جاهای دیدنی تربت حیدریه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

1 مرداد

پارک جنگلی پیشکوه

استان خراسان رضوی یکی از بهترین استان های کشور بوده که توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. این استان به دلیل قطب مذهبی بودن نیز گردشگران و زائران متعددی را در طول سال به سمت […]

27 تیر

آبشار رود معجن

آبشار رود معجن در میان روستای معجن که از روستاهای شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی می باشد، جای گرفته و طبیعتی زیبا و با طراوت را پدید آورده است. آبشار زیبای رود معجن اغلب به عنوان […]

جاهای دیدنی تربت حیدریه از دیگر جاذبه های استان خراسان رضوی به شمار می آیند که به عنوان شهری دیگر محسوب می شود. استان خراسان رضوی که از بزرگترین استان های ایران تلقی می گردد، شهرهای مختلفی در آن جای گرفته اند که هر یک از آن ها به صورت جداگانه دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی می باشند که سبب جذب گردشگران زیادی شده اند. شهر تربت حیدریه از قدیمی ترین شهرهای خراسان رضوی بوده که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می رسد و بر اساس بسیاری از اسناد و مدارکی که از گذشته های این شهر به دست رسیده، در زمان های قدیم تربت حیدریه از نام یکی از عارفان به نام قطب الدین حیدر به اقتباس گرفته اند. تربت حیدریه حدود 24 هزار کیلومتر مربع از کل مساحت استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و جمعیت آن نیز به حدود 250 هزار نفر می رسد. شهر زیبای تربت حیدریه را به عنوان مرکز زعفران ایران می شناسیم و حتی در این زمینه هم به شهرت جهانی رسیده است. از آنجایی که شهر تربت حیدریه به عنوان بزرگترین خانقاه عارفان محسوب می شد، آن را به عنوان شهر عرفان شناخته می شود. این شهر که از قدیم الایام از بهترین و مهمترین شهرهای ایران در استان خراسان رضوی تلقی می شد، امروزه از بهترین جاذبه های گردشگری در این استان شناخته می شود که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در خود جای داده و لوکس ویلا در این بخش می خواهد به آشنایی با انواع دیدنی های تربت حیدریه بپردازد.

تربت حیدریه کجاست و مسیر دسترسی

تربت حیدریه یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی می باشد که در فاصله 150 کیلومتری از جنوب مشهد واقع شده و تا تهران حدود 1000 کیلومتر فاصله دارد. تربت حیدریه از شهرهای کویری ایران محسوب شده و جزء کم باران ترین شهرهای کشور شناخته می شود و شرایط آب و هوایی آن بیابانی می باشد. تربت حیدریه از شمال خود به مشهد، فریمان و نیشابور، از شرق به تربت جام، زاوه و رشتخوار، از غرب به کاشمر و از جنوب به مه ولات محدود می گردد.

این شهر که خود یکی از شهرهای استان خراسان رضوی به حساب می آید، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلفی را در طبیعت خود جای داده که بسیاری از آن ها جزء جاذبه های تاریخی و بناهای باستانی به شمار می روند که از دوره های گذشته تاریخ ایران به جای مانده اند. اگر شما هم قصد دارید به بازدید از انواع جاهای دیدنی تربت حیدریه اقدام نمایید، می توانید با استفاده از خودروی شخصی که آسان ترین مسیر برای دسترسی مستقیم به این شهر می باشد، خود را به آن برسانید. در این صورت می بایست از جاده شاهرود یا جاده شماره 44 به سبزوار و نیشابور استفاده نمایید. سپس خود را به جاده 95 رسانده و مسیر دسترسی به تربت حیدریه را پیش بگیرید تا به این شهر برسید و به بازدید از جاذبه های دیدنی آن اقدام کنید.

آدرس تربت حیدریه: استان خراسان رضوی، 150 کیلومتری جنوب مشهد، تربت حیدریه

آبشار رود معجن

از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری تربت حیدریه که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است، آبشار رودمعجن می باشد که در میان دیواره های بلند صخره جریان پیدا کرده است. آبشار رود معجن دارای ارتفاع 28 متر بوده و با قدرت زیادی به سمت زمین می ریزد و صدای گوشنواز آن در میان طبیعت اطرافش طنین می اندازد. آبشار رودمعجن که در میان روستای رود معجن واقع شده، در 48 کیلومتری از غرب تربت حیدریه قرار داشته و از میان سلسله کوه های چهل تن در 54 کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه می گیرد.

حوضچه آب زیبایی در زیر این آبشار پدید آمده که بر زیبایی این جاذبه افزوده و تخته سنگ های بزرگ و عظیمی اطراف آن را احاطه کرده اند و سایه سار آن ها در اطراف آبشار دیده می شود. آبشاری که از میان صخره های مرتفع به سمت پایین سرازیر می شوند، منظره ای شگفت انگیز را پدید می آورند که هر طبیعت گردی دوست دارد آن را از نزدیک ببیند. آبشار رود معجن که از معروف ترین جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می آید، همانند بسیاری دیگر از آبشارها و چشمه ها از بهترین دیدنی های تربت حیدریه برای بهار و تابستان به شمار می رود.

آدرس آبشار رود معجن: استان خراسان رضوی، 48 کیلومتری تربت حیدریه، روستای رودمعجن

جاهای دیدنی تربت حیدریه

کاروانسرای طبسی

بسیاری از جاهای دیدنی تربت حیدریه جزء جاذبه های تاریخی و کهن بوده که هر کدام از آن ها مربوط به دوره های مختلفی از تاریخ می باشند. در این بخش می خواهیم به آشنایی با جاذبه تاریخی دیگری به نام کاروانسرای طبسی بپردازیم که در محدوده نزدیکی از مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر واقع شده است. قدمت این کاروانسرای تاریخی به دوران قاجار می رسد که تا به امروز در این شهر باقی مانده و جزء دیدنی های تربت حیدریه به حساب می آید.

کاروانسرای طبسی توسط حاج محمد ابراهیم طبسی که از معروف ترین تاجران آن دوره شناخته می شد، بنا گردیده و امروزه از جاذبه های تاریخی تربت حیدریه محسوب می شود که علاقه مندان به بناهای تارخی را به سمت خود جذب می کند. در واقع این کاروانسرا به عنوان محل زندگی حاج ابراهیم طبسی به شمار می رفت. کاروانسرای طبسی تربت حیدریه از کاروانسراهای دو ایوانی شناخته شده و از بخش هایی همچون ورودی، هشتی، انبار، چندین حجره و اصطبل تشکیل شده است. مصالحی که برای ساخت این بنای تاریخی استفاده شده شامل آجر و سنگ می باشند. کاروانسرای طبسی با شماره 4802 در تاریخ 19 اسفند ماه سال 1380 به ثبت ملی رسید.

آدرس کاروانسرای طبسی: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر

جاهای دیدنی تربت حیدریه

پارک جنگلی پیشکوه

پارک های جنگلی به دلیل بهره مندی از طبیعت سرسبز و زیبا، از بهترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در هر شهری به حساب می آیند. در میان جاذبه های گردشگری تربت حیدریه نیز پارکی زیبا، جنگلی و سرسبز به نام پارک جنگلی پیشکوه وجود دارد که به دلیل برخورداری از 800 هکتار مساحت، از بزرگترین پارک های کشور قلمداد می گردد. در هر بخشی از این پارک جنگلی که قدم بگذارید، سرسبزی ها و زیبایی های زیادی انتظار شما را می کشند.

از بخش های مختلف این پارک جنگلی می توان به آبشار مصنوعی، استخر مصنوعی، رستوران، پارک سنگی، شهربازی و غیره اشاره نمود که هر یک از آن ها دارای جذابیت های خاص خود برای گردشگران می باشند. پارک جنگلی پیشکوه از بهترین مناطق دیدنی تربت حیدریه برای یک گردش و پیک نیک لذت بخش به شمار می آید که به همراه خانواده و یا دوستان خود به سراغ اینن منطقه بروید و با راه انداختن بساط پیک نیک، یک وعده غذایی و یا میان وعده ای دلچسب را در میان طبیعتی سرسبز و زیبا میل کنید. همپنین انواع امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران در پارک جنگلی پیشکوه فراهم آمده اند تا گردشی لذت بخش را برای گردشگران پدید بیاورند.

آدرس پارک جنگلی پیشکوه: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، دامنه کوه سه قله

جاهای دیدنی تربت حیدریه

منطقه گردشگری رودخانه حصار

در فاصله 50 کیلومتری از غرب این شهر، یکی دیگر از مناطق دیدنی تربت حیدریه قرار گرفته که منطقه گردشگری رودخانه حصار نام داشته و از زیباترین جاذبه های طبیعی این شهر محسوب می شود. در واقع این منطقه گردشگری یک روستای ییلاقی به حساب می آید که رودخانه ای دائمی و پرآب در آن جریان داشته و به طراوت و شادابی این منطقه کمک به سزایی کرده است. علاوه بر رودخانه و چشمه، انواع باغ های میوه و سرسبز مختلفی در منطقه گردشگری رودخانه حصار وجود دارند که انواع درختان میوه نظیر سیب، گلابی، آلو، گردو، آبالو، گیلاس، هلو و غیره در آن ها وجود دارند.

منطقه گردشگری رودخانه حصار که از بهترین جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می آید و گردشگران زیادی برای طبیعت گردی، استراحت و آرامش پیدا کردن به سراغ آن می روند. اگر در فصل های بهار و تابستان به شهر زیبا و گردشگری تربت حیدریه سفر کردید، بازدید از منطقه گردشگری رودخانه حصار را در لیست گردشگری خود در میان جاهای دیدنی تربت حیدریه قرار دهید و یک روز گردشگری را در میان طبیعت زیبا و خوش آب و هوا سپری کنید.

آدرس منطقه گردشگری رودخانه حصار: استان خراسان رضوی، 50 کیلومتری غرب تربت حیدریه، روستای رودمعجن

جاهای دیدنی تربت حیدریه

پارک باغ ملی

در میان شهر تربت حیدریه جاذبه گردشگری دیگری به نام پارک باغ ملی وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن بر روی تپه ای زیبا و بلند، چشم انداز زیبایی از مناظر اطراف خود را در اختیار شما قرار می دهد. پارک باغ ملی که از زیباترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی تربت حیدریه محسوب می شود و دارای قدمتی 100 ساله می باشد و انواع گیاهان و درختان سرسبز و بلند قامت در میان آن قرار گرفته اند. پارک ها و فضاهای سرسبز از بهترین جاذبه های گردشگری و تفریحی برای افرادی است که برای یک روز گردشگری خود به دنبال جاذبه ای هستند تا بتوانند به همراه خانواده و یا دوستان خود به سراغ آن بروند و یک روز گردشگری و لذت بخش را در کنار عزیزان خود تجربه کنند.

معمولا جاذبه هایی که دارای ارتفاع بیشتری از دیگر مناطق اطراف خود می باشند، بهترین لوکیشن ها را برای عکاسی فراهم می آورند. پس اگر در میان جاذبه های دیدنی تربت حیدریه به دنبال محل مناسبی برای عکاسی بودید، پارک باغ ملی تربت حیدریه از بهترین گزینه های انتخابی برای شما محسوب می شوند. باغ های ملی متعددی در سرتاسر ایران وجود دارند که قدمت هر یک از آن ها به دوره های مختلفی از تاریخ ایران می رسند و معمولا قدمت آن ها به دوران پس از صفویه مربوط می شود. جالب است بدانید تا حدود 70 سال گذشته، پارک باغ ملی تربت حیدریه در حدود 70 سال گذشته گورستانی در میان این شهر بود و به مرور زمان طبیعت آن توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نماید و با تغییر کاربری مواجه شود و به یکی از دیدنی های تربت حیدریه تبدیل گردد.

سرتاسر این باغ ملی را انواع گیاهان و درختان سرسبز و سر به فلک کشیده پوشانده اند که هر کدام از آن ها زیبایی های خاصی را برای این مجموعه گردشگری پدید آورده اند و قدمت برخی از آن ها به حدود 100 سال می رسند و از تازگی و طراوت آن ها کاسته شده و رو به خشکی رفته بودند که توجه هنرمندان زیادی را به خود جلب نمودند و طراحی های مختلف و مفهومی را بر روی تنه آن ها تراش دادند.

آدرس پارک باغ ملی: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، انتهای خیابان مطهری

جاهای دیدنی تربت حیدریه

قله ملکوه

قله ای مرتفع و زیبا به نام قله ملکوه تربت حیدریه جای گرفته که به عنوان بلندترین قله استان خراسان رضوی شناخته می شود و توجه بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب نموده است. این قله مرتفع دارای 3.013 متر ارتفاع از سطح دریا بوده و منظره ای زیبا از اطراف را در اختیار شما قرار می دهد. اگر جزء کوهنوردانی هستید که در میان جاذبه های گردشگری تربت حیدریه به دنبال طبیعتی برای کوهنوردی و لذت بردن از طبیعت باشید، قله ملکوه از بهترین گزینه های گردشگری برای شما محسوب می شوند.

در میان طبیعت این قله زیبا، دریاچه گل خاتون جای گرفته که این دریاچه نیز به نوبه خود از بهترین جاذبه های دیدنی تربت حیدریه به شمار رفته و با مراجعه به قله ملکوه می توانید از آن نیز دیدن کنید. از آنجایی که صخره های بزرگ سنگی در این کوه وجود دارند، این قله را به نام قله ملکوه شناخته می شود. این قله مرتفع به دلیل برخورداری از آب و هوای سردسیر و کوهستانی، از بهترین جاهای دیدنی تربت حیدریه برای فصل های بهار و تابستان به شمار می رود. همچنین وجود دریاچه گل خاتون در میان طبیعت قله ملکوه، سبب طراوت طبیعت اطراف خود شده است.

آدرس قله ملکوه: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، بخش کدکن

جاهای دیدنی تربت حیدریه

موزه حیات وحش تربت حیدریه

تربت حیدریه به لحاظ جاذبه های دیدنی و گردشگری غنی بوده و در هر گوشه ای از این شهر، جاذبه ای دیدنی وجود دارد که می توانید برای گردش و تفریح خود به سراغ آن ها بروید. موزه حیات وحش تربت حیدریه یکی از مکان های دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود که انواع گونه های گیاهی و جانوری بومی منطقه در آن وجود دارند که بازدید از آن ها خالی از لطف نبوده و در بازدید از این موزه زیبا می توانید با گیاهان و جانوران بومی این منطقه آشنا شوید.

آدرس موزه حیات وحش تربت حیدریه: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، جنب اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

منطقه شکار ممنوع بزمای

منطقه شکار ممنوع بزمای در فاصله 8 کیلومتری از جنوب شرقی تربت حیدریه قرار داشته که حدود 28 هزار هکتار مساحت را به خود اختصاص داده و از طبیعتی زیبا و تماشایی بهره می برد. طبیعت منطقه شکار ممنوع بزمای به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی متنوع نظیر میخک کوهی، ریواس، چوبک، گون، شکرتیغال، کلاه میرحسن، فریفون و غیره از زیباترین دیدنی های تربت حیدریه به شمار می رود.

همچنین انواع جانورانی همچون بز، کل، قوچ و پرندگان متنوعی در این منطقه زندگی می کنند و لک لک سیاه که از نمونه های نادر پرندگان می باشد، در فصل های تابستان و زمستان به این منطقه مهاجرت می کند. اگر به جاذبه های طبیعتی علاقه مند باشید، می توانید انواع جاذبه های طبیعی مختلفی را در میان جاذبه های دیدنی تربت حیدریه پیدا کرده و به بازدید از آن ها اقدام نمایید. اغلب این جاذبه های طبیعی و گردشگری خلوت و آرام بوده و می توانید از آرامش حاکم در این مناطق لذت ببرید.

آدرس منطقه شکار ممنوع بزمای: استان خراسان رضوی، 8 کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

موزه مردم شناسی تربت حیدریه

موزه ها از بهترین جاذبه های گردشگری در هر شهری هستند که گویای سرگذشت هر منطقه ای می باشند. موزه های مردم شناسی نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین انواع موزه های هر شهر و منطقه ای به حساب می آیند که معرف آداب و رسوم، لباس، صنایع دستی، فرهنگ و غیره می باشند که می توانیم به آن ها مراجعه نماییم. شهرستان تربت حیدریه نیز همانند بسیاری دیگر از مناطق کشور، در میان جاذبه های خود جاذبه ای به نام موزه مردم شناسی تربت حیدریه را جای داده که در میان کاروانسرای طبسی واقع شده است.

اگر در میان مناطق دیدنی تربت حیدریه، موزه مردم شناسی تربت حیدریه را انتخاب کردید و به آن مراجعه نمودید، می توانید با انواع صنایع دستی، لباس های سنتی، آداب و رسوم مردم این شهر آشنا شوید.این موزه زیبا و پرطرفدار در جوار آرامگاه قطب الدین حیدر قرار گرفته که بر اهمیت آن افزوده است.

آدرس موزه مردم شناسی تربت حیدریه: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، خیابان قائم

جاهای دیدنی تربت حیدریه

رباط لاری

شهر زیبای تربت حیدریه به لحاظ بناها و جاذبه های تاریخی چیزی از شهرهای تاریخی دیگر ایران کم نداشته و انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی متعدد در بخش های مختلفی از این شهر جای گرفته اند که می توانید به بازدید از آن ها اقدام نمایید و با گوشه های کوچکی از تاریخ ایران در این منطقه به آشنایی مختصری دست یابید. رباط لاری یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تربت حیدریه بوده که در میدان رباط واقع شده و از دوران قاجاریان در این شهر به یادگار مانده است و امروزه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

رباط لاری تربت حیدریه به فرمان یکی از بازرگانان سرشناس این به نام حاج محمدرضا لاری احداث گردیده و 24 غرفه تابستانی در آن جای گرفته اند که رو به حیاط مجموعه بوده و اتاق های کوچکی هم پست هر یک از این غرفه ها قرار داشته که در زمستان ها مورد استفاده قرار می گرفتند. این جاذبه با نام کاروانسرای لاری نیز شناخته شده و دارای ابعاد 60 × 64 متر مربع می باشد. این بنای تاریخی به قدری مستحکم ساخته شده بود که تا به امروز در جای خود باقی مانده است. رباط لاری که امروزه در میان جاذبه های دیدنی تربت حیدریه شناخته می شود، با شماره 6661 در تاریخ 10 دی ماه 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس رباط لاری: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش

جاهای دیدنی تربت حیدریه

مسجد کدکن

معمولا در هر شهر و روستایی از ایران، مساجد تاریخی وجود دارند که برخی از آن ها همچنان توانسته اند کاربری خود را حفظ نمایند و نمازهای جماعت در آن ها برگزار شوند. مسجدی تاریخی به نام مسجد کدکن در تربت حیدریه وجود دارد که بنای آن به صورت مستطیلی بوده دارای یک محراب هشت ضلعی می باشد. این مسجد با نام مسجد شیخ حیدر کدکن نیز شناخته شده و قدمت آن به مربوط به قرن 9 هجری قمری و هم زمان با دوره تیموریان می باشد. مسجد کدکن با شماره 8955 در تاریخ 10 خرداد ماه سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس مسجد کدکن: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر

در مرکز شهر تربت حیدریه مجموعه ای تاریخی و قدیمی به نام مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر وجود دارد که محل دفن فرزند تیمور و یکی از نوادگان سلطان شاه سالوری که قطب الدین حیدر نام داست، می باشد. قدمت این مجموعه تاریخی به دوران صفویان می رسد و از تاریخی ترین و قدیمی ترین مجموعه هایی است که می توانید در میان جاهای دیدنی تربت حیدریه به بازدید از آن اقدام نمایید.

مجموعه تاریخی قطب الدین از بخش هایی نظیر آرامگاه و مسجد تشکیل شده که مسجد آن دارای یک بنای آجری بوده و یک کتیبه ای به صورت سنگ سیاه رنگی بر روی آن وجود دارد که نام بانی مسجد بر روی آن حکاکی شده است. این مجموعه تاریخی دارای یک ضریح چوبی و قدیمی می باشد که تاریخ 987 هجری قمری بر روی آن دیده می شود. آرامگاه این مجموعه تاریخی نیز در میان محوطه آن و در زیر گنبد جای گرفته و این دو بنا در کنار یکدیگر توانسته اند از تاریخی ترین دیدنی های تربت حیدریه را تشکیل دهند و از آنجایی که در بخش مرکز شهر واقع شده، دارای دسترسی آسانی می باشد.

آدرس مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، مرکز شهر تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

مسجد جامع رشت خوار

مسجد جامع رشت خوار به دلیل برخورداری از معماری بی نظیر، جزء آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری تربت حیدریه به شمار می رود که در فاصله 50 کیلومتری از مسیر تربت – خواف قرار داشته و صدای اذان از گلدسته های آن در میان این منطقه طنین می اندازد. با توجه به آن که مدت زمان زیادی از قدمت مسجد جامع رشت خوار می گذرد و از قدیمی ترین مساجد این شهر به حساب می آید، بسیاری از بخش های آن تخریب گردیده، اما همچنان زیبایی های خود را حفظ کرده است. قدمت مسجد تاریخی رشتخوار به دوره سلجوقیان می رسد که توسط ترکان سلجوقی بنا گردیده و در دوره های بعد از آن ها، یعنی دوران تیموریان و صفویان بخش های مختلفی به مسجد اضافه شده اند.

یکی از بخش های این مسجد که به مرور زمان تخریب شده، سقف شبستان آن بوده که در حال حاضر یک ایوان بلند از سردر آن به یادگار مانده است. با توجه به معماری بی نظیر و زیبایی که برای مسجد جامع رشتخوار به کار برده شده، آن را می توان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در دوران سلجوقیان به شمار آورد. بر اساس بسیاری از اسناد و مدارکی که از تاریخچه این مسجد در دست می باشند، مسجد رشتخوار مسجدی دو کاربری بوده که علاوه بر مسجد، به عنوان مدرسه علوم دینی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

همچنین هم زمان با حمله مغولان به ایران، این مسجد کاربری خود را از دست داد و صوفیان از آن به عنوان خانقاه استفاده می کردند. اما در حال حاضر این مسجد دارای کاربری اصلی خود بوده و همواره نمازگزاران زیادی برای برپایی نماز به آن مراجعه می کنند.

آدرس مسجد جامع رشت خوار: استان خراسان رضوی، 50 کیلومتری مسیر دسترسی تربت – خوار

جاهای دیدنی تربت حیدریه

حمام حاجی رییس

همانطور که می دانیم، انواع جاذبه های تاریخی و بناهای باستانی به جا مانده از دوره های مختلفی تاریخ ایران در میان شهر تربت حیدریه وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای کاربری های مختلفی بوده اند و امروزه تنها به عنوان جاذبه های گردشگری تربت حیدریه از آن ها یاد می شود و افراد زیادی به بازدید از آن ها اقدام می کنند. حمام حاجی رییس یکی دیگر از جاذبه های تاریخی تربت حیدریه است که در سال 1272 هجری شمسی به دستور حاج سید محمد رئیس التجار در دوره قاجار ساخته شده است.

حمام تاریخی حاجی رییس دارای بخش های مختلفی نظیر ورودی، سربینه، گرمخانه، مخزن آب سرد و مخزن آب گرم می باشد که از قدیمی ترین حمام های تاریخی تربت حیدریه به شمار می رود. در میان فضای داخلی این حمام، تعداد 8 ستون سنگی، قطور و زیبا جای گرفته اند که یک حوض سنگی بزرگ را که در مرکز حمام گرفته، محاصره نموده اند. این بنا تا حدود سال های 1376 یا 1377 توسط اهالی این شهر مورد استفاده قرار می گرفت.

بخش سر در ورودی این حمام تاریخی با استفاده از کاشی های لاجوردی منقوش تزئین شده اند که طرح هایی از گل و بوته بر روی آن ها دیده می شوند و به زیباسازی ورودی حمام کمک نموده اند. حمام حاجی رئیس که امروزه جزء جاذبه های دیدنی تربت حیدریه شناخته می شود، در سال 1381 با شماره 5146 به فهرست آثار ملی ایران اضافه گردید.

آدرس حمام حاجی رییس: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، خیابان روح بخش

جاهای دیدنی تربت حیدریه

کاروانسرا و پل کسکک

در شمال تربت حیدریه روستایی تاریخی و قدیمی به نام روستای کسکک قرار گرفته که کاروانسرا و پلی تاریخی در آن وجود دارند که کاروانسرا از دوران صفویه و پل نیز از دوران قاجار به یادگار مانده اند و با نام کاروانسرا و پل کسکک شناخته می شوند. برای این کاروانسرا یک سر در ورودی و طاق نماهای زیبایی در نظر گرفته شده اند و اطراف آن نیز ایوانچه هایی دیده می شوند.

کاروانسرای کسکک یکی از بهترین نمونه های کاروانسراهای تربت حیدریه بوده که برای اتاق های آن بخاری دیواری و تاقچه در نظر گرفته شده اند. پل کسکک هم بخش دیگری از این مجموعه تاریخی به شمار می آید که به دستور یکی از تاجران سرشناس این شهر به نام امین التجار احداث شده و هر دوی آن ها در کنار یکدیگر یکی از مکان های دیدنی تربت حیدریه را تشکیل داده اند و تاریخ دوستان زیادی به سمت آن ها جذب می شوند.

آدرس کاروانسرا و پل کسکک: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، جنوب روستای کامه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

خانه امینی

جاذبه های تاریخی زیادی در شهر تربت حیدریه وجود دارند که بسیاری از آن ها از دوران قاجاریه به یادگار مانده اند و امروزه به جاهای دیدنی تربت حیدریه تبدیل شده اند. خانه امینی نیز از دیگر جاذبه های تاریخی این شهر بوده که از دوران قاجار به جا مانده و همچنان توانسته زیبایی های خود را حفظ نماید و تزئیناتی که در ابتدای ساخت برای آن در نظر گرفته شده بودند نیز هنوز قابل مشاهده هستند. از تزئینات متنوع خانه امینی تربت حیدریه می توان به کاشی کاری ها، گچ بری ها و آجرکاری های چشمنواز آن اشاره نمود و اگر به بازدید از این خانه اقدام نمایید، توجه شما را به خود جلب می کنند.

درب و پنجره های چوبی که برای این خانه در نظر گرفته شده اند، بر زیبایی بنا تأثیر به سزایی دارند. این خانه تاریخی در ابتدا محل سکونت یکی از معروف ترین تاجران تربت حیدریه به نام امین التجار بوده که با تغییر کاربری مواجه شده و امروزه به جاذبه ای دیدنی و تاریخی در این شهر تبدیل گردیده و بازدیدکنندگان زیادی به سراغ آن می روند.

خانه امینی تربت حیدریه در سال 1388 به همت و کوشش سازمان میراث فرهنگی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در حال حاضر این سازمان در ساختمان این بنای تاریخی قرار دارد. بنای تاریخی خانه امینی در میان یک حیاط بزرگ و با صفا جای گرفته که مملو از درختان سرسبز بوده و یک حوض آب بزرگ و زیبا نیز در مقابل ساختمان خانه جا خوش کرده و طراوت و سرزندگی را برای حیاط خانه پدید آورده اند. برخی از بخش های ساختمان در نمای بیرونی آن ها مزین به کاشی کاری شده اند.

آدرس خانه امینی: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، خیابان باغ سلطانی، پلاک 401

جاهای دیدنی تربت حیدریه

مزار بوری آباد

مزار بوری آباد یا امامزاده احمدالرضا امامزاده ای کهن در میان جاهای دیدنی تربت حیدریه بوده که قدمت آن مربوط به دوران صفویه می باشد. مزار بوری آباد محل دفن یگی از نوادگان امام موسی الکاظم (ع) بوده که به همین علت با نام امامزاده احمدالرضا نیز شناخته می شود و مردم تربت حیدریه برای زیارت و عبادت به سراغ آن می روند. همچنین این مزار جزء دیدنی های تربت حیدریه به حساب می آید و اطراف بنای آن را درختان سر به فلک کشیده و سرسبزی فرا گرفته اند. ناگفته نماند، از آنجایی که مزار بوری آباد را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تربت حیدریه می شناسند، انواع امکانات رفاهی مختلف نظیر زائرسرا، سکوهای اقامتی و حسینیه در اطراف آن وجود دارند. بنای این جاذبه تاریخی در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مزار بوری آباد: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، 5 کیلومتری جنوب تربت حیدریه، روستای بوری آباد

جاهای دیدنی تربت حیدریه

چشمه کاریز آب باریک

روستایی به نام روستای قوزان در فاصله 10 کیلومتری از جاده تربت حیدریه – کاشمر، جاذبه ای دیگر از مناطق دیدنی تربت حیدریه را در طبیعت خود جای داده که چشمه کاریز آب باریک نام داشته و تأثیر به سزایی در زیباسازی مناطق اطراف خود دارد. آب چشمه کاریز آب باریک دارای املاح معدنی بوده و آبی زلال و گوارا می باشد که به همین جهت از بهترین آب های ایران و جهان شناخته می شود.

آدرس چشمه کاریز آب باریک: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، روستای قوزان، 10 کیلومتری جاده تربت حیدریه – کاشمر

مزار بی بی حسینه

محله حسنی در میان شهر تربت حیدریه مکانی مذهبی به نام مزار بی بی حسینه را در خود جای داده که در محلی مرتفع تر از دیگر مناطق و بر فراز تپه ای قرار گرفته و اهالی تربت حیدریه آن را مزار بی بی حسینه می شناسند. بر اساس بسیاری از روایاتی که از این مزار به دست رسیده، بی بی حسنیه یکی از دانشمندان فاضل و آشنا به علوم های مختلفی نظیر تفسیر، فقه، ادبیات و معارف قرآنی بوده و پس از فوت در این منطقه به خاک سپرده شده و آرامگاهی را برای مزار وی ساخته اند که امروزه از جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود. بر روی مزار وی یک گنبد کوچک قرار گرفته که توسط اهالی این شهر و سازمان اداره اوقاف مورد بازسازی قرار گرفته است.

آدرس مزار بی بی حسنیه: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه

درخت سرو کهنسال روستای کاج درخت

درختان کهنسال و تنومندی در نقاط مختلفی از ایران وجود دارند که برخی از آن ها به دلیل عمر طولانی به شهرت بیشتری نسبت به بقیه رسیده اند. در میان روستای کاج درخت، درختی تنومند و کهنسال وجود دارد که ارتفاع آن به 15 متر و قطر تنه آن نیز به 2 متر می رسد. بر اساس شواهدی که از این درخت وجود دارد، قدمت آن را به حدود 900 سال گذشته تخمین زده اند و اهالی روستا برای آن ارزش و احترام زیادی قائل بوده و هیچکسی اجازه بریدن شاخه ای از این درخت را نداشت. همچنین اهالی روستای کاج درخت در روزهای سیزده به در، به اطراف این درخت مراجعه نموده و مراسم خود را در این منطقه برگزار می کردند. اما رفته رفته که هر چه از قدمت این درخت گذشت، از طراوت آن کاسته شده و شکل ابتدایی خود را از دست داده است.

آدرس درخت سرو کهنسال روستای کاج درخت: استان خراسان رضوی، شهرستان تربت حیدریه، بخش مرکزی، روستای کاج درخت

جاهای دیدنی تربت حیدریه

آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی

بسیاری از جاهای دیدنی تربت حیدریه جزء بناهای باستانی آثار تاریخی هستند که در انواع مختلفی در جای جای این شهر وجود دارند. آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی در 3 کیلومتری جنوب شهرستان تربت حیدریه قرار داشته که از قدیمی ترین آرامگاه های این منطقه به حساب می آید و بر اساس مدارک موجود از این آرامگاه، شیخ ابوالقاسم گورکانی از معروف ترین عرفای خراسان بوده که در سال 373 هجری قمری به جایگاه ارشاد رسید و در سال 450 هجری قمری چشم بر جهان بست و آرامگاهی را برا مزار وی بنا نمودند که امروزه با نام آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی شناخته شده و گنبد کوچکی بر روی بنای آن قرار گرفته است. بنای این آرامگاه در سال 1352 هجری شمسی و توسط حاج سلطان حسین تابنده گنابادی مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت.

آدرس آرامگاه شیخ ابوالقاسم گورکانی: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، 3 کیلومتری جنوب شهرستان تربت حیدریه

آتشکده بازه هور

آتشکده بازه هور یا چهارطاقی بازه هور بنایی تاریخی در جاده مشهد – تربت حیدریه است که از دوره اشکانیان به یادگار مانده و به عنوان یک نمونه آتشکده گنبدداری به شمار می رود. آتشکده بازه هور که جزء جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود، به صورت یک بنای سنگی بوده که 3 ورودی و یک گنبد دارد. این بنای تاریخی از 249 سال پیش از میلاد تا 226 میلادی مورد استفاده قرار می گرفته و ساختار آن به صورتی است که گویا بخشی به جا مانده از یک مجموعه تاریخی می باشد. آتشکده بازه هور با شماره 39 در تاریخ 24 شهریور سال 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی به عنوان یکی دیگر از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس آتشکده بازه هور: استان خراسان رضوی، 80 کیلومتری مشهد، جاده مشهد – تربت

جاهای دیدنی تربت حیدریه

روستای صنوبر

روستاگردی یکی از پرطرفدارترین تفریحاتی است هر طبیعت دوستی در سفر به هر نقطه ای از ایران به سراغ آن می رود. خوشبختانه در اطراف تربت حیدریه، روستای زیبا و پر جاذبه ای به نام روستای صنوبر وجود دارد که از دیدنی های تربت حیدریه به شمار رفته و رود زیبا و پرآبی به نام رود شصت دره از ارتفاعات آن جریان داشته و طراوت و تازگی را میهمان روستا کرده است. جالب است بدانید روستای صنوبر از بزرگترین روستاهای ایران محسوب شده و جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند. روستاها به دلیل دوری از شهر و آلودگی و کم بودن وسایل آلاینده نظیر خودروها و موتورها، از آب و هوایی تمیز و دلپذیر برخوردار بوده و خبری از آلودگی های شهری در آن ها نیست.

گردشگرانی که برای سفر خود به دنبال طبیعتی آرام و به دور از هیاهو و آلودگی در میان جاذبه های گردشگری تربت حیدریه هستند، می توانند طبیعت روستای صنوبر را انتخاب کرده و به گردش و استراحت در آن بپردازند. روستای زیبای صنوبر به عنوان نگین تربت حیدریه شناخته شده و سرسبزی های زیادی طبیعت آن را پوشانده اند. از آنجایی که انواع باغ های مختلفی در این روستا وجود دارند و اغلب اهالی روستای صنوبر به شغل کشاورزی مشغول هستند، مهمترین محصول تولیدی آن ها ریواس می باشد. کوه شصت دره نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تربت حیدریه در این روستا می باشد که توجه کوهنوردان را به خود جلب می کند.

آدرس روستای صنوبر: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، 12 کیلومتری شهرک ولی عصر

جاهای دیدنی تربت حیدریه

مناطق شکار ممنوع برنای ژرف

در بخش شرقی شهرستان تربت حیدریه و در میان ارتفاعات شهرستان زاوه، جاذبه ای دیگر از انواع مناطق دیدنی تربت حیدریه به نام مناطق شکار ممنوع برنای و ژرف وجود دارد که انواع جانوران وحشی در آن زندگی می کنند و می توان به حیواناتی همچون قرقاول، قوچ، گرگ، میش، عقاب و غیره اشاره نمود که این محیط را به عنوان محیط زندگی خود انتخاب کرده اند.

آدرس منطقه شکار ممنوع برنای ژرف: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، ارتفاعات شهرستان زاوه

غار ماه پری

در فاصله 20 کیلومتری از تربت حیدریه یک غار قدیمی به نام غار ماه پری وجود دارد که در راستای تحقیق و جستجوهایی که در آن صورت پذیرفته اند، رد پای انسان های اولیه را در آن پیدا کرده اند. آثار تاریخی و کهنه ای در بخش های مختلفی از این غار وجود دارند که نشان دهنده زندگی انسان های اولیه ماقبل تاریخ می باشند. غارنوردی یکی از تفریحاتی است که برخی از طبیعت گردان به آن علاقه داشته و در نقاط مختلفی از طبیعت ایران به دنبال غارهای مختلف هستند تا بتوانند به گردش در آن ها بپردازند. غار ماه پری که امروزه از جاهای دیدنی تربت حیدریه شمرده می شود، علاوه بر غارنوردان و طبیعت گردان، توجه بسیاری از تاریخ شناسان را نیز به خود جلب نموده است.

آدرس غار ماه پری: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، 20 کیلومتری تربت حیدریه، روستای صنوبر

سوغات تربت حیدریه

اغلب شهرها و روستاهای ایران علاوه بر داشتن ویژگی های مخصوص به خود، دارای سوغاتی منحصر به فرد خود بوده که تربت حیدریه نیز جزء این دسته از شهرهای ایران در استان خراسان رضوی به حساب می آید. از انواع سوغاتی های تربت حیدریه می توان به زعفران، ابریشم و حریر اشاره نمود که بسیار پرطرفدار بوده و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، از این سوغاتی ها برای خود و عزیزانشان تهیه می کنند. همچنین این شهر نیز دارای انواع صنایع دستی متنوعی بوده که می توان به گلیم، قالی، نمدمالی، سفالگری، گل سازی و چاقو اشاره نمود.

آب و هوای تربت حیدریه

تربت حیدریه شهری در میان استان خراسان رضوی بوده و در منطقه ای کویری واقع شده که به همین جهت از آب و هوایی بیابانی و کم باران برخوردار می باشد. اما رشته کوه هایی نیز در بخش های شمالی و جنوبی این شهر وجود دارند که بر تلطیف آب و هوای آن نقش به سزایی داشته و آن را از کویری بودن محض، دور کرده اند.

بهترین زمان سفر به تربت حیدریه

از آنجایی که شهر تربت حیدریه در منطقه ای کویری از ایران واقع شده و قصد دارید برای بازدید از انواع دیدنی های تربت حیدریه راهی این شهر شوید و به دنبال بهترین زمان سفر به تربت حیدریه هستید، بهتر است فصل هایی نظیر بهار و پاییز که هوا نه چندان سرد و نه چندان گرم است به این شهر سفر کنید و در میان دیدنی های آن، گشت و گذاری داشته باشید.