قلعه پرتغالی های قشم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

وقتی به بخش های شمالی جزیره قشم نزدیک میشوید قلعه پرتغالی هارا مشاهده میکنید که یکی از جاذبه های گردشگری مهم قشم به شمار می رود و هرساله گردشگران بسیاری از این قلعه های تاریخی زیبا بازدید میکنند و یکی از مکان های محبوب جزیره زیبای قشم به شمار می رود که استعمارگران پرتغالی این قلعه تاریخی را در کشور ما از خودشان به جا گذاشته اند. اگر میخواهید به قشم سفر کنید حتما قلعه پرتغالی ها را در لیست مکان هایی که میخواهید بازدید کنید قرار دهید و با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره این قلعه ی ماندگار بدانید.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

آلفونسو آلفوکرک، یک سردار پرتغالی بود که به منظور رقابت های تجاری با رقبای سرسخت در تجارت های دریایی خود، تنگه هرمز را که یک قطب استراتژیک بود فتح کرد و قلعه های مختلف را در جزیره قشم، هرمز و … در سال 1507 در مساحتی حدود 2هزار متر مربع برای حفاظت از نظامیان پرتغالی در برابر شورش احتمالی بندرنشینان ایرانی بنا کرد و به واسطه این قلعه ها پرتغالی ها به مدت 110 سال(از سال ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ میلادی) در جنوب ایران حضور داشتند و امور اقتصادی و تجاری منطقه را به زیر سلطه خود در آوردند.این قلعه ها بنای یادگاری مربوط به حدود 500 سال پیش است.

قلعه پرتغالی های قشم

معماری قلعه پرتغالی های قشم

در این قلعه ها بخش هایی از جمله انبارهای اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار که با توجه به امکانات آن زمان به بهترین شکل تعبیه شده است تا سربازان پرتغالی به راحتی بتوانند از خودشان دفاع کنند و برای حملات احتمالی آماده باشند و همه چیز تحت نظر آنها باشد. مصالح به کار رفته در این قلعه ها شامل سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی می باشد. در معماری این قلعه ها که یکی از جاهای دیدنی قشم هستند، پرتغالی ها از معماری زیبایی استفاده کرده اند که بیشتر حالت نظامی دارند.

قلعه پرتغالی های قشم

ساختار قلعه پرتغالی ها

برای حفظ این قلعه های زیبا که دارای سقف های چوبی هستند، آنها تا به حال چندین بار بازسازی و مرمت شده اند و برای سربازان پرتغالی کاربردی همانند یک انبار اسلحه و سلاح های نظامی داشته است. در چهار سمت از‌ این دژ استوار، چهار برج و بارورهایی بلند قرار گرفته‌اند که توپ و منجنیق روی پهنای آن مستقر می‌شدند که باعث استحکام بیشتر این قلعه هستند. بر طبق مستندات تاریخی این قلعه قادر بوده تا در مواقع محاصره تا یک سال بدون کمک خارجی پایدار باقی بماند و بنای خود را حفظ کند. شاید برایتان جالب باشد که ابعاد این قلعه تنها ۵۴ متر در ۲۶ متر است.

قلعه پرتغالی های قشم

تونل زیرزمینی قلعه پرتغالی‌های قشم

احسان یغمایی یک باستان شناس بود که در سال 1378 این قلعه را از زیر خاک بیرون آورد و تا سال 1379 کاوش های وی به طول انجامید. باستان شناسان در آبان سال 1378 ه.ش در نتیجه ی حفاری های شرکت برق در محدوده 500 متری اطراف قلعه پرتغالی های قشم این تونل قدیمی که به قلعه مس باشد را کشف کردند.

این تونل زیر زمینی در زیر قلعه به منزله یک راه فرار برای استعمارگران و همچنین محل نگهداری از مهمات نظامی بوده است که با طول حدود 3 کیلومتر که تا میدان سعدی قشم ادامه دارد. طبق روایات گفته شده این تونل از قلعه پرتغالی ها در قشم تا غارهای خربس قشم که در 15 کیلومتری جنوب شهر قشم بنا شده اند نیز ادامه دارد.

در قلعه پرتغالی ها چه امکاناتی وجود دارد؟

داخل قلعه شما امکانات خاصی به جز آثار باستانی و سازه های مرمت شده وجود ندارد ولی به خاطر نزدیکی این قلعه به خیابان های اصلی شهر شما میتوانید در فاصله نه چندان دور از قلعه و در بافت شهری ، سوپرمارکت و هایپرمارکت ها، مسجد، پارک، هتل، بانک و یکی از بهترین رستوران های دریایی قشم قرار دارد که میتوانید در منو این رستوران نواع غذاهای ایرانی و محلی خصوصا غذاهای دریایی لذیذ را میل نمایید و از ویو دریا این رستوران لذت ببربد.

بهترین زمان بازدید از قلعه پرتغالی‌های قشم

از آنجا که جنوب کشور آب و هوای گرم و مرطوب دارد،قشم در تمامی فصول سال دارای رطوبت نسبی هوا میباشد و هر فصلی مناسب سفر به قشم نمیباشد و چون این قلعه ها به طور مسقف نیستند و روباز هستند ، در آب و هوای تابستان برای بازدید توصیه نمیشوند.

بهترین زمان سفر به قشم از اواخر پاییز تا اوایل بهار که آب و هوا بهتر است و گرمای طاقت فرسای جنوب شما را اذیت نمیکند میباشد. اگر میخواهید به شلوغی مسافرت های عیدانه نخورید پس حتما در ماه های آخر زمستان به این شهر سفر کنید چراکه در ایام نوروز این شهر مملو از مسافرانی است که میخواهند از جاذبه های گردشگری دیدن کنند.

دیدار از این قلعه مناسب چه افرادی است

این قلعه همانند غار نمکدان قشم یکی از دیدنی ها و جاذبه های زیبای قشم می باشد. از آنجا که زمین این قلعه فراز و نشیبی ندارد و مسطح و هموار است ، راه دسترسی به آن بسیار آسان است و هر مسافری با هر وضعیت و شرایط سنی و بدنی میتواند به این قلعه رفته و از آن دیدن کند. البته در نظر داشته باشید که قسمت هایی از این قلعه دارای سنگلاخ و ناهمواری میباشد که کمی راه را سخت می کند ولی با این وجود هر فردی با حداقل توان جسمی قابلیت بازدید این قلعه را دارد و میتواند به راحتی به این قلعه ها برود و از این جاذبه گردشگری زیبا نهایت لذت را ببرد.

ساعات بازدید و قیمت بلیط قلعه پرتغالی‌های قشم

ساعت بازدید از قلعه پرتغالی های قشم ساعت 8 صبح شروع میشود و تا ساعت 6 عصر ادامه دارد و شما میتوانید در این ساعات از آن دیدن کنید اما در نظر داشته باشید که به دلیل گرمای هوا،ساعاتی که هوا خنک تر است را برای بازدید انتخاب کنید، به طور مثال صبح اول وقت یا غروب (حدود ساعت 5)، و نگران تمام شدن ساعت کاری مجموعه نباشید چون بازدید از این قلعه نهایتا به1الی 2 ساعت زمان نیاز دارد. همچنین قیمت بلیط قلعه پرتغالی ها برای گردشگران ایرانی و خارجی تفاوت دارد ، قیمت بلیط در سال 1400 برای گردشگران ایرانی معادل مبلغ 6 هزار تومان و برای گردشگران خارجی معادل مبلغ 15 هزار تومان میباشد.

قلعه پرتغالی ها کجاست و مسیر دسترسی به ان

این قلعه های تاریخی در جزیره قشم قرار دارند. اگر قصد دارید از تهران به قشم سفر کنید و به قلعه پرتغالی ها بروید کافیست به صورت زمینی یا هوایی خود را به بندرعباس برسانید و سپس از آنجا به وسیله لنج هایی که برای جابه جایی شما از مسیر دریایی بندرعباس تا قشم هستند و حتی میتوانید خودروی شخصی خود را سوار بر لنج کنید و به راحتی خود را به قشم برسانید. پس از رسیدن به جزیره قشم به سمت شرق جزیره پیش بروید و وارد بندر ذاکری شوید و هنگامی که به میدان ولایت رسیدید از اولین خروجی خارج شده و وارد خیابان باهنر شوید.

به راه خود ادامه دهید تا به میدان امام خمینی برسید . با طی کردن ادامه مسیر به بلوار ژئوپارک قشم خواهید رسید. در این بلوار تابلوی قلعه پرتغالی ها به چشم میخورد که با دنبال کردن این تابلو های راهنما و طی کردن کمی از راه و پرس و جو از افراد محلی به راحتی میتوانید به قلعه برسید.
آدرس قلعه پرتغالی های قشم : استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها

رزرو ویلا در قشم

قطعا گشت و گذار در قشم نیاز به زمان کافی دارد تا گردشگران بتوانند با آرامش خاطر از جاذبه های زیبای این جزیره دوست داشتنی دیدن کنند و همچنین لذت خوردن غذاهای دریایی و جنوبی را امتحان کنند، در نتیجه نیاز به رزرو یک اقامتگاه و یا یک ویلای مناسب دارند. اگر در طول سفر به قشم نیاز به استراحت در یک مکان دنج و آرام دارید که همزمان با اقامت بتوانید از منظره زیبا و دلنشین ساحل دریا لذت ببرید کافیست برای اجاره ویلای ساحلی در قشم از ویلاهای ما دیدن کنید و یک ویلای مناسب را جهت استراحت و اقامت اجاره کنید و از آب و هوای دلنشین ساحل و دریای آبی جنوب لذت ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها

شماره تماس

هزینه بازدید

۶/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 18

یک‌شنبه

8 الی 18

دو‌شنبه

8 الی 18

سه‌شنبه

8 الی 18

چهار‌شنبه

8 الی 18

پنج‌شنبه

8 الی 18

جمعه

8 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه