روستای ولایت رود

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای ولایت رود که یکی از روستاهای شهرستان کرج می باشد و جز توابع آسارا به شمار می رود. این روستا دارای مختصات جغرافیایی 51 درجه و 23 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 5 دقیقه عرض شمالی در 75 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کرج و 115 کیلومتری تهران می باشد.

جالب است بدانید که به این روستا علاوه بر ولایت رود، ولاترو نیز می گویند و گویش مردمان این روستا ولاترویی زبان مازندرانی (طبری) است. این روستا از بخش جنوبی به کوه های لارک و از بخش جنوب شرقی به کوه های دیزین محدود می شود و دارای آب و هوای مطلوب و پاک است و چشم انداز آن حیرت بر انگیز است.

برای آشنایی بیشتر با این روستای خوش آب و هوا، ادامه این مقاله را از دست ندهید و با لوکس ویلا همراه باشید تا تمامی اطلاعات درباره این روستا را بدانید.

معرفی روستای ولایت رود

روستای ولایت رود دارای طبیعتی بکر می باشد و می توان گفت که این روستا یک روستای کاملا غنی می باشد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید که سرچشمه های اصلی رودخانه کرج از این روستا جریان می یابد و یکی از منابع اصلی این رودخانه روستای ولایت رود می باشد.

این روستا از لحاظ بافت مسکونی متراکم به شمار می رود و جمعیت این روستا در فصل زمستان به علت سردی هوا کاهش می یابد و با آمدن فصل بهار مجددا افزایش می یابد. مردم این روستا با زبان فارسی و لهجه محلی صحبت می کنند و مذهب آنها شیعه جعفری است.

طبق آخرین سرشماری که در سال 1375 در این روستا انجام شد، جمعیت این روستا تعدادی بالغ بر 1173 نفر بوده که این جمعیت در سال 1385 حدود 1000 نفر کاهش پیدا کرده است. خانه هایی که در این روستا وجود دارند اکثرا یک طبقه ای و با دیوار هایی ضخیم و سقف های مسطح و با شیروانی هستند.

مصالحی که در بیشتر این خانه ها به کار رفته است شامل لاشه سنگ، سیمان، گچ و تیرآهن است. موردی که به این روستا جلوه خاصی بخشیده است، ویلاهای ییلاقی زیبایی هستند که در اطراف این روستا بنا شده اند و جذابیت این روستا را دوچندان کرده اند.

روستای ولایت رود

آب و هوای روستای ولایت رود

همانطور که گفته شد این روستا در آسارای کرج واقع شده است و ارتفاع این روستا از سطح دریا چیزی حدود 2640 متر می باشد که همین امر موجب شده که آب و هوا و اقلیم این روستا سرد و کوهستانی باشد، یعنی در بهار و تابستان آب و هوا معتدل و خنک است و در زمستان آب و هوا سرد است.

جالب است بدانید که این روستا از ییلاقات معتدل دوره قاجار می باشد که از آن زمان به آب و هوای خوبش معروف بوده و قدمت و پیشینه طولانی دارد.

شغل مردم روستای ولایت رود

فعالیت و شغل و درآمد عمده مردمان روستای ولایت رود همانند اکثر روستاهای دیگر، فعالیت های دامداری و باغداری و تولید عسل می باشد. این مردم تلاش می کنند تا بتوانند محصولات باغی و دامی طبیعی و با کیفیتی را فراهم کنند و از آن درآمد داشته باشند.

محصولات باغی این روستا شامل سیب، گیلاس، گلابی، آلبالو و محصولات دامی آن شامل فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و کشک می باشد که جز سوغات این روستا نیز به شمار می روند.

ولایت رود

جاذبه های دیدنی و امکانات رفاهی و تفریحی اطراف روستای ولایت رود

اطراف این روستا مملو از جاذبه های دیدنی و امکانات رفاهی و تفریحی هستند که در زمستان این تفریحات با آمدن برف و اسکی کردن به اوج خود می رسند و در فصل زمستان همه ی مردم دست کم یکبار به این حوالی سر می زنند تا یک روز برفی و شاد را تجربه کنند.

مردم در این فصل به اسکی کردن می پردازند و روحشان را تازه کنند تا از دغدغه ها و شلوغی های شهر چند ساعتی به دور باشند و در اطراف تهران اطراق کنند.

پیست بین المللی اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین در فاصله ی حدود 6 کیلومتری روستای ولایت رود قرار گرفته است که این فاصله با ماشین حدود 10 دقیقه است، پیست اسکی دیزین برای اهالی تفریحات زمستانی کاملا آشناست و دست کم یکبار را به آنجا رفته اند،

دیزین در ارتفاعات رشته کوه های البرز در فاصله 70 کیلومتری شمال کرج قرار دارد که بخش هایی از این مجموعه رفاهی و تفریحی در استان تهران قرار گرفته است و بزرگ ترین و معروف ترین پیست اسکی خاور میانه به شمار می رود و اولین پیست اسکی در ایران می باشد که مورد تایید فدراسیون اسکی برای برگزاری مسابقات بین المللی قرار گرفت.

این پیست دارای استاندارد های بین المللی همچون شیب و مسافت مورد نیاز و دستگاه های بالابر برای علاقمندان اسکی روی برف می باشد. جالب است بدانید که پیست اسکی دیزین برای اولین بار در سال 1351 برای استفاده عموم و اسکی بازان ایرانی و خارجی افتتاح و بازگشایی شد.

پیست اسکی دیزین

انواع پیست ها در پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین چندین نوع پیست دارد که تعداد آنها 23 پیست با طول و ارتفاع های مختلف برای افراد با توانمندی های مختلف وجود دارد که چند نوع از آنها عبارتند از:

• پیست مبتدی: این پیست در شمال شرق پیست اسکی دیزین و بالای رستوران چمن قرار دارد و از نظر دامنه و شیب برای افراد مبتدی و هر رده سنی مناسب می باشد. این پیست از سال 1354 تکمیل شده است و مورد استفاده قرار دارد.

• پیست چمن: طول این پیست حدود 650 متر است و در قسمت شمال غربی دفتر مدیریت تا بخش جنوبی رستوران قرار دارد. این پیست در سال 1372 احداث شده است. این پیست برای اسکی بازانی که در فصل تابستان علاقمند به اسکی هستند تعبیه شده تا در هر فصل از سال بتوانند به اسکی بپردازند.

• پیست یو: این پیست نیز در بخش شمالی رستوران چمن قرار دارد و برای ورزشکاران و اسکی بازان حرفه ای تعبیه شده است.

پیست اسکی دیزین کجاست و مسیر دسترسی

بهترین پمسیر دسترسی برای رسیدن به پیست اسکی دیزین جاده چالوس می باشد که پس از عبور از هتل گچسر در فاصله 68 کیلومتری میدان کرج، وارد خروجی ولایت رود یا جاده دیزین شوید و مسیر خود را ادامه دهید تا به پیست اسکی دیزین برسید.

آدرس پیست اسکی دیزین: استان البرز، ۷۴ کیلومتری کرج، دهکده توریستی دیزین، پیست بین‌المللی دیزین

شماره تلفن پیست اسکی دیزین: 02635215042

ساعت های فعالیت پیست اسکی دیزین: پس از بازگشایی در فصل زمستان همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 عصر مشغول به فعالیت می باشد.

پیست اسکی دربندسر

فاصله پیست اسکی دربندسر با روستای ولایت رود حدود 23.5 کیلومتر می باشد که این فاصله با ماشین حدود 1 ساعت و 13 دقیقه می باشد. فاصله این پیست از سطح دریا حدود 2700 متر است و از پیست های معروف تهران می باشد.

پیست اسکی دربند سر به علت مسیر پیچ در پیچ و شیب زیادش مناسب برای افراد حرفه ای و اسکی بازان با قدرت بدنی مناسب است و اگر مبتدی هستید پیشنهاد ما به شما رفتن به پیست مبتدی دیزین است. ساعت کار پیست روزانه دربندسر از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر است و ساعت کاری پیست شب از ساعت 3 بعد از ظهر تا 8 شب می باشد.

پیست اسکی دربندسر

قیمت بلیط پیست اسکی دربندسر

قیمت بلیط پیست اسکی دربندسر در سال 1400 برابر با 250 هزار تومان است و قیمت بلیط پیست شب 150 هزار تومان است و این هزینه برای گردشگران برابر با 100 هزار تومان می باشد. همچنین قیمت ورودی پارکینگ مبلغ 20 هزار تومان است و برای کرایه لباس و ست اسکی باید مبلغی بالغ بر 100 الی 150 هزار تومان بپردازید.

پیست اسکی دربندسر کجاست و مسیر دسترسی

برای دسترسی به پیست اسکی دربندسر اگر از خودروی شخصی استفاده می کنید وارد جاده لواسانات شوید و در محور لشگرک-فشم خود را به پیست برسانید. این پیست در 66 کیلومتری شمال تهران در محله دربندسر قرار گرفته است.

آدرس پیست اسکی دربندسر: تهران، رودبارقصران، شهر شمشک، دربند سر، پیست اسکی دربندسر
شماره تلفن پیست اسکی دربندسر: 02126525175

روستای ولایت رود کجاست و مسیر دسترسی

روستای ولایت رود یک جاذبه طبیعی زیبا می باشد که از دیدنی های دیزین به شمار می رود، اگر می خواهید از آزاد راه تهران شمال و جاده چالوس به این روستا دسترسی پیدا کنید کافیست وارد بزرگراه همت شوید و آزاد راه تهران شمال را ادامه دهید و وارد جاده 325 در استان البرز شوید.

جاده 325 را به سوی مقصد خود در ولایت رود دنبال کنید و از مدرسه شهید جعفری در سمت چپ عبور کنید. از تهران تا روستای ولایت رود حدود 1 ساعت و نیم با ماشین راه است و این فاصله حدود 75 کیلومتر می باشد.

آدرس روستای ولایت رود: البرز – کرج – 75 کیلومتری شمال شرقی کرج، روستای ولایت رود

رزرو کلبه چوبی در دیزین

اگر می خواهید ضمن بازدید و برف و بازی و تیوپ سواری و انواع تفریح های برفی که می توان در اطراف ولایت رود تجربه کرد یک اقامت راحت داشته باشید و حس و حال برفی را به خوبی تجربه کنید پیشنهاد لوکس ویلا به شما اجاره کلبه چوبی در دیزین است.

با اقامت در این کلبه ها و همچنین شله های چوبی می توانید بعد از برف بازی، اسکی، تیوپ سواری و انواع تفریحات برفی که تجربه می کنید خستگی تن را به در کنید و استراحتی فوق العاده راحت را در کلبه های چوبی زیبای دیزین و یا شله تجربه کرده و از آن نهایت لذت را ببرید.

راهنما سایت

آدرس

البرز - کرج - 75 کیلومتری شمال شرقی کرج، روستای ولایت رود

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه