دریاچه دوقلو سیاه گاو

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین استان های کشور برای سفر و هم چنین تماشای نقاط بکر و دیدنی آن استان ایلام می باشد. این استان توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید چون جاذبه هایی را دارا می باشد که کم نظیر هستند. یکی از این جاذبه ها دریاچه دوقلو سیاه گاو است که با قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی زیبایی بیشتری را نیز به دست آورده اند. در این مقاله به سراغ معرفی دریاچه دوقلوی گفته شده رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو کجاست و مسیر دسترسی

اگر تمایل دارید به این دریاچه که یکی از جاذبه های گردشگری ایلام می باشد برسید باید ابتدا از هر جایی در ایلام که هستید خود را به جاده ایلام ملکشاهی برسانید و به سمت جنوب شرقی ادامه دهید. این جاده را ادامه دهید تا به جاده بدر برسید. این جاده را نیز دنبال کنید تا به شهرستان دره شهر برسید. شما باید از این شهرستان از طریق جاده دره شهر عبور کنید تا از گردنه کبیر کوه دره شهر نیز بگذرید. کمی بعد به آبدانان خواهید رسید که از آن هم باید بگذرید و سپس مسیرتان را به سمت سیاه گاو در پیش گیرید تا به مقصدتان وارد شوید.

بهتر است مسیر گفته شده را با استفاده از لوکیشن زیر دنبال کنید تا بتوانید آسان تر خود را به این جاذبه برسانید. بدین منظور کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه دستگاه خود را روشن نموده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید. مسافت مسیر که گفته شد نیز تقریبا 200 کیلومتر بوده و در حدود 3 ساعت نیز در راه هستید تا به آن وارد شوید.

آدرس دریاچه دوقلو سیاه گاو: ایلام، آبدانان، 9 کیلومتری آبدانان

مسیر دسترسی به دریاچه دوقلو گاو سیاه

در بالا یکی مسافت تقریبا 200 کیلومتری را توضیح دادیم و به طور کلی می توان گفت مسیر دسترسی اصلی شما به این دریاچه دوقلو از طریق ایلام می باشد. باید از این شهر خود را به دره شهر رسانده و سپس به سمت آبدانان حرکت نمایید. بعد از آبدانان باید به طرف مورموری رفته تا به یک سه راهی برسید. نام این سه راهی سراب نقلبه بوده که بعد از رسیدن به آن باید به طرف چپ بروید. با ادامه دادن راهتان از روستای شوشه گل نیز عبور خواهید کرد تا به یک پل برسید. از این پل تا 500 متر مسیرتان را به سمت دریاچه البته با پای پیاده باید بپیمایید. همان طور که به آن اشاره کردیم شما تقریبا 3 ساعت نیز در راه خواهید بود.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

درباره دریاچه دوقلو سیاه گاو

ایلام یکی از بهترین استان های کشور می باشد چرا که از نظر گردشگری توانسته جاذبه های مهم و مختلفی را را در خود جای دهد. این جاذبه ها شامل رودخانه ها، آبشار ها، جاهای تاریخی و… می شود و به همین دلیل بهتر است تماشای آن ها را از دست ندهید. یکی از این جاذبه ها دریاچه ای زیبا در دل منطقه ای کوهستانی می باشد که دوقلو بوده و بسیار جذاب دیده می شود. این دریاچه را با نام دریاچه دوقلو سیاه گاو می شناسند که همانند یک آکواریوم طبیعی و بکر می باشد و عمر آن نیز به هزاران سال پیش بر می گردد.

به دلیل قرار گرفتن این جاذبه در ارتفاع بالا و هم چنین منطقه کوهستانی، معمولا آب و هوای این ناحیه خنک بوده و به همین دلیل در زمستان قادر نخواهید بود به این جا سفر کنید. این پدیده جذاب که محلی دیدنی و تقریبا کمیاب در ایران می باشد، به صورت دو دریاچه مشابه هم و در کنار هم قرار دارد و به همین دلیل بسیار تماشایی می باشد. این دو دریاچه توسط یک کانال به هم مرتبط شده اند که عمق آن به 4 متر می رسد. یکی از مواردی که درباره این دو دریاچه مشابه هم عنوان کرد درباره تفاوت در عمق آن ها می باشد.

عمق یکی از این دریاچه ها در عمیق ترین بخش آن به 20 متر و دیگری در بیش ترین عمق خود نهایت به 30 متر می رسد. اگر به این جاذبه مراجعه کنید شاهد خواهید بود که آب این دو دریاچه تا چه اندازه شفاف و زلال است به طوری که می توانید به آسانی تا 30 متر عمق را تماشا کنید. لازم به ذکر است که آب این دو دریاچه توسط منابع زیر زمینی تامین می گردد و به دلیل برخی از عوامل زیست محیطی همانند فرسایش، این دو دریاچه در حال کوچک شدن هستند.

علت نامگذاری دریاچه

یکی از مواردی که درباره این دریاچه عنوان شده نام آن در گذشته می باشد. برخی از کارشناسان عنوان کرده اند که نام دریاچه دوقلو سیاه گاو در ابتدا “سیاگ او” بوده است. علت این که این نام به سیاه گاو تغییر یافته به حضور املاح مختلف در دریاچه بر می گردد که به رنگ سیاه هستند و سبب شده اند تا رنگ دریاچه نیز تحت تاثیر قرار گیرد. هم چنین این دریاچه ها از نوع رودخانه ای هستند و به همین دلیل بعد از قطع آبکندها و پر شدن آن ها با آب، شکل نهایی آن ها تغییر یافته و به مانند شاخ گاو شده اند.

البته یک سری افسانه نیز در بین مردم وجود داشته که عنوان می کنند این دریاچه در گذشته محل زندگی “اسب آبی” بوده است. به دلیل عدم آشنایی مردم با این حیوان به جای نام اصلی آن از نام “گاو سیاه” استفاده می کردند.

نحوه پر شدن دریاچه سیاه گاو

همان طور که به آن اشاره کردیم این دو دریاچه از طریق یک کانال به هم مرتبط هستند که طول و عرض این کانال به ترتیب 70 در 8 متر می باشد و عمقی چهار متری را نیز داراست. بنابراین پر شدن دریاچه ها و هم چنین منبع آب آن ها نیز یکی بوده و آن ها بدین شکل با هم در ارتباط هستند. یکی از مواردی که می توان درباره آب این دو دریاچه عنوان کرد، جریان داشتن آن می باشد. دریاچه دوقلو سیاه گاو از نوع رودخانه ای هستند و به همین دلیل به طور دائم آب آن ها در حال جریان و تازه شدن بوده که به همین دلیل بسیار زلال و شفاف هستند.

همین موضوع در جریان بودن آب دو دریاچه سبب شده تا آن ها را در زمره دریاچه های آب شیرین بدانند. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره نمود تغییر ارتفاع قرار گرفتن دو دریاچه می باشد. یکی از این دریاچه کمی بالا تر از دیگری واقع شده و به همین دلیل به عنوان منبع تامین کننده آب دیگری نیز شناخته می شود. این اختلاف ارتفاع در حدود 5 متر بوده و همین تفاوت ارتفاع باعث شده تا زودتر از دیگری پر شود.

چشمه های زیر زمینی بعد از پر کردن دریاچه اولی یا همان دریاچه با ارتفاع بالاتر، از طریق همان کانالی که پیش تر نیز به ان اشاره کرده بودیم به سمت دریاچه دوم حرکت می کند. پس از آن که دریاچه دوم نیز پر شد، آب اضافی از طریق برخی جریانات به سمت رودخانه سیاه گاو حرکت خواهد کرد. این امر هم چنین سبب می شود تا زمین های اطراف نیز سیراب شوند و به سرسبزی طبیعت این منطقه کمک شایانی می کند.

با توجه به آن چه گفته شد می توان گفت منابع زیر زمینی موجود و هم چنین حضور این دو دریاچه عوامل مهمی در زیست گیاهان و جانوران این منطقه دارند. درباره منبع تامین کننده آب این دو دریاچه هم چنین باید عنوان کرد که باران نیز سهم خود را در این مورد به خوبی ایفا می کند. در مواقعی که باران به قدر کافی می برد، به خصوص در فصول پاییز و اوایل بهار، رودخانه سیاه گاو پر آب تر و این دو دریاچه نیز ارتفاع آبشان بیشتر از تابستان می باشد.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه و اطراف

با توجه به آن چه گفته شد، این دو دریاچه نقش به سزایی در ادامه یافتن حیات هستند چرا که اگر نباشند پوشش گیاهی و جانوری این منطقه نیز احتمالا از بین خواهند رفت. در حال حاضر که متوسط بارندگی به 340 میلی لیتر می رسد، می توانید در اطراف دریاچه گیاهانی نظیر بید، نی، ترشک، تمشک، گون، انجیر، خارشتر، تنگرس و… را ببینید. هم چنین به دلیل کوهستانی بودن این ناحیه حیواناتی مثل گرگ، روباه، کفتار، خرگوش، گراز و… زندگی می کنند و در کنار آن ها نیز یک سری پرندگان هم چون حواصیل خاکستری، عقاب، آب چلیک تک زی، زنبور خوار، شبگرد و… نیز رشد و نمو دارند. بهتر است اگر به این منطقه سفر کردید به هیچ عنوان حیات این گیاهان و جانوران را دچار مشکل نکنید و به محل زندگی آن ها آسیبی وارد نسازید. هم چنین آب دریاچه را نیز کثیف نکنید تا این جاذبه بکر برای آیندگان نیز به خوبی باقی بماند.

زمان مناسب برای مراجعه به دریاچه

اگر تمایل داشتید در سفر به ایلام به این دریاچه سفر کنید بهتر است ابتدا یک زمان مناسب را برای این مورد انتخاب کنید. از بهترین اوقات سفر به این منطقه فصل بهار می باشد که البته ابتدای بهار نیز فرصت خوبیست. بسیاری از افراد تابستان را برای مراجعه به این ناحیه بر می گزینند چرا که آب و هوا در بهترین حالت بوده و به دلیل کوهستانی بودن آن نیز یک هوای خنک و دلپذیر تجربه می شود. فصل پاییز ممکن است برندگی مختلفی ر ا در بر بگیرد که اگر این فصل را برای سفر انتخاب می کنید بهتر است ابتدا آب و هوا را از طریق برنامه های هواشناسی چک کنید تا دچار مشکل نشوید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

ماهی گیری در دریاچه دوقلو سیاه گاو

یکی از بهترین تفریحات این منطقه ماهی گیری می باشد که در بین افراد زیادی محبوبیت دارد. معمولا یکی از مهم ترین دلایلی که سبب می شود تا مسافران به این ناحیه نیز در سفر به ایلام مراجعه نمایند. تنها نکته ای که در این باره باید به آن اشاره کرد این است که باید با خود تجهیزات مربوط به ماهی گیری را به همراه داشته باشید.

راهنما سایت

آدرس

ایلام، شهرستان آبدانان، 9 کیلومتری آبدانان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه