روستای کریک یاسوج

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای کریک یاسوج یکی از زیباترین روستاهای غرب ایران است که به لحاظ سبک معماری و طبیعت، ماسوله جنوب لقب یافته است. شهرستان یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته شده و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی در آن وجود دارند که گردشگران با سفر به این شهر، می توانند گردشی لذت بخش را در میان دیدنی های یاسوج تجربه کنند. روستاهای مختلفی در انواع شهرهای ایران وجود دارند که به دلیل دور بودن از شهرها و آلودگی ها، از طبیعت بی نظیر و آب و هوایی دل انگیز برخوردارند. روستای کریک نیز یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین روستاهای جنوبی ایران است که طبیعت آن به مانند تکه ای بهشت می ماند؛ چرا که در منطقه ای کوهستانی قرار داشته و از آب و هوا و شرایط اقلیمی و جغرافیایی کوهستانی بهره می برد و گردشگرانی که به بازدید از این روستا می روند، می توانند از گردش در آن لذت ببرند. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با روستای کریک یاسوج که از زیباترین روستاها و جاذبه های گردشگری یاسوج به شمار می رود، آشنا شویم.

روستای کریک کجاست و مسیر دسترسی

روستای کریک یاسوج یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی منطقه جنوبی ایران است که در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داشته و از سبک معماری پلکانی بهره برده و جزء روستاهای ییلاقی به شمار می رود. اگر اهل طبیعت گردی هستید و از گردش در میان روستاها و طبیعت سرسبز آن ها لذت می برید، حتما میان گردش در جاهای دیدنی یاسوج، به سراغ این روستای زیبا و ییلاقی نیز بروید.

این روستا در فاصله 29 کیلومتری از شمال غربی یاسوج و 9.5 کیلومتری از جنوب غربی سی سخت قرار داشته و در صورتی که قصد سفر به روستای کریک یاسوج را دارید و به دنبال مسیر دسترسی به آن هستید، می توانید از دو مسیر برای دسترسی به روستا اقدام نمایید. در صورتی که مبدأ شما یاسوج است و می خواهید از این شهر مسیر دسترسی به کریک را آغاز نمایید، بایستی از مسیر جاده یاسوج – اصفهان استفاده نمایید که در طول این مسیر، جاده فرعی روستای کریک وجود دارد که بایستی وارد این جاده شده و به سمت روستا به مسیر خود ادامه دهید. مسیر دیگری هم وجود دارد و برای آن دسته از گردشگرانی است که از شهر سی سخت قصد سفر به این روستا را دارند که در این صورت باید وارد بلوار سردار شهید مهدی باکری یا جاده کریک شده که حدود 10 کیلومتر مسافت دارد و به راحتی شما را به روستای کریک یاسوج می رساند.

فاصله روستای کریک تا یاسوج: 29 کیلومتر

فاصله روستای کریک تا سی سخت: 9.5 کیلومتر

آدرس روستای کریک یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، روستای کریک یاسوج

روستای کریک یاسوج

آشنایی با روستای کریک یاسوج

ایران کشوری پهناور با انواع جاذبه های طبیعی در هر نقطه ای از خود می باشد که علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی زیادی به ایران سفر می کنند تا از انواع جاذبه های دیدنی ایران که در نقاط مختلفی از کشور جای گرفته اند، دیدن کنند. کهگیلویه و بویراحمد نیز از همان استان هایی محسوب می شود که به دلیل برخورداری از طبیعت چشم نواز و دل انگیز، از بهترین انواع جاذبه های گردشگری جنوب غربی ایران است که جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی در میان طبیعت آن وجود دارند. شهر یاسوج نیز از آن دسته شهرهایی است که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در دل طبیعت خود جای داده و به هر گوشه ای از این شهر قدم بگذارید، با انبوهی از انواع جاذبه های دیدنی فوق العاده ای مواجه خواهید شد که سرتا پای وجود شما را سرشار از شور شعف خواهند نمود.

اگر جزء طبیعت گردان باشید، قطعا به گردش در میان روستاهای زیبا با طبیعت دل انگیز هم علاقه دارید و زمانی که به شهری جدید سفر می کنید، روستاگردی را در برنامه گردشگری خود قرار خواهید داد. دهکده ای توریستی با طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی در میان این شهر وجود دارد که با نام روستای کریک یاسوج شناخته شده و از زیباترین روستاهای جنوبی ایران محسوب می گردد. روستای کریک جزء روستاهای مسکونی ایران بوده و به همین خاطر است که خانه های متعددی در میان طبیعت آن وجود دارند و برای ساخت آن ها از سبک معماری ماسوله استفاده شده است. شاید اگر کمی با شهر یاسوج آشنایی داشته باشید، زمانی که حرف از روستاها و مناطق ییلاقی آن به میان می آید، ناخودآگاه ذهن شما به سمت روستای زیبای کریک می رود؛ چرا که روستای کریک یاسوج از زیباترین و معروف ترین روستاهای شهر یاسوج تلقی می شود.

این روستا در میان دره ای بسیار زیبا و سرسبز جای گرفته که به عنوان منطقه ییلاقی سی سخت شناخته می شود و قرارگیری آن در کنار رشته کوه های دنا نیز بر محبوبیت و زیبایی آن افزوده و بسیاری از کوهنوردان برای صعود به قله دنا، این روستا را به عنوان مسیر صعود خود انتخاب می کنند. اگر شما هم جزء آن دسته از گردشگرانی هستید که با سفر به هر شهری، گردش در میان روستاهای خوش آب و هوا را در برنامه گردشگری خود قرار می دهید، در صورتی که به یاسوج سفر کردید، بازدید از روستای کریک یاسوج را فراموش نکنید. سفر به دهکده توریستی کریک می تواند یکی از بهترین تجربه های روستا گردی شما محسوب گردد. این روستا از بافت بسیار قدیمی برخوردار بوده و سبک معماری خانه های آن به صورت پلکانی بوده و همین موضوع توانسته اصلی ترین دلیل برای زیبایی و محبوبیت آن باشد.

زمانی که برای اولین بار به روستای کریک یاسوج سفر می کنید، احساس خواهید کرد به روستای ماسوله در شمال ایران سفر کرده اید. این دو روستا به لحاظ سبک معماری شباهت بسیار زیادی به یکدیگر داشته و به عنوان نقطه مشترکی میان طبیعت شمال و جنوب ایران محسوب می شود. انواع باغ های سرسبز و میوه فراوان و شالیزارهای برنج متعددی در میان طبیعت روستای کریک وجود دارند که هر کدام از آن ها بر زیبایی و لطافت طبیعت این روستا تأثیر به سزایی داشته اند و به همین خاطر است که این روستا به عنوان دهکده توریستی کریک شناخته می شود. این دهکده توریستی، علاوه بر زیبایی طبیعت، از آب و هوایی دل انگیز برخوردار بوده که سفر و گردش را برای توریست ها لذت بخش تر می کند.

رودخانه ای نسبتا پر آب و زیبا از میان طبیعت روستای کریک یاسوج عبور کرده که علاوه بر زیبایی، شادابی، طراوت و سرزندگی را برای طبیعت روستای کریک فراهم آورده است. قدم زدن و نشستن در کنار رودخانه کریک در میان طبیعت روستا، می تواند یکی از لذت بخش ترین کارهایی باشد که می توانید در طول سفر خود به این روستا انجام دهید. این روستا به دلیل برخورداری از طبیعت دل انگیز و چشمنواز، هر قدر که در میان طبیعت آن بمانید کم بوده و دوست دارید مدت زمان بیشتری را در میان طبیعت آن سپری نمایید. همچنین روستای کریک یاسوج به عنوان یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب شده که همین موضوع سبب حضور گردشگران و کوهنوردان زیادی در دل طبیعت کریک شده است.

اگر اهل طبیعت گردی در میان طبیعت یاسوج باشید، جاذبه ای دیدنی و تفریحی به نام پیست اسکی کاکان در این شهر وجود دارد که می توانید برای ورزش و گردش زمستانی خود به سراغ آن بروید.

مشخصات روستای کریک یاسوج

روستای کریک یاسوج که از زیباترین روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد در شهرستان یاسوج به شمار می رود، منطقه ای ییلاقی در میان منطقه حفاظت شده دنا بوده که به دلیل برخورداری از قدمت 2 هزار ساله، به عنوان قدیمی ترین روستاهای منطقه زاگرس شناخته می شود. این روستا روستایی تاریخی بوده که بیشترین دلیل شهرت آن، پیروی از سبک معماری روستای ماسوله بوده که در میان انواع دیدنی های یاسوج، به محبوبیت رسیده است.

تنها تفاوت روستای کریک و روستای ماسوله این است که کریک به اندازه ماسوله سرسبز نبوده، اما با وجود انواع باغ های میوه و زمین های شالی، سرسبزی خود را دارد و همین باعث شده از زیباترین جاذبه های طبیعی یاسوح تلقی گردد. این روستا در میان منطقه ای دره ای کنار منطقه دنا قرار داشته و با توجه به آن که در ارتفاع 700 متری از سطح دریا واقع شده، جزء مناطق ییلاقی یاسوج محسوب می شود. همانطور که پیش تر اشاره شد، انواع باغ های میوه متعددی در میان طبیعت این روستا وجود دارند که انواع درختان سیب، انگور و آلو در آن ها وجود دارند و در کنار آن ها نیز، شالیزارهای برنج هم قرار دارند که عطر و طراوت آن ها در میان طبیعت روستا پیچیده اند و به عنوان سوغات روستای کریک به شمار می روند.

روستای کریک یاسوج

پوشش محلی مردم روستای کریک یاسوج

مردمان روستای کریک یاسوج نیز همانند بسیاری دیگر از روستاهای ایران دارای ویژگی ها و سبک زندگی خاص خود بوده که می توان به لباس و پوشش محلی آن ها اشاره نمود. اهالی این روستا لباس های محلی رنگارنگ به تن داشته که بر زیبایی طبیعت روستا تأثیر به سزایی داشته و بانوان آن ها دامن های رنگارنگ و پر از چین و آقایان نیز شلوارهای گشاد با رویه های پشمی به تن می کنند. اما بسیاری از مردمان روستای کریک یاسوج، لباس های محلی را کنار گذاشته و اغب با لباس های معمولی خود در روستا می گردند و تنها برای مراسم های خاص، لباس های سنتی خود را استفاده می کنند.

زبان و گویش مردم کریک

روستای کریک جزء روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد بوده و از آنجایی که این استان از مناطق لرنشین ایران محسوب می شود، اهالی روستای کریک نیز به زبان و گویش لری صحبت می کنند. اما اهالی این روستا با دیگر شهرها و روستاهای ایران نیز وصلت داشته اند و به همین جهت، گویش های دیگری نیز به زبان و گویش آن ها افزوده شده است، اما همچنان زبان و گویش لری به عنوان اصلی ترین زبان مردم روستای کریک یاسوج شناخته می شود.

شغل مردم روستای کریک

همانطور که اشاره شد، طبیعت روستای کریک به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، از آب و هوا و خاک حاصلخیز برخوردار بوده و انواع باغ های میوه و زمین های کشاورزی در طبیعت روستا وجود دارند و همین موضوع سبب گردیده، شغل کشاورزی به عنوان اصلی ترین شغل مرمان این روستا به شمار رود. علاوه بر کشاورزی، مردم این روستا به شغل دامداری نیز مشغول هستند. بانوان این روستا به همراه همسران خود در امرار معاش و چرخه اقتصاد خانواده نیز نقش داشته و در انواع شغل هایی نظیر تهیه انواع لبنیات همچون شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر محلی، فرش بافی و گلیم بافی فعالیت می کنند. اگر به این روستا سفر کردید، از انواع محصولات ذکر شده، می توانید به عنوان سوغات کریک برای خود و عزیزانتان تهیه نمایید.

تاریخچه روستای کریک یاسوج

روستای کریک یاسوج از قدیمی ترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه زاگرس است که از قدمتی طولانی برخوردار بوده و در دوره هخامنشیان در حاشیه یکی از اصلی ترین مسیرها قرار داشته و این موضوع توانسته بر آبادانی و رونق یافتن روستا تأثیر به سزایی داشته باشد.

همچنین قرارگیری این روستا در این مسیر در تجارت و اقتصاد روستا تأثیرگذار بوده است. بر اساس تحقیقات گسترده ای که محققان در این روستا انجام داده اند، قدمت آن را مربوط به 2 هزار سال گذشته دانسته اند؛ درست زمانی که آریایی ها به فلات ایران کوچ نکرده بودند و زندگی یکجا نشینی در این منطقه رایج بود. اثراتی به جامانده از جاده معروف شاهی داریوش در 15 کیلومتری از روستای کریک وجود داشته که این جاده به عنوان شاهراه سلطنتی محسوب می شد و به خوبی می تواند قدمت طولانی مدت این روستا را به نمایش بگذارد.

روستای کریک یاسوج

جمعیت مردم روستای کریک یاسوج

روستای کریک یاسوج جزء روستاهای مسکونی شهرستان یاسوج بوده و بر اساس سرشماری که در سال 1385 در این روستا انجام پذیرفت، جمعیت مردمان روستای کریک 786 نفر و معادل 195 خانوار گزارش شد. ناگفته نماند، مردم این روستا مسلمان و شیعه 12 امامی هستند.

طبیعت دهکده توریستی کریک

روستای کریک یاسوج در میان طبیعتی ییلاقی و سرسبز قرار داشته و از بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است و خانه های آن به سبک معماری پلکانی بر روی شیب ساخته شده اند. دره ای که دهکده توریستی کریک را در میان خود جای داده، دره ای با طبیعت سرسبز و باصفاست که جزء منطقه سی سخت نیز به حساب می آید و همانطور که گفته شد، رودخانه کریک از میان طبیعت روستا عبور کرده و سبب طراوت و سرزندگی طبیعت روستا شده است.

درختان بلند قامت و انبوهی در اطراف رودخانه وجود دارند که حضور آن ها بر زیبایی این طبیعت تأثیر گذار بوده و قدم زدن در کنار رودخانه و میان درختان و استراحت در زیر سایه سار آن ها، حس و حال خوب و به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم خواهند زد. این رودخانه از ارتفاعات دنا سرچشمه گرفته و دارای آبی زلال و خنک بوده که چهره ای چشمنواز را برای طبیعت زیبای این روستا پدید می آورد. طبیعت این روستا، برخلاف بسیاری دیگر از مناطق ایران دارای آب و هوایی دل انگیز و خنک بوده و خبری از گرمای طاقت فرسا و سوزان شهرها در این روستا نبوده و همین باعث شده گردشگران زیادی، تابستان ها را برای سفر به این منطقه انتخاب نمایند.

سبک معماری خانه های روستای کریک یاسوج

روستای کریک یاسوج از قدیمی ترین و تاریخی ترین روستاهای شهرستان یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که به لحاظ شباهت به ماسوله به شهرت رسیده است. سبک معماری این روستا از سبک معماری پلکانی پیروی کرده و این خانه های روستایی به گونه ای ساخته شده اند که سقف هر خانه به عنوان حیاط خانه بالایی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب خانه های کریک، در نقطه مسکونی آن متمرکز شده اند.

نکته حائز اهمیت در مورد سبک معماری خانه های روستای کریک این است که با توجه به آن که سال های زیادی از قدمت این روستا سپری می شود، همواره توانسته سبک و بافت تاریخی و قدیمی خود را حفظ نماید. خانه های این روستا از مصالحی نظیر چوب و گل که از مصالح بومی محسوب می شوند، ساخته شده و از آنجایی که قدمت زیادی از آن ها می گذرد، برای جلوگیری از تخریب آن ها چندین مرتبه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته اند. اغلب خانه های این روستا به دست بومیان ساخته شده اند و سنگ های ریز و درشت را با دستان زحمت کش خود بر روی یک دیگر قرار داده اند و پی اصلی بنای خانه های خود را ساخته اند و با استفاده از تکه های کوچک و بزرگ چوب نیز بدنه خانه ها را ساخته اند.

دیوارهای خانه ها را به صورت گلی با ضخامت زیادی ساخته اند تا از ورود و خروج سرما و گرما به فضای داخلی خانه ها و محیط بیرون جلوگیری شود. اگر به این روستا سفر کردید و این امکان برایتان وجود داشت به سراغ یکی از خانه های روستایی بروید، می توانید از حس و حال قدیمی بودن و نوستالژی آن ها لذت ببرید. خانه های کریک به صورت کاهگلی ساخته شده اند و به خوبی توانسته اند با طبیعت اطراف خود آمیخته شوند.

سوغات روستای کریک

پیش تر اشاره شد که مردمان این روستا به شغل هایی نظیر کشاورزی و دامداری مشغول هستند و انواع محصولات لبنی تازه نظیر ماست، دوغ، کره پنیر، کشک و نان محلی را تهیه می کنند که از انواع سوغاتی های کریک به شمار می روند. گیاهی دارویی به نام گیاه ریواس در این طبیعت می روید که از آن نیز به عنوان سوغات روستای کریک یاد می شود. مردمان این روستا نیز همانند بسیاری دیگر از روستاهای ایران، انواع صنایع دستی نظیر قالی بافی، گلیم بافی، سبدبافی، جاجیم بافی و سوزن دوزی تهیه می کنند که گردشگران و مسافران نیز می توانند با تهیه آن ها، کمک به سزایی به اقتصاد روستا داشته باشند.

روستای کریک یاسوج

خطرات تهدید کننده بافت تاریخی کریک

روستای کریک یاسوج از روستاهای تاریخی و قدیمی استان کهگولیه و بویراحمد بوده که از بافت قدیمی و تاریخی برخوردار بوده و توانسته همواره تا کنون، بافت تاریخی خود را حفظ نماید. اما هر چند که بافت تاریخی روستا توسط عوامل مختلفی از جمله عوامل طبیعی مورد تهدید قرار گرفته و گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند، بهتر است در حفظ و نگهداری بافت تاریخی روستا کوشا باشند. فرسایش و تخریب طبیعی به عنوان مهمترین و بزرگترین خطری است که طبیعت این روستا را مورد تهدید قرار داده و همچنین قطع درختان نیز بر این موضوع افزوده شده که جزء عوامل تخریب کننده انسانی می باشد. اغلب افرادی که به این کار دست می زنند، جزء افراد غیر بومی روستای کریک بوده و علاوه بر ضربه زدن به طبیعت، دردسرهایی را برای اهالی روستا به وجود آورده اند.

تفریحات روستای کریک یاسوج

روستای کریک یاسوج از طبیعتی سرزنده و با طراوت بهره می برد و که این موضوع به عنوان اصلی ترین دلیل وجود حس و حال خوب و جذب گردشگران زیادی به سمت روستا تلقی می شود. تصور کنید به این روستا سفر کرده اید و به دنبال تفریحاتی هستید که می توانید در این روستا از انجام دادن آن ها لذت ببرید.

قدم زدن در طبیعت کریک

آب و هوای این روستا به خصوص در فصل های بهار و تابستان، بسیار دلنشین و مطلوب بوده که شما را به سمت پیاده روی و قدم زدن در طبیعت روستا سوق می دهد و صبح که از خواب بیدار می شوید، می توانید به دل طبیعت بزنید و با قدم زدن در میان طبیعت روستا، اکسیژن تازه را استشمام کنید و تمام حس و حال بد و منفی را از خود دور سازید. هنگامی که در حال قدم زدن در این منطقه ییلاقی و سرسبز هستید، دام هایی را در دل طبیعت خواهید دید که به همراه چوپان خود برای چرا به سراغ این طبیعت آمده اند و صحنه های دل انگیزی را پدید می آورند.

کوهنوردی

روستای کریک یاسوج به عنوان یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می گردد که بسیاری از کوهنوردان این منطقه را به عنوان مسیر صعود خود انتخاب می کنند. سالانه کوهنوردان زیادی از این منطقه به قله دنا صعود می کنند و علاوه بر لذت کوهنوردی، لذت گردش در طبیعت روستای کریک را تجربه خواهند کرد. اگر شما هم اهل کوهنوردی هستید، با همراه داشتن انواع تجهیزات کوهنوردی، به سراغ این منطقه بروید و کوهنوردی در منطقه کریک را تجربه کنید.

لذت قدم زدن در کنار رودخانه کریک

رودخانه کریک که از میان طبیعت این روستا عبور کرده، طراوت و سرزندگی را برای طبیعت کریک به ارمغان آورده است. از قدیم شنیده ایم که هر کجا آب هست، زندگی هست و مصداق قابل مشاهده جاذبه های گردشگری است. بدین صورت که گردشگران برای گردش و تفریح خود اغلب به سراغ جاذبه هایی نظیر آبشارها، رودخانه ها و چشمه ها می روند و از طراوت اطراف آن لذت خواهند برد. اگر به این روستا سفر کردید و صبح زود از خواب بیدار شدید و به قصد گردش به دل طبیعت کریک رفتید، برای پیاده روی به اطراف رودخانه مراجعه نمایید و از قدم زدن کنار رودخانه و شنیدن صدای آرامش بخش آن لذت ببرید. همچنین می توانید به همراه خانواده و دوستان خود در طبیعت اطراف رودخانه بنشینید و از لحظات باهم بودن لذت ببرید.

روستای کریک یاسوج

عکاسی از طبیعت زیبای دهکده کریک

طبیعت دهکده توریستی کریک به دلیل دوری از شهر و آلودگی ها، بسیار تمیز و پاک بوده و این امر سبب شده آسمانی آبی و طبیعتی سرسبز و زیبا در این روستا وجود داشته باشد. این طبیعت جزء مناطق ییلاقی به حساب آمده و به همین جهت می توان تصاویر بسیار زیبایی را در این طبیعت خلق نمود و همچنین لوکیشنی بسیار زیبا برای عکاسی به شمار می آید.

شرکت در مراسم های سنتی

در ایام خاصی از سال همانند عید نوروز و محرم ماه، مراسم هایی نظیر شاهنامه خوانی زیر آسمان شب و تعزیه خوانی برگزار خواهند شد که بسیاری از اهالی این روستا در آن ها شرکت می کنند. این مراسم ها در محلی کنار بقعه امامزاده عسگر برگزار می شود و اگر زمان سفر شما به دهکده توریستی کریک در این دو بازه زمانی باشد، می توانید شما هم در این مراسم ها شرکت نمایید.

تجربه شب مانی در طبیعت کریک

اگر تصمیم داشتید یک شب به اقامت در این طبیعت بپردازید، دو گزینه برای اقامت پیش روی شما قرار دارد که هر کدام از آن ها لذت خاص خود را داشته و می توانید یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب نمایید. یکی از گزینه ها اقامت در خانه های کاهگلی روستا بوده که با اقامت در آن ها می توانید زندگی روستایی را تجربه کنید و از آن لذت ببرید. گزینه هیجان انگیز دیگری که برای اقامت در دهکده توریستی کریک یاسوج وجود دارد، اقامت و شب مانی در دل طبیعت روستا است که می توانید علاوه بر لذت بردن از آب و هوای پاک و تمیز، از تماشای آسمان پر از ستاره لذت ببرید.

جاهای دیدنی روستای کریک یاسوج

روستای کریک که خود به عنوان یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی و روستاهای تاریخی شهرستان یاسوج شمرده می شود، انواع دیدنی های جذاب و تماشایی نیز در طبیعت روستا وجود دارند که جزء دیدنی های کریک محسوب می شوند. باغ های میوه سرسبزی در میان طبیعت این روستا وجود دارند که انواع درختان میوه در آن ها وجود داشته که شامل درختان سیب، انگور، هلو و آلو می شوند که هر کدام از آن ها به عنوان سوغات کریک نیز شناخته می شوند. یکی از جالب ترین دیدنی های کریک، استخر پرورش ماهی و چشمه های متعدد آن می باشد که این چشمه ها توانسته اند همانند رودخانه کریک، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نمایند.

چشمه های این روستا شامل چشمه زیر امامزاده و چشمه پشت آسیاب می شوند که هر یک از این چشمه ها بر زیبایی طبیعت روستا افزوده اند. روستای کریک یاسوج نیز همانند بسیاری دیگر از نقاط کشور دارای مکان های مذهبی بوده که می توان به امامزاده های آن اشاره نمود. امامزاده های این روستا شامل امامزاده اسحاق، امامزاده شاه نعمت الله، امامزاده عسگر و بقعه نیمه مخروبه امامزاده علی (ع) می شوند. وجود امامزادگان نام برده شده در این روستا، نشان از اعتقاد مردمان کریک بوده که احترام و ارزش زیادی برای دین اسلام قائل هستند.

بهترین زمان سفر به روستای کریک یاسوج

روستای کریک از روستاهای ییلاقی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آید. این استان به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی، از آب و هوایی سرد برخوردار بوده و جزء مناطق سردسیر ایران محسوب می گردد. روستای کریک هم که جزء روستاهای زیبای این منطقه به شمار می رود، از طبیعت کوهستانی بهره برده و از طبیعت ییلاقی برخوردار است. این روستا به دلیل کوهستانی بودن، در فصل های بهار و تابستان از آب و هوایی دل انگیز و خنک بهره برده و هنگامی که در حال گردش در میان طبیعت روستا هستید، نسیم های خنکی که در حال وزش در طبیعت هستند را احساس خواهید کرد.

چه چیزی می تواند لذت بخش تر از این باشد که در روزهای گرم تابستان به منطقه ای سفر کنید که خبری از گرمای طاقت فرسا در آن نبوده و می توان از لحظات خود در این روستا لذت برد. پاییز هم که هوای این روستا رو به سرد شدن می رود، اما این سرما به قدری نیست که لذت گردش را از شما بگیرد. زمانی که هوا نزدیک به زمستان و یا وارد زمستان می شود، دمای هوا به شدت کاهش یافته و سرمایی بسیار زیاد تمام این طبیعت را فرا خواهد گرفت. زمستان های روستای کریک بسیار سرد و خشک بوده و شاید برای خیلی از گردشگران خوشایند نباشد. بنابراین با تمام این تفاسیر، فصل های بهار و تابستان از بهترین زمان های سفر به این روستا محسوب می شوند.

روستای کریک یاسوج

مطالب مشابه