باغ فاتح کرج

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ فاتح کرج پارک تنیس کرج یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کرج می باشد و گردشگران زیادی برای گردش و آرامش یافتن به سراغ آن می روند. باغ ها فضایی سرسبز، دل انگیز و بسیار زیبا را برای سپری کردن اوقات فراغت گردشگران پدید آورده اند از بهترین جاذبه های گردشگری به شمار می روند. شهر کرج که در نزدیکی تهران قرار گرفته و به لحاظ صنعتی شهرت بسیاری پیدا کرده، انواع جاذبه های دیدنی و تفریحی را در خود جای داده و گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به سراغ آن ها می روند. در محله جهانشهر کرج، باغی به زیبایی و طراوت باغ ها و جنگل های شمال کشور جای گرفته که با رفتن به سراغ آن، می توانید لحظات دلنشین و نابی را برای خود رقم بزنید. در این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با سفری کوتاه به شهر کرج، با یکی از دیدنی ترین جاذبه های کرج که باغ فاتح کرج نام دارد، آشنا شویم.

باغ فاتح کرج کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ فاتح کرج از جمله بهترین جاذبه های گردشگری شهر کرج به شمار می رود که در این شهر جای گرفته و موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای است که از شمال به حاجی آباد، از شرق به بلوار طالقانی، از غرب به کوی کارمندان شمالی و از جنوب به محله چهارصد دستگاه محدود می گردد. بهترین روش برای دسترسی به این جاذبه استفاده از خودروی شخصی می باشد. اگر از تهران قصد رفتن به این مجموعه را داشته باشید، می توانید از طریق آزادراه تهران – کرج اقدام نموده و پس از آن که خود را به کرج رساندید، از طریق میدان سپاه، مسیر دسترسی به میدان جمهوری را پیش گرفته تا این مجموعه گردشگری و جذاب را مقابل خود مشاهده کنید و وارد آن شوید.

آدرس باغ فاتح کرج: استان البرز، کرج، جهانشهر، بلوار جمهوری، بعد از میدان سپاه

باغ فاتح کرج

آشنایی با باغ فاتح کرج

شهر کرج، شهری مهم در نزدیکی تهران می باشد که در زمان های گذشته از شهرهای ری و مازندران محسوب می شد و امروزه به یکی از مهمترین شهرهای استان البرز تبدیل شده است. در واقع کرج را کلانشهری مهم در حوالی تهران می دانیم که از مهاجر پذیر ترین شهرهای اطراف پایتخت بوده و به عنوان چهارمین شهر پر جمعیت کشور شناخته می شود.از آنجایی که در شهر کرج انواع کارخانه های صنعتی وجود دارند، شاید تصور کنید کرج تنها شهری صنعتی بوده و هیچگونه جاذبه ای در آن وجود ندارد. اما باید بگوییم در کنار تمام کارخانه های صنعتی این شهر، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری پرطرفداری جای گرفته اند که گردشگران زیادی آن ها را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و به سراغ آن ها می روند.

حتی بسیاری از گردشگرانی که برای تفریح و گردش به تهران سفر کرده اند، علاوه بر بازدید از جاذبه های تفریحی تهران، به بازدید از دیدنی های کرج نیز اقدام می کنند تا سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند. یکی از دیدنی ترین جاذبه های کرج، باغ فاتح کرج می باشد که در محله ای خوش آب و هوا از این شهر جای گرفته و درختان سرسبز، حوض های آب، فواره ها و بسیاری دیدنی های دیگر را در خود جای داده است. خیلی از مواقع پیش می آید که دلتان می خواهید یک روز را در میان جنگل های شمال سپری کنید، اما امکان سفر به شهرهای شمالی به هر دلیلی برایتان وجود ندارد. خوب که به جاهای دیدنی اطراف تهران دقت کنید، جاذبه هایی را پیدا خواهید کرد که می توانید برای یک روز گردشگری به سراغ آن ها بروید و روزی سرشار از هیجان و تفریح را برای خود رقم بزنید.

باغ فاتح کرج یکی از بهترین فعالیت های عمرانی آقای محمد صادق فاتح می باشد که در میان دیدنی های کرج بسیار شهرت پیدا کرده و گردشگران زیادی آن را برای گردش، پیاده روی، پیک نیک و دورهمی انتخاب می کنند. خوب است بدانید که این باغ در سال 1390 به سازمان شهرداری کرج واگذار گردید. پارک تنیس کرج نیز از آن دسته باغ هایی است که می توانید با قدم زدن در میان آن، حال و هوای جنگل های سرسبز شمال را تجربه کنید. خوب است الان که داریم با این باغ زیبا و سرسبز آشنا می شویم، کمی که هم به گذشته آن نفوذ کنیم و ببینیم در آن چه گذشته است.

باغ فاتح کرج

محمد صادق فاتح، مالک باغ فاتح کرج

یکی از نیکوکارترین ثروتمندان، کارخانه داران و خیرین، شخصی به نام محمد صادق فاتح یزدی بود که در سال 1227 هجری شمسی در یزد چشم به جهان گشود. محمد صادق فاتح در یزد زندگی می کرد و در زمان پیش از انقلاب، تقدیر او را به کرج کشاند و به این شهر مهاجرت نمود. محمد صادق فاتح خیر و کارآفرینی بود و محلاتی را که احداث می کرد، آن ها را بین کارمندان و کارگرانش تقسیم می کرد. از دیگر فعالیت های عمرانی و خیر ایشان می توان به ساخت چندین مدرسه، آموزشگاه و خوابگاه اشاره نمود. خوابگاهی که آقای فاتح احداث کرد، در کوی دانشگاه تهران قرار داشت و یک واحد به مساحت 3.400 متر مربع بود. از آنجایی که آقای فاتح از سرمایه داران یزد بود، با مهاجرت به کرج و اقامت در این شهر، به سرمایه گذاری پرداخت. علاوه بر احداث باغ ها، بناها و محله های مختلف، کارخانه های بسیار مهم و نامداری را تاسیس نمود. از زمان احداث آن ها تا به امروز زبانزد تمام افراد می باشند و از شهرت بالایی برخوردارند. آقای فاتح توسط سازمان فدائیان خلق در تاریخ 20 مرداد ماه سال 1353 ترور شد و در منطقه جهانشهر کرج دفن گردید. کارخانه ها و بسیاری دیگر از مواردی که محمد صادق فاتح احداث نموده است شامل موارد زیر می باشند.

  • کارخانه یخ سازی جهان
  • شرکت آبادانی جهان
  • کارخانه جهان چیت
  • کارخانه روغن جهان
  • پلاستیک سازی آرمه
  • روغن موتور جهان
  • پتوباقی جهان
  • صابون جهان
  • چای جهان

اما یادگاری های آقای فاتح به این موارد ختم نمی شود و بسیاری باغ ها، محله ها، آموزشگاه ها، مدارس، بیمارستان ها و خدمات دیگری برای کشور داشته است. محله هایی که محمد صادق فاتح احداث نموده است شامل موارد زیر می شوند:

  • کوی کارمندان شمالی
  • کوی کارمندان جنوبی
  • جهانشیر
  • چهارصد دستگاه

اگر به نام کارخانه ها و محله ها و تمام مکان های احداثی محمد صادق فاتح دقدت کنید، خواهید دید که نام جهان را برای بسیاری از آن ها انتخاب کرده است. شاید جالب باشد بدانید دلیل این نامگذاری ها چیست. آقای فاتح با بانویی به نام رقیه خانم غضنفر ازدواج کرده بود و از آنجایی که عشق و علاقه زیادی به همسر خود داشت، او را با نام جهان صدا می کرد. محمد صادق فاتح در دوره ای از زندگیش برای تحصیل خود در رشته مهندسی کشاورزی به هند سفر کرد و در این مدت زمان، رقیه خانم به بیماری آبله مبتلا گردید و در نهایت این بیماری منجر به نابینایی ایشان شد. با توجه به شواهد و مدارک نشان می دهند که بعد از برگشت محمد صادق فاتح از هند به ایران، با رقیه خانم ازدواج می کند و نابینایی همسرش هیچ چیزی از عشق آن ها کم نمی کند. از همین رو محمد صادق فاتح برای آن که عشق فراوانش را به همسرش ثابت کند، نام جهان را برای هر بنا و کارخانه ای که احداث می کرد می گذاشت.

باغ فاتح کرج

تاریخچه باغ فاتح کرج

باغ زیبا و با صفایی که امروزه مشاهده می کنید، یکی از زیباترین باغ های عمومی در کرج می باشد که گردشگران زیادی به سراغ آن می روند. باغ فاتح با نام پارک تنیس نیز شناخته می شود و یکی از فعالیت های عمرانی محمد صادق فاتح در شهر کرج به شمار می رود. در ابتدا و زمانی که این باغ احداث شد، وسعت آن به حدود 130 تا 300 هکتار می رسید و در آن انواع درختان و گیاهان سرسبز وجود داشتند. متأسفانه رفته رفته از وسعت آن کاسته شد؛ اما همچنان زیبایی و صفای خود را تا به امروز حفظ کرده است.

معماری باغ فاتح

باغ فاتح یا همان پارک تنیس که با توجه به امکانات تفریحی و رفاهی متنوع و قابل قبولی که دارد و از بهترین جاذبه های تفریحی کرج به شمار می رود، از معماری بسیار زیبایی بهره برده است. درختان بلند قامت و سرسبزی که در این باغ وجود دارند، به صورت دیواری دور باغ را حصار کشیده اند و انواع درختان تنومند و سرسبز دیگری در فضای باغ وجود دارند. بخش های زیادی از باغ به فضای گل کاری شده و چمن اختصاص یافته و به همین دلیل توانسته طراوت و تازگی دلنشینی برای پارک تنیس کرج فراهم آورند. وجود یک آبنمای زیبا و چشمنواز در میان این پارک سرسبز توانسته بر زیبایی باغ تأثیر به سزایی داشته باشد.

راهروهای منظمی که در پارک تنیس طراحی شده، محل مناسبی برای قدم زدن به شمار می روند؛ به خصوص در فصل پاییز که برگ های زرد و نارنجی بر زمین می ریزند، لذت قدم زدن در میان باغی زیبا و بی نظیر را دو چندان می سازند. در اطراف برخی از راهروهای این باغ، درختان بسیار بلند قامت و سر به فلک کشیده ای رویده اند که در اغلب مواقع سایه های وسیعی را ایجاد می کنند و سبب گردیده اند گردشگران از میان سایه سار آن ها عبور کنند و از هوای مطبوع باغ بهره مند شوند. در برخی از نقاط این راهروها، نیمکت هایی برای استراحت قرار داده شده اند که افراد می توانند با نشستن بر روی آن ها رفع خستگی کنند و از فضای اطراف خود بهره مند شوند.

امکانات تفریحی و رفاهی باغ فاتح کرج

همانطور که در بخش گذشته خواندین، دیدیم که این باغ زیبا و دلنواز در ابتدا دارای وسعت بیشتری بوده و درختان سرسبز و کهن بیشتری در آن وجود داشته اند و به مرور زمان از وسعت آن کاسته شد. اما همچنان توانسته زیبایی و شکوه خود را حفظ کند و به یکی از گردشگری ترین باغ های کرج تبدیل شود. گردشگرانی که از این باغ زیبا و سرسبز دیدن کرده باشند، تنها زیبایی های آن را برایتان توصیف خواهند کرد و آن را از بهترین باغ ها و فضاهای سبز کرج به شمار می آورند. از آنجایی که این باغ بهترین فضا را برای ورزش تنیس فراهم نموده، آن را با نام پارک تنیس هم می شناسند.

اگر از اهالی کرج، تهران و یا دیگر مناطق اطراف هستید و به دنبال جاذبه ای در میان طبیعت هستید تا به آن پناه ببرید و از استشمام هوای تازه در میان درختان سر به فلک کشیده و تنومند لذت ببرید. با قدم زدن در میان این باغ زیبا و سرسبز می توانید جنگل های سرسبز شمالی را تداعی کنید و از تمام آلودگی ها دور شوید و استشمام اکسیژن تازه را تجربه کنید. خوشبختانه باغ فاتح کرج دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی است که توانسته اند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، طبیعتی دلپذیر را برای گردشگران فراهم آورند. حتی اگر تمام امکانات این باغ را نادیده بگیریم، زیبایی های طبیعت آن به قدری زیاد و متنوع هستند که به تنهایی می توانند برای یک روز گردشگری کافی و لذت بخش باشند. در ادامه با امکانات تفریحی و رفاهی این باغ زیبا و چشمنواز بیشتر آشنا می شویم.

باغ فاتح کرج

پارک تنیس کرج در میان بوستان فاتح

همانطور که گفته شد، این باغ را با نام پارک تنیس نیز می شناسند. جالب است بدانید مجموعه بین المللی تنیس جهانشیر در این باغ زیبا جای گرفته و از بهترین محموعه های تنیس کرج به شمار می رود. این مجموعه دارای مساحتی حدود 16 هزار متر مربع بوده و 8 زمین ورزشی به همراه 1 زمین مسابقه در آن وجود دارند. با توجه به آن که این زمین تنیس دارای ظرفیت حدود 1200 نفر می باشد، به عنوان تنها مجموعه تنیس ایران شناخته می شود. از دیگر ویژگی های این مجموعه تنیس، کفپوش زمین آن می باشد. مجموعه پارک تنیس کرج شامل بخش های دیگری نیز می شود که در زیر برای شما آورده ایم:

  • ساختمان های اداری
  • فروشگاه لوازم ورزشی
  • جایگاه ویژه مقامات
  • اتاق هیئت داوران
  • جایگاه خبرنگاران
  • محل استراحت ورزشکاران
  • پیست سلامت و تندرستی
  • فضای سبز
  • رستوران

کلبه کتاب در بوستان فاتح کرج

خبر خوب برای افرادی که به کتاب و کتاب خوانی علاقه دارند! بخشی از باغ فاتح که از دیدنی های کرج به شمار می رود، به اهالی کتاب اختصاص یافته و با نام کلبه کتاب شناخته می شود. اگر به خواندن کتاب علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به این بخش از کتاب خواندن در طبیعت لذت ببرید. همچنین می توانید یک فتجان چای یا قهوه را چاشنی کتاب خواندن کنید و نهایت لذت را تجربه کنید.

باغ فاتح کرج

امکانات ورزشی در پارک تنیس کرج

علاوه بر مجموعه تنیس، امکانات ورزشی دیگری در پارک تنیس کرج وجود دارند که توانسته از بهترین مکان ها برای ورزشکاران و علاقه مند انواع رشته های ورزشی به شمار بیاید. در باغ فاتح کرج محیطی بسیار مناسب برای ورزشی هایی همچون والیبال و بستکتبال در نظر گرفته شده که علاقه مندان به این ورزش ها می توانند به همراه دوستان خود به سراغ این بخش از باغ بروند و به ورزش مورد علاقه خود با هم گروهی های خود بپردازند. باز هم امکانات ورزشی باغ سرسبز و چشمنواز باغ فاتح کرج ادامه دارد و تنها به این موارد ختم نمی شوند. مسیرهایی در این باغ وجود دارند که برای پیاده روی در نظر گرفته شده اند.

امکانات رفاهی بوستان فاتح

به هر نقطه از این باغ قدم بگذارید، با امکاناتی مواجه خواهید شد که برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده اند. از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه گردشگری می توان به بخش هایی همچون باغ سرسبز، بوفه خوراکی، رستوران و کافی شاپ و غیره اشاره نمود. پارک جهان نما کرج از دیگر جاذبه هایی است که در کرج قرار داشته و گردشگران برای گشت و گذار و پیک نیک آخر هفته ها و تعطلات به سراغ آن می روند.

باغ فاتح کرج

بهترین زمان بازدید از باغ فاتح کرج

باغ فاتح کرج از آن دسته جاذبه های تفریحی و گردشگری است که در هر فصلی از سال می تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد و این گردشگران هستند که می توانند فصل بازدید از این باغ را برای خود انتخاب کنند. اگر فصل بهار را برای بازدید از این باغ زیبا انتخاب کنید، سرسبزی و طراوت را می توانید به وضوح در فضای آن احساس کنید. همچنین در اوایل فصل بهار نسیم های خنکی که در فضای باغ می پیچند، فضا را دلنشین تر می کنند. با آمدن فصل تابستان همچنان سرسبزی و طراوت در این باغ حفظ شده و کمی هوا رو به گرما می رود، اما از آنجایی که درختان زیادی در بوستان فاتح وجود دارند، هوای این طبیعت خنک تر از شهر بوده و از بهترین جاذبه های گردشگری برای پیک نیک های خانوادگی و دوستانه به شمار می رود.

فصل پاییز که فصل رنگ ها می باشد و باغ فاتح در فصل پاییز به هزار رنگ تبدیل می شود و یکی از بهترین و زیباترین زمان هایی است که می توانید از این باغ تماشایی دیدن کنید. فصل پاییز در باغ فاتح از بهترین فصل های برای عکاسی می باشد و اگر به عکاسی علاقه مند باشید، باغ فاتح کرج در فصل پاییز می تواند میزبان فوق العاده ای برای شما باشد. فصل زمستان نیز که هوا کاملا سرد شده و این باغ همچنان زیبایی خود را حفظ نموده و حال و هوای دیگری برای گشت و گذار گردشگران به ارمغان می آورد.

ساعت کاری باغ فاتح کرج

باغ فاتح کردن از آن دسته مکان های تفریحی است که به صورت شبانه روزی میزبان گردشگران بوده و افراد می توانند در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهند به سراغ این باغ بیایند و از گردش و تفریح در آن بهره مند شوند و ساعات خوشی را برای خود رقم بزنند.

رزرو ویلا در مهرشهر کرج

مهرشهر کرج از لوکس ترین و بهترین مناطق کرج برای اقامت به شمار می رود. اگر قصد سفر به شهر کرج را دارید و می خواهید چند روزی را در این شهر به اقامت بپردازید تا در میان دیدنی های گشت و گذار داشته باشید، بهتر است اقامتگاهی مناسب را برای اقامت خود در این شهر انتخاب نمایید. مهرشهر کرج انواع اقامتگاه ها را برای گردشگران در نظر گرفته و گردشگران می توانند با توجه به بودجه و سلیقه خود یکی از انواع اقامتگاه ها را از میان ویلاها، سوئیت ها و آپارتمان های مبله انتخاب و رزرو کنند. از بهترین اقامتگاه های این منطقه، ویلاها می باشند که امکانات متنوعی را در خود جای داده اند و گردشگران زیادی به قصد اجاره ویلا در مهرشهر کرج راهی این منطقه می شوند تا بتوانند از گردش و اقامت خود در این شهر نهایت لذت را ببرند و خاطراتی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند.

باغ فاتح کرج

سوالات متداول

باغ فاتح کرج کجاست؟

باغ فاتح کرج در جهانشیر و در بلوار جمهوری کرج واقع شده است.

مالک باغ فاتح کرج چه کسی است؟

مرحوم محمد صادق فاتح یزدی

مساحت باغ فاتح کرج چقدر است؟

مساحت کل باغ فاتح کرج به 16 هزار متر مربع می رسد.

امکانات رفاهی باغ فاتح کرج کدام اند؟

در باغ فاتح کرج انواع امکانات رفاهی همچون آلاچیق، مسیر پیاده روی، کلبه کتاب، زمین تنیس، فروشگاه لوازم ورزشی، پارکینگ، بوفه خوراکی، کافه، سرویس بهداشتی و غیره وجود دارند.

بهترین زمان بازدید از پارک تنیس کرج چه زمانی است؟

تمام فصل های سال به خصوص بهار و تابستان و حتی پاییز از بهترین زمان های بازدید از پارک تنیس کرج می باشند.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، کرج، جهانشهر، بلوار جمهوری، بعد از میدان سپاه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه