دریاچه سد قشلاق

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه سد قشلاق یا دریاچه وحدت از جاذبه های دیدنی سنندج بوده که در فاصله 12 کیلومتری از شهر سنندج واقع شده و گردشگران زیادی برای آخر هفته ها و یا تعطیلات خود به سراغ آن می روند. جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی در میان شهر سنندج و دیگر مناطق اطراف آن وجود دارند که به واسطه موقعیت جغرافیایی و آب و هوای کوهستانی استان کردستان پدید آمده اند. شهر سنندج از زیباترین و پرجاذبه ترین شهرهای استان کردستان بوده که توجه طبیعت گردان زیادی به آن جلب شده و شمار زیادی گردشگر، هر ساله به آن سفر می کنند تا گشت و گذاری در میان طبیعت کوهستانی و جاذبه های دیدنی کردستان داشته باشند. دریاچه ای که در این مطلب می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، دریاچه ای نسبتا وسیع با چشم اندازی بسیار زیبا بوده که به لحاظ طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با دریاچه سد قشلاق سنندج بیشتر آشنا شویم.

دریاچه سد قشلاق کجاست و مسیر دسترسی

دریاچه سد قشلاق از زیباترین جاذبه های گردشگری سنندج است که در فاصله 12 کیلومتری از این شهر واقع شده و توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان را به خود کرده و به همین جهت، گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به سراغ این جاذبه می روند و اگر در تعطیلات و آخر هفته ها به این منطقه مراجعه کنید، جمع زیادی از گردشگران را خواهید دید که عده از آن ها جزء بومیان سنندج و دیگر شهرهای استان کردستان بوده و جمعیت زیاد دیگری هم جزء گردشگرانی هستند که از دیگر استان های ایران به سراغ این جاذبه آمده اند تا لحظات شاد و لذت بخشی را در کنار خانواده و دوستان خود در این طبیعت سپری کنند.

این دریاچه مابین شهرستان های سنندج و دیواندره قرار داشته که با مرکز دیواندره حدود 92 کیلومتر فاصله دارد. پس برای دسترسی به این دریاچه بهتر است ابتدا خود را به سنندج برسانید و از این شهرستان مسیر دسترسی به دریاچه را پیش بگیرید. برای این منظور از سنندج به سمت شمال شهر حرکت کنید وارد جاده سنندج – دیواندره شوید. در این جاده به مسیر خود ادامه دهید و سپس وارد جاده Dam شده و حدود 4 کیلومتر به مسیر خود ادامه داده تا به این دریاچه زیبا و چشمنواز برسید.

فاصله دریاچه سد قشلاق تا سنندج: 12 کیلومتر

فاصله دریاچه سد قشلاق تا دیواندره: 92 کیلومتر

آدرس دریاچه سد قشلاق: استان کردستان، شهرستان سنندج، 12 کیلومتری شمال سنندج

دریاچه سد قشلاق

آشنایی با دریاچه سد قشلاق

شهر سنندج به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای کردنشین غرب ایران بوده که در استان کردستان جای گرفته و از طبیعتی کوهستانی با آب و هوایی سرد برخوردار بوده و توجه گردشگران زیادی به آن جلب شده است. در هر گوشه و کناری از طبیعت این شهر، جاذبه ای دیدنی و گردشگری قرار گرفته و در صورتی که به آن سفر کنید و به دنبال جاذبه ای برای گردش خود باشید، تنها کافی است سلیقه گردشگری خود را در نظر بگیرید و به سمت آن بروید.

جاهای دیدنی سنندج در انواع مختلفی نظیر جاذبه های طبیعی و تاریخی بوده که دارای تنوع هم بوده و همین باعث شده بازدید از تمام دیدنی های سنندج در طول یک سفر نگنجد و برای بازدید از تمام آن ها بایستی حداقل دو مرتبه به این شهر سفر کنید. برخی از جاذبه های سنندج نسبت به دیگر جاذبه های آن دارای طرفداران بیشتری بوده که دریاچه سد قشلاق نیز از آن دسته جاذبه های محسوب می شود. سد قشلاق از جمله سدهای استان کرستان بوده که در 12 کیلومتری سنندج واقع شده و جزء دیدنی های سنندج به حساب می آید.

در واقع سد قشلاق بر روی رودخانه قشلاق قرار داشته و به دلیل وجود آن، دریاچه ای زیبا و پرآب در پشت آن پدید آمده و امروزه به یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در این منطقه تبدیل شده و گردشگران زیادی برای گردش و تفریح خود به سراغ این دریاچه و طبیعت اطراف آن می روند. دریاچه سد قشلاق که با نام دریاچه وحدت هم شناخته می شود، دارای وسعتی حدود 934 هکتار بوده که اطراف آن را طبیعتی سرسبز با درختکاری زیبا فرا گرفته است. طبیعت سرسبزی که در اطراف این دریاچه وسیع وجود دارد، بهترین فرصت را برای گردش و پیک نیک فراهم آورده تا یک روز گردشگری و لذت بخش را در کنار این دریاچه سپری کنند.

همچنین حجم کل مخزن این دریاچه به حدود 160 میلیون متر مکعب می رسد. فصل های بهار و به خصوص تابستان که هوای این منطقه در بهترین و لذت بخش ترین حالت ممکن خود قرار دارد، گردشگران زیادی به این منطقه می روند تا از طبیعت دریاچه سد وحدت و طبیعت اطراف آن لذت ببرند و روز هیجان انگیزی را برای خود رقم بزنند.

اگر شما هم دریاچه سد وحدت را برای گردش و تفریح خود انتخاب کنید، می توانید علاوه بر پیک نیک و گردش در میان طبیعت اطراف دریاچه، از تفریحات مختلفی که در دریاچه وحدت امکان پذیر می باشد، لذت ببرید. در زمان های گذشته این دریاچه به نام قشلاق شناخته می شد و پس از چندی نام جدید وحدت را برای آن انتخاب کردند، اما بومیان این شهر همچنان این دریاچه را با نام دریاچه سد قشلاق می شناسند.

دریاچه سد قشلاق

تاریخچه دریاچه سد قشلاق

هر جاذبه ای که در هر گوشه ای از جهان مشاهده می کنیم، تاریخچه پیدایش و سرگذشتی دارند که برخی از آن ها به صورت طبیعی و برخی از آن ها ساخته دست انسان بوده و به وجود آمده اند و امروزه از بسیاری از آن ها به عنوان جاذبه ای دیدنی و گردشگری یاد می کنیم. دریاچه سد قشلاق نیز دارای تاریخچه ای برای خود بوده که در سال 1353 هجری شمسی، یک سد بر روی رودخانه ساخته شد و ساخت آن به مدت 5 سال به طول انجامید و کار ساخت آن در سال 1358 هجری شمسی به پایان رسید.

از آنجایی که سد وحدت بر روی این رودخانه احداث گردید، حجم زیاد آبی در پشت آن به وجود آمد که امروزه از آن به عنوان دریاچه سد قشلاق یاد می شود و به جاذبه ای دیدنی و گردشگری در اطراف شهر سنندج تبدیل شده است. لازم به ذکر است که آب این دریاچه علاوه بر نقش در گردشگری، در تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی این منطقه نقش به سزایی دارد. دریاچه وسیعی که در پشت سد وحدت تشکیل شده، دارای طول 11 کیلومتر و وسعتی حدود 934 هکتار می باشد و به همین جهت توانسته اند انواع ورزش ها و تفریحاتی آبی را در آن امکان پذیر سازند و به یکی از تفریحی ترین جاذبه های دیدنی کردستان تبدیل گردد.

علت نامگذاری دریاچه سد قشلاق

سد قشلاق بر روی رودخانه قشلاق احداث گردید و به همین جهت نام قشلاق را برای این دریاچه و سد انتخاب کردند. پس از پدید آمدن این دریاچه در پشت سد قشلاق، زمین های اطراف طبیعت آن نیز درختکاری و آباد شدند و فضای سرسبز زیبایی در کنار دریاچه پدید آمد. بعد از دوران انقلاب نام این دریاچه و سد به دریاچه سد وحدت تغییر یافت.

دریاچه سد قشلاق

شرایط اقلیمی و جغرافیایی دریاچه سد وحدت

منطقه ای که دریاچه سد وحدت را در خود جای داده منطقه ای کوهستانی بوده که اطراف دریاچه را کوه های بلند و پر صلابت ساتله و تیرگرا محاصره کرده اند و بر زیبایی طبیعت اطراف دریاچه کمک نموده اند. این دریاچه از ابتدا وجود نداشته و پس از ساخت سد وحدت بر روی رودخانه قشلاق، این دریاچه وسیع با این حجم از آب در پشت آن به وجود آمد و به واسطه طبیعت زیبایی که در اطراف آن وجود دارد، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب نموده است. در میان دریاچه قشلاق نیز چندین جزیره کوچک وجود دارند و گردشگرانی که به سراغ شنا در میان این دریاچه می روند، می توانند به استراحتی بر روی آن ها بپردازند.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه قشلاق

همانطور که می دانیم، دریاچه قشلاق از چشم انداز و طبیعتی بسیار زیبا برخوردار می باشد. اما طبیعت کوهستانی و سرسبزی که اطراف آن وجود دارد و در بهار و تابستان ها به سرسبزترین حالت ممکن خود تبدیل می شود، بر زیبایی این منطقه تأثیر به سزایی داشته و بهترین منطقه را برای طبیعت گردی و استراحت در میان طبیعتی زیبا و پاک پدید آورده است. گردشگران و طبیعت گردان زیادی در طبیعت و ساحل اطراف دریاچه بساط پیک نیک خود را به راه می اندازند و در میان طبیعت به استراحت و دورهمی می پردازند.

دریاچه سد قشلاق

تفریحات دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق از زیباترین جاذبه های گردشگری اطراف سنندج است که حدود 12 کیلومتر با سنندج فاصله داشته و به واسطه مسافت کمی که از شهر دارد، گردشگران زیادی برای گردش و تفریح خود به سراغ آن می روند. دریاچه قشلاق علاوه بر زیبایی هایی که به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار می دهد، همچنین تفریحاتی را برای گردشگران فراهم آورده که از جمله آن ها می توان به طبیعت گردی و پیک نیک به همراه خانواده و دوستان اشاره نمود. علاوه بر جاذبه های طبیعی این شهر، انواع بناهای تاریخی و باشکوه در این شهر وجود دارند که عمارت خسروآباد می باشد که بسیاری از تاریخ دوستان را به سمت خود جذب می کند.

عکاسی در طبیعت دریاچه قشلاق

عکاسی در میان طبیعت این منطقه یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که می توان از چشم انداز زیبای این طبیعت که تشکیل شده از دریاچه آبی رنگ، آسمان پاک آبی رنگ و به دور از آلودگی، کوه های پر صلابت، درخت های کوتاه و بلند در میان طبیعت اطراف دریاچه و غیره می باشد که در کنار یکدیگر توانسته اند طبیعتی بسیار زیبا را فراهم آورند و عکس های بسیار زیبایی را در قاب دوربین خود ثبت کنید.

قایق سواری در میان دریاچه قشلاق

مساحت و عمق دریاچه قشلاق به قدری است که لذت قایق سواری را برای گردشگران فراهم آورده تا در میان این دریاچه که اطراف آن کوه های پر صلابتی وجود دارند، لذت قایق سواری را تجربه کنند. قایق سواری جزء تفریحاتی است که در بسیاری از دریاچه ها و رودخانه های بزرگ امکان پذیر بوده و خوشبختانه دریاچه قشلاق به دلیل برخورداری از وسعت و عمق مناسب، این تفریح را برای گردشگران امکان پذیر نموده است.

دریاچه سد قشلاق

پیک نیک در طبیعت اطراف سد وحدت

پیک نیک در میان طبیعت از بهترین و پرطرفدارترین تفریحاتی است که جمع های خانوادگی و دوستانه به سراغ آن می روند. خوشبختانه کشور پهناور ایران به لحاظ طبیعت زیبا و گردشگری غنی بوده و جاذبه های طبیعی زیادی در میان شهرهای این کشور وجود دارند که امکان طبیعت گردی و پیک نیک را برای گردشگران فراهم آورده اند. این دریاچه در میان طبیعتی خارق العاده با چشم اندازی زیبا قرار گرفته که درخت کاری شده و فضای طبیعی زیبایی را برای پیک نیک و طبیعت گردی فراهم کرده اند.

ماهیگیری

با توجه به آن که دریاچه قشلاق از میزان حجم و سطح آب مناسبی برخوردار است، بهترین محل را برای پرورش ماهی به وجود آورده و انواع ماهی های خانواده کپور نظیر شاه کولی، ماهی سیاه، سیاه ماهی، ماهی عروس، سس ماهی و آلبورنوس کاپیتو اشاره نمود که در این دریاچه زندگی می کنند. از همین رو یکی از تفریحاتی که می توانید در این منطقه از آن لذت ببرید، ماهیگیری می باشد.

شرایط بازدید از دریاچه سد وحدت

بازدید از دریاچه سد قشلاق شرایط چندان دشواری نداشته و تنها کافی است برای یک روز گردشگری و هیجان انگیز عزم خود را جزم نمایید و برای رفتن به سراغ طبیعتی زیبا با منظره ای شگفت انگیز آماده شوید. برای رفتن به دریاچه قشلاق نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای وجود نداشته و تنها برای استفاده از تفریحاتی همچون قایق سواریدر دریاچه بایستی بلیط تهیه نمایید. حتی برای ورود و پارک خودروی خود هم نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه ای نمی باشد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سد قشلاق

از آنجایی که این دریاچه در میان استان کردستان قرار داشته و این استان دارای شرایط اقلیمی و جغرافیایی سرد و کوهستانی بوده، دارای پاییز و زمستان هایی سرد و بهار و تابستان هایی معتدل می باشد. از همین رو فصل های بهار و تابستان از پرطرفدارترین زمان های سفر به شهرهای استان کردستان به شمار می روند.

همچنین طبیعت اطراف دریاچه قشلاق در فصل های بهار و تابستان سرسبز و بسیار زیبا می شوند و لباس سبز رنگی را به تن می کنند و طبیعتی چشم نواز را در اطراف دریاچه پدید می آورند. همچنین خبری از گرمای طاقت فرسا و سوزان نبوده و می توان از هوای دلپذیر منطقه نهایت لذت را برد. لذا فصل های بهار و تابستان از بهترین زمان های بازدید از این جاذبه محسوب می شوند.

دریاچه سد قشلاق

راهنما سایت

آدرس

استان کردستان، شهرستان سنندج، 12 کیلومتری شمال سنندج

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه