آرامگاه کمال الملک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق ایران که در خود جاذبه های تاریخی مهمی را جای داده، شهرستان نیشابور می باشد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد و حرم امام رضا یکی از مهم ترین مناطق برای زائرین در نظر گرفته می شود. این منطقه هم چنین دارای جاذبه های مختلف دیگری نیز می باشد که در کنار آثار تاریخی می توانند تجربه ای متفاوت برایتان رقم بزنند. در این مقاله به سراغ یکی از جاذبه های تاریخی نیشابور به نام آرامگاه کمال الملک رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آرامگاه کمال الملک کجاست و مسیر دسترسی

اگر تمایل داشتید در سفر به نیشابور به آرامگاه کمال الملک مراجعه کنید ابتدا باید از هر جای شهر که بودید خود را به بلوار جمهوری برسانید و در جهت جنوب شرقی آن ادامه دهید. بعد از رسیدن به میدان شادیاخ به سمت راست رفته و وارد بلوار خیام شوید. این بلوار را ادامه دهید و بعد از رسیدن به میدان به سمت راست رفته و وارد خیابان عرفان شوید. این خیابان را ادامه دهید و سپس به سمت راست رفته تا به جاده شهر کهنه برسید. از آن جا از دور برگردان استفاده کرده و در سمت دیگر جاده به طرف مقصدتان بپیچید.

مقصد شما در چپتان و در نزدیکی تندیس عطار نیشابوری قرار دارد که از بعد از پارکینگ عمومی باید کمی پیاده روی کنید. مسافت مسیر گفته شده تا مقصد تقریبا 2.8 کیلومتر بوده و در حدود 5 دقیقه نیز در راه خواهید بود. شما هم چنین می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید تا به آسانی و با نقشه از هر جای نیشابور که بودید به آرامگاه کمال الملک برسید. کافیست ابتدا اینترنت همراه و لوکیشن دستگاهتان را روشن نمایید و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس آرامگاه کمال الملک: خراسان رضوی، نیشابور، محله شادیاخ، بخش انتهایی خیابان عرفان

آرامگاه کمال الملک

درباره محمد غفاری (کمال الملک)

ممکن نیست کسی در ایران زندگی کند و نام کمال الملک را نشنیده باشد. محمد غفاری ملقب به کمال الملک یک نقاش بزرگ بوده که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه بسیار معروف شد. وی در سال 1224 شمسیبه دنیا آمد و جالب است بدانید که خانواده وی نیز همه اهل هنر بودند. عموی محمد یک نقاش مهم در زمان خود بود و پدر او نیز از طراحان منظره به نام به شمار می رفت. محمد غفاری کمی بعد از به سر کردن دوران کودکی با نقاشی های زیبای خود، با برادر بزرگ تر خود به تهران رفت و در رشته مورد علاقه خود یعنی نقاشی در مدرسه داروالنون مشغول به تدریس شد.

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد، وجود ناصرالدین شاه برای کشف این استعداد است. شاه زمان در موقع بازدید از دارالفنون با دیدن یک تابلو از چره “اعتضاد السلطنه” تحت تاثیر قرار گرفت و محمد غفاری را به قول معروف کشف کرد. او که سال سوم خود را در این مدرسه می گذراند بعد از نگاه ویژه ای که پادشاه به او کرد توانست به عنوان یک نقاش مهم در دربار به استخدام درآید. شاید سن او در ابتدای ورودی به دربار ککم بود ولی با لقب خان او را صدا می کردند.

بعد از گذشت چند سال و علاقه ناصرالدین شاه به این نقاش بزرگ، خود نیز به شاگردی او درآمد و توانست تابلو های زیبایی را زیر نظر وی بکشد. محمد غفاری در طول مدتی که در این کاخ حضور داشت توانست تعداد 170 تابلو را از خود به یادگار بگذارد که مهم ترین آن با نام تالار آیینه می باشد. درواقع ایشان پس از کشیدن این تابلو لقب “کمال الملک” را از ناصرالدین شاه دریافت نمود. این تابلو بعد از دریافت لقب گفته شده اولین تابلویی بود که با نام کمال الملک امضا می شد.

یکی از مواردی که درباره محمد غفاری می توان به آن اشاره کرد این است که وی چند سالی را در اروپا در حضور نقاشان معروف مشغول به تحصی بود و درباره آثار مختلف نقاشان در موزه های اروپا تحقیق کرد. یکی از اقدامات او بعد از برگشت به ایران، احداث مدرسه ای با نام “صنایع مستظرفه” بود. علت وجود آرامگاه وی در نیشابور نیز به سال های آخر عمر او بر می گردد که به این منطقه سفر کرد و آخرین روز های عمرش را در روستای حسین آباد نیشابور گذراند. تاریخ وفات کمال الملک به سال 1319 می رسد و سن او در زمان فوت 95 سال بود.

تاریخچه آرامگاه کمال الملک

یکی از مهم ترین طرح هایی که برای یادبود کمال الملک به انجمت آثار ملی ارائه شد، طرح یادبود محمد غفاری از هوشنگ سیحون بود. هوشنگ سیحون این طرح را در سال 1337 شمسی به مساحت 28 متر مربع به همراه 6 ایوانچه مقعر با فرورفتگی های ایوانچه ها تقدیم کرد. طرح او مورد قبول قرار گرفت و برای انجام آن یک سری تغییرات اندک به سبک جدید در نظر گرفته شد. این بنای یادبود در باغ شیخ عطار و در کنار آرامگاه عطار قرار داده شد.

سازندگان آرامگاه وی نیز از اهالی نیشابور بودند که زمان رونمایی از این مقبره از آن ها نیز قدردانی به عمل آمد. لازم به ذکر است که در زمان رونمایی از این آرامگاه که در تاریخ 12 فروردین 1342 بود در حضور فرح پهلوی انجام گرفت. هم چنین باید عنوان کرد که برای سنگ قبر کمال الملک از سنگ گرانیت استفاده کرده اند که بخش بالایی آن زاویه دار است و چهره محمد غفاری را نشان می دهد. اگر به نیشابور سفر کردید بهتر است مراجعه به این آرامگاه را از دست ندهید تا بتوانید تجربه متفاوت داشته باشید.

تاریخچه آرامگاه کمال الملک

ساعت کاری مقبره کمال الملک

قبل از این که برای رفتن به جاذبه گفته شده اقدام کنید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات مهم درباره آن به دست آورید و سپس به آن جا بروید. این اطلاعات شمال مواردی هم چون تایم کاری مجموعه و شماره تماس این جاذبه می باشد. در ادامه می توانید با این موارد بیشتر آشنا شوید:

ساعت کاری آرامگاه کمال الملک: همه روزه از ساعت 8 تا 14:10

شماره تماس آرامگاه کمال الملک: 42224515-051

معماری آرامگاه کمال الملک

یکی از مهم ترین گزینه ها در بررسی یک بنای تاریخی، معماری به کار رفته در آن می باشد. آرامگاه کمال الملک که یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور می باشد، تزیینات و کاشی کاری های مختلفی دارد که بسیار شبیه به تزیینات به کار رفته در آرامگاه عطار نیشابوری می باشد. اگر به این محل بروید در همان لحظه ای که چشمتان به این بنا بخورد متوجه شدت شباهت این دو سازه خواهید شد.

در معماری به کار رفته در ساخت مقبره کمال الملک می توانید خلاقیت بالای به کار رفته در استفاده از عناصر معماری سنتی را ببینید که چگونه در یک تلفیق جدید خودنمایی می کنند. یکی از مهم ترین گزینه هایی که در به وجود آمدن این آرامگاه نقش به سزایی داشته، هندسه می باشد. بر روی قطر های این بنا می توانید 6 قوس نیم دایره و 4 قوس متقاطع را تماشا کنید. البته باید عنوان کرد که بر روی قوس های اصلی این بنا می توانید از رو به رو 2 قوس دیگر را نیز مشاهده نمایید که البته قوس های بیشتر نبوده و تنها تلاقی قوس های متقاطع هستند.

پیوند این دو قوس نیز از پوست های سه بعدی در فضا تشکیل شده اند. از جمله تزییناتی که در این سازه استفاده شده می توان به استفاده از کاشی معرق اشاره کرد که نقش هایی هنرمندانه روی سطحی منحنی به کار رفته اند. هوشنگ سیحون درباره این نقوش به کار رفته در بنای یادبود کمال الملک عنوان داشته که این ها نمادی از محل تولد محمد غفاری که همان کاشان می باشد، هستند.

معماری آرامگاه کمال الملک

بهترین زمان مراجعه به آرامگاه محمد غفاری

اگر تمایل دارید به نیشابور سفر کنید بهتر است ابتدا یک زمان ناسب برای مراجعه به آن را در نظر بگیرید تا بتوانید تجربه ای خوب داشته باشید. از آن جا که نیشابور در تابستان هوایی گرم و خشک دارد و در زمستان آب و هوایی بسیار سرد را دارا می باشد، بهتر است اوایل بهار یا اواخر تابستان را برای سفر به آن انتخاب کنید که دمای هوا در بهترین حالت خود می باشد. هم چنین می توانید در پاییز نیز به نیشابور سفر کنید و از جاذبه های مختلف آن همانند دهکده چوبی که در این فصل بسیار زیبا می شود نیز علاوه بر آرامگاه کمال الملک دیدن نمایید. در اوقات گفته شده می توانید با بازدید از جاذبه های این منطقه یک خاطره خوب برای خود رقم بزنید.

راهنما سایت

آدرس

خراسان رضوی، نیشابور، محله شادیاخ، بخش انتهایی خیابان عرفان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه