آتشکده چهار طاقی دره شهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق کشور که به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، ایلام می باشد. این استان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران می باشد چرا که توانسته با دارا بودن انواع جاذبه ها توجه توریست ها را نیز به خود جذب نماید. یکی از بهترین و تاریخی ترین جاذبه های ایلام که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، آتشکده چهار طاقی دره شهر می باشدو در این مقاله به سراغ معرفی این جاذبه رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آتشکده چهار طاقی کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به این آتشکده می بایست ابتدا خود را به شهرستان دره شهر در استان ایلام برسانید. بعد از رسیدن به این شهرستان تا میدان کشاورز ادامه دهید. بعد از رسیدن به میدان به سمت شرق و امام خمینی برانید. با ادامه دادن امام خمینی به بعثت خواهید رسید و از بعثت نیز وارد نیروی هوایی خواهید شد. نیروی هوایی را ادامه دهید و بعد از رسیدن به دور برگردان دور زده تا در طرف مقابل این مسیر در دره شهر قرار بگیرید.

کمی بعد می توانید به مقصدتان که در سمت راست شما قرار دارد وارد شوید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 1.6 کیلومتر بوده و در حدود 3 دقیقه بدون ترافیک طول می کشد تا به آتشکده چهار طاقی دره شهر برسید. شما هم چنین می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید تا بتوانید با نقشه و به آسانی خود را به مقصدتان برسانید.

آدرس آتشکده چهار طاقی دره شهر: ایلام، شهرستان دره شهر، حاشیه روستای سرخ آباد

چهار طاق شهرستان دره شهر

دره شهر یکی از شهرستان های توابع استان ایلام بوده که به دلیل دارا بودن آثار تاریخی متعدد درون خود توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید. قدمت آثاری که در این منطقه وجود دارد به دوران ساسانیان بر می گردد و برخی از آن ها نیز به قرون بعد از اسلام می رسد. به جرات می توان گفت که هر وجب از خاک این منطقه از ایلام یک اثر تاریخی وجود دارد که قدمت آن بسیار زیاد است. یکی از بهترین گزینه هایی کهدر سفر به این ناحیه می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، آتشکده چهار طاقی بوده که تقریبا در دو کیلومتری شهر قرار گرفته است.

قدمت ین اثر تاریخی به همان زمان ساسانیان بر می گردد و به همین دلیل از نظر ارزش تاریخی مورد توجه باستان شناسان است. یکی از مواردی که درباره آتشکده ها عنوان می شود مربوط به زمان احداث آن ها می باشد که بر طبق گفته ها آتشکده متعلق به دوران ساسانیان و اسلام می باشند. این اثر تاریخی را در لیست آثار ملی افزوده اند تا میراث فرهنگی بتواند با محافظت از آن، با کم ترین تخریب برای آیندگان نیز آتشکده را حفظ کند. این آتشکده ایلام در نزدیکی روستای سرخ آباد واقع شده و محله ای که در آن قرار گرفته ملقب به تنوره سرخ گچی است. اگر تمایل داشتید برای سفر به دره شهر اقدام کنید بهتر است تماشای این آتشکده را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آتشکده چهار طاقی دره شهر

درباره آتشکده چهار طاقی

در زمان ساسانیان بر طبق طبقات مختلف اجتماعی آتش های مختلف وجود داشته که با نام های آذر فرنبغ، آذر گشسب و آذر برزین مهر شناخته می شدند. شاید آتش های این دوران از نظر طبقه اجتماعی تفاوت داشتند ولی ساخت آتشکده ها معمولا بر طبق یک نقشه معماری واحد بوده است. تمامی آتشکده ها به صورت چهار ضلعی با چهار درگاه طاق دار در طرفین ساخته می شدند که بر روی این فضا نیز یک گنبد قرار می گرفت. علت نامگذاری این آتشکده ها با نام چهار طاقی نیز به همین دلیل است.

در بعضی از آتشکده ها یک دالان طواف دار و بخش های مربوط به آن وجود داشت ولی اکثر آن ها منفرد بوده اند. آتشکده ها را عموما در بالای بلندی و جاهایی که مرتفع بود همانند آتشکده قصر شیرین احداث می کردند. یکی از مهم ترین آتشکده های زمان ساسانیان به نام آتشکده آذر گشسب شناخته می شد که در تخت سلیمان آذربایجان واقع شده است. آتشکده چهار طاقی دره شهر نیز از جمله آتشکده هایی است که می توانید با مراجعه به آن معماری این بنا ها را از نزدیکی دیده و بیشتر با آن آشنا شوید.

معماری آتشکده چهارطاقی دره شهر

معماری به کار رفته در ساخت آتشکده ها تاثیر به سزایی در معماری شرق و غرب داشته و به عنوان معروف ترین بنا ها از آن ها یاد می شود. آتشکده چهار طاق دره شهر در کنار رودخانه سراب ساخته شده و روی تپه ماهوری تنره سرخ قرار دارد. گفته شده بر اساس مطالح به کار رفته در ساخت این بنا و هم چنین سبک معماری آن، این سازه مربوط به بیش از 1400 سال پیش می شود. در بخش جنوبی این سازه می تواید پلکانی تخریب شده به طول ده متر را ببینید که عرض آن نیز یک متر است. این بخش احتمالا مربوط به ورودی آتشکده می شده است.

نقشه آتشکده چهارطاقی دره شهر به صورت مربعی بوده و ابعاد آن 5 در 5 می باشد که در کنار عرض دیواره های 80 سانتی و ارتفاع طاق 70 سانتی قرار دارند. روی چهار طاق این بنا یک گنبد بر اساس دیگر آتشکده ها قرار دارد که تک جداره بوده و سیستم گوشواره ای دارد. در بالای گنبد یک دریچه وجود داشته که در طول زمان به دلیل مرمت بسته شده است. شاید به نظر معماری و طراحی این آتشکده ساده باشد اما تاثیر زیادی بر معماری سازه های دیگر در همان زمان داشته که می توان گفت از مهم ترین بنا های تاریخی همین آتشکده ها هستند. بهتر است در سفر به ایلام حتما از این سازه تاریخی دیدن کنید تا بتوانید تجربه ای متفاوت داشته باشید.

آتشکده چهار طاقی دره شهر

بهترین زمان بازدید از آتشکده چهارطاقی ایلام

ایلام معمولا در تمامی فصول زیباست و هوای آن برای افراد مختلف لذت بخش است. بنابراین شما با توجه به همان فصلی که در نظر دارید می توانید برای سفر به این منطقه از کشور اقدام نمایید. اما به طور کلی بهترین زمان مراجعه به جاذبه های گردشگری ایلام و تجربه ای خوب از آن ها، فصول بهار و پاییز می باشد. در این اوقات از سال شما می توانید طبیعتی زیبا را در این استان شاهد باشید. بهار با سرسبزی درختان و پاییز با رنگ های مختلف گیاهان رو به رو خواهید شد.

هم چنین باید عنوان کرد در این مواقع از سال می توانید با جمعیت کمتر گردشگران نیز رو به رو شوید و از این نظر هم بهترین زمان برای سفر هستند. اگر تمایل به بازدید از آتشکده چهار طاقی دره شهر را دارید بهتر است اواخر بهار را انتخاب کنید که طبیعت اطراف این جاذبه تاریخی در زیبا ترین حالت خود هستند و می توانید تجربه ای متفاوت داشته باشید.

مدت زمان بازدید از آتشکده چهار طاقی

اگر تصمیم به بازدید از این آتشکده تاریخی زمان ساسانیان را داشتید، باید به عرضتان برسانیم که زمانی کمتر از یک ساعت برای تماشای بخش های مختلف آن نیاز خواهید داشت چرا که ابعاد این جاذبه کوچک بوده و به آسانی با تایمی کم می توانید آن را ببینید. البته اگر بخواهید در اطراف آن کمپ کنید دیگر به خودتان بستگی دارد که چه بازه زمانی را داشته باشید. بهتر است برای کمپینگ در یک گروه باشید تا بتوانید تجربه هبهتر و امنیت بالاتری را داشته باشید. اگر به این جاذبه مراجعه کردید بهتر است از تنگ بهرام چوبین که در نزدیکی آن قرار دارد نیز دیدن نمایید.

راهنما سایت

آدرس

ایلام، شهرستان دره شهر، حاشیه روستای سرخ آباد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه