جاهای دیدنی یاسوج

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جاهای دیدنی یاسوج به عنوان متنوع ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در غرب کشور محسوب می گردند که اگر قصد بازدید از آن ها را داشته باشید، سفری خاطره انگیز و هیجان انگیزی را پیش رو خواهید داشت. یاسوج از پرجاذبه ترین شهرهایی است که در غرب کشور جای گرفته و همانند نگینی سبز رنگ در میان استان کهگیلویه و بویراحمد می درخشد و با توجه به انواع جاذبه های طبیعی مختلفی که در جای جای این شهرستان قرار دارند، دیدنی های یاسوج به عنوان بهترین جاذبه های گردشگری برای طبیعت گردان به شمار می روند. این شهرستان که به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می شود، در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده اند و مردمانی مهربان و خونگرم داشته و اگر به تاریخچه آن رجوع کنید، به رشادت ها و اقتدار مردم آن پی خواهید برد. یاسوج از قدیمی ترین شهرهای این استان بوده که آبشارهای زلال و پرآب، بیشترین دلیل شهرت آن بوده، اما خوب است بدانید که جاهای دیدنی یاسوج فرا تر از آبشارهای آن بوده و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری که بیشترین آن ها جزء جاذبه های طبیعی محسوب می شوند، در این شهر وجود داشته و می توانید با سفر به شهرستان یاسوج از آن ها دیدن کنید و سفری خاطره انگیز و پرنشاط را تجربه نمایید. زندگی در این منطقه از عصر برنز آغاز گردیده و این موضوع را می توان از کشفیات باستان شناسانی که در تپه شهدا روی داد، پی برد. اگر برای تابستان های خود به دنبال منطقه ای هستید تا بتوانید با سفر کردن به آن، از گرمای طاقت فرسای هوا دور شوید و از گردش در میان طبیعت زیبا لذت ببرید، سفر به یاسوج و گردش در میان دیدنی های یاسوج را در برنامه های خود قرار دهید. در ادامه مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با انواع جاذبه های گردشگری یاسوج بیشتر آشنا شویم.

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی های متعددی در نقاط مختلفی از کشور وجود دارند که شاید حتی خیلی از ما از وجود آن ها بی خبر باشیم و تنها چند مورد از معروف ترین پیست های اسکی ایران را بشناسیم. اما خوب است بدانیم در بسیاری از شهرهای ایران که شاید حتی فکرش را هم نکنیم، پیست اسکی های مناسبی وجود دارند که گردشگران زیادی را برای تفریح به سمت خود جذب می کنند. یکی از این پیست ها در میان جاهای دیدنی یاسوج جای گرفته که با نام پیست اسکی کاکان یا پیست اسکی دنا یاسوج شناخته می شود و جزء بهترین پیست های جنوب ایران به شمار می رود. این پیست در میان دانمه های رشته کوه های البرز و شرق قله دنا جای گرفته و به همین علت است که با نام دنا هم شناخته می شود.

پیست اسکی کاکان یاسوج در ارتفاع 2.600 متری از سطح دریا قرار داشته و به عنوان یکی از بهترین دیدنی های یاسوج برای علاقه مندان به ورزش های زمستانی و پیست اسکی می باشد. با توجه به آن که وسعت پیست اسکی کاکان به اندازه وسعت و گستردگی پیست های اسکی تهران نیست، اما توانسته انواع امکانات تفریحی و رفاهی را در خود جای دهد و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گیرد. این پیست دارای طول 600 متر و عرض 150 متر بوده و 3 تله اسکی بشقابی، اقامتگاه و رستوران را در خود جای داده است. همچنین یک دستگاه بالابر برای اسکی بازان مبتدی و دو دستگاه بالابر بر ای اسکی بازان حرفه ای در این مجموعه ورزشی تفریحی تعبیه شده اند تا اسکی بازان حرفه ای و مبتدی در کنار یکدیگر بتوانند از ورزش و تفریح خود نهایت لذت را تجربه نمایند.

از بهترین زمان های مراجعه به پیست اسکی کاکان، از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند ماه بوده که بیشترین بارش برف در این بازه زمانی می باشد. همچنین ایام تعطیلات و آخر هفته ها بیشترین جمعیت به سراغ این مجموعه می آیند؛ چرا که علاوه بر اسکی بازان، گردشگران نیز برای برف بازی نیز به این مجموعه مراجعه می کنند و لحظات هیجان انگیزی را تجربه خواهند کرد.

آدرس پیست اسکی کاکان: استان کهگیلویه و بویراحمد، 18 کیلومتری شهر یاسوج، 7 کیلومتری دهستان کاکان، پیست اسکی کاکان

جاهای دیدنی یاسوج

دشت راق، دشتی سرسبز میان جاهای دیدنی یاسوج

دشتی وسیع به وسعت 50 هزار هکتار در میان دیدنی های یاسوج وجود دارد که با نام دشت راق یا دشت رواق شناخته می شود و سرسبزی و زیبایی آن می تواند برای هر گردشگری جذاب و چشمنواز باشد. حتی اگر اهل طبیعت گردی هم نباشید، این دشت به قدری زیبا و مسحورکننده است که هر گردشگری دوست دارد به دل آن بزند و طبیعت گردی در این دشت را تجربه کند. دشت راق به خصوص در فصل های بهار و تابستان، از طبیعتی سرسبز و زیبا بهره برده و هنگامی که آن را از دور تماشا می کنید، به گونه ای است که مخملی سبز رنگ روی آن کشیده شده اند. پس بی دلیل نیست که دشت راق به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی یاسوج شناخته می شود.

یکی از دلایل خوش آب و هوا بودن دشت راق، قرارگیری آن در ارتفاع 2.500 متری از سطح دریا بوده و همچنین میان کوه های باریک و قوچی واقع شده است. پوشش گیاهی دشت رواق یاسوج از لاله های واژگون، گینه شلال، ارزن و قارچ می باشد. دشت راق که به عنوان منطقه ای ییلاقی در میان مکان های دیدنی یاسوج شناخته می شود، در حدود 60 کیلومتری از شهر یاسوج قرار داشته که از شمال به میان تنگان و زنگوا، از شرق به چنار، از غرب به رودخانه سادات و از جنوب به دیلگان و نرماب محدود می گردد. پیشنهاد می شود اگر به یاسوج سفر کردید، طبیعت گردی و استراحت در میان دشت راق را به خصوص در فصل های بهار و تابستان فراموش نکنید.

آدرس دشت راق: استان کهگیلویه و بویراحمد، 60 کیلومتری یاسوج، روستای رواق، دشت راق

تنگ تامرادی

جاهای دیدنی یاسوج به قدری متنوع و زیاد هستند که اگر به این شهر سفر کنید، بازدید از تمام آن ها در یک سفر نمی گنجد و همچنین به هر نقطه ای آن قدم بگذارید، جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی در انتظار شما وجود دارند. تنگ تامرادی یکی دیگر از معروف ترین مناطق دیدنی یاسوج است که در جاده سپیدار و 45 کیلومتری از این شهر واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی یاسوج شناخته می شود. طبیعت تنگه تامردای به قدری زیباست که به خصوص در فصل های بهار و تابستان مانند تکه ای از بهشت می درخشد. حتی مسیری که برای رسیدن به این تنگه طی خواهید کرد نیز زیبایی چشمنوازی داشته و حس و حال بسیار دلپذیری را برای گردشگران فراهم می آورد.

مسیر دسترسی به تنگ تامرادی

تنگه تامرادی که از زیباترین جاذبه های دیدنی یاسوج به شمار می آید، در 50 کیلومتری از این شهر واقع شده و اگر بخواهید به سراغ بازدید از این جاذبه بروید، بایستی ابتدا پس از رسیدن به یاسوج، خود را به جاده بابا میدان برسانید و مسیر گچساران را پیش بگیرید. در این مسیر حدود 25 کیلومتر پیش بروید تا به سه راهی سپیدار رسیده و مسیر خود را به سمت جاده فرعی ادامه دهید. باز هم حدود 10 کیلومتر در این مسیر حرکت نمایید. این مسیر، جاده ای پر پیچ و خم بوده که انتهای آن به تنگ تامرادی می رسد.

آدرس تنگ تامرادی: استان کهگیلویه و بویراحد، 50 کیلومتری غرب یاسوج، جاده یاسوج – سپیدار، تنگ تامرادی

پارک ساحلی یاسوج

پارک ساحلی یاسوج از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری یاسوج است که مساحت 14 هکتار، در حاشیه رود بشار واقع شده و به همین جهت به عنوان پارک ساحلی شناخته می شود. این پارک ساحلی از بهترین جاذبه های دیدنی یاسوج برای خانواده هایی است که برای گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال محل مناسبی هستند تا در کنار یکدیگر از گردش، تفریح و استراحت خود لذت ببرند. از آنجایی که این پارک در کنار رود بشار واقع شده، با نام پارک ساحلی رود بشار نیز شناخته می شود.

پارک ساحلی یاسوج بهترین فرصت را برای پیک نیک در کنار اعضای خانواده و دوستان را فراهم آورده و همچنین انواع امکانات تفریحی و رفاهی در این پارک وجود دارند که علاوه بر استراحت، گردشگران می توانند از تفریح در پارک نیز لذت ببرند. رودخانه ای که این پارک در کنار آن قرار گرفته، بستری مناسب را برای قایق سواری پدید آورده و گردشگران می توانند با سوار شد بر قایق های پدالی به دل آب بزنند و از این فرصت پیش آمده، نهایت لذت را ببرند. شهربازی کوچکی هم در ضلع جنوبی پارک ساحلی یاسوج یا پارک ساحلی رود بشار قرار گرفته که خانواده ها و دوستان می توانند با مراجعه به آن، لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنند.

آدرس پارک ساحلی یاسوج: کهگیلویه و بویراحد، شهر یاسوج، پارک ساحلی یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

تنگ مهریان یاسوج یا تنگ مهربان

تنگ مهربان که با نام تنگ مهریان نیز شناخته می شود، اذبه ای طبیعی در میان طبیعت یاسوج است که به عنوان محل تلاقی رودهای آب نهر و مهریان محسوب می گردد و جاذبه طبیعی خارق العاده ای برای طبیعت گردان به شمار می رود. طبیعت اطراف این تنگه به قدری زیبا و خوش آب و هواست که هر گردشگری دوست دارد ساعت ها در سکوت و آرامش آن بنشیند و از طبیعت اطراف خود لذت ببرد. قرارگیری این تنگه در ارتفاعات نیز علاوه بر فراهم آوردن آب و هوای پاک و دل انگیز، موجب کاهش دما در این منطقه هم شده که پاییز و زمستان هایی به شدت سرد را پدید آورده است.

همچنین صخره های متعددی با ابعاد بزرگ در در اطراف تنگ مهریان وجود دارند که بهترین مکان برای سنگ نوردی به شمار می آید. درختان تنومند و متنوعی در این طبیعت وجود دارند که شامل درختان گردو، چنار، سپیدار، بنه، بلوط، انگور وحشی زالزالک و بادام می شوند که علاوه بر سرسبزی، سبب دل انگیزتر شدن هوای منطقه گردیده اند.

آدرس تنگ مهریان: استان کهگیلویه و بویراحد، 5 کیلومتری مسیر جاده یاسوج – اقلید، تنگ مهریان

دره المون، طبیعتی بکر در میان دیدنی های یاسوج

جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی در یاسوج وجود دارند که اغلب آن ها جزء جاذبه های طبیعی شناخته می شوند و از تنوع بالایی برخوردارند. دره المون یکی دیگر از بکرترین جاهای دیدنی یاسوج به شمار می آید که در 50 کیلومتری جاده یاسوج – نورآباد واقع شده و طبیعتی بکر و زیبا را تشکیل داده که هر عاشق طبیعتی را به سمت خود دعوت می کند. دره المون در میان منطقه ای کوهستانی قرار داشته که همین موضوع اصلی ترین دلیل برای زیبایی و بکر بودن طبیعت آن می باشد و به یکی از بهترین دیدنی های یاسوج در بهار و تابستان ها تبدیل شده است.

اگر در فصل های بهار و تابستان به سراغ این منطقه بروید، آب و هوای دل انگیز آن شما را مسحور خود کرده و رودخانه ای که در میان دره عبور می کند، آبی گوارا و خنک داشته که از نوشیدن آن نیز می توانید لذت ببرید. سرتاسر سطح این دره پوشیده از درختان بلوط و لاله های واژگون بوده که با کنار هم قرار گرفتن آن ها، طبیعتی خارق العاده را پدید آورده اند. چشمه ها و آبشارهای متعددی در این طبیعت جریان دارند که طراوت و تازگی را میهمان منطقه کرده اند. هنگامی که در میان طبیعت دره المون در حال قدم زدن یا استراحت باشید، تنها صدای آبشار و آواز پرندگان است که در سکوت طبیعت طنین می اندازد و بهترین جاذبه برای دور شدن از شلوغی ها می باشد.

آدرس دره المون: استان کهگیلویه و بویراحد، جنوب شرقی یاسوج، 5 کیلومتری جاده یاسوج – نورآباد، بعد از روستای امیر ایوب، دره المون

پارک جنگلی یاسوج

پارک های جنگلی از آن دسته جاذبه هایی هستند که هر گردشگری به همراه دوستان و اعضای خانواده خود از گردش و استراحت در آن لذت خواهد برد. خوشبختانه شهر یاسوج به لحاظ جاذبه های طبیعی چیزی کم نگذاشته و انواع جاذبه های دیدنی و طبیعی را در خود جای داده است. پارک جنگلی یاسوج نیز یکی از همان جاذبه های طبیعی است که در ناحیه شمال شرقی این شهر جای گرفته و به واسطه طبیعت زیبا و امکانات متنوع و مناسب، از بهترین جاذبه های گردشگری یاسوج شمرده می شود.

پارک جنگلی با مساحتی حدود 1000 هکتار به عنوان بزرگترین پارک جنگلی جنوب ایران محسوب می گردد و به دلیل برخورداری از شرایط کوهستانی از بخش های بلند و کوتاهی بهره می برد و با نام پارک کوهستان نیز شناخته می شود. اگر به مرتفع ترین بخش این پارک بروید، چشم انداز زیبایی از طبیعت اطراف خود را می توانید نظاره گر باشید و از زیبایی اطراف خود لذت ببرید. برای دسترسی به مرتفع ترین نقطه این پارک جنگلی هم می توانید پیاده روی کنید و هم می توانید با استفاده از ماشین، خودتان را به آن نقطه برسانید.

اما اگر اهل طبیعت گردی هستید و از قدرت بدنی کافی برخوردارید، پیشنهاد می شود برای رساندن خود به بالاترین نقطه پارک، بهتر است پیاده روی کنید و از قدم زدن در میان طبیعت و استشمام هوای پاک و اکسیژن تازه، نهایت لذت را تجربه کنید. همچنین انواع امکانات رفاهی مناسبی نظیر آلاچیق، بوفه خوراکی و سرویس بهداشتی در پارک جنگلی یاسوج تعبیه شده اند که گردش و استراحت در این طبیعت را برای گردشگران لذت بخش تر نموده اند. حدود 76 درصد از کل مساحت این پارک از پوشش گیاهی برخوردار بوده و درختان و گیاهان بومی و متنوعی سطح پارک را پوشانده اند.

آدرس پارک جنگلی یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحد، شمال شرقی یاسوج، پارک جنگلی یاسوج (پارک کوهستان)

جاهای دیدنی یاسوج

دریاچه کوه گل، طبیعتی مسحورکننده میان دیدنی های یاسوج

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، جاهای دیدنی یاسوج که اغلب آن ها جزء جاذبه های طبیعی به شمار می آیند، دارای تنوع بالایی بوده و هر یک از آن ها از زیبایی های خاص و چشمنوازی برخوردار می باشند. دریاچه ای زیبا و تماشایی به نام دریاچه کوه گل میان جاذبه های گردشگری یاسوج وجود دارد که جزء دریاچه های فصلی بوده که در فصل زمستان تا اوایل فصل بهار بر اثر ذوب شدن برف ها به بیشترین میزان خود می رسد. اما متأسفانه حجم آب دریاچه کوه گل یاسوج در فصل تابستان بسیار کم و حتی خشک می گردد و از زیبایی آن کاسته می شود.

وسعت دریاچه کوه گل به حدود 5 هزار متر مربع می رسد و دارای عمق 15 متر می باشد. لذا اگر می خواهید این دریاچه را در زیباترین حالت ممکن آن ببینید، بهتر است فصل های بهار و یا زمستان را برای سفر خود انتخاب نمایید. اما با توجه به آن که شهر یاسوج و این منطقه در زمستان ها با کاهش دمای زیادی مواجه می شوند، بهتر است در فصل بهار به بازدید از دریاچه کوه گل بروید.

دریاچه کوه گل یاسوج کجاست؟

دریاچه کوه گل از آن دسته جاهای دیدنی یاسوج است که هر گردشگری به سمت آن جذب می شود. اگر شما هم دوست دارید از این جاذبه دیدن کنید و به دنبال مسیر دسترسی به دریاچه کوه گل هستید، باید به سمت شمال غربی این شهر حرکت کنید. برای این منظور، حدود 8 کیلومتر از سی سخت پیش بروید تا به این دریاچه برسید و از طبیعت زیبای دریاچه و اطراف آن لذت ببرید. همچنین در طول این مسیر بایستی از ارتفاعات تپه ای عبور کنید که حدود نیم ساعت پیاده روی بوده و پیشنهاد می شود برای طی کردن این مسیر، از لباس مناسب و کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید تا در طول مسیر اذیت نشوید.

آدرس دریاچه کوه گل: استان کهگیلویه و بویراحد، 32 کیلومتری شهر یاسوج، 8 کیلومتری شهر سی سخت، دریاچه کوه گل یاسوج

تل خسرو یاسوج

تل خسرو جاذبه ای طبیعی و تاریخی در میان جاذبه های دیدنی یاسوج است که در واقع تپه ای تاریخی بوده و قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح یا 7 هزار سال گذشته می رسد. بر اساس روایت های بومیان این منطقه، تپه تل خسرو به کیخسرو کیانی که از پادشاهان کیانی بود، تعلق داشته و ارتفاع آن به حدود 20 متر می رسد. در کتاب ها و نوشته های جغرافیایی، از این جاذبه با نام تل خسرو نیز یاد می شود.

از آنجایی که تپه تل خسرو به عنوان جاذبه ای تاریخی شمرده می شود، در پی تحقیق و پژوهش هایی که در آن صورت پذیرفته اند، آثار تاریخی متعددی کشف شده اند. پروفسور گاوبه، تحقیقات زیادی در این منطقه انجام داده و به این نتیجه رسیده با توجه به آثار کشف شده در تپه تل خسرو، قدمت آن ها را متعلق به دوران هخامنشیان دانسته است. ناگفته نماند این تپه با نام تپه خسروی نیز شناخته می شود. اما از تاریخ و قدمت طولانی مدت این تپه که بگذریم، به طبیعت زیبا و دوست داشنتی آن خواهیم رسید. این تپه در فصل های بهار پوشیده از گیاهان سبز، شقایق های سرخ و لاله های رنگارنگ می شود که طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی را برای آن پدید می آورند. جالب است بدانید، تپه تل خسرو به عنوان اثری ملی در سال 1376 با شماره 1552 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس تل خسرو یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحد، شهر یاسوج، روستای تل خسرو، تپه تل خسرو یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

روستای کریک، ماسوله جنوب ایران در جاذبه های گردشگری یاسوج

روستاها همیشه یکی از گزینه های گردشگری در هر شهری تلقی می شوند و یاسوج نیز از این امر مستثنا نبوده و روستاهای زیبا و متنوعی را در طبیعت خود جای داده است. روستای کریک یکی از زیباترین روستاهای این شهر است که بیشترین دلیل شهرت آن می تواند مربوط به سبک معماری و نوع قرارگیری خانه های آن باشد که به سبک معماری خانه های پلکانی روستای ماسوله شباهت داشته و به همین جهت لقب ماسوله جنوب ایران را به خود اختصاص داده است. روستاهای زیادی در نقاط مختلفی از ایران وجود دارند که از سبک معماری خانه های ماسوله پیروی کرده اند و جزء جاذبه های دیدنی و گردشگری در هر شهری شناخته می شوند. جمعیت مردم روستای کریک بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1385 انجام پذیرفت، 790 نفر گزارش شد.

روستای کریک جزئی از مجموعه دهکده توریستی سی سخت به حساب آمده و به همین خاطر با نام دهکده توریستی کریک نیز خوانده می شود و رودخانه ای در میان طبیعت روستا جریان داشته که شادابی و طراوت را برای این طبیعت به ارمغان آورده است. روستای کریک از منبع آب کافی و خاک حاصلخیز برخوردار بوده و همین موضوع سبب گردیده باغ های میوه متنوعی در میان این روستا وجود داشته باشند. گردش در میان طبیعت روستای کریک می تواند ما را با دنیای جدیدی از طبیعت گردی آشنا کند و از آرامش خاصی که در طبیعت آن جریان دارد، لذت ببریم.

از آنجایی که روستای کریک در میان یک دره قرار داشته، طبیعت روستا دارای شیب تند بوده و این مهمترین امری بوده که خانه های این روستا را به شکل معماری پلکانی بسازند. با توجه به طبیعت زیبایی که در این روستا وجود دارد، گردشگران زیادی برای گردش و طبیعت گردی به سراغ آن می روند و در پی این موضوع، اقامتگاه های بومگردی متعددی در روستا ساخته شده اند تا گردشگران بتوانند در اقامتگاه مناسب اقامت داشته باشند. از بهترین زمان های سفر به روستای کریک، فصل های بهار و تابستان می باشد که طبیعت این روستا در بهترین حالت ممکن خود بوده و آب و هوایی دل انگیز در طبیعت روستا حاکم است.

مسیر دسترسی به روستای کریک

روستای کریک که جزء زیباترین جاهای دیدنی یاسوج به شمار می آید، حدود 25 کیلومتر از شمال غربی یاسوج و حدود 15 کیلومتر از جنوب غربی سی سخت فاصله دارد. اگر به دنبال مسیر دسترسی به روستای کریک هستید، پس از رسیدن به یاسوج وارد جاده یاسوج – اصفهان شده و در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید. جاده ای فرعی در میان این مسیر وجود دارد که با وارد شدن به آن می توانید خود را به روستای زیبای کریک برسانید.

آدرس روستای کریک: استان کهگیلویه و بویراحد، 15 کیلومتری جنوب غربی سی سخت، 25 کیلومتری شهر یاسوج، روستای کریک

آبشار یاسوج

آبشارها از زیباترین جاذبه های طبیعی در هر شهری محسوب می شوند که علاوه بر زیبایی، طراوت، شادابی، تازگی و سرزندگی و نشاط را برای طبیعت اطراف خود به ارمغان می آورد. آبشار زیبایی در میان طبیعت یاسوج وجود دارد که با نام آبشار یاسوج شناخته شده و از زیباترین و حیرت انگیزترین آبشارهای ایران به حساب می آید. یکی از بهترین ویژگی های آبشار یاسوج، قرارگیری آن در فاصله کمی از مرکز شهر یاسوج بوده و هر گردشگری دوست دارد از آن دیدن کند.

این آبشار که از دیدنی های یاسوج قلمداد می شود، از رشته کوه های زاگرس سرچشمه گرفته و از ارتفاع 10 متری به سمت پایین سرازیر می شود. طبیعت اطراف آبشار یاسوج مملو از زیبایی بوده و انواع باغ های سرسبز با گیاهان و گل های رنگارنگ وجود دارند و جاذبه ای مناسب را برای طبیعت گردی پدید آورده اند. یکی از بهترین ویژگی های آبشار یاسوج این است که آب به میزان زیاد و در کمال آرامش از ارتفاع به سمت پایین سرازیر می شود و منظره ای فوق العاده زیبا را پدید می آورد. اگر فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز را برای بازدید از این آبشار انتخاب نمایید، آبشار یاسوج در اوج زیبایی بوده و منظره زیبای آن شما را مسحور خود خواهد کرد.

مسیری که آبشار یاسوج در انتهای آن قرار دارد، رودها و نهرهای مختلفی را در خود جای داده که آن ها نیز منظره و طبیعتی زیبا و با طراوت را به وجود آورده اند. اگر به سراغ این آبشار و طبیعت زیبای اطراف آن رفتید، عکس برداری را فراموش نکنید، این طبیعت به قدری زیبا و خوش رنگ لعاب است که می توانید عکس های بسیار زیبایی را ثبت نمایید.

آدرس آبشار یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحد، 2 کیلومتری از مرکز شهر یاسوج، آبشار یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

گورستان لما

گورستان ها یا همان قبرستان ها همیشه از وهم آلودترین جاذبه هایی هستند که در بسیاری از شهرهای ایران وجود دارند و برخی از آن ها به دلیل قدمت زیادی که از آن ها می گذرد، جزء جاذبه های دیدنی هر شهری به حساب می آیند. یاسوج نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران گورستانی تاریخی با قدمت 3.500 ساله را در خود جای داده و با نام گورستان لما شناخته می شود. در حال حاضر حدود 300 قبر در این قبرستان کشف شده اند و خود قبرستان نیز در سال 1379 به صورت ناگهانی کشف گردید.

با توجه به آن که گورستان لوما از جاذبه های تاریخی یاسوج محسوب می گردد، تحقیقات باستانی شناسی زیادی در آن صورت پذیرفته و باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که قبرستان لوما به اقوام ایلامی تعلق داشته و قدمت آن نیز به زمانی می رسد که اقوام ایلامی در این منطقه در حال کوچ کردن بوده اند. قبرها در عمق 2 تا 4 متری از سطح زمین حفر شده اند و آثاری همچون استخوان های حیواناتی نظیر اسب و گوسفند به همراه دیگر اشیاء مختلف در قبرها دفن شده بودند که طی عملیات تحقیق و جستجو، کشف شدند. همچنین دیواره های گورها را به صورت سنگ چین ساخته بودند که بر اثر گذر زمان، بخش های زیادی از آن ها تخریب شده بودند.

آدرس گورستان لما: استان کهگیلویه و بویراحد، شهرستان دنا، 40 کیلومتری از محور اصلی یاسوج – اصفهان، چال شاهین، گورستان لما

غار ده شیخ

جاهای دیدنی یاسوج دارای تنوع بالایی بوده و این شهر توانسته انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در خود جای دهد و هر سلیقه ای را در بر گرفته اند. در واقع دیدنی های یاسوج به گونه ای است که هر گردشگری با هر سلیقه ای که به این شهر سفر کند، می تواند با تنوع بالایی از جاذبه های دیدنی و گردشگری مواجه شود و هر نوع جاذبه ای که مورد علاقه خود بود را پیدا کرده و به سراغ آن برود. غار ده شیخ نیز یکی دیگر از انواع جاذبه های گردشگری یاسوج بوده که حدود 45 کیلومتر با یاسوج فاصله داشته و دو 2 کیلومتری از روستای ده شیخ واقع شده است. غار ده شیخ یاسوج از غارهای آهکی محسوب شده که قدمت آن به دومین دوره زمین شناسی مربوط بوده و حدود 135 سال از قدمت آن می گذرد.

یکی از جالب ترین ویژگی های غار ده شیخ مربوط به داستان کشف آن است که توسط یک چوپان که از بومیان روستای ده شیخ بود، در سال 1389 به صورت ناگهانی کشف گردید. از آنجایی که غار ده شیخ یاسوج از ویژگی های خاصی برخوردار بوده، از خارق العاده ترین غارهای ایران محسوب شده و به همین جهت با لقب غار علی صدر دو شناخته می شود. هوای داخل غار بسیار سرد بوده و به گونه ای است که حتی در گرم ترین روزهای تابستان، سرد بوده و هوای سرد داخل آن سبب شده مناطق اطراف آن نیز خنک باشند. این غار در 1.670 متری از سطح دریا قرار داشته و دارای دهانه ای بسیار کوچک و باریک بوده و همین باعث شده حدود 5 متر ابتدای غار را به صورت خمیده طی نمایید. قرارگیری این غار در میان روستای ده شیخ باعث شده این غار را با نام غار ده شیخ بشناسند.

آدرس غار ده شیخ: استان کهگیلویه و بویراحد، 35 کیلومتری شهر سی سخت، 2 کیلومتری روستای ده شیخ، غار ده شیخ یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

چشمه میشی یاسوج

آبشارها و چشمه های متعدد و زیبایی در طبیعت دل انگیز شهر یاسوج وجود دارند که سبب پدید آمدن آب و هوای مطلوب و طبیعت چشمنواز شده اند تا گردشگران بتوانند گزینه های گردشگری متنوعی برای گردش و تفریح خود در این شهر داشته باشند. چشمه میشی یاسوج یکی از زیباترین چشمه های پرآب این شهر بوده که به عنوان جاذبه ای گردشگری در میان جاذبه های دیدنی یاسوج بوده و با نام چشمه بشو نیز شناخته می شود. این چشمه پرآب دارای آبی خنک و گوارا بوده که جان می دهد تابستان ها در کنار آن بنشینید و از خنکای آب آن لذت ببرید. این آب به قدری سرد و خنک است که حتی در روزهای گرم تابستان نیز نمی توانید دست و پایی خود را در آن نگه دارید.

از آب چشمه میشی برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده می شود. نام چشمه میشی در داستان های اساطیری همچون داستان کیخسرو می درخشد. منبع سرچشمه این چشمه از کوهستان دنا بوده که در طول مسیر خود از میان دره ای طولانی و با شیب زیاد عبور کرده و به سمت پایین جریان پیدا می کند. چشمه میشی یاسوج در فاصله 5 کیلومتری از شهر سی سخت قرار داشته و با توجه به طبیعت زیبایی که پدید آورده، جزء مکان های دیدنی یاسوج شمرده می شود.

آدرس چشمه میشی یاسوج: استان کهگیلویه و بویراحد، شهرستان دنا، 5 کیلومتری شهر سی سخت، چشمه میشی یاسوج

تنگه گنجه ای

تنگه ای زیبا و چشمنواز در میان مناطق دیدنی یاسوج وجود دارد که با نام تنگه گنجه ای شناخته می شود و به دلیل برخورداری از طبیعت بی نظیر، از منحصر به فردترین تنگه های یاسوج بوده که طبیعت آن پوشیده از درختان تنومند و بلند قامت چنار و بلوط بوده و از آب و هوایی دلنشین و مطلوب بهره می برد. پس بی دلیل نیست که تنگه گنجه را یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین جاهای دیدنی یاسوج تلقی می کنند. شاید یکی از مهمترین دلایل زیبایی و شادابی تنگه گنجه، جریان رودخانه ای باشد که از میان طبیعت این تنگه عبور کرده و از چندین چشمه تشکیل شده است.

این رودخانه که از میان طبیعت تنگه گنجه جریان دارد، طراوت و تازگی را میهمان این طبیعت کرده و زمانی که سکوت کامل این منطقه را فرا بگیرد، صدای آرامش بخش آن در میان تنگه گنجه ای طنین می اندازد. این طبیعت از بهترین دیدنی های یاسوج شمرده می شود که یک روز گردشگری را برای رفتن به آن در نظر بگیرید و در طبیعت آن به گردش و استراحت بپردازید. یکی از بهترین ویژگی های طبیعت تنگه گنجه ای یاسوج، بکر و دست نخورده بودن آن است که توجه گردشگران را به خود جلب نموده است. وجود درختان بلوط در این طبیعت سبب حضور سنجاب ها شده که می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید. قدم زدن در کنار رودخانه پرآبی که به آرامی در میان طبیعت جریان دارد، بسیار لذت بخش خواهد بود.

آدرس تنگه گنجه ای: استان کهگیلویه و بویراحد، 13 کیلومتری یاسوج، روستای گنجه ای، تنگه گنجه ای

جاهای دیدنی یاسوج

مطالب مشابه