سد کرج یا سد امیرکبیر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

سد کرج یا سد امیرکبیر یکی از مهمترین سدهای تهران محسوب می شود که در استان البرز و روی رودخانه کرج در بخش شمالی کرج و 25 کیلومتری جاده کرج به سمت چالوش قرار دارد. سد امیرکبیر به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب استان تهران می باشد. علاوه بر استفاده های صنعتی و تجاری از سدکرج، می توان آن را یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز دانست.

سد امیرکبیر

تاریخچه سد کرج

در سال 1328 مطالعات، برای ساخت سد کرج آغاز شد و در سال 1336 عملیات ساخت آن شروع شد. در سال 1340 عملیات بهره برداری این سد در شمال استان کرج و در فاصله 25 کیلومتری جاده کرج-چالوس آغاز گردید. سازمان برنامه و بودجه قرار داد آن را که با یک شرکت فرانسوی بود منعقد کردند و در نهایت با شرکت مورسین نود سن آغاز و انجام پذیرفت.

سد امیرکبیر (کرج)

مشخصات و موقعیت مکانی سد امیرکبیر

سد امیرکبیر روی رودخانه کرج بوده و به همین علت به سد کرج تغییر نام پیدا کرده است. همچنین این سد دارای سطح حوزه آبریزی با ابعاد 764 کیلومتر مربع و میزان متوسط جریان آب سالانه 472 میلیون متر مکعب در تهران می باشد.

سد امیرکبیر (کرج)

اهداف ساخت سد کرج

سد امیرکبیر یا همان سد کرج را برای کنترل و جلوگیری از خسارات سیلاب های احتمالی در فصل بهار طراحی و احداث شد. اما یکی دیگر از مهمترین هدف هایی که برای ساخت این سد داشتند، منبعی برای تامین آب شرب استان تهران و همچنین آبیاری زمین های زراعی و کشاورزی و تولید انرژی برق–آبی بود. به همین دلیل است که به سد کرج سد چند منظوره نیز گفته می شود. هدف از تولید انرژی برق-آبی کمک به شبکه سراسری برق، به خصوص در ساعات اوج مصرف برق که به اندازه سالیانه 15 هزار مگاوات ساعت، بود.

سد امیرکبیر (کرج)

تفریحات اطراف سد کرج

بسیاری از افراد تصور می کنند که سد کرج تنها یک مکان صنعتی است و هیچ جاذبه گردشگری در اطراف آن وجود ندارد. به دلیل وجود آبی که در پشت این سد جمع شده و دریاچه زیبایی را تشکیل داده است، افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی سد امیرکبیر می پردازیم.

ماهیگیری

از دریاچه سد امیرکبیر به عنوان یکی از مراکز طبیعی پرورش ماهی استفاده می شود. ماهی هایی که در این پرورش ماهی یافت می شوند عبارتند از: ماهی سفید، ماهی کپور، قزل آلای رنگی کمانی، قزال آلای خال دار، عروس ماهی و عسلک… باید گفت اگر جزو افرادی هستید که به ورزش و تفریح ماهیگیری علاقه مند هستید، با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست می توانید به دریاچه سد کرج بروید و ماهیگری کنید.

ورزش و تفریحات آبی

از جمله تفریحاتی که در زمان گذشته در دریاچه سد امیرکبیر انجام می پذیرفت قایق سواری، غواصی و اسکی روی آب بود. اما وجود خطراتی که گردشگران را تهدید می کرد، تفریحاتی نظیر قایق سواری و اسکی روی آب دیگر امکان پذیر نیست. و متاسفانه در حال حاضر تنها آموزش غواصی فقط برای نجات غریقان در سد کرج انجام می پذیرد.

طبیعتی پوشیده از گیاهان زیبا

دریاچه سد کرج در محیط اطراف خود پوشش گیاهی و متنوعی از درخت های میوه، سرسبزی و طراوتی دلپذیر دارد که گردشگران می توانند برای اسفاده از طبیعت زیبای خداوند که در کنار این سد عظیم قرار دارد بروند و روزی سرشار از انرژی را برای خود رقم بزنند.

روستای گردشگری واریان

در قسمت شرقی سد کرج روستایی گردشگری به نام واریان وجود دارد. قبل از ایک سد کرج ساخته شود، این روستا روی بستر کنونی دریاچه قرار داشت. اما هنگامی که این سد ساخته شد، روستای واریان به زیر آب رفت و اهالی روستا به قسمت های بالایی روستا کوچ کردند.

گفتنی است که این روستا در حال حاضر به صورت یک جزیره زیبا در میان آب های دریاچه سد امیرکبیر سر درآورده و گردشگران می توانند به وسیله قایق به آنجا بروند و از زیبایی ها لذت ببرند. اما همانطور که گفته شد به دلایل مختلف و خطرات احتمالی برای جان گردشگران، استفاده از تفریح قایق سواری امکان  پذیر نیست. لازم به ذکر است در این منطقه هتلی به نام واریان ساخته شده بود که به دلایلی از جمله آلوده کردن آب دریاچه، تعطیل شد.

سد کرج کجاست و مسیر دسترسی به آن

گردشگران و مسافران اگر بخواهند به سد امیرکبیر بروند باید از مسیر جاده چالوس که یکی از زیباترین جادی های ایران محسوب می شود، گذر کنند. جاده چالوس با توجه به طبیعت دل انگیزی که دارد از گذشته تا به امروز همیشه حرف اول را برای سفر می زند. بنابراین اگر بخواهید از این سد دیدن کنید می توانید در جاده چالوس از زیبایی های مسیر نیز بهره مند شوید.

بهترین زمان گردش در سد امیرکبیر

با توجه به آب و هوای این منطقه، بهترین زمان سفر و گرد در سد کرج فصل تابستان و بهار می باشد. در فصل تابستان آب و هوای این منطقه معدل بوده و در فصل بهار به دلیل آب شدن برف های کوهستانی، می توانید از آبشارها و رودخانه هایی که از بستر رشته کوه های البرز سرازیر می شوند لذت ببرید. این سد در فصل زمستان نیز آب و هوایی بسیار سرد دارد و اگر قصد سفر و گردش در این فصل را دارید باید مجهز تر سفر کنید.

رزرو اقامتگاه در کرج

از آنجایی که سد زیبای کرج در مسیر جاده چالوس قرار دارد، بسیاری از گردشگران هستند که برای یک الی چند روز به این منطقه سفر می کنند و از همین رو به دنبال رزرو اقامتگاه در کرج می باشند. اگر می خواهید اقامتگاهی برای خود تهیه کنید، می توانید از اجاره روزانه خانه در کرج استفاده کنید. خانه هایی که در کرج به صورت روزانه به گردشگران اجاره داده می شود از امکانات مناسب برخوردارند و همچنین شما می توانید با هر بودجه و هر سلیقه ای یکی از آن ها را انتخاب کنید و برای مدتی که می خواهید در آن اقامت داشته باشید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، شهرستان کرج، کیلومتر ۲۵ جاده کرج-چالوس، دریاچه سد امیرکبیر کرج

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه