جاهای دیدنی سنندج

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

14 شهریور

پارک تفریحی آبیدر

پارک تفریحی آبیدر یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی استان کردستان و بطور مشخص شهر سنندج است. این مکان به دلیل چشم اندازی بسیار دلنشین به شهر سنندج و همچنین دارا بودن پوشش گیاهی بی نظیر در […]

12 شهریور

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری یکی از بهترین و بی نظیر ترین جاذبه های گردشگری تاریخی و همچنین دیدنی استان کردستان و بطور مشخص شهر سنندج به حساب می آید. این عمارت که به خانه کرد نیز معروف است به […]

11 شهریور

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یکی از زیباترین و در عین حال چشم نواز ترین بنا های تاریخی و مذهبی استان کردستان بطور مشخص شهر سنندج به حساب می آید که در طی سالهای طولانی که از ساخت آن میگذرد، […]

7 شهریور

پارک لاله سنندج

پارک لاله سنندج بی شک یکی از زیبا ترین و بکر ترین مکان های شهر سنندج به حساب می آید. شهر سنندج بطور کلی به دلیل دارا بودن مکان ها و جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار، همواره […]

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد یا کاخ موزه خسروآباد از بناهای تاریخی سنندج است که جزء جاذبه های دیدنی این شهر به حساب می آیند که به دستور امان الله خان اردلان ساخته شده است. استان کردستان دارای شهرهای متعددی بوده، […]

6 شهریور

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق یا دریاچه وحدت از جاذبه های دیدنی سنندج بوده که در فاصله 12 کیلومتری از شهر سنندج واقع شده و گردشگران زیادی برای آخر هفته ها و یا تعطیلات خود به سراغ آن می روند. […]

جاهای دیدنی سنندج از از زیباترین جاذبه های دیدنی غرب ایران هستند که در میان منطقه ای کوهستانی و زیبا جای گرفته اند. شهر سنندج از پرجاذبه ترین شهرهای غربی کشور بوده و جاذبه های آن به قدری زیاد هستند که اگر به آن سفر کنید، با تنوع زیادی از جاذبه های گردشگری و دیدنی آن مواجه می شوید و حتی باید گفت که بازدید از تمام دیدنی های سنندج در یک سفر نمی گنجند و بهتر است برای بازدید از آن ها اولویت بندی را رعایت نمایید. طبیعتی که در غرب ایران جای گرفته، از زیباترین مناطق دیدنی به شمار می روند که هر طبیعت دوستی باید برای یک بار هم که شده به سراغ بازدید از آن ها برود. سنندج به عنوان مرکز استان کردستان شناخته شده و در کوهپایه های زاگرس جای گرفته است و به همین دلیل از موقعیت جغرافیایی کوهستانی برخوردار می باشد و بیشترین موردی که توانسته توجه گردشگران را به خود جلب نماید، طبیعت کوهستانی و آب و هوای کوهستانی آن است. این شهر جاذبه های تاریخی هم کم نداشته و وجود جاذبه های طبیعی در کنار آثار باستانی و تاریخی می تواند سفر و گردشی لذت بخش را در میان جاهای دیدنی سنندج برای گردشگران به ارمغان بیاورد. سنندج شهری کردنشین ایرانی در غرب کشور بوده که به دلیل قرار گرفتن در میان دامنه و سینه کش کوه، نام سنه را برای آن انتخاب کرده بودند. قلعه تاریخی و بسیار مهمی در میان سنندج قرار داشت که با نام سنه دژ شناخته می شد و به معنای قلعه ای در پای کوه بود که بر اثر گذر زمان، به نام سنندج تغییر پیدا کرد و تا کنون با همین نام شناخته می شود. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با انواع جاذبه های گردشگری سنندج که از معروف ترین جاذبه های دیدنی غرب ایران به شمار می روند، آشنا شویم و اگر این بار قصد سفر به جاذبه های متفاوتی را داشتید، به سراغ بازدید از جاهای دیدنی سنندج بروید.

دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت

جاذبه های طبیعی که در میان جاذبه های دیدنی سنندج وجود دارند، توجه بسیاری از طبیعت گردان را به خود جلب کرده اند و دارای تنوع بالایی در این طبیعت هستند. شهر سنندج را به عنوان بهشتی برای طبیعت دوستان و طبیعت گردان می شناسیم. دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت دریاچه ای وسیع و زیبا در میان کوه های سر به فلک کشیده و سرسبزی است که از فضایی دل انگیز بهره می برد.

این دریاچه دارای وسعتی حدود 934 هکتار بوده و با توجه به قرارگیری در میان طبیعتی سرسبز و شگفت انگیز، از زیباترین دیدنی های سنندج به حساب می آید. درختان های متنوعی در اطراف دریاچه سد قشلاق وجود دارند که بر زیبایی طبیعت دریاچه تأثیر به سزایی داشته و زیبایی این منطقه در فصل های بهار و تابستان به اوج خود می رسد. در واقع این دریاچه منظره ای زیباست که پدید آمده از سدی می باشد که بر روی رودخانه قشلاق قرار گرفته و انواع تفریحاتی نظیر قایق سواری و ماهیگیر در آن امکان پذیر می باشند.

دریاچه سد وحدت در فاصله 12 کیلومتری از سنندج قرار داشته و علاوه بر بومیان سنندج، گردشگرانی که به این شهر سفر کرده اند، این دریاچه را از میان جاذبه های دیدنی سنندج انتخاب کرده و به سراغ آن می روند تا یک روز لذت بخش و تفریحی را در کنار دریاچه سد قشلاق سپری کنند. دریاچه سد قشلاق به عنوان زیستگاه آبزیان مختلفی همچون ماهی سیاه، شاه کولی، سس ماهی، ماهی عروس، سیاه ماهی و آلبورنوس کاپیتو محسوب می شود که این ها از گونه ماهی کپور می باشند. فضای سرسبز کنار دریاچه بهترین فضا را برای پیک نیک طبیعت گردی فراهم آورده است. گردشگران زیادی برای آخر هفته ها و یا ایام تعطیل به سراغ این جاذبه می روند.

آدرس دریاچه سد قشلاق: استان کردستان، 12 کیلومتری شمال سنندج، دریاچه سد قشلاق

جاهای دیدنی سنندج

عمارت خسروآباد

کاخ ها و عمارت های با شکوه و متعددی در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که هر کدام از آن ها از دوره های مختلفی از تاریخ ایران به جا مانده اند و روزگاران مهمی را پشت سر گذاشته اند. بازدید از عمارت ها و کاخ های تاریخی، علاوه بر آن که ما را با دوران گذشته و گوشه های کوچکی از تاریخ ایران آشنا می سازد، همچنین تماشای آن ها می تواند حس و حال عجیب و دلنشینی را برای ما پدید آورد. از آنجایی که شهر سنندج بناهای تاریخی و آثار باستانی متعددی در خود جای داده، عمارت خسروآباد یکی از مکان های دیدنی سنندج به حساب می آید که از دوران قاجار در این شهر به یادگار مانده است.

عمارت خسروآباد سنندج به عنوان محل فرمانروایی و حکومت خاندان اردلان محسوب می شد که امروزه از مهمترین بناهای تاریخی این شهر شناخته می شود. عمارت باشکوه و زیبای خسروآباد مساحتی حدود 6 هزار متر مربه را به خود اختصاص داده و از معماری خاص و هنرمندانه ای برخوردار است. این عمارت دارای دو بخش بوده که تشکیل شده از قصر سلطنتی و باغ می باشد. عمارت خسروآباد در میان باغی سرسبز و باصفا قرار گرفته و توسط درختان تنومند و کهنسال محاصره گردیده و زیبایی و جلوه خاصی را برای این جاذبه پدید آورده اند.

اگر از معماری این عمارت تاریخی بخواهیم بگوییم، می توان به ارسی ها، ستون های بلند و گچ بری های آن اشاره نمود که هر یک از آن ها جلوه خاصی را برای این جاذبه به وجود آورده اند. یک حوض آب به همراه فواره در سومین طبقه از عمارت خسروآباد سنندج وجود دارد که زیبایی و شکوه خاصی را برای این عمارت تاریخی پدید آورده است. به دلیل آسیب هایی که به این بنای تاریخی وارد آمده بودند، در سال 1373 مرمت هایی را بر روی آن انجام دادند.

ساعت بازدید از عمارت خسروآباد: روزهای شنبه تا پنجشنبه 9 صبح تا 17 عصر

قیمت بلیط عمارت خسروآباد: رایگان

شماره تماس عمارت خسروآباد: 08733321524

آدرس عمارت خسروآباد: استان کردستان، سنندج، بلوار خسروآباد

جاهای دیدنی سنندج

پارک تفریحی آبیدر

پارک تفریحی آبیدر یک پارک کوهستانی و زیباست که در میان کوه های آبیدر قرار گرفته و یکی از مفرح ترین جاهای دیدنی سنندج محسوب می شود. این پارک از طبیعتی شگفت انگیز و باصفا بهره می برد و از بهترین مناطق دیدنی سنندج برای گردش های دوستانه و خانوادگی به شمار می رود. جالب است بدانید در زبان کردی، محلی که آب به میزان زیاد در آن وجود داشته باشید، “آبیدر” یا به گویش محلی “ئاویه ر” گفته می شود.

همچنین پارک تفریحی آبیدر در میان طبیعتی از کوه آبیدر جای گرفته که مملو از چشمه های طبیعی بوده که از دل زمین می جوشند و طبیعتی خارق العاده را پدید آورده اند و نام آبیدر را برای آن انتخاب کرده اند. پارک آبیدر سنندج در ارتفاع حدودی 2.550 متر از سطح دریا واقع شده و طبیعتی تشکیل شده از کوه، دشت، جنگل و چشمه های فراوان می باشد که در کنار یکدیگر توانسته اند جاذبه ای تفریحی و گردشگری را در سنندج به وجود بیاورند. کوهنوردی، پیاده روی، پیک نیک، عکاسی و غیره از جمله تفریحاتی است که می توانید در پارک آبیدر از آن ها لذت ببرید و یک روز گردشگری سرشار از هیجان را تجربه کنید.

آدرس پارک تفریحی آبیدر: استان کردستان، شهرستان سنندج، انتهای خیابان آبیدر، دامنه کوه آبیدر

جاهای دیدنی سنندج

حمام خان

بناهای تاریخی و آثار باستانی که در هر شهری از ایران وجود دارند، جزء دیدنی های آن منطقه به حساب می آیند. شهر سنندج نیز به لحاظ جاذبه های تاریخی چیزی کمتر از دیگر شهرها نداشته و انواع بناهای تاریخی و آثار باستانی در میان طبیعت آن وجود دارند که هر کدام از آن ها در حال حاضر جزء جاهای دیدنی سنندج به حساب می آیند. حمام خان یکی از همان بناهای تاریخی است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد و در سال 1220 هجری قمری به دستور امان الله خان احداث شده است. حمام خان را می توان یکی از باشکوه ترین و زیباترین حمام های تاریخی ایران به شمار آورد.

حمام های تاریخی زیادی در شهرهای ایران وجود دارند، اما حمام خان سنندج به دلیل برخورداری از معماری و تزئینات باشکوه، نسبت به بسیاری از آن ها متمایز بوده و از سبک و سیاق متفاوت و خاصی بهره می برد. این حمام تاریخی از بخش های مختلفی نظیر سردر ورودی، هشتی، سربینه، خلوتی، آب انبار، تون، خزینه، حمام گرم یا بینه، میان در و سرویس های بهداشتی تشکیل شده است.

از زیباترین تزئیناتی که برای فضای داخلی این حمام به کار رفته، می توان به کاشی کاری های آن اشاره کرد که از کاشی های هفت رنگ استفاده شده و فضایی چشمنواز را برای داخل حمام پدید آورده است. حمام تاریخی خان سنندج در سال 1378 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس حمام خان: استان کردستان، شهرستان سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه، حمام خان سنندج

جاهای دیدنی سنندج

پارک لاله سنندج

اگر به سنندج سفر کرده اید و در میان دیدنی های سنندج به دنبال جاذبه طبیعی زیبا و چشمنواز هستید، پارک لاله سنندج می تواند گزینه انتخابی مناسبی برای شما به حساب بیاید. پارک لاله از بهترین جاذبه های گردشگری سنندج برای دورهمی و گذراندن اوقات فراغت می باشد که انواع امکانات رفاهی نظیر آلاچیق، کافی شاپ، سرویس بهداشتی و نمازخانه در آن تعبیه شده اند تا گردشگران علاوه بر لذت بردن از فضای زیبای پارک، از گردش و استراحت خود نیز لذت ببرند.

گل های لاله با رنگ های متنوعی در فضای این پارک وجود دارند که بهترین لوکیشن را برای عکاسی فراهم کرده اند و با مراجعه به پارک لاله سنندج، می توانید عکس های بسیار زیبایی را ثبت کنید. پارک لاله سنندج از بهترین پارک های این شهر برای پیک نیک، پیاده روی، عکاسی، قرارهای خانوادگی و دوستانه و غیره محسوب می شود. وجود آلاچیق های متعدد در طبیعت این پارک باعث شده خانواده های زیادی برای آخر هفته ها و تعطیلات به سراغ پارک لاله سنندج بروند.

آدرس پارک لاله سنندج: استان کردستان، سنندج، خیابان لاله، پارک لاله سنندج

جاهای دیدنی سنندج

روستای نگل

روستای نگل یکی از معروف ترین روستاهای سنندج است که دلیل اصلی شهرت آن، وجود قرآن نگل در روستا می باشد. یک قرآن که با نام قرآن نگل شناخته می شود، در این روستا قرار داشته و اهالی روستا بر این باورند که قرآن نگل یکی از 4 قرآن خطی به جا مانده از دوران خلیفه سوم می باشد که هر کدام از آن ها به 4 اقلیم منتقل شده و یکی از آن ها در مسجد روستای نگل قرار گرفته و برای مردم سنندج از ارزش و احترام ویژه ای برخوردار است.

قرآن نگل حدود هزار سال گذشته به دست یکی از چوپانان اهالی همین روستا از زیر خاک کشف شده که از همان زمان تا کنون دارای ارزش بالایی بوده و بارها مورد دزدیده شدن قرار گرفته است. اگر بخواهیم درباره طبیعت زیبای این روستا صحبت کنیم، حرف برای گفتن زیاد است و تنها باید به این توصیف بسنده کرد که روستای نگل دارای طبیعتی سرشار از زیبایی و تازگی بوده که اگر به آن سفر کنید و قصد گردش در میان طبیعت آن را داشته باشید، حداقل به 2 روز زمان نیاز خواهید داشت تا از تمام طبیعت زیبای روستای نگل دیدن کنید.

در سال 1392 یک موزه مردم شناسی در این روستا افتتاح گردید که از دو بخش قرآنی و مردم شناسی تشکیل شده و با نام موزه مردم شناسی نگل شناخته می شود و از توریستی ترین بخش های این روستا برای گردشگران به شمار می آید. از دیگر دیدنی های روستای نگل که جزء جاذبه های گردشگری سنندج نیز محسوب می شوند می توان به قلعه گاه، دریاچه چال آب، آبشار قلوزه و پل بزرگ دوره صفویه اشاره کرد.

آدرس روستای نگل: استان گردستان، 65 کیلومتری سنندج، مسیر سنندج – مریوان

جاهای دیدنی سنندج

کلیسای سنندج

به هر گوشه ای از شهر زیبای سنندج قدم بگذارید، یک بنای تاریخی یا آثار باستانی را خواهید دید که متعلق به دوران گذشته می باشد. ارمنی ها و مسیحی های زیادی در شهرهای مختلف ایران زندگی می کنند که به همین جهت کلیساهای مختلفی در شهرهای ایران وجود دارند که از گذشته به جا مانده اند. اگر به سراغ محله آغه زمان در جنوب شهر سنندج بروید، کلیسایی تاریخی را خواهید دید که متعلق به اوایل دوران قاجار بوده و با نام کلیسای سنندج شناخته می شود.

برای ساخت کلیسای سنندج از معماری و تزئینات زیبایی استفاده شده که یک آب سنگ و آب نما در حیاط آن وجود داشته که سبب چشمنوازی حیاط این بنای تاریخی گردیده است. این کلیسا جزء مهمترین آثار باستانی سنندج بوده که از بخش هایی همچون سردر ورودی، اتاق های نیم دایره ای، دهلیز ورودی و شبستان آن اشاره نمود که برای ساخت هر یک از آن ها از تزئینات زیبایی استفاده شده است. دو قبر در بخش شبستان این بنا وجود دارند که متعلق به کشیشان کلیسا بوده اند. کلیسای سنندج در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1378 با شماره 2663 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کلیسای سنندج: استان کردستان، شهرستان سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا، کلیسای سنندج

جاهای دیدنی سنندج

سینمای روباز سنندج

شهر سنندج دریایی از جاذبه های دیدنی و گردشگری را در اختیار گردشگران قرار داده و هر سوی آن را نگاه کنید، می توانید جاذبه ای دیدنی و تماشایی را پیدا کنید و با رفتن سراغ آن روزی متفاوت و سرشار از هیجان را تجربه کنید. سینما رفتن یکی از تفریحاتی است که بسیاری از ما برای اوقات فراغت خود آن را انتخاب می کنیم و به همراه دوستان و خانواده خود به سراغ آن می رویم. حالا اگر این سینما در فضای باز باشد، می تواند لذتی دو چندان را برای ما پدید بیاورد. شاید هر کسی تجربه رفتن به سینمای روباز را نداشته باشد؛ اما اگر به سنندج سفر کنید، یک سینمای روباز و هیجان انگیز در این شهر وجود دارد که به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی سنندج شناخته شده و در پارک آبیدر واقع شده است.

این سینما دارای ظرفیت بیش از 10 هزار نفر بوده و یک پرده با ابعاد 25 × 12 متر در آن وجود دارد و به عنوان بزرگترین سینمای روباز ایران و خاورمیانه شناخته می شود. این سینما با تمام سینماهایی که تا کنون رفته اید تفاوت داشته و حتی صدای فیلم را با استفاده از موج اف ام رادیویی در اختیار تماشاچیان قرار می دهند. در این صورت می توانید به راحتی در ماشین خود بنشینید و از تماشای فیلم در فضای آزاد لذت ببرید.

سینمای روباز سنندج در سال 1389 به صورت رسمی کار خود را آغاز نمود و به یکی از هیجان انگیز ترین دیدنی های سنندج تبدیل شد و تا به امروز دارای طرفداران زیادی می باشد. فیلم های این سینما هر شب رأس ساعت 21 توسط حوزه هنری کردستان اکران شده و شب های تعطیلات و آخر هفته ها، بیشترین تعداد تماشاچی را در خود جای می دهد.

زمان اکران فیلم در سینمای روباز سنندج: هر شب ساعت 21

آدرس سینما روباز سنندج: استان کردستان، سنندج، مجموعه تفریحی آبیدر، پارک امیریه، سینما روباز سنندج

جاهای دیدنی سنندج

پل معلق آبیدر

همانطور که می دانیم، پارک تفریحی آبیدر یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی سنندج بوده و انواع جاذبه های تفریحی و گردشگری در آن وجود دارند که هر کدام از آن ها جزء جاهای دیدنی سنندج به حساب می آیند. از جمله پرطرفدارترین و هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری این منطقه، پل معلق آبیدر می باشد که در بخش پارک کوهستانی آبیدر واقع شده که دارای دو کوه در دو سوی خود است که یکی از آن ها آبیدر بزرگ و دیگر آبیدر کوچک است که ارتفاع هر یک از آن ها به ترتیب 2.550 متر و دیگری 2.350 متر از سطح دریا می باشد.

این دو کوه توسط یک پل به یکیدگر متصل شده اند و با نام پل معلق سنندج شناخته می شود. این پل دارای طول 320 متر، عرض 1.2 متر و ارتفاع از دره 88 متر می باشد. اگر بر روی این پل در حال قدم زدن باشید، چشم انداز زیبا و هیجان انگیزی از مناطق اطراف خود را در اختیار خواهید داشت که شامل دره، کوه های سرسبز، درختان تنومند و بلند قامت و غیره را می شوند که طبیعتی زیبا را پدید آورده اند. اگر فصل های بهار و تابستان را برای سفر به این شهر و بازدید از مکان های دیدنی سنندج انتخاب نمایید، می توانید از فضای سرسبز و زیبای اطراف خود لذت ببرید. ناگفته نماند که برای بازدید از پل معلق سنندج بایستی بلیط ورودی به مبلغ 30 هزار تومان (سال 1401) تهیه کنید.

آدرس پل معلق سنندج: استان کردستان، شهرستان سنندج، کمربندی آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

جاهای دیدنی سنندج

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان از مهمترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی این شهر بوده که به عنوان یادگاری از دوران قاجار در شهر سنندج شناخته می شود. در هر شهری از ایران که قدم بگذارید، مسجدی تاریخی و قدیمی را خواهید دید که به عنوان مسجد جامع آن شهرها شناخته می شوند. مسجد جامع سنندج به دستوران والی کردستان که امان الله خان نام داشت، در دوره قاجاریان احداث گردید و متعلق به سال 1228 هجری قمری می باشد.

این مسجد که امروزه جزء مناطق دیدنی سنندج به حساب می آید، از بخش هایی نظیر دو ایوان، یک حیاط مرکزی، یک شبستان بزرگ با 24 ستون و 12 حجره در اطراف حیاط تشکیل شده و برای تزئین آن نیز از تزئینات متنوعی نظیر سرستون های مزین به آیات قرآن مجید استفاده شده است. هنگامی که در این مسجد قرار گرفته باشید، به هر سوی آن که نگاهی کنید، تزئینات متنوعی همچون کاشی کاری ها، مقرنس کاری ها، حجاری ها و غیره را خواهید دید که چشم شما را به خود خیره می کنند.

جالب است بدانید که خوشبختانه این مسجد همچنان کاربری خود را حفظ نموده و نمازهای روزانه و نماز جمعه در آن برگزار می شوند و برای بازدید از آن می توانید زمان های اقامه نماز اقدام نمایید.

آدرس مسجد جامع سنندج: استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی خیابان امام، مسجد جامع سنندج

جاهای دیدنی سنندج

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری از جمله معروف ترین جاهای دیدنی سنندج است که به عنوان یکی از بزرگترین موزه های مردم شناسی ایران شناخته می شود و در یکی از مشهورترین بناهای تاریخی این شهر جای گرفته است. عمارت آصف وزیری متعلق به دوره صفویه بوده و در دوره های قاجاریان و پهلوی بازسازی و مرمت هایی بر روی آن انجام شده است. از همین رو سبک های معماری هر سه دوره به خوبی در بخش های مختلف این بنا قابل مشاهده هستند. این عمارت تاریخی دارای مساحتی حدود 4 هزار متر مربع بوده و با نام خانه کرد نیز شناخته شده و از خانه های اعیانی مسکونی و تاریخی شهر سنندج محسوب می شود.

از بخش های مختلف عمارت آصف وزیری می توان به سردر ورودی نیم هشتی، تالار تشریفات، ایوان ستون دار، حمام خصوصی، یک رشته قنات، حیاط مرکزی، حیاط مستخدمین، رواق و غیره اشاره نمود. هر کدام از بخش های نام برده شده از تزئینات متنوعی برخوردار بوده و ظرافت های هنرمندانه ای را می توان در آن ها مشاهده کرد. موزه مردم شناسی قوم کرد در این خانه تاریخی قرار داشته و به همین جهت این جاذبه را به عنوان عمارت گنجینه تاریخی و فرهنگی کردستان می شناسم. عمارت آصف وزیری که از دیدنی های سنندج به شمار می آید در خیابان امام خمینی قرار گرفته است.

ساعت بازدید از عمارت آصف وزیری: 9 صبح تا 12:30، 15:30 بعدازظهر تا 18:30 عصر

قیمت بلیط ورودی عمارت آصف وزیری: 4 هزار تومان (سال 1402)

آدرس عمارت آصف وزیری: استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، تقاطع خیابان شهید فرح

جاهای دیدنی سنندج

عمارت سالار سعید

خانه های تاریخی متعددی در شهر سنندج وجود دارند که امروزه بسیاری از آن ها با تغییر کاربری مواجه شده اند و آن ها را جزء دیدنی های سنندج می شناسیم. عمارت سالار سعید یکی دیگر از خانه های تاریخی این شهر بوده که قدمت آن متعلق به دوران قاجاریان بوده و از باشکوه ترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی سنندج محسوب می شود. این خانه جزء آن دسته از خانه هایی بوده که کاربری های مختلفی در طول عمر خود داشته و امروزه به جاهای دیدنی سنندج تبدیل شده است.

زمانی که این عمارت ساخته شد، دارای کاربری مسکونی برای اشراف زادگان قاجاریان بوده و پس از چندی، کاربری مسکونی خود را از دست داد و به یکی از خانه های پیشاهنگی سنندج تبدیل گردید. این خانه تاریخی موزه سنندج را نیز در خود جای داده و با مراجعه به این جاذبه می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و به بازدید از موزه نیز اقدام نمایید. با مراجعه به خانه های تاریخی، حس و حال عجیبی سرتاسر وجود ما را فرامی گیرد و می توانیم با دوره های تاریخی و سرگذشت ایران آشنا شویم.

عمارت سالار سعید عمارتی با شکوه و زیبا در میان باغی سرسبز و باصفا بوده که هردوی آن ها در کنار یکدیگر ترکیبی بسیار زیبا را پدید آورده اند. این بنا مزین به پنجره های ارسی بزرگ با شیشه های رنگارنگ بوده که بر زیبایی و چشمنوازی این جاذبه تأثیر به سزایی دارند و شما را سر ذوق می آورند.

ساعت بازدید از عمارت سالار سعید: 9 صبح تا 13 بعد از ظهر، 15:30 بعد از ظهر تا 20 شب

قیمت بلیط عمارت سالار سعید: 5 هزار تومان (سال 1399)

شماره تماس عمارت سالار سعید: 08733177744

آدرس عمارت سالار سعید: استان کردستان، سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی

جاهای دیدنی سنندج

حمام شیشه

هنگامی که نام حمام شیشه را می شنویم، حمامی در ذهن ما نقش می بندد که به صورت شیشه ای بوده، اما باید بگوییم که این حمام بر خلاف نامی که دارد، شیشه ای نبوده و برای ساخت آن از مصالحی نظیر گچ، سنگ و ملات استفاده شده اند. اما در بخش هایی از این حمام تاریخی، شیشه های رنگی به کار رفته اند که چهره ای زیبا و تماشایی را برای حمام شیشه پدید آورده اند. اما در حال حاضر هیچ اثری از شیشه های رنگارنگ گذشته در این حمام وجود ندارد. این حمام از دوره زندیه در سنندج به جا مانده و تا زمان بعد از انقلاب نیز مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه که کاربری خود را از دست داده، از جاذبه های گردشگری سنندج به شمار می آید.

در ساخت و طراحی حمام شیشه از معماری زیبا و طراحی متوازن استفاده شده و همانند بسیاری دیگر از حمام های تاریخی ایران، دارای سکو، آب نماهای سرد و گرم و خزینه می باشد. از تزئینات به کار رفته در حمام شیشه می توان به آهک بری هایی با نقوش حیوانات و گل و بوته اشاره نمود. برخی از منابع، حمام شیشه سنندج را متعلق به دوران قاجار می دانند.

اما از آنجایی که اغلب حمام های تاریخی ایران در دوره زندیه ساخته شده اند، این حمام نیز احتمالا در دوران زندیه احداث گردیده است. توجه داشته باشید که بازدید از فضای داخلی این حمام امکان پذیر نبوده و تنها می توان از فضای بیرونی آن بازدید کرد.

آدرس حمام شیشه: استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان، مجاور پل و مسجد ملاویسی

جاهای دیدنی سنندج

عمارت مشیر دیوان

بناهای تاریخی متعدد و متنوعی در شهر سنندج وجود دارند که جزئی از جاذبه های دیدنی سنندج به حساب می آیند و گردشگران زیادی به بازدید از آن ها اقدام می کنند. عمارت مشیر دیوان از دیگر عمارت های تاریخی سنندج بوده که از دوره قاجاریان در این شهر به یادگار مانده و امروزه به یکی از جاهای دیدنی سنندج تبدیل شده است. این عمارت به دستور میرزا یوسف مشیر دیوان، مشاور و جانشین حاکم منطقه، احداث گردیده و برای ساخت آن از سبک معماری ایرانی استفاده کرده اند.

این عمارت تاریخی از بخش های مختلفی تشکیل شده که شامل ساختمان و 7 حیاط می شود و هر یک از این حیاط ها مجزا بوده و دارای بخش های عمومی، خصوصی، تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی می باشد. بخش هایی نظیر ایوان ستون دار، تالار، حیاط و آب نما نیز در بخش اصلی ساختمان نیز وجود دارند.

تزئینات متنوعی در بخش های مختلف عمارت مشیر دیوان وجود دارند که می توان به تزئیناتی همچون گچ بری، ارسی های زیبا با طرح های اسلیمی، سنگ ازاره و مقرنس های گچی اشاره نمود. سردر ورودی این عمارت به صورت نیم هشتی بوده و با نام سردر جلوخانی شناخته می شد. عمارت مشیر دیوان با شکوه و جلال خاصی در میان حیاطی سرسبز و باصفا جای گرفته است.

زمان بازدید از عمارت مشیر دیوان: روزهای شنبه تا پنجشنبه 8 صبح تا 14 بعد از ظهر

آدرس عمارت مشیر دیوان: استان کردستان، سنندج، خیابان فرح یا شهدا، محله قدیمی سرتپوله، عمارت مشیر دیوان

جاهای دیدنی سنندج