غار یخ مراد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

غار یخ مراد، غاری زیبا در چار کیلومتری جنوب گچسر می باشد. جاذبه های گردشگری دیزین تنها به پیست اسکی آن محدود نمی شود و جاذبه های گردشگری و دیدنی دیگری در خود جای داده است که غار یخ مراد  یکی از دیدنی های این منطقه به شمار می رود. منطقه دیزین در 123 کیلومتری شهر تهران و در 74 کیلومتری شهر کرج قرار گرفته است و نزدیک بودن آن به این دو شهر باعث شده پایتخت نشینان و اهالی کرج دیزین را برای تعطیلات آخر هفته و گردش انتخاب می کنند و به سمت آن می روند.

غاری زیبا و تماشایی در این منطقه قرار دارد که گردشگران بسیاری هستند برای گردش در طبیعت بازدید از آن را انتخاب می کنند. همان طور که می دانید کشور ایران به خصوص شمال تهران همواره جاذبه های طبیعی خارق العاده ای وجود دارد که همین مسئله باعث شده است که همه ساله از جانب گردشگران، توریست ها و دوستداران طبیعت گردی مورد توجه قرار بگیرد و سفر به آن به دوستدارن طبیعت به شدت توصیه می شود.

یکی از فعالیت های تفریحی و پر هیجان نسبتا نو پا در کشور که در حوزه طبیعت گردی قرار می گیرد، غارنوردی است. فعالیتی که در چند سال گذشته طبیعت گردان و طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. کشورمان ایران نیز از لحاظ داشتن غارهایی متنوع، از جمله کشورهای مطرح در دنیا به حساب می آید.

یکی از این غارها، که از قضا از شگفت انگیزترین آنهاست، غار یخ مراد در استان البرز است. در این مقاله قصد داریم با این غار زیبا آشنا شویم. شاید افراد بسیاری باشند که با این دریاچه آشنایی کافی نداشته باشند و با خواندن این مطلب بازدید از غار زیبای یخ مراد را در لیست گردشگری خود اضافه کنند و به بازدید از آن بروند، همراه لوکس ویلا باشید.

غار یخ مراد

درباره غار یخ مراد

غار یخ مراد در آزادبر مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، ۴ کیلومتری جنوب گچسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ هجری شمسی با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. غارهایی که به طور معمول با حل شدن سنگ در آب یا ذوب شدن برف‌ ها تشکیل می شوند، اسرار و زیبایی‌ های زیادی در خود جای داده‌اند و در آن ‌ها با دنیایی متفاوت و چهره کاملا جدیدی از این کره خاکی مواجه می ‌شویم که در هیچ جای دیگری شاهد آن نیستیم.

غار ها معمولا دارای ستون‌ های قندیل مانند آهکی بسیار زیبا در سقف یا کف هستند که  از استالاکتیت و استالاگمیت تشکیل شده اند، اما در غار یخ مراد که از جا های دیدنی استان البرز محسوب می ‌شود، این قندیل ‌های زیبا از یخ تشکیل شده است و انعکاس نور در آن ‌ها مناظر حیرت ‌انگیزی را یش چشم شما به نمایش می گذارد. غار یخ مراد در ۶۵ کیلومتری  جاده چالوس و در منطقه گچسر قرار دارد.

ارتفاع این غار از سطح دریا حدود ۲۶۴۰ متر است و برخی از صاحب نظران قدمت آن را بین ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل برآورد کرده اند. این غار یکی از بی نظیرترین غارهای کشور است. یخ هایی بلورین که همانند کریستال هایی شفاف از زمین سر بر آورده اند و مناظر بسیار نادر و منحصر به فردی را برای بازدید کنندگان ایجاد کرده اند.

این غار، پر است از چاه ها و چاله های عمیق که عمق خیلی از آن ها مشخص نشده است. فرود آمدن از این چاه ها نیاز به تجهیزات حرفه ای غار نوردی دارد و افراد غیر حرفه ای از عهده آن بر نمی آیند. هرساله تعداد زیادی از غار نوردان حرفه ای برای رسیدن به انتهای غار و کشف رمز و راز های پنهان درون آن، به این منطقه سفر می کنند  به قصد بازدید از این مکان می روند.

ولی هنوز که هنوز است انتهای آن کشف نشدهو کسی آن را ندیده. درون این غار علاوه بر ستون های کوچک یخی، تالار ها و دریاچه هایی یخ زده هم وجود دارند. با شروع فصل سرما، فرآیند تشکیل این استالاگتیت ها و استالاگمیت ها شروع می شود. در اواخر زمستان به اوج خود می رسد و در نهایت با شروع فصل تابستان به پایان خود نزدیک می شود و تا شروع زمستانی دیگر خبری از ان ها نسیت.

علت نام گذاری غار یخ مراد

با بازدید از غار یخ مراد گچسر چالوس بدون شک سفری متفاوت را به جایی آغاز خواهید کرد که ریشه در دوره سوم زمین ‌شناسی دارد و متعلق به تاریخ پیش از ایران باستان است. جریان نام گذاری این غار به این شکل می باشد که مردم بومی این منطقه ی زیبا، معتقد بر این هستن که یخ موجود در این غار خاصیت درمانی داشته و شفا بخش می باشد. در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها از یخ های این غار استفاه می شده است. به همین دلیل است که نام این غار، یخ مراد گذاشته شده است.

نمای بیرون یخ مراد

وجه تمایز غار یخ مراد

غار یخ مراد، غاری با قندیل‌ های یخی و فسیل‌ های نرم ‌تنان کاردیتا که دیدن آن ها آدمی را بسیار شگفت زده خواهد کرد. وجه تمایز غار یخ مراد گچسر با سایر غار های پرآوازه، در مطبق بودن آن است. در این غار اسرار و زیبایی ‌های زیادی نهفته است که هر شنونده‌ و بیننده ای را با دنیای متفاوت در این سرزمین پهناور آشنا می ‌کند.

از دلایل تمایز غار یخ مراد می‌ توان به این موارد اشاره کرد: هوای داخل اغلب غار های ایران، حدود 10 درجه گرم ‌تر از هوای بیرون آن است، اما این غار به دلیل منافذ بی ‌شمار، ارتفاع زیاد از سطح دریا و تأثیر کانی‌ ها دمای کمتری نسبت به هوای بیرون دارد. این غار از قدمت طولانی برخوردار است، فسیل‌ های کشف‌ شده از گروه نرم ‌تنان به نام کاردتیا، قدمت این غار را به دوره سوم زمین ‌شناسی می‌ رساند.

تاریخچه غار یخ مراد

آنچه در غار یخ مراد دیزین کرج قابل‌ توجه بازدید کنندگان است، مطبق بودن آن می باشد که در میان غار های ایران کمتر دیده می‌ شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می ‌شوند. در سفر به غار یاد شده شاید با دخیل ‌هایی مواجه شوید که تعجبتان را برانگیزند. دلیل وجود دخیل های متعدد در این منطقه آن است که بومیان منطقه بر این باور بوده‌ اند که یخ ‌های کف غار برای درمان نا باروری زنان مفید است.

درباره غار یخ مراد گچسر از یکی از غارنوردان خبره کشورمان یعنی علی جوان شاد نقل شده است که وجود یک فسیل از گونه نرم‌ تنان گویای قدمت بسیار دیرینه این غار است. سنگ بزرگی که در دهانه این غار وجود دارد، منقش به فسیلی از گونه نرم‌ تنان متعلق به دوره سوم زمین‌ شناسی به نام کاردیتا است، که با استناد به این فسیل می‌ توان گفت احتمالا این غار پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده است، اما برخی از زمین ‌شناسان عمر این غار ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال تخمین زده‌اند.

عقاید مردم محلی منطقه درباره غار

این غار ظاهری بسیار مرموز دارد. مسیر غار یک مسیر پر پیچ ‌و خم و تودرتو است. پس کسانی که به غارنوردی علاقه ‌مند هستند و قصد تجربه یک ماجراجویی عالی را دارند، بهتر است حتماً سری به این غار بزنند. کهنه‌ های دخیل بسته شده در بخش ‌‌های مختلف غار، نشان ‌دهنده این موضوع است که مردم محلی این غار را مکانی مقدس می ‌دانستند و همان طور که پیش تر گفته شد، این غار به همین دلیل یخ مراد نامیده شده است.

عده ‌ای دیگر معتقد هستند که یخ‌ های موجود در حوض انتهایی این غار شفا بخش بوده و برای درمان بیماری‌ های مختلف مخصوصا مشکل نا باروری زنان، موثر است. حتی برخی از افراد معتقد هستند که هر کسی یخ این غار را بخورد، سال بعد به مراد خود می ‌رسد. در دل این غار، یک برکه و یک آبشار یخ ‌زده نیز وجود دارد. بازدید از یک در میان غار به نظر آنقدر هیجان‌ انگیز می ‌رسد که به شما پیشنهار می شود آن را در لیست دیدنی های خود قرار دهید.

دیدنی های غار یخ مراد

دیدنی‌ های این مقصد از مسیر آن آغاز می ‌شود جاده چالوس بکر و زیبا که بعد از آن، باید وارد مسیر فرعی ‌ای بشوید که در زیبایی کم از جاده چالوس ندارد. رودخانه پرآب آزاد بر شما را در این مسیر همراهی می‌ کند. آب و هوای این منطقه معتدل و مناظر آن چشم‌ نواز است. با ورود به غار یخ مراد متوجه شگفتی آن خواهید شد. قندیل‌ های یخ‌ زده و شکل منحصر به ‌فرد سنگ‌ های دیواره غار مسحورتان می ‌کند. روزنه‌ های موجود در این غار سبب گردش هوا و شکل ‌گیری این قندیل ‌ها شده است.

اطلاع دقیقی از طول این غار یخی در دست نیست. پر پیچ‌ و خم و یخ‌ بندان بودن این غار سبب شده کمتر غارنوردی بتواند به انتهای آن دست یابد. غار یخ مراد از سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه تشکیل‌ شده است. اما قسمتی از غار که به صورت چهارطبقه است بیش از هر قسمتی این غار را تماشایی می ‌کند.

تالار دوم در غار یخ مردا گچسر کرج دو برابر تالار اول است و از دو دهلیز تشکیل‌ شده است که طول یکی از آن‌ها 6 متر بوده و به یک چاه 7 متری ختم می‌ شود و طول دیگری 10 متر است و به یک چاه 8 متری ختم می ‌شود. تالار سوم نیز عریض ‌تر از تالار دوم است و مرتفع‌ ترین سقف غار در آن قرار دارد که به دلیل سنگ ‌های زیبای اطراف آن همواره مورد توجه بازدید کنندگان بوده است و در ادامه برای شما توضیحات بیشتر ارائه می دهیم.

قندیل های غار یخ مراد

بدون شک اصلی ترین دلیلی که هر گردشگری را به سمت این غار می کشاند، همین ستون ها و قندیل های یخی هستند که منظره  شگفت انگیزی را پدید می آورند. این قندیل ها بسیار شکننده اند. به طوری که با کوچک ترین برخورد به آن ها از بین می روند. قدم زدن درون غار، عبور از لا به لای این قندیل های یخی و عکاسی از این جلوه های طبیعت، خاطرات فراموش نشدنی برایتان خواهد ساخت.

پس از رسیدن به دهانه غار با سه متر طول و هشت متر ارتفاع و گذر از مسیر کم شیب سنگلاخی ۱۲ در ۱۸ متر و ارتفاع ۶ متر، با سه مسیر مواجه می‌ شوید. مسیر اول در سمت راست پس از طی ۲۰ متر به بن ‌بست می ‌رسد و در مسیر میانی هم پس از ۵۰ متر به پرتگاهی و می ‌رسید که برای ورود به آن، استفاده از ابزار حرفه‌ ای غارنوردی ضروری است.

مسیر سمت چپ پیش روی شما با طول ۲۵۰ متر و سه متر ارتفاع از کف زمین، مسیر اصلی غار است که پس از طی ۱۵ متر در آن با منظره شگفت ‌انگیز قندل‌ های یخی آویزان از سقف کف غار مواجه می‌ شوید. انعکاس نور در قندیل‌ های بلورین یخ زده شما را به حیرت وا می ‌دارد.

قندیل غار یخ مراد

تالار های غار یخ مراد

این غار که پر از پیچ و خم است و در ایران بی‌ نظیر است، سه تالار، یک برکه و یک آبشار یخ زده وجود دارد. تالار اول تالاری است که قندیل ‌ها در آن خود نمایی می ‌کنند. تالار دوم با ابعاد ۲۰ در ۲۵ متر و ارتفاع ۱۰ متر، دو برابر تالار اول است و در ادامه مسیر اصلی غار واقع شده است. این تالار دو دهلیز دارد که طول یکی از آن‌ ها 6 متر است و به چاهی به عمق هفت متر می ‌رسد و دیگری با طول ۱۰ متر به چاهی به ارتفاع ۸ متر می‌ رسد.

وسعت تالار سوم کمی بیشتر از تالار دوم است، اما نسبت به آن بسیار مرتفع‌ تر است و مرتفع ‌ترین سقف غار در این تالار وجود دارد و غار سنگ ‌های زیبای اطراف آن، جلب‌ توجه می‌ کنند. در انتهای تالار سوم دو دخمه در کنار هم دیده می ‌شود که ارتفاع سقف هر یک از آن‌ ها ۱٫۵ تا ۳ متر است و در دخمه اول که همیشه پوشیده از یخ است، برکه یخ ‌زده اصلی و آبشار یخی دیده می ‌شود.

در دخمه دوم نیز برکه یخی دیگری وجود دارد. سطح هر دو برکه ۶۰ متر پایین‌ تر از دهانه غار است. این غار یکی از معدود غار های مطبق ایران نیز است و در بخشی از  آن چهار طبقه مجزا با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می ‌شود. وجود تخته ‌سنگی به ابعاد سه در پنج متر نیز در این غار جلب توجه می ‌کند.

اختلاف دمای یخ مراد با فضای بیرون، آن را از سایر غار ها متمایز کرده است. همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، معمولا دمای غار های ایران به دلیل نبود جریان هوا و بخار آب موجود در آن ‌ها، حداقل ۱۰ درجه بیشتر از فضای بیرون است، اما دمای این غار به دلیل وجود منافذ مختلف در بین فضای داخلی و بیرونی آن و ایجاد جریان هوا در آن و همچنین ارتفاع زیاد آن از سطح دریا، به میزان قابل توجهی از فضای بیرون کمترمی باشد.

تالار غار یخ مراد

تجهیزات لازم برای بازدید از غار یخ مراد

برای این که بتوانید یک سفر ایمن و غار نوردی با امنیت بالا تجربه کنید پیش از سفر به سمت دیزین و غار خ مراد، بهتر است که وسایل ضروری و آماده کنید و به همراه خود داشته باشید زیرا که مسیر رسیدن به غار از فراز و نشیب و های بسیاری برخودار است و رعایت نکات ایمنی از اهمیت بسیاری دارد.

از جمله مهم ترین وسایلی که باید با خود به همراه داشته باشید هدلایت یا یک چراغ قوه قوی است، زیرا که همان طور که گفتیم این غار بسیار تاریک است و برای مشاهده زیبایی های آن لازم است که یک منبع نور مناسب به همراه خود داشته باشید. داشتن لباس اضافی و کفش مناسب نیز از دیگر موارد ضروری است که باید حتما به همراه داشته باشید تا با خیالی آسوده این سفر را طی کنید.

اگر هم اهل عکاسی از جاذبه های دیدنی دیزین هستید می توانید یک دوربین عکاسی مناسب جهت ثبت زیبایی های این غار به همراه بیاورید و لحظات زیبای سفر خود را در دل جاذبه های طبیعی ثبت کنید. از جمله لوازم مورد نیاز دیگر می توان به لباس یکسره ضد آب و چکمه تقریبا ضروری می باشند و تجهیزات دیگری مثل ابزار صعود و فرود، طناب برای چاه و کارابین پیچ و تسمه برای افرادی که می خواهند یک غار نوردی کامل را تجربه نمایند لازم است، اشاره کرد.

کوهنوردی

نکاتی که قبل از رفتن به غار یخ مراد باید بدانید

یکی از مهم ترین مواردی که باید در سفرتان به این منطقه بسیار به آن توجه کنید حفاظت از منابع و عناصر طبیعی موجود در این منطقه است. در طی سفرتان به یاد داشته باشید به سوغات بردن هر یک از این عنصار طبیعی می تواند موجب بهم خوردن نظم طبیعت و نابودی آنجا شود و صدماتی جبران ناپذیر را برای منابع طبیعی جزیره به بار بیاورد.

همچنین باید به این نکته بسیار توجه داشته باشید که حفاظت از محیط زیست جزء مسئولیت های اصلی هر گردشگر است و باید از آسیب رساند به منابع طبیعی به شدت خودداری کنید. همچنین به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • بازدید از غار یخ مراد دیزین برای همه افراد مناسب نمی باشد.
  • در این غار به دلیل وجود خفاش بهتر است تا سکوت را رعایت کنید.
  • برای پیشروی در غار حتما وسایل و تجهیزات مناسب به همراه خود داشته باشید.
  • اگر قصد ماجراجویی در این غار را دارید پیشنهاد می شود که با تیم حرفه ای از این مکان بازدید کنید.
  • لازم است بدانید که هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی برای گردشگران در این منطقه وجود ندارد و از همین رو پیش از شروع سفرتان حتما وسایل مورد نیاز خود را تهیه نمایید.
  • در هنگام بازدید از غار به دلیل قدمت و حساسیت بالای استالاگمیت‌ به هیچ عنوان آنها را لمس نکنید، زیرا که هرگونه تماس با آنها می تواند باعث تخریب و صدمه آنها شود.
  • به دلیل بارش برف و باران در جاده پر پیچ‌ و خم چالوس از سلامت فنی خودروی خود و به همراه داشتن زنجیر چرخ، غافل نشوید.
  • لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید.
  • از سفر به غار یخ مراد گچسر کرج بدون تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی به‌ طور جدی خودداری کنید.
  • در فضای غار مراقب چاله‌ های با عمق زیاد باشید که در آن‌ ها گرفتار نشوید.

جاهای دیدنی اطراف غار یخ مراد دیزین

غار یخ مراد همانطور که خودش یک جاذبه مهم گردشگری می باشد، در اطرافش هم مملو از جاذبه های گردشگری زیبا می باشد چرا که شمال تهران همیشه حرفی برای گفتن دارد و طبیعت بکرش هیچوقت انسان را نا امید نمی کند در ادامه برایتان چندین جاذبه زیبای گردشگری اطراف غار یخ مراد را آورده ایم.

پل سنگی گچسر: آهنین راه و پل سنگی گچسر مربوط به دوره ایل خانی است و در شهرستان کرج، ۲ کیلومتری جاده گچسر به طرف تونل کندوان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۶۶ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دو کیلومتر پس از گچسر، در جاده اصلی به طرف تونل کندوان در کنار رودخانه، آثاری از یک پل سنگی قدیمی دیده می‌ شود که با نزدیک شدن به آن راهی قدیمی به عرض ۱۶۰ سانتی ‌متر که در دل صخره کنده شده، مشاهده می ‌شود.

با کمی دقت می ‌توان آثار دیلم و کلنگ سازندگان آن را در جای جای سنگ‌ ها دید. به این ترتیب این تصور به وجود می‌ آید که چون راه توسط ابزار آهنی چون دیلم و کلنگ ایجاد شده به این نام خوانده شده است. استحکام زیاد پل و رنگ صخره که شباهت بسیار به آهن دارد، نیز می ‌تواند دلیل این نام گذاری باشد.

پیست اسکی دیزین: برای شهرهای بزرگ، شلوغ و پر ترافیک مثل تهران و کرج، قرارگیری در دامنه رشته کوه‌ های البرز موهبت بزرگی است، زیرا به ساکنان خود این فرصت را می ‌دهند که از آلودگی و همهمه شهری فرار کنند و به دامان طبیعت پناه ببرند. طبیعت زیبا و مسحورکننده اطراف البرز شامل مناطق روستایی، کوهستانی و دشت ‌ها است.

پیست اسکی دیزین از جاهای دیدنی کرج است و یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری تفریحی اطراف کرج نیز محسوب می ‌شود. این پیست در در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال کرج و ۶ کیلومتری ولایت رود قرار دارد و هزینه بلیط آن ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان می باشد. تفریحات متعددی مانند اسکی روی برف و چمن، تله کابین و تله ‌سیژ سواری، برف‌ بازی، تیر اندازی، کایت‌ سواری، پارا گلایدر، تیوپ‌ سواری در این پیست وجود دارد و فاصله ی آن با غار یخ مراد با خودرو 30 دقیقه است.

آبشار سپهسالار: در استان البرز و کیلومتر 45 جاده کرج چالوس، آبشاری زیبا در منطقه ی سر سبز و دیدنی پل خواب بعد از آسارا قرار دارد. آبشار سپهسالار دارای ارتفاعی حدود 20 متر بوده و در شمال روستایی به نام سپهسالار قرار گرفته است. همچنین علاوه بر آبشار سپهسالار، چندین آبشار دیگر در مسیر رودخانه ای به سمت روستای سپهسالار روانه می شود وجود دارد که با حدود 1 ساعت الی یک ساعت و نیم می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

آبشار سپهسالار در دره سپهسالار، واقع در بخش شرقی البرز غربی می باشد. هنگام ورود به این دره مسیری گسترده و وسیع مشاهده می کنید، اما هر چه به سمت آبشار پیش می روید از وسعت محل کاسته شده و مسیر تنگ تر می شود. مسیر را که ادامه دهید به صخره ای می رسید که دارای شیبی بسیار تند بوده و به بخش جنوبی قله هفت خان می رسد. همانطور که گفته شد از زمانی که در ابتدای دره قرار می گیرید تا آبشار سپهسالار، حدود یک الی یک ساعت و نیم پیاده روی در پیش دارید.

در این مسیر از میان دره باغ های کوچک و بزرگی عبور خواهید کرد که مسیر را برای گردشگران دلنشین کرده است. برای دسترسی به آبشار سپهسالار، هنگامی که در مسیر در حال پیاده روی هستید، می بایست از محل امامزاده و کوه سرخ رنگ روستا به سمت پایین آمده و دوباره به ابتدای روستا برگردید و بر خلاف مسیر رودخانه حرکت کنید.

گردنه عسلک: جاده گچسر به طالقان جاده ای ( آسفالته و خاکی ) مابین روستای گچسر ، در میانه جاده کرج چالوس ، و شهرک طالقان می باشد . طول این جاده حدودا 70 کیلومتر می باشد و به طور عرضی از میان رشته کوه های البرز میانی می گذرد. گردنه عسلک ، ارتفاعی به طول 3100 متر از سطح دریا در جاده گچسر به طالقان می باشد. این گردنه در 16 کیلومتری گچسر واقع شده است.

طبیعت زیبای کوهستانی در گردنه عسلک ، چشم اندازهای زیبایی را می آفریند. قله های معروف کهار و ناز در همین نزدیکی هستند. هشت کیلومتر اول جاده گچسر به طالقان یعنی از گچسر تا روستای آزاد بر، آسفالته است. بعد از آن جاده خاکی می شود که تا بالای گردنه عسلک ، تیغ حورده و جاده خاکی مسطح و نسبتا مطلوبی است ولی از گردنه عسلک به سمت طالقان تا روستای گراب ، جاده خاکی سنگلاخی داشت.

از روستای گراب مجددا وضعیت جاده مطلوب و به تدریج آسفالته می شود و بعد از آن جاده تا شهرک طالقان ، تماما آسفالته است .فاصله 55 کیلومتری گردنه عسلک تا شهرک طالقان ، عمدتا به صورت سر اشیبی می باشد.

بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد

غار یخ مراد در ارتفاعات چالوس قرار دارد. فضای داخلی این غار نیز از داخل آن سردتر است. در حقیقت باید تصور کنید که می ‌خواهید وارد جا یخی خانه خود شوید. پس می ‌توان گفت که 6 ماه اول سال و مخصوصاً تابستان، بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می ‌شود. در فصل پاییز و زمستان، اصلاً نباید حتی فکر بازدید از این غار به سرتان بزند. در طول مسیر کوهنوردی، هوا در زمستان به ‌شدت سرد می ‌شود و در برف و یخبندان گرفتار خواهید شد.

همچنین پیش از حرکت به‌ سمت غار، بهتر است حتماً وضعیت هوا شناسی را بررسی کنید. قبل از سفر به غار یخ مراد لازم است بدانید که این قندیل‌ ها از اوایل آذرماه شروع به شکل گرفتن می‌ کنند. اما اگر می ‌خواهید غار یخ مراد را در اوج زیبایی‌ اش ببینید، اوایل بهار را برای سفر به این مقصد انتخاب کنید. اواخر بهار و تابستان استالاکتیت و استالاگمیت ‌های یخی غار آب می‌ شوند.

یخ تقریبا در تمام سال دیواره‌ های غار را پوشانده است، اما ماه‌ های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای بازدید از یخ مراد است زیرا قندیل‌ های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. در ضمن مناظر زمستانی مسیر پیاده ‌روی غار نیز در این زمان زیبایی چشم‌ نوازی دارد. در فصول بهار و تابستان نیز می ‌توانید با چیدن گیاهان دارویی خود روی موجود در مسیر، بهره‌ مند شوید.

بازدید از غار یخ مراد

قیمت بلیط غار یخ مراد

اگر شما تمایل داشته باشد با تور های مسافرتی به این منطقه سفر کنید و به صورت دسته جکعی باشید هزینه ی آن برایتان نفری  در حدود 140 هزار تومان می باشد که شامل بلیط رفت، صبحانه و میان وعده می شود. ولی اگر به تنهایی قصد بازدید را داشته باشید ورودی غار به صورت کاملا رایگان است و مشمول هزینه ای برای شما نمی شود.

غار یخ مراد کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به این غار باید ابتدا وارد جاده چالوس به کرج شوید. در 60 کیلومتری جاده، بعد از روستای نسا، پلی را خواهید دید که با عبور از آن وارد یک جاده خاکی می‌ شود. در این جاده خاکی باید حدود 12 متر پیشروی کنید. نهایتاً به یک دو راهی خواهید رسید. دو راهی به ‌سمت چپ ادامه دهید. پس از حدود 10 دقیقه، به روستای آزاد بر خواهید رسید.

در کنار این روستا مسیر سمت راست را پیش بگیرید. در همین جا باید وسیله نقلیه خود را در مکانی امن رها کنید و وسایل کوه‌ نوردی خود را بردارید. بعد از حدود یک ساعت پیاده‌ روی به منطقه کوهستانی خواهید رسید. از اینجا نیز باید حدود نیم ساعت در مسیری با شیب ملایم پیاده‌ روی کنید. بعد از آن مسیر کوه نوردی انتظار شما را می‌ کشد.

البته کوه نوردی در این بخش، بیشتر کوه پیمایی در شیب تند است. برای به‌ پایان‌ رساندن مسیر به تخصص در کوه ‌نوردی نیاز نیست. البته باید آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید. در نهایت از پلی که بر روی رود خانه قرار دارد عبور می‌کنید و دهانه غار را در برابر خود خواهید دید.

آدرس غار یخ مراد دیزین: استان البرز، جاده چالوس، منطقه گچسر، نرسیده به خروجی دیزین، روستای کهنه ده

اجاره خانه مبله در دیزین

دیزین یکی از شهرهای خوش آب و هوای اطراف تهران می باشد که بسیاری از افراد این منطقه را برای گردش یک روزه یا چند روزه انتخاب می کنند. همچنین بسیاری از طبیعت دوستان برای بازدید از غار یخ مراد و پیست اسکس دیزین راهی این منطقه می شوند. از همین رو به دنبال اجاره روزانه خانه در دیزین هستند.

همچنین اگر به دیزین سفر کردید و به دنبال اجاره اقامتگاهی مناسب هستید، می توانید با مراجعه به بخش تهران، دیزین در سایت لوکس ویلا، اقامتگاه مورد نظر خود را از میان اقامتگاه های موجود انتخاب و رزرو نمایید. چرا که با اجاره یک سوئیت قیمت مناسب و مقرون به صرفه می توانید با هزینه ای پایین و کیفیت بالا یک اقامت به یاد ماندنی را تجربه نمایید و لحظات شیرینی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، جاده چالوس، منطقه گچسر، نرسیده به خروجی دیزین، روستای کهنه ده

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه