محله جلفا اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین محله های اصفهان که به دلیل زیبایی و دارای بودن ویژگی های خاص توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، محله جلفا می باشد. این محله گردشگران متعددی را به طرف خود کشانده چرا که به دلیل دنج بودن و هم چنین دارا بودن دیدنی های متعدد به یکی از بهترین جاهای ایران نیز تبدیل شده است. در این مقاله به سراغ معرفی محله جلفای اصفهان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

محله جلفا اصفهان کجاست و مسیر دسترسی

از آن جا که این محله در قسمت جنوبی زاینده رود قرار دارد، برای رسیدن به آن می توانید ابتدا خود را به خیابان شمس آبادی اصفهان برسانید و سپس در جهت جنوب این خیابان ادامه دهید. کمی بعد به طرف خیابان مطهری بپیچید و به سمت پل آذر ادامه دهید. به خیابان توحید که رسیدید به سوی مشکلانی ادامه داده تا در نهایت وارد محله جلفا شوید. مسیر شما با توجه به این که در کجا اصفهان باشید متفاوت خواهد بود و بهتر است برای رسیدن به این محله از لوکیشن زیر استفاده نمایید.

کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت گوشی خود را روشن نمایید و بعد بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید. مسیر گفته شده مسافتی 2.4 کیلومتری دارد و در حدود 10 دقیقه در راه خواهید بود. راه دیگر این است که خود را به سی و سه پل برسانید و بین این پل و پل مارنان می توانید تابلوی جلفا را ببینید و با توجه به آن و تابلوی های راهنمایی دیگر به این محله برسید.

تاریخچه محله جلفا

این محله یکی از قدیمی ترین مناطق اصفهان بوده که به دلیل همین قدمت خود توانسته به محله ای مهم و تاریخی بدل گردد. بیش از چهارصد سال پیش به دستور شاه عباس صفوی برخی از مردم مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شدند و بعد از آن به محله جلفا وارد شده و مشغول به زندگی شدند. تقریبا تمامی این افراد ارمنی بودند و به دلیل عبور از یک پاییز و زمستان سخت در فصل بهار شروع به سفر به اصفهان و چهار محال و بختیاری کردند.

عده از مردم که وارد اصفهان شدند به واسطه اهدا شدن زمین هایی در کنار زاینده رود به آن ها توانستند زندگی خوبی را شروع کنند. این مناطق در حال حاضر با نام جلفای نو شناخته می شود و به دلیل طراحی و معماری ویژه خود، تبدیل به یک جای بسیار زیبا و منحصر به فرد شده است. در این ناحیه به دلیل این که مردم دین مسیحی بودند کلیساهای تعددی به وجود آمد و در طول زمان از آن ها مراقبت شد. هم اکنون نیز این کلیسا ها قابل مشاهده می باشد و می توانید برای مشاهده آن ها اقدام نمایید.

نوع معاری خانه ها این منطقه از اصفهان به دلیل سکونت ارامنه به همین سبک ساخته شدند و بعد ها با افزوده شدن ارمنی های دیگر به محله جلفا نیز این شهرک با همان معماری گسترش بیشتری یافت. محله جلفا یک خیابان با طول بسیار زیاد دارد که از مغرب به مشرق ساخته شده است. یکی از مواردی که در رابطه با همین خیابان می توان به آن اشاره نمود این است که در سمت غربی خیابان خانواده سرافرازیان زندگی می کنند و در بخش شرقی خانواده یمانیان ساکن هستند تا نامشان بر سر زبان ها بیفتد. احتمالا اگر به این محله مراجعه کرده باشید با کمی جست و جو این اسامی را شنیده اید.

بخش جلفای نو

همان طور که به آن اشاره شد، این قسمت را که مردم ارامنه در کنار زاینده رود زندگی می کردند را با نام جلفای نو در حال حاضر می شناسند. جلفای نو را می توانید در میانه مسیر خیابان چهارباغ بالا و حکیم نظامی بیابید. درواقع بین پل مارنان و 33 پل واقع شده است. این بخش به واسطه مردم ارمنی ساخته شد ولی شاه عباس نیز در ساخت آن کمک شایانی به افراد کرد. بخش جلفای نو درست یک سال بعد از مهاجرت ارامنه به این منطقه یعنی در سال 1606 میلادی به وجود آمد.

در ابتدا نام خیابان اصلی جلفای نو را خواجه نازار گذاشتند که یک فرد ثروتمند در این محله بود ولی امروزه با نام خیابان نظر می توانید به آن برسید. ثروتمندان از ابتدای تشکیل این بخش از جلفا در قسمت شمالی جلفای نو ساکن شدند که ویوی جذابی داشت و خوش آب و هوا تر از سایر بخش ها بود. ارمنی های استان اصفهان رفته رفته و بیشتر از سال 1014 به سمت محله جلفا و به خصوص جلفای نو راهی شدند تا زندگی خود را در کنار دیگر ارامنه ادامه دهند.

محله جلفای اصفهان

آب و هوای محله جلفای اصفهان

محله جلفا یکی از بهترین و خوش آب و هوا ترین قسمت های اصفهان بوده و هوای آن تقریبا همان هوای کلی اصفهان می باشد. هوا در تابستان های این ناحیه گرم و داغ بوده و حداکثر دما در این فصل  به 40 درجه سانتی گراد می رسد. در زمستان دمای هوا سرد و خشک بوده و به طور میانگین حداقل دما را در جلفای اصفهان منفی 18 درجه اندازه گیری کرده اند. دمای هوا در پاییز و بهار به بهترین حالت خود می رسد و میانگین دما در این فصول 28 درجه می باشد.

بهترین زمان مراجعه به مجله جلفا

با توجه به آن چه درباره شرایط آب و هوایی این منطقه گفته شد، از بهترین اوقات سال که می توان برای سفر به اصفهان و بازدید از محله جلفا استفاده کرد، اوایل بهار و اوایل پاییز می باشد. در این مواقع دمای هوا در بهترین حالت خود بوده و شما می توانید برای رفتن به این محله اقدام نمایید. هم چنین باید عنوان کرد که به دلیل کم شدن تعداد مسافران در این اوقات نیز کمتر بوده و از این بابت نیز بهترین زمان می باشد. بهتر است در تابستان و نوروز و هم چنین اواسط زمستان به این منطقه سفر نکنید تا اذیت نشوید. ماه های اردیبهشت و خرداد و در پاییز در ماه های آبان و مهر می توانید به اصفهان سفر کنید تا در بهترین زمان به محله جلفا مراجعه نمایید.

کافه های محله جلفا

در این محله کافه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از هر کدام از آن ها که تمایل داشتید استفاده نمایید تا لحظات خوبی را در کنار عزیزان خود تجربه نمایید. اکثر کافه های این محله در کنار میدان جلفا و کوچه کلیسا قرار دارند که تقریبا تمامی آن ها می توانند حس نوستالژی را در شما زنده کنند. با بهترین کافه های جلفا می توانید در ادامه آشنا شوید:

  • کافه آنی
  • کافه ستاره
  • کافه لیلی
  • کافه آختامار
  • کافه دالون
  • کافه وان
  • کافه مرچنت
  • کافه یوفون
  • کافه بهارنارنج

کافه بهارنارنج

کلیسا های محله جلفا

همان طور که به آن اشاره کردیم در محله جلفای اصفهان به دلیل حضور تعداد زیادی از ارامنه کلیسا های متعددی نیز ساخته شدند که تعداد آن ها به 24 عدد رسیده و در حال حاضر 10 مورد از آن ها سالم بوده و قابل استفاده می باشند. سبک های معماری و طراحی این کلیسا ها با توجه به معماری ارمنی و ایرانی بوده و با ترکیب این دو معماری کلیساهای زیبایی ساخته شدند. معمولا محل هایی که برای عبادت در ادیان مختلف وجود دارد مورد توجه گردشگران بوده و عده زیادی برای تماشای آن ها اقدام می کنند. از بین کلیساهای باقی مانده در محله جلفا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کلیسای وانک

یکی از معروف ترین کلیسا های محله جلفا کلیسای وانک می باشد که به دلیل استفاده از معماری فوق العاده با استفاده از تاریخ توانسته به یکی از بهترین ها تبدیل شود. با ورود به کلیسا می توانید نقاشی های زیبایی را ببینید که بسیار زیبا هستند و فضای داخلی کلیسا را بسیار دیدنی و شگفت انگیز کرده اند. این کلیسا از زیبا ترین اثر های تاریخی کشور می باشد که تماشای آن بر هر کسی واجب است. این کلیسا از قرن 17 میلادی بر جای مانده و به عنوان یکی از منحصر به فرد ترین کلیسا ها شناخته می شود.

مساحت محوطه ای که کلیسای وانک در آن ساخته شده به 8700 متر مربع می رسد و نمای بیرونی آن آجر پوش است. اگر به محله جلفا رفتید بهتر است تماشای این جاذبه تاریخی و جذاب را از دست ندهید و نقاشی های روی گنبد را نیز به دقت مشاهده کنید چرا که از بهترین و زیبا ترین قسمت های دیدنی آن می باشد. شما با ورود به کلیسا وانک می توانید انواع نقاشی های باشکوه روی دیوار ها را تماشا نمایید که خود نمایی می کنند.

لازم به ذکر است که این کلیسا یک موزه نیز دارد که بهتر است از آن هم دیدن نمایید تا بتوانید از تابلو های رنگ روغن، کتاب ها و نسخه های خطی و اشیاء مذهبی موجود در آن را نیز در کنار دیگر موارد ببینید. فراموش نکنید کلیسای وانک بهترین کلیسای محله جلفا می باشد و نباید استفاده از آن را از دست بدهید.

کلیسای وانک

کلیسای سورب آمناپرگیچ

از دیگر کلیسا های محله جلفا که می توانید برای تماشی آن اقدام نمایید، کلیسای سورب آمناپرگیچ یا کلیسای وانک ناجی مقدس می باشد. این کلیسا در سال 1606 میلادی درست در همان سال مهاجرت ارامنه به محله جلفای نو تاسیس گشت. بعد از 50 سال از ساخت این کلیسا اقف اعظم به نام داوید اول، ارمنی های این محله تصمیم گرفتند تا با کمی تخریب و بازسازی و البته هزینه ای زیاد بنایی با عظمت بیشتر بسازند. کلیسای فعلی در نتیجه همین تصمیم به وجود آمد و تا زمان حال این ساختمان حفظ شده است. اگر به داخل این کلیسا بروید می توانید گچ بری های مختلف، تابلو های نقاشی زیبا، کاشی ها و فرش های متعدد، نقاشی های روی دیوار و… را تماشا کنید.

کلیسای سورب لوساوریچ

این کلیسا در سال 1728 احداث شد و به نام کلیسای گریگور لوساوریچ مقدس معروف می باشد. درباره تاریخچه کلیسای سورب لوساوریچ اطلاعاتی وجود ندارد چرا که در مرمت کلیسا توسط یک کشیش به نام هارطون هاکوپیان، یک سری اطلاعات درباره جزئیات نقش ها و نوشته ها در زیر گچ کاری های انجام شده توسط وی دفن شدند. این مرمت که در سال 1790 میلادی انجام گرفت باعث نابودی جزئیات مربوط به کلیسا شد. کلیسای گریگور لوساوریچ مقدس دارای نقاشی های مختلفی است که با مراجعه به آن می توانید آن ها را تماشا نمایید.

کلیسای سورب آستواتساتسین

از دیگر کلیسا های محله جلفا که توسط خواجه باباکیان در سال 1612 تاسیس شد و هم اکنون با رفتن به میدان بزرگ جلفا می توانید به آن دسترسی یابید، کلیسای مریم مقدس یا کلیسای سورب آستواتساتسین می باشد. درون کلیسا تزیینات متعددی به کار رفته و طرح های مختلفی را می توانید از نقش های خیالی یا فانتزی در کنار نگاره هایی از گل ها و حیوانات واقعی و خیالی ببینید. به دلیل نام گذاشته شده بر روی این کلیسا، زن ها علاقه زیادی به آن داشتند و به همین دلیل عده زیاد از آن ها معمولا چهارشنبه ها حتی از مسیر های دور تر برای دعا به کلیسای مریم مقدس می رفتند. شما می توانید سنگ قبر سازنده این کلیسا را در بخش شرقی در محوطه ببینید.

کلیسای مریم مقدس محله جلفا

کلیسای سرکیس

از دیگر کلیسا های محله جلفا کلیسای سرکیس می باشد که در سال 1659 میلادی ساخته شده است. این کلیسا دارای دو گنبد بوده و نقاشی های زیبایی بر روی سقف آن کشیده شده که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید. اگر به محله جلفای اصفهان رفتید بهتر است تماشای این کلیسا را نیز در کنار دیگر کلیسا ها از دست ندهید.

کلیسای بیت اللحم

از دیگر کلیسا هایی که در نزدیکی میدان جلفا واقع شده کلیسای بیت اللحم می باشد. این کلیسا به واسطه یک بازرگان معروف به نام خواجه پطروس ولیجانیان تاسیس شده که در حال حاظر تبدیل به آرامگاه وی و اعضای خانواده اش شده است. این کلیسا معماری زیبایی داشته و در سال 2016 به عنوان یکی از 23 کلیسای زیبای دنیا در روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رسیده بود. نقاشی های این کلیسا بسیار زیباست و در کنار گچ بری ها و کاشی های هفت رنگ خود نمایی می کنند. بهتر است تماشای این کلیسای زیبا را در سفر به اصفهان از دست ندهید.

کریسمس در محله جلفای اصفهان

همان طور که تا الان متوجه شده اید، محله جلفای اصفهان مردم ارمنی با دین مسیحیت هستند و به همین دلیل عید بزرگ آن ها نیز کریسمس می باشد. در روز های قبل از سال نو وتعطیلات کریسمس این منطقه جشن برپا می شود و حال و هوای جالبی می گیرد. مغازه های این محله مشغول به فروش تزئینات و لوازم مربوط به کریسمس می شوند و رنگ و بوی این یام در تمامی پس کوچه های آن می پیچد.

در کلیسا های وانک و بیت اللحم تدارکات ویژه ای به این مناسبت برگزار می گردد و افراد زیادی به آن ها مراجعه می کنند. از مهم ترین نماد های کریسمس در کل دنیا درخت کاج می باشد که شما می توانید انواع آن را در این ایام در محله جلفای اصفهان مشاهده نمایید. شب های کریسمس زرق و برق و زیبایی های زیادی را می توانید مشاهده نمایید. در ویترین فروشگاه ها و مغازه های این محله هم چنین می توانید علاوه بر درخت کاج، بابانوئل را نیز ببینید.

کریسمس محله جلفای اصفهان

خانه های تاریخی و زیبای جلفای اصفهان

این محله به دلیل قدمت بالای خود توانسته خانه های زیبای تاریخی متعددی را درون خود جای دهد و به همین دلیل می توانید با مراجعه به جلفا برای مشاهده آن ها اقدام نمایید. تعدادی خانه محدود تاریخی در این محله وجود دارد که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خانه مارتا پیترز: این خانه یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین خانه های محله جلفا اصفهان می باشد که در دوره صفویه ساخته شده است. این خانه را با نام خانه جانی نیز می شناسند و نام خود را از آخرین صاحب ملک گرفته است. آخرین مرمت خانه مارتا پیترز اصفهان به سال 1357 بر می گردد و در نزدیکی کلیسای وانک قرار دارد.

خانه داوید و سوکیاس: از دیگر خانه هایی که می توانید برای تماشای آن ها اقدام نمایید، خانه داوید و خانه سوکیاس می باشد که در سال 1376 مورد بازسازی قرار گرفت.

رستوران های تاریخی محله جلفا

علاوه بر کافه های متعدد این محله می توان به رستوران هایی اشاره کرد که تعدادی از آن ها خانه هایی تاریخی در گذشته بوده اند و امروزه با تغییر کاربری تبدیل به رستوران شده اند. از بین رستوران هایی که خانه تاریخی بوده اند و هم اکنون می توانید برای صرف غذا به آن مراجعه نمایید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کافه رستوران موسیو آراکل

این کافه رستوران یکی از خانه های تاریخی جلفای اصفهان می باشد که هم اکنون با ارائه غذاهای با کیفیت به شهرت رسیده است. اگر از جمله افرادی هستید که تمایل دارید غذای مورد علاقه تان را در یک جای تاریخی با معماری زیبا میل کنید بهتر است در جلفای اصفهان این خانه تاریخی را از دست ندهید. این کافه رستوران امتیاز بالایی از مراجعین دریافت نموده و به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین رستوران های اصفهان نیز به شمار می رود. این کافه رستوران در تمامی روز های هفته از ساعت 12 تا 23 باز بوده و از طریق شماره تماس زیر می توانید اطلاعات تکمیلی درباره آن به دست آورید.

شماره تماس کافه رستوران موسیو آراکل محله جلفا: 36243714-031

کافه رستوران موسیو آراکل

رستوران ترنج

از دیگر رستوران هایی که می توانید برای استفاده از آن اقدام نمایید رستوران ترنج می باشد. این رستوران در واقع خانه تاریخی هوانس می باشد که در حال حاضر تبدیل به یک محل دنج برای صرف غذا شده است. این رستوران امتیاز بالایی از کاربران دریافت نموده و به همین دلیل نیز به یکی از بهترین رستوران های محله جلفا تبدیل شده است. اگر تمایل داشتید از این رستوران استفاده کنید می توانید در تمامی روز های هفته از ساعت 11 تا 23 اقدام نمایید. لازم به ذکر است اگر تمایل داشتید از کافه های محله جلفا استفاده کنید نیز می توانید در آن ها انواع نوشیدنی یا فست فود را میل نمایید.

شماره تماس رستوران ترنج محله جفا: 36293788-031

رستوران ترنج

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان، شهر اصفهان، از بلوار نظر میانی تا بلوار شریعتی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه