غار نمکدان قشم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های دیدنی استان هرمزگان و جزیره قشم، غار نمکدان یا گنبد نمکی است که از جمله زیبا ترین جذابه های گردشگری و دیدنی این استان شناخته می شود و پیشنهاد می شود که اگر علاقمند به جاذبه های طبیعی و تاریخی هستید حتما از این غار خارق العاده و مشهور دیدن کنید. غار نمکدان قشم که با نام سه مرد برهنه نیز شناخته می شود دارای جاذبه های دیدنی چون قندیل های نمکی و سازه های نمکی خارق العاده است که در ادامه به معرفی این جاذبه تماشایی و بی نظیر می پردازیم، پس در ادامه مقاله با لوکس ویلا همراه باشید.

غار نمکدان قشم

معرفی غار نمکدان قشم

اغلب هنگامی که نام استان هرمزگان می آید به یاد جزیره کیش می افتیم، اما خوب است بدانید که این استان به دلیل جزایر متعددی که دارد از جاذبه های بی نظیر و خارق العاده ای برخوردار است که از جمله می توان به غار نمکدان قشم اشاره کرد که یکی از جاذبه های دیدنی جزیره قشم است. غار نمکدان یک غار چندین ساله نمکی است که بر روی یک کوه گنبدی و در فاصله 90 کیلومتری در جنوب غربی جزیره قشم واقع شده. این غار هیجان انگیز با ارتفاع 237 متری از سطح دریا قرار دارد. خوب است بدانید که این غار خارق العاده با نام گنبده نمکی شناخته می شود. از دیگر نام های این غار می توان به غار نمکی قشم 3N  و غار سه مرد برهنه اشاره نمود.

یکی از دلایل محبوبیت و شهرت این غار، طول 6400 متری اش است که در جهان با عنوان طولانی ترین غار جهان شناخته می شود. غار نمکی قشم علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی و دیدنی است، قدمتی 570 ساله دارد و از لحاظ تاریخی و باستان شناسی بسیار مورد اهمیت قرار دارد. در واقع گفته می شود که سن نمک های موجود در این غار مربوط به دوره کامبرین است و قدمت بسیاری دارد. گفته می شود که به دلیل حل شدن سنگ نمک با آب، سطح بالایی این گنبد دارای نمک کمتری است به همین دلیل نیز طبق تقسیم بندی بوساک این گنبد نمکی جز گنبد های نمکی غیر فعال قرار می گیرد. از دیگر مواردی که باید بدانید این است که این گنبد نمکی از انباشت صخره های آذرین و رسوبات تشکیل شده است.

خوب است بدانید که این مکان به دلیل اینکه دارای میراث زمین شناسی با قدمت بالا است به عنوان یکی از ژئوسایت های ژئوپارک قشم محسوب می شود و به همین دلیل نیز تحت نظر و حمایت سازمان یونسکو قرار گرفته است. در سال 1390 این غار خارق العاده به عنوان میراث ملی ایران و با شماره ثبت 173 با نام غار نمکی 3N به عنوان میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. هم چنین گفته می شود که اگر این غار بدون هیچ گونه تغییری باقی بماند به صورت مستقل به ثبت جهانی می رسد. داخل این غار تشکیل شده از قندیل ها و بلور های نمکی چند صد ساله که جلوه ای تماشایی ایجاد نموده اند که در ادامه به دیگر زیبایی های آن می پردازیم.

ویژگی های غار نمکدان قشم

در ابتدا باید بدانید که به دلیل طول بسیار زیاد غار نمکدان، این غار دارای 3 تالار است که اولین تالار در فاصله 670 متری با ورودی غار قرار دارد. هم چنین لازم است بدانید که پهنای این غار حدود 5 متر است. از دیگر ویژگی های این غار می توان به نوع خاص نمک موجود در این غار اشاره نمود که به عنوان یکی از بهترین نمک های خوراکی که دارای عناصری مانند منیزیم است و خاصیت درمانی دارد، شناخته می شود. به دلیل تراکم نمک در این مکان، این غار یکی از بهترین مکان ها برای بیماران تنفسی است و برای آنها بسیار مفید می باشد. در واقع این نمک ها خاصیت تسکین بیماری های چون آسم و حساسیت را دارند به همین دلیل  نیز به عنوان نمک طبی شناخته می شوند.

اگر بخواهیم به زیبایی های ظاهری این مکان اشاره کنیم، می توان گفت قندیل های بلورین نمک با اشکال مختلف آویزان شده از سقف غار و جریان آب نمک در کف غار نمکی قشم، جلوه ای تماشایی و زیبایی را در این مکان خلق نموده است. رطوبت جزیره و نفوذ آب نمک اشباع شد بر روی بدنه های قندیل های نمک، موجب تشکیل قندیل های پیوسته شده است. از دیگر مواردی که مقابل غار نمکدان قشم مشاهده می شود، حوضچه های سفید رنگ نمکی است که تشکیل شده از آب بیرون آمده از دل غار است و به شکل چشمه های نمکی نمایان می شوند و جلوه ای زیبا را در دامنه کوه ایجاد می کنند. لازم است بدانید که این جریان آب به صورت دائمی است و در داخل غار نیز مشاهده می شود و چشم اندازی بی نظیری را خلق می کند.

غار نمکی قشم

تاریخچه غار نمک و نحوه شکل گیری آن

در ابتدا لازم است بدانید که این غار در سال 1998 با همکاری زیمن شناسی از جمهوری چک و همکاری دانشگاه شیراز به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان کشف شد و در معرض دید جهان قرار گرفت و در تمامی مجلات و رسانه های معتبر جهان به آن پرداخته شد. دلیل اصل نام گذاری این غار به نام سه مرد برهنه نیز این است که متخصصین اهل چک برای نقشه برداری از این غار خارق العاده ناچار به شنا در آب نمک غلیظ بودند و می دانستند که شنا در این آب با لباس مشکلاتی را به وجود می آورد و پس از بیرون آمدن از آب تمامی لباس هایشان بر اثر نمک سفت می شوند و توانایی پیشروی ندارند، به همین دلیل این سه متخصص برای نقشه برداری از این غار لباس های خود را در آوردند و برهنه برای نقشه برداری در این آب شنا کردند.

چگونگی ایجاد نمک های غار

هم چنین ممکن است بدانید که گنبد های نمکی تنها در مناطق گرم و خشکی مانند قشم تشکیل می شود و به دلیل بارش کم در این مناطق قطعا دوام بیشتری دارند و امکان تشکیل غار نمکی درون آن بیشتر است. در واقع  شکل گیری این نمک ها در ابتدا به صورت تک لایه بر روی زمین بودند  اما با گذشت زمان و وزن کم حجم نمک، این نمک ها در هوا شناور شدند و به سطح بالایی راه یافتند و موجب تشکیل این مکان شده است. طبق تحقیقات زمین شناسان، گفته می شود که لایه های نمکی رنگی تشکیل شده در این غار دارای قدمتی حدود  ده هزار سال است و به همین دلیل نیز این قندیل ها بسیار حساس هستند و توصیه می شود که جهت پیشگیری از تخریب آنها، به هیچ وجه در هنگام بازید به آنها دست نزنید.

غار نمکدان کیش کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، این غار در جنوب غربی و در فاصله 90 کیلومتری از جزیره و در نزیدکی ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است بهترین مسیر دسترسی به آن از طریق شهر قشم و روستای چاهکو است. در واقع شما باید در ابتدا خود را به شهر قشم برسانید و در مسیر  ساحل شمالی جزیره از روستای چاهگو و روستای درکو عبور کنید. در این روستا با حرکت به سمت جنوب روستای گوری به روستای کانی می رسید. در روستای کانی نیز با طی نمودن مسافتی 10 کیلومتری از جاده خاکی به غار نمکدان می رسید.  همچنین می توانید در فرودگاه قشم با طی نمودن مسافتی 60 کیلومتری و رسیدن به جاده شوسه و طی نمودن 23 کیلومتر به این غار برسید.

دیدنی های غار نمکدان قشم

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم به دلیل طول بسیار زیاد این غار شگفت انگیزف غار نمکدان دارای بخش ها و جاذبه های دیدنی مختلفی است. در واقع غار نمکی تشکیل شده از سه دالان که دالان اول برای تمامی افراد مناسب است و همه می توانند از این بخش بازدید کنند اما بازدید از دالان دوم و سوم کمی دشوار است و در دالان دوم باید به صورت سینه خیز حرکت نمود و بازدید از دالان سوم تنها مختص به غارنوردان است.

از جمله دیگر دیدنی های غار نمکی قشم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دهانه غار

درابتدا لازم به ذکر است که تا عمق 20 متری دهانه غار به دلیل وجود نور خورسید روشن است و نیاز به استفاده از نور چراغ قوه نیست و گرشگران تا عمق 100 متری به استفاده از تجهیزات نیاز ندارند اما باید همراه خود چراغ قوه به همراه داشته باشید تا زیبایی های این غار خارق العاده و هیجان انگیز را مشاهده نمایید. لازم است بدانید که دهانه اصلی این غار به سمت جنوب است.

جریان آب

همان طور که اشاره نمودیم دررون غار شما می توانید جریان اب دائمی را مشاهده نمایید که این آب پس از بیرون آمدن از غار موجب تشکیل چشمه های نمکی در دامنه کوه نمکدان می شود. آب موجود در چشمه و حوضچه های داخل و اطراف غار به دلیل نمکی بودن به رنگ سفید هستند و جلوه ای  زیبایی را ایجاد می کنند.

یکی از ویژگی های این  چشمه ها این است که در برخی مواقع این چشمه ها و آب موجود در غار تصاویر را همانند آینه منعکس می کنند و جلوه ای زیبا به غار می بخشند اما لازم است بدانید که آب داخل غار اغلب به رنگ سرخ است که به دلیل رسوباتی مانند گل اخرا ( خاک نسوز) به این رنگ در آمده. هم چنین گفته می شود که رسوبات موجود در این منطقه حاوی ترکیباتی مانند اکسید آهن به خصوص هماتیت  است.

قندیل های نمکی

در سطح بالایی و سقف غار می توان قندیل های بلورین نمک با اشکال منحنی و مختلفی را مشاهده نمود که جلوه ای جالب را در غار خلق نموده اند.

استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها

در ابتدا هنگامی که وارد غار می شوید می توانید کف پوشی سفید و پوشیده شده از نمک را مشاهده نمایید. هم چنین به دلیل استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها در این غار ستون هایی زیبایی و جالبی مشاهده می شوند. از جمله مواردی که باید بدانید این است که در چند سال اخیر برخی از این استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها توسط برخی افراد برای به دست آوردن نمک طعام شکسته شده اند.

بهترین فصل بازدید از غار نمک قشم

جزیره قشم به دلیل اینکه در جنوب ایران قرار دارد دارای اب و هوای بسیار گرم و شرجی است و بازدید از این جزیره و غار نمکی در این فصل به دلیل گرما بیش از حد ممکن است کمی آزار دهنده باشد. به همین  دلیل نیز بهترین فصل برای بازدید از این غار و سفر به این جزیره برای بازدید  فصل پاییز و زمستان تا اوایل فروردین ماه است. زیرا در که در این فصول از سال هوا بسیار گرم و مطبوع است و شما می توانید با خیالی آسوده از سفرتان لذت ببرید.

غار نمکدان قشم

وسایل مورد نیاز برای سفر به غار نمک قشم

پیش از سفر به جزیره قشم و بازدید از غاره نمکدان توصیه می شود که وسایل مورد نیار برای این طبیعت گردی هیجان انگیز را به همراه داشته باشید. از جمله وسایلی که در این مکان به شدت به آن نیاز دارید چراغ قوه و هدلایت است. زیرا که نور خورشید تنها تا فاصله 20متری غار را روشن می کند و پس از آن غار کاملا بی نور و تاریک است و برای مشاهده زیبایی های خارق العاده غار نیازمند یه منبع نور خوب هستید تا بتوانید به راحتی از جاذبه های دیدنی این مکان دیدن کنید.  هم چنین به همراه داشتن آب، خوراکی سبک، لباس اضافه و کفش مناسب از دیگر لوازمی است که در سفرتان به این مکان باید به همراه داشته باشید تا در طول مسیر مشکلی برایتان به وجود نیاید.

نکاتی که باید پیش از بازدید از غار نمکدان بدانید!

بهتر است که پیش از سفر به این مکان خارق العاده حتما برخی نکات را بدانید و در هنگام سفرتان به این موارد بسیار توجه داشته باشید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. از جمله مواردی که باید به آن دقت کنید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. بازدید از غار نمکدان قشم برای تمامی افراد به صورت رایگان است.

2.در این غار به دلیل وجود خفاش بهتر است تا سکوت را رعایت کنید.

3. برای پیشروی در غار حتما وسایل و تجهیزات مناسب به همراه خود داشته باشید.

4. اگر قصد ماجراجویی در این غار را دارید پیشنهاد می شود که با تیم حرفه ای از این مکان بازدید کنید.

5. لازم است بدانید که هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی برای گردشگران در این منطقه وجود ندارد و از همین رو پیش از شروع سفرتان حتما وسایل مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

6. در هنگام بازدید از غار به دلیل قدمت و حساسیت بالای قندیل های نمکی به هیچ عنوان آنها را لمس نکنید، زیرا که هرگونه تماس با آنها می تواند باعث تخریب و صدمه این جاذبه طبیعی باستانی شود.

اجاره روزانه ویلا در قشم

جزیره قشم دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی است و  سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این جاذبه ها به این مکان سفر می کنند. از همین رو پیشنهاد می شود که اگر قصد سفر و اقامت در این جزیره را دارید، پیش از سفرتان اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب و رزرو نمایید. هم چنین می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا در قشم بپردازید و اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه جهت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه