موزه آب اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور که می دانید شهر اصفهان همواره دارای جاذبه ها و مناطق دیدنی بسیاری است و از جمله مکان هایی که در اصفهان بیشتر به چشم میایند، موزه ها هستند.یکی از موزه هایی که بازدید از آن بسیار پیشنهاد می شود، موزه آب است. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص موزه آب به شما علاقمندان ارائه کنیم. پس در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید.

موزه آب اصفهان

معرفی موزه آب اصفهان

همان طور که می دانید شهر اصفهان به مهد هنر و معماری شناخته می شود و به دلیل جاذبه های گردشگری و توریستی که دارد، سالیانه گردشگران بسیاری به آن سفر می کنند. در واقع تاریخ و هنر این شهر جلوه ای با شکوهی به این شهر بخشیده است. یکی از موزه های دیدنی و محبوب در این شهر که ممکن است برای گردشگران بسیار جالب باشد، موزه آب است این موزه یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان محسوب می شود. می توان گفت که از گذشتگان تا امروز همیشه آب مسئله ای حیاتی برای انسان ها در کل دنیا بوده و جز نیاز های اصلی انسان ها به شمار می رود. این مسئله به خصوص در ایران به دلیل هوای خشک و گرم و کویری حاکم بر برخی از بخش ها، مسئله حائز اهمیت تری است.

شاید علاقمند باشید که بدانید گذشتگان به چه صورت منابع آب خود را در بخش های کویری تامین می کردند؟

در ابتدا خوب است که بدانید موزه آب در 29اسفند 1386 افتتاح شده و این موزه جزء گنجینه های تاریخی محسوب می شود. در واقع میراث گذشتگان تنها طلا و جواهر یا آثار هنری نیست، شما می توانید تمامی ابزار و وسایلی که گذشتگان از آن طریق به منابع آب دست پیدا می کردند مشاهده کنید که همین مسئله موجب تفاوت این موزه با دیگر موزه های اصفهان شده و محبوبیت بسیاری در بین علاقمندان و گردشگران یافته است.

همچنین بازدید از این موزه برای توریستان نیز بسیار جالب است و آنها هم می توانند در خصوص نحوه تهیه آب  در ایران قدیم را مشاهده کنند و اطلاعاتی مفید در این خصوص کسب کنند. می توان گفت که در موزه آب شما مشاهده می کنید که گذشتگان ما با استفاده از روش های خلاقانه چگونه به آب دست پیدا می کردند. در این موزه تمامی ادوات لازم برای یافتن، انتقال، نگه داری از آب جمع آوری شده و مجموعه ای دیدنی را تشکیل داده است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این موزه این است که، همان طور که می دانید شهر اصفهان از گذشته منطقه ای کویری و خشک بوده به همین دلیل می توان گفت که ارزش آب در این شهر دو چندان است و گذشگان ما حتی در ایام قدیم نیز برای بهره برداری و جمع آوری آب با استفاده از ساخت وسایلی مفید، تدابیری می اندیشیدند. اگر در خصوص فضای موزه بخواهید بیشتر بدانید، باید اینگونه بیان کرد که موزه آب همواره از یک سالن 60 متری تشکیل شده که در قسمت های مختلف آن چند ویترین قرار داده شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

موزه آب اصفهان کجاست؟

اگر به شهر اصفهان سفر کردید و قصد بازید از این موزه دیدنی و متفاوت را دارید می بایست از مسیر خیابان مشتاق دوم به این موزه بروید. هم چنین باید بدانید که دسترسی به این موزه بسیار آسان است و می توانید از طریق نقشه به راحتی به این مکان بروید. توصیه می شود که پیش از مراجعه به موزه آب حتما از زمان بازدید آنجا اطلاع کسب کنید. اما به طور کلی موزه آب همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر به غیر از روز های تعطیل به روی علاقمندان باز است و شما دوستدارن می توانید در این زمان ها از این موزه متفاوت، دیدن نمایید.

آدرس موزه آب اصفهان: اصفهان – خیابان مشتاق دوم – روبروی استانداری اصفهان

شماره تلفن موزه آب اصفهان:  031-32610622

چه چیز هایی در موزه آب اصفهان دیده می شود؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم در این موزه شما می توانید تمامی ادواتی را که گذشتگان با استفاده آنها به جمع آوری، انتقال و بهر برداری آب می پرداختند مشاهده کنید. در این سالن 5 ویترین در ورودی خارجی و 2 ویترین در ورودی داخلی این موزه مشاهده می شود که وسایل موجود در این ویترین ها شامل لوازم استحمام، آشامیدن و انتقال آب در ایام قدیم است. هم چنین در موزه آب 11 تابلو و نقاشی از پل های زاینده رود مشاهده می شود که تمامی اینها جلوه ای زیبا به این موزه بخشیده است.

از دیگر مواردی که در این موزه متفاوت می توان مشاهده نمود، تعدادی ماکت است که نشان دهنده انشعابات زاینده در شهر چهار محال بختیاری، بند رودشت، تصفیه خانه آب اصفهان، نقش آب در چهلستون اصفهان و در باغ فین است که هر کدام از آنها بسیاری خلاقانه تهیه شده.

از دیگر وسایلی که در موزه آب دیده می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. ابزار های مهندسی آب

2. پیمانه های آبی

3. دفتر های محاسباتی میر آب ها

4. ساعت آبی

5. کوزه سفالی

6. لوح محسابه قنات

7. ابزار های حفر قنات و چاه

8. وسایل اندازه گیری آب

موزه آب اصفهان

اجاره سوئیت در اصفهان

ممکن است که قصد سفر به اصفهان را داشته باشید و جهت بازدید از جاذبه های دیدنی این شهر زیبا، علاقمند باشید که مدتی را در این شهر اقامت داشته باشید و به دنبال مکانی ارزان و کم قیمت هستید. برای اقامت در این شهر به شما پیشنهاد می کنیم که از  طریق سایت لوکس ویلا به  اجاره سوئیت ارزان در اصفهان بپردازید. توصیه می شود که پیش از سفرتان از این طریق مکان مورد نطرتان را انتخاب و رزرو نمایید تا دچار مشکل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان - خیابان مشتاق دوم - روبروی استانداری اصفهان

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 12

یک‌شنبه

8 الی 12

دو‌شنبه

8 الی 12

سه‌شنبه

8 الی 12

چهار‌شنبه

8 الی 12

پنج‌شنبه

8 الی 12

جمعه

8 الی 12
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه