کویر ریگ جن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کویر ریگ جن

قبل از هر چیزی، باید یه کویر گرد و آفرود سوار متخصص و حرفه ای باشید تا این ریسک را قبول کرده و وارد کویر ریگ جن شوید. ریگ جن از ترسناک ترین و خطرناک ترین کویرهای ایران و جهان است و با اینکه جاهای دیدنی جذاب و دوست داشتنی بسیاری دارد اما آن روی سکه، کویری بسیار خطرناک است و اگر آماتور هستید یا اولین باری است که میخواهید وارد کویر ریگ جن باشید، حتماً با افراد حرفه ای وارد کویر باشید تا اتفاقات جبران ناپذیری رخ ندهد. به هر حال کویر ریگ جن یکی از مرموزترین و جالب ترین مقاصد کویری در ایران است که در ادامه میخواهیم به معرفی آن بپردازیم.

معرفی کویر ریگ جن | چرا ریگ جن؟

کویر ریگ جن با تمام کویرهایی که در ایران وجود دارد متفاوت است. در کویرهای دیگر به راحتی می توان با خودرو و به صورت پیاده وارد منطقه شد و از چشم انداز زیبا و جاهای دیدنی آن نهایت لذت را برد اما کویر جن از گذشته های دور، افسانه ها و داستان های ترسناک و جالبی درباره آن گفته شده و بخاطر پدیده های مختلفی که در این منطقه رخ می دهد، جای نیست که هر کسی بتواند وارد آنجا شده و به گشت و گذار و ماجراجویی بپردازد.

ریگ جن

تاریخچه ریگ جن

تا سال های پیش، از کویر ریگ جن در هیچ جایی سخن گفته نشد و کسی با همچین منطقه ای آشنا نبود. در تمام نقشه ها و کتاب ها برای این منطقه حتی نامی نگذاشته بود و امروزه هم وارد سایت های نقشه مانند گوگل مپس شوید، مشاهده خواهید کرد منطقه ریگ جن هیچ نامی در این نقشه ندارد. اما اولین بار در سال 1900 میلادی بود که شخصی با نام سون هدین کویر ریگ جن را کشف کرد و 30 سال بعد هم شخصی با نام آلفونز گابریل هم وارد کویر شد اما هیچ کدام از آن ها نتوانستند به دل کویر مراجعه کنند و تنها از کنارش عبور کردند. اولین نفری که توانست به دل کویر ریگ جن سفر کند کویرگردی مقیم آمریکا با نام علی پارسا بود که با تجهیزات کامل سفرش را آغاز کرد.

داستان ریگ جن به دهه های پیش برمیگردد. در آن زمان فرزند یکی از اهالی روستاهای اطراف ریگ جن تصمیم گرفت برای پیاده روی و تفریح وارد منطقه ریگ جن شود اما بعد از چند روزی خبری از او نشد. اهالی روستا به هرجایی که می رفتند آن فرزند را پیدا نمی کردند. چند روز بعد از شترهای اهالی روستا وارد منطقه ریگ جن شدند و هیچوقت برنگشتند. اهالی روستا با خود میگفتند در این منطقه جن وجود دارد و هرکس واردش شود توسط جن ها کشته می شود.

داستان های دیگری هم درباره کویر ریگ جن گفته شده که برخی از آن ها دارای مدارک و شواهد هستند بطور مثال گفته می شود شخصی وارد منطقه ریگ جن شده و هنگام برگشت، لال شده است. امروزه اما مشاهده شده در کویر ریگ جن باتلاق های نمکی بسیاری وجود دارد و این باتلاق ها که عمق زیادی هم دارند هر چیزی را به داخل خود می برند که می تواند شامل آن فرزند اهالی روستا و شترهای گم شده باشد.

کویر ریگ جن کجاست؟

کویر ریگ جن، محل ساخت قالیچه پرنده سلیمان

جالب ترین داستان گفته شده درباره ریگ جن، داستان قالیچه سلیمان است که امروزه تکذیب شده است اما بد نیست درباره این داستان بیشتر بدانید. در این داستان گفته شده در گذشته، کارشناسان معروف از سراسر دنیا راهی کویر ریگ جن می شوند و با بررسی منطقه لوح های گلی را پیدا می کنند که در آن ها، ذرات حامل نیروی گرانش وجود داشته. در زمان هخامنشیان ایرانیان این خاک ها را از ریگ جن به شهر کاشان منتقل می کردند تا باغی بزرگ با خاک ریگ جن بسازند. در این باغ، کرم های ابریشم از خاک حاوی مواد حامل نیروی گرانش تغذیه می کردند و نتیجه آن، ابرشیم هایی شد که نیرویی برخلاف جاذبه زمین داشتند.

ایرانیان در آن زمان شروع به ساختن قالیچه هایی از این ابریشم ها کردند و تا آنجا که می توانستند سعی کردند کسی متوجه همچین چیزی نشود تا اینکه پادشاه ایران، یکی از این قالیچه ها را که ده سال طول شید تا ساخته شود به حضرت سلیمان هدیه داد. بعد از آن، یونانی ها به لطف اسکندر مقدونی به ایران حمله کردند و برای اینکه آن ها به همچین تکنولوژی و قالیچه ای نرسد، تمام باغ ها و قالیچه ها را آتش زدند.

جیغ های ترسناک در کویر ریگ جن

در کویر ریگ جن فرقی ندارد تاریکی شب  باشد یا گرمای روز، وقتی در حال پیاده روی هستید یا حتی یکجا ساکن هستید، ناگهان صداهای جیغ مانندی را میشنوید و تصور می کنید کسی در باتلاقی گیر کرده و تصمیم میگیرید به دنبال صدا بروید اما در صورتیکه همچین صدایی را شنیدید، نترسید و به کار عادی خود بپردازید.  در واقع کویر ریگ جن منطقه ای است که بادهای بسیاری در آنجا می وزد و درواقع این صدای بادها است که در گوش شما میپیچد. عده ای هم گفته اند در نیمه شب ها، صدای کاروان هایی را مشنیدند اما هرچقدر به دنبال صدای کاروان میرفتند، آن را پیدا نمیکردند.

بادهای مرموز ریگ جن

کویر ریگ جن با بادهایش معرف است. بادهایی که باعث مرگ خیلی ها شده و یکی از دلایلی که در قدیم میگفتند این منطقه شیطان دارد به همین بادها برمیگردد. وزیدن باد در هوای گرم ریگ جن لذت بخش است اما بخاطر شنزارهای کویر، به لطف بادها دائماً شنزارها در حال تغییر و جابجایی هستند. کویرگردها در اکثر مناطق کویری ایران، کوه ها و تپه ها را به عنوان نشانه برای مسیریابی در نظر میگیرند و در برخی از جاها هم رد لاستیک خودروها نشانه مناسبی برای مسیریابی هستند اما در کویر ریگ جن چنین نیست.

بادهای منطقه دائما شن ها و تپه ها را جابجا می کنند و امکان گم شدن در کویر وجود دارد برای همین است باید افراد باتجربه و کسانی که چندین بار به ریگ جن سفر کرده اند را با خود ببرید. درباره بادهای ریگ جن داستان های مختلفی هم گفته اند. در قدیم، کاروانی درحال عبور از این منطقه بودند و شخصی از کاروان خود عقب افتاد. او که تمام تلاش خود را میکرد به کاروانش برسد سعی داشت تا همان مسیر مستقیم را طی کند اما با کاروانش نرسید و در نهایت، در باتلاق های نمکی جان خود را از دست داد.

بهشت گمشده ریجن

ریگ جن در میان بومی های منطقه ریجن شناخته می شود. اما اهالی روستاهای اطراف می گویند در جایی از کویر پهناور ریگ جن دریاچه ای قرار دارد که در اطرافش جنگل  مشاهده می شود. شیاطین در این جنگل و نزدیک به دریاچه پشم  های شترها را پنهان کرده اند. هیچ کس نمی تواند به این دریاچه و جنگل دسترسی پیدا کند و اما اگر کسی توانست به دریاچه رسیده و پشم شترها را پیدا کند، فرد ثروتمندی خواهد شد.

داستان های کویر ریگ جن

کویر ریگ جن کجاست؟

کویر ریگ جن  در مرز بین استان های اصفهان و سمنان قرار دارد و بخش بزرگی از کویر در استان سمنان قرار دارد. ریگ جن بخشی از کویر مرکزی ایران است و  در شرق پارک ملی کویر و دریاچه نمک مرنجاب قرار دارد اما در خود کویر ریگ جن خبری از دریاچه نیست. این منطقه به قدری گرم است که هیچ بارانی در آنجا نمیبارد و بخاطر تبخیر سریع آب ها، تنها شنزارهای شور در منطقه وجود دارد و این شوری باعث می شود که گیاهی در این منطقه رشد نکند. ریگ جن از سمت شمال به سمنان و گرمسار، از سمت شرق به دریاچه نمک برانداز سر و کویر مصر، از سمت غرب به کویر مرنجاب، دریاچه نمک مرنجاب و پارک ملی کویر  دسترسی دارد.

بهترین زمان سفر به کویر ریگ جن

ریگ جن   در فصل تابستان میانگین دمای بالایی دارد و در گرم ترین روزهای سال، دمای منطقه به بیش از 50 درجه سانتی گراد می رسد. همچنین در اطراف کویر هم کوه های مختلفی وجود دارد که مانع از ورود به رطوبت به منطقه شده و برای همین، کویر ریگ جن در فصل تابستان هوایی گرم و خشک دارد. از طرف دیگر، فصل زمستان هم هوای منطقه در شب ها بسیار سرد می شود و بادهای سوزناکی هم در شب ها می وزد. در فصل زمستان اما، مقداری رطوبت وارد منطقه می شود که ناچیز است برای همین، بهترین زمان برای سفر به ریگ جن فصل بهار  و  پاییز خواهد بود.

بهترین زمان سفر به کویر ریگ جن

بهترین مسیر دسترسی به کویر ریگ جن

اکثر کویرگردها و تورهای کویر گردی برای دسترسی به کویر ریگ جن، نزدیک ترین و بهترین مسیر را شهر سمنان میدانند. در استان سمنان کافیست به شهر گرمسار قبل از شهر سمنان مراجعه کنید و در جنوب گرمسار واقع در شمال شرق پارک مرکزی کویر، مسیری برای دسترسی به کویر ریگ جن وجود دارد که قسمت های اول مسیر آسفالته بوده و از روستای ملک آباد عبور می کند اما در نظر داشته باشید بخاطر خطرات کویر ریگ جن، هرکس که میخواهد وارد ریگ جن شده و از این مسیر عبور کند باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهای لازم ورود به ریگ جن را دریافت کند.

قبل از اینکه در جنوب گرمسار مسیری آسفالته و راحت برای دسترسی به ریگ جن احداث شود، کویر گردها برای ورود به ریگ جن به روستای جندق مراجعه می کردند. کویر گردها ابتدا باید خود را به روستای جندق برسانند که در شرق کویر ریگ جن قرار دارد. بهترین مسیر، سمنان است و  کافیست در جنوب شرق سمنان وارد جاده سمنان به سرکویر شده و سپس وارد جاده جندق شوید تا به این روستا برسید. اما مسیر جندق خطرناک ترین مسیر برای ورود به ریگ جن است چراکه باتلاق های نمکی بسیاری در مسیر ورود به ریگ جن از روستا جندق وجود دارد.

فاصله تهران تا کویر ریگ جن

شهر تهران تا کویر ریگ جن فاصله ای تقریباً 200 کیلومتر دارد اما این 200 کیلومتر برای افرادی است که میخواهند به مرکز کویر ریگ جن سفر کنند. بهترین مسیر برای دسترسی به ریگ جن از تهران، جاده امام رضا است تا از طریق این جاده به شهر گرمسار رسیده و در جنوب گرمسار هم راهی جاده ملک آباد و پارک ملی کویر شوید تا با عبور از مسیر آسفالته به ابتدای کویر ریگ جن برسید. میانگین بیش از 2 ساعت طول میکشد تا از شهر تهران به ابتدای کویر ریگ جن رسید.

فاصله اصفهان تا کویر ریگ جن

برای دسترس به کویر ریگ جن از شهر اصفهان، دو راه وجود دارد که یکی از طریق روستای جندق واقع در جنوب ریگ جن بوده و دیگری همان مسیر گرمسار است. نزدیک ترین مسیر به طبع روستای جندق است که فاصله ایی کمتر از 400 کیلومتر دارد. روستای جندق در شرق اصفهان قرار دارد و برای دسترسی به این روستا کافیست در شرق اصفهان وارد جاده نائین شده و هنگامی که به شهر نائین رسیدید، در شمال شرق وارد جاده جندق شده و بعد از روستای انارک، به جندق خواهید رسید. اما ورود به ریگ جن از جندق کار هر کسی نیست و توصیه نمی کنیم از آنجا سفر به ریگ جن را آغاز کنید.

مسیر دوم که گرمسار است بیش از 500 کیلومتر مسافت دارد. با طی کردن مسیری 450 کیلومتری و استفاده از آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان به شهر قم رسیده و در شرق قم هم وارد جاده قم به گرمسار شوید. در گرمسار هم مسیری 70 کیلومتری را طی می کنید تا به روستای ملک آباد در جنوب گرمسار رسیده و وارد جاده ریگ جن خواهید شد. لازم به ذکر است میانگین 5 ساعت طول میکشد از طریق این جاده از شهر اصفهان به کویر ریگ جن رسید.

فاصله تهران تا کویر ریگ جن

جاهای دیدنی کویر ریگ جن

در داخل کویر ریگ جن، جاهای دیدنی تنها شامل آسمان پرستاره، تپه ها و شنزارها و مشاهده طبیعت زیبای کویری که چهره ای خاص و متفاوت نسبت به سایر کویرها دارد هستند.  در اطراف ریگ جن واقع در روستاها جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها از نظر تاریخی ارزش بالایی دارند و اگر علاقمند به جاهای دیدنی و تاریخی هستید، بازدید از آن ها هنگام سفر به ریگ جن خالی از لطف نیست. در ادامه شما را با برخی از  معروف ترین و  بهترین جاهای دیدنی ریگ جن آشنا خواهیم کرد.

معدن تاریخی نخلک

معدن تاریخی نخلک در روستای انارک قرار دارد و این روستا هم در جنوب ریگ جن واقع شده است. معدن تاریخی نخلک از قدیمی ترین جاهای دیدنی اطراف کویر ریگ جن بوده و برای اهالی منطقه هم از ارزش بالایی برخوردار می باشد چراکه معدن نخلک درواقع اولین معدن سرب جهان است. این معدن از جمله بزرگترین معادن سرب در کشور و جهان بوده و طبق بررسی های انجام شده، قدمت آن به بیش از 2هزار سال پیش برمیگردد. در گذشته های دور معدن بخصوص معادن سرب از اهمیت بالایی برخوردار بودند و تاثیر بالایی هم بر روی اقتصاد داشتند از این رو معدن نخلک با دقت بالایی ساخته شد و افراد بسیاری هم در آنجای کار میکردند. امروزه هم با اینکه هزاران سال از عمر معدن میگذرد اما ظاهری خود را همچنان حفظ کرده است.

معدن تاریخی نخلک

روستای عشین

روستای عشین از معروف ترین روستاهای استان اصفهان است که در جنوب رشته کوه های البرز قرار دارد. این روستا در شمال غربی روستای انارک قرار دارد و کویر گردانی که از  طریق روستای انارک میخواهند وارد کویر ریجن شوند، از روستای عشین هم عبور می کنند. روستای عشین از معدود روستاهای ایران است که دست نخورده باقیمانده و خانه های قدیمی، بافت قدیمی و سنتی روستا همچنان حفظ شده است.

روستای عشین

قلعه انارک

پیش تر روستای انارک را معرفی کردیم که از مناطق تاریخی و توریستی در جنوب کویر ریجن است. در این روستا، قلعه و حصاری وجود دارد که بهخ عنوان باارزش ترین بنای تاریخی منطقه شناخته شده و همچنین پربازدیدترین جاذبه تاریخی روستا هم به شمار می رود. قلعه انارک با اینکه نام قلعه را یدک می کشد اما قلعه ای کوچک و دوست داشتنی است و بخاطر گنبد آجری شکلی که دارد، گردشگران بسیاری هنگام بازدید از این قلعه از طریق آجر ها به بالای قلعه می روند تا از چشم انداز زیبای روستا بهرمند شوند. قلعه و حصاری که در روستای انارک واقع شده داستانی غم انگیز از حمله ها و اتفاقات ناخوشایند پیش آمده در روستای انارک را حکایت می کند.

امروزه روستای عشین که در فاصله 30 کیلومتری انارک واقع شده است، منطقه ای خشک و بی آب و علف است که وجود زندگی در آنجا باعث شگفتی بازدید کنندگان شده اما جالب است بدانید در گذشته های دور، 3 رود پرآب در این منطقه قرار داشته که در بالای آن ها، پلی برای ارتباط میان روستای انارک و عشین ساخته شده بود. این سه رود به قدری پرآب بودند که هم خطر طغیان داشتند و هم آب مردم روستا و کاروان ها را هم تامین میکدره است. روستای عشین بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد و هنگامی که به بالاترین نقطه روستا می روید، به چشم انداز زیبا از دشت های وسیع روبرو می شوید و از آنجا تا کیلومترها دورتر هم قابل مشاهده است.

اگر علاقمند به روستاها و مناطقی هستید که همچنان دست نخورده باقیمانده و روستا بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و از طرفی، میخواهید با جاهای تاریخی بیشتری مانند تنها حمام و استخر روستا بیشتر آشنا شوید، بازدید از روستای عشین را در برنامه کویر گردی در ریگ جن قرار دهید.

تفریحات کویر ریگ جن

در کویر ریگ جن، ماجراجویی و گشت و گذار میان تپه ها و شنزارها از تفریحات رایج میان کویر گردها به حساب می آید. بخاطر داستان های جذاب و ترسناکی که درباره کویر ریگ جن گفته شده، افرادی که شب ها را به کمپ و چادر زدن در ریگ جن سپری می کنند، تعریف کردن آن ها  برای اعضای دیگر تیم لذت بخش خواهد بود. در کنار آن ها هم تفریحات دیگری مانند آفرود سورای، موتورهای 4 چرخ و موتور کراس، سند بوردینگ به لطف شیب های تند کویر و شتر سواری از محبوب ترین تفریحات ریگ جن هستند.

لازم به ذکر است بخاطر گرمای هوا و وجود باتلاق های نمکی در دل کویر، اکثر تفریحات بخصوص شتر سواری در اطراف کویر ریگ جن ارائه می شود.

تفریحات کویر ریگ جن

اقامتگاه های کویر ریگ جن

اکثر کویر گردان برای اقامت در کویر ریگ جن با خود لوازم مورد نیاز برای کمپینگ را به همراه می برند تا شب را در منطقه ای بدون هیچ آلودگی نوری و صوتی زیر آسمان پرستاره سپری کنند چراکه کویر ریگ جن بخصوص مرکز کویر تا روستاهای اطراف فاصله قابل توجهی دارد. با این حال تورهای کویرگردی و کویرنوردان مختلفی هم هستند که میخواهند در یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی در اطراف کویر ریگ جن اقامت داشته باشند. در ادامه میخواهیم برخی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی که در سفر به ریگ جن می توانید برای اقامتی یک روزه یا دو روزه انتخاب کنید را معرفی کنیم.

اقامتگاه های بوم گردی روستای انارک

روستای انارک در جنوب ریگ جن قرار دارد و از نزدیک ترین مناطق معروف برای ورود به بخش جنوبی ریگ جن به شمار می رود. در این منطقه اقامتگاه های بوم گردی مختلفی وجود دارد که برخی از بهترین آن ها از نظر کویر گردان را میخواهیم معرفی کنیم.

کاروانسرای رباط انارک

معروف به  کاروانسرای مشجری، از بهترین اقامتگاه های بوم گردی که در روستای انارک می توانید برای اقامتی یک یا دو روزه انتخاب کنید، کاروانسرای رباط انارک است. این کاروانسرای جزء بزرگترین اقامتگا های بوم گردی منطقه بوده و از جاهای دیدنی و تاریخی روستای انارک و اطراف کویر ریگ جن هم به شمار میرود چراکه این بنای تاریخی در سال 1385 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است.

کاروانسرای رباط انارک 23 اتاق دارد و تمامی اتاق ها به صورت کف خواب هستند. تجربه لذت بخش و جذاب اقامت سنتی   را در این کاروانسرا می توانید داشته باشید چراکه علاوه بر کف خواب بودن اتاق ها، سرویس های بهداشتی و حمام هم به صورت عمومی است. اگر قصد اقامت در کاروانسرای رباط انارک را دارید، پیشنهاد می کنیم از معروف ترین و جذاب ترین جاهای دیدی که در اطراف این بنای تاریخی قرار دارند هم بازدید کنید که شامل معدن تاریخی نخلک، درختان کوره گز و روستاهای دیگر  هستند.

کاروانسرای رباط انارک

اقامتگاه بوم گردی ساربان انارک

اقامتگاه بوم گردی ساربان انارک در غرب روستای انارک قرار دارد و دارای اتاق هایی با طرفیت های 6 نفره یا 12 نفره می باشد. این اقامتگاه بوم گردی قدمتی بالای 80 سال دارد و این اقامتگاه بوم گردی در واقع نزدیک به روستای آشتیان است. این روستا در گذشته های دور بعد از اینکه مردم بعد  از یک دعوا با هم آشتی کردند به این نام تغییر پیدا کرد و امروزه هم از جمله مناطق توریستی در اطراف کویر ریگ جن به شمار می رود. در اقامتگاه بوم گردی ساربان آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و حمام عمومی وجود دارد و برای مشتریان هم غذاهای محلی خوش مزه مانند کال جوش، آبگوشت، دمپخت محلی و غیره سرو می شود و در کنار آن، شب گردی ها، برپایی آتش و منقل در حیاط و غیره هم برگزار می شود تا مسافران این اقامتگاه بوم گردی با خاطرات خوش از آنجا خارج شوند.

اقامتگاه بوم گردی ساربان انارک

اقامتگاه بوم گردی ناروسینه انارک

ناروسینه در واقع گویش محلی انارک است و محلی ها به این منطقه، ناروسینه می گویند. اقامتگاه بوم گردی ناروسینه از جمله اقامتگاه های بوم  گردی کف خواب در  روستای انارک است که دارای 5 خواب بوده و یک حیاط مشترک هم دارد. اگر به صورت گروهی سفر می کنید و به دنبال اقامتگاه بوم گردی خوش قیمت هستید، اقامتگاه بوم گردی ناروسینه انارک را از دست ندهید. این اقامتگاه فضایی سنتی و قدیمی داشته و محیطی گرم و صمیمی را القاء می کند. در 500 متری زمین این اقامتگاه بوم گردی، حیاط مشتریک، 5 خواب و 3 سرویس بهداشتی و حمام به همراه آشپزخانه و یخچال عمومی قرار دارد.

اقامتگاه بوم گردی ناروسینه

اقامتگاه بوم گردی کیخسرو انارک

همانطور که میدانیم، روستای انارک از معدود روستاهای بکر و دست نخورده ایران است و اکثر بناهای این منطقه بافت تاریخی و قدیمی خود را حفظ کرده اند. اگر میخواهید در یکی از این بناهای تاریخی اقامت داشته باشید و از طرفی، به دنبال اقامتگاه های خوش قیمت هم هستید، اقامتگاه بوم گردی کیخسرو را از دست ندهید. این اقامتگاه بوم گردی 5 اتاق سنتی و جذاب دارد و در وسط اقامتگاه هم حیاط با حوضی در وسطش مشاهده می شود. تمامی اتاق ها به صورت کف خواب بوده و علاوه بر اینکه  بطور کلی اقامتگاه بوم گردی کیخسرو خوش قیمت می باشد، هزینه برای کودکان هم به صورت نیم بها حساب می شود.

اقامتگاه بوم گردی کیخسرو

اقامتگاه های بوم گردی گرمسار

گرمسار شلوغ ترین و محبوب ترین مسیر برای دسترسی به کویر ریگ جن است. در این شهر از شمال و اطرافش تا جنوب شهر و ابتدای مسیر ورود به ریگ جن، اقامتگاه های بوم گردی و هتل های سنتی مختلفی وجود دارد که در ادامه میخواهیم بهترین آن ها را معرفی کنیم.

هتل شهر آفتاب گرمسار

اگر از شهر گرمسار میخواهید وارد کویر ریگ جن شوید و از طرفی قصد اقامت در این شهر را دارید، یکی از معروف ترین و بهترین اقامتگاه ها که امکانات خوبی هم دارد، هتل شهر آفتاب است. این هتل در شمال گرمسار قرار دارد و نسبت به اکثر اقامتگاه ها، امکانات خوبی هم  دارد. هتل شهر آفتاب گرمسار در 7 طبقه، 26 باب اتاق دارد و تمام اتاق ها دارای امکانات مختلف از جمله سرویس های بهداشتی مستقل، تلویزیون، یخچال و غیره هستند. همچنین هتل گرمسار دارای یک تالار مجلل عروسی هم می باشد که مراسم ها مختلفی در آنجا برگزار می شود.

هتل شهر آفتاب

اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین گرمسار

اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین از معروف ترین اقامتگاه های بوم گردی در شهر گرمسار است و اکثر کویرگردان و تورهای کویر ریگ جن برای اقامت به این اقامتگاه بوم گردی مراجعه می کنند. اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین به سبک معماری دوران صفویه ساخته شده و بعد از اینکه واد اقامتگاه بوم گردی می شوید، درواقع وادر حال و هوای زمان صفویه شده اید. اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین تازه تاسیس نیست بلکه قدمتش به همان دوران صفویه برمیگردد و نه تنها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته تا یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی منطقه باشد بلکه در سال 1380 هم به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده و از محبوب ترین جاهای دیدنی و تاریخی گرمسار هم به شمار میرود.

اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین 4 اتاق تو در تو دارد و در مرکز اقامتگاه هم حیاطی کوچک به همراه حوضی در وسط مشاهده می شود. اتاق های اقامتگاه به صورت کف خواب هستند و لذت درست کردن کرسی را در اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین می توانید تجربه کنید. در این اقامتگاه بوم گردی، امکانات و خدمات مختلفی ارائه می شود که شامل سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ اختصاصی، اسب سواری ، الاغ سواری و غیره هستند. در اقامتگاه یک استخر هم قرار دارد که در آنجا، غازها و اردک ها زندگی می کنند که دوست داشتنی هستند.

اقامتگاه بوم گردی قصر شیرین

هتل سنتی ستاره کویر گرمسار

در مقابل دانشگان علاء الدوله واقع در خیابان ولیعصر و کوچه دهم شرقی شهر گرمسار، یکی از بهترین و خاص ترین هتل های منطقه قرار دارد که  بیش از 100 سال از قدمتش میگذرد. این هتل در سال 1396 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه در میان هتل های سنتی و قدیمی، یکی از بهترین های ایران می باشد. اتاق های هتل سنتی ستاره کویر از امکانات خوبی برخوردار هستند . معماری بنا هم ظاهر قدیمی و باستانی خود را همچنان حفظ کرده است. از امکانات هتل می توان به اتاق جلسه، اتاق ورزش، چند باب سوئیت و حیاطی بزرگ و دوست داشتنی در وسط اقامتگاه اشاره کرد.

هتل ستاره کویر گرمسار

نکاتی که  قبل از سفر به ریگ جن باید در نظر داشته باشید

1) از آنجایی که کویر ریگ جن منطقه ای خطرناک بوده و یکی از ترسناک ترین کویرهای ایران هم به حساب می آید، افراد کمی به این منطقه سفر می کنند. پس قبل از اینکه بخواهید وارد کویر ریگ جن شوید تمام اقلام مورد نیاز از آب و غذا تا شارژ گوشی و پر بودن باک خودرو مطمئن شوید.

2) پیش تر هم گفتیم  که کویر ریگ جن منطقه ای بسیار خطرناک است و برای ورود به این منطقه حتماً افراد حرفه ای و باتجربه هم به همراه داشته باشید. برخلاف سایر کویرها، نمی شود از رد لاستیک ها و تپه ها به عنوان مسیریابی استفاده کرد چراکه بادها باعث شده ظاهر ریگ جن دائماً در حال تغییر باشد و در صورتیکه موقعیت یاب و قطب نما نداشته باشید، احتمال گم شدن در منطقه بالا خواهد بود. اما در صورتیکه به تنهایی میخواهید وارد کویر شوید، قبل از آن مسیریابی از طریق ستارگان را یاد بگیرید تا مسیریابی در کویر برای شما آسان تر شود.

3) اگر میخواهید به دل کویر جن سفر کنید، خود را برای سفری چند روزه آماده کنید. بخاطر شیب ها، باتلاق ها و شنزارهای مختلف در کنار وسعت کویر که 3800 کیلومتر مربع می باشد، زمان قابل توجهی نیاز است تا به دل کویر ریگ جن رسید. مهم ترین اقلام شامل پاوربانک، غذا به مقدار لازم و آب که 4 الی 5 لیتر برای هر روز و به ازای هر نفر می باشد هستند.

4) قطعاً پیاده روی در کویر یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که در سفر به مناطق کویری ایران می توان انجام داد. در کویر جن اما برای پیاده روی باید خود را از قبل آماده کنید و از نظر پتاسنیل جسمانی بالا ببرید. در ریگ جن تپه ها و شنزارها اکثراً شیب های تندی و ارتفاع قابل توجهی دارند و از آنجایی که پیاده روی روی شنزار بخاطر اینکه پاها در شن فرو می روند کار دشواری است، دشواری پیاده روی بر روی تپه ها و شنزارهای ریگ جن هم دوچندان می شود.

5) همانطور که پیش تر اشاره شد، در کویر ریگ جن بخاطر شوری خاک و عدم وجود آب، هیچ گیاهی هم رشد نمی کند اما جانوران کویری مانند مار، روباه، خرگوش صحرایی و غیره در این منطقه به وفور مشاهده می شوند. خطرناک ترین و بیشترین جانوران ریگ جن را عقرب ها تشکیل می دهند و همیشه به اکثر کویر گردها توصیه شده در صورتیکه میخواهند شب را با کمپینگ در  کویر ریگ جن سپری کنند، حتماً کیسه خواب هم به همراه داشته و از بسته بودن زیپ های چادر و کیسه خواب مطمئن شوند تا از آسیب عقرب ها به دور باشند. اما طبق تجربه کویر گردها، قبل از اینکه بخواهید وارد کویر ریگ جن شوید با خود روغن سوخته هم به همراه داشته باشید تا شب برای تماشای آسمان پرستاره، دور خود را دایره ای از روغن سوخته ایجاد کنید تا مرزی بین شما و عقرب ها بوده و از نیش آن ها در امان باشید.

6) پوشش برای سفر به ریگ جن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خیلی ها تصور می کنند برای پیاده روی در کویر بخاطر اینکه هوا بسیار گرم است باید لباس های نازک و آستین کوتاه به همراه داشته باشند و در عوض، برای در امان ماندن از آفتاب سوختگی هم  از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند. اما در کویر ریگ جن بادهای بسیاری می وزد که شن ها را دائماً جابجا می کنند. میبایست برای دوری از ورود  شن به بدن از لباس های نازک نخی و آستین بلند استفاده کرد. همچنین استفاده از کلاه و شال گردن هم توصیه می شود اما پیشنهاد می کنیم از کرم هاای ضد آفتاب استفاده نکنید چراکه شن ها از طریق باد به روی پوست نشسته و خارش ایجاد می کنند.

کویر ریگ جن

راهنما سایت

آدرس

کویر مرکزی ایران، جنوب غربی دشت کویر، مرز استان های سمنان و اصفهان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه