مسجد جامع ارومیه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مهم ترین کلان شهر های استان آذربایجان غربی که توانسته به دلیل دارا بودن سازه های تاریخی و طبیعت زیبای خود افراد زیادی را جذب نماید، ارومیه می باشد. یکی از مهم ترین آثار این منطقه مسجد جامع یا مسجد رضاییه است که از مراکز مهم دینی به حساب می آید. در این مقاله به سراغ معرفی این سازه تاریخی رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مسجد جامع ارومیه کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به این سازه می توانید بتدا خود را به میدان ولایت برسانید و سپس در جهت شرق میدان برانید تا به خیابان شهید مظفری وارد شوید. این خیابان را ادامه دهید و بعد از رسیدن به اقبال به آن وارد شوید. خیابان اقبال را ادامه دهید تا به مسجد جامع که در سمت راست شما قرار دارد برسید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 400 متر بوده و در حدود 2 دقیقه نیز طول می کشد تا به مقصد برسید. اگر تمایل داشتید از نقشه برای رسیدن به مسجد استفاده کنید می توانید از لوکیشن زیر استفاده نمایید.

آدرس مسجد جامع ارومیه: آذربایجان غربی، ارومیه، میدان ولایت فقیه، خیابان اقبال، نرسیده به بلوار عطایی، مجاور بازار ارومیه

مسجد جامع ارومیهمعرفی مسجد جامع ارومیه

این مسجد که با نام مسجد رضاییه نیز شناخته می شود، متعلق به دوره ایلخانان می باشد و یکی از دیدنی های ارومیه می باشد. این سازه تاریخی در سال 1314 به ثبت ملی رسید و تا به امروز پا بر جا مانده است. محراب این مسجد به عنوان یکی از زیبا ترین اثر های ماندگار در معماری زمان مغول شناخته می شد. این محل به عنوان یکی از مراکز مهم در شناخت دین شناخته می شود و در آذربایجان غربی شهرت زیادی دارد. شکل امروزی مسجد رضاییه مربوط به بازسازی و مرمت در دوره های مختلف می باشد که به شکل امروزی درآمده است.

قدیمی ترین بخش این مسجد مربوط به شبستان آن می باشد و به دوره سلجوقی بر می گردد و بر اساس نظریه کارشناسان این بخش ابتدایی ترین نقطه در شکل گیری مسجد بوده است. بخش های مختلف مسجد در دوره های متعدد ساخته شده و هسته اصلی آن یعنی شبستان قدیمی ترین آن می باشد. ساخت محراب مسجد را به سال 676 قمری تخمین زده اند که همین قسمت نیز بار ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این مسجد و بازار کنار آن بازسازی های مختلفی را شامل شده و در دوره های مختلف بنا به اهمیت این سازه تغییراتی بر روی آن انجام شده است. اگر به ارومیه سفر کردید بهتر است تماشا و بازدید از نقاط مختلف مسجد جامع را از دست ندهید.

تاریخچه مسجد رضاییه ارومیه

تا قبل از ورود اسلام به ایران دین اکثر مردم کشور خلاصه در آتشکده ها بود و زرتشت بودند. با ورود اسلام به کشور تقریبا در اکثر مناطقی که آتشکده ساخته شده بود، مسجد ساخته شد. بر طبق برخی از گفته این مسجد نیز پیش تر یک آتشکده بوده و بعد از قرن هفتم این سازه ساخته شده است. تزیینات به کار رفته در مسجد جامع ارومیه همانند گچ بری ها، ستون ها، طاق های مسجد و… در دوران سلجوقیه شکل گرفته اند و معماری به کار رفته در ساخت آن ها مربوط به همین دوره می باشد.

به دلیل آسیب هایی که در هر بازه زمانی در طول تاریخ به این مسجد وارد شده، در زمان حکمرانی پادشاهان مختلف یک سری مرمت ها نیز بر روی این مسجد انجام شده تا این سازه تاریخی برای آیندگان نیز بماند. نام مسجد جامع در دوران معاصر بر روی این بنا گذاشته شده و نام قبلی آن مشخص نیست و حتی عمر دقیق سازه نیز مشخص نیست. یکی از بازسازی هایی که بر روی این سازه انجام گرفته مربوط به سال 1184 قمری می شود که توسط فردی به نام خان بیگلربیگی انجام شد.

هم چنین در سال 1287 نیز یک بازسازی توسط شخصی به نام شجاع الدوله انجام گرفت که در آن زمان به عنوان حاکم ارومیه شناخته می شد. در حال حاضر نیز میراث فرهنگی یک سری مرمت در حجره ها انجام می دهد که قدمت آن ها به دوران زندیه بر می گردد.

مسجد جامع ارومیهمعماری مسجد جامع ارومیه

این مسجد دارای بخش های مختلفی می باشد که از بین آن ها می توان به دو در ورودی اشاره کرد. این بخش اولین قسمتی است که هر فرد با ورود به مسجد خواهد دید چون مسجد را به بازار متصل می کنند. از بخش های دیگر مسجد می توان به شبستان، چهل ستون، محراب، کتیبه ها، حجره های تاریخی و… اشاره نمود. حجره های گفته شده با توجه به کتیبه ای که در آن ها قرار گرفته متعلق به سال 1184 قمری یعنی همان دوران زندیه است. در قسمت شبستان شما یک نقشه مربعی شکل را خواهید دید که طول هز ضلع برابر با 6.10 متر می باشد.

یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که با توجه به استحکام سازه و هم چنین استفاده از الگوی نقشه چهار طاقی می توان گفت که معماری این بنا زیر نظر معماری سلجوقی می باشد. از دیگر بخش های مسجد که بعد از شبستان قدیمی ترین بخش بنا به حساب می آید، چهلستون است که نقشه آن به شکل مستطیل می باشد. در این قسمت 18 ستون سنگی به کار رفته که در دو ردیف نه تایی تقسیم شده اند و بر روی آن ها 30 گنبد پوششی قرار دارد.

این قسمت از مسجد با توجه به محتمل ترین کارشناسایی ها مربوط به دوران ایلخانی بوده و مرمت آن به دوران صفویه بر می گردد. مسجد رضاییه کاملا از آجر ساخته شده و این مورد یکی از مهم ترین ویژگی های آن می باشد و در بخش های مختلف آجر های متعدد استفاده شده است. اگر به این بخش از مسجد بروید می توانید تزئینات و گچ بری های زیبایی را مشاهده نمایید.

هزینه ورودی مسجد جامع ارومیه

اگر تمایل داشتید به این مسجد مراجعه کنید بهتر است بدانید که باید قبل از ورود یک هزینه ای را به عنوان ورودی پرداخت کنید که این هزینه برای ایرانی ها و گردشگران خارجی متفاوت می باشد. در ادامه می توانید از این مورد مطلع شوید تا دچار سرگردانی نشوید:

هزینه ورودی برای افراد داخل ایران: 15000 تومان

هزینه ورودی برای افراد خارج ایران: 40000 تومان

(با توجه به نوسان قیمت ها امکان تغییر ارقام گفته شده وجود دارد.)

راهنما سایت

آدرس

آذربایجان غربی، ارومیه، میدان ولایت فقیه، خیابان اقبال، نرسیده به بلوار عطایی، مجاور بازار ارومیه

شماره تماس

هزینه بازدید

۱۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 20

یک‌شنبه

10 الی 20

دو‌شنبه

10 الی 20

سه‌شنبه

10 الی 20

چهار‌شنبه

10 الی 20

پنج‌شنبه

10 الی 20

جمعه

10 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه