جاهای دیدنی نیشابور

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

15 مرداد

قدمگاه نیشابور

قدمگاه نیشابور نامی آشنا برای عاشقان امام رضاست. زیارتگاهی باشکوه و عظمت در میان شهر نیشابور که زائران زیادی هر ساله به زیارت این مکان مذهبی می روند. علاوه بر حرم امام رضا (ع)، مکان مقدس دیگری در […]

27 تیر

دهکده چوبی نیشابور

معموا آثار چوبی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل جاذبه هایی که از چوب در ساخت آن ها استفاده شده مورد بازدید افراد زیادی قرار می گیرد. یکی از این جاذبه های چوبی که […]

25 تیر

آرامگاه کمال الملک

یکی از بهترین مناطق ایران که در خود جاذبه های تاریخی مهمی را جای داده، شهرستان نیشابور می باشد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد و حرم امام رضا یکی از مهم ترین مناطق برای […]

16 آذر

بهترین رستوران های نیشابور

یکی از بزرگ ترین شهر های شمال شرق کشور که توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید، شهرستان نیشابور می باشد. در این منطقه از کشور می توانید رستوران های مختلفی را بیابید و […]

یکی از مناطق کشور که توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، نیشابور می باشد. این ناحیه از کشور به دلیل قرار گرفتن در مسیر حرم امام رضا مورد توجه عده زیادی از افراد می باشد و به همین دلیل می توان گفت موقعیت جغرافیایی این شهر یکی از مهم ترین نقاط مثبت برای آن می باشد. با این حال در ین شهر جاذبه های گردشگری مختلفی وجود دارد که شما می توانید برای مراجعه به آن ها اقدام کنید و سپس به سفر خود به سمت مقصدتان ادامه دهید. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی نیشابور رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آرامگاه کمال الملک

از آن جا که نیشابور که منطقه تاریخی با قدمت بالا نیز محسوب می شود، در آن می توانید جاذبه های تاریخی مختلفی را بیابید که یکی از بهترین و معروف ترین آن ها آرامگاه کمال الملک می باشد. تقریبا تمامی ایرانیان با کمال الملک آشنا هستند چرا که یکی از بزرگ ترین نقاشان تاریخ ایران به حساب می آید. محمد غفاری نقاش بزرگ در تاریخ هنر معاصر است که در دوران قاجاریه می زیسته و هم اکنون آرامگاه وی یکی از مهم ترین آثار گردشگری در کشور به حساب می آید.

وی در سال 1224 به دنیا آمد و تقریبا اکثر اهالی خانواده او اهل هنر بودند. او که در زمان خود بهترین نقاش کشور بود مورد توجه ناصرالدین شاه قرار گرفت و لقب نقاش باشی را دریافت کرد. در آن زمان ناصرالدین شاه به عنوان شاگرد او به نقاشی روی آورد و در طی مدتی که کمال الملک در دربار رفت و آمد داشت قریب به 175 تابلو به یادگار گذاشت که تالار آینه معروف ترین آن می باشد. سازه ای که در این آرامگاه مشاهده خواهید کرد مربوط به طرحی است که هوشنگ سیحون به عنوان یادبود این نقاش بزرگ به انجمن آثار ملی ارائه کرد.

اگر به آرامگاه شیخ عطار رفته باشید شباهت هایی را در تزیینات و کاشی کاری این دو بنا خواهید یافت. سنگی که بر روی قبر کمال الملک قرار داده اند نیز از جنس گرانیت می باشد. اگر به نیشابور سفر کردید بهتر است حتما سری به این جاذبه گردشگری بزنید تا بتوانید از نزدیک شاهد این بنای باشکوه باشید و تجربه ای ماندگار را برای خود رقم بزنید.

مسیر دسترسی آرامگاه کمال الملک

برای رسیدن به این جاذبه می توانید ابتدا خود  را به میدان پروفسور صادقی برسانید و سپس در جهت جنوب غربی و به سمت خیام بروید. بعد از وارد شدن به خیام آن را ادامه دهید تا به تندیس عطار برسید. از آن جا به سمت راست رفته و وارد خیابان عرفان شوید. این خیابان را ادامه دهید تا به جاده شهر کهنه برسید. آرامگاه کمال الملک در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری می باشد. مسیر گفته شده مسافتی در حدود 1.8 کیلومتر داشته و شما تقریبا 3 دقیقه در راه هستید تا به مقصدتان برسید. بهتر است در مسیر رسیدن به این جاذبه نیشابور از گوگل مپ نیز کمک بگیرید تا بتوانید با نقشه از هر جای شهر که بودید به آسانی به آرامگاه کمال الملک برسید.

آرامگاه کمال الملک

قدمگاه

یکی از معروف ترین مناطقی که در بین افراد زیادی به خصوص زائرین امام هشتم به شهرت رسیده، قدمگاه می باشد. این محل زیارتی در 25 کیلومتری نیشابور بوده و در شهری با همین نام قرار گرفته است. شما در این زیارتگاه یک سنگ را خواهید دید که رنگ آن سیاه بوده و جای یکی پا روی آن حک می باشد. گفته شده در قدیم به دلیل سفر امام رضا از این محل جای پایشان بر روی این محل مانده و مردم معتقدند که این اثر متبرک می باشد.

این زیارتگاه از زمان های دور در بین مردم به شهرت رسید و تا به امروز هنوز هم در بین افراد زیادی متبرک شناخته می شود. زائران برای مراجعه به حرم امام رضا ابتدا به قدمگاه می روند و بعد از زیارت آن راهی حرم می شوند. زیارتگاه قدمگاه نیشابور در سال 1020 به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد و تا به امروز از آن محافظت شده است. لازم به ذکر است که این بنا در سال 1314 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید تا برای آیندگان نیز حفظ گردد. اگر قصد دارید بعد از نیشابور به مشهد بروید می توانید از این زیارتگاه نیز بازدید داشته باشید.

آدرس قدمگاه: خراسان رضوی، 25 کیلومتری نیشابور، شهر قدمگاه

دهکده چوبی نیشابور

یکی از بهترین جاهای دیدنی نیشابور که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، دهکده چوبی نیشابور می باشد. این دهکده در 17 کیلومتری نیشابور و در یک روستا به نام محمد آباد آقا زاده قرار گرفته است. این دهکده ایده خود را از یک آلاچیق الهام گرفته که برای بازی فرزند جناب مجتهدی زاده ساخته بودند. در این منطقه می توانید انواع گل ها و درخت های مختلف را ببینید که پوشش گیاهی این محوطه را بسیار سر سبز کرده اند. درختانی همانند سپیدار، کاج، سرو و… در این دهکده حضور دارند و در زیبا ترین شکل دیده می شوند.

اگر برای تماشای دهکده چوبی نیشابور بروید احتمالا به یاد فیل و سرایل های آمریکایی مثل پزشک دهکده بیفتید چرا که به مانند یک بخش کوچک از آن دهکده ساخته شده است. این دهکده علاوه بر پوشش گیاهی گفته شده دارای دو برکه و یک استخر نیز می باشد که وجود آن ها زیبایی محوطه را بیشتر کرده اند. در برکه ماهی هایی هم چون کپور پرورش می یابند و شما می توانید آن ها را از نزدیک ببینید. شما در این دهکده چوبی می توانید یک برج آجری را نیز ببینید که در زمان ساخت به عنوان یک منبع آب کاربرد اشت ولی در حال حاضر تنها یک بخش دیدنی می باشد.

علاوه بر موارد گفته شده در این دهکده یک مسجد چوبی، کتابخانه و موزه، رستوران چوبی، آلاچیق های چوبی، نانوایی چوبی، کافیشاپ چوبی و… وجود دارد که اگر بخواهید می توانید از آن ها دیدن کرده و در صورت تمایل استفاده کنید. یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که شما می توانید در این دهکده چوبی نیشابور اقامت داشته باشید. یک سری سوئیت های چوبی با المان های چوبی زیبا نیز در این دهکده وجود دارد که برای استراحت و اقامت مسافرن در نظر گرفته شده اند.

اگر به نیشابور رفتید می توانید به این دهکده مراجعه کنید و یک خاطره خوب از اقامت در این دهکده را داشته باشید. یکی از بهترین اوقاتی که می توانید برای رفتن به این دهکده اقدام کنید پاییز می باشد. شاید کمی هوا خنک شده باشد ولی مناظر زیبای پاییزی در کنار بخش های مختلف چوبی دهکده می تواند خاطره ای ماندگار برایتان داشته باشد. به خاطر داشته باشید که بازدید از این دهکده رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیست مگر آن که بخواهید از خدمات موجود در دهکده استفاده کنید. به هیچ وجه رفتن به دهکده چوبی نیشابور را از دست ندهید چرا که تجربه ای منحصر به فرد برایتان خواهد بود.

آدرس دهکده چوبی نیشابور: خراسان رضوی، 17 کیلومتری نیشابور، جاده تقی آباد طلایی

دهکده چوبی نیشابور

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نیشابور که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، کاروانسرای شاه عباسی می باشد. این کاروانسرای تاریخی قدمتی بالا دارد و مربوط به دوران شاه عباس صفوی می شود. معماری ساخت این بنا به شکل چهار ایوانه می باشد و تقریبا یک مربع با طول و عرض 69 در 68 متر است. مساحت این سازه تاریخی به 4900 متر مربع می رسد که می توان گفت از جمله کاروانسرا های بزرگ کشور به حساب می آید.

لازم به ذکر است که شاه بعاس در زمان پادشاهی خود بر ایران، کاروانسرا های مختلفی را بنا نهاد و این کاروانسرای نیشابور یکی از مهم ترین  و بزرگ ترین آن ها می باشد. شاید در گذشته این کاروانسرا کاربری های مختلفی داشته اما هم اکنون به عنوان یک موزه کاربرد دارد و مسافران برای مراجعه به آن از سراسر ایران اقدام می کنند. در حال حاضر اگر به بخش شرقی کاروانسرا بروید می توانید به موزه نیشابور برسید که از سه بخش تشکیل شده:

  • بخش باستان شناسی
  • بخش مردم شناسی
  • بخش ویژه

در بخش غربی نیز می توانید به سالن اجتماعات و مکان برگزاری نمایشگاه های مختلف در حوضه هنر های دستی و… برسید. انواع محصولات در حیطه صنایع دستی مثل قالی بافی، سفالگری، فیروزه تراشی، حصیر بافی، مشبک کاری، کاشی کاری، معرق کاری و… در کنار سوغات مربوط به نیشابور در این قسمت یافت می شود.

مسیر دسترسی کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

برای رسیدن به این کاروانسرای نیشابور می توانید ابتدا خود را به خیابان امام خمینی برسانید و سپس در جهت جنوب شرقی آن ادامه دهید. بعد از رسیدن به میدان خیام به سمت اولن خروجی بروید تا به مقصدتان که در سمت راست شما قرار دارد برسید. مسفات مسیر گفته شده از کمی بعد از کوچه ناو در حدود 260 متر می باشد و تنها یک دقیقه بدون ترافیک در راه هستید. شما هم چنین می توانید از بلوار جمهوری یا بلوار طالقانی نیز برای رسیدن به مقصدتان استفاده نمایید.

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

بازار سرپوش نیشابور

یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور که بهتر است تماشای آن را حتی در صورت عدم نیاز به خرید از دست ندهید، بازار سرپوش می باشد. این بازار قدمت بالایی دارد و تاریخ ساخت بخش قدیمی آن به زمان صفویاه بر می گردد. بخش های دیگر بازار در طی سال های مختلف ساخته شد و ادامه بازار به طرف شمالی آن در اعصار مختلف مثل زندیه و پهلوی افزوده شدند. شاه عباس صفوی در مدت پادشاهی خود مرمت و بازسازی زیادی بر روی این بازار انجام داد و به همین دلیل بخش زیادی از نوسازی این بازار مربوط به وی می شود.

طول و عرض این بازار به ترتیب 750 در 3.40 تا 3.80 می باشد و ارتفاع آن نیز در بخش های مختلف متفاوت می باشد و تقریبا از 3.40 تا 5.90 متغیر است. اگر به قلب بازار بروید شاهد یک میدان کوچک خواهید بود که بدون پوشش بوده و انشعاب آن به قیصریه می رسد که البته این گزینه مربوط به زمان قدیم است و هم اکنون قیصریه دیگر وجود ندارد. این بازار دارای راسته ها و سرا های مختلفی است و بنا های با قدمت بالایی نیز در آن وجود دارد. یکی از این بنا ها حمام بازار می باشد که از سمت شرق به خیابان ارگ جنوبی می رسد.

زمان ساخت حمام قدیمی بازار نیشابور به دوران صفویان بر می گردد و دو بخش بینه و سربینه را در خود جای داده است. کاربری حمام در دوران پهلوی دوم زورخانه بود و مدت ها با همین روند ادامه یافت. از دیگر بخش های مهم بازار آب انبار  آن می باشد که قدمت آن به زمان قاجاریان می رسد و اول بازار نو قرار گرفته است. گرمابه های مرمر و گلستان نیز از دیگر بنا های مهم این بازار هستند که بهتر است در مراجعه به این جاذبه تماشای آن ها را از دست ندهید.

مسیر دسترسی بازار سرپوش نیشابور

برای رسیدن به این بازار تاریخی نیشابور می توانید ابتدا خود را به میدان خیام برسانید و سپس در جهت جنوب غربی به سمت خیابان امام خمینی ادامه دهید. کمی بعد می توانید مجموعه بازار سرپوش نیشابور را ببینید که در دو سمت خیابان امام خمینی قرار دارد. مسیر گفته شده مسافتی در حدود 550 متر داشته و تقریبا 2 دقیقه نیز طول می کشد تا به مقصدتان وارد شوید.

آرامگاه عمر خیام

یکی از مهم ترین آثار تاریخی در کشور که در نیشابور قرار گرفته و شما در سفر به این منطقه می توانید از آن دیدن نمایید، آرامگاه عمر خیام می باشد. این سازه تاریخی یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری نیشابور به شمار می رود که توانسته افراد زیادی رابه سمت خود جذب نماید. حکیم ابوالفتح عمر بن خیام نیشابوری یکی از شاعران برجسته قرن پنجم هجری است که به دو زبان فارسی و عربی شعر می سرود.

وی در بین شاعران و اهل هنر بسیار معروف می باشد و رباعیات بسیار جذابی را از خود به یادگار گذاشته است. جالب است بدانید که او مهارت بالایی در علم طب هم داشت و به قدری شهرت داشت که او را حجه‌ الخلق می گفتند. بعد از آن که حکیم عمر خیام نیشابوری فوت شد بدن او را در گورستان مرکزی نیشابور به خاک سپردند. در ابتدا محل دفن او بنای خاصی نداشت اما بعد از گذشت سال ها برای گور او یک آرامگاه زیبا ساختند.

مقبره خیام نیشابوری و بدنه اصلی از جنس فلز بوده و در پوششی از بتن می باشد. هم اکنون در نزدیکی آرامگاه او می توانید به یک موزه تخصصی بروید که در سال 1376 افتتاح گشت. شما در این موزه انواع ادوات مربوط به علم نجوم را خواهید دید که درواقع محتوای اصلی و تخصصی این موزه می باشد. این موزه به چهار بخش تقسیم می شود:

 بخش مربوط به آثار نجوم و ابزار ستاره شناسی

بخش ظروف فلزی و مفرغی معاصر با خیام

بخش ظروف سفالین لعاب دار

بخش نسخه های خطی و تابلو ها

مسیر دسترسی آرامگاه عمر خیام

برای رسیدن به آرامگاه عمر خیام می توانید ابتدا خود را به میدان پروفسور صادقی برسانید و سپس در جهت غرب برانید. میدان را به طرف بلوار شهدا دنبال کنید و بعد از رسیدن به ابزار آلات خیام به سمت راست بپیچید. مسیرتان را مستقیم ادامه دهید تا در نهایت به مقصدتان وارد شوید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 750 متر است و بدون ترافیک در حدود 2 دقیقه نیز در راه خواهید بود. لازم به ذکر است که آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری در نزدیکی امامزاده ابراهیم و امامزاده محمد قرار دارد.

آرامگاه عمر خیام

مسجد جامع نیشابور

یکی دیگر از قدیمی ترین سازه هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، مسجد جامع نیشابور می باشد. زمان ساخت این مسجد بر طبق کتیبه های آن مربوط به سال 899 هجری قمری می شود. بر روی ین مسجد مرمت ها و بازسازی های مختلفی انجام شده که مهم ترین آن ها بر طبق آن چه در کتیبه بالای محراب آمده مربوط به دوره صفویه و دیگری مربوط به سال 1126 می شود. این مسجد به عنوان بزرگ ترین مسجد شهر شناخته می شود و به همین دلیل مورد بازدید عده زیادی قرار می گیرد. آجر مهم ترین و بیش ترین مصالحی است که در ساخت این مسجد به کار رفته است.

این مسجد شامل چهار ایوان می شود که در کنار پنج کتیبه با ارزش خود و سه درگاه قرار گرفته اند. ورودی اصلی مسجد در سمت شمالی قرار گرفته که ایوان شمالی نیز در همین بخش می باشد. لازم به ذکر است این مسجد با وجود بازسازی هایی که بر روی آن انجام شده هنوز هم می توان زیبایی های طراحی زمان تیموریان را در بخش های مختلف آن تماشا نمود. مسجد جامع نیشابور اهمیت بالایی در طول تاریخ برای این شهر داشته و سرانجام در سال 1317 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مسیر دسترسی مسجد جامع نیشابور

از آن جا که این مسجد نبش خیابان امام خمینی قرار دارد، شما می توانید برای رسیدن به آن ابتدا خود ر ا به میدان فردوسی برسانید و سپس به سمت شمال و به طرف خیابان فردوسی ادامه دهید. با دنبال کردن این خیابان در نهایت می توانید به مقصدتان که در سمت چپ شما و نبش خیابان امام خمینی قرار گرفته برسید. مسافت مسیر گفته شده در حدود 900 متر بوده و تقریبا بدون ترافیک 3 دقیقه در راه هستید. بهتر است در راه رسیدن به مقصد خود از یک نقشه یا گوگل مپ درون تلفن همراهتان استفاده کنید تا از هر جایی در نیشابور که بودید بتوانید خود را به آسانی به این جاذبه مذهبی-تاریخی برسانید.

مسجد جامع نیشابور

قلعه لک لک آشیان

یکی دیگر از جاذبه هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، اثر تاریخی به نام قلعه لک لک آشیان می باشد. این جاذبه تاریخی به دلیل قدمت بالای خود مورد توجه افراد زیادی قرار می گیرد چرا که مربوط به دوران قاجاریه می شود. این قلعه تاریخی در روستایی با همین نام قرار گرفته و به دلیل اهمیت بالای آن در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از این قلعه با نام قلعه کلاغ آشیان نیز یاد می شود.

دلیل نام گذاری قلعه بر طبق گفته اهالی این منطقه این است که یک لک لک در گذشته های دور بر روی یک درخت سرو لانه داشته ولی به دلیل سرمای هوا یک شب آن جا را ترک می کند و از آن به بعد مردم نام این منطقه را لک لک آشیان می گذارند. اگر برای تماشای این قلعه اقدام کنید خواهید دید که در آن همانند دیگر قلعه های کشور دارای برج نگهبانی، بخش های حصار، محوطه اصلی قلعه و دیگر بخش های اصلی می شود.

لازم به ذکر است که شما برای ورود به این قلعه تنها می توانید از قسمت شرقی به آن وارد شوید. یکی از مواردی که درباره آن می توان عنوان کرد این نکته می باشد که قسمت های مختلف قلعه دارای معماری های گوناگون بوده و به همین دلیل می توان گفت که در سالیان متعدد ساخته شده که البته بازسازی های متعددی روی آن ها انجام گرفته است.

آدرس قلعه لک لک آشیان: خراسان رضوی، نیشابور، جاده اسحاق آباد-نیشابور

شهر تاریخی شادیاخ

یکی از مناطق تاریخی نیشابور که در فاصله 3 کیلومتری از این شهر قرار گرفته، در ابتدای سده سوم هجری به یک جای مسکونی مبدل گشت و اهمیت آن تا مدت ها بیشتر و بیشتر شد. در سال 669 هجری قمری و با رخ دادن یک زلزله بزرگ این اهمیت از بین رفت و دیگر قابل استفاده نبود. سایت موزه شادیاخ یک محوطه با وسعت بیش از 26 هکتار است و تاکنون بالغ بر 2000 متر مربع از آن مورد کاوش قرار گرفته.

این محوطه یکی از مناطق روباز بوده که به عنوان موزه و یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور شناخته می شود. کاوش های متعدد انجام شده در این شهر تاریخی نشان می دهند که دو برهه تاریخی مهم در نیشابور وجود دارد که یکی مربوط به دوران سلجوقیان و خوارزمشاهیان است و دیگری مربوط به زمان ایلخانی می شود. این شهر تاریخی در زمان سلجوقیان و خوارزمشاهیان در اوج شکوه بود چرا که نیشابور در این دوران در اوج عظمت خود بود.

شهر تاریخی شادیاخ هم اکنون نیز در حال کاوش است و آثار مختلفی در زمان کاوش های مختلف از آن به دست آمده که اگر به موزه بروید می توانید آن ها را ببینید. این محوطه باستانی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده تا برای آیندگان نیز به یادگار باقی بماند. بهتر است اگر می خواهید به تماشای جاهای تاریخی نیشابور بروید حتما سری به سایت موزه شادیاخ نیز بزنید.

آدرس شهر تاریخی شادیاخ: خراسان رضوی، 3 کیلومتری نیشابور

شهر تاریخی شادیاخ

گنبد های شه میر

از دیگر جاذبه هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، گنبد های شه میر می باشد. این جاذبه دیدنی که در 10 کیلومتری نیشابور قرار گرفته، شامل بنا هایی آجری می شود که با نام های مهراوا، شه میر و شادمهر معروف هستند. قدمت این سازه تاریخی به زمان سلجوقیان بر می گردد و معماری به کار رفته در آن به عنوان یک شاهکار معرفی می شود. طراحی بنا به صورت چهار طاقی بوده و ورودی های آن کم عرض هستند. جالب است بدانید که ویژگی های گنبد بزرگ این سازه به معماری زمان ایلخانی می رسد و همین امر نیز سبب شده تا عده زیادی این اثر تاریخی را ارزشمند تلقی کنند. اگر قصد دارید به نیشابور سفر کنید بهتر است مراجعه به این اثر تاریخی را از دست ندهید.

آدرس گنبد های شه میر: خراسان رضوی، 10 کیلومتری نیشابور، دهستان ریوند