جاهای دیدنی هنگام

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

11 مهر

جزیره هنگام

یکی از جزایر خلیج فارس که بین مردم بسیار معروف شده است، جزیره هنگام می باشد. این جزیره در استان هرمزگان قرار گرفته و در دو کیلومتری جزیره قشم می باشد. جزیره هنگام یک ناحیه مسکونی بوده و […]

5 اسفند

ساحل نقره ای

همان طور که ممکن است بدانید جزیره هرمز یکی از زیبا ترین و دیدنی مناطق گردشگری و دیدنی جنوب ایران محسوب می شود و با جاذبه های طبیعی و بکری که دارد، هرساله افراد بسیاری به این منطقه […]

جزیره ای بسیار زیبا و کوچک در ساحل جنوبی جزیره قشم با نام جزیره هنگام قرار دارد. جزیره هنگام جایی به دور از شلوغی و آلودگی های شهری است و هیچگونه ماشینی در آن تردد ندارد. جزیره هنگام از نوع جزایر مرجانی بوده و تقریبا 50 کیلومتر مربع وسعت آن است. اگر می خواهید به این جزیره بروید و از جاهای دیدنی هنگام دیدن کنید، می بایست از طریق دریای خلیج فارس و قایق سواری به آن دسترسی پیدا کنید. یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی هنگام، دلفین های بازیگوش و بامزه در آب های نیلگون خلیج فارس است. در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید تا با جزیره زیبای هنگام بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه جزیره هنگام

همانطور که در بخش بالا ذکر شد، جزیره هنگام یکی از جزیره های ایران در خلیج فارس است که در جنوب ساحل جزیره قشم و 2 کیلومتری آن واقع شده است. جزیره هنگام حدود 50 کیلومتر وسعت داشته و به شکل مربع می باشد. جزیره هنگام در زمان های گذشته با نام های هنجام و هنیام مشهور بود. اهالی جزیره هنگام از طریق ماهیگیری، فروش صدف و میزبانی از گردشگران کسب درآمد می کنند. در جزیره هنگام حدود 141 خانه وجود دارد و جمعیت آن به 615 نفر می رسد. به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک این جزیره را بسیار مورد توجه قرار داده است.

در زمان حکومت صفویان، جزیره هنگام به تصرف پرتغالی ها درآمد. نیروهای نظامی انگلیسی نیز توجه ویژه ای به این جزیره داشتند و معتقد بودند که این جزیره سواحل عمیقی داشته و چاه های آب آن برای لنگر کشتی های آن ها بسیار مناسب است. کارشناسان نظامی انگلیسی ها جزیره را به دلیل قرارگیری آن در منطقه ای استراتژیک بسیار پر اهمیت تلقی کردند.سرانجام در سال 1799 شخصی به نام سرجان ملکم راهی ایران شد و با مشاهده رفتار ایرانیان و موقعیت کشور، حضور اتعماری انگلیس در کشور را فراهم کرد. کریم خان زند حاکم وقت ایران بود و انگلیسی ها نتوانستند جزیره هنگام را به تصاحب خود درآورند. اما همچنان عقب نکشیدند و سرانجام در زمان حکومت قاجار موفق به تصرف جزیره هنگام شدند.

دولت انگلیس برای تصرف این جزیره روشی بسیار سیاستمدارانه را پیش گرفت، بدین صورت که در کلام جزیره هنگام را برای ایران می دانست، اما در عمل نیروهای نظامی دائمی خودش را در جزیره مستقر کرده بود و مانع حاکمیت ایران در این جزیره شده بود. هنگامی که دولت انگلیس نیروهایش را در ایران مستقر کرده بود یک شیخ عرب قبیله فلاسی و سنی مذهب، حاکم وقت جزیره هنگام بود. علاوه بر دولت انگلیس، سلطان مسقط هم به جزیره هنگام چشم طمع دوخته بود و برای تسلط بر این جزیره تلاش می کرد. دولت انگلیس جهت حاکمیت ایران به جزیره هنگام تاکید می کرد اما در مقابل نیز از مداخلات سلطان مسقط نیز حمایت می کرد. سرانجام در سال 1307 دولت ایران توانست بر جزیره هنگام حاکمیت کند.

در تاریخ 19 آبان 1311 سفارت انگلیس در تهران، درخواستی را با عنوان این که از خروج نظامیان و کشتی های انگلیسی صرف نظر کنند، اما با درخواست آن ها موافقت صورت نگرفت و باید جزیره را ترک می کردند و جزیره را به دولت ایران باز پس می دادند. در جزیره هنگام 3 روستا با نام های هنگام کهنه، هنگام نو و غیل وجود دارد. همچنین اغلب کسانی که در این جزیره زندگی می کنند با یکدیگر خویشاوند هستند. در ادامه با جاذبه های گردشگری جزیره هنگام بیشتر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی هنگام

جزیره هنگام کجاست؟

در جنوب ساحل جزیره قشم، جزیره ای کوچک که جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی را در خود جای داده است به نام جزیره هنگام قرار گرفته است. برای دسترسی به این جزیره می توانید از طریق جزیره قشم توسط قایق هایی که وجود دارد به جزیره هنگام برسید. حدود 45 دقیقه با جزیره قشم فاصله دارد. جزیره هنگام یکی از بخش های جزیره قشم و دهستان های جزیره قشم و مرکز روستای ماشی یا همان هنگام نو محسوب می شود.

مرتفع ترین نقطه این جزیره به 106 متر می رسد. جزیره هنگام دارای 43 مایل دریایی فاصله با بندرعباس و 29 مایل دریایی تا شهر قشم می باشد. این جزیره دارای 9 کیلومتر طول و 6 کیلومتر عرض بوده و به شکل مخروطی ناقص می باشد. در مسیر آبی که برای رسیدن به هنگام وجود دارد می توانید از زیبایی های خلیج فارس لذت ببرید. در این مسیر آب های نیلگون خلیج فارس و شن های براق و تمیزی هستند که می تواند برای گردشگران بسیار هیجان انگیز باشد. هنگامی که در مسیر به سمت ساحل جزیره حرکت می کنید، آبزیان و ماهی هایی را خواهید دید که می تواند تجربه بسیار جدید و جذابی به نظر برسد. همچنین تماشای خرچنگ ها از نزدیک را از دست ندهید.

آدرس جزیره هنگام: استان هرمزگان، 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم

ساحل جزیره هنگام

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی هنگام ساحل تمیز و براق آن است که می توانید ساعت ها با نشستن برروی شن های ساحل به تماشای دریای آبی و نیلگون خلیج فارس به آرامشی بی حد و حصر برسید. به جرات می توان گفت هیچ چیزی در طبیعت به اندازه تماشای دریای بی کران به آدم آرامش نخواهد داد. شن ها و ماسه هایی که در ساحل جزیره هنگام وجود دارند را در در هیچ کجا نخواهید دید. در جزیره هنگام می توانید هم از سواحل شنی و هم از سواحل صخره ای دیدن کنید. اگر شب هنگام در کنار ساحل این جزیره بروید، با صحنه ای بسیار مهیج و فوق العاده زیبا مواجه خواهید شد.

وجود فیتوپلانکتون ها در ساحل جزیره مانند ستاره های درخشانی نمایان می شوند و با رنگ آبی و نورانی دیده می شوند. هنگامی که هوا رو به تاریکی می رود، فیتوپلانکتون ها که از جاذبه های دیدنی جزیره هنگام به شمار می روند، نور آبی رنگی را از خود ساطع می کنند که باعث زیبایی هرچه بیشتر ساحل جزیره هنگام می شوند. به دلیل وجود فیتوپلانکتون ها، این ساحل به سواحل کالیفرنیا و مالدیو شباهت پیدا کرده است. یک ساحل دیگری در ایران وجود دارد که تقریبا به ساحل جزیره هنگام شبیه بوده و سواحل مکران نام دارد. در این بخش با چند ساحل زیبای جزیره هنگام آشنا می شویم.

ساحل هنگام

ساحل خنیزی

ساحل خنیزی یکی از مناطق دیدنی جزیره هنگام به شمار می آید و در بخش شرقی جزیره قرار دارد. یکی از سواحل بکر و فوق العاده زیبای هنگام بوده و یکی از سواحلی است که می توان در آن شنا کرد. اگر با عینک شنا داخل آب بروید، حتی می توانید برخی از آبزیان و موجودات زنده ای که در آب دریای خلیج فارس هستند را تماشا کنید.

آدرس ساحل خنیزی: استان هرمزگان، شرق جزیره هنگام

ساحل کله خماسی

از دیگر جاذبه های دیدنی جزیره هنگام ساحل کله خماسی نام دارد و در این ساحل، عروس دریایی هایی را مشاهده می کنید که بسیار هیجان انگیز می باشد. اگر به دنبال تفریحات آبی و مهیج هستید، حتما بازدید از ساحل کله خماسی را در لیست گردشگری خود در جزیره هنگام قرار دهید. صخره هایی در میان آب های این ساحل وجود دارند که می توانید به روی آن ها بروید و از روی آن ها به آب شیرجه بزنید.

اگر شناگر حرفه ای نیستید حتما در این ساحل از افراد حرفه ای تری برای شنا کردن و لذت بردن از آن کمک بگیرید. آب دریای خلیج فارس بسیار شور بوده و اگر قصد شنا دارید حتما از عینک و دماغ گیر استفاده کنید. در این بخش از آب های خلیج فارس خیارماهی ها زندگی می کنند که می توانید آن ها را نیز تماشا کنید. توتیاهایی در این ساحل هستند که باید مراقب باشید با آن ها برخورد نکنید. توتیای دریایی جزو خارزیان می باشد که باعث تمیز شدن بستر دریا می شوند. توتیاها در رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش، قرمز و صورتی می باشند.

ساحل کله خماسی

ساحل نقره ای

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی هنگام، ساحل نقره ای آن است که حتی برق آن از دور هم چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند. دلیل نقره ای و درخشان بودن شن این ساحل وجود نوع خاصی از کانی است که باعث شده اینگونه درخشان نقره ای دیده شود. باتوجه به رفت و آمدهای زیاد گردشگران به این منطقه و برداشتن و بردن خاک آن در حال حاضر رفتن به آن ممنوع شده و کسی حق ورود به ساحل نقره ای را ندارند.

برخی از گردشگران که به این ساحل می روند، مشتی از خاک زیبای آن را به عنوان یادگاری همراه خود می برند و همین باعث ممنوعیت ورود گردشگران به ساحل نقره ای شده است. اما اگر روزی اجازه ورود به این ساحل را داشتید و رفتید از زیبایی های آن لذت بردید، مراقب آن باشید. می توانید از تورهای گردشگری که در جزیره قشم و بندر کندالو مستقر هستند استفاده کنید و هنگامی که در دریا هستید از کنار این ساحل زیبا عبور می کنید. هنگامی که سوار بر این قایق ها هستید، قایقرانان تمام اطلاعات و زیبایی های جزیره را به شما نشان می دهند.

دهکده کوچک ماهیگیری هنگام

اگر به دنبال جایی برای صرف غذاهای دریایی هستید، دهکده کوچک ماهیگیری هنگام را فراموش نکنید. در این دهکده کوچک ماهیگیری که یکی از مکان های دیدنی جزیره هنگام به شمار می رود میز و صندلی هایی قرار داده شده که می توانید غذاهای لذیذ دریایی را میل کنید. در این منطقه غذاهای دریایی را با ادویه های محلی و خوش طعم درست می کنند و گردشگران بسیاری برای صرف غذای دریایی به اینجا می آیند. این دهکده کوچک یکی از بهترین جاها برای صرف غذاهای محلی و دریایی می باشد. این دهکده زیبا دقیقا مقابل ساحل اصلی جزیره قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن بسیار ساده است.

از جمله غذاهای محلی و خوشمزه این دهکده ماهیگیری می توان به دوپیازه میگو، سمبوسه های میگو و دیگر غذاهای دریایی خوش طعم اشاره کرد. در این منطقه حتی می توانید روش پخت غذاهای لذیذ دریایی و محلی را از نزدیک تماشا کنید. همچنین در این دهکده می توانید عکس های بسیار زیبایی را به یادگار ثبت کنید.

دهکده کوچک ماهیگیری هنگام کجاست

برای دسترسی به این دهکده کوچک می توانید از روستای شیب دراز سوار بر قایق شوید و به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین تنها مسیر دسترسی به دهکده کوچک ماهیگیری هنگام از طریق دریا و سوار شدن بر قایق می باشد.

دهکده کوچک ماهیگیری هنگام

آثار تاریخی جزیره هنگام

جزیره هنگام در میان آب های خلیج فارس و در فاصله بسیار کمی از جزیره قشم وتنگه هرمز قرار داشته و در تاریخچه خود، چندین مرتبه مورد حمله و تصرف برخی کشورهای دیگر از جمله انگلستان قرار گرفته است. به گونه ای بود که پادشاهان اغلب کشورها به این جزیره چشم طمع داشتند. در برهه ای از تاریخ، پادشاه مسقط مدعی شده بود که حاکم جزیره هنگام شده است. در دوره حکومت صفویان، پرتغالی ها و در زمان حکومت قاجاریان، انگلیسی ها جزیره را به تصرف خود درآوردند. تمام آثاری که از زمان استعمار جزیره باقی مانده است، اکنون به عنوان مناطق دیدنی جزیره هنگام از آن ها یاد می شود و می توان در صورت سفر به این جزیره از آن ها دیدن کرد.

کشتی پرتغالی ها

در زمان حکومت صفویان، پرتغالی ها جزیره هنگام را به تصرف خود درآوردند و یکی از آثار به جا مانده از آن زمان، کشتی به گل نشته پرتغالی ها می باشد. از آثار تاریخی و به جا مانده از قدیم در جزیره می توان به کشتی پرتغالی ها اشاره کرد. زمانی که پرتغالی ها به جزیره آمده بودند کشتی آن ها در سواحل خلیج فارس به گل نشست. کشتی پرتغالی ها نیز مانند کشتی یونانی کیش یکی از مناطق دیدنی جزیره هنگام محسوب شده و گردشگران می توانند در کنار این کشتی عکس های زیبایی را به یادگاری ثبت کنند.

تاسیسات بندری انگلیسی ها

اگر در حال حاضر به برخی از نقاط جزیره سر بزنید، همچنان آثار آسیب های ناشی از حمله بیگانگان را خواهید دید. انگلیسی ها در زمان حکومت قاجار تاسیساتی هچون تلگراف خانه، انبار ذغال سنگ و تاسیسات بندری و دریانوردی را در این جزیره بنا کردند. در سال 1385 هجری شمسی جهت ارتباط با بیرون از جزیره، خط تلگرافی را ایجاد کردند. تمام این موارد جزو آثار تاریخی و دیدنی های جزیره هنگام می باشند.

آکواریوم طبیعی

اگر به جزیره هنگام سفر کردید، پیشنهاد می شود حتما از آکواریوم طبیعی آن دیدن کنید. برای بازدید از این آکواریوم طبیعی باید سوار بر قایق شوید و از ماهی های آکواریوم طبیعی در ساحل مرجانی بازدید کنید. در میان آب های شفاف و نیلگون خلیج فارس، ماهی های رنگارنگ زندگی می کنند که می توانید از آن ها دیدن کنید. این بخش از آب های خلیج فارس به قدری شفاف می باشد که در هیچ کجا آب دریا را به این شفافیت نخواهید دید و دلیل آن وجود نوعی مرجان در این قسمت می باشد که آب دریا را تصفیه می کنند.

از جمله آبزیانی که در آکواریوم طبیعی زندگی می کنند و این قسمت از دریا را به یکی از دیدنی های جزیره هنگام تبدیل کرده اند ماهی های زیبا و رنگارنگ، لاک پشت ها، ستاره های دریایی، مرجان های زیبا و خرچنگ ها هستند. یکی از بهترین ویژگی های آکواریوم طبیعی این است که برای تماشای ماهی ها و آبزیان نیاز به شنا و غواصی ندارید. می توانید تنها با سوار شدن در قایق از این منظره زیبا دیدن کنید. همچنین از ماهی های رنگی ریز و درشت و جذاب، عکس های فوق العاده ای را ثبت نمایید. آکواریوم طبیعی در ساحل سنگی شمال جزیره هنگام واقع شده است.

آکواریوم طبیعی

روستای ماشی

یکی دیگر از مکان های دیدنی جزیره هنگام روستای ماشی نام دارد که در بخش شمالی جزیره واقع شده است. اغلب کسانی که در هنگام زندگی می کنند، در روستای ماشی سکونت دارند و کسب درآمد اهالی و بومیان این روستا از طریق صیادی می باشد. هنگامی که به بازدید از این روستا بروید و با اهالی روستا مواجه شوید، متوجه خون گرم بودن و مهمان نواز بودن آن ها خواهید شد.

اهالی روستای ماشی با آغوش باز از میهمانان خود پذیرایی می کنند و سفری خوش و به یاد ماندنی را برای آن ها رقم می زنند. ماشی یکی از سه روستای پرجمعیت جزیره هنگام به شمار می رود. روستای ماشی را با نام دیگری به نام روستای هنگام نو می شناسند که در مرکز جزیره قرار دارد. به دلیل راه نیافتن هیچگونه وسیله نقلیه در این روستا، باعث بکر ماندن روستای هنگام نو شده و تبدیل به یکی از مهمترین جاهای دیدنی هنگام شده است.

سنگ مادر و دختر

یکی از روستاهای مشهور در جزیره هنگام روستای غیل نام دارد که در آن می توان جاذبه هایی همچون سنگ هایی یافت کرد که شباهت بسیاری به انسان دارند. به دلیل شباهت این سنگ ها به انسان نقل قول هایی از بومیان منطقه وجود دارد. از قدیم الایام مردمان این منطقه بسیار مهربان و خوش قلبی بودند و هیچگونه آشنایی با ظلم و ستم نداشتند. کاروانی وارد جزیره شد و مردم مهمان نواز و خونگرم روستا طبق عادت معمول به استقبال کاروان رفتند. اما با صحنه ای رو به رو شدند که کاروانیان سوار بر اسب با سرعت زیای به سمت مردم در حال تاخت بودند.

مردم روستا نیز با دیدن چنین صحنه ای متوجه شدند که افراد سوار بر اسب، دشمن هستند و می خواهند روستا و منازل آن ها را به تصرف درآورند. در میان مردم روستا مادر و دختری در حال فرار کردن بودند که بسیار وحشت زده تر از دیگران بودند و در همان حین از خداوند درخواست کمک کردند. مادر و دختر در میان سنگ ها فرار کردند و امید داشتند که شاید دشمنان آن ها را پیدا نکنند. مادر و دختر همچنان که در حال فرار بودند به ساحل جزیره هنگام رسیدند. در آن لحظه فکر کردند که اگر به سمت جلو فرار کنند در دریای خلیج فارس غرق می شوند و اگر همان جا می ماندند به اسارت دشمنان در می آمدند.

مادر و دختر یکدیگر را محکم در آغوش گرفته بودند و سپس خداوند درخواست کمک کردند. خداوند برای حفظ و در امان ماندن جانشان، آن ها را تبدیل به سنگ کرد. بعد از آن که مادر و دختر به اذن خداوند تبدیل به سنگ شدند سرباز دشمن به آنجا رسید و نتوانست آن ها را پیدا کند و از سنگ ها تشخیص دهد. از آن زمان به بعد تندیس مادر و دختر تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره هنگام شده است و گردشگران بسیاری به بازدید از آن می روند.

سنگ مادر و دختر

حیات وحش جزیره هنگام

یکی از مکان های دیدنی جزیره هنگام، حیات وحش جزیره هنگام است که زیستگاه مناسبی برای برخی از گونه های جانوران کمیاب به شمار می رود. از جمله حیوانات نادر و کمیاب در این حیات وحش می توان به جبیر، خاردم مصری و لاک پشت پوزه عقابی اشاره کرد. همچنین علاوه بر جانوران کمیاب نام برده شده پرندگانی هستند که در جزیره هنگام زندگی می کنند و می توان به اگرت خاکستری، حواصیل، هدهد، گیلانشاه بزرگ، پرستو دریایی، تلیله نوک پهن، صدف‌ خور و خرچنگ‌ خور اشاره کرد. در این بخش از مقاله می خواهیم به برخی از جانوران کمیاب این حیات وحش آشنا شویم.

جبیر

جبیر جانوری است که از لحاظ ظاهری به آهو شباهت دارد و از آهوهای بومی شبه قاره هند و ایران می باشد. زیستگاه جبیر مناطق گرم و خشک و بیابانی است و در کشورهای ایران، هندوستان، افغانستان و پاکستان زندگی می کند. جبیر از آهو کوچکتر و لاغرتر بوده و برخلاف آهو، هردو جنس نر و ماده آن شاخ دارند. همچنین دم و گوش آن ها از آهو بلندتر می باشد.

از آنجایی که زیستگاه این نوع جانور در بیابان و منطقه گرم و خشک می باشد برای زنده ماندن به آب بسیار کمی نیاز دارد و آن را از ریشه گیاهان و گیاهان به دست می آورند. حیات وحش جزیره هنگام از آن مناطقی به شمار می رود که جبیر را می توانید در آن مشاهده کنید. جبیر جانوری بسیار انسان گریز بوده و اگر انسانی را ببینید می تواند با سرعت 80 کیلومتر در ساعت فرار بکند.

جبیر

خاردم مصری

در حیات وحش جزیره هنگام علاوه بر جبیر خزنده ای از دسته سوسمارها زندگی می کند که خاردم مصری نام دارد. جنس نر این نوع خزنده دارای ابعادی به اندازه 76 سانتی متر بوده و در زمان های گذشته اعراب بادیه نشین از گوشت این خزنده تغذیه می کردند. امروزه از پوست خاردم مصری، چرم های مرغوبی تهیه می کنند. این نوع خزنده، تعدادی رو به کاهش داشته و تقریبا در دنیا کمیاب شده است و جزیره هنگام یکی از زیستگاه های خاردم مصری محسوب می شود.

لاک پشت پوزه عقابی

یکی دیگر از جانداران ارزشمند و کمیاب دنیا که زیستگاه آن جزیره هنگام می باشد، لاک پشت پوزه عقابی نام دارد و یکی از چهار نوع لاکپشت دریایی است که در دریای خلیج فارس زندگی می کنند. این نوع لاک پشت از آن دسته لاک پشت هایی است که در سواحل تخم گذاری می کند و میانگین وزن بالغ آن ها به 80 کیلوگرم و طول 1 متر می رسد.

لاک پشت پوزه عقابی برای تخم گذاری هر سال در اسفند ماه به ساحل جزیره هنگام می رود و تا اردیبهشت ماه طول می کشد. این بازه زمانی بهترین فرصتی است که می توانید برای دیدن این نوع لاک پشت کمیاب به جزیره هنگام بروید و آن ها را تماشا کنید. تماشای این لاک پشت ها می تواند یکی از جاذبه های دیدنی هنگام به شمار رود.

لاک پشت پوزه عقابی

تماشای دلفین ها

یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی هنگام تماشای دلفین های بازیگوش و بامزه آب های خلیج فارس است. دلفین ها در اواسط فصل پاییز به منظور تولید مثل به آب های گرم خلیج فارس نزدیک به جزیره هنگام می آیند و تا اواسط اردیبهشت ماه در این آب ها می مانند. دلفین هایی که در جزیره هنگام دیده می شوند از نوع دلفین های بینی بطری می باشند.

شما می توانید برای تماشا و بازی کردن با این دلفین های بازیگوش سوار قایق افراد محلی شوید و به دل آب های خلیج فارس بروید و از نزدیک به تماشای آن ها بپردازید. البته اگر شانس دیدن آن ها را در آن زمان داشته باشید. زیرا که همیشه دلفین ها در آب های خلیج فارس نزدیک به هنگام نیستند. همچنین هیچکس حتی افراد محلی، زمان مشخصی از وجود دلفین ها در منطقه ندارند. اما بهترین زمانی که همگان تشخیص می دهند می توانند دلفین ها را بینند زمانی است که دریا آرام و هوا خنک باشد.

سوغات هنگام

یکی دیگر از مکان های دیدنی هنگام، بازارچه سنتی و محلی هنگام است که می توانید سوغاتی های بسیار خوبی از آنجا تهیه کنید. هنگامی که به این بازار محلی بروید، اهالی جزیره هنگام را خواهید دید که با لباس های محلی خود در حال فروش صنایع دستی و زیبای خود هستند. اگر به این بازار محلی سری بزنید، قطعا دست خالی برنمی گردید و حداقل یکی از دست سازه های زیبای افراد محلی را به عنوان یادگاری تهیه می کنید.

یکی از مهمترین و مشهورترین دست سازه های بومیان صدف های دریایی است که آن ها را به شکل های گوناگون به عنوان تزئینی درست می کنند. همچنین ادویه های مخصوص و محلی و روغن های محلی نیز از دیگر سوغاتی هایی است که در این بازار می توانید تهیه کنید. حتی زمانی که به جزیره قشم سفر کنید می توانید برای گردش یک روزه به جزیره هنگام سفر کنید و در این جزیره زیبا به گشت و گذار بپردازید.

سوغات هنگام

بهترین رستوران های هنگام

یکی از بهترین قسمت های گردش و تفریح در جزیره هنگام، خوردن غذاهای محلی و لذیذ آن ها است. بعد از گشت و گذار و تفریح در هنگام نوبت به شکم گردی می رسد که می توانید از رستوران هایی که غذاهای دلپذیر و محلی طبخ می کند لذت ببرید. از جمله بهترین رستوران های جزیره هنگام می توان به رستوران جزیره نقره، رستوران ستاره دریایی و رستوران جزیره هنگام اشاره کرد که می توانید برای میل وعده غذایی خود به آن ها مراجعه کنید و از غذاهای خوشمزه رستوران ها لذت ببرید. پیشنهاد می شود از غذاهای دریایی و محلی جزیره هنگام غافل نشوید.

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام

با توجه به این که جزیره هنگام در موقعیت جغرافیایی جنوب کشور قرار داشته و آب و هوایی بسیار گرم دارد، بنابراین بهترین زمانی که می توانید به جزیره هنگام سفر کنید و از جاهای دیدنی هنگام دیدن کنید و از گشت و گذار و تفریح در جزیره لذت ببرید، نیمه دوم سال فصل های پاییز و زمستان می باشد. در فصل های پاییز و زمستان هوای جزیره رو به خنک شدن رفته و از دمای هوا کاسته شده است. همچنین در این بازه زمانی می توانید دلفین های بازگوش را که به آب های خلیج فارس آمده اند را تماشا کنید. بهتر است بدانیم که بهترین زمان برای تماشای دلفین ها ماه های آذر و دی می باشد.

سوغات هنگام

راه های دسترسی به جزیره هنگام

اگر می خواهید به هنگام سفر کنید و از جاهای دیدنی هنگام دیدن کنید، می بایست از طریق جزیره قشم خود را به این جزیره برسانید. جهت دسترسی به جزیره هنگام می توانید از سه اسکله با نام های شهید حقانی، شهید باهنر در بندرعباس و بندر پل در شهرستان خمیر توسط قایق های تندرو و یا لنج خود را به جزیره هنگام برسانید.

هنگامی که در جزیره قشم قرار داشتید، می توانید به اسکله کندالو و یا اسکله شیب دراز بروید. برای رسیدن به این اسکله ها می توانید با خودروی شخصی خود و یا تاکسی استفاده کنید. اگر با خودروی شخصی می خواهید به اسکله کندالو بروید، می بایست جاده ساحلی جنوبی قشم و اتوبوان قشم – درگهان که بعد از فرودگاه قشم است خود را به اسکله کندالو برسانید. هنگامی که به اسکله رسیدید، برای سوار شدن به قایق های تندرو بلیط تهیه کنید. حدود 10 دقیقه زمان می برد تا از این اسکله به جزیره هنگام برسید. برای استفاده از این قایق ها می توانید از ساعت 8 صبح الی غروب آفتاب اقدام نمایید.

اقامت در جزیره هنگام

اغلب گردشگرانی که به جزیره هنگام می روند، تنها برای گردش یک روزه به آن سفر می کنند. معمولا محل اقامت گردشگران در جزیره قشم است و برای گشت و گذار در جزیره هنگام صبح به آن می روند و پیش از غروب آفتاب دوباره به جزیره قشم بازمی گردند. خوب است بدانید که امکان اقامت در این جزیره وجود ندارد و هیچگونه هتل، اقامتگاه، مهمانسرا و یا ویلایی برای اقامت نیست. اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید تنها می توانید از خانه های محلی و یا کمپینگ استفاده کنید. اگر می خواهید در جزیره کمپینگ داشته باشید، حتما تمام امکانات و تجهیزات را همراه خود داشته باشید.

اما نگران نباشید، می توانید از مغازه های محلی که در جزیره وجود دارد وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. اگر در طبیعت زیبای جزیره هنگام کمپینگ داشته باشید می توانید آسمان شب جزیره را مشاهده کنید و از زیبایی آن حیرت زده شوید. همچنین می توانید در کنار ساحل، فیتوپلانکتون های درخشانی را تماشا کنید و تجربه بسیار خوبی می باشد. اما در این میان نکته ای که حائز اهمیت است و نباید آن را فراموش نکنیم این است که مراقب طبیعت زیبای جزیره باشیم.

اقامت در جزیره هنگام