مسجد و مناره گار اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مسجد و مناره گار اصفهان از جمله جاذبه های تاریخی شهر اصفهان است که از لحاظ جاذبه تاریخی و گردشگری از اهمیت بسیاری برخورداراست. همان طور که می دانید شهر اصفهان به دلیل جاذبه و آثار تاریخی ارزشمندی که دارد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی شناخته می شود و یکی از بهترین شهر های توریستی و گردشگری است که هر ساله افراد بسیاری برای بازدید از جاذبه های زیبای آن، به این منطقه سفر می کنند. از جمله جاذبه های تاریخی اصفهان مسجد گار است که در این مقاله قصد داریم به معرفی این مکان ارزشمند بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص به شما ارائه دهیم پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مسجد گار اصفهان

معرفی مسجد گار اصفهان

اگر شما هم جز افرادی هستید که توجه بسیاری به آثار تاریخی دارید و علاقمند هستید که از این آثار بازدید کنید و به قولی با دیدن این جاذبه های تاریخی به گذشته سفر کنید بهترین گزینه برای شما شهر اصفهان است. همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم شهر اصفهان به دلیل قدمت و آثار تاریخی متعددی که دارد از سوی گردشگران و علاقمندان بسیار مورد توجه قرار گرفته. از جمله آثار تاریخی و جاذبه گردشگری اصفهان مسجد گار است که این بنا در 22 کیلومتری خاور اصفهان و در ساحل جنوبی زاینده رود زیبا و در روستای گار واقع شده است. اما از این آثار تاریخی امروزه تنها بخشی از مناره ها و بقایای دیواره های گنبد این مسجد باقی مانده است. خوب است بدانید که با توجه به مناره ها و کتیبه هایی که در این مسجد تاریخی یافت شده است، این مسجد در واقع به دوره  سلجوقی و قرن ششم هجری قمری باز می گردد ولی در دوره ایلخانیان مورد بازسازی قرار گرفته است و در طی این بازسای مواردی چون محراب و تزیئیناتی مربوط به این دوره به این مسجد افزوده شده است. این مسجد در سال 12 اسفند ماه سال 1315 با شماره 270 به عنوان یکی از آثار ملی و ارزشمند ایران، به ثبت ملی رسیده است. اما متاسفانه می توان گفت که این بنای ارزشمند تاریخی ب اثر بی توجهی افراد در شرف تخریب است  و امروزه تنها قسمت های کمی از این مناره باقی مانده و نیازمند بازسازی می باشد اما با این حال می توان گفت که این بنای تاریخی برای علاقمندان و دوستداران تاریخ و فرهنگ ایرانی هنوز هم زیباست و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

معماری مسجد و مناره گار

همان طور که گفته شد با توجه به سبک معماری و تزئینات انجام شده بر روی این مسجد تاریخی، گفته می شود که این بنا در در دوره سلجوقی ساخته شده است. با اینکه  از این بنای تاریخی چیز زیادی باقی نمانده ولی کاشی کاری، معرق کاری و خوشنویسی های زیبای این مکان نشان دهنده هنر نفیس و خارق العاده ایرانی است که در هنگام بازدید از این مکان توجه افراد را به خود جلب می کند. خوب است بدانید که طبق کتیبه های موجود در این بنای تاریخی گفته می شود که مناره و مسجد توسط شخصی به نام ابولقاسن بن احمد که در کتیبه ها با نام سید الروساء از او یاد شده، در سال 515 هجری ساخته شده است. این مسجد از معماری خاص و کم نظیری برخوردار است که از جمله می توان به دو راه پله در مناره های آن اشاره نمود. در واقع این مسجد و مناره از سه قسمت  مختلف چون پایه سنگی مناره، بدنه مناره، قاعده هشت ضلعی آجری که در آن کتیبه ای به خط کوفی و آجری برجسته دیده می شود، تشکیل شده است. از دیگر مواردی که باید درباره معماری این بنای ارزشمند تاریخی بدانید این است که، ارتفاع و بلندی ای بنا حدود 21 متر است که 60 پله دارد که هر پله از چهار ردیف خشت تشکیل شده است. در واقع این مسجد از خشت های 25*25 سانتیمتری شاخته شده. از دیگر ویژگی های این منار داشتن دو در ورودی در این مناره است که از هرکدام آنها یک  مسیر به سمت بالا وجود دارد. هم چنین در مسیر این مناره به سمت بالا تعداد 7 دهنه پنجره وجود دارد که یک پنجره بزرگ با ارتفاع بیش از یک متر به سمت قبله در این مناره وجود دارد که نمای این مسجد و مناره را زیبا تر کرده است. یکی از دلایل اهمیت بسیار معماری این بنا همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، وجود کتیبه های متعدد بر روی دیوار های این مناره و قسمت های دیگر آن است که در هر کدام از آنها می توان آیات قرآنی گچ بری شده با خط ثلث و زیبایی را مشاهده نمود.

مسجدگار اصفهان

مسجد گار کجاست  و مسیر دسترسی به آن

مسجد و مناره گار در 22 کیلومتری شهر اصفهان و در روستای گار که با نام جار نیز در بین محلیان مشهور است، واقع شده و مسیر دسترسی به آن برای گردشگران و علاقمندان بسیار آسان است. اگر قصد دارید که از این بنای ارزشمند تاریخی دیدن کنید و به این مکان بروید باید در ابتدا از خیابان مشتاق خود را به میدان قوچانی برسانید و از انجا وارد خیابان آبشار شوید و پس از طی نمودن مسافتی کوتاه به روستای گار یا جار برسید. این مسجد تا مرکز شهر اصفهان تنها حدود نیم ساعت فاصله دارد و شما می توانید با طی نمودن مسافتی کوتاه خود را به این بنای تاریخی برسانید.

رزرو ویلا در اصفهان

شهر اصفهان به دلیل جاذبه های دیدنی متعددی که دارد جزء مهم ترین شهر های توریستی ایران به شمار می رود از همین رو اغلب گردشگران و توریستانی که به این شهر سفر می کنند، قصد دارند که در این شهر پر آوازه جهت بازدید از جاذبه های دیدنی آن، به این منطقه سفر کنند. از همین رو پیشنهاد می شود که اگر شما هم قصد اقامت در این شهر را دارید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا، به اجاره ویلا در اصفهان بپردازید و از این طرق اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید تا در طی سفرتان خیالتان از بابت اقامتگاهتان آسوده خاطر باشد و از سفرتان به شهر اصفهان لذت ببرید. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت اجاره و رزرو ویلا، سوئیت، خانه و آپارتمان در شهر اصفهان و اقصی نقاط ایران هستند.

راهنما سایت

آدرس

شهرستان اصفهان،جاده اشکاوند

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه