناد مربوط به مپ بنزین را بیابید و در کنار آن از دیگر مدارک و اشیا نیز دیدن کنید. شاید این موزه برای برخی از افراد جذب کننده نباشد ولی عده زیادی هستند که دیدن این چنین مکان هایی می تواند بسیار جذاب باشد.

در بخش های مختلف موزه بنزین خانه آبادان می توانید دیگر تجهیزات را نیز مشاهده نمایید. از جمله بخش های این موزه می توان به تانکر های سوخت، تصاویر کارگران، فروشگاه محصولات فرهنگی، انواع دستگاه های پمپ و… اشاره نمود که با مراجعه به آن ها می توانید اطلاعات کافی در این باره را به دست آورید. قدمت این پمپ بنزین به سال 1306 بر می گردد و با توجه به آن تصمیم گرفته شد تا با ساخت این موزه از این مجموعه نگه داری شود. شما می توانید در سفرتان به آبادان برای مراجعه به موزه نفت اقدام کرده و تجربه ای منحصر به فرد داشته باشید.

آدرس موزه بنزین خانه آبادان: خوزستان، آبادان، خیابان منتظری

ساعت بازدید از موزه بنزین خانه آبادان: همه روزه به جز تعطیلات از ساعت 9 تا 12 و 18 تا 22

شماره تماس موزه بنزین خانه آبادان: 53221711-061

موزه بنزین خانه آبادانمسجد رنگونی ها

یکی از مکان های دیدنی و تاریخی آبادان که بهتر است تماشای آن را در سفرتان به این منطقه از دست ندهید، مسجد رنگونی ها می باشد. این مسجد به دلیل نوع معماری و دلیل احداث آن در بین مردم بومی این شهر نیز بسیار معروف معروف می باشد وعده زیادی از گردشگران در سفر به این نقطه ای ایران معمولا تمایل به تماشای این مسجد را دارند. این مسجد در سال 1299 خورشیدید ساخته شد و معماری به کار رفته در آن به سبک معماری شبه قاره هند می باشد.

گچ بری های به کار رفته در این مسجد بسیار زیبا و برجسته بوده و به همین دلیل توجه عده زیادی را به خود جذب می کنند. فاصله این مسجد با اروند رود کم بوده و نمای آن در کنار محیط داخلی آن برگررفته از یک معماری زیبا می باشد که در نگاه اول به یاد هندوستان خواهید افتاد. دلیل ساخت این مسجد مهاجرت تعداد زیادی از افراد از نقاط مختلف دنیا و به خصوص هند به آبادان برای کار در پالایشگاه بود.

به همین دلیل نیز نام رنگون پالایشگاه بر روی این مسجد نیز گذاشته شد تا مسلمانان مهاجر بتوانند دسترسی آسانی به مسجد داشته باشند. دلیل حال و هوای هندی این مسجد به معماران هندی آن بر می گردد که مسجد رنگونی ها را مطابق با با معماری سازه های خود تاسیس کردند. اگر به این مسجد مراجعه کردید بهتر است قسمت محراب آن را از دست ندهید چرا که نقش های اسلیمی با طرح های برجسته به کار رفته در آن بسیار زیباست و گویی نمایی از بهست را خواهید دید.

بسیاری از گردشگران آبادان را برای دیدن این مسجد انتخاب می کنند و در سفر به خوزستان برای تماشای مسجد تاریخی رنگونی ها اقدام می کنند. شما نیز بهتر است در صورت سفر به این شهر حتما سری به مسجد رنگونی ها بزنید و این جاذبه تاریخی را از دست ندهید. لازم به ذکر است مسجد رنگونی ها در سال 1378 در لیست آثار ملی با شماره 2289 به ثبت رسید.

مسیر دسترسی مسجد رنگونی ها

برای رسیدن به مسجد رنگونی های آبادان بهتر است ابتدا خود را به خیابان منتظری برسانید و سپس در جهت جنوب غربی آن ادامه دهید. کمی بعد با رسیدن به میدان به طرف اولین خروجی رفته و به طرف راست بپیچید و وارد خیابان منتهی به مسجد شوید. مسافت این مسیر از نزدیکی میدان تا مقصد تقریبا 300 متر بوده و در حدود 1 دقیقه نیز در راه خواهید بود. این مسجد در نزدیکی اروند رود و تقریبا در کنار مجموعه ورزشی نفت قرار دارد. اگر تمایل داشتید مسیرتان را به نقشه پیگیری کنید بهتر است از لوکیشن زیر استفاده نمایید.

مدت زمان بازدید از مسجد رنگونی ها: یک تا دو ساعت

مسجد رنگونی هابازار مرکزی آبادان

از دیگر محل های تاریخی و دیدنی های آبادان که افراد می توانند برای استفاده و تماشای آن اقدام نمایند، بازار مرکزی آبادان می باشد. این بازار به دلیل دارا بودن اجناس متنوع و قیمت مناسب توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. در طول زمان ساخت آن این بازار قادر به جذب افراد زیادی بود و هنوز هم افراد زیادی برای خرید و استفاده از آن اقدام می کنند. شما نیز می توانید برای خرید اجناس با مقرون به صرفه در سفر خود به این بازار بروید و هر چه نیاز داشتید تهیه نمایید.

این بازار که از بهترین مراکز خرید آبادان به شمار می آید، دو طبقه بوده و مقاصد مهم در آبادان به شمار می رود. به دلیل تنوع بالای کالاها مسافران می توانند در یک مدت کم آن چه می خواهند را بیابند. از اجناس درون این بازار می توان به پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، محصولات و کالا های ورزشی، اکسسوری و… اشاره کرد. این بازار را می توانید در سفرتان به آبادان استفاده نمایید و آن چه نیاز داشتید را تهیه کنید.

آدرس بازار مرکزی آبادان: خوزستان، آبادان، بلوار خلیج فارس، رو به روی بازار ماهی فروش ها

ساعت بازدید در نیمه اول سال: از ساعت 8 الی 23

کلیسای گاراپت

از دیگر سازه های تاریخی این شهر که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، کلیسای سورت گاراپت یا کلیسای ارامنه آبادان می باشد. این کلیسا در دوران پهلوی و به سال 1336 خورشیدی احداث شده و در سال 1382 با شماره 8352 به ثبت ملی رسید. این سازه که یکی از سه کلیسای آبادان می باشد به عنوان بزرگ ترین تالار برای تجمعات ارامنه مقیم این شهر به شمار می رفت. کلیسای سورت گاراپت آبادان دارای چهار در بوده که بر روی آن ها نقشی از یک صلیب برجسته حکاکی شده است.

این کلیسای معروف در آبادان در کنار یک مسجد قرار گرفته که می تواند برای اهل ایمان یک نماد جالب از دو دین در کنار هم باشد. اگر تمایل داشتید برای مراجعه به این کلیسا اقدام کنید بهتر است بدانید که نمی توانید به درون کلیسا وارد شوید و تنها می توانید از نمای بیرونی آن دیدن کنید و یا تصویر برداری نمایید. لازم به ذکر است کلیسای سورت گاراپت آبادان هم اکنون به دلیل تعداد بسیار کم مسیحیان در این شهر دیگر کاربرد گذشته را ندارد و مراسمی در آن برگزار نمی شود.

آدرس کلیسای گاراپت: خوزستان، آبادان، ابتدای خیابان زند، کنار مجسد بهبهانی ها

کلیسای گاراپتپل کابلی امام رضا

از دیگر دیدنی های آبادان که به عنوان یکی از بهترین معماری های این شهر شناخته می شود، پل کابلی امام رضا می باشد. این پل به دلیل ساخته شدن بر روی خشکی ساخته شده و می تواند دو طرف رودخانه را به هم متصل نماید. شما می توانید هر زمان که تمایل داشتید از این پل استفاده کنید ولی بهترین زمان استفاده از آن برای گردشگران شب هنگام می باشد که خورشید در آسمان نیست و دمای هوا کمی پایین تر می آید.

البته نمای پل کابلی امام رضا هم در روز و هم در شب دیدنی بوده و شما می توانید هر زمانی را که تمایل داشتید برای استفاده از آن انتخاب نمایید. طول این پل 225 متر بوده و با ارتفاع 26 متری از زمین در ورودی آبادان ساخته شده است. در زمان ساخت این پل بودجه بالغ بر پنج میلیارد تومان هزینه شد که مبلغ پایینی نیست. اگر با خودروی خودتان به این شهر رفته باشید می توانید با عبور از روی آن تمامی قسمت های پل را به آسانی تماشا نمایید.

آدرس پل کابلی: خوزستان، آبادان، بلوار طیب

سینما تاج یا سینما نفت

از دیگر سازه هایی که می توانید برای مشاهده آن اقدام کنید، سینما تاج یا سینما نفت آبادان می باشد. این سینما در سال 1323 آغاز به فعالیت نمود و در سال 1381 به ثبت ملی رسید. طراحی این سینما توسط فردی به نام مالیسن ویلسن انجام گرفت که یک معمار اسکاتلندی بود و ساخت آن را حسین هلاله به عهده گرفت. این سینما با نا تاج آغاز به کار کرد و بعد ها به نفت تغییر نام داد.

این سینما یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی آبادان می باشد و به واسطه انگلیسی ها ساخته شد. انگلیسی ها بعد از اتمام پروژه پالایشگاه شروع به ساخت امکانات و رفاهیات مختلفی هم چون باشگاه های قایقرانی، بیمارستان ها، زمین های گلف و… در کنار این سینما با آجر قرمز نسوز نمودند. بهتر است آگر به آبادان سفر کردید مراجعه به این سینما را از دست ندهید.

مسیر دسترسی سینما تاج

برای رسیدن به سینما تاج می توانید ابتدا خود را به فلکه سینما نفت برسانید و بعد به سمت بلوار معلم بروید. با ورود به بلوار می توانید ساختمان سینما نفت را تماشا کنید ولی برای ورود به آن باید مسیرتان را ادامه دهید و از کاشانی به سمت راست رفته تا دوباره و در طرف دیگر بلوار معلم قرار بگیرید. مسافت این مسیر 1.2 کیلومتر بوده و تنها 3 دقیقه در راه خواهید بود. با روشن کردن لوکیشن و اینترنت همراه گوشی خود می توانید این جاذبه را در اپلیکشین مپ جست و جو کرده و بعد با نقشه مسیرتان را دنبال نمایید.

شماره تماس سینما تاج آبادان: 53229810-061

سینما تاججزیره مینو

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آبادان که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، جزیره مینو می باشد. این جزیره به دلیل دارا بودن طبیعتی خوب می تواند لحظات شما را زیباتر نماید. جزیره مینو به خصوص در روز های ابری می تواند تجربه ای خوب برایتان باشد. ارتفاع این جزیره از سطح آب های آزاد 10 متر بوده و دارای پنج نهر می باشد. بیشتر این جزیره پوشیده شده از نخلستان های زیبا می باشد و به همین دلیل می توانید پرندگان مهاجر زیبایی را نیز در آن ها رویت کنید.

هم چنین حیواناتی نظیر گراز نیز در نیزار های جزیره زندگی می کنند. مینو یک شهر کوچک بوده که در این جزیره قرار گرفته و به عنوان بزرگ ترین آبادانی جزیره منو به شمار می رود. جمعیت شهر گفته شده 13000 نفر بوده و به عنوان یک نقطه تفریحی خوب در بین مردم آبادان شناخته می شود. اگر تایم کافی برای استفاده از این جزیره را داشتید بهتر است استفاده از آن را از دست ندهید و حتما سری به این جزیره زیبا بزنید.

آدرس جزیره مینو: خوزستان، آبادان، مینوشهر، جزیره مینو

موزه آبادان

یکی از موزه های تاریخی ایران که افراد می توانند در سفر به این شهر از آن دیدن نمایند، موزه آبادان می باشد که در سال 1338 ساخته و در سال 1340 به بهره برداری رسید. وسعت این موزه تقریبا 2000 متر مربع می باشد و به وسیله فردی به نام آرکادی هانیبال که یک جامعه شناس روس بود در کنار شرکت نفت ساخته شد. این موزه در طول زمان ساخت خود اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته که یکی از آن ها جنگ ایران و عراق بود.

در زمان جنگ اشیا و آثار درون این موزه به جای دیگری منتقل گشت تا از آن ها محافظت شود و عملا این ساختمان خالی شد. تقریبا بعد از 15 سال دوباره این موزه افتتاح شد و افراد توانستند دوباره به آن مراجعه نمایند. در این موزه می توانید بیش از 620 اثر تاریخی را تماشا کنید که از دوران باستان به یادگار مانده اند و در پی اکتشافات متعدد به دست آمده اند. بهتر است در سفر به این شهر سری هم به این موزه بزنید.

مسیر دسترسی به موزه آبادان

برای رسیدن به موزه آبادان می توانید ابتدا خود را به فلکه سینما نفت برسانید و سپس در جهت شمال آن حرکت کنید. کمی بعد از خروجی میدان خارج شده و به سمت راست بروید. دوباره به راست بپیچید و مسیرتان را تا رسیدن به مقصد که در طرف راست قرار دارد ادامه دهید. شما هم چنین می توانید برای رسیدن به این موزه از خیابان فردوسی نیز استفاده نمایید. بهتر است قبل از مراجعه به مقصدتان نقشه و لوکیشن آن را داشته باشید تا بتوانید به آسانی راهتان را بیابید.

آدرس موزه آبادان: خوزستان، آبادان، محله بوآرده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده نفت

موزه آباداناروندرود

یکی از مهم ترین مشخصه های موجود در شهر های جنوبی کشور، وجود رود پهناور اروندرود می باشد. این رود از جاذبه های گردشگری خوزستان به شمار می رود و از به هم پیوستن رود های دجله و فرات و کارون به وجود آمده است. طول این رود نزدیک به 200 کیلومتر بوده و عمق آن تا 18 متر می باشد. این رود در مرز بین ایران و عراق واقع شده و تعیین مرز دقیق آن موضوع اختلاف این دو کشور از دیرباز بوده است.

اروندرود در نهایت به خلیج فارس می ریزد و شما می توانید با مراجعه به بخش های مختلف آبادان آن را مشاهده نمایید. این رود توانسته از نظر اهمیت در جایگاه ویژه ای برای مردم این منطقه قرار بگیرد و گردشگران زیادی برای تماشای آن اقدام می کنند. این رود در برخی از نقاط شهر زیبایی خارق العاده ای دارد و مناسب برای کسانی است که تمایل به تصویر برداری از آن دارند.