آبشار رود معجن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آبشار رود معجن در میان روستای معجن که از روستاهای شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی می باشد، جای گرفته و طبیعتی زیبا و با طراوت را پدید آورده است. آبشار زیبای رود معجن اغلب به عنوان اولین جاذبه ای در این شهر به شمار می رود که گردشگران برای گشت و گذار خود به سراغ آن می روند؛ چرا که این آبشار در میان طبیعتی سرشار از تازگی و طراوت جای گرفته و بهترین فرصت را برای طبیعت گردی در شهر تربت حیدریه برای طبیعت گردان فراهم آورده است. آبشارهای زیادی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که هر یک از آن ها در میان طبیعتی زیبا و بی نظیر جای گرفته اند و به دلیل طراوت و شادابی که برای محیط اطراف خود پدید می آورند، از بهترین جاذبه های گردشگری تربت حیدریه برای طبیعت گردان به حساب می آید و از زیبایی بی نظیری برخوردارند. آبشار رود معجن از بهترین جاذبه های تربت حیدریه می باشد که در روستای رود معجن واقع شده و در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم؛ پس اگر به شهر تربت حیدریه سفر کردید، پیشنهاد می شود بازدید از این آبشار را فراموش نکنید.

آبشار رود معجن کجاست و مسیر دسترسی

آبشار رود معجن یکی از جاذبه های دیدنی تربت حیدریه می باشد که در روستای رودمعجن و در فاصله 48 کیلومتری از تربت حیدریه و 213 کیلومتری از مشهد واقع شده است. همچنین این آبشار تا روستای رود معجن نیز حدود 4 کیلومتر فاصله داشته و پیش از هر چیز خوب است بدانید که مسیر دسترسی به این آبشار دشوار بوده و برای دسترسی به آن بایستی از قدرت بدنی مناسبی برخوردار باشید. چرا که تنها تا رسیدن به روستا می توانید با ماشین بروید و پس از رسیدن به روستا بایستی خودروی خود را در جای مناسبی پارک کرده و مابقی مسیر را از روستا تا آبشار که حدود 20 دقیقه زمان می برد، پیاده طی کنید. سختی مسیر نیز مربوط به بخش پیاده روی آن بوده که برخی از بخش ها دارای مسیری صعب العبور می باشند.

آدرس آبشار رود معجن: استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، روستای رودمعجن

آبشار رود معجن

آشنایی با آبشار رود معجن

تربت حیدریه یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی در آن جای گرفته اند و یکی از معروف ترین آن ها، آبشار رود معجن است که در میان روستای رود معجن واقع شده و بسیاری از طبیعت گردان را به سمت خود جذب می کند. تربت حیدریه شهری در جنوب استان خراسان رضوی بوده که مردمانی خونگرم و میهمان نواز داشته و هر زمان که هر گردشگری به بازدید از جاهای دیدنی تربت حیدریه اقدام کنند و به این شهر سفر کنند، اهالی این شهر با آغوشی باز از آن ها میهمان نوازی می کنند و خاطرات خوشی را برای آن ها بر جای می گذارند.

همانطور که می دانیم، شهر تربت حیدریه در منطقه ای بیابانی قرار داشته و از آب و هوایی گرم و کویری برخوردار بوده؛ اما روستاهای مختلفی که در طبیعت آن پراکنده شده اند، از طبیعتی سرسبز و با طراوت برخوردار می باشند و از بهترین جاذبه های گردشگری برای طبیعت گردان به شمار می روند. وجود این آبشار در روستای رود معجن سبب طراوت و سرسبزی مناطق اطراف خود گردیده و انواع گیاهان و درختان سرسبز در اطراف آن روییده اند. هنگامی که به این آبشار نگاه می کنید، گویا آبی زلال و خروشان با سرعت از میان دو کوه تراش خورده می تراود و ذرات و قطرات آن را می توانید در میان هوا مشاهده کنید.

اگر در میان جاذبه های طبیعی این شهر به دنبال طبیعتی سرسبز برای یک روز گردشگری هستید، می توانید این روستای رود معجن و آبشار رودمعجن را برای گردش خود انتخاب کنید. آبشار رود معجن در میان طبیعتی جریان داشته که گردشگران می توانند در اطراف آن بساط پیک نیک خود را به راه بی اندازند و در کنار خانواده و دوستان خود، یک روز گردشگری و خاطره انگیز را تجربه کنند.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار رودمعجن

همانطور که اشاره شد، آبشار رود معجن از میان صخره هایی جریان یافته که بر زیبایی آن تأثیر به سزایی داشته و در منطقه تربت حیدریه کمتر جاذبه ای را به این شکل می توان پیدا کرد. این آبشار که به سمت پایین سرازیر می شود، حوضچه ای را در بخش پایین دست خود به وجود می آورد و صخره های اطراف آبشار نیز سایه خود را بر روی حوضچه پهن می کنند. به دلیل عدم وجود نور آفتاب در این بخش، پوشش گیاهی چندان متنوع و چشمگیری در آن وجود نداشته و بخش هایی که از سایه صخره ها در امان بوده و نور آفتاب به خوبی بر روی آن ها می تابد، دارای پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی می باشد. درخت های گردوی زیادی در بخش های زیر صخره ها وجود دارند که طبیعتی زیبا را پدید آورده اند.

تعدادی هم درخت انجیر در بخش هایی دور تر از آبشار وجود دارند و یک درخت چنار تنومند و کهنسالی در نزدیکی آن ها خودنمایی می کند. در واقع می توان پوشش گیاهی فضاهای دور تر از آبشار را متنوع تر و سرسبزتر دانست و دلیل این امر می تواند وجود تابش خورشید به آن بخش از طبیعت اطراف آبشار باشد. علاوه بر درختان و گیاهان سرسبز، مزارع متعددی در مسیر رسیدن به آبشار وجود دارند که مزارع زعفران بوده و رایحه خوش آن ها در میان طبیعت این منطقه پراکنده می شود. گیاهانی همچون ریواس، گون، لاله، درمنه و کنگر در مناطقی دور تر از آبشار وجود دارند.

از آنجایی که طبیعت این منطقه از خاک حاصلخیز برخوردار بوده و همین سبب گردیده و گیاهان دیگری نظیر آویشن، کلپوره، گل گاو زبان، کلپوره و گل ختمی در مناطق دورتری از آبشار و مناطق مختلفی از شهر تربت حیدریه رشد کنند. طبیعتی که آبشار رودمعجن را در خود جای داده، انواع جانوران علف خوار و گوشت خوار در آن زندگی می کنند که می توان به جانورانی نظیر باقرقره، قوچ، میش، تیهو، روباه، گرگ، کفتار، گراز و غیره اشاره نمود. علاوه بر این ها، پرندگان وحشی نیز این طبیعت را به عنوان محیط زیست خود انتخاب نموده اند. لذا اگر به این منطقه رفتید، حواستان به جانوران و پرندگان وحشی باشد، چرا که احتمال مواجه شدن با آن ها وجود دارد.

آبشار رود معجن

جاذبه های دیدنی آبشار رود معجن

آبشار رود معجن خود یکی از بهترین جاهای دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود که توجه بسیاری از اهالی این شهر و گردشگرانی که به تربت حیدریه سفر می کنند را به خود جلب نموده و اغلب روزهای تعطیل و آخر هفته ها به این طبیعت سفر کنید، گردشگرانی را خواهید دید که برای گردش و لذت بردن از طبیعت آبشار به سراغ این منطقه آمده اند. منبع سرچشمه آب آبشار رودمعجن از کوه های چهل تن بوده که ابتدا در طول مسیر خود از مناطقی عبور می کند و باغ های روستای رودمعجن را آبیاری می کند و سپس از میان صخره های این منطقه به صورت آبشار سرازیر می شود. ارتفاع این آبشار به 28 متر می رسد و حوضچه ای پر از آب خنک و زلال را پدید می آورد. علاوه بر صخره ها، تخته سنگ های دیگری در اطراف آبشار وجود دارند که در این محدوده سایه می افکنند و سبب خنکی و دلپذیری آبشار می شوند.

این آبشار به دلیل نحوه سرازیر شدن آب آن، از زیباترین آبشارهای کشور محسوب شده که از میان صخره ها به سمت پایین می ریزد و برای بیشتر لذت بردن از طبیعت آبشار رود معجن می توانید در محدوده میان صخره ها بایستید و از آب زلال و خنکی که از بالای صخره ها به سمت پایین می ریزد، لذت ببرید و از گرمای هوا خلاص شوید. این جاذبه از بهترین جاذبه های گردشگری برای فصل های تابستان به شمار می رود تا یک روز خنک و دلپذیر را در زیر آب خنک این آبشار تجربه نمایید.

پیش تر به وجود حوضچه ای پر آب و زلال در پایین دست آبشار اشاره کردیم که از سرازیر شدن آب آبشار تشکیل شده و بهترین تفریح آبشار رودمعجن مربوط به همین حوضچه است که با توجه به عمق کم آن، بهترین فرصت را برای آب تنی به وجود آورده است. لذا اگر قصد آب تنی در میان این حوضچه را دارید، بهتر است لباس اضافی همراه خود داشته باشید.

امکانات آبشار رود معجن

آبشار رود معجن جزء بکرترین و دست نخورده ترین جاذبه های طبیعتی تربت حیدریه است که در اطراف آن هیچ امکانات رفاهی و تفریحی وجود نداشته و شاید همین موضوع از بهترین ویژگی های این منطقه به حساب می آید. اما وجود تخته سنگ های اطراف آبشار سبب ایجاد سایه های وسیعی شده که بهترین محل را برای استراحت و لذت بردن از تماشای آبشار و شنیدن صدای آرامش بخش آن پدید آورده اند. آبشار رودمعجن در میان طبیعت روستای رودمعجن واقع شده و این روستا امکانات اولیه رفاهی نظیر سرویس بهداشتی و پارکینگ را برای گردشگران فراهم آورده است.

آبشار رود معجن

نکات بازدید از آبشار رود معجن

آبشار رود معجن از جاذبه های طبیعی تربت حیدریه است که در طبیعت روستای رود معجن واقع شده که از طبیعتی کوهستانی بهره می برد و برای دسترسی به آن بایستی مسیری کوهستانی، پر از پیچ و خم و صعب العبور را پشت سر بگذارید. پس اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، بهتر است ابتدا مسیر دسترسی به آن را در نظر گرفته و اگر برایتان مقدور می باشد، به سراغ آن بروید تا در طول مسیر پشیمان نشوید. همچنین این مسیر برای کودکان و افراد سالمند می تواند بسیار دشوار باشد. اما اگر تصمیم گرفته اید به بازدید از این آبشار بروید و تمام سختی های آن را به جان بخرید، بایستی نکاتی را در نظر بگیرید تا در طول مسیر و گردش خود در این منطقه لذت ببرید. همراه داشتن یک سری وسایل برای رسیدن به این آبشار ضروری بوده که به شرح زیر می باشند:

لوازم ضروری برای بازدید از آبشار رودمعجن

  • کفش مناسب پیاده روی
  • لباس راحت و مناسب فصل
  • کلاه آفتابگیر
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • آب و خوراکی به مقدار کافی
  • چوب کوهنوردی
  • زیرانداز
  • لباس اضافی
  • پلاستیک زباله
  • پاوربانک
  • داروهای عمومی و شخصی

بهترین زمان بازدید از آبشار رود معجن

اغلب ما زمانی که می خواهیم به سراغ جاذبه ای گردشگری در میان طبیعت برویم، معمولا ابتدا بهترین زمان بازدید از آن را در نظر می گیریم تا بتوانیم نهایت لذت را از گردش خود در آن جاذبه تجربه کنیم. آبشار رودمعجن هم یکی از آن دسته جاذبه های گردشگری در میان طبیعت است که بهتر است پیش از مراجعه، بهترین زمان بازدید از آن را در نظر بگیریم تا بتوانیم از بازدید از آن لذت ببریم. این آبشار در فصل بهار که بارندگی بیشتر روی می دهد، آبشار در پرآب ترین حالت خود بوده و در عین حال نیز از زیبایی بیشتری برخوردار است.

در فصل بهار تمام طبیعت رو به تازگی می رود و گیاهان و درختان همگی لباس سبز به تن کرده و طبیعتی سرسبز و زیبا را در اطراف آبشار پدید می آورند. همچنین هوای منطقه نیز تأثیر به سزایی در گردش داشته و به همین جهت فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه را می توان به عنوان بهترین زمان بازدید از آبشار رود معجن به شمار آورد. فصل تابستان نیز که همه جا گرم است و معمولا گردشگران به دنبال جاذبه ای هستند تا بتوانند از گرمای هوا دور شوند و جاذبه ای خنک و به دور از گرما را در میان طبیعت پیدا کنند.

از آنجایی که آبشار رود معجن دارای آبی خنک و زلال می باشد، تابستان ها نیز که هوا گرم است، طبیعت گردان زیادی برای فرار گرما به سراغ آن می روند و به خصوص وجود صخره ها و تخته سنگ هایی سایه خود را در طبیعت این منطقه می اندازند هم می توانند بر بیشتر لذت بردن از طبیعت تأثیرگذار باشند. فصل پاییز هم که طبیعت این منطقه رو به رنگ های مختلفی رفته و گیاهان و درختانی که در هر گوشه ای از این طبیعت وجود دارند، به رنگ های زرد، سبز و نارنجی تبدیل می شوند. اما در فصل های زمستان که هوای منطقه بسیار سرد می شود، کمتر کسی است که به این طبیعت برود. اما به صورت کلی، فصل های بهار و تابستان را می توان به عنوان بهترین زمان های بازدید از این آبشار به شمار آورد.

آبشار رود معجن

اقامت در منطقه رودمعجن

منطقه رودمعجن که از زیباترین و گردشگری ترین جاذبه های دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود، گردشگران زیادی به سمت آن می روند تا یک روز گردشگری لذت بخش را در آن تجربه نمایند. همچنین گردشگرانی هستند که از شهرهای دیگری به تربت حیدریه سفر کرده و ترجیح می دهند برای اقامت خود در منطقه اطراف آبشار اقامت داشته باشند. در همین راستا، انواع اقامتگاه های بومگردی نیز در روستای رود معجن وجود دارند که اقامت در آن ها لذت خاص خود را داشته و زندگی روستایی و ساده زیستی را می توانید تجربه کنید.

یکی از معروف ترین اقامتگاه های بومگردی روستای رودمعجن، اقامتگاه بومگردی شودالون است که اتاق های مختلفی در آن وجود داشته و می توانید غذاهای سنتی را سفارش داده و میل کنید. یکی از جالب توجه ترین بخش های این اقامتگاه، موزه مردم شناسی آن است که می توانید از آن نیز دیدن کنید و با آداب و رسوم اهالی این روستا و شهر تربت حیدریه بیشتر آشنا شوید. اقامتگاه دیگری به نام اقامتگاه گردشگری خوش نشین در این روستا وجود دارد که سوئیت های مختلفی در آن ها وجود داشته و انواع امکانات رفاهی را نیز در اختیار مسافران قرار می دهند تا اقامتی خاطره انگیز را تجربه کنند.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، تربت حیدریه، روستای رودمعجن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه