پل معلق بابلسر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پل معلق بابلسر در سال 1313 یعنی در دوران پهلوی اول توسط معماران آلمانی و سوئدی ساخته شد. احداث و راه اندازی این پل، پیش از آغاز جنگ جهانی اول رخ دارده است. در زیر پل معلق بابلسر، بابلرود جاری می باشد. این جاذبه گردشگری شهر بابلسر، هم به لحاظ تاریخی دارای ارزش است به هم به لحاظ طبیعی چشم مسافران را به خود خیره می کند.

پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

این پل در خیابان پاسداران یکی از اصلی ترین خیابان های شهر بابلسر واقع شده است. برای رسیدن به این پل باید ابتدا به میدان خلیج فارس بروید و سپس از آنجا وارد خیابان پاسداران هشتم شوید. یکی دیگر از راه های دسترسی به این پل، از طریق خیابان طالقانی می باشد. باید ابتدا خود را به انتهای خیابان طالقانی برسانید و از آنجا وارد خیابان فلسطین شوید. از آنجا می توانید پل معلق بابلسر را ببینید. یک پل کابلی نیز در پیاده رو و کمی جلوتر از پل معلق قرار دارد.

آدرس پل معلق فلزی بابلسر: استان مازندران، بابلسر، میدان خلیج فارس، خیابان پاسداران هشتم

معرفی پل معلق بابلسر

این پل دارای بدنه ای بسیار مستحکم با ساختاری قوی و حیرت انگیز می باشد. مهندسان اروپایی پیش از شروع جنگ جهانی اول و بر هم خوردن نظم و آرامش جهان، به دستور رضا خان معماری این پل را انجام دادند و بر مراحل ساخت آن به دقت نظارت کردند. زیرا این پل، در صورت غیراستاندارد نبودن می توانست جان افراد بسیار زیادی را به خطر بیاندازد. بر روی این پل معلق امکان تردد و عبور و مرور خودرو نیز وجود دارد. پل معلق بابلسر دو بخش شرقی و غربی این شهر را به هم پیوند می دهد.

در هنگام برگریزان پاییز، منظره ای خاص و بدیع از بابلرود بر روی این پل دیده می شود. طول این پل، 80 متر است و ارتفاع آن در حدود 16 متر می باشد. عرض آن نیز 8 متر است. طول این پل، 80 متر است و ارتفاع آن در حدود 16 متر می باشد. عرض آن نیز 8 متر است. این پل در اواخر سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور با شماره 20674 به ثبت رسیده است. بیش از نود سال از عمر این پل می گذرد. این پل نخستین پلی بود که امکان تردد ماشین روی آن وجود داشت.

تاریخچه ساخت پل معلق فلزی بابلسر

زمانی که مهندسان آلمانی و سوئدی مشغول طراحی و ساخت این پل بودند، عمر مفید و کارایی آن را در حدود 50 سال، تخمین زدند و برای نیم قرن کارکرد آن را ضمانت کردند. اما نکته جالب آن است که چند سال دیگر، سن این پل به صد سال می رسد، ولی با وجود آنکه آسیب ها و صدمات زیادی به آن وارد شده هنوز هم کارایی دارد. چندی پیش، مسئولان شهرداری بابلسر در یک نامه اعلام کرده و هشدار داده بودند که عمر این پل به پایان رسیده و امکان ادامه استفاده از آن وجود ندارد و از این پس نباید خودروها و وسایل نقلیه از روی آن تردد داشته باشند. برخی نیز درخواست ساخت یک پل جدید در نزدیکی همین پل را دادند. ولی این درخواست به دلیل اینکه موجب صدمه دیدن پل معلق می شود، رد شد. به هر حال با وجود اخطارها و هشدارها هنوز از سوی مسئولین اقدامی برای جایگزین کردن و ساختن یک پل جدید صورت نگرفته است.

پل معلق بابلسر

کمی درباره بابلرود

این پل بر روی بابلرود که در تلفظ محلی باول رود خوانده می شود، قرار گرفته و ساخت آن در زمان خودش یک جنجال و انقلاب در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان های کوچک به شمار می رفت. بابلرود یکی از وسیعترین رودهای استان مازندران به شمار می آید. سه رود کارسنگ، آذر رود و اسکلیم رود در سد البزر به هم پیوسته و بابلرود را به وجود آورده اند. این رود که از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد در ابتدا از سوادکوه می گذرد تا به بابل برسد و از آنجا به سمت بابلسر جاری می شود تا در نهایت به دریای خزر برسد. بابلرود را می توان از بهترین جاذبه های دیدنی بابلسر به شمار می رود.

طول این رود زیبا در صورت احتساب سرشاخه هایش حدود 109 کیلومتر می باشد. چندین سال است که در اطراف این رود، در هر نقطه ای از استان مازندران، تفرجگاه هایی برای لذت بردن از هوای خوب و نیز انجام تفریحات آبی برپا شده است. اما پل معلق بابلسر، جاذبه ای بسیار خاص و متفاوت بر روی این رود به حساب می آید. زیرا هم به لحاظ معماری دارای ارزش است و هم به لحاظ تاریخی. در عین حال زیبایی های رود را هم در خود جای داده است. با گردش در اطراف این پل می توان با یک تیر سه نشان را زد.

بابلرود

تفریحات گردشگری رایج در اطراف پل معلق

این پل یکی به خاطر آسمان زیبای اطرافش و  نیز معماری جالبش به همراه نقوشی که بر روی آب ایجاد می کند یکی از جاذبه های این شهر برای هنرمندان عکاس و نیز علاقه مندان به عکاسی می باشد. قدم زدن در سکوت و آرامش شب بر روی این پل در فضای زیبا و آب و هوای مطبوعش تجربه ای خوش و به یادماندنی به حساب می آید. در اطراف پل، چندین پارک و فضای سبز وجود دارد که برای پیک نیک و گردش بسیار مناسبند. روی بابلرود و در اطراف پل، سرویس های قایقرانی وجود دارد که بسیاری از گردشگران مایل به تجربه آن ها هستند. رستوران ها و کافی شاپ های متنوعی نیز در اطراف پل وجود دارد. امکان ماهیگیری از بابلرود نیز وجود دارد و اگر اهل ماهیگیری نیستید می توانید به تماشای منظره افرادی که به این کار مشغولند بنشینید.

پل معلق بابلسرد

جاهای دیدنی اطراف پل معلق

شهر بابلسر مانند سایر نقاط دیدنی خطه شمال کشور ایران، مملو از نقاط دیدنی و اماکن طبیعی برای گردشگران و طبیعت دوستان است. این پل به واسطه موقعیت جغرافیایی اش در شهر بابلسر، جاذبه های زیادی را در اطراف خودش دارد. از جمله آن ها می توان به ساحل بابلرود و رستوران ها و پارک های اطراف آن اشاره کرد. علاوه بر اینکه در اطراف آن می توانید به گردش بپردازید، با پیمودن مسیر اندکی در بابلسر و یا رفتن به شهرها و روستاهای اطراف آن با جاهای دیدنی بی نظیری رو به رو شوید. در فاصله اندکی از بابلسر، روستای گالشکا، تالاب عزیزک، امامزاده ابراهیم، کشتی گردشگری صالحین، بازارهای شمالی و غیره واقع شده اند. در ادامه به معرفی چند نمونه از جاذبه های گردشگری بابلسر می پردازیم.

روستای کرفون: این روستای زیبا یکی از مناطق توریستی این استان به حساب می آید و در فاصله اندکی از شهر بابلسر واقع شده است. شما می توانید با نیم ساعت رانندگی در مسیری به شدت جذاب و دیدنی از پل معلق به روستای کرفون برسید و از جاذبه های دیدنی آن لذت ببرید.

شهرک خزر شهر: یکی از مشهورترین جاذبه های توریستی شمال ایران، شهرک خزر شهر می باشد که 8 کیلومتر با پل معلق فاصله دارد و این مسیر را می توان با ده دقیقه رانندگی به آسانی طی کرد. این شهرک در کیلومتر 6 جاده بابلسر به فریدونکنار قرار دارد. نخستین شهرکی که در حاشیه در خزر ساخته شد همین خزر شهر است و زمان ساخت آن به دوران پیش از انقلاب باز می گردد.

سد عرب خیل: این سد که با نام سد لاستیکی بابلسر نیز شناخته می شود، در منطقه بهمنمیر قرار دارد. سد عرب خیل به خاطر موقعیت قرارگیری اش بر رود و زیبایی های منطقه جغرافیایی اطرافش از سوی مردم به عنوان یک محیط گردشگری نیز شناخته می شود. این سد در سال های اخیر ساخته شد و به بهره برداری رسید.

رزرو ویلا در بابلسر

شهرهای شمالی ایران را به جرات می توان پرطرفدارترین مناطق توریستی ایران برای هموطنانمان دانست. تمامی شهرها و روستاهای شمالی ایران هر ساله میزبان تعداد زیادی از هموطنانمان می شوند. بابلسر نیز از جمله شهرهایی است که به خاطر زیبایی و خوش آب و هوا بودن، انتخاب بسیاری از مردم به عنوان یک مقصد گردشگری است. به همین خاطر مساله پیدا کردن اقامتگاه در آن به جهت اینکه در اکثر ایام سال، توریست های زیادی در آنجا به سر می برند، کار دشواری است. خصوصا که تمیزی، امنیت و امکانات اقامتگاه برای هر مسافری از اهمیتی بالایی برخوردار است. اگر شما هم مسافر این شهر هستید و به دنبال اجاره ویلا استخردار در بابلسر می گردید می توانید با استفاده از لینک موجود و یا گردش در سایت، ویلای مورد نظر خود را بیابید. سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

سوالات متداول

جاهای دیدنی بابلسر در اطراف پل معلق در چه فاصله ای قرار دارند؟

شما حتی در نزدیک ترین فاصله بدون نیاز به رانندگی جاهای دیدنی زیادی در اطراف پل معلق بابلسر می توانید پیدا کنید.

آدرس پل معلق بابلسر کجاست؟

این پل در میدان خلیج فارس و خیابان پاسداران هشتم قرار دارد.

تالاب و ییلاق در نزدیکی پل معقل بابلسر وجود دارد؟

بله، تالاب طلائیه بابلسر و تالاب نیلوفر آبی بابل و همچنین روستای گالشکا در فاصله نزدیکی به پل واقع شده اند.

قدمت پل تاریخی بابلسر به چه دوره ای باز می گردد؟

این پل در پیش از جنگ جهانی اول و به دستور رضا خان ساخته شد.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، بابلسر، میدان خلیج فارس، خیابان پاسداران هشتم

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه