جاذبه های گردشگری ایلام

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

19 مرداد

تنگه کافرین

تنگه کافرین یا تنگه کافری جاذبه ای زیبا و حیرت انگیز در شهر ایلام است که از جذابیت ویژه ای برخوردار بوده و از گذشته تا کنون، توجه گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به خود جلب نموده […]

31 تیر

دریاچه دوقلو سیاه گاو

یکی از بهترین استان های کشور برای سفر و هم چنین تماشای نقاط بکر و دیدنی آن استان ایلام می باشد. این استان توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید چون جاذبه هایی را دارا […]

30 خرداد

آتشکده چهار طاقی دره شهر

یکی از بهترین مناطق کشور که به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، ایلام می باشد. این استان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران می […]

تنگ بهرام چوبین

یکی از بهترین شهر هایی که شما می توانید برای سفر به آن اقدام کرده و از جاذبه های بسیار زیبای آن لذت ببرید، ایلام می باشد. این منطقه از کشور دارای طبیعت بسیار زیبا و جاذبه های […]

29 خرداد

کاخ فلاحتی

یکی از بهترین شهر هایی که می توانید برای سفر به آن اقدام کنید ایلام می باشد. این استان دارای جاذبه های مختلفی بوده که یا طبیعی و بکر هستند و یا قدمت بالایی دارند و در زمره […]

یکی از مناطقی که می توانید رای مراجعه به آن اقدام کنید، ایلام می باشد که در توانسته با جاذبه های گردشگری خود عده زیادی را جذب کند. این استان محصور در کوه ها و ارتفاعات جنگلی بوده و به همین دلیل آب و هوای حاکم بر آن نیز معتدل کوهستانی و دلپذیر است. همین دیدنی ها و آب و هوای خوب سبب جذب مسافران زیادی شده و به همین دلیل شما می توانید با سفر به این منطقه تجربه ای ماندگار به دست آورید. در این مقاله به سراغ معرفی جاذبه های گردشگری ایلام رفتیم تا شما بتوانید با کسب اطلاعات درباره این موارد بهتر و آسان تر درباره سفر به آن تصمیم بگیرید. بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا هر آن چه لازم است درباره دیدنی های ایلام بدانید کسب نمایید.

تنگه کافرین

یکی از زیبا ترین جاذبه های ایلام که می توانید برای تماشای آن در سفر به این منطقه اقدام کنید، تنگه کافرین می باشد. این تنگه به دلیل زیبایی منحصر به فرد خود و هم چنین قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی که باعث شده آب و هوای حاکم بر این منطقه نیز دل پذیر تر شود مورد توجه عده زیادی قرار دارد. در این تنگه یک سری شواهد از زمان نوسنگی و دوره های آهن یافت شده که می توان گفت از نظر قدمت نیز بسیار با ارزش است.

قبل از ورود به تنگه و در یک کیلومتری آن می توانید یک برکه را ببینید که نام آن زمزم می باشد. هم چنین در اطراف تنگه نیز جنگل های زیبایی از بلوط که حیواناتی مثل سنجاب در آن زیست دارند. این تنگه زیبایی های بسیار دیدنی و خیره کننده ای دارد و به همین دلیل می توان گفت با مراجعه به آن به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد. یکی از مواردی که می توانید در مراجعه به تنگه کافرین از آن استفاده نمایید قایقرانی می باشد.

این ناحیه قایق های زیادی برای مسافران در نظر گرفته شده تا آن ها بتوانند با استفاده از قایق ها مناطق مختلف این مکان را از نزدیک تماشا نمایند. اگر تصمیم به مراجعه به این منطقه را داشتید بهتر است فروردین و اردیبهشت را برای این منظور برگزینید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. البته باید عنوان کرد که پاییز نیز طبیعت جنگل های بلوط این اطراف نز دیدنی می شود و قاب های زیبایی را برای عکاسی به شما هدیه خواهد داد.

آدرس تنگه کافرین: ایلام، شهرستان بدره، 15 کیلومتری شمال بدره

تنگه کافرین

دریاچه دوقلو سیاه گاو

یکی دیگر از زیباترین مناطقی که در ایلام می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، دریاچه دوقلو سیاهگاو می باشد. همان طور که از نام این دریاچه مشخص است شما شاهد دو دریاچه در کنار هم خواهید بود. منطقه ای که دریاچه در آن قرار گرفته یک ناحیه کوهستانی بوده و مرتفع می باشد به همین دلیل آب و هوای حاکم بر آن نیز مطبوع و دل پذیر است. این دریاچه همانند یک آکواریوم طبیعی بوده و در نوع خود بسیار کمیاب.

این دریاچه در هر ساعت 240 متر مکعب آبدهی داشته که رقم بالایی است. آب این دو دریاچه بسیار زلال است و عمق آن ها نیز به 4 متر می رسد. آب این دو دریاچه رودخانه ای بوده و مدام در حال حرکت است و در زمره آب های شیرین قلمدا می شوند. در این ناحیه پوشش گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد و شامل گیاهان و حیوانات مختلفی می شود. از  بین حیوانات آن می تاون به به روباه، گرگ، شغال، عقاب، کفتار و… اشاره نمود.

اگر تمایل داشتید به دریاچه دوقلو سیاه گاو بروید بهتر است بعد از رسیدن به ایلام به دره شهر رفته و سپس به سمت آبدانان ادامه دهید تا به مورموری برسید. لازم به ذکر است عده زیادی از افراد برای ماهیگیری به این سمت می روند و شما نیز می توانید با به همراه داشتن تجهیزات ماهیگیری برای این مورد اقدام نمایید. بهترین زمانی که می توانید به این منطقه سفر کنید اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

آدرس دریاچه دوقلو سیاه گاو: ایلام، 9 کیلومتری آبدانان

دریاچه دوقلو سیاه گاو

کاخ فلاحتی

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام که می توانید به آن مراجعه کنید، کاخ فلاحی می باشد که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه شناخته می شود. این کاخ در زمان قاجار ها و در سال 1326 به دستور غلامرضا خان که حکم ایلام بود احداث گردید. این کاخ در ابتدا میان انبوهی از درختان و باغ های مختلف ساخته شد ولی با مروز زمان این سرسبزی جای خود را با سازه های دیگر عوض کرد. زیربنای این عمارت بیش از 335 متر مربع بوده و مساحت کلی آن نیز تقریبا 800 متر مربع می باشد.

در سال 1390 این کاخ تبدیل به موزه کشاورزی شد و این موزه نیز از چهار بخش مختلف تشکیل شده است. این سازه که در زمان خود به عنوان یکی از بنا های باشکوه و زیبا به شمار می رفت، در سال های اخیر بر اساس گزارش مسئولین میراث فرهنگی به دلیل ساخت و ساز های اطراف دچار یک سری آسیب هایی شده است. در حال حاضر تلاش آن ها بر این است که این آسیب ها را مرمت کرده تا این میراث با ارزش برای آیندگان نیز باقی بماند. اگر به ایلام سفر کردید بهتر است مراجعه به این جاذبه تاریخی را از دست ندهید.

مسیر دسترسی کاخ فلاحتی

برای رسیدن به کاخ فلاحتی می توانید ابتدا خود را به میدان کشوری برسانید و سپس به سمت خیابان مدرس ادامه دهید. کمی بعد وارد خیابان یکم مدرس شده و آن را دنبال کنید تا به تقاطع چکمه و سلیمانی برسید. شما باید به طرف راست و به چکمه وارد شوید. این مسیر را ادامه دهید و در جهت مستقیم از بدروی، عاشورا، تاسوعا بگذرید تا به حدیدی برسید. وارد حدیدی شده و به طرف راست بپیچید.

بعد از ورود به آیت الله حیدری می توانید به مقصدتان که در سمت راست شما قرار دارد برسید. مسیر گفته شده مسافتی در حدود 1.1 کیلومتر داشته و تقریبا 4 دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود. هم چنین یک لوکیشن از کاخ فلاحتی برایتان قرار داده شده تا با استفاده از آن بتوانید به آسانی و با نقشه در هر جایی از ایلام که بودید به مقصدتان وارد شوید.

ساعت کاری کاخ فلاحتی: همه روزه از ساعت 9 تا 12 و 15 تا 21

کاخ فلاحتی

آتشکده چهار طاقی

یکی دیگر از جاذبه های ایلام آتسکده ای است که نزدیک به شهرستان دره شهر قرار دارد و با نام آتشکده چهار طاقی مشهور است. قدمت این بنا به زمان ساسانیان بر می گردد و مصالح به کار رفته در ساخت آن از قلوه سنگ و گچ می باشد. به واقع می توان گفت که در بین آثار تاریخی بر جای مانده بعد از کاخ ها، آتشکده ها مهم ترین بنا ها هستند که تماشای آن ها را نباید از دست بدهید. در این محل ها افراد برای عبادت و بر پا داشتن آیین مذهبی خود مراجعه می کردند که به همین دلیل معماری خاص خود را دارند.

علت نامگذاری این سازه نیز قرار گرفتن سازه بر روی چهار طاق می باشد که به همین دلیل به آن چار طاقی می گویند. اگر تمایل داشتید برای مراجعه به این جاذبه اقدام کنید بهتر است نیمه اول سال را بدین منظور انتخاب نمایید تا هم طبیعت در بهترین حالت باشد و هم آب و هوا. لازم به ذکر است این اثر تاریخی با شهر باستانی ماداکتو تنها یک کیلومتر فاصله دارد.

آدرس آتشکده چهار طاقی: ایلام، شهرستان دره شهر، حاشیه روستای سرخ آباد

قلعه کنجانچم

یکی دیگر از جاذبه هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید در 15 کیلومتری شمال شهر مهران واقع شده و با نام قلعه کنجانچم شناخته می شود. این قلعه به دلیل قرار گرفتن در راه کربلا در همان دوران قاجار نیز مورد بازدید عده زیادی قرار می گرفت. این قلعه به شکل مستطیل ساخته شده و یک طبقه می باشد.علاوه بر طبقه اصلی یک زیرزمین نیز دارد که قبلا مورد استفاده قرار می گرفته است.

معماری این قلعه به شکل چهار ایوانی بوده و سقف های قوس دار در آن خودنمایی می کنند. قلعه کنجانچم یکی از بهترین آثار تاریخی در ایلام می باشد که مراجعه به آن را نباید از دست بدهید. در تزیینات این بنا یک سری گلبرگ های کوچک در کناره های طاق نما ها دیده می شوند که تماشای ان ها را نباید از دست بدهید. این قلعه در طول تاریخ یک سری مرمت بر روی آن انجام شده که یکی از آن ها مربوط به سال 1385 می شود.

در پی این مرمت یک سری دیوارچینی با مصالحی شبیه به مصالح به کار رفته در سخت قلعه انجام گرفت. لازم به ذکر است این قلعه به عنوان یک عمارت زمستانی به فرمان حاکم ایلام ساخته شد و به همین دلیل یکی از مهم ترین بنا ها در زمان قاجار به شمار می رفت. اگر به ایلام سفر کردید بهتر است از این قلعه نیز دیدن نمایید چرا که می تواند تجربه ای جالب برایتان باشد.

آدرس قلعه کنجانچم: ایلام، 15 کیلومتری مهران، جاده ایلام-مهران

قلعه کنجانچم

تنگ بهرام چوبین

از دیگر جاذبه های ایلام یک محل بکر و طبیعی است که در نزدیکی دره شهر واقع شده و با نام تنگ بهرام چوبین شناخته می شود. نام این جاذبه طبیعی را از بهرام ششم برداشته اند که پسر بهرام گشنسب از خاندان مهران بود که در واقع از اقوام برتر ساسانی به شمار می رفتند. در داخل و منطقه پشت این تنگه یک محیط بکر وجود دارد که توانسته گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در خود پرورش دهد. اگر به محدوده گفته شده بروید می توانید پرندگان و حیوانات متعددی را تماشا نمایید.

از آن جا که این تنگه در منطقه ای خوش آب و هوا قرار گرفته و طبیعت آن سرسبز و بکر می باشد، شما می توانید با مراجعه به آن تجربه ای ماندگار داشته باشید. این تنگه در گذشته برای بهرام نقش یک جای نظامی را داشت و به همین دلیل از صخره ها و دیوار های تاریخی این منطقه به نفع خود و برای دفاع و هم چنین به عنوان مخفیگاه استفاده می کرد. لازم به ذکر است که در این تنگه سازه های دیگری مثل شاه نشین و بخش های مسکونی نیز ساخته شده بود که این موارد در گذر زمان به دلایل مختلف از بین رفتند.

آدرس تنگ بهرام چوبین: ایلام، 8 کیلومتری دره شهر

شهر تاریخی سیمره (ماداکتو)

از دیگر جاهای تاریخی که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، شهر تاریخی سیمره می باشد که با نام ماداکتو نیز شناخته می شود. این شهر تاریخی وسعتی بالغ بر 190 هکتار داشته و به عنوان بزرگ ترین منطقه تاریخی در ایلام به شمار می رود. این منطقه تاریخی در دره شهر ایلام واقع شده و ماداکتو قدیمی ترین قسمت این شهرستان به حساب می آید. بر اساس گفته باستان شناسان قدمت شهر باستانی ماداکتو به 2500 سال قبل بر می گردد.

این شهر هم چنین با یک سری نام های دیگر مثل مهرجان کده، مهرجان قذق، مهرگان کده و مهرگان کدک نیز در طول تاریخ شناخته شده بود. اگر تمایل دارید از این شهر باستانی ایلام دیدن نمایید بهتر است بهار یا تابستان را برای این منظور برگزینید که طبیعت اطراف در بهترین و زیبا ترین حالت خود هستند. شما با مراجعه به این منطقه می توانید از جاذبه های اطراف آن نیز دیدن نمایید و در واقع یک تیر با چند نشان زده اید.

آدرس شهر تاریخی سیمره: ایلام، دره شهر، بخش شرقی دره شهر

شهر تاریخی سیمره (ماداکتو)