قله آبک تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در رشته کوه های البرز و بخش مرکزی که در نزدیکی شهر میگون است قله ای به نام آبک قرار دارد. میگون از شهرهای توابع فشم بوده و بخشی از شهرستان شمیرانات و رودبار قصران را تشکیل می دهد. قله آبک دارای ارتفاعی به اندازه 3520 متر می باشد. کوهنوردان این قله را به قله پی استخر می شناسند. همچنین در گویش زبان محلی آن را اُوَک یا آباک می خوانند.

قله آبک تهران

قله آبک تهران کجاست؟

موقعیت جغرافیایی قله آبک، در رشته کوه های البرز و بخش البرز مرکزی، در نزدیکی های شهر میگون که از توابع فشم و شهرستان شمیرانات و رودبار قصران می باشد واقع شده است. شهر فشم در بخش جنوبی آبک، میگون در جنوب غربی، شمشک در شمال غربی و جنوب شرقی آن روته قرار گرفته است. همچنین کوه آبک در شمال شرقی میگون قرار دارد. همین امر باعث شده کوهنوردان بتوانند از چهار سمت به این قله صعود کنند.

یک غار کوچک روی ارتفاعات این قله وجود دارد که در فصل های گرم حتی تابستان چشمه آن سرشار از یخ می باشد. چوپانان در قدیم گله گوسفندان خود را برای سیراب کردن به این چشمه می بردند. همچنین از این مکان برای شکار جانوارانی نظیر بز و قوچ استفاده می کردند. از یخ های این کوه برای تهیه بستنی نیز استفاده می کردند. یک گرده سنگی در بخش شمالی با ارتفاع بلند مقابل کوه قرار دارد که مانع دیده شدن این قله می شود و تنها زمانی این قله قابل روئیت می باشد که شما در پشت گرده شمالی قرار گرفته باشید.

صعود به قله آبک

هنگامی که به ارتفاع 2500 متر از این قله رسیدید سمت راست خود را پیش بگیرید و حرکت کنید. از یال اول که عبور کردید به یال بعدی خواهید رسید. یال دوم را نیز رد کنید و به دشت کوچکی که در ارتفاع 2950 متری قله آبک قرار دارد می رسید. هنگامی که به دشت رسیدید و از زیبایی های آنجا لذت بردید به حرکت خود ادامه دهید تا به خط الراس که در ارتفاع 3100 متری واقع شده است برسید.

اگر به جهت غربی خود در خط الراس نگاه کنید شهر میگون را مشاهده خواهید کرد. به سمت راستتان در خط الراس که بخش شمالی است تغییر مسیر داده و گرده را از چپ دور بزنید و در نهایت از دهلیز اول که شاید کمی دشوار به نظر بیاید عبور کنید. کمی بالاتر از دهلیز اول که ارتفاع 3400 متر است بروید، میان دو قله قرار می گیرید. سمت راست خود قله فرعی که حدود 3450 متر ارتفاع دارد و در سمت چپ، این قله دارای 3488 متر ارتفاع می باشد را خواهد دید. هنوز تمام نشده! اگر حدود نیم ساعت یک یا دو دهلیز دیگر را رد کنید به قله آبک صعود می کنید.

همانطور که گفته شد، شما از چهار مسیر می توانید این قله را فتح کنید. آبک روی خط الراس فرعی قرار دارد و تنها از طریق گرده شمالی به خط الراس اصلی سرکچال و کلون بستک اتصال پیدا می کند.

قله آبک تهران

نکات لازم برای فتح قله آبک

برای رفتن به این قله حتما لازم است از کفش های مناسب کوهنوردی استفاده کنید. همچنین تمام وسایل مورد نیاز که احتمال می دهید در مسیر به آن ها نیاز خواهید داشت را همراه خود ببرید. بهتر است از یک کوله پشتی استفاده کنید که تمام وسایل خود را داخل آن قرار دهید. نکته حائز اهمیت این که در تمام طول مسیر صعود به این قله، موبایل آنتن می دهد.

قله آبک تهران کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر بخواهید با وسیله نقلیه شخصی به قله آبک بروید از میدان فشم تا ورودی روستای روته مسیری حدود 4 کیلومتر دارد. یک ورودی دیگری نیز در سمت چپ قرار دارد که با تابلوی روستای سادات روته دیده می شود و مسیر آن حدود 2 کیلومتر می باشد. جاده ای خاکی در امتداد رودخانه از داخل روستا به سمت مسیر قله آبک وجود دارد که هم پیاده و هم با ماشین راه دارد. حدود 500 متر که پیش بروید به یک دو راهی می رسید.

یک مسیر رو به روی شما قرار دارد که  به سمت قله روته بوده و مسیری در سمت چپ قرار دارد که شما را به سمت قله آبک می برد. در آخر اگر مسیر سمت چپ که به این قله می رود را انتخاب کنید حدود 500 متر به جلو پیش بروید به یک میدان گاهی کوچکی می رسید که خودروی خود را باید آنجا پارک کنید.

قله آبک تهران

راهنما سایت

آدرس

تهران - فشم - شمال شرقی میگون

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه