دهکده چوبی نیشابور

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

معموا آثار چوبی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل جاذبه هایی که از چوب در ساخت آن ها استفاده شده مورد بازدید افراد زیادی قرار می گیرد. یکی از این جاذبه های چوبی که در نیشابور قرار دارد با نام دهکده چوبی شناخته می شود. این دهکده و تمام سازه های آن چوبی می باشد و به همین دلیل مورد بازدید افراد زیادی قرار می گیرد. تماشای این دهکده می تواند تجربه ای منحصر به فرد برایتان باشد تا بتوانید خاطره ای ماندگار برای خود رقم بزنید. در این مقاله به سراغ معرفی دهکده چوبی نیشابور رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دهکده چوبی نیشابور کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به دهکده چوبی نیشابور باید ابتدا خود را به بزرگراه امام رضا برسانید و سپس در جهت جنوب شرقی آن ادامه دهید. این بزرگراه را تا رسیدن به بلوار آزادگان ادامه دهید تاب ه میدان شادیاخ برسانید. از این میدان به طرف بلوار خیام رفه و آن را تا رسیدن به میدان پروفسور صادقی دنبال نمایید. با رسیدن به این میدان به جاده اسحاق آباد-نیشابور وارد شده و تا رسیدن به جاده دهکده چوبی آن را ترک نکنید.

با ورود به جاده دهکده چوبی می توانید در نهایت به مقصدتان برسید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 14.2 کیلومتر بوده و در حدود 18 دقیقه نیز در راه خواهید بود. بهتر است در راه رسیدن به این دهکده از لوکیشن زیر استفاده کنید تا بتوانید به آسانی و با نقشه به مقصد خود برسید. بدین منظور می توانید ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نموده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک نمایید.

آدرس دهکده چوبی نیشابور: خراسان رضوی، نیشابور، 14.2 کیلومتری بزرگراه امام رضا، جاده تقی آباد طلایی

دهکده چوبی نیشابور

درباره دهکده چوبی نیشابور

یکی از بهترین منطاقی که شما می توانید در شهرستان نیشابور برای رسیدن به آن اقدام کنید، دهکده چوبی می باشد. این دهکده همان طور که از نام آن پیداست تمامی بخش های آن از چوب ساخته شده و به همین دلیل مورد پسند افراد زیادی می باشد. این دهکده در یک روستا به نام ملا محمد آقا زاده قرار گرفته که البته گفته می شود نام دیگر دهکده باشد. دهکده چوبین نیشابور به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور شناخته می شود و توانسته همه ساله عده زیادی از مسافران را به خود جذب نماید.

این دهکده فاصله ای 110 کیلومتری با مشهد دارد و اگر از مشهد بخواهید به این منطقه بروید در حدود یک ساعتو نیم در راه هستید. شاید در نگاه اول حتی با دیدن عکس های گرفته شده از این دهکده به یاد فیل و سریال هایی مثل پزشک دهکده بیفتید چرا که کاملا مشابه همان می  باشد. در دهکده چوبین نیشابور می توانید هم اقامت کنید و هم برای تفریح به آن مراجعه نمایید.

این دهکده به عنوان یکی از سازه های منحصر به فرد در ایارن شناخته می شود و به همین دلیل می توانید اوج هنر و معماری را در آن ببینید. جالب است بدانید که در این منطقه انواع اماکن ساخته شده و حتی مسجد آن نیز از جنس چوب می باشد. حتی سوئیت های ساخته شده برای اقامت گردشگران نیز تماما از چوب بوده و بهتر است در صورت مراجعه به این دهکده حتما از آن ها استفاده نمایید.

این روستا به همت فردی به نام مهندس مجتهدی ساخته شده که وی چند سال پیش فوت شدند و هم اکنون مدیریت دهکده به عهده همسر او یعنی سرکار خانم حشمت سر رشته دار قرار دارد. ایشان دانش آموخته رشته هنر از دانشگاه آمریکا بوده و در حال حاضر مدیریت دهکده چوبین را بر عهده دارد. اگر به نیشابور سفر کردید بهتر است مراجعه به این دهکده را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تاریخچه دهکده چوبی

یکی از مهم ترین افرادی که در طول تاریخ و در مشهد بسیار مشهور می باشد، “ملا محمد آقا زاده خراسانی” است که این دهکده تقریبا به نام او بود. در واقع این دهکده تا قبل از بازسازی به نام وی شناخته می شد و او از فرزندان آخوند خراسانی (مرجع تقلید) بود. یکی از اقداماتی که ایشان در محدوده نیشابور و سبزوار برای زائرین امام رضا انجام دادند، ساخت اقامتگاه هایی بود که آن ها بتوانند در صورت تمایل استفاده کنند. یکی از همین اقامتگاه ها روستایی است که دهکده در آن قرار گرفته است.

به دستور او چند مسجد، قنات، حمام و امکانات رفاهی مختلف دیگر در زمین های مربوط به ارث و میراث او ساخته شد و کم کم این بنا ها در کنار هم روستایی را تشکیل داد که با نام “روستای ملا محمد آقا زاده” شناخته گشت. رفته رفته اما با تشکیل روستا های دیگر و جاده های مختلف به سمت مشهد از رونقا این روستا کاسته و سبب شد تا خالی از سکنه هم شود. نوه ملا محمد یعنی موسس دهکده چوبین نیشابور، مهندس حمید مجتهدی، در سال 1319 به دنیا آمد.

بعد از دریافت مدرک مهندسی عمران خود از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، در سال 1360 دوباره به ایران برگشت. بعد از بازگشت به وطن تصمیم گرفت تا به یاد اجداد خود محلی را پدید آورد که بتواند املاک و اراضی به ارث رسیده را احیا کند. رشته تخصصی وی درواقع سازه های مقاوم در مقابل زلزله بود، به همین دلیل او این دهکده را با دانش بالای خود به وجود آورد. دهکده چوبین که در آن زمان تنها زمین هایی شامل چاه، قنات، زمین کشاورزی، مسجد و… بود را با هنر و ذهن خلاق خود مبدل به یک منطقه گردشگری نمود.

اکثر بنا هایی که ایشان در دهکده ساخته از جنس چوب بوده و به همین دلیل تبدیل به یک جای دیدنی در این ناحیه از کشور شده است. جالب است بدانید که در زمانی که او در این روستا ساکن شد تنها 12 درخت وجود داشت که با تدبیر او درختان صنعتی کاشته شدند و مصالح بنا های روستا را از همین طریق فراهم کرد. لازم به ذکر است که ایشان و خانواده شان به مدت 20 سال زحمت کشیدند تا این دهکده به گونه ای که هم اکنون می بینید تاسیس شود. برای ساخت دهکده چوبین نیشابور از چندین تن چوب استفاده شد و روستای اجدادی او با بازسازی و تغییر شکل تبدیل به دهکده فعلی گشت. در حال حاضر این دهکده شامل امکانات مختلفی می باشد که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رستوران
  • کافیشاپ
  • مسجد
  • سوئیت
  • موزه
  • کتابخانه

بهتر است بدانید امکانات گفته شده برای جذب گردشگر نبوده بلکه وظیفه ای بود که مهندس مجتهدی بر گردن خود می دانست. اهالی ساکن در این روستا از تمامی این امکانات استفاده می کنند و به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین ها می باشد. تا سال 1392 مسئولین رسیدگی دهکده چوبین نیشابور را مهندس بر عهده داشت اما بعد از فوت وی همسرش این مسئولیت را پذیرفت.

تاریخچه دهکده چوبی

ایده ساخت دهکده چوبین نیشابور

وقتی مهندس مجتهدی تمایل داشت برای فرزند خود یک آلاچیق بسازد، توانست از این روند یک ایده برای ساخت دهکده را دریافت نماید. به گفته همسر وی این آلاچیق بعد ها تبدیل به یک خانه محکم شد. بهتر است اگر می خواهید تجربه بهتری از سفر خود داشته باشید از آرامگاه کمال الملک که در نیشابور قرار دارد نیز دیدن نمایید.

پوشش گیاهی و فضای دهکده چوبی

اگر نیاز به توضیح درباره فضای دهکده باشد می توان گیاهان و درختان مختلفی را نام برد که در این منطقه زیست دارند. از جمله درختان دهکده باید به درختان کاج، سرو، سپیدار، درختان مختلف میوه و… اشاره کرد. فضای سرسبز دهکده نیز شامل گیاهان مختلفی می شود که همگی در کنار هم توانسته اند تا محیطی خوب برای گردش شما به وجود آورند. به جای چمن در این دهکده از یونجه استفاده شده که هم می تواند بدون آب کمتر دوام آورد و هم این که نیاز به مراقبت کمتری به نسبت چمن دارد.

هم چنین استفاده از یونجه به عنوان غذای حیوانات نیز کاربرد دارد. این دهکده علاوه بر موارد گفته شده دارای دو برکه و استخر نیز می باشد که به خودی خود توانسته اند زیبایی منطقه را دو برابر نمایند. یکی از مواردی که در این دهکده انجام می گیرد پرورش ماهی کپور می باشد که در آب برکه است. در این باره باید متذکر شد که تولید مثل این ماهی ها به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان بوده و حتی غذا نیز به صورت دستی به آن ها داده می شود.

یکی از زیبا ترین بخش های دهکده مربوط به نیزار آن می باشد که در کنار درختان بید واقع شده و بهتر است در صورت مراجعه به این دهکده حتما برای تماشای آن اقدام کنید. یکی از بنا های مهم این دهکده چوبین مربوط به برج چوبی آن می باشد که در زمان ساخت به عنوان یک منبعبرای آب و محیط سردخانه استفاده می شد. در حال حاضر اما کاربری خود را از دست داده و محلی برای زندگی پرندگان شده است.

درآمد اهالی روستا از محصولات کشاورزی و دامداری بوده اما در کنار آن با پرورش برخی حیوانات نظیر اسب، گوسفند، گاو، غاز، شتر مرغ و… به درآمد خود کمک می کنند. همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، این دهکده چوبی نیشابور دارای بخش ها و سازه های متعددی است که از بین آن ها می توان به برخی از آن ها اشاره نمود. در ادامه می توانید درباره هر کدام از آن ها که تمایل داشتید اطلاعات بیشتری را مطالعه کنید.

مسجد دهکده چوبی

یکی از معروف ترین جاذبه های ایران که در نیشابور و در این دهکده قرار گرفته، مسجد چوبی آن می باشد. این مسجد اولین مسجد چوبی در کشور به شمار می رود و به همین دلیل در بین عده زیادی به شهرت رسیده است. هم چنین باید عنوان کرد که این مسجد چوبی معروف ترین بنای روستا نیز به شمار می رود. بر طبق آن چه عنوان شده مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور به عنوان تنها نمونه مسجد از جنس چوب در دنیا نیز می باشد که این مورد می تواند حائز اهمیت باشد.

مهندس مجتهدی این سازه را به قدری محکم ساخته که تا 8 ریشتر زلزله را تحمل می کند. این بنای چوبی بسیار زیبا هم چنین در برابر موریانه ها نیز مقاوم است و این گزینه با توجه به قرار گیری این منطقه در یک جای موریانه خیز بسیار قابل توجه می باشد. البته باید عنوان کرد که مهندس مجتهدی تمامی سازه های چوبی دهکده را به گونه ای ساخته که در برابر زلزله و موریانه مقاومت بالایی دارند.

مسجد دهکده چوبی

معماری مسجد چوبی

یکی از مهم ترین گزینه هایی که باید به آن در اخت این مسجد باشکوه اشاره کرد، معماری به کار رفته در ساخت آن می باشد. این مسجد دارای 3 در ورودی، 2 مناره زیبا و 5 پنجره باشکوه در خود می باشد و جالب است اگر بدانید ساخت تنها همین مسجد چوبی به مدت 2 سال به طول انجامید. مساحت زمینی که مسجد در آن ساخته شده تقریبا 200 متر مربع می باشد و سقف آن به حالت شیروانی در نظر گرفته شده است. منار های مسجد ارتفاعی 13 متری از سطح زمین دارند و وزن هر کدام از آن ها نیز به نزدیک 4 تن می رسد.

با توجه به این مورد وزن کل مسجد را نیز می توان تخمین زد و گفته شده که برای ساخت این سازه چوبی 40 تن چوب به کار رفته است. اگر در تصاویر گرفته شده از این مسجد دقت کرده باشید متوجه شده اید که طراحی آن شبیه به یک کشتی وارونه می باشد. یکی از مواردی که سبب شده تا این بنا تا قرن ها بعد از آسیب جدی دور بماند وجود دیوار های دو جداره هستند. اسکلت اصلی بنا به شکل two by four احداث شده و اسکلت مناره ها در کنار دیوار ها و سقف به شکل عنکبوتی به هم وصل شده اند.

این نوع معماری شگفتی جالبی دارد و آن هم این است که مناره های با وزن زیادی که دارند به راحتی بر روی سقف استوار شده اند بدون استفاده از ستون در داخل مسجد. بدین گونه که هر کدام از مناره ها وزن 4 تنی خود را ابتدا به سقف و سپس به دیواره و زمین منتقل می کنند. هم چنین باید عنوان کرد که دیوار های این مسجد چوبی به شکل زاویه دار ساخته شده اند تا وزن مناره ها آسان تر به زمین انتقال یابد. خلاقیت و هوش بالای مهندس مجتهدی در ساخت این بنا به همین جا ختم نمی شود.

در داخل مناره های مسجد یک نردبان وجود دارد که از طریق آن می توان به بالای مناره های رفت و از آن جا یک سیستم تهویه مناسب برای مسجد را مشاهده نمود. این سیستم به مانند یک کانال تهویه هوا در فصل تابستان عمل می کند بدین صورت که از طریق یک دریچه که در نقطه اتصال مناره به سقف است هوای گرم درون مسجد را به بیرون و هوای تازه را از طریق یک بادگیر که در سقف قرار دارد به فضای داخلی مسجد هداست می کند. این سیستم از شگفتی های معماری مسجد چوبی دهکده بوده که توسط مهندس حمید مجتهدی به کار گرفته و سبب شده تا از معماری به کار رفته در ساخت این مسجد چوبی به عنوان یکی شاهکار یاد کنند.

تاریخچه مسجد چوبی

سازه اولیه این مسجد مربوط به سال 1325 می شود که مربوط به زمان ملا محمد آقا زاده می شود. وی همان طور که پیش تر راجع به او صحبت کردیم در واقع بنیان گذار این روستا و اقدامات خیرانه درون آن می باشد. در زمان او یک مسجد درست با وسعت مسجد فعلی در همین مکان وجود داشت که دیوار های آن از جنس کاه گل و سقف آن چوبی بود. این مسجد بعد از یک سری اصلاحات ارضی که در زمان پادشاهی محمد رضا انجام شد به دلیل خروج اهالی روستا از این منطقه، بنای این مسجد کاملا ویران شد.

مسجد ویران شده تا سال 1387 که مهندس مجتهدی برای بازسازی این منطقه روانه روستا شد، مخروبه باقی ماند. شاید حمید مجتهدی در آمریکاتحصیل کرده بود و در رشته و گرایش خود یک نابغه به حساب می آمد اما به دلیل نداشتن بودجه کافی نمی توانست این دهکده را بلافاصله تبدیل به بافت کنونی نماید. وی با کمک مردم محلی و هم چنین در طول زمان سکونت 20 ساله خود به همراه خانواده اش توانست سازه های مختلف موجود در دهکده چوبی نیشابور را با نبوغ خود در عمران و سازه های مقاوم به زلزله در گرایش رشته خود تاسیس کند.

نیشابور که قبل از مشهد قرار گرفته و جاذبه های متعددی در میان آن واقع شده اند، گردشگران زیادی پیش از سفر به مشهد در طول مسیر خود به استراحت و توقفی کوتاه در این شهر می پردازند. حال آن که یکی از مهمترین و معروف ترین جاذبه های تاریخی و مذهبی ایران به نام قدمگاه نیشابور در این شهر قرار داشته و به سراغ زیارت آن نیز می روند.

نکات و اطلاعات تکمیلی درباره بنای مسجد

یک سری نکته در ساخت این مسجد وجود دارد که بهتر است قبل از مراجعه به دهکده و تماشای این سازه آن ها ر ا بدانید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. از این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

این مسجد تماما از چوب ساخته شده و حتی کابینت ها، دیوار ها و سینی های درون آبدارخانه آن نیز چوبی هستند.

6 کتیبه بر دیوار های بیرونی از آیه های قرآن و 7 کتیبه بر روی دیواره های داخلی قرار دارند که تماما از جنس چوب گردو و توت می باشند.

از مهم ترین مصالح این سازه چوب بوده که از درختان کاج، گیلاس، سپیدار، گلابی، گردو، توت، اشن، زبان گنجشک و… تهیه شده است.

برای نور پردازی مسجد از رنگ های مختلف استفاده شده تا شب های دهکده زیباتر شوند.

چوب به کار رفته در ساخت مهراب مسجد از درختی توتی می باشد که پدر بزرگ مهندس مجتهدی در این روستا کاشته بود.

چوب منبر مسجد از درخت گیلاس تهیه شده است.

تزیینات به کار رفته در سقف این مسجد چوبی به شکل پولک بوده که این مورد در نگاه اول شما را مجذوبب خواهد کرد.

این مسجد چوبی دارای یک ایوان خارجی بوده که از خشت برای کف آن استفاده شده است.

مهندس مجتهدی علاوه بر طراحی و ساخت این بنا، در های آن را نیز ساخته و به همین دلیل می توان گفت یکی از شاهکار های او می باشد.

مزار مهندس مجتهدی در بخش شمالی مسجد چوبی دهکده قرار گرفته است.

مهندس مجتهدی ابتدا یکی مزار برای خود ساخته بود و سپس بر روی بقایای مسجد قبلی، مسجد فعلی را بنا نهاد. 

تاریخچه مسجد چوبی

رستوران دهکده چوبی

یکی دیگر از مهم ترین بخش هایی که مورد استفاده گردشگران زیادی قرار می گیرد، رستوران چوبی دهکده می باشد. ساختمان رستوران به شکل 8 ضلعی طراحی شده و همانند یگر سازه های این دهکده در برابر زلزله مقاوم می باشد. اگر به این رستوران بروید حس می کنید درون یک درخت هستید. وسعت این رستوران به 200 متر مربع می رسد و به صورت همزمان می تواند از 140 میهمان پذیرایی نماید. شما هم چنین می توانید برای گرفتن جشنی کوچک و چند نفره با این رستوران هماهنگ کنید و از فضای زیبای آن برای خود استفاده نمایید.

شما در این رستوران چوبی شاهد گلدان هایی خواهید بود که در تنه درختان قرار گرفته اند. در داخل نیز میز و صندلی ها کاملا چوبی بوده و به همین دلیل حس خوبی  را به شما منتقل خواهد کرد. کفپوش رستوران نیز از چوب و موزاییک می باشد که قرار گرفتن آن ها در کنار هم نیز به صورت برش عرضی تنه های درختان می باشد. یکی از مواردی که دوباره ذوق و هنر سازنده آن را به رخ می کشد، استفاده از گیاهان رونده در گلدان ها می باشد که به مرور زمان در قسمت های متعدد رستوران رویش یافتند.

گیاهان گفته شده در حال حاضر نه تنها فضای داخلی بلکه محیط بیرونی ر ا نیز زیبا کرده اند. عکاسی از این رستوران را به هیچ وجه از دست ندهید. لازم به ذکر است که این رستوران حتی در زمستان هم باز می باشد و برای گرمایش آن از پوشش پلاستیکی استفاده می کنند.

نانوایی دهکده چوبی

مهندس حمید مجتهدی برای جریان داشتن زندگی این سازه را تاسیس کرد تا افراد در صورت تمایل بتوانند در این دهکده زندگی کنند. ساختمان این بنا از جنس کاهگل می باشد و اگر برای تماشای این بنا بروید خواهید دید که دودکش آن شبیه به یک زن با سبد حصیری است. در این نانوایی دو تنور موجود است که چوب سوز بوده و پخت نان در ان به سبک قدیم می باشد. معماری این سازه بسیار جذاب است و به هیچ وجه نباید تماشای آن را از دست بدهید.

کتابخانه و موزه دهکده چوبی

مساحت این دو سازه که در نزدیکی مسجد قرار دارند به 120 متر مربع می رسد. ساختمان این دو بنا نیز کاملا چوبی بوده و در ابتدا قرار بود برای پسر بزرگ مهندس مجتهدی باشد اما با ترک فرزند وی از این دهکده، ساختمان تبدیل به کتابخانه و موزه گشت. دیواره این دو سازه نیز همانند ساختمان مسجد به صورت دو جداره ساته شده و به همین دلیل بسیار مقاوم می باشد. نمای بیرونی سازه ها نیز از چوب های پولکی ساخته شده که بسیار دیدنی می باشد.

ساختمان موزه و کتابخانه دارای دو طبقه می باشد که طبقه اول موزه به طراحی چوب آینه کاری شده و طبقه دوم کتابخانه به همراه کتاب های مختلف در کنار میز و صندلی های چوبی می باشد. اگر به این دهکده چوبین نیشابور مراجعه کردید بهتر است تماشای موزه آن را به هیچ وجه از دست ندهید چرا که نمای داخلی همانند فضای درونی مسجد چوبی بسیار زیباست.

کتابخانه و موزه دهکده چوبی

اقامت در دهکده چوبی

یکی از مهم ترین امکانات قرار گرفته در این دهکده برای مسافران، وجود یک سری سوئیت های چوبی بوده که برای این منظور ساخته شده اند. المان های چوبی و معماری به کار رفته در این سوئیت ها نیز هماهنگ با دیگر بخش های دهکده بوده و به همین دلیل می توانید یکی اقامت ماندگار را تجربه کنید. بر طبق گفته سازمان میراث فرهنگی، این دهکده در آینده یک سری اقامتگاه جدید نیز خواهد داشت. البته اگر تمایل به اقامت در این سوئیت ها را ندارید می توانید در نزدیکی دهکده و در نیشابور به هتل ها یا اقامتگاه های بومگردی بروید و سپس برای بازدید از این منطقه راهی شوید. توصیه ما به شما این است که به خصوص در فصل پاییز که زیبایی دهکده چند برابر می شود حتما سری به اینجا زده و سفرتان را رویایی کنید.

عکاسی در دهکده چوبین نیشابور

یکی از مهم ترین مواردی که در سفر به این دهکده نباید از دست بدهید، تصویر برداری می باشد. بهتر است اگر در این زمینه مهارت دارید دوربین تخصصی عکاسی و اگر مهارت ویژه ای ندارید از دوربین تلفن همراهتان برای ثبت تصاویر اقدام نمایید. دهکده چوبی زیبای پیش رویتان بهترین مقصد برای عکاسان است چرا که می توانید قاب های زیبایی را به خصوص در فصل پاییز به آن ها هدیه دهد. شما با عکاسی از این منطقه گویی در حال ثبت عکس در دهکده های معروف داستانی در فیلم و سریال های معروف هستید.

دهکده چوبین نیشابور

بهترین زمان مراجعه به دهکده چوبی

از ان جا که روستای ملا محمد آقا زاده و دهکده درون آن در یک جای نیمه بیابانی واقع شده، معمولا زمستان هایی سرد و تابستان هایی دلپذیر دارد. به همین دلیل عده زیادی از گردشگران برای بازدید از این دهکده معمولا نیمه اول سال را انتخاب می کنند که هوا در بهترین حالت خود می باشد. یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که در بهار و به خصوص نوروز این منطقه مملو از مسافر می شود و ممکن است تراکم جمعیت شما را آزار دهد.

بنابراین بهتر است قبل از مراجعه ابتدا این موضوع را در نظر بگیرید و سپس اقدام نمایید. یکی از بهترین اوقاتی که در سال می توانید برای مراجعه و بازدید از این دهکده راهی نیشابور شوید، فصل پاییز می باشد. شاید هوا خنک شده باشد اما شما شاهد رنگ های زیبای پاییزی خواهید بود و می توانید تصاویر بسیار زیبایی را داشته باشید. یکی از مواردی که در این باره باید به آن اشاره کرد این است که ممکن است در این فصل در برخی از مواقع فروشگاه ها و یا مغازه ها باز نباشند.

اگر دلتان خلوتی دهکده را می خواهد زمستان بهترین گزینه است. اما بهتر است تا جایی که می توانید این فصل را برای سفر انتخاب نکنید چون در اثر بارش برف و باران ممکن است بر روی سازه ها را با پلاستیک های محافظ پوشیده باشند و نتوانید معماری و طراحی سازه ها را درست ببینید.

اطلاعات کلی درباره دهکده چوبی نیشابور

اگر در نهایت تصمیم گرفتید که به این دهکده مراجعه کنید بهتر است یک سری نکات را از قبل بدانید تا بتوانید تجربه ای بهتر است بازدید خود داشته باشید. در ادامه می توانید این نکته ها را بخوانید:

در هنگام مراجعه به دهکده بهتر است تمامی لوازم ضروری خود را به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

نقشه، دارو های عمومی، عینک آفتابی، کارت شناسایی، شارژر موبایل و پاوربانک، لباس های نخی در روزهای گرم سال، دوربین عکاسی، کارت بانکی و پول نقد، موبایل و… از مواردی هستند که نباید آن ها را فراموش کنید.

در بازدید از این دهکده به هیچ وجه بر روی سازه ها چیز یننویسید یا آسیبی به طبعیت و بناهای موجود در دهکده وارد نسازید.

به مردم روستا و فرهنگ و املا ک آن ها احترام گذاشته و بدون اجازه به ملک شخصی کسی وارد نشوید.

یک کیسه زباله به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید و محیط را آلوده نسازید.

در این دهکده یک دفتر وجود دارد که اگر بخواهید می توانید از طریق آن برای بازگشت خود از نیشابور آژانس تهیه کنید.

دهکده چوبی نیشابور

راهنما سایت

آدرس

خراسان رضوی، نیشابور، 14.2 کیلومتری بزرگراه امام رضا، جاده تقی آباد طلایی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه