سد سلیمان تنگه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

سد سلیمان تنگه که حدود چند دهه است با نام سد شهید رجایی به فعالیت ادامه می دهد و آب آن از رود تجن تامین می شود. سد شهید رجائی علاوه بر آنکه کاربری صنعتی و کشاورزی دارد، یک محیط گردشگری نیز به حساب می آید. محیط این سد و رودخانه ای که بر روی آن بسته شده به حدی زیباست که بسیاری از گردشگران برای دریافت آرامش این مقصد را انتخاب می نمایند. در اطراف این سد و رودخانه، کوه های سرسبز و دشت بسیار زیبایی وجود دارد. در این یادداشت به معرفی جاهای دیدنی سد سلیمان تنگه و ارائه تصاویر دیدنی از آن می پردازیم. می توانید اطلاعات اقامتی مورد نیازتان برای بازدید از منطقه گردشگری را در این یادداشت بیابید.

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه کجاست و مسیر دسترسی به آن

این سد در استان مازندران و نزدیک به شهر ساری یعنی در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده است. نزدیکترین روستا به این سد ده افراچال می باشد. اگر می خواهید از شهر ساری به سوی این سد بروید در ابتدا باید خود را به بلوار کشاورزبرسانید و از آنجا به سوی جاده کیاسر برانید. در 23 کیلومتری جاده کیاسر به روستای تاکام خواهید رسید. در ابتدای این روستا یک دو راهی وجود دارد که در یک سمت آن تابلوی سد را می توانید مشاهده نمایید. از آنجا تا سد، حدود 25 کیلومتر فاصله وجود دارد.

آدرس سد سلیمان تنگه: استان مازندران، ساری، بخش دو دانگه، نزدیکی روستای افراچال

معرفی سد سلیمان تنگه ساری

سرزمین های شمالی کشور عزیزمان ایران به حدی زیبا و سرسبز هستند که حتی محیط های صنعتی و کشاورزی آن ها هم تبدیل به جاذبه گردشگری می شود. به عنوان نمونه می توان از سد سلیمان تنگه در بخش دو دانگه شهر ساری نام برد که به دلیل واقع شدن در منطقه ای بسیار زیبا تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است. این سد در مسیر رودخانه خروشان دودانگه ساری ساخته شده و انبوه درختان سرسبز اطراف، موجب ایجاد فضایی رویایی شده اند. پس از خرید بلیط ورودی و بازدید از این سد می توانید بر تاج آن بروید و از مناظر شگفت انگیز کوهستان های سرسبز اطراف آن شگفت زده شوید.

امکان لذت بردن از انواع تفریحات در اطراف این سد وجود دارد. از قایقرانی و اسکی روی آب گرفته تا ماهیگیری و سوار شدن بر اتوبوس دریایی. تعدا زیادی رستوران ، آلاچیق، پارک و فضای سبز نیز در اطراف این منطقه وجود دارد. اگر اهل ورزش هم باشید می توانید زمین های ورزشی خوبی را در آن اطراف پیدا کنید. اگر مشکل ترس از ارتفاع ندارید می توانید روی تاج سد بروید و از بالا به تماشای منظره جوش و خروش آب بپردازید. در اطراف این سد امکان شنا وجود ندارد. دمای هوا در آنجا پایین است و به همین خاطر حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

سد سلیمان تنگه

تاریخچه ساخت سد سلیمان تنگه ساری

از اواسط سال 1336 مطالعات پژوهشی برای ساخت این سد آغاز شد. اما برای مدت طولانی خبری از شروع به کار برای ساخت آن نبود. سرانجام در شهریور ماه سال 1370 عملیات اجرای ساخت و بهره برداری از این سد آغاز شد. این عملیات تا سال 1375 ادامه یافت تا به نتیجه رسید. در اطراف این سد یک نیروگاه متوسط نیز ساخته شده است. این نیروگاه را نیز شهید رجائی نامیده اند. در تیر ماه سال 1388 این نیروگاه روزمینی به بهره برداری رسید و وارد مدار شد. نیروگاه شهید رجائی هر ساله با ظرفیت 13/5 مگاوات هر ساله 31 میلیون کیلووات انرژی تولید می شود.

اهداف ساخت سد شهید رجائی

هدف اصلی از ساخت و بهره برداری از این سد، تامین آب لازم برای زمین های کشاورزی آن اطراف و نیز فراهم آوردن آب آشامیدنی برای اهالی منطقه بوده است. یکی دیگر از اهداف ساخت این سد، احداث و بهره برداری از یک نیروگاه تولید برق می باشد. البته پرطرفدارترین کاربرد ساخت این سد، امکان گردشگری در آن است. به غیر از مواردی که تاکنون برشمرده شد، این سد در کنترل طغیان رودخانه و جلوگیری از جاری شدن سیلاب نیز موثر می باشد. آب این سد و 9 سد دیگر از رودخانه تجن تامین می شود. از سال 1379 امکان بازدید عموم مردم از این سد فراهم آمد.

عمق سد سلیمان تنگه و سایر ابعاد آن

ارتفاع سد شهید رجایی حدود 138 متر می باشد. تاج این سد دارای 7 متر عرض و 400 متر طول می باشد. بر اثر احداث این سد، یک دریاچه عظیم در آن حوالی ایجاد شده است. نام این دریاچه را نیز شهید رجائی نهاده اند. وسعت این دریاچه 520 هکتار است. در این سد نوع قوس وجود دارد که هر دو از جنس بتن ساخته شده اند. این سد را به صورت یک سازه در دل طبیعت طراحی کرده اند و به همین خاطر زمانی که روی تاج آن شروع به قدم زدن می کنید، چشم اندازهای بدیع و بسیار زیبایی را می بینید. به خاطر زیاد بودن عمق سد سلیمان تنگه بهتر است احتیاط کنید تا جان خود را به خطر نیندازید. در اطراف این سد، یک دهکده گردشگری و تفریحی نیز بنا شده که در ادامه به معرفی امکانات آن می پردازیم.

سد سلیمان تنگه

علت نامگذاری سد سلیمان تنگه

در مورد علت نامگذاری این سد، مردم محلی به یک ماجرای افسانه ای در این خصوص معتقد هستند. طبق اعتقاد اهالی این استان، یک بنای باستانی در منطقه دواب در نزدیکی این سد وجود داشته که از دوره حضرت سلیمان برجای مانده بوده و اکنون زیر آب فرورفته و مدفون شده است. به همین خاطر عموم مردم این منطقه که از یک تنگه تشکیل شده را با نام سلیمان تنگه می شناسند. این نام از سوی مسئولان دولت جمهوری اسلامی برای این سد، مورد پسند و تایید قرار نگرفت و به همین خاطر نام شهید رجائی را بر آن نهادند تا یاد این شهید نیز گرامی داشته شود.

جاهای دیدنی سد سلیمان تنگه

یک دهکده تفریحی و گردشگری در نزدیکی سد شهید رجائی احداث شده که به شدت مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است. امکانات این مجتمع تفریحی بسیار بالا و متنوع است. از امکانات رفاهی مانند آپارتمان های اقامتی، رستوران، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق گرفته تا زمین های ورزش و بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل گردی، تفریحات آبی، ماهیگیری و غواصی در آن وجود دارد. شما می توانید حتی در بخش هایی از آن اطراق کرده و به پیک نیک بپردازید. در ادامه به معرفی برخی از امکانات تفریحی موجود در این دهکده که با نام دهکده آرامش شناخته می شود می پردازیم.

تفریحات آبی در سد شهید رجائی

شما می توانید در آب های موجود در این دهکده به انجام برخی از تفریحات آبی مانند اسکی روی آب، قایق سواری و غیره بپردازید. اتوبوس های دریایی نیز وجود دارند که با سوار شدن بر آن ها در اسکله شیرین رود به گردش در آب های اطراف بپردازید. با توجه به اینکه در کمتر جایی از ایران امکان چنین تفریحات آبی وجود دارد، بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در زمینه اسکی روی آب به این منطقه آمده و به انجام این ورزش پر هیجان می پردازند. افرادی هم که تخصص ندارد با راهنمایی مربیان آنجا می توانند غواصی کنند.

ماهیگیری در سد سلیمان تنگه

در دریاچه ای که در اطراف این سد ایجاد شده، ماهی های متنوع و زیادی زندگی می کنند. از جمله این ماهی ها می توان به ماهی زردپر، کولی، قزل آلا، سالمون، ساردین، کپور، سفید و غیره اشاره کرد. در این منطقه تورهای ماهیگیری جالبی برگزار می شود. یکی دیگر از امکانات گردشگری در تنگه سلیمان، غواصی است. اگر به دنیای زیبا و رنگارنگ زیر آب علاقه مند هستید می توانید در این منطقه تفریحی و گردشگری، غواصی را نیز تجربه کنید. ماهیگیری در سد سلیمان تنگه از جمله تفریحات مورد علاقه بسیاری از گردشگران می باشد. در آنجا تورهای ماهیگیری از سوی افراد حرفه ای نیز برگزار می شود.

پیک نیک در سلیمان تنگه ساری

موقعیت قرارگیری این سد در میان کوه های استان مازندران، منظره ای دیدنی و تماشایی را ایجاد کرده است. دهکده آرامش نیز در پایین این سد قرار دارد. زمانی که به پیک نیک در این دهکده می پردازید به هر طرف که سر برگردانید، یک منظره دیدنی، شما را غافلگیر می کنید. از جنگل های بکر و انبوه گرفته تا کوهستان های سرسبز و جویبارهای جاری و پر آب، همه و همه به نحوی قرار گرفته اند که انگار خدا تصمیم گرفته چشمان شما را نوازش دهد. هوای سد سلیمان تنگه و مناطق اطراف آن به شدت مطبوع است و برای فرار از هوای دود آلود شهر به شدت گزینه مناسبی می باشد. البته فراموش نشود که در هنگام پیک نیک، نظافت را باید رعایت کنید و موجبات آسیب دیدن طبیعت را فراهم نسازید.

سد سلیمان تنگه

چند نکته مهم در رابطه با بازدید از سد

به هیچ عنوان نباید در آب سد و یا آب های جاری در آن منطقه شنا کرد، زیرا عمق و شدت آب بسیار بالاست و امکان غرق شدن قطعی می باشد. هوای اطراف سد، به خاطر وجود آب های فراوان، خنک و تا حدودی سرد است. به همین خاطر حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید. یکی دیگر از ملزومات، به همراه بردن کیسه زباله است. از آلودن آب سد به شدت خودداری کنید و این موضوع را جدی بگیرید. اگر هم کسی را دیدید که قصد آلودن محیط را دارد با او نیز برخورد جدی به عمل آورید. اگر قصد دارید شب را در این منطقه کمپ بزنید حتما با خود کیسه خواب به همراه ببرید.

ساعات بازدید و قیمت بلیط ورودی به سد شهید رجائی

امکان بازدید از این سد در تمامی روزهای هفته وجود دارد. در ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته به شدت شلوغ می باشد. اگر امکان این را دارید که در روزهای دیگر بازدید به عمل بیاورید شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد. زیرا سد، خلوت تر و زاویه دید شما بازتر خواهد بود. شما از ساعت 8 صبح تا 20 می توانید بازدید خود را به عمل آورید. برای انجام بازدید کامل از سد به حدود 2 ساعت زمان نیاز دارید. برای ورود به سد سلیمان تنگه باید بلیط بخرید. البته قیمت جدید بلیط ورودی به این جاذبه گردشگری مشخص نیست.

بهترین فصل برای بازدید از سد سلیمان تنگه

منطقه سلیمان تنگه در دو فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز و خوش آب و هوا و دلکش است. البته درست است که در تابستان هوای استان مازندران تا حدودی شرجی است اما در اطراف دریاچه شهید رجایی، هوا خنک و مطبوع است. دریاچه نزدیک به این سد از دریا دور است. ناگفته نماند که اگر قدرت تحمل سرما را دارید فصل پاییز با برگ های هزار رنگش، محیطی بسیار زیبا را در اطراف این سد ایجاد می کند. اگر در پاییز رفتید لباس گرم با تعداد مناسب، همراه خود داشته باشید. هوای داخل سد در فصل زمستان به شدت سرد است، و گردش در آن در این فصل سال توصیه نمی شود.

جاذبه های تفریحی ساری در اطراف سد سلیمان تنگه

مهم ترین و پرقدرت ترین بازوی گردشگری ایران، شمال کشور می باشد. استان مازندران و شهر ساری، در دل خود تعداد بی شماری جاذبه گردشگری را جای داده اند. در این استان و منطقه سلیمان تنگه و اطراف آن، مادر طبیعت به جادوگری پرداخته و آثار بسیار زیبا و خاصی را خلق کرده است. قطعا اگر روزی گذرتان به این منطقه بیفتد پس از بازدید از سد شهید رجایی، قطعا از چند منطقه دیگر نیز بازدید به عمل خواهید آورد. زیرا جاذبه های طبیعی این منطقه برای بازدید و گردش به شدت وسوسه کننده هستند. در ادامه این یادداشت به معرفی چند نمونه از جاذبه های تفریحی ساری در اطراف سد شهید رجائی می پردازیم.

چشمه های باداب سورت: این چشمه های پلکانی و رنگین کمانی زیبا که آبشان دارای خواص درمانی نیز می باشد، از جمله پرطرفدارترین نقاط گردشگری برای مسافران ساری و استان مازندران می باشند. این چشمه ها در فاصله 109 کیلومتری سد سلیمان تنگه قرار دارند. طعم آب این چشم ها با هم متفاوت است. باداب سورت یکی از مناطق گردشگری بین المللی است.

پارک جنگلی مهربان رود: این پارک جنگلی بسیار زیبا و مفرح در فاصله 85 کیلومتری این سد و در شمال شرق ساری واقع شده است. در این پارک تعداد زیادی چشمه آب شیرین وجود دارد. در محدود جنگلی این پارک، یک رودخانه به طول 3220 متر جاری است. اگر زمان کافی دارید گردش در این پارک زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

جنگل اروست: این جنگل نیز از نقاط بکر و بسیار زیبای استان مازندران است و 126 کیلومتر با سد شهید رجائی فاصله دارد. در این جنگل بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری کمیاب زیست می کنند. حفظ این جنگل برای حفظ محیط زیست ایران بسیار حائز اهمیت است. هنگام گردش در این جنگل از ریختن زباله و آسیب زدن به گیاهان و درخت پرهیز کنید.

برج رسکت: این برج زیبا از قرن پنجم هجری باقی مانده و حدود 24 کیلومتر تا سد، فاصله دارد. تقریبا نزدیکترین جاذبه به دهکده آرامش این برج می باشد. با وجود آنکه این برج در اندازه های کوچک ساخته شده اما در آن انواع تزئینات مقرنس کاری دیده می شود. مهم ترین ویژگی این برج، وجود دو کتیبه در آن می باشد که یکی از آن ها به خط و زبان پهلوی ساسانی است و نشان از ادامه یافتن خطوط ایرانی در سده های پس از ورود اسلام به ایران دارد.

اقامت در سد سلیمان تنگه

آب و هوای این منطقه آنقدر دلنشین و روح نواز است که بسیاری از مسافران مایلند بیشتر از یک روز در آنجا به سر ببرند و از حال و هوای خوش آن بیشتر لذت ببرند. به همین خاطر مایل به اقامت در سد سلیمان تنگه هستند. اگر شما هم مسافر این دیار هستید و علاقه مندید تا چند روزی را در آن منطقه به سر ببرید و به دنبال اجاره روزانه آپارتمان در ساری هستید، می توانید با استفاده از سایت لوکس ویلا، آپارتمان مورد نظر خود را بیابید و در فرایندی امن، قانونی و معتبر آن را اجاره نمایید و از اقامت خود در این منطقه لذت ببرید. سفر خوشی را برایتان آرزو می کنیم.

سوالات متداول

آدرس سد سلیمان تنگه کجاست؟

این سد در بخش دودانگه در جنوب غربی شهر ساری واقع شده است.

امکان ماهیگیری در سد سلیمان تنگه وجود دارد؟

در دهکده آرامش در نزدیکی این سد، امکان ماهیگیری فراهم آمده است.

مسیر سد شهید رجایی ساری از کدام جاده است؟

این سد در مسیر جاده کیاسر واقع شده است.

ساعات بازدید از سد شهید رجایی از چند تا چند می باشد؟

از هشت صبح تا هشت شب امکان بازدید از این سد وجود دارد.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه