عجایب هفتگانه قشم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

عجایب هفتگانه قشم پدیده های زمین شناسی عجیب و در عین حال جذاب هستند که در کل جهان معروف شده و حتی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو هم به ثبت رسیده اند. اگر نمی دانید عجایب هفتگانه قشم چیست با لوکس ویلا همراه باشید تا با این هفت جاذبه دیدنی خارق العاده در قشم آشنا شوید.

معرفی عجایب هفتگانه قشم

در جهان، صدها هزار جاذبه دیدنی هست که برخی تاریخی و ساخته دست بشر هستند و برخی هم به لطف هنر میلیون ها ساله طبیعت به وجود آمده اند. در جهان، دو سری عجایب هفتگانه داریم یکسری عجایب هفتگانه قدیم مانند هرم های مصر و یکسری هم عجایب هفتگانه جدید داریم دیوار بزرگ چین و غیره. این جاذبه های تاریخی بخاطر عظمت، عجیب و خاص بودنشان و ده ها دلیل دیگر به عنوان عجایب جهان شناخته شده اند. حال برمیگردیم به جزیره زیبای قشم که بین ده ها جاذبه دیدنی و تاریخی، عجایب هفتگانه قشم هستند که توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کرده اند چون حتماً این جاذبه های طبیعی یکسری ویژگی های خاص دارند که به عنوان عجایب هفتگانه شناخته شده اند.

دره ستارگان، جنگل های حرا، جزایر ناز، تنگه چاهکوه، غار نمکدان، لاک پشت های پوزه عقابی و دلفین های جزیره هنگام 7 جاذبه دیدنی در جزیره قشم هستند که به عنوان عجایب هفتگانه قشم شناخته می شوند. در قشم منطقه ای هست که با نام ژئو پارک قشم شناخته می شود. ژئو پارک قشم بزرگترین و اولین ژئو پارک در ایران و خاورمیانه است و همین ژئو پارک ایران را به عنوان ششمین کشور آسیایی در زمینه وجود ژئو پارک قرار داده. اما یک سوالی به وجود می آید، مگر این 7 جاذبه دیدنی چه موارد خاص و عجیبی دارند که به عنوان عجایب هفتگانه معروف شده اند؟ در ادامه میخواهیم نگاهی به این 7 جای دیدنی در قشم بیاندازیم و به خاص بودنشان پی ببریم.

جزایر ناز

اولین مورد از عجایب هفتگانه قشم را با جزایر ناز آغاز می کنیم. جزایری که همیشه شلوغ هستند و از بکرترین و زیباترین جاهای دیدنی قشم محسوب می شود. جزایر ناز تنها دو جزیره هستند و چون جزیره ای مرجانی به حساب می آیند و دیوارها و صخره های مرجانی دارند، فاقد ساحل هستند برای همین، اگر میخواهید در اطراف این جزایر بنشینید و از ویو زیبای دریا و غروب و طلوع آفتاب لذت ببرید درواقع باید روی صخره ها بنشینید هرچند خیلی ها با خود بساط پین نیک و زیرانداز می برند و در جاهای بکر جزیره ساعت ها می نشینند و از سکوت و صدای دلنشین برخوردر موج ها به صخره ها لذت می برند.

جزایر ناز فاصله ای یک کیلومتری تا جزیره قشم دارند. اگر فکر می کنید چون در اطراف قشم قرار دارند و تنها راه دسترسی به این جزایر از طریق قایق می باشد سخت در اشتباهید. بین جزیره قشم و جزایر ناز، یک مسیر باریکه شنی وجود دارد به مسافت یک کیلومتر که تامبولو نامیده می شود و بسیاری از گردشگران و حتی خود اهالی قشم با خودروهای خود به جزایر ناز مراجعه می کنند. اما یک مسئله مهمی هست که باید در نظر گرفت. این مسیر یک کیلومتری تامبولو همیشه در دسترس نیست و به لطف پدیده جزر و مد، ساعاتی در طول روز زیر آب پنهان شده. به عبارت دیگر، نزدیک به 3 ساعت طول میکشد تا پدیده جزر باعث عقب نشینی آب دریا و پدیدار شدن باریکه یک کیلومتری بین جزیره قشم و جزایر ناز شود و از سوی دیگر، اما 6 ساعت هم طول میکشد تا سطح آب بالا بیاید پس حواستان به ساعت باشد تا مجبور نباشید یک شب را در جزایر ناز بخاطر سهل انگاری سپری کنید.

جزایر ناز قشم

بطور کلی، اگر می خواهید به قشم سفر کنید و بین جاهای دیدنی قشم بازدید از جزایر ناز را در برنامه خود دارید بخصوص اگر قرار است با خودرو وارد این جزایر شوید، خوب است بدانید حداکثر 4 ساعت زمان برای ماندن از جزیره در اختیار دارید و بعد از بالا آمدن سطح آب باید نزدیک به 6 ساعت در جزیره منتظر بمانید تا مجدد مسیر جزیره تا قشم پدیدار شود اما در صورتیکه به ساعت نگاه نکردید و در جزیره ماندید خیالتان راحت باشد چون شما در این جزیره تنها نیستید و علاوه بر اینکه افراد دیگری همانند شما به ساعت توجه نکردند بلکه خیلی ها هم تصمیم دارند از شب های جزایر ناز که بسیار بکر و دوست داشتنی است بخصوص به همراه تماشای آسمان پرستاره بدون آلودگی نوری لذت ببرند.

اما چرا نام این دو جزیره ناز نامیده شده؟ در گویش مردم قشم، جزایر ناز با نام دو کرده شناخته می شود و دو کرده یعنی جایی که نصف روز به خشکی یعنی جزیره قشم متصل است و نصف دیگر رودز را بخاطر بالا آمدن سطح آب دریا در آب قرار دارد. از طرفی، ناز هم یک کلمه بومی است و بخاطر این جزر و مد برای این دو جزیره گذاشته شده. در طول بازدید از جزایر ناز، تفریحاتی همانند قدم زدن، نشستن روی صخره ها، تماشای غروب و طلوع آفتاب، شب نشینی و لذت بردن از تماشای آسمان پرستاره و از همه مهم تر، عکس برداری و ثبت خاطرات به یاد ماندنی در کنار پیاده روی در این جزایر از تفریحات رایج گردشگران است. همچنین اگر در فصل زمستان سفر کنید، شاید تماشای پرندگان مهاجر هم قسمتتان شود.

همچنین اینجا با اینکه فقط یک جزیره است اما غرفه های صنایع دستی و جاهایی که نقاشی حنا انجام می دهند هم هست و پیشنهاد می کنیم حتماً سری به آن ها بزنید. لازم به ذکر است غرفه های فروش صنایع دستی در جزایر ناز محصولات زیبایی دارند که از صدف های ریز و رنگارنگ ساحل تهیه شده اند. از طرفی، اینجا کلی ماشین آفرودی هست که می توانید تجربه آفرود سواری در جزایر ناز را هم داشته باشید. شتر سواری، پاراگلایدر، پاراموتور، باد سواری، چتر سواری و کایت بورد از محبوب ترین تفریحات در این جزایر زیبا و دوست داشتنی هستند. از طرفی، اگر هم تمایل به تفریحات آبی دارید، اینجا سایت های غواصی، قایق سواری و جت اسکی هم دارد.

در نظر داشته باشید بهترین زمان برای بازدید از جزایر ناز چون تابستان ها هوا بسیار گرم و شرجی است، اواسط پاییز و اواسط بهار بهترین زمان می باشد اما در این زمان ها گردشگران بسیاری به قشم سفر می کنند و این جزایر بسیار شلوغ هستند لذا آرامش و بکر بودنی که جزایر ناز دارد گرفته می شود. ولی اگر در فصل تابستان سفر کنید، آرامشی که اینجا دارد را با هیچ چیز عوض نخواهید کرد.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FrW4mTqoj2wpFbp1j8|target:_blank”]

جزایر ناز

دره ستارگان

یکی از شاهکاری های طبیعت که حاصل میلیون ها سال وزش باد و بارش سنگین باران و عوامل طبیعی است، دره ستارگان می باشد که از عجایب هفتگانه قشم بوده و جزء معروف ترین و جذاب ترین جاذبه های دیدنی در ژئو پارک قشم است. البته با اینکه اینجا به لطف میلیون ها سال عوامل طبیعی به وجود آمده اما اگر از اهالی قشم بپرسید که جزایر ناز چگونه پدیدار شدند آن ها می گویند که در گذشته های دور، یک شهاب سنگ به این منطقه برخورد کرده و دره ستارگان، از زیباترین عجایب هفتگانه قشم به وجود آمده. همچنین ما می گوییم دره ستارگان اما محلی ها اینجا را با نام های استار افتیده یا استار کفته صدا می زنند.

اگر برایتان جالب است بدانید که قدمت دره ستارگان به چه زمانی از تاریخ برمیگردد، اینجا طبق بررسی هایی که توسط زمین شناسان صورت گرفته بالای دو میلیون سال قدمت دارد و دو میلیون سال پیش، دوران زمین شناسی معروف به سنوزوئیک بوده. زمین دره ستارگان از جنس سیمان آهکی، ماسه و سنگ است برای همین، خیلی راحت توسط عوامل طبیعی فرسایش پیدا می کند. دیواره های دره ستارگان درواقع از دو لایه تشکیل شده اند و بطوریکه یکی از لایه ها ضخامت بالایی دارد و به رنگ کرم و خاکستری و لایه دیگر به رنگ سفید و خاکستری می باشد. لایه دوم سخت است اما لایه اول که لایه روی هم می باشد آنقدری نرم هست که گردشگران می توانند با قدم زدن روی آن ها و بعضاً اعمال اندکی فشار، آن ها را تغییر شکل دهند.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان شب های بسیار باصفایی دارد. شب ها در این دره با ویو زیبایش، اسمانی پرستاره دارید چون هوا اینجا بسیار تمیز بوده و بخاطر فاصله ای که از روستاها و مرکز شهر دارد، آلودگی نوری هم ندارد برای همین، میلیاردها ستاره در آسمان دره ستارگان پدیدار می شود. بسیاری از علاقمندان به عکاسی از آسمان پرستاره دره ستارگان را برای رصد و تماشا انتخاب می کنند. اما اگر خواستید شب را در اینجا سپری کنید بد نیست با جن های دره ستارگان هم آشنا شوید. بومی های منطقه و اهالی قشم یک افسانه دارند که در آن گفته شده جن ها و ارواح در دره ستارگان زندگی می کنند و شب ها در این منطقه به گشت و گذار می پردازند چون شب ها صداهای عجیب و غریبی از دره ستارگان به گوش می رسد. البته زمین شناسان با بررسی هایی که در این منطقه داشتند فهمیدند این صدا درواقع صدای وزش باد و عبور آن از میان حفره ها و صخره ها می باشد.

در دره ستارگان تفریحات جذاب و متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده. اینجا کلی شتر دارد و می توانید با پرداخت هزینه، تجربه شتر سواری در دره ستارگان را داشته باشید، یک موزه سنگ دارد و 48 نوع سنگ تاریخی و باارزش در آنجا نگهداری شده، غرفه های مختلف صنایع دستی شامل صدف و گوش ماهی هست که یادگاری بسیار باارزش و دوست داشتنی خواهند بود و در نهایت، قدم زدن در خود دره ستارگان البته به همراه راهنما چون اینجا تندیس های فیل، عقاب، تمساح و کلی آیتم دیدنی دارد که نباید از دستشان بدهید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2F9TxUokZaMWVXBXkz7|target:_blank”]

دره ستارگان

جنگل حرا

قطعاً بار ها نام جنگل جرا قشم را شنیده اید یا حتی تجربه سفر به قشم را داشته و از این جنگل زیبا هم بازدید کرده اید. جنگل حرا از دیگر عجایب هفتگانه قشم است که یک منبع اکولوژیکی بوده و در میان جاهای دیدنی قشم به عنوان طلای سبز قشم شناخته می شود. جنگل حرا 85هزار متر مربع مساحت دارد و جزء بزرگترین جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. همچنین همانند دیگر عجایب هفتگانه قشم جنگل حرا هم در فهرست میراث ملی کشور نیز قرار دارد.

جنگل حرا با نام جنگل دریایی هم شناخته می شود اما چرا جنگل دریایی برای این منطقه انتخاب شده؟ حرا نام بومی این منطقه است و این جنگل در واقع یک نام علمی دارد به اسمی Avicennia marina برگرفته از نام دانشمند ایرانی، ابوعلی سینا می باشد. از طرفی، این نام هم اسم یک نوع گیاه است که در آب های شور رشد می کند و از گونه های شورپسند محسوب می شود. جنگل حرا بخاطر اینکه در آب های شور خلیج فارس قرار دارد، زیستگاه این نوع از گیاه شورپسند است و تا دلتان بخواهد در جای جای این جنگل گیاه شورپسند را مشاهده خواهید کرد. این گیاهان و درختان نه تنها با آب شور رشد می کنند بلکه آب شور را هم تصفیه کرده و به آب شیرین تبدیل می کنند.

جنگل حرا قشم

با همه این دلایل علمی، یکسری افسانه هم درباره جنگل حرا بین بومی ها رایج است. به باور بومی ها، جنگل حرا، یک گونه گیاه دارد با نام گیاه حرا و این گیاه با استفاده از اشک چشم که شور است رشد می کند و به همین دلیل هم تمامی این گیاهان و درختان جنگل حرا در آب های شور خلیج فارس می توانند رشد کنند. پیش تر که یکی از عجایب هفتگانه قشم با نام جزایر ناز را معرفی کردیم، گفتیم این جزایر تا قاشم یک مسیر شنی دارند که به لطف پدیده جزر و مد، بخشی از روز زیر آب است و بخشی دیگر پدیدار می شود. حال تصور کنید پدیده جزر و مد باعث می شود یک جنگل آن هم جنگل حرا که از بزرگترین جنگل های ایران و قشم محسوب می شود زیر آب پنهان می شود.

درختان جنگل حرا بین 3 الی 6 متر ارتفاع دارند. زمانی که به لطف پدیده جزر و مد، کل جنگل حرا به زیر آب فرو می رود شما که با قایق درحال گشت و گذار در این جزیره هستید، تنها بخشی بالایی درختان را مشاهده خواهید کرد. بین این درختان هم کلی تنه چوب می بینید و این تنه چوب ها همان تنه گیاهان و درختان شورپسند هستند که مشغول تصفیه آب شور هستند. در آخر علاوه بر تفریحاتی که در جنگل حرا هست مانند عکس برداری و قایق سواری، چون بهترین زمان سفر به قشم فصل پاییز و زمستان می باشد و احتمال بسیار زیاد، شما هم در این ایام میخواهید به قشم سفر کنید و از عجایب هفتگانه قشم بازدید کنید، شانس این را دارید در جنگل حرا کلی پرنده مهاجر شامل مرغ ماهی خوار، مرغ دریایی، مرغ گل خوار، حواصیل، لک لک و کلی پرنده مهاجر دیگر را هم از نزدیک ببینید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fmaps%3Fq%3D35.676419799816536%2C51.42160386368984%26z%3D17%26hl%3Dfa|target:_blank”]

جنگل حرا

غار نمکدان قشم

غارهای نمکی اکثراً در مناطقی که باران کم می بارد و هوایش بسیا گرم است به وجود می آیند. غارهایی کوچک و بزرگ که قندیل های نمکی دارند و کنار آن ها، آستالاگتیت و آستالاگمیت هم وجود دارد. غارهای نمکی از زیباترین پدیده های زمین شناسی هستند و هزاران سال طول می کشد تا به وجود بیایند. تا سال 1377، بزرگترین غار نمکی جهان در فلسطین قرار داشت اما در سال آن، اعضای دانشگاه شیراز به همراه جمعی از زمین شناسان جمهوری چک زمانی که به قشم سفر کرده و مشغول گشت و گذار در این جزیره بودند غار نمکی قشم را کشف می کنند. این غار با 6 کیلومتر طول، طولانی ترین غار نمکی جهان به حساب می آید و همچنان هم توانسته این عنوان را حفظ کند.

غار نمکدان قشم به همراه تنگه چاهکوه و دره ستارگان از زیباترین عجایب هفتگانه قشم به شمار میرود و خودش یکی از شاهکارهای هنری طبیعت به حساب می آید. اینجا دالان های نمکی مختلفی دارد و برخی از این دالان ها بزرگ و بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند و برخی یک مسیرهای باریک صعب العبور که برای وارد شدن به آن ها نیاز به توانایی جسمانی و ابزار های لازم است برای همین، از آنجایی که گردشگران معمولاً با یک لباس نازک و یک دوربین یا گوشی می خواهند از غار نمکدان قشم بازدید کنند، ورود به بخش هایی که باریک و تنگ هستند پیشنهاد نمی شود هرچند در این بخش ها شما می توانید به قندیل ها دست بزنید در صورتیکه در دالان های بزرگ بخاطر ارتفاع زیادی که سقف دالان دارد، شما هر کاری بکنید دستتان به قندیل ها نمی رسد.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم که در سال 1390 به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده، یک منبع بزرگ برای استخراج نمک های طبی و خوراکی است. اینجا از سنگ های آذرین ساخته شده و سنگ آذرین هم در واقع از نمک و سنگ تشکیل شده. در خصوص قدمت غار نمکدان قشم، قدمت اینجا به 570 میلیون سال پیش برمیگردد یعنی دوران پرکامبرین ها و قبل از اینکه دایناسورها بخواهند روی زمین پدیدا شوند لذا اینجا از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارند حتی آخرین قندیل هایی که به وجود آمده گفته می شود بالای 6 میلیون سال عمر دارند.

اگر بین عجایب هفتگانه قشم تصمیم دارید از غار نمکدان بازدید کنید، برای بازدید هیچ محدودیتی ندارید و هر موقع از شبانه روز که تصمیم بگیرید می توانید وارد غار نمکدان شوید اما در نظر بگیرید اینجا یک غار است و زیستگاه خفاش ها پس اگر خواستید شب ها وارد غار نمکدان شوید، خفاش ها از شما پذیرایی خواهند کرد.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FL5WL7DXFkVjyKUxe7|target:_blank”]

غار نمکدان

دلفین های جزیره هنگام قشم

تا به حال هر موردی که از عجایب هفتگانه قشم معرفی کردیم جاذبه های طبیعی و شاهکارهای چند میلیون ساله طبیعت بودند. اینبار میخواهیم دلفین های جزیره هنگام را معرفی کنیم، دلفین هایی که از عجایب هفتگانه قشم هستند اما چطور یک دلفین می تواند به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم شناخته شود؟

جزایر هرمز، لارک و هنگام سه جزیره نزدیک به جزیره قشم هستند. جزیره هرمز در جنوب قشم قرار دارد و خودش آنقدر جاهای دیدنی بکر و زیبایی دارد که یک مقصد گردشگری محسوب می شود. یکی از جذاب ترین دیدنی های جزیره هرمز، دلفین هایی هستند که در اطراف این جزیره زندگی می کنند. از محبوب ترین تفریحاتی که در جزیره قشم هست، تماشای دلفین های جزایر هرمز است و خیلی ها فقط با ذوق دیدن دلفین ها از نزدیک به این جزیره مراجعه می کنند در حالیکه همین دلفین ها از عجایب هفتگانه قشم هستند.

دلفین هایی که در اطراف جزیره هنگام زندگی می کنند، از نوع دلفین های بینی بطری هستند و بینی کشیده تری دارند. این دلفین ها در منطقه ای زندگی می کنند که خلیج دلفین ها نام دارد. از آنجایی که دلفین ها موجودات باهوشی هستند، ما معمولاً آن ها را در پارک دلفین ها دیده ایم که مشغول انجام حرکات جذاب و دیدنی هستند که از یک جاندار آن هم آبزی بعید است. ولی تماشای دلفین ها در دریا صفای دیگری دارد بخصوص زمانی که از آب بیرون می آیند. دلفین ها برای شکار، همیشه به چند گروه تقسیم می شوند و زمانی که یک گله ماهی پیدا می کنند، آن ها را محاصره کرده و حلقه محاصره را تنگ تر می کنند تا بتوانند شکار خود را انجام دهند.

در خصوص دلفین های جزیره هنگام اما، اینکه شما بتوانید دلفین ها را از نزدیک تماشا کنید به شانستان برمیگردد. دلنفین ها همیشه آنجا نیستند و حتی اگر هم باشند، شما باید خوش شانس باشید که به آن منطقه مراجعه کنید و دلفین ها برای شما از آب بیرون بیایند چون معمولاً دلفین ها از قایق ها میترسند و ممکن است فرار کنند. به راستی که برای تماشای دلفین های جزیره هنگام که از عجایب هفتگانه قشم محسوب می شود، شما باید به جزیره هنگام سفر کنید و در این جزیره، کلی بازارچه سنتی و غرفه های عرضه محصولات صنایع دستی، تفریحاتی همچون قایق سواری و شتر سواری و کلی تفریحات و جاهای دیدنی هست که خودش یک روز کامل را از شما میگیرد.

دلفین های جزیره هنگام

لاک پشت های پوزه عقابی

ده ها گونه لاکپشت در سراسر دنیا هست که برخی از آن ها به وفور نعمت در همه جا پیدا می شوند اما برخی هم هستند که از گونه های نادر لاکپشت ها به شمار میروند و از این رو، یا تخت مراقبت های شدید قرار دارند و در جاهای مخصوصی از آن ها نگهداری می شود یا در بخش خاصی از طبیعت زندگی می کنند. یکی از این گونه های نادر لاکشپت ها، پوزه عقابی نام دارد. لاکشپت های پوزه عقابی غول پیکر هستند و جثه سنگینی دارند. این لاکپشت ها زمانی که فصل بهار شروع می شود از خانه هایشان بیرون می آیند و گردشگران می توانند آن ها را ببینند.

لاکپشت های پوزه عقابی در فصل بهار شروع به تخم گذاری می کنند. آن ها برای تخم گذاری در نزدیکی ساحل شروع به کندن می کنند و در عمق 30 الی 40 متری، تخم های خود را قرار می دهند. معمولاً کم پیش می آید که کسی بخواهد به این لاکپشت ها نزدیک شوند و حتی آن ها را لمس کنند اما همیشه به همه گردشگران توصیه شده برای اینکه لاکپشت ها نترسند، از دور آن ها را تماشا کنند. چون لاکپشت های پوزه عقابی باله های بزرگی دارند و پوزشان هم سخت و سنگین است، خیلی تلاش می کنند که از آب بیرون بیایند و مسافت زیادی را طی کنند تا جایی امن برای تخم گذاری پیدا کنند. آن ها بالای 30 کیلو وزن دارند. همچنین تخم هایی که می گذارند تعدادشان زیاد است و بعد از 60 روز، بچه ها به دنیا می آیند.

لاکپشت های پوزه عقابی رفتاری آرام دارند، از منقاری عقابی شکل برخوردارند که به واسطه همان به پوزه عقابی معروف شده اند، بسیار کمیاب و بعضاً در معرض انقراض قرار دارند، قدمت آن ها به بیش از 200 میلیون سال می رسد و بین گونه های مختلف لاکپشت، جزء زیباترین ها هستند. برای اینکه بین عجایب هفتگانه قشم بخواهید از لاکپشت های پوزه عقابی بازدید کنید باید از اواسط اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت به قشم و سواحل مرجانی که در این جزیره هست مراجعه کنید مانند جزیره هنگام و جزایر ناز و غیره تا آن ها ببینید. همچنین این لاکپشت های پوزه عقابی علاوه بر قشم، در کیش و سواحل مرجانی آن جزیره هم حضور دارند.

لاکپشت های پوزه عقابی قشم

تنگه چاهکوه قشم

در نهایت می رسیم به آخرین مورد از عجایب هفتگانه قشم با نام تنگه چاهکوه که در نزدیکی های دره ستارگان قرار دارد و همانند دره ستارگان از زیبایی ها و شاهکار های هنر طبیعت می باشد. برای دره ستارگان بومی ها بر این باور بودند که یک شهاب سنگ به این منطقه برخورد کرده و همچین پدیده زیبای را به وجود آورده اما برای تنگه چاهکوه، آن ها هم بر این عقیده هستند که اینجا از شاهکارهای طبیعت است و طبیعت، میلیون ها سال هنر خود را به خرج داده تا یکی از زیباترین عجایب هفتگانه قشم را خلق کنند اما داستان ها و افسانه هایی بین بومی ها درباره تنگها چاهکوه هست مثلاً آن ها می گویند که اینجا محل زندگی جن ها و ارواح هست و شب ها که به این تنگه مراجعه می کنید صداها جن ها را می شنوید هرچند این صدا درواقع صدای باد است که از حفره های تنگه عبور می کند.

برای بازدید از تنگه چاهکوه باید ابتدا به روستای چاهکوه مراجعه کرد که در شمال تنگه قرار دارد. در واقع مسیر ورودی به تنگه از این روستا آغاز می شود. در این روستا کلی سوپرمارکت، رستوران و غرفه های صنایع دستی هست و سوغات بی نظیری را عرضه می کنند. بعد از این روستا، مسیری آسفالته هست و اکثراً با خودرو تا انتهای این مسیر می روند ما در انتها، شما به یک پارکینگ می رسید که می بایست خودروی خود را در آنجا پارک کرده و مابقی مسیر که خاکی می باشد تا رسیدن به تنگه پیاده طی کنید البته این پارکینگ نگهبان هم دارد.

چاهکوه جزیره قشم

در ورودی تنگه چاهکوه قشم یکسری تندیس هست که شاهکارهای طبیعت هستند از تندیس تمساح و فیل گرفته تا عقاب و جانوران مختلف و اینجا کلی عکس می توانید با آن ها بگیرید. مسیر تنگه نوردی که شروع می شود، شما فقط محو زیبایی هنر طبیعت می شود اما هرچقدر که جلوتر می روید، مسیر باریک تر می شود و به جایی می رسید که اگر ابزارهای مخصوص نداشته باشید یا بدنتان از آمادگی جسمانی مناسبی برخوردار نباشد نمی تواند جلوتر بروید. همه جای تنگه چاهکوه فوق العاده است اما در برخی نقاط، حفره هایی هست که در آنجا آب جمع شده و اگر در زمانی سفر کنید که قشم میزبان بارش های سنگین باران می باشد، شاید عبور از این حفره ها سخت باشد. همچنین در همان ورودی تنگه بعد از تندیس ها، چهار حلقه چاه می بینید که خیلی شیک و منظم کنار هم قرار داده شده. این چهار حلقه چاه قدمتی 200 ساله دارند و مردم روستا و اطراف برای تامین آب آن ها را حفر کرده اند.

در کنار بازدید از تنگه چاهکوه که از زیباترین عجایب هفتگانه قشم می باشد، اینجا کلی تفریحات دیگری هم دارد از جمله آفرود سواری، شتر سواری، عکس برداری و تماشای آسمان پرستاره شب ها. اگر هم دوربین ندارید تا عکس های باکیفیت ثبت کنید، آتلیه هم در این روستا قرار دارد تا با قیمت مناسب، کلی عکس یادگاری ثبت کنید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FmU2cxHMFJVK3h7fM6|target:_blank”]

چاهکوه قشم

سوالات متداول

عجایب هفتگانه قشم کدامند؟

جنگل های حرا، دره ستارگان، تنگه چاهکوه، لاکپشت های پوزه عقابی، غار نمکدان، جزایر ناز، دلفین های جزیره هنگام

جزایر ناز در زبان محلی به چه معروفند؟

جزیره دو کرده

عجایب هفتگانه قشم در کجا قرار دارند؟

در منطقه ژئوپارک قشم

قدمت دره ستارگان، تنگه چاهکوه و غار نمکدان چند سال است؟

بین 2 تا 10 میلیون سال


[html_block id=”69507″]